![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Când în rândul Apostolilor a apărut nevoia de a se adresa unei voci ori judecăți cu autoritate obligatorie, s-a convocat un Sinod la Ierusalim (Fapte cap. 15). Hotărârile și canoanele acestui Sinod au fost recunoscute ca obligatorii pentru întreaga Biserică. Citim:
„Părutu-s-a Duhului Sfânt și nouă” (Fapte 15, 28) - unde pronumele personal „nouă”, la plural, desemnează pe căpeteniile sau reprezentanții întregii Biserici adunați în sobor. Hristos nu a acordat autoritatea supremă unui singur membru al obștii apostolice. Supremația papală, întemeiată pe pretențiile petrine, ar face bine să-și aducă aminte că Apostolului Petru, la Sinodul de al Ierusalim, nu i s-a cerut să hotărască după cum credea de cuviință și nici nu a prezidat Sinodul, ci a luat parte la el ca un egal al celorlalți. Pentru Sfântul Pavel conducătorii Bisericii erau Iacov, Petru și Ioan, iar nu Petru singur. Iacov avea întâietate, pentru aceea Epistola sa se află înaintea celei a Sfântului Petru în ordinea canonică a Sfintei Scripturi. Sfântul Petru, deși era unul dintre apostolii cei mari, a fost totuși chemat să dea seamă de faptele lui înaintea bătrânilor Bisericii (Fapte cap. 11). De asemenea, el a fost chemat să dea seamă în urma asprei mustrări a lui Pavel (Galateni 2, 11). Iată deci că bătrânii și apostolii lucrau împreună, ca obște, în luarea hotărârilor. Cea mai înaltă autoritate a unei Biserici Ortodoxe locale este Sinodul episcopilor ei; însă cea mai înaltă autoritate a Bisericii Ortodoxe Universale, Sinodul sau Soborul Ecumenic, întrunește episcopii lumii civilizate (oikoumene). http://www.manastirea-sireti.md/uplo...ntinopolei.pdf |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Miha,
Intrebarea mea nu era legata de sinodul de la Ierusalim ci de faptul de a primi sau nu insemnele patriarhale de la Papa. Este adevarat ca asa au stat lucrurile si conform surselor ortodoxe sau nu? Asta este intrebarea mea. Pe vremea sinodului de la Ierusalim nu existau patriarhii asa ca acel sinod nu poate demonstra cum a stat treaba cu patriarhii in secolele urmatoare ori intrebarea mea se referea strict la istorie: luau patriarhii insemnele patriarhale din mana Papei sau nu? Multe din cele de azi nu existau pe vremea sinodului de la Ierusalim fara sa fie vreo problema pentru cineva atata timp cat sunt acceptate de comun acord. Insa crestinii cu cat au devenit mai numerosi cu atat au avut mai multe probleme in a ramane uniti in mod vizibil. Din pacate. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Doar atat pot sa-ti mai spun acum: atata timp cat doar catolicii afirma ca au dat Sf. Fotie insemnele puterii patriarhale, iar ortodocsii, despre care este vorba in acest caz, nu, poti trage singura concluzia. Practic, tu punand aceasta intrebare, te situezi de partea catolicilor. Vezi in acest sens: http://www.scribd.com/doc/52945117/1...-LUI-FOTIE-867 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Anti-catolicismul par excellence: sunt intrebari pe care nici n-ai voie sa le pui.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Acum revenind, vad ca in acest mesaj ai dat in sfarsit un raspuns la intrebare: dupa cele spuse de tine, insemnele patriarhale nu au fost primite de la papa. Dar de la cine? Si apropos de sinodul de la Ierusalim: tu ce ai inteles din sinod? De ce a fost nevoie de el? Asa o sa intelegi mai bine nevoia oamenilor de-a lungul istoriei de autoritate. O zi minunata! |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Dar exista si nevoia oamenilor de libertate.
Vezi legenda marelui inchizitor din romanul Fratii Karamazov de Dostoievski |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In privinta insemnelor a raspuns Catalin: au fost date de Sinod, de mitropoliti. In ceea ce priveste Sinodul de la Ierusalim, ar trebui sa te intrebi de ce s-au tinut Sf. Sinoade in general, nu de ce s-a tinut Sinodul de la Ierusalim. Last edited by Miha-anca; 08.06.2011 at 13:02:14. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Last edited by Adriana3; 08.06.2011 at 22:10:55. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Adriana, autoritatea implica legi. Adevarul insa nu e o lege. Adevarul e Persoana, pentru numele lui Dumnezeu. Am repetat asta de multe ori si nimeni nu intelege ce vreau sa spun.
Adevarul nu inseamna numai dogme, traditia bisericii nu inseamna numai dogme. Ci mai ales, comuniunea vie cu Adevarul Persoana care e Dumnezeu. Un episcop care nu traieste intru Hristos, fie el si papa, nu are cum sa fie infailibil in materie de cunoastere a Adevarului, pentru ca acest Adevar fiind Persoana, nu poti sa-l cunosti decat daca te intalnesti cu El in iubire. Asta e o invatatura crestina fundamentala pe care primatul si infailibilitatea papala o calca in picioare. Nu e totuna puterea de a sluji tainele bisericii pe care o da Dumnezeu fiecarui preot, oricat ar fi de pacatos, cu cunoasterea Adevarului Personificat. Sunt 2 lucruri diferite. Meditati va rog asupra acestui lucru: Adevarul nu e o lege. |
|