Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 09.06.2011, 19:08:49
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Adriana, am senzatia ca faceti o gresala. Spuneti: opozitia fata de unitate si universalitate vine de la cel rau. Asa este. Dar ganditi-va un pic mai profund ce inseamna universalitate sau sobornicitate. Daca spunem ca sobornicitatea inseamna extinderea geografica a unei anumite biserici, sau daca spunem ca inseamna supunere formala, cu caracter juridic, fata de o autoritate exterioara, in speta papa, atunci avem o conceptie foarte superficiala despre unitate si sobornicitate.
De fapt, adevarata sobornicitate, adevarata unitate, e cea duhovniceasca a aceleiasi credinte. Sau cum spune Sf. Pavel : "Un Domn, o credinta, un botez."
Iar la sfanta liturghie se spune: " Sa ne iubim unii pe altii ca intr-un gand sa marturisim e Tatal, pe Fiul si pe Sfantul Duh, Treimea cea de o fiinta si nedespartita."
Asta inseamna cu adevarat sobornicitate: ca prin iubire sa marturisim toti intr-un gand, cu o gura si o inima.
Acesta este intelesul profund, desi tainic.
Este o mare diferenta intre a asculta fara sa simti, intr-un mod tiranic, impus de o autoritate exterioara, si a marturisi intr-un gand, prin iubire.
Asta e diferenta.
  #2  
Vechi 09.06.2011, 20:57:56
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Este o mare diferenta intre a asculta fara sa simti, intr-un mod tiranic, impus de o autoritate exterioara, si a marturisi intr-un gand, prin iubire.
Asta e diferenta.
Multe erori într-o singură frază. Mai întâi, Papa nu este "autoritate exterioară", decât dacă dv considerați capul dv drept "organ exterior corpului" dv. În mod normal, când spuneți "eu", ar trebui să includeți aici și capul dv. Mai mult, capul dv este un mădular atât de important al alcătuirii dv generale, încât cu greu ați putea spune "eu" dacă nu ați avea capul la locul lui, funcționând în bune condiții, adică asigurând coordonarea întregului dv corp.
Pe urmă, nimeni nu cere catolicilor să asculte fără să simtă. Dimpotrivă, de adevărurile de credință divin revelate suntem chemați să le primim și să avem deplină adeziune "cu mintea ȘI CU INIMA". Noi îl iubim pe Papa poate mai mult decât îl iubiți dv pe Patriarhul dv. Îl iubim așa cum ne iubim și părinții, de aceea îi și spunem lui "sfinte părinte". Personal, nu am simțit niciodată, dar absolut niciodată vreun fel de tiranie din partea lui. El guvernează Biserica așa cum un bun tată de familie își guvernează familia și anume: cu iubire în Cristos față de toți fii și fiicele lui, ascultându-i pe fiecare și dându-ne ceea ce avem cu adevărat nevoie. Cu spirit de sacrificiu și, la nevoie, de jertfă.

Ce înseamnă că "Biserica lui Cristos este una ?" Citim în catehism că aceasta înseamnă, mai exact, o triplă unitate: în guvernare, în credință, în comuniune. Dv insistați, de fapt, pe unitatea în comuniune și o prezentați ca și când ar fi vreo antiteză între unitatea în comuniune și unitatea în guvernare. Or, ele se completează și fiecare dintre ele este esențială unității Trupului mistic al lui Cristos care este Biserica. De exemplu, noi, catolicii răsăriteni, suntem foarte, foarte diferiți de frații noștri apuseni. Avem altă tradiție. Altă Liturghie. Alte rugăciuni. Alți sfinți. Altă ierarhie, alte canoane. Până la urmă, și teologia noastră răsăriteană este alta decât teologia apuseană. Dar avem aceeași credință și împărțim aceeași masă euharistică. Avem același cap văzut, care este Papa. Prin urmare, suntem în aceeași Biserică Una.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 09.06.2011 at 21:03:56.
  #3  
Vechi 10.06.2011, 19:25:50
Adriana3 Adriana3 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.01.2010
Locație: Turma Bunului Pastor
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.776
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Adriana, am senzatia ca faceti o gresala. Spuneti: opozitia fata de unitate si universalitate vine de la cel rau. Asa este. Dar ganditi-va un pic mai profund ce inseamna universalitate sau sobornicitate. Daca spunem ca sobornicitatea inseamna extinderea geografica a unei anumite biserici, sau daca spunem ca inseamna supunere formala, cu caracter juridic, fata de o autoritate exterioara, in speta papa, atunci avem o conceptie foarte superficiala despre unitate si sobornicitate.
De fapt, adevarata sobornicitate, adevarata unitate, e cea duhovniceasca a aceleiasi credinte. Sau cum spune Sf. Pavel : "Un Domn, o credinta, un botez."
Iar la sfanta liturghie se spune: " Sa ne iubim unii pe altii ca intr-un gand sa marturisim e Tatal, pe Fiul si pe Sfantul Duh, Treimea cea de o fiinta si nedespartita."
Asta inseamna cu adevarat sobornicitate: ca prin iubire sa marturisim toti intr-un gand, cu o gura si o inima.
Acesta este intelesul profund, desi tainic.
Este o mare diferenta intre a asculta fara sa simti, intr-un mod tiranic, impus de o autoritate exterioara, si a marturisi intr-un gand, prin iubire.
Asta e diferenta.
Perfect de acord.
Dar dumneavoastra credeti ca credinciosii catolici se simt tiranizati de Papa? Eu din ce vad as putea spune exact contrariul, Papa este foarte iubit de credinciosii catolici care vorbesc cu respect despre el in timp ce multi ortodocsi fac exact pe dos cu arhiereii lor. Asa ca la acest capitol, al iubirii, ortodocsii au de invatat de la catolici. Iar pomul dupa roade se cunoaste...
Subiect închis

Tags
primatul papal, roma, vatican