Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 16.04.2011, 13:19:20
luciand luciand is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 11.04.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 170
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MariS_ Vezi mesajul
Aici ai pus intrebarea cheie, draga Lucemferre. De fapt, tu esti un veritabil cautator. Cautator de sens, cautator de adevar. Asa ar trebui sa fim toti oamenii. Sa cautam cu sinceritate sensul si adevarul. Mintea e cea care cauta, dar setea de sens nu se gaseste in minte, ci in inima. Inima este centrul mintii si contine ca si componenta a sa, constiinta. Constiinta nu se formeaza, ea exista in fiecare om, ea doar se intareste atunci cand este ascultata sau slabeste pana la mutenie atunci cand o acoperim cu noroiul pacatelor, greselilor si egoismului nostru. Ea nu poate fi modificata, ea poate fi doar acoperita si inabusita. De aceea chiar si cei mai cruzi criminali au accese de constiinta, rare ce-i drept, dar au. Copilul din jungla nu aude glasul ei pentru ca nu-si poate desteleni inima, el ramanad la un nivel de functionalitate ce acopera doar necesitatile si instinctul de conservare. Sufletul e ca un pamant nearat, nedestelenit, plin cu buruieni dar, ca potential, are tot ce-i trebuie pentru a da roade. Incepand cu adolescenta omul isi construieste un mod de intelegere. Pe baza lui omul isi concepe o ideologie sau o viziune asupra realitatii. Aceasta viziune asupra realitatii are la baza niste principii, niste valori. Daca din intamplare, cum spui, sau din anturaj aceste valori corespund cu valorile constiintei atunci e perfect. Daca, insa, ele nu corespund, si asa se intampla de cele mai multe ori, atunci omul va aplica un mod gresit de intelegere si isi va construi o viziune gresita asupra realitatii. Dar nimic nu e batut in cuie. Omul trebuie sa caute in continuare si sa verifice in interiorul sau tot ceea ce experimenteaza in trairea sa. El trebuie sa fie SINCER in cautarea sa. Instanta ultima de judecata a omului este constiinta sa. Daca viziunea pe care si-a format-o ii linisteste constiinta, e in acord cu ea, atunci el se afla pe calea cea buna, dar nu inseamna ca trebuie sa-si inceteze cautarea. Cautarea va inceta singura atunci cand constiinta iti va spune ca ceva mai inalt si mai plin de sens nu poti gasi. Adica ai atins SUBLIMUL. Doar langa sublim constiinta se va simti minunat si vei stii acest fapt, il vei simti cu toata fiinta. Ca nu toti ajungem langa sublim, e adevarat, dar in Cer "multe locasuri sunt", unele mai aproape, altele si mai aproape de Dumnezeu. Lucrul cel mai important e sa nu calci pe constiinta si sa fii sincer cu tine in aceasta cautare a SENSULUI.
Mai e o problema cu cei care nu se obosesc nici sa caute. Ei se lasa purtati de val. Nu au optiuni, traiesc la intamplare, la un nivel foarte superficial, la un nivel de supravietuire. Unii nici nu fac rele evidente, adica pacate mari, isi vad doar de saracia si necazul lor, incearca sa nu se scufunde si nu se preocupa de sens, de adevar, de mantuire. Nu stiu ce se intampla cu ei, ca daca am stii tot, vorba Melissei, Dumnezeu ar fi vecinul de la etaj. Sunt multe alte lucruri pe care nu le stim dar ne place sa credem ca le stim pe toate. Unde vad eu o problema? Foarte multi cautatori o fac doar cu mintea si nu cu inima. Atat timp cat L-am cautat pe Dumnezeu sau SENSUL cu mintea, nu L-am gasit. Numai cand am pus inima la lucru, totul a inceput sa prinda culoare si viata. Ratacim, ratacim, umbland si cautand doar cu mintea. Am primit si inima in dotare, dar o tinem la sertar. Si, cand colo, ghidul cel mai bun e inlauntrul ei.
Har, smerenie si jertfa de sine.
Cred că ai prins esența! Totuși din cauza unei necunoașteri riguroase a termenillor se iscă unele confuzii.
În concepția creștin-ortodoxă sufletul omului este sădit la concepție. Este suflarea de viață. Și am întărit pentru că în limba greacă (în care au fost scrise/rescrise scripturile) suflare înseamnă și duh. Este darul lui Dumnezeu sădit în om. Și animalele au viață, dar n-au suflet.
Acest suflet este format din două părți: una rațională și una sensibilă, irațională, supusă simțurilor. Cea sensibilă are, la rândul ei două componente: una ce ține de vegetativ, de viața "animalică" și una ce ține de ceea ce omul modern numește caracter (mod de manifestare: mânie, frică, sentimente...).
Ei bine, rămâne partea rațională a sufletului, cea care ne apropie de Dumnezeu și ne unește, în cele din urmă, cu El. Rațiunea este ceea ce face din om cununa creației, rațiunea este cea care dezvăluie conștiința sădită în om de Dumnezeu. Iar asta se face prin cunoaștere, prin deliberare și contemplare!
Cred că cealaltă cauză a confuziei care se face în legătură mintea și cu inima, cu rațiunea și dragostea, este faptul că în limba română există doar un termen pentru dragoste (deși sunt 2 - dragoste și iubire - ei sunt sinonimi). Hristos și Sfinții Părinți nu fac referire la eros ci la agape! Una e dragostea carnală, erotică și alta e dragostea pentru aproapele tău, pentru Dumnezeu și pentru o ideea sau un principiu. Și această dragoste - agape în limba greacă, este de factură rațională, iar nu sensibilă, senzitivă ca și cea erotică.
Este exact confuzia care se face între practică și teorie. Practica este exercițiul prin care se ajunge la Theoria, cunoașterea lui Dumnezeu. Spiritualitatea Răsăritului Ortodox așa pune problema și ceea ce se numește azi, în mod eronat, teorie sunt de fapt doar regulile jocului. Instructajul prin care se arată, spre exemplu, tânărului ucenic al unui sculptor, cum să țină dalta în mână fără să se accidenteze. Însă până la a face opere de artă, adică a ajunge la theoria, este cale lungă și e nevoie de multă practică!
Reply With Quote
  #2  
Vechi 16.04.2011, 14:46:33
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Dragă Lucian !

Spre rușinea mea, te-am descoperit târziu pe acest forum , dar mă bucur să o fac acum ! Să dea bunul Dumnezeu la câți mai mulți membrii asemenea ție, ca de altfel și MariS_ și mulți alții asemenea vouă. Da, așa trebuie explicat și purtat dialogul , ca tot muritorul să priceapă ceva , și mai ales să rămână cu ceva în minte și în suflet, pentru că tot veni vorba de suflet . Doamne ajută!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 16.04.2011, 15:08:53
luciand luciand is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 11.04.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 170
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
Spre rușinea mea, te-am descoperit târziu pe acest forum , dar mă bucur să o fac acum ! Să dea bunul Dumnezeu la câți mai mulți membrii asemenea ție, ca de altfel și MariS_ și mulți alții asemenea vouă. Da, așa trebuie explicat și purtat dialogul , ca tot muritorul să priceapă ceva , și mai ales să rămână cu ceva în minte și în suflet, pentru că tot veni vorba de suflet . Doamne ajută!
Mulțumesc pentru apreciere! Vina e a mea că intru sporadic. Am, totuși, și un avantaj din asta: eu te-am descoperit din prima!
Pe de altă parte, în folclorul chinez, când flatezi pe cineva spui că "îi pui o pălărie înaltă". Te rog să-mi promiți că nu-mi mai pui "pălării înalte".
Doamne ajută!
Reply With Quote
  #4  
Vechi 16.04.2011, 16:18:07
Melissa
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de luciand Vezi mesajul
Cred că cealaltă cauză a confuziei care se face în legătură mintea și cu inima, cu rațiunea și dragostea, este faptul că în limba română există doar un termen pentru dragoste (deși sunt 2 - dragoste și iubire - ei sunt sinonimi). Hristos și Sfinții Părinți nu fac referire la eros ci la agape! Una e dragostea carnală, erotică și alta e dragostea pentru aproapele tău, pentru Dumnezeu și pentru o ideea sau un principiu. Și această dragoste - agape în limba greacă, este de factură rațională, iar nu sensibilă, senzitivă ca și cea erotică.
Daca spui ca dragostea (agape) este de factura rationala, inseamna ca trebuie sa admiti ca nu izvoraste din inima, ci din ratiune. Si atunci mai trebuie sa admiti ceva: ca nu va exista iubirea neconditionata, nici pentru Dumnezeu, nici pentru aproapele.Ceea ce este rational,este conditionat de logica, are o motivatie, o justificare, pana la urma, un interes.Iar eu personal nu sunt de acord cu aceasta viziune. Eu sunt convinsa ca dragostea despre care vorbeste apostolul Pavel la Corinteni ( citez mai jos), si pe care ne-o cere Dumnezeu, este neconditionata si izvoraste din inima, nu din ratiune!


1. De aș grăi în limbile oamenilor și ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare și chimval răsunător.

2. Și de aș avea darul proorociei și tainele toate le-aș cunoaște și orice știință, și de aș avea atâta credință încât să mut și munții, iar dragoste nu am, nimic nu sunt.

3. Și de aș împărți toată avuția mea și de aș da trupul meu ca să fie ars, iar dragoste nu am, nimic nu-mi folosește.

4. Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește.

5. Dragostea nu se poartă cu necuviință, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul.

6. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr.

7. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă.

8. Dragostea nu cade niciodată. Cât despre proorocii - se vor desființa; darul limbilor va înceta; știința se va sfârși;

9. Pentru că în parte cunoaștem și în parte proorocim.

10. Dar când va veni ceea ce e desăvârșit, atunci ceea ce este în parte se va desființa.

11. Când eram copil, vorbeam ca un copil, simțeam ca un copil; judecam ca un copil; dar când m-am făcut bărbat, am lepădat cele ale copilului.

12. Căci vedem acum ca prin oglindă, în ghicitură, iar atunci, față către față; acum cunosc în parte, dar atunci voi cunoaște pe deplin, precum am fost cunoscut și eu.

13. Și acum rămân acestea trei: credința, nădejdea și dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea.


Eu cred ca tocmai de aceea mai mare este dragostea, pentru ca ea vine din inima,neconditionata, nu din ratiune ca si credinta sau nadejdea!
Reply With Quote
  #5  
Vechi 16.04.2011, 20:08:18
luciand luciand is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 11.04.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 170
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Melissa Vezi mesajul
Daca spui ca dragostea (agape) este de factura rationala, inseamna ca trebuie sa admiti ca nu izvoraste din inima, ci din ratiune. Si atunci mai trebuie sa admiti ceva: ca nu va exista iubirea neconditionata, nici pentru Dumnezeu, nici pentru aproapele.Ceea ce este rational,este conditionat de logica, are o motivatie, o justificare, pana la urma, un interes.Iar eu personal nu sunt de acord cu aceasta viziune. Eu sunt convinsa ca dragostea despre care vorbeste apostolul Pavel la Corinteni ( citez mai jos), si pe care ne-o cere Dumnezeu, este neconditionata si izvoraste din inima, nu din ratiune!


1. De aș grăi în limbile oamenilor și ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare și chimval răsunător.

2. Și de aș avea darul proorociei și tainele toate le-aș cunoaște și orice știință, și de aș avea atâta credință încât să mut și munții, iar dragoste nu am, nimic nu sunt.

3. Și de aș împărți toată avuția mea și de aș da trupul meu ca să fie ars, iar dragoste nu am, nimic nu-mi folosește.

4. Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește.

5. Dragostea nu se poartă cu necuviință, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul.

6. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr.

7. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă.

8. Dragostea nu cade niciodată. Cât despre proorocii - se vor desființa; darul limbilor va înceta; știința se va sfârși;

9. Pentru că în parte cunoaștem și în parte proorocim.

10. Dar când va veni ceea ce e desăvârșit, atunci ceea ce este în parte se va desființa.

11. Când eram copil, vorbeam ca un copil, simțeam ca un copil; judecam ca un copil; dar când m-am făcut bărbat, am lepădat cele ale copilului.

12. Căci vedem acum ca prin oglindă, în ghicitură, iar atunci, față către față; acum cunosc în parte, dar atunci voi cunoaște pe deplin, precum am fost cunoscut și eu.

13. Și acum rămân acestea trei: credința, nădejdea și dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea.


Eu cred ca tocmai de aceea mai mare este dragostea, pentru ca ea vine din inima,neconditionata, nu din ratiune ca si credinta sau nadejdea!
Trebuie să te contrazic. De fapt, te contrazici singură. Adunci niște argumente contra a ceea ce vrei să demonstrezi.
Dragostea necondiționată este cea desemnată de elini cu termenul eros. Aia e nerațională. Iubești o femeia sau, după caz, un bărbat, contrar tuturor argumentelor logice, îți iubești familia necondiționat. Ce este mai nerațional (adică nesupus rațiunii) decât dragostea unei mame pentru copilul ei! Chiar dacă copilul ei e cel mai mare criminal!
În schimb Hristos ne îndeamnă "să ne iubim aproapele", dar cum: ca pe noi înșine! Adică ne pune în balanță o iubire rațională cu una nerațională, firească, tocmai pentru a avea termenul de comparație. Iubirea de sine este o iubire firească, la nivel animalic, instinctual. Ține de partea sensibilă a sufletului nostru (ceea ce spuneam în postarea mea anterioară), față de iubirea aproapelui (e vorba de semenul cu care nu avem afinități, un străin de pe stradă) care trebuie să fie condiționată de rațiune. Nu iubim, netam-nesam, pe cineva necunoscut; cel mult ne inspiră alte sentimente - compasiune, solidaritate, dar și acestea doar în anumite condiții.
Mai mult, Hristos poruncește (culmea neraționalului - iraționalul) să ne iubim vrăjmașii! Asta este o iubire împotriva firii, este o iubire puternic condiționată de rațiune! Și Hristos ne aduce la nivelul rațiunii cea ce este împotriva oricărei rațiuni, dar și împotriva oricărui impuls firesc, instinctual al nostru: iubirea celui care vrea să ne facă rău! Iar dacă ăsta poate fi numit interes?...
Deci, în concluzie, te rog recitește cu atenție fiecare verset din imnul închinat dragostei de către Sfântul Apostol Pavel! Vei vedea că toate cele trei, credința nădejdea și dragostea fac apel la partea rațională a sufletului nostru și că, de fapt, dragostea (desemnată cu termenul agape) este cea mai puternic rațională dintre toate trei!

Last edited by luciand; 16.04.2011 at 20:28:52.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 16.04.2011, 20:18:58
camilB camilB is offline
Banned
 
Data înregistrării: 15.04.2011
Locație: in mai multe locuri
Religia: Ortodox
Mesaje: 17
Implicit

Citat:
În prealabil postat de luciand Vezi mesajul
Î
Mai mult, Hristos poruncește (culmea neraționalului - iraționalul) să ne iubim vrăjmașii! Asta este o iubire împotriva firii, este o iubire puternic condiționată de rațiune! Și Hristos ne aduce la nivelul rațiunii cea ce este împotriva oricărei rațiuni, dar și împotriva oricărui impuls firesc, instinctual al nostru: iubirea celui care vrea să ne facă rău! Iar dacă ăsta poate fi numit interes?...
De ce sa pedepsim daca putem ierta ? Pe noi Dumnezeu ne iarta in fiecare secunda, nu-i asa?
Reply With Quote
  #7  
Vechi 16.04.2011, 20:24:46
luciand luciand is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 11.04.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 170
Implicit

Citat:
În prealabil postat de camilB Vezi mesajul
De ce sa pedepsim daca putem ierta ? Pe noi Dumnezeu ne iarta in fiecare secunda, nu-i asa?
Nu prea înțeleg ce vrei să spui. Tocmai, nu poți iubi până nu ierți. Ajungi să îți iubești vrăjmașul doar după ce l-ai iertat!
Chiar și așa la astfel de iubire nu ajung decât cei într-adevăr desăvârșiți Noi, ceilalți, ne bucurăm dacă reușim să nu ne urâm (prea tare) vrăjmașii...
Reply With Quote
  #8  
Vechi 16.04.2011, 20:33:17
Scotland The Brave
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de luciand Vezi mesajul
Deci, în concluzie, te rog recitește cu atenție fiecare verset din imnul închinat dragostei de către Sfântul Apostol Pavel! Vei vedea că toate cele trei, credința nădejdea și dragostea fac apel la partea rațională a sufletului nostru și că, de fapt, dragostea (desemnată cu termenul agape) este cea mai puternic rațională dintre toate trei!
In Noul Testament s-a evitat pe cat s-a putut termenul de ,,eros",termen care desemna in mod uzual acel tip de dragoste lacoma,acaparatoare,posesiva.Este posibil sa ma insel,dar in scrierile parintilor apostolici exista o singura situatia cand a fost folosit acest termen(Ignatie,Catre Romani)dar este folosit in contextul in care autorul doreste sa sublinieze dragostea pe care a lasat-o in urma,pe care a crucificat-o.In Noul Testament nu apare nici macar o singura data,fie si in sens peiorativ, deci este evident ca sensul dorit este cel de agape.

Exista insa si exceptii.In Evul Mediu,la Augustin,notiunea de caritate era o sinteza intre dragostea biblica(agape)si vechiul concept elenistic de eros(nota bene:nu poate fi restrans doar cu privire la sexualitate).

Last edited by Scotland The Brave; 16.04.2011 at 20:37:12.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 16.04.2011, 20:41:52
luciand luciand is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 11.04.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 170
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Scotland The Brave Vezi mesajul
In Noul Testament s-a evitat pe cat s-a putut termenul de ,,eros",termen care desemna in mod uzual acel tip de dragoste lacoma,acaparatoare,posesiva.Este posibil sa ma insel,dar in scrierile parintilor apostolici exista o singura data folosit acest termen(Ignatie,Catre Romani)dar este folosit in contextul in care autorul doreste sa sublinieze dragostea pe care a lasat-o in urma,pe care a crucificat-o.In Noul Testament nu apare nici macar o singura data,fie si in sens peiorativ, deci este evident ca sensul dorit este cel de agape.

Exista insa si exceptii.In Evul Mediu,la Augustin,notiunea de caritate era o sinteza intre dragostea biblica(agape)si vechiul concept elenistic de eros(nota bene:nu poate fi restrans doar cu privire la sexualitate).
Pertinente toate comentariile tale. Precizarea diferențelor de sens dintre eros și agape am făcut-o pentru a limpezi confuzia din limba română (vezi prima postare). E clar că pentru greci și limba greacă lucrurile sunt lămurite.
Cât despre sensul restrâns la sexualitate al termenului eros, nu cred că am spus asta! Dimpotrivă, am asimilat și dragostea către familie și cea către sine cu acest termen (recitește, te rog, și a doua postare în partea de început și cea de final)
Reply With Quote
  #10  
Vechi 16.04.2011, 20:49:12
Scotland The Brave
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de luciand Vezi mesajul
Pertinente toate comentariile tale. Precizarea diferențelor de sens dintre eros și agape am făcut-o pentru a limpezi confuzia din limba română (vezi prima postare). E clar că pentru greci și limba greacă lucrurile sunt lămurite.
Cât despre sensul restrâns la sexualitate al termenului eros, nu cred că am spus asta! Dimpotrivă, am asimilat și dragostea către familie și cea către sine cu acest termen (recitește, te rog, și a doua postare în partea de început și cea de final)
Este corect ce spuneti.Diferenta a avut o cauza relativ simpla.Notiunea filosofica de eros,in cultura occidentala cel putin,a fost introdusa de Platon.Insa originea termenului se afla pe undeva prin misticismul orfismului unde,in mod curios,facea parte dintr-o doctrina a salvarii,cu origine revelata.Insa intre orfism si crestinism exista diferente ireconciliabile si probabil ca Parintii Apostolici,familiarizati cu notiunile din cultura greaca,au dorit pe cat posibil sa evite o confuzie intre cele doua notiuni.Asta este o teorie.Cred ca de erosul din orfism s-au ferit mai mult decat cel promovat de Platon.Culmea este ca adeptii orfismului erau la fel de critici la adresa notiunii de eros(cea uzual folosita) la fel ca si crestinii.Este insa doar o asemanare aparenta si ce spun eu poate fi catalogat ca si teorie.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Pedeapsa pentru pacate Florin-Ionut Pocainta 147 02.11.2013 15:06:22
Pedeapsa cu moartea marinel 07 Intrebari utilizatori 40 22.03.2011 00:45:29
Pedeapsa capitala Dia20_diana Eutanasia 82 21.01.2011 23:14:24
Crima fara pedeapsa... silverstar Generalitati 37 11.04.2009 16:09:06
Pedeapsa pentru vrajitorie ! cristiboss56 Vrajitoria 0 17.12.2008 19:55:01