Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Intrebari utilizatori
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 23.04.2011, 04:30:32
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
A fost decizia lui libera.
Oh, eu unul nu stiu ce este aceea "decizie libera"...

Decizia, ca proces (sau lucrare, intretesere vie de fapte ale vietii sufletesti si trupesti) se supune unui determinism foarte complex (context, insusiri psihice - "constructe" de personalitate, educatie, factori inconstienti de natura emotionala etc.) si nu e in nici un caz DOAR un act de vointa constienta si rationala, asa-zis liber.
Daca analizam cu "subtirime" orice act decizional personal vom vedea ca e dificil sa ii gasim ramificatiile si influentele decisive.
Sufletul omenesc nu e deloc simplu (simplitatea sfintilor nu e deloc simpla ci, dupa cum vad eu realitatea umana, e o constructie uluitoare desavarsita prin mari nevointe cu participarea minunata a Duhului Sfant), cum nu e simpla nici macar o picatura de apa...

Decizia e un lucru, hotarirea e alt lucru.

Hotarirea e abia ultimul pas al lucrarii deciziei. Eu cred ca nu decizia a fost libera la Iuda, ci hotarirea, dar aceasta era ea insasi deja contaminata de un proces decizional condus de influenta straina.

Ma duce gandul la Adam si Eva. A fost decizia lor libera, asa sa cred?... Chiar libera de tot?...

Ei bine, eu cred ca nici unul din personajele biblice (si nici un om, dealtfel) nu s-a aflat in postura ideala de a lua vreo "decizie libera". Asa ceva eu cred ca nu exista, pur si simplu.
Libertatea e un termen "umbrela" care ascunde o viata de determinari la care, eu unul, adaug voire din afara lumii. In vazduhuri (care au legatura directa cu sufletul nostru) sunt lupte mari, sa nu uitam, care in cel mai bun caz influenteaza asa-zisa libertate a deciziei, daca nu cumva o determina cu putere covarsitoare.

Nu, nu cred ca Iuda si Adam si Eva au luat o decizie libera. Supraestimam puterea omului!

Pur si simplu in ei era o "voire straina" (nu vointa - asta e psihologism, ci voire) care le-a orbit sufletul, mintea, deturnindu-le hotarirea finala.
Hristos intervine repetat pentru a-l elibera pe Iuda de influenta straina din el, dar Iuda e coplesit de limitele personale supuse voirii straine.
De aceea, cred ca Domnul a respectat (nu a fortat, cum nu face niciodata) nu decizia libera a lui Iuda ci STAREA FIINTEI LUI IUDA, asa roasa cum era de patima, STARE DIN CARE IUDA A LUAT HOTARIREA FINALA. In starea nenorocita in care ajunsese ca om, Iuda nu putea sa ia o alta hotarire.
Iuda era cazut deja, iar Domnul a lasat, cred eu, sa vedem ce iese din starile cazute ale fiintei umane: pacatul, crima, nelegiuirea.
Ar fi putut sa-i schimbe hotarirea (Domnul e ATOTPUTERNIC) dar a ingaduit, a lasat pe Iuda asa cum era. Poate ca sa se vadeasca si mai bine ce poate deveni omul, de-a lungul vietii, fara luare aminte, fara Dumnezeu in faptele vietii sale...

Nu a facut, in schimb, la fel, cu altii... A intervenit activ deoarece starea fiintei lor era alta. Erau curati, in ei se strinsese har peste har datorita curatiei lor. Viata lor de pana atunci era temeiul dreptatii si sfinteniei.
Si Iona a gresit, si David si altii...
Sfintenia Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu a fost temeiul suficient pentru hotarirea Ei finala. A ales sa Se supuna Domnului pentru ca facuse aceasta alegere in toata viata Ei sfanta!+ Aceasta alegere o gasesc expresia unei intregi existente de curatie si sfintenie.
Fecioara Maria, pana in clipa vestirii de catre Arhanghel, TRAISE DEJA CU DUMNEZEU, IN DUMNEZEU, IMPREUNA CU DOMNUL.

DECI NU DECIZIA E CRITERIUL, CI STAREA OMULUI, stare care decurge nu dintr-un proces de alegere ci dintr-o intreaga alcatuire a fiintei. A inimii in primul rind, nu neaparat a faptelor (care sunt uneori impotriva inimii proprii si sunt insotite de regret, de cainta sincera).

Fara a lua in considerare lucrarea vrasmasului in aceste evenimente cruciale nu cred ca raminem ortodocsi. Sa nu subestimam puterea vrasmasului asupra omului, mai ales ca Dumnezeu a ingaduit lucrarea celui rau.
Sa ne amintim si de Iov! Doar cand Dumnezeu intervine PERSONAL si il "lamureste" pe dreptul (de o viata!) Iov, acesta e in sfarsit "liber" sa cunoasca deplin si sa aleaga "in cunostinta de cauza", chinul lui savirsindu-se astfel.

Fara harul lui Dumnezeu, fara comuniune deplina cu Hristos, fara Duhul Adevarului (pe care Il rugam sa se salasluiasca intru noi) - nici o decizie umana nu e libera.
Libertatea e un atribut al conlucrarii (statornice!) omului cu Dumnezeu. Al sfinteniei.

Iuda nu a fost un om liber. Era legat, cel putin, de patima lui pentru arginti. Care nu e decizie libera, ci lucrarea statornica a vrasmasului in om.
Doar harul lui Dumnezeu poate despatimi un om, iar nu omul singur. De aceea si facem toate in Biserica, altfel ne-am fi "descurcat" (Doamne, fereste-ne!) singuri...


Pentru acest subiect, eu unul gasesc lamuritoare si ziditoare de suflet omilia Parintelui Rafail Noica (este pe Youtube).
Reply With Quote
  #2  
Vechi 23.04.2011, 11:53:50
LapetiteMoc LapetiteMoc is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.05.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.900
Lightbulb Multumesc

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
Oh, eu unul nu stiu ce este aceea "decizie libera"...

Decizia, ca proces (sau lucrare, intretesere vie de fapte ale vietii sufletesti si trupesti) se supune unui determinism foarte complex (context, insusiri psihice - "constructe" de personalitate, educatie, factori inconstienti de natura emotionala etc.) si nu e in nici un caz DOAR un act de vointa constienta si rationala, asa-zis liber.
Daca analizam cu "subtirime" orice act decizional personal vom vedea ca e dificil sa ii gasim ramificatiile si influentele decisive.
Sufletul omenesc nu e deloc simplu (simplitatea sfintilor nu e deloc simpla ci, dupa cum vad eu realitatea umana, e o constructie uluitoare desavarsita prin mari nevointe cu participarea minunata a Duhului Sfant), cum nu e simpla nici macar o picatura de apa...

Decizia e un lucru, hotarirea e alt lucru.

Hotarirea e abia ultimul pas al lucrarii deciziei. Eu cred ca nu decizia a fost libera la Iuda, ci hotarirea, dar aceasta era ea insasi deja contaminata de un proces decizional condus de influenta straina.

Ma duce gandul la Adam si Eva. A fost decizia lor libera, asa sa cred?... Chiar libera de tot?...

Ei bine, eu cred ca nici unul din personajele biblice (si nici un om, dealtfel) nu s-a aflat in postura ideala de a lua vreo "decizie libera". Asa ceva eu cred ca nu exista, pur si simplu.
Libertatea e un termen "umbrela" care ascunde o viata de determinari la care, eu unul, adaug voire din afara lumii. In vazduhuri (care au legatura directa cu sufletul nostru) sunt lupte mari, sa nu uitam, care in cel mai bun caz influenteaza asa-zisa libertate a deciziei, daca nu cumva o determina cu putere covarsitoare.

Nu, nu cred ca Iuda si Adam si Eva au luat o decizie libera. Supraestimam puterea omului!

Pur si simplu in ei era o "voire straina" (nu vointa - asta e psihologism, ci voire) care le-a orbit sufletul, mintea, deturnindu-le hotarirea finala.
Hristos intervine repetat pentru a-l elibera pe Iuda de influenta straina din el, dar Iuda e coplesit de limitele personale supuse voirii straine.
De aceea, cred ca Domnul a respectat (nu a fortat, cum nu face niciodata) nu decizia libera a lui Iuda ci STAREA FIINTEI LUI IUDA, asa roasa cum era de patima, STARE DIN CARE IUDA A LUAT HOTARIREA FINALA. In starea nenorocita in care ajunsese ca om, Iuda nu putea sa ia o alta hotarire.
Iuda era cazut deja, iar Domnul a lasat, cred eu, sa vedem ce iese din starile cazute ale fiintei umane: pacatul, crima, nelegiuirea.
Ar fi putut sa-i schimbe hotarirea (Domnul e ATOTPUTERNIC) dar a ingaduit, a lasat pe Iuda asa cum era. Poate ca sa se vadeasca si mai bine ce poate deveni omul, de-a lungul vietii, fara luare aminte, fara Dumnezeu in faptele vietii sale...

Nu a facut, in schimb, la fel, cu altii... A intervenit activ deoarece starea fiintei lor era alta. Erau curati, in ei se strinsese har peste har datorita curatiei lor. Viata lor de pana atunci era temeiul dreptatii si sfinteniei.
Si Iona a gresit, si David si altii...
Sfintenia Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu a fost temeiul suficient pentru hotarirea Ei finala. A ales sa Se supuna Domnului pentru ca facuse aceasta alegere in toata viata Ei sfanta!+ Aceasta alegere o gasesc expresia unei intregi existente de curatie si sfintenie.
Fecioara Maria, pana in clipa vestirii de catre Arhanghel, TRAISE DEJA CU DUMNEZEU, IN DUMNEZEU, IMPREUNA CU DOMNUL.

DECI NU DECIZIA E CRITERIUL, CI STAREA OMULUI, stare care decurge nu dintr-un proces de alegere ci dintr-o intreaga alcatuire a fiintei. A inimii in primul rind, nu neaparat a faptelor (care sunt uneori impotriva inimii proprii si sunt insotite de regret, de cainta sincera).

Fara a lua in considerare lucrarea vrasmasului in aceste evenimente cruciale nu cred ca raminem ortodocsi. Sa nu subestimam puterea vrasmasului asupra omului, mai ales ca Dumnezeu a ingaduit lucrarea celui rau.
Sa ne amintim si de Iov! Doar cand Dumnezeu intervine PERSONAL si il "lamureste" pe dreptul (de o viata!) Iov, acesta e in sfarsit "liber" sa cunoasca deplin si sa aleaga "in cunostinta de cauza", chinul lui savirsindu-se astfel.

Fara harul lui Dumnezeu, fara comuniune deplina cu Hristos, fara Duhul Adevarului (pe care Il rugam sa se salasluiasca intru noi) - nici o decizie umana nu e libera.
Libertatea e un atribut al conlucrarii (statornice!) omului cu Dumnezeu. Al sfinteniei.

Iuda nu a fost un om liber. Era legat, cel putin, de patima lui pentru arginti. Care nu e decizie libera, ci lucrarea statornica a vrasmasului in om.
Doar harul lui Dumnezeu poate despatimi un om, iar nu omul singur. De aceea si facem toate in Biserica, altfel ne-am fi "descurcat" (Doamne, fereste-ne!) singuri...


Pentru acest subiect, eu unul gasesc lamuritoare si ziditoare de suflet omilia Parintelui Rafail Noica (este pe Youtube).
Foarte interesanta analiza. Multumesc pentru argumentele pe care le simt lamuritoare.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 23.04.2011, 18:22:16
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

@AlinB - este pacat ceea ce faci tu aici pe forum cu mine si cu altii.
Pentru ce nu ne lasi in pace si lovesti intr-una cu rautate in noi?
Cine esti tu si de ce crezi ca le stii pe toate?
Iti spun a mia oara si o pot repeta mereu aici pe forum.
Eu sunt ortodoxa! Nu stiu ce spun protestantii, un pic stiu de catolici, dar influenta vestica in credinta nu am.
Eu spun numai ceea ce pot eu pricepe si asa cum imi imaginez eu.
De ce spui ca fac blasfemie? Cand eu gandesc si pricep dupa puterea mea?
Daca tu si altii ati studiat teologie sau sunteti preoti si v-ati tras de sireturi cu Iisus si apostolii sai, atunci bravo voua.

Revenind la tema, poate raspundem la niste intrebari (cei care sunt grozavi si stiu)
1. Eu stiu ca Iuda a fost unul din cei 12 apostoli. Cum si de ce a fost ales?
N-a stiut Iisus ce fel de om era? Sau a avut alte intentii cu el? Eu nu stiu.
De ce a fost luat apostol apropiat lui Iisus daca era hot si lacom de bani si pacatos?
Se pare ca toti apostolii au fost luati din oameni normali si chiar pacatosi, fiecare in felul sau. Nu au fost luati din preoti sau teologi. Iuda, Toma, Petru (de cate ori s-a lepadat de El si nu a crezut), Saul, etc. Poate ca tocmai asta a fost scopul. Sa ia oameni simpli si pacatosi, ca sa-i invete si sa-i ajute.

2. Nu va inteleg cand spuneti ca nu a fost predestinare cand Iisus stia tot ceea ce avea sa i se intample. Spuneti in schimb de proorocie. care este diferenta pentru voi?
Ba mai spuneti ca Dumnezeu nu are timp (nu exista timp la El, zicea cineva aici) si alte chestii.
Eu stiu doar ca Iisus stia ce avea sa i se intample si stia si cine il va vinde. A stiut mereu totul. Stia de Iuda.
De ce nu s-a aparat atunci, de ce nu s-a ferit de el? Pentru ca vroia sa faca voia Tatalui!
De ce a fost Iuda si nu altul, daca oricum trebuia sa fie vandut?
Caci Iisus trebuia sa fie vandut si omorat. Alt scenariu nu a fost.
Putea sa fie. Putea sa fie salvat, putea sa nu fie vandut, sa nu fie Iuda si etc.
Dar a fost sa fie Iuda.
Eu asa inteleg. Sa ma ierte Dumnezeu.
La fel cum a fost Maria si nu alta femeie care sa poarte pruncul in pantece.
Spun si multi preoti asta: Dumnezeu ne stie pe toti dinainte de a ne naste.
Totul este dupa un plan la Dumnezeu.
Eu asa stiu si simt: Dumnezeu are pentru fiecare din noi ceva scris acolo.
Ne stie "filmul". Pe unul il ia de la nastere sau de la cateva luni, pe altul mai incolo, altuia ii da o boala, pe altul il vindeca etc.
Eu nu am senzatia ca putem alege. Intre ce?
Nici macar credinta nu ne-o alegem. Daca suntem din parinti ortodocsi, in tara ortodoxa, botezati de mici ortodoxi, ce alta alternativa, sau sansa avem?
Ca facem pacate. Da. Fiecare este facut altfel, unul e mai bun, altul mai rau. Tot EL ne cerne, ne cearta, ne pedepseste. Si voi spuneti asta. In totul (ca e boala, sau alta problema) vedeti pedeapsa dela Dumnezeu.

3. De ce a fost Iuda altfel decat Petru si Andrei si alti apostoli? De ce nu a mers pe drumul cel bun? Nu stim noi. A facut un pacat mare si a platit pentru el. Unde s-a dus pana la urma nu stiu?
De ce nu a fost iertat, sau ajutat? De ce a inebunit?
Ar fi avut sansa sa mai traiasca asa, fara a fi linsat?
O groaza de intrebari la care nu cred ca are vreun om raspunsul.
De ce a fost scapat Barabas si nu Iisus? Asa trebuia sa fie. Si stiti asta prea bine.

Poate ca nu se numeste predestinare ci altfel. Dar ceva este. Nimic nu se face fara Dumnezeu. Eu asa stiu.

Si va rog, nu mai judecati si loviti in oameni.
Este rautate ceea ce fac AlinB si altii ca el. Pur si simplu rautate, pentru ca se da mare stiitor si loveste in altii care pricep si simt altfel.
Dumnezeu sa-i ierte pe ei si pe noi.

Invierea Domnului sa va aduca numai bine la toti.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape

Last edited by sophia; 23.04.2011 at 18:31:57.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 24.04.2011, 15:54:00
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
Revenind la tema, poate raspundem la niste intrebari (cei care sunt grozavi si stiu)
Hristos a înviat!

Sophia, spuneai odată că ai avut șansa să-l cunoști pe Părintele Galeriu. Te invit să citești teza lui de doctorat, unde la pagina 167 scrie așa:

De asemenea, faptul că «Fiul Omului» pregustă învierea încă înainte de evenimentele care L-au dus pe Golgota, însemnă că taina și puterea învierii nu sînt strict dependente de nici o ambianță seculară, sînt independente chiar și de Golgota; e un fapt divin absolut liber, dincolo de orice accident sau determinism dinafară. Nu se poate pune deci întrebare simplistă: cum am fi avut revelația învierii, faptul capital al Evangheliei, dacă nu ar fi avut loc trădarea lui Iuda, procesul intentat de Ana și Caiafa și osînda confirmată de Pilat? Nu aceștia sînt factorii determinanți. «Fiul Omului merge precum este scris și vai aceluia prin care se vinde» (Matei XXVI, 24). De aceea nu se poate spune: «dacă Iuda e un instrument al învierii, atunci de ce e osîndit?» El este osîndit în păcatul și nepocăința lui. Învierea se putea descoperi în istoria Bisericii eventual într-un alt context, nu însă fără jertfirea vechiului eon. Nu se poate vorbi în sensul strict al cuvîntului nici de «felix culpa Adami», nici de alte cauze exterioare. Nu păcatul lui Adam ne-a adus darul întrupării și al învierii, ci taina iconomiei divine, al cărei obiectiv este creștinul. Păcatul a schimbat doar fața divină a jertfei; a făcut-o hulită, disprețuită și extrem de dureroasă. «Omul a determinat forma întrupării ca iubire crucificată». Dar în acest abis al umilirii, Domnul a descoperit o și mai mare strălucire, o și mai infinită putere a iubirii, în cruce; «unde s-a înmulțit păcatul, a prea prisosit harul» (Rom. V, 20).

Cine nu a citit cartea asta ar trebui să o facă, dacă vrea să afle răspunsuri la multe dileme complicate care ne macină rațiunea.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 24.04.2011, 23:31:59
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit Pentru Sophia

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Hristos a înviat!

Sophia, spuneai odată că ai avut șansa să-l cunoști pe Părintele Galeriu. Te invit să citești teza lui de doctorat, unde la pagina 167 scrie așa:

De asemenea, faptul că «Fiul Omului» pregustă învierea încă înainte de evenimentele care L-au dus pe Golgota, însemnă că taina și puterea învierii nu sînt strict dependente de nici o ambianță seculară, sînt independente chiar și de Golgota; e un fapt divin absolut liber, dincolo de orice accident sau determinism dinafară. Nu se poate pune deci întrebare simplistă: cum am fi avut revelația învierii, faptul capital al Evangheliei, dacă nu ar fi avut loc trădarea lui Iuda, procesul intentat de Ana și Caiafa și osînda confirmată de Pilat? Nu aceștia sînt factorii determinanți. «Fiul Omului merge precum este scris și vai aceluia prin care se vinde» (Matei XXVI, 24). De aceea nu se poate spune: «dacă Iuda e un instrument al învierii, atunci de ce e osîndit?» El este osîndit în păcatul și nepocăința lui. Învierea se putea descoperi în istoria Bisericii eventual într-un alt context, nu însă fără jertfirea vechiului eon. Nu se poate vorbi în sensul strict al cuvîntului nici de «felix culpa Adami», nici de alte cauze exterioare. Nu păcatul lui Adam ne-a adus darul întrupării și al învierii, ci taina iconomiei divine, al cărei obiectiv este creștinul. Păcatul a schimbat doar fața divină a jertfei; a făcut-o hulită, disprețuită și extrem de dureroasă. «Omul a determinat forma întrupării ca iubire crucificată». Dar în acest abis al umilirii, Domnul a descoperit o și mai mare strălucire, o și mai infinită putere a iubirii, în cruce; «unde s-a înmulțit păcatul, a prea prisosit harul» (Rom. V, 20).

Cine nu a citit cartea asta ar trebui să o facă, dacă vrea să afle răspunsuri la multe dileme complicate care ne macină rațiunea.
Jertfa Lui Hristos nu a fost condiționată de trădarea lui Iuda, nici de procesul intentata de Ana și Caiafa, nici de sentința lui Pilat. Dacă aceste evenimente nu s-ar fi întîmplat, Dumnezeu ar fi găsit altă metodă de a oferi lumii mîntuirea fără să forțeze libertatea nimănui.

Mai mult, nici măcar apariția accidentală a păcatului în creație nu a cauzat ideea de Jertfă, pentru că aceasta a fost scopul existențelor mai înainte de întemeierea lumii. Cum spune Părintele, păcatul a adus această formă de sacrificiu prin Crucea care anulează păcatul, durere, moarte și înviere. Completîndu-l, putem să ne imaginăm că, în cazul ideal în care păcatul nu ar fi intervenit în lume, Dumnezeu ne-ar fi arătat o altă formă a învierii, a Paștelui gîndit ca trecere de la o modalitate a existenței într-o stare de bine la o existență într-o stare de și mai bine.

Vorbind acum de cazul lumii noastre căzute, după Judecata de Apoi cei mîntuiți vor trece într-un nou Eon (trecerea este un nou Paște), în Ziua a opta care va fi un mod de comuniune cu Dumnezeu. Dar această existență nu va rămîne așa, relativ monotonă, ci va continua cu o nouă Zi, cu un nou Veac și tot așa la infinit, din Paște în Paște, către asemenarea cu Creatorul nostru. De unde și expresia "în vecii vecilor" care ne descoperă "în ghicitură" că ne așteaptă un lung șir de deveniri întru ființă care nu se va termina niciodată. Există o denumire a acestui proces de înalțare mereu în sus, Fani71 a spus-o undeva aici pe forum citînd unul din Sfinții noștri Părinți. Eu l-am auzit de la Părintele Galeriu.

Nu știu însă ce se va întîmpla cu cei [con]damnați la chinul veșnic al depărtării de Dumnezeu, dacă vor avea posibilitatea de a mai spera vreodată la o îndreptare cît de cît acolo în Iad. Probabil că limitarea pe care și-o autoimpun nu le mai dă posibilitatea de întoarcere către asemănarea cu Creatorul lor.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
E normal ca o tara sa vanda "Compania Nationala de Transport al Energiei Electrice"? hydro314 Generalitati 61 26.08.2012 10:55:28
Hristos a fost întâmpinat cu răutate și ispite NECTARIE Generalitati 0 29.12.2010 15:40:21
Evanghelia lui Iuda ben_gal Iudaismul 7 15.04.2010 18:43:32
A fost Iisus Hristos Dumnezeu? TheBigSmoker Generalitati 20 03.01.2010 14:42:52