Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Spiritualitatea ortodoxa
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 21.04.2011, 00:53:52
George.m George.m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.12.2010
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 960
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MariS_ Vezi mesajul
Am o nelamurire legata de judecata facuta de arhierei Mantuitorului. In Evanghelia dupa Ioan la cap.18 este descrisa prinderea Mantuitorului in gradina Ghetsimani si judecarea Sa in fata sinedriului. La un moment dat un slujitor ii da o palma Mantuitorului:
22. Și zicând El acestea, unul din slujitorii, care era de față, I-a dat lui Iisus o palmă, zicând: Așa răspunzi Tu arhiereului?
iar Mantuitorul raspunde:
23. Iisus i-a răspuns: Dacă am vorbit rău, dovedește ce este rău, iar dacă am vorbit bine, de ce Mă bați?
Nelamurirea e legata de faptul ca aici e singura data cand Mantuitorul raspunde la o lovitura. Toate loviturile le-a primit fara sa scoata un cuvant, si inca lovituri cu mult mai puternice si mai dureroase, numai aici raspunde la o simpla palma. De ce?
Har, smerenie si jertfa de sine.
Cred ca Mantuitorul a rostit acele cuvinte pentru a-l intoarce la pocainta pe cel ce L-a palmuit si pe cei ce erau de fata. A dorit sa puna capat nebuniei lor, sa-i determine sa nu-L condamne. Dar Mantuitorul nu voia sa Se salveze pe Sine, ci pe ei, pe batjocoritori, pe cei ce-L acuzau pe nedrept. Ei participau de fapt la propria lor judecata. Pe ei s-au judecat. Iar Hristos era aparatorul lor.

Last edited by George.m; 21.04.2011 at 01:13:05.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 21.04.2011, 01:40:38
iustin10 iustin10 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.01.2010
Mesaje: 2.305
Implicit

Cel care e necajit si cazut ,capata speranta meditind la patima Domnului ,asa cum frumos se spune intr-o rugaciune:

Fierea, cu care vrajmasii Te-au adapat, sa indulceasca amaraciunea cu care potrivnicul m-a adapat. Trupul Tau intins pe Cruce, sa intinda catre Tine mintea mea, cea trasa jos de diavoli. Capul Tau, pe care l-ai aplecat pe Cruce, sa inalte capul meu cel palmuit de potrivnici. Preasfintele Tale maini, pironite de cei faradelege pe Cruce, sa ma traga spre Tine din prapastia pierzarii
Reply With Quote
  #3  
Vechi 21.04.2011, 01:48:59
MariS_'s Avatar
MariS_ MariS_ is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 18.10.2009
Locație: Religie: creștin
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.419
Implicit

Citat:
În prealabil postat de George.m Vezi mesajul
Cred ca Mantuitorul a rostit acele cuvinte pentru a-l intoarce la pocainta pe cel ce L-a palmuit si pe cei ce erau de fata. A dorit sa puna capat nebuniei lor, sa-i determine sa nu-L condamne. Dar Mantuitorul nu voia sa Se salveze pe Sine, ci pe ei, pe batjocoritori, pe cei ce-L acuzau pe nedrept. Ei participau de fapt la propria lor judecata. Pe ei s-au judecat. Iar Hristos era aparatorul lor.
Da, da, asa ma gandeam si eu. Nu am gasit, insa, o interpretare la Sfintii Parinti, nu stiu cum vad ei aceasta scena. Poate a gasit cineva in vreo scriere sau a auzit o alta explicatie. De asta intreb. Sau poate gasiti voi si alte interpretari posibile.
Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele?
Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11)
Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 21.04.2011, 02:05:19
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Iar Pavel a zis: Fraților, nu știam că este arhiereu; căci este scris: "Pe mai-marele poporului tău să nu-l vorbești de rău". (Fapte 23.5)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 21.04.2011, 02:27:51
MariS_'s Avatar
MariS_ MariS_ is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 18.10.2009
Locație: Religie: creștin
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.419
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Iar Pavel a zis: Fraților, nu știam că este arhiereu; căci este scris: "Pe mai-marele poporului tău să nu-l vorbești de rău". (Fapte 23.5)
Da, Anca, dar mie nu mi se pare ca Iisus a vorbit de rau pe arhiereu. Iisus a vorbit cat se poate de respectuos. Deci nu merita palma aceea. El a spus ca nu invata pe ascuns, si ca arhiereul poate intreba chiar pe cei care au ascultat invatatura Sa, caci El invata in Templu, sinagogi sau locuri publice.
Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele?
Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11)
Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 21.04.2011, 02:47:46
George.m George.m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.12.2010
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 960
Implicit

Deci arhiereul L-a intrebat pe Iisus despre ucenicii Lui si despre invatatura Lui.
Iisus i-a raspuns: Eu am vorbit pe fata lumii; Eu am invatat intotdeauna in sinagoga si in templu, unde se aduna toti iudeii si nimic nu am vorbit in ascuns.
De ce Ma intrebi pe Mine? Intreaba pe cei ce au auzit ce le-am vorbit. Iata acestia stiu ce am spus Eu.
Si zicand El acestea, unul din slujitorii, care era de fata, I-a dat lui Iisus o palma, zicand: Asa raspunzi Tu arhiereului?
Iisus i-a raspuns: Daca am vorbit rau, dovedeste ce este rau, iar daca am vorbit bine, de ce Ma bati?

Sfantul Chiril al Alexandriei, spune, legat de acest episod, ca "unii dintre slujitori s-au ciocnit cu capeteniile, care poruncisera sa fie prins Iisus si au ajuns, afland invatatura Lui si minunandu-se de El, pana la a spune: Niciodata n-a vorbit un om asa. Suparandu-se de aceasta foarte tare, fariseii au raspuns: Nu cumva ati fost voi amagiti? Nu cumva a crezut in El careva dintre farisei sau dintre capetenii? Dar multimea aceasta, care nu cunostea legea, este blestemata. (In.7, 47-49).

Deci, deoarece cuvantul Mantuitorului le amintea capeteniilor cum se suparasera impotriva slujitorilor (aducandu-i martori ai invataturii Lui, prin spusa: Iata, acestia stiu ce am spus Eu), respingand banuiala de bunavointa fata de Hristos si abatand oarecum mintea capeteniilor spre alte ganduri, slujitorul mustrat de capetenii pentru admirarea lui Hristos Il opreste prin palmuire sa spuna mai multe lucruri care ar fi pus in primejdie ceata slujitorilor.

Mantuitorul mustra, poate, pe slujitor pentru o nedreptate si mai mare, anume nu numai ca L-a lovit, ci pentru ca, admirand mai inainte invatatura Sa, acum rabda ca El sa fie ocarat si condamnat, desi nu a fost gasit pentru nimic vinovat.

Caci, daca n-ai fi fost, zice, cucerit inainte de cuvintele Mele, daca nu ti-am parut ca dau cele mai bune invataturi si n-am fost crezut ca un Talcuitor aparte al Sfintelor Scripturi, daca tu nu ai fi fost cel ce ai strigat Niciodata n-a vorbit un om asa, poate ar fi fost vreun motiv sa fii iertat si sa fii scuzat de vina pentru acestea. Dar, deoarece te-ai minunat de invatatura Mea si n-ai dat marturie impotriva cuvintelor Mele, si Eu vorbind acum, ti-ai adus aminte de cuvantul tau de atunci, cum nu ai un pacat de neiertat".

Last edited by George.m; 21.04.2011 at 02:56:52.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 21.04.2011, 12:14:04
MariS_'s Avatar
MariS_ MariS_ is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 18.10.2009
Locație: Religie: creștin
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.419
Implicit

Citat:
În prealabil postat de George.m Vezi mesajul
Deci arhiereul L-a intrebat pe Iisus despre ucenicii Lui si despre invatatura Lui.
Iisus i-a raspuns: Eu am vorbit pe fata lumii; Eu am invatat intotdeauna in sinagoga si in templu, unde se aduna toti iudeii si nimic nu am vorbit in ascuns.
De ce Ma intrebi pe Mine? Intreaba pe cei ce au auzit ce le-am vorbit. Iata acestia stiu ce am spus Eu.
Si zicand El acestea, unul din slujitorii, care era de fata, I-a dat lui Iisus o palma, zicand: Asa raspunzi Tu arhiereului?
Iisus i-a raspuns: Daca am vorbit rau, dovedeste ce este rau, iar daca am vorbit bine, de ce Ma bati?

Sfantul Chiril al Alexandriei, spune, legat de acest episod, ca "unii dintre slujitori s-au ciocnit cu capeteniile, care poruncisera sa fie prins Iisus si au ajuns, afland invatatura Lui si minunandu-se de El, pana la a spune: Niciodata n-a vorbit un om asa. Suparandu-se de aceasta foarte tare, fariseii au raspuns: Nu cumva ati fost voi amagiti? Nu cumva a crezut in El careva dintre farisei sau dintre capetenii? Dar multimea aceasta, care nu cunostea legea, este blestemata. (In.7, 47-49).

Deci, deoarece cuvantul Mantuitorului le amintea capeteniilor cum se suparasera impotriva slujitorilor (aducandu-i martori ai invataturii Lui, prin spusa: Iata, acestia stiu ce am spus Eu), respingand banuiala de bunavointa fata de Hristos si abatand oarecum mintea capeteniilor spre alte ganduri, slujitorul mustrat de capetenii pentru admirarea lui Hristos Il opreste prin palmuire sa spuna mai multe lucruri care ar fi pus in primejdie ceata slujitorilor.

Mantuitorul mustra, poate, pe slujitor pentru o nedreptate si mai mare, anume nu numai ca L-a lovit, ci pentru ca, admirand mai inainte invatatura Sa, acum rabda ca El sa fie ocarat si condamnat, desi nu a fost gasit pentru nimic vinovat.

Caci, daca n-ai fi fost, zice, cucerit inainte de cuvintele Mele, daca nu ti-am parut ca dau cele mai bune invataturi si n-am fost crezut ca un Talcuitor aparte al Sfintelor Scripturi, daca tu nu ai fi fost cel ce ai strigat Niciodata n-a vorbit un om asa, poate ar fi fost vreun motiv sa fii iertat si sa fii scuzat de vina pentru acestea. Dar, deoarece te-ai minunat de invatatura Mea si n-ai dat marturie impotriva cuvintelor Mele, si Eu vorbind acum, ti-ai adus aminte de cuvantul tau de atunci, cum nu ai un pacat de neiertat".
Aici, draga George, aduci o noutate pe care nu o stiam si care arunca o noua lumina asupra episodului. Faptul ca acel slujitor care a palmuit pe Mantuitor e unul din cei care i-au admirat invatatura si acum, in fata stapinilor sai arhierei, se leapada violent de ea, spune foarte multe. Asta inseamna ca el era fatarnic. Deci, judecarea Judecatorului, adica a Mantuitorului, e facuta de carturari, de farisei si de fatarnici pe post de slujitori. Bun, frumos tablou avem!
Multumesc mult, draga George, intr-adevar Sf. Chiril al Alexandriei a fost cu adevarat inspirat de Duh Sfant.
Acum, legat de raspunsul Mantuitorului exista pana acum doua variante:
- una care spune ca Mantuitorul dorea sa-i determine la o judecare dreapta, tocmai din iubire fata de ei, caci ei judecand nedrept de fapt se osandeau pe ei. Si Mantuitorul nu dorea osandirea lor.
- si alta care spune ca Mantuitorul ar fi vrut, in mod intentionat, sa iasa la lumina impostura celor ce il judeca si modul stramb de judecata al lor.
Acum mi se pare evident ca aici Mantuitorul raspunde doar pentru ca e vorba de o judecata, in rest bataile, scuiparile, batjocura le sufera in tacere, in smerenie, in iubire. Spre care din cele doua variante inclinati sa vedeti adevarul si, eventual, de ce? Sau poate aveti si alte explicatii.
Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele?
Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11)
Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 21.04.2011, 17:02:19
MariS_'s Avatar
MariS_ MariS_ is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 18.10.2009
Locație: Religie: creștin
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.419
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MariS_ Vezi mesajul
Aici, draga George, aduci o noutate pe care nu o stiam si care arunca o noua lumina asupra episodului. Faptul ca acel slujitor care a palmuit pe Mantuitor e unul din cei care i-au admirat invatatura si acum, in fata stapinilor sai arhierei, se leapada violent de ea, spune foarte multe. Asta inseamna ca el era fatarnic. Deci, judecarea Judecatorului, adica a Mantuitorului, e facuta de carturari, de farisei si de fatarnici pe post de slujitori. Bun, frumos tablou avem!
Multumesc mult, draga George, intr-adevar Sf. Chiril al Alexandriei a fost cu adevarat inspirat de Duh Sfant.
Acum, legat de raspunsul Mantuitorului exista pana acum doua variante:
- una care spune ca Mantuitorul dorea sa-i determine la o judecare dreapta, tocmai din iubire fata de ei, caci ei judecand nedrept de fapt se osandeau pe ei. Si Mantuitorul nu dorea osandirea lor.
- si alta care spune ca Mantuitorul ar fi vrut, in mod intentionat, sa iasa la lumina impostura celor ce il judeca si modul stramb de judecata al lor.
Acum mi se pare evident ca aici Mantuitorul raspunde doar pentru ca e vorba de o judecata, in rest bataile, scuiparile, batjocura le sufera in tacere, in smerenie, in iubire. Spre care din cele doua variante inclinati sa vedeti adevarul si, eventual, de ce? Sau poate aveti si alte explicatii.
Har, smerenie si jertfa de sine.
Dragilor, nu numai curiozitatea m-a impins sa deschid aceasta discutie despre judecarea Judecatorului, ci si dorinta de-a desprinde niste foloase duhovnicesti. Caci, iata, se apropie seara si noaptea cand Mantuitorul a fost vandut, prins si judecat. Iar de judecat L-au judecat carturarii, fariseii si fatarnicii. Se cuvine, in aceste momente, sa ne gandim ca in fiecare dintre noi sta ascuns ... un carturar, ... un fariseu ... si un fatarnic. Sa nu-i lasam sa-L rastigneasca pe Iisus din inima noastra. Iertati-ma, va rog, daca v-am gresit cu ceva.
Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele?
Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11)
Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 22.04.2011, 01:12:25
George.m George.m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.12.2010
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 960
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MariS_ Vezi mesajul
Aici, draga George, aduci o noutate pe care nu o stiam si care arunca o noua lumina asupra episodului. Faptul ca acel slujitor care a palmuit pe Mantuitor e unul din cei care i-au admirat invatatura si acum, in fata stapinilor sai arhierei, se leapada violent de ea, spune foarte multe. Asta inseamna ca el era fatarnic. Deci, judecarea Judecatorului, adica a Mantuitorului, e facuta de carturari, de farisei si de fatarnici pe post de slujitori. Bun, frumos tablou avem!
Multumesc mult, draga George, intr-adevar Sf. Chiril al Alexandriei a fost cu adevarat inspirat de Duh Sfant.
Acum, legat de raspunsul Mantuitorului exista pana acum doua variante:
- una care spune ca Mantuitorul dorea sa-i determine la o judecare dreapta, tocmai din iubire fata de ei, caci ei judecand nedrept de fapt se osandeau pe ei. Si Mantuitorul nu dorea osandirea lor.
- si alta care spune ca Mantuitorul ar fi vrut, in mod intentionat, sa iasa la lumina impostura celor ce il judeca si modul stramb de judecata al lor.
Acum mi se pare evident ca aici Mantuitorul raspunde doar pentru ca e vorba de o judecata, in rest bataile, scuiparile, batjocura le sufera in tacere, in smerenie, in iubire. Spre care din cele doua variante inclinati sa vedeti adevarul si, eventual, de ce? Sau poate aveti si alte explicatii.
Har, smerenie si jertfa de sine.
Ma bucur ca ai adus in discutie acest episod scripturistic, mai ales acum, in Saptamana Patimilor. Cu aceasta ocazie, am aflat si eu interpretarea Sfantului Chiril. Sa dea Domnul sa dobandim si noi mintea indumnezeita a Sfintilor Parinti si sa intelegem cuvintele Scripturii prin lucrarea Duhului Sfant.

Nu cred ca gresim admitand ca adevarate ambele interpretari. Pornind de la cea a Sfantului Chiril al Alexandriei, ma gandesc la fapta groaznica pe care a savarsi-o slujitorul. I-a tras o palma lui Dumnezeu - la propriu - pentru a fi vazut bine de capeteniile iudeilor. Ii astupa gura lui Hristos Il cearta, Il reduce la tacere, intrucat cuvintele Lui deranjau, zgandareau.

Tabloul ar trebui, cel putin, sa ne puna pe ganduri. Omul, pentru a da bine inaintea arhiereului, ii trage o palma Arhiereului.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 21.04.2011, 03:03:25
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MariS_ Vezi mesajul
Da, Anca, dar mie nu mi se pare ca Iisus a vorbit de rau pe arhiereu. Iisus a vorbit cat se poate de respectuos. Deci nu merita palma aceea. El a spus ca nu invata pe ascuns, si ca arhiereul poate intreba chiar pe cei care au ascultat invatatura Sa, caci El invata in Templu, sinagogi sau locuri publice.
Har, smerenie si jertfa de sine.
Iisus nu avea cum sa fie nerespectuos; dar a fost perceput ca atare; si nu este de mirare, de vreme ce Iisus aducea cu El Legea cea Noua, care implineste Legea Veche.
Chiar daca ceea ce invata Iisus prin templu, sinagogi sau locuri publice era cunoscut, stim totusi ca nu le convenea tuturor ceea ce invata Iisus, dovada ca L-au condamnat.
Iar ceea ce aduce Iisus ca noutate, este mila fata de aproapele, lucru necunoscut de alte religii, care se bazeaza pe Lege. Legea si mila nu au numitor comun.
Dar sunt si eu curioasa sa vad ce spun Sfintii Parinti.
P.S. Multumesc George.m de talcuire.

Last edited by Miha-anca; 21.04.2011 at 03:07:35.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Patimile Domnului Florin-Ionut Sfintele Pasti - Invierea Domnului 8 14.04.2014 13:17:01
Patimile George.m Spiritualitatea ortodoxa 68 26.02.2013 01:56:02
Lupta cu patimile myself00 Generalitati 0 20.08.2012 14:15:48
PATIMILE - PIEDICI IN DESAVARSIRE iosif Pocainta 1 20.05.2008 17:16:24
PATIMILE MINTUITORULUI cozia Stiri, actualitati, anunturi 3 06.04.2007 19:39:59