![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În concepția creștin-ortodoxă sufletul omului este sădit la concepție. Este suflarea de viață. Și am întărit pentru că în limba greacă (în care au fost scrise/rescrise scripturile) suflare înseamnă și duh. Este darul lui Dumnezeu sădit în om. Și animalele au viață, dar n-au suflet. Acest suflet este format din două părți: una rațională și una sensibilă, irațională, supusă simțurilor. Cea sensibilă are, la rândul ei două componente: una ce ține de vegetativ, de viața "animalică" și una ce ține de ceea ce omul modern numește caracter (mod de manifestare: mânie, frică, sentimente...). Ei bine, rămâne partea rațională a sufletului, cea care ne apropie de Dumnezeu și ne unește, în cele din urmă, cu El. Rațiunea este ceea ce face din om cununa creației, rațiunea este cea care dezvăluie conștiința sădită în om de Dumnezeu. Iar asta se face prin cunoaștere, prin deliberare și contemplare! Cred că cealaltă cauză a confuziei care se face în legătură mintea și cu inima, cu rațiunea și dragostea, este faptul că în limba română există doar un termen pentru dragoste (deși sunt 2 - dragoste și iubire - ei sunt sinonimi). Hristos și Sfinții Părinți nu fac referire la eros ci la agape! Una e dragostea carnală, erotică și alta e dragostea pentru aproapele tău, pentru Dumnezeu și pentru o ideea sau un principiu. Și această dragoste - agape în limba greacă, este de factură rațională, iar nu sensibilă, senzitivă ca și cea erotică. Este exact confuzia care se face între practică și teorie. Practica este exercițiul prin care se ajunge la Theoria, cunoașterea lui Dumnezeu. Spiritualitatea Răsăritului Ortodox așa pune problema și ceea ce se numește azi, în mod eronat, teorie sunt de fapt doar regulile jocului. Instructajul prin care se arată, spre exemplu, tânărului ucenic al unui sculptor, cum să țină dalta în mână fără să se accidenteze. Însă până la a face opere de artă, adică a ajunge la theoria, este cale lungă și e nevoie de multă practică! |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Spre rușinea mea, te-am descoperit târziu pe acest forum , dar mă bucur să o fac acum ! Să dea bunul Dumnezeu la câți mai mulți membrii asemenea ție, ca de altfel și MariS_ și mulți alții asemenea vouă. Da, așa trebuie explicat și purtat dialogul , ca tot muritorul să priceapă ceva , și mai ales să rămână cu ceva în minte și în suflet, pentru că tot veni vorba de suflet . Doamne ajută!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pe de altă parte, în folclorul chinez, când flatezi pe cineva spui că "îi pui o pălărie înaltă". Te rog să-mi promiți că nu-mi mai pui "pălării înalte". Doamne ajută! |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1. De aș grăi în limbile oamenilor și ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare și chimval răsunător. 2. Și de aș avea darul proorociei și tainele toate le-aș cunoaște și orice știință, și de aș avea atâta credință încât să mut și munții, iar dragoste nu am, nimic nu sunt. 3. Și de aș împărți toată avuția mea și de aș da trupul meu ca să fie ars, iar dragoste nu am, nimic nu-mi folosește. 4. Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește. 5. Dragostea nu se poartă cu necuviință, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul. 6. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. 7. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă. 8. Dragostea nu cade niciodată. Cât despre proorocii - se vor desființa; darul limbilor va înceta; știința se va sfârși; 9. Pentru că în parte cunoaștem și în parte proorocim. 10. Dar când va veni ceea ce e desăvârșit, atunci ceea ce este în parte se va desființa. 11. Când eram copil, vorbeam ca un copil, simțeam ca un copil; judecam ca un copil; dar când m-am făcut bărbat, am lepădat cele ale copilului. 12. Căci vedem acum ca prin oglindă, în ghicitură, iar atunci, față către față; acum cunosc în parte, dar atunci voi cunoaște pe deplin, precum am fost cunoscut și eu. 13. Și acum rămân acestea trei: credința, nădejdea și dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea. Eu cred ca tocmai de aceea mai mare este dragostea, pentru ca ea vine din inima,neconditionata, nu din ratiune ca si credinta sau nadejdea! |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dragostea necondiționată este cea desemnată de elini cu termenul eros. Aia e nerațională. Iubești o femeia sau, după caz, un bărbat, contrar tuturor argumentelor logice, îți iubești familia necondiționat. Ce este mai nerațional (adică nesupus rațiunii) decât dragostea unei mame pentru copilul ei! Chiar dacă copilul ei e cel mai mare criminal! În schimb Hristos ne îndeamnă "să ne iubim aproapele", dar cum: ca pe noi înșine! Adică ne pune în balanță o iubire rațională cu una nerațională, firească, tocmai pentru a avea termenul de comparație. Iubirea de sine este o iubire firească, la nivel animalic, instinctual. Ține de partea sensibilă a sufletului nostru (ceea ce spuneam în postarea mea anterioară), față de iubirea aproapelui (e vorba de semenul cu care nu avem afinități, un străin de pe stradă) care trebuie să fie condiționată de rațiune. Nu iubim, netam-nesam, pe cineva necunoscut; cel mult ne inspiră alte sentimente - compasiune, solidaritate, dar și acestea doar în anumite condiții. Mai mult, Hristos poruncește (culmea neraționalului - iraționalul) să ne iubim vrăjmașii! Asta este o iubire împotriva firii, este o iubire puternic condiționată de rațiune! Și Hristos ne aduce la nivelul rațiunii cea ce este împotriva oricărei rațiuni, dar și împotriva oricărui impuls firesc, instinctual al nostru: iubirea celui care vrea să ne facă rău! Iar dacă ăsta poate fi numit interes?... Deci, în concluzie, te rog recitește cu atenție fiecare verset din imnul închinat dragostei de către Sfântul Apostol Pavel! Vei vedea că toate cele trei, credința nădejdea și dragostea fac apel la partea rațională a sufletului nostru și că, de fapt, dragostea (desemnată cu termenul agape) este cea mai puternic rațională dintre toate trei! Last edited by luciand; 16.04.2011 at 20:28:52. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Chiar și așa la astfel de iubire nu ajung decât cei într-adevăr desăvârșiți Noi, ceilalți, ne bucurăm dacă reușim să nu ne urâm (prea tare) vrăjmașii... |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Exista insa si exceptii.In Evul Mediu,la Augustin,notiunea de caritate era o sinteza intre dragostea biblica(agape)si vechiul concept elenistic de eros(nota bene:nu poate fi restrans doar cu privire la sexualitate). Last edited by Scotland The Brave; 16.04.2011 at 20:37:12. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cât despre sensul restrâns la sexualitate al termenului eros, nu cred că am spus asta! Dimpotrivă, am asimilat și dragostea către familie și cea către sine cu acest termen (recitește, te rog, și a doua postare în partea de început și cea de final) |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Pedeapsa pentru pacate | Florin-Ionut | Pocainta | 147 | 02.11.2013 15:06:22 |
Pedeapsa cu moartea | marinel 07 | Intrebari utilizatori | 40 | 22.03.2011 00:45:29 |
Pedeapsa capitala | Dia20_diana | Eutanasia | 82 | 21.01.2011 23:14:24 |
Crima fara pedeapsa... | silverstar | Generalitati | 37 | 11.04.2009 16:09:06 |
Pedeapsa pentru vrajitorie ! | cristiboss56 | Vrajitoria | 0 | 17.12.2008 19:55:01 |
|