![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Nu ne opreste nimeni sa cautam adevarul, nu putem sta sa fim luminati dintro data fara sa facem nimic. Din ce observ de obicei mesajele celor cu vederi mai liberale sunt aproape la fel cu cele neoprotestante, nu le poti deosebi de ce spune un pastor. In plus si acelora nu prea le plac sfintii.
Noi nu avem in crestinism o invatatura bazata pe cumulul parerii credinciosilor, ci o credinta revelata, iar apoi explicata si de sfinti. Altfel fiecare poate avea pareri si pareri, in functie de departarea sau apropierea de Dumnezeu. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Însă cred că trebuie să fim foarte atenți la păcatul conceptualizării. La cum înțelegem dogmele Bisericii. Dacă le vom înțelege ca pe un sistem al mânturii, în care trebuie să te încadrezi, cred că vom ajunge să fim chiar în opoziție cu Hristos, care prin tot ce a făcut și a învățat a dat peste cap orice sistem. A nu rămâne în litera moartă și a trece la înțelegerea duhovnicească, asta e piatra de încercare a oricărui creștin. Cheia în care citim ceva este esențială pentru a înțelege la fel. Iar această cheie ne-o oferă învățătorii duhovnicești. Îi citesc pe Sfinții Părinți în cheia oferită de Părintele Stăniloae. De altfel, el însuși ne oferă această cheie prin nenumăratele note de subsol din traducerile Filocaliei. Există și alte chei. Chei care nu deschid uși, ci le închid. Dogmele le înțeleg ca pe niște adevăruri care deschid, nu care închid. Litera ucide iar Duhul dă viață. Last edited by N.Priceputu; 04.05.2011 at 13:43:04. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Exista o diferenta (poate singura) intre cei identificati cu concepte religioase si cei ce nu impartasesc niciunul: cei ce nu impartasesc niciunul dintre concepte isi doresc demolarea tuturor conceptelor religioase. Cei ce impartasesc un concept religios isi doresc intr-un fel demolarea fiintei umane in numele conceptului lor.
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
DA, numai ca noi ortodocsii nu impartasim un concept, ci pe Dumnezeu care este personal. El nu e o idee. Iar acest Dumnezeu nu ne cere demolarea fiintei, caci nu pentru asta S-a intrupat, a murit si a inviat. Iar ca firea umana nu este demolata si nu se cere distrugerea ei, e aratat in icoane - o natura umana indumnezeita.
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Care este diferenta dintre tine, crestin ortodox, si eu (ne-ortodox), care il port pe Dumnezeu in interiorul meu oriunde chiar si cand respir? |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Referitor la cea de-a doua intrebare, au mai fost persoane care purtau in ele altceva decat ceea ce este Dumnezeu, dar Il purtau ca fiind Dumnezeu. Daca Il porti pe Cel ce este cu adevarat Dumnezeu, atunci sa te intareasca in unirea cu El. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
De asemenea raspuns gresit. Cu ce pot sa iti arat ca il port pe Dumnezeu in mine, mai mult decat insusi faptul ca respir si exist aici langa tine? Traiesc! Intre noi exista o singura diferenta cu privire la Dumnezeu: conceptul tau. De ce incerci sa personifici pe Dumnezeu, atasandu-i un concept mental, in loc sa vezi ca El este insusi viata ta? |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Unde nu este Ortodoxie, acolo nu este nici mântuire Nu există Ortodoxie nici în învățăturileși filozofările omenești, stăpânite de intelectul mincinosși înșelător, rod al căderii. Ortodoxia este învățătura Sfântului Duh, dată omului de Dumnezeu întru mântuire. Unde nu este Ortodoxie, acolo nu este nici mântuire.„Oricine va voi să se mântuiască, mai întâi de
toate trebuie să sețină de credința sobornicească; iar cine n-o va păstra întreagă și fără de prihană, acela va pieri în veci” (Simbolul Sfântului Anastasie cel Mare). |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Citat:
Dogma ortodoxa trebuie inteleasa nu doar stiuta. Precum una este sa crezi ca Hristos este Fiul lui Dumnezeu si alta este sa cunosti ca Hristos este Fiul lui Dumnezeu. Certitudinea vine numai din cunoastere. Credinta este doar chemearea catre certitudine. Exista credinta dreapta si credinta "stramba" dar cetitudinea confirma drapta credinta (si implicit o infirma pe cea gresita). Imi permit sa iti recomand Domgmatica Sfantului Ioan Damaschin pe care o cosider "cheia" dogmaticii ortodoxe, intucat consider ca este una din cele mai bune expuneri succinte ale credintei ortodoxe. In acelasi Duh scrie si parintele Dumitru Staniloae insa un pic mai detaliat. Doamne ajuta. Har si pace. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Am citit cu (prea) mult timp în urmă Dogmatica Sfântului Ioan Damaschin. Îmi amintesc că a fost una din lecturile mele esențiale. Poate ar fi cazul să o reiau. Mulțumesc
|
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta | Ioana-Andreea | Secte si culte | 77 | 16.11.2013 23:42:56 |
| Mantuirea | Tartaruga | Dogmatica | 413 | 11.09.2012 04:18:26 |
| Mantuirea | danyel | Despre Biserica Ortodoxa in general | 1 | 24.12.2006 23:39:15 |
|
|