![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Dar noi ce să facem atunci, unde să mergem pentru a afla Adevărul nerătăcit?
I.Cor.12:28. Și pe unii i-a pus Dumnezeu, în Biserică: întâi apostoli, al doilea prooroci, al treilea învățători; apoi pe cei ce au darul de a face minuni; apoi darurile vindecărilor, ajutorările, cârmuirile, felurile limbilor. Aaa!!! De aici se desprind două lucruri pentru noi, foarte importante. Pe de o parte că e mai mare Episcopul, preotul, diaconul decât făcătorul de minuni și vindecătorul, și că numai vindecătorii din Biserică (preoții prin Sfintele Taine, sfinții prin rugăciune – și nu concentrare, transmisii de energii și alte drăcării - și medicii ortodocși trăitori) pot da vindecări de la Dumnezeu, care să aibă inclusă și o vindecare reală adică sufletească. Dar în legătură cu Adevărul de care cu sete vorbim și voim să-L aflăm fără greșeală înțeleg că trebuie să alergăm mai întâi la episcopi ca urmași ai Apostolilor, la preoți ca urmași ai proorocilor, la învățătorii ortodocși și cărțile de învățătură ortodoxă. Dar aceasta înseamnă că ei nu pot greși? Sunt oare ei infailibili? Ps.115:2. Eu am zis întru uimirea mea: “Tot omul este mincinos!” Păi, tocmai de la asta am pornit, ce să facem Doamne atunci? Să ne rugăm lui Dumnezeu să descopere adevărul la duhovnic și dacă duhovnicul nostru ne spune ceva să-l ascultăm orbește, prin ei infailibil ne mântuim noi? I.Cor.3:3. Fiindcă sunteți tot trupești. Câtă vreme este între voi pizmă și ceartă și dezbinări, nu sunteți, oare, trupești și nu după firea omenească umblați? I.Cor.3:4. Căci, când zice unul: Eu sunt al lui Pavel, iar altul: Eu sunt al lui Apollo, au nu sunteți oameni trupești? I.Cor.3:5. Dar ce este Apollo? Și ce este Pavel? Slujitori prin care ați crezut voi și după cum i-a dat Domnul fiecăruia. I.Cor.3:6. Eu am sădit, Apollo a udat, dar Dumnezeu a făcut să crească. I.Cor.3:7. Astfel nici cel ce sădește nu e ceva, nici cel ce udă, ci numai Dumnezeu care face să crească. I.Cor.3:8. Cel care sădește și cel care udă sunt una și fiecare își va lua plata după osteneala sa. I.Cor.3:9. Căci noi împreună-lucrători cu Dumnezeu suntem; voi sunteți ogorul lui Dumnezeu, zidirea lui Dumnezeu. I.Cor.3:10. După harul lui Dumnezeu, cel dat mie, eu, ca un înțelept meșter, am pus temelia; iar altul zidește. Dar fiecare să ia seama cum zidește; I.Cor.3:11. Căci nimeni nu poate pune altă temelie, decât cea pusă, care este Iisus Hristos. Adică nu duhovnicii ne mântuie ci Dumnezeu prin ei și să nu ne facem din duhovnici dumnezei că o să cădem prin ei. Așadar pot și duhovnicii noștri greși, și să nu-i ascultăm atunci? Gal.1:6. Mă mir că așa degrabă treceți de la cel ce v-a chemat pe voi, prin harul lui Hristos, la altă Evanghelie, Gal.1:7. Care nu este alta, decât că sunt unii care vă tulbură și voiesc să schimbe Evanghelia lui Hristos. Gal.1:8. Dar chiar dacă noi sau un înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie decât aceea pe care v-am vestit-o - să fie anatema! Gal.1:9. Precum v-am spus mai înainte, și acum vă spun iarăși: Dacă vă propovăduiește cineva altceva decât ați primit - să fie anatema! Gal.1:10. Căci acum caut bunăvoința oamenilor sau pe a lui Dumnezeu? Sau caut să plac oamenilor? Dacă aș plăcea însă oamenilor, n-aș fi rob al lui Hristos. Gal.1:11. Dar vă fac cunoscut, fraților, că Evanghelia cea binevestită de mine nu este după om; Gal.1:12. Pentru că nici eu n-am primit-o de la om, nici n-am învățat-o, ci prin descoperirea lui Iisus Hristos. Am înțeles acum, îi lași și pe ei să greșească din dragoste pentru noi și pentru ei pentru ca noi să nu ne pune nădejdea în om ci numai în Tine iar ei să fie smeriți. Dar cum rămâne cu ce ai spus Tu în Sfânta Scriptură: 1 Reg.15:22. A răspuns Samuel: “Au doară arderile de tot și jertfele sunt tot așa de plăcute Domnului, ca și ascultarea glasului Domnului? Ascultarea este mai bună decât jertfa și supunerea mai bună decât grăsimea berbecilor. 1 Reg.15:23. Căci nesupunerea este un păcat la fel cu vrăjitoria și împotrivirea este la fel cu închinarea la idoli. Pentru că ai lepădat cuvântul Domnului, și El te-a lepădat, ca să nu mai fii rege peste Israel Spune-mi Doamne te rog, cum să nu ascultăm de duhovnic, toți Sfinții Părinți ne spun să ascultăm, oare nu pierim? Iar Patericele ne arată cum prin ascultarea oarbă și ilogică nu numai că se mântuiau oamenii dar deveneau și făcători de minuni. Matei 18:14 Astfel nu este vrere înaintea Tatălui vostru, Cel din ceruri, ca să piară vreunul dintr-aceștia mici. Matei 18:15 De-ți va greși ție fratele tău, mergi, mustră-l pe el între tine și el singur. Și de te va asculta, ai câștigat pe fratele tău. Matei 18:16 Iar de nu te va asculta, ia cu tine încă unul sau doi, ca din gura a doi sau trei martori să se statornicească tot cuvântul. Matei 18:17 Și de nu-i va asculta pe ei, spune-l Bisericii; iar de nu va asculta nici de Biserică, să-ți fie ție ca un păgân și vameș. Matei 18:18 Adevărat grăiesc vouă: Oricâte veți lega pe pământ, vor fi legate și în cer, și oricâte veți dezlega pe pământ, vor fi dezlegate și în cer. Matei 18:19 Iarăși grăiesc vouă că, dacă doi dintre voi se vor învoi pe pământ în privința unui lucru pe care îl vor cere, se va da lor de către Tatăl Meu, Care este în ceruri. Matei 18:20 Că unde sunt doi sau trei, adunați în numele Meu, acolo sunt și Eu în mijlocul lor. Acum am înțeles, să ascultăm de duhovnic în cele ce privesc viața noastră lăuntrică, conflictele cu oamenii, în cele limpezi prin canoane și generale pe tot parcursul istoriei. Ascultare până la păcat ca nu cumva păcătuind din ascultare să ajungem și noi și duhovnicul în iad. Dar dacă conștiința ne spunem că ar putea greși în privința adevărului în situații moderne, să spunem de exemplu al medicinii alternative, deoarece nu este o învoială între părerile duhovnicilor ( fiind lucruri recente încă nedezbătute de Sfintele Sinoade), și nu avem unisonul duhovnicesc ca să fie inspirați de Duhul Sfânt și să se producă minunea ca să fie 2 sau trei adunați în numele Adevărului adică al lui Hristos, ce să facem? Să cercetăm în învățăturile Bisericii lucruri asemănătoare să tragem o concluzie și pentru a vedea dacă nu greșim să i le ducem cu smerenie duhovnicului și să-l întrebăm de concluzia noastră: nu care cumva am înțeles noi greșit? Ef.3:10. Pentru ca înțelepciunea lui Dumnezeu cea de multe feluri să se facă cunoscută acum, prin Biserică, începătoriilor și stăpâniilor, în ceruri, Ef.3:11. După sfatul cel din veci, pe care El l-a împlinit în Hristos Iisus, Domnul nostru, Da, dacă Biserica învață și începătoriile și stăpâniile, adică și pe îngeri cu atât mai mult ne învață și pe noi și pe duhovnici. Dar oare și duhovnicii renumiți la care vine multă lume și află mai toți folos duhovnicesc, și care sunt bine văzuți de toată Biserica, pot greși? Gal.2:11. Iar când Chefa a venit în Antiohia, pe față i-am stat împotrivă, căci era vrednic de înfruntare. Gal.2:12. Căci înainte de a veni unii de la Iacov, el mânca cu cei dintre neamuri; dar când au venit ei, se ferea și se osebea, temându-se de cei din tăierea împrejur. Gal.2:13. Și, împreună cu el, s-au fățărnicit și ceilalți iudei, încât și Barnaba a fost atras în fățărnicia lor. Gal.2:14. Dar când am văzut că ei nu calcă drept, după adevărul Evangheliei, am zis lui Chefa, înaintea tuturor: Dacă tu, care ești iudeu, trăiești ca păgânii și nu ca iudeii, de ce silești pe păgâni să trăiască ca iudeii? Gal.2:15. Noi suntem din fire iudei, iar nu păcătoși dintre neamuri. Gal.2:16. Știind însă că omul nu se îndreptează din faptele Legii, ci prin credința în Hristos Iisus, am crezut și noi în Hristos Iisus, ca să ne îndreptăm din credința în Hristos, iar nu din faptele Legii, căci din faptele Legii, nimeni nu se va îndrepta. Dar poate că Barnaba și Chefa au greșit că erau apostoli mai mici dar cei mai mari apostoli poate că n-au greșit după ce a pogorât Duhul Sfânt peste ei. Gal.2:7. Ci dimpotrivă, văzând că mie mi-a fost încredințată Evanghelia pentru cei netăiați împrejur, după cum lui Petru, Evanghelia pentru cei tăiați împrejur, Gal.2:8. Căci Cel ce a lucrat prin Petru în apostolia tăierii împrejur a lucrat și prin mine la neamuri; Gal.2:9. Și cunoscând harul ce mi-a fost dat mie, Iacov și Chefa și Ioan, cei socotiți a fi stâlpi, mi-au dat mie și lui Barnaba dreapta spre unire cu ei, pentru ca noi să binevestim la neamuri, iar ei la cei tăiați împrejur, Gal.2:10. Numai să ne aducem aminte de săraci, ceea ce tocmai m-am și silit să fac. Auăleu! Păi Chefa este piatră în aramaică și asta înseamnă că însuși Sfântul Apostol Petru, care spun papiștii că e temelia infailibilității papei și a Bisericii, nu a fost infailibil ci a greșit! Și era numit unul din Stâlpii Bisericii! Vai de capul meu. Mă gândesc atunci că dacă până și corifeii Apostolilor au greșit precis și duhovnicii mari pot greși și atunci ce rost mai are să mergem la Biserică...? Că tot nu putem afla adevărul absolut. Mai bine stăm acasă și îl căutăm noi. Evr.10:25. Fără să părăsim Biserica noastră, precum le este obiceiul unora, ci îndemnători făcându-ne, cu atât mai mult, cu cât vedeți că se apropie ziua aceea. Evr.10:26. Căci dacă păcătuim de voia noastră, după ce am luat cunoștință despre adevăr, nu ne mai rămâne, pentru păcate, nici o jertfă, Evr.10:27. Ci o înfricoșată așteptare a judecății și iuțimea focului care va mistui pe cei potrivnici.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 08.03.2011 at 01:54:12. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Așadar vai de cei ce părăsesc Biserica. Să nu fie așa cu noi în veac! Dar nu înțeleg atunci cum dacă oamenii din biserică, și chiar marii duhovnici pot greși mai se spune că putem lua cunoștință despre adevăr. Oare mai are vreun rost să căutăm adevărul. Cum Biserica fiind omenească, făcută din oameni, toți mincinoși, să se poată afla în Ea adevărul?
Ef.5:23. Pentru că bărbatul este cap femeii, precum și Hristos este cap Bisericii, trupul Său, al cărui mântuitor și este. Ef.5:24. Ci precum Biserica se supune lui Hristos, așa și femeile bărbaților lor, întru totul. Ef.5:25. Bărbaților, iubiți pe femeile voastre, după cum și Hristos a iubit Biserica, și S-a dat pe Sine pentru ea, Ef.5:26. Ca s-o sfințească, curățind-o cu baia apei prin cuvânt, Ef.5:27. Și ca s-o înfățișeze Sieși, Biserică slăvită, neavând pată sau zbârcitură, ori altceva de acest fel, ci ca să fie sfântă și fără de prihană. Aaa! Deci nu de la început suntem toți având adevărul absolut, ci rămânând în Sfânta Biserică, Dumnezeu ne sfințește și ne învață, pe măsura râvnei și căutării și lărgirii înțelesurilor noastre. Și ne dă mai multe înțelesuri până suntem gata a ne prezenta Lui fără pată în credința noastră sau mai bine spus, Biserica este fără pată iar noi avem pete acolo unde nu cercetăm până la capăt care este credința Bisericii. Și așa se întâmplă și cu duhovnicii care nu sunt infailibili ci se curăță pe măsura întâlnirii cu problemele duhovnicești, dacă au bunăvoință ei și ucenicii lor să le aducă în față cu frică, dragoste și respect, ca niște ucenici smeriți iar nu ca dascăli ai dascălilor lor, argumentele duhovnicești ale Bisericii. După cum spune Sfântul Isaia Pustnicul (Filocalie 12) folosind cuvântul „Părinte, gândul îmi spune…”. Ef.1:17. Ca Dumnezeul Domnului nostru Iisus Hristos, Tatăl slavei, să vă dea vouă duhul înțelepciunii și al descoperirii, spre deplina Lui cunoaștere, Ef.1:18. Și să vă lumineze ochii inimii, ca să pricepeți care este nădejdea la care v-a chemat, care este bogăția slavei moștenirii Lui, în cei sfinți, Ef.1:19. Și cât de covârșitoare este mărimea puterii Lui față de noi, după lucrarea puterii tăriei Lui, pentru noi cei ce credem. Ef.1:20. Pe aceasta, Dumnezeu a lucrat-o în Hristos, sculându-L din morți și așezându-L de-a dreapta Sa, în ceruri, Ef.1:21. Mai presus decât toată începătoria și stăpânia și puterea și domnia și decât tot numele ce se numește, nu numai în veacul acesta, ci și în cel viitor. Ef.1:22. Și toate le-a supus sub picioarele Lui și, mai presus de toate, L-a dat pe El cap Bisericii, Ef.1:23. Care este trupul Lui, plinirea Celui ce plinește toate întru toți. Deci Biserica este trupul lui Hristos, trupul Adevărului și nu oamenii din Biserică, care sunt doar mădulare care luate separat de trup ar muri, iar Sângele, care vine numai dacă stăm în Trup(adică Biserică), este al lui Hristos Adevărul și așa ne alimentăm cu El. Iar noi rămânând în acest înțeles să iubim ascultători pe duhovnicii noștri în dragoste ierarhică adică: mai întâi pe Dumnezeu, apoi pe Maica Sa, pe toți sfinții care alcătuiesc Sfânta Biserică triumfătoare și apoi pe cei din Biserica luptătoare (în care avem ca icoană vie, vorbitoare, a lui Hristos, pe duhovnicul nostru, indiferent de păcatele, neștiințele și neputințele lui). Rom.16:16. Îmbrățișați-vă unii pe alții cu sărutare sfântă. Vă îmbrățișează pe voi toate Bisericile lui Hristos. Rom.16:17. Și vă îndemn, fraților, să vă păziți de cei ce fac dezbinări și sminteli împotriva învățăturii pe care ați primit-o. Depărtați-vă de ei. Rom.16:18. Căci unii ca aceștia nu slujesc Domnului nostru Iisus Hristos, ci pântecelui lor, și prin vorbele lor frumoase și măgulitoare, înșeală inimile celor fără de răutate. Așadar în dragostea noastră să îmbrățișăm pe duhovnic cu sărutare sfântă. Aceasta înseamnă fără interes personal pământesc al nostru sau al lui, al nostru fiind egoismul nostru duhovnicesc de a ne lăuda că suntem ascultători absoluți. Sfântul Ignatie Briancianinov ne spune că nu mai suntem în vremea ascultării absolute, orbești din Pateric, ci în vremea cea dureroasă și prea dureroasă a sfatului duhovnicesc în care ascultarea trebuie lucrată cu sudoare și discernământ, înjugat cu cercetarea în Sfânta Tradiție și Sfânta Scriptură. Trebuie a alege mai întâi un duhovnic ce slujește cu adevărat lui Hristos (și pecetea acestuia după care îl recunoaștem este smerenia, adică printre altele și dorința lui de a se îmbunătății după Sfânta Tradiție când apare o problemă nouă). Nu putem avea pretenția să fie stareț duhovnicesc, adică văzător cu duhul ca în Pateric ci să slujească Domnului Hristos cu dor de a-L afla de la oricine chiar și de la niște mucoși ca noi. Să slujească Adevărul și pe Hristos iar nu cugetării lui trupești (ca unui pântece) că fiind el duhovnic trebuie neapărat ascultat orbește ca în Pateric, deși nu vede că el nu este din Pateric, și noi cuprinși de râvnă rătăcită, chiar dacă greșește, să mergem tiranic după greșeala lui ca să nu-l supărăm. După ce aflăm un duhovnic iubitor de Adevăr să-l iubim cu sărutare sfântă, adică îmbrățișându-l ca pe Dumnezeu, dar după Dumnezeu, strângându-l în brațe cu mâna dreaptă care este Adevărul și cu stânga care este supunerea noastră a păcătoșilor pentru a ne scăpa prin el de păcat și greșita vedere a Adevărului. Negreșit dacă ne adunăm alături de un astfel de duhovnic este și Hristos Adevărul în mijlocul nostru. Ef.3:21. Lui fie slava în Biserică și întru Hristos Iisus în toate neamurile veacului veacurilor. Amin! Doamne, dar înainte de a încheia, te rog spune-mi, dacă oamenii toți greșesc, chiar și apostolii mari, și sfinții, și duhovnicii, căci știu canonul: „- S-au hotărât că oricine tâlcuiește cuvintele din rugăciunea domnească; "Iartă nouă greșalele noastre" (Matei 6, 12), socotește că aceste cuvinte se zic așa de sfinți numai de formă pentru smerita cugetare și nu pentru realitatea adevărului cum că ei cu adevărat au păcate, să fie anatema. Oare, cine ar putea suferi pe cel ce se roagă, mințind nu oamenilor, ci însuși iui Dumnezeu, fiindcă numai cu buzele cere iertare, iar cu inima ar crede că el (Pelegius) nu are nici-un păcat pentru a cere această iertare? -Cartag. 116. ” Atunci cum a lucrat Duhul Tău cel Sfânt și a dat Sfintei Tale Biserici adevărul, lucrând prin oamenii greșitori și ea rămânând totuși infailibilă? Că mi se pare aceasta cea mai mare minune și tocmai răspunsul la întrebarea noastră cum se poate afla adevărul de către oamenii obișnuiți, care nu sunt răpiți la tine, prin alți oameni tot obișnuiți dacă toți oamenii sunt mincinoși. Am înțeles că Sfânta Biserică este infailibilă și că numai la Ea, fiind Mireasa Ta, Trupul Tău, putem afla adevărul absolut. Dar cum funcționează acest adevăr în chip concret și practic ca să putem noi să-l atingem?
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 08.03.2011 at 01:58:15. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Fapt.15:1. Și unii, coborându-se din Iudeea, învățau pe frați că: Dacă nu vă tăiați împrejur, după rânduiala lui Moise, nu puteți să vă mântuiți.
Fapt.15:2. Și făcându-se pentru ei împotrivire și discuție nu puțină cu Pavel și Barnaba, au rânduit ca Pavel și Barnaba și alți câțiva dintre ei să se suie la apostolii și la preoții din Ierusalim pentru această întrebare. Fapt.15:3. Deci ei, trimiși fiind de Biserică, au trecut prin Fenicia și prin Samaria, istorisind despre convertirea neamurilor și făceau tuturor fraților mare bucurie. Fapt.15:4. Și sosind ei la Ierusalim , au fost primiți de Biserică și de apostoli și de preoți și au vestit câte a făcut Dumnezeu cu ei. Fapt.15:5. Dar unii din eresul fariseilor, care trecuseră la credință, s-au ridicat zicând că trebuie să-i taie împrejur și să le poruncească a păzi Legea lui Moise. Fapt.15:6. Și apostolii și preoții s-au adunat ca să cerceteze despre acest cuvânt. Fapt.15:7. Și făcându-se multă vorbire, s-a sculat Petru și le-a zis: Bărbați frați, voi știți că, din primele zile, Dumnezeu m-a ales între voi, ca prin gura mea neamurile să audă cuvântul Evangheliei și să creadă. Fapt.15:8. Și Dumnezeu, Cel ce cunoaște inimile, le-a mărturisit, dându-le Duhul Sfânt, ca și nouă. Fapt.15:9. Și nimic n-a deosebit între noi și ei, curățind inimile lor prin credință. Fapt.15:10. Acum deci, de ce ispitiți pe Dumnezeu și vreți să puneți pe grumazul ucenicilor un jug pe care nici părinții noștri, nici noi n-am putut să-l purtăm? Fapt.15:11. Ci prin harul Domnului nostru Iisus Hristos, credem că ne vom mântui în același chip ca și aceia. Fapt.15:12. Și a tăcut toată mulțimea și asculta pe Barnaba și pe Pavel, care istoriseau câte semne și minuni a făcut Dumnezeu prin ei între neamuri. Fapt.15:13. Și după ce au tăcut ei, a răspuns Iacob, zicând: Bărbați frați, ascultați-mă! Fapt.15:14. Simon a istorisit cum de la început a avut grijă Dumnezeu să ia dintre neamuri un popor pentru numele Său. Fapt.15:15. Și cu aceasta se potrivesc cuvintele proorocilor, precum este scris: Fapt.15:16. "După acestea Mă voi întoarce și voi ridica iarăși cortul cel căzut al lui David și cele distruse ale lui iarăși le voi zidi și-l voi îndrepta, Fapt.15:17. Ca să-L caute pe Domnul ceilalți oameni și toate neamurile peste care s-a chemat numele Meu asupra lor, zice Domnul, Cel ce a făcut acestea". Fapt.15:18. Lui Dumnezeu Îi sunt cunoscute din veac lucrurile Lui. Fapt.15:19. De aceea eu socotesc să nu tulburăm pe cei ce, dintre neamuri, se întorc la Dumnezeu, Fapt.15:20. Ci să le scriem să se ferească de întinările idolilor și de desfrâu și de (animale) sugrumate și de sânge. Fapt.15:21. Căci Moise are din timpuri vechi prin toate cetățile propovăduitorii săi, fiind citit în sinagogi în fiecare sâmbătă. Fapt.15:22. Atunci apostolii și preoții, cu toată Biserica, au hotărât să aleagă bărbați dintre ei și să-i trimită la Antiohia, cu Pavel și cu Barnaba: pe Iuda cel numit Barsaba, și pe Sila, bărbați cu vază între frați. Fapt.15:23. Scriind prin mâinile lor acestea: Apostolii și preoții și frații, fraților dintre neamuri, care sunt în Antiohia și în Siria și în Cilicia, salutare! Fapt.15:24. Deoarece am auzit că unii dintre noi, fără să fi avut porunca noastră, venind, v-au tulburat cu vorbele lor și au răvășit sufletele voastre, zicând că trebuie să vă tăiați împrejur și să păziți legea, Fapt.15:25. Noi am hotărât, adunați într-un gând, ca să trimitem la voi bărbați aleși, împreună cu iubiții noștri Barnaba și Pavel, Fapt.15:26. Oameni care și-au pus sufletele lor pentru numele Domnului nostru Iisus Hristos. Fapt.15:27. Drept aceea, am trimis pe Iuda și pe Sila, care vă vor vesti și ei, cu cuvântul, aceleași lucruri. Fapt.15:28. Pentru că, părutu-s-a Duhului Sfânt și nouă, să nu vi se pună nici o greutate în plus în afară de cele ce sunt necesare: Fapt.15:29. Să vă feriți de cele jertfite idolilor și de sânge și de (animale) sugrumate și de desfrâu, de care păzindu-vă, bine veți face. Fiți sănătoși! Fapt.15:30. Deci cei trimiși au coborât la Antiohia și, adunând mulțimea, au predat scrisoarea. Fapt.15:31. Și citind-o s-au bucurat pentru mângâiere. Fapt.15:32. Iar Iuda și cu Sila, fiind și ei prooroci, au mângâiat prin multe cuvântări pe frați și i-au întărit. Îți mulțumesc Doamne, acum am înțeles. Data viitoare o să dezleg și celorlalți misterul prin cuvintele Pr. Cleopa și prin Pidalion. A ta este slava, cinstea și închinăciunea în Sfânta Ta Biserică! Amin. PS. LXV. DEFĂIMAREA 587. -"Defăimarea este un păcat greu, fiindcă prin ea se fură averea spirituală a aproapelui" (I Cor. 6, 10; Ex. 23. 1; Lev. 19,1 6; Prov. n, 13; 20,19). Ea se canonisește ca și furtul, iar dacă duce la complicații și dușmănii, se va osândi după roadele ei. Autoritatea nu trebuie disprețuită, oricâte lipsuri ar avea ea, fiindcă oricine ar fi pus în locuri de conducere nu poate fi fără greșeală. (F. Ap. 23,5). Persoana conducătorului bisericesc și lumesc trebuie respectată pentru slujba și osteneala ei folositoare binelui obștesc (Rom. 13, 1-3; I Petru 2, 17; 1 Tim. 2,1-3). Cel ce îndeamnă pe altul la clevetire, are același păcat ca și cel ce defăima. Oricine va cleveti pe altul, sau auzind pe cel ce clevetește și nu-l ceartă, împreună cu acela să se afurisească (Răzb. Nev. p. 63). Vrednic de defăimare este numai păcatul, precum și omul care este pus în slujba păcatului ca și diavolul (Matei 23,1-20). 588. -"Dacă vreun cleric ar defăima pe episcop, să se caterisească, fiindcă nu se cade a vorbi de rău pe mai marele tău" (Exod. 22, 28; II Petru 2, 10). -Apost. 55. 589. -"Dacă vreun cleric ar defăima pe prezbiter sau pe diacon, să se afurisească" (F. Ap. 23,3-6; Apost. 56). 590. -"Dacă vreun cleric ar batjocori pe șchiop, surd, orb sau pe cel rănit la picioare, să se afurisească; asemenea și mireanul". ( Lev. 19,14 -Apost 57.). 591. -"Dacă va defăima cineva, fără dreptate, pe împăratul sau pe dregătorul, să ia pedeapsă și dacă va fi cleric să se caterisească, iar dacă va fi mirean, să se afurisească". Apost. 84. Iar voi, frații Mei, să mă iertați și să aveți folos duhovnicesc din Sfântul și Marele Post.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
În săptămâna aceasta, după ce am serbat Biruința Sfintelor Icoane, adică a întregii Ortodoxii nu este parcă nimic mai potrivit decât a lăuda toate Sfintele Sinoade Ecumenice care ne-au adus nouă, cu multe suferințe, acest Triumf.
Postarea de mai sus am făcut-o în stil diatribă, metodă oratorică care se bazează pe dialog; (oratorul adresa întrebări la care el însuși dădea răspuns si își sublinia ideile prin exclamații și apostrofări directe). Un exemplu de diatribă ne oferă Sf. Pavel în Epistola către Romani 3, 1-9. Am făcut aceasta fiindcă de multe ori se vorbește despre adevăr în chip abstract, plictisitor, scolastic, ceea ce duce la omorârea dragostei. Dar Adevărul este Domnul nostru care este Persoana dumnezeiască atât de îndrăgostită de creatura Sa încât S-a făcut pe El însuși creatură adică: Om. De aceea am pus întrebările copilărește, obraznic de multe ori, ca un copil râzgîiat vrând să arăt că toți ne cam răsfățăm nepermis, zăcând în păcate și întrebând pe Dumnezeu, aproape trăgându-L la răspundere, despre adevăr, când de fapt ar trebui să-L iubim cu o smerenie adâncă și atunci am trăi adevărul fără a mai trebui să filosofăm pe lângă. Dar Dumnezeu este atât de iubitor încât ne îndelung rabdă și ne și răspunde în loc să ne certe: I.Tim.2:4. voiește ca toți oamenii să se mântuiască și la cunoștința adevărului să vină. Din Sfânta Scriptură am desprins că atunci când erau mai multe păreri despre mântuire Sfânta Biserică se aduna cu toată și, fiind insuflată de Duhul Sfânt, lua hotărâri de la Dumnezeu, pe care apoi toți le urmau. Așa am trecut noi de la ritualul din legea veche (care era o umbră a veșniciei și o preînchipuire a Evangheliei) la viețuirea evanghelică (icoana zilei a 8-a adică a împărăției cerurilor). Altfel ar fi trebuit și azi să ne tăiem împrejur, să ținem sâmbăta, să aducem animale ca jertfă lui Dumnezeu etc. și noi credem în cele hotărâte atunci ca fiind rodul Sfântului Sinod Apostolic, adică al Bisericii, adică al Trupului lui Hristos cel fără de greșeală. Atunci s-au rezolvat problemele de atunci dar în istorie au apărut noi și noi probleme și Sfânta Biserică a trebuit, iară și iară, să se adune toată, pentru a le rezolva, fără de greșeală. Așa au apărut Sfintele Sinoade Ecumenice ale căror hotărâri infailibile au fost apărate în istorie cu sânge de mucenici. Dar să lăsăm Pidalionul să ne învețe: Pidalion 1844 pag. 17 „Că aceste canoane se osebesc de hotărâri, de legi, de decreturi, și de poruncitoarele trimiteri, căci canoanele sinoadelor chiar nu cuprind dogmele credinței (decât rareori), ci pe buna rânduială, pentru așezarea Bisericii. Iar hotărârile sinoadelor, cuprind chiar pe singure dogmele credinței. Măcar că unii ori cu abuz (rea întrebuințare), și canoanele le numesc hotărâri. Precum aceasta se arată din câteva canoane ale celorlalte sinoade, și mai ales din cel al 5-lea al sinodului din Cartagina și din practicalele lui, unde se zice că s-au citit acele 20 de hotărâri ale sinodului din Niceea, adică acele 20 de canoane ale lui. Se osebesc canoanele de legi, căci legi chiar se numesc cele politicești și din afară ale împăraților; iară canoanele sunt dinlăuntru și Bisericești, și mai tari decât legile, precum mai jos vom spune osebit. Se osebesc canoanele de decreturi, precum învață Gratian în împărțirea în 3 a canoanelor, ori de particularnic (local) sinod s-au rânduit, ori de ecumenic s-au hotărât, ori s-au adeverit. Iară decretul este acela ce patriarhul cu sinodul său hotărăște, spre a nimăruia (nimănuia) sfătuire sau răspuns. Se osebesc și de poruncitoarele trimiteri; căci acestea se rânduiesc, ori de vre-un papă, ori patriarh, ori și împreună cu sinodul lor spre dogmaticeasca sfătuire (Dositei foaia 600 din Dodicavivlion).[…] Cum că, canonisirile cele mai multe ce se rânduiesc de canoane fiind de a treia persoană poruncitoare care nu este de față, negreșit au trebuință de a doua persoană ce este de față (care este Sinodul) pentru ca să se lucreze. Și vezi subînsemnarea canonului al 3-lea apostolesc. Cum că, canoanele și legile s-au pus pentru cei îndeobște, și nu pentru cei particularnici. Și pentru cele ce se întâmplă mai de multe ori, și nu pentru cele ce urmează mai rar. Cum că canoanele ecumenicelor sinoade, mai multă tărie au decât cele ale celor localnice, iar cele al celor localnice, mai multă tărie au decât cele ale Părinților celor din parte. Și mai ales decât cele neîntărite de vreun sinod ecumenic, și citește zicerea preasfințiului Fotie despre aceasta. Cum că unde nu este canon, sau lege în scris, stăpânește bunul obicei, care cu drept cuvânt și în mulți ani au fost cercat, și care nu se împotrivește vreunui canon în scris sau lege, ținând rânduială de canon și de lege. Și vezi subînsemnarea canonului 1 al sinodului din Sardica.” De aici vedem că hotarele peste care nu se trece sunt dogmele credinței, fiind spuse de Sfânta Biserică fără de greșeală. Iar canoanele, care dau armonie vieții Bisericești generale dar și a fiecăruia, se aplică de duhovnici (preoți sau arhierei) cu acrivie sau iconomie, după folosul duhovnicesc. Pidalion pag. 27 „Trebuie să știm că certările ce le poruncesc canoanele acestea: să caterisească, să se afurisească, și să se anatematisească, acestea după meșteșugul gramaticii a treia persoană care nu este de față, la care spre a se da porunca aceasta de nevoie trebuie a fi a doua persoană, o tâlcuiesc mai bine. Canoanele poruncesc soborului episcopilor celor vii să caterisească pe preoți, ori să afurisească, ori să anatematisească pe mireni, când calcă canoanele. Însă dacă soborul nu va pune în lucrare caterisirea preoților, ori afurisirea, anatematisirea mirenilor, preoții aceștia și mirenii, nici caterisiți nu sunt cu lucrul nici afurisiți, ori anatematisiți. Învinovățiți însă sunt, aici spre caterisire, ori afurisire, ori anatematisire, iar acolo spre dumezeiasca osândă. Precum și când un împărat va porunci slugii sale să bată pe un altul care i-a greșit, dacă sluga cea poruncită nu va lucra porunca împăratului, acela ce a greșit împăratului a rămas nebătut, învinovățit însă spre bătaie. Drept aceea tare greșesc cei fără minte care zic cum că în vremurile acestea toți cei sfințiți care în afară de canoane s-au hirotonit, sunt cu lucrarea caterisiți. De cei sfinți, prihănitoare limbă este aceea ce nebunește pe acest fel de cuvinte le bârfește, neînțelegând că porunca canoanelor fără de punerea în lucrare a persoanei a doua, adică a soborului, este nesăvârșită, fără mijlocire și mai înainte de judecată, nelucrând de sineși. Însuși dumnezeieștii Apostoli arătat se tălmăcesc pe sineși cu al 46-lea canon al lor, fiindcă nu zic că îndată acum cu lucrul se află caterisit oricare episcop sau preot care va primi botezul ereticilor, ci a se caterisi poruncind, adică a sta de față la judecată, și de se va dovedi că a făcut acesta atunci să se dezbrace cu hotărârea voastră de preoție, aceasta poruncim.” Așadar de aici să înțelegem că, pe deoparte, indiferent cine ne zice să schimbăm credința (dogma) să nu o facem, chiar de ar fi Sfântul Sinod (deși desigur că nu face el așa ceva) iar dacă este vorba de canoane să nu judecăm pe nimeni din preoți sau ierarhi dacă, pentru pricini care doar ei le știu iar noi nu le înțelegem (eu sunt încredințat că preoția este Hristos Domnul pe pământ și de aceea cred că sunt pricini binecuvântate) nu le pun în actualitate.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Pidalion 1844 pag 103-106:
„Patru oarecare însușiri caracteristice ale sinoadelor celor ecumenice găsesc că se află semănate pe la mulți, și mai ales la Dositei (în Dodecabiblion foaia 1018), din care, cele trei sunt departe și obștești, și oarecare sinoade locale, iar cea una mai de luat aminte este, și pentru că să zic așa, ființealnica, și întăritoarea, și prea osebita deosebire a tuturor sinoadelor celor ecumenice; și mai întâi însușirea tuturor celor ecumenice este, a se aduna prin porunci, nu ale papei, sau ale cutărui patriarh, ci prin poruncile împărătești. Aceasta și la localnicul sinod cel în Sardica a urmat, care s-a adunat de Constantin și Costant, în Antiohia, și acela cu porunca lui Constantin a fost adunat, deși pentru altă socoteală a înnoirilor Bisericii celei din Antiohia (Dositei Dodecabiblion foaia 133). Al doilea, pentru a se face întrebare despre credință, și prin urmare a se așterne hotărâre, și hotar dogmatic, la fieștecare din cele ecumenice sinoade (Dositei foaia 633 în Dodecabiblion). Dar și aceasta a urmat la oarecare localnice, precum la cel din Cartagina, care împotriva eresului lui Pelaghie și a lui Celestin făcând cercetare au așezat hotare dogmatice. Al treilea a fi toate dogmele cele așezate de dânșii, și canoanele, Ortodoxe, binecinstitoare, și unite, cu dumnezeieștile Scripturi, sau cu sinoadele cele ecumenice de mai înainte, pentru aceasta și mult vestită este socoteala Sfântului Maxim, cea zisă la o pricină ca aceasta: „Pe sinoadele cele făcute, credința binecinstitoare le întărește, și iarăși, dreptățimea dogmelor judecă pe sinoade dar, și această însușire, este obștească și la cele mai multe localnice sinoade, afară de oarecare. Iar a patra și cea mai de pe urmă este, a conglăsui, și a primi cele rânduite de sinoadele cele ecumenice, și cele canonisite de toți patriarhii și arhiereii cei dreptslăvitori ai soborniceștii Biserici, sau prin însăși înfățoșarea lor, sau prin ai lor locțiitori, sau și aceștia nefiind, prin scrisorile lor. Această conglăsuire a patriarhilor și a arhiereilor lumeni, este precum am zis, întăritorul, și deslușitorul caracter, al sinoadelor celor ecumenice. Întăritor adică, pentru că le întărește pe ele, și le face a fi, după numele ce poartă, sinoade ecumenice, iar deslușitori, pentru că nici la un alt localnic sinod socotindu-se, deosebește pe singure cele ecumenice, despre cele localnice. Drept aceea pe sinodul cel ce s-a făcut în Vlaherna în vremea lui Copronim, numit de către luptătorii de icoane sinod ecumenic, atât Sfântul Ghermano, și Damaschin și noul Ștefan, și alții mulți cât și cel al 7-lea ecumenic sinod, în a șasea practică a lui, l-a mustrat zicând că: fără de conglăsuirea tuturor celorlalți patriarhi, sinod ecumenic, nici se face, nici se zice. Că Epifanie din partea sinodului al 7-lea a zis: cum dar mare și ecumenic ar putea fi acela pe care nici l-au primit, și la care nici s-au conglăsuit întâi șezătorii ai celorlalte Biserici, ci anatemei pe acestea l-au dat? (Dositei 634, a dodecabiblion) mai cu aceste mustrări a mustrat și Sfântul Maxim, pe minciuno-sinod a lui Pir monotelitului (adică al celui ce dogmatisea o singură voie întru Hristos Domnul), pentru că pe acesta îl numea Pir, sinod ecumenic. Am zis că conglăsuirea, și primirea tuturor patriarhilor, întărește pe sinoadele cele ecumenice, și nu numai singură ființa lor de față, sau cea prin ai loruși locțiitori. Pentru că întru toate cele 7 ecumenice sinoade, nici un papă a fost de față în persoană. Iar întru cel al doilea, sau și în cel al 5-lea ecumenic sinod, nici în persoană, nici prin locțiitori, au fost de față Damas, și Vighilie papii, dar aceste ecumenice sinoade, iarăși au rămas ecumenice, pentru că aceiași papi, s-au unit la cele hotărâte de către acelea, și prin scrisorile lor și prin iscălituri le-au primit pe ele, și cum că singură înfățoșarea sa cea în persoană, sau cea prin ai loruși locțiitori nu întărește pe sinoadele cele ecumenice, ci mai vârtos unirea și conglăsuirea; au arătat cele două sinoade cel din Sardica, și cel din Florența, că cel din Sardica, cu toate că s-a numit la începutul său ecumenic sinod (vezi la 1 cuvântare a lui). Și au fost de față la acesta toți patriarhii, unii în persoană, iar alții prin locțiitori. Fiind însă, că s-au despărțit și nu s-au unit la cele de această hotărâte patriarhii și arhiereii răsăritului, acest la început numit ecumenic sinod, s-a făcut localnic la isprava și sfârșitul lui. Asemenea și cel din Florența, de și ecumenic s-a numit, fiind însă că locțiitorii patriarhului Antiohiei, și episcopilor răsăritului și mai întâi, și al însuși patriarhului Alexandriei Marcu, zic, preasfântul acel al Efesului, nu s¬au unit cu dânsul, cel ecumenic dar s-a schimbat în localnic. Și ce zic localnic? Și în minciuno-numit s-a schimbat după dreptate, pentru că nu avea nici pe a treia însușire a sinoadelor celor ecumenice. Că hotărârea cea de dânșii așezată nu a fost unită cu dumnezeiasca Scriptură, și cu celelalte sinoade. Vezi că neunirea oarecărora patriarhi, și pe cele ecumenice le face localnice? Și dimpotrivă unirea tuturor patriarhilor lumii, și pe cele localnice le face ecumenice, și le schimbă în sobornicești. Fiindcă localnicele sinoade și canoanele lor cele de ecumenicele sinoade, și mai ales de cel al 6-lea ecumenic, fiind primite, ecumenică stăpânire, adică: și axioma (vrednicie) peste tot cuprinzătoare iau. Deci din aceste zise cu lesnire poate a se închipui orismosul (definiția) Sinodului celui ecumenic întru acest chip: „Ecumenic sinod este cel adunat prin împărătească poruncă, cel ce așează hotărâre dogmaticească despre credință, cel binecinstitor, și dreptslăvitor, și unit cu Sfintele Scripturi, sau cele ecumenice de mai-nainte, pe care sinod unirea tuturor patriarhilor și arhiereilor sobornicești Biserici l-au primit, sau prin înfățoșarea a însuși persoanelor, sau prin locțiitori, sau și aceștia nefiind, prin scrisorile și iscăliturile lor. Deci tot sinodul ecumenic care are aceste caracteristice însușiri, acesta este sfânta și soborniceasca Biserică, întru care în Simbolul Credinței mărturisim că credem. De aici cu alte patru însușiri după teologi se înavuțește aceasta: 1. A fi pururea vie și nelipsită. Că zice: „Și alt Mângâietor voi da vouă, ca să rămână cu voi veac” (Ioan: 14,16) și, „Iată Eu cu voi sunt în toate zilele până la sfârșitul veacului” (Matei: 28,20). 2. A fi negreșitoare, și nesmintitoare, că Biserica a cărei față o ține sinodul ecumenic, „stâlp și întărire a adevărului” după Pavel (I Timotei: 3,15) și că ceea ce se socotește de sinoadele ecumenice, aceea și de Sfântul Duh, Duhul Adevărului este socotit, că acela zice că va învăța pe voi toate, și vă va aduce aminte de toate (Ioan: 14,26), care lucru mai vârtos la ecumenicele sinoade se arată adevărat. Că dacă canonul al 8-lea al făcătorului de minuni Grigorie zice, despre sinodul localnic cel în Ancira adunat: Că până când se va socoti ceva obștește de către sfinții cei împreună adunați, și mai întâi decât dânșii de către Sfântul Duh, cu cât mai vârtos se socotește aceasta că este adevărată, zicându-se pentru sinoadele ecumenice! La care însuși Duhul Sfânt stăruind asupră-le, le luminează pe ele, și nu le lasă a se rătăci la hotărârile lor! Că insuflă dreptatea sa Dumnezeu în nenumărații ierei cei ce se adună la sinod, după epistolia cea către Celestin a sinodului celui din Cartagina. 3. De a avea vrednicie prea înaltă, și preaputernică, nu numai întru a întinde dreptățile și adevărurile cu sfătuire, ci și întru a sili spre supunere pe cei ce se împotrivesc, punând asupră-le bisericeștile certări cele cuviincioase lor, și judecând, și aspru cercetând șipe papi, și pe patriarhi, și pe toți cei ce se află în toate părțile lumii, arhierei și clerici și mireni. 4. A pune hotar, și mărginire la fiecare cerere ce se ivește, și la pricină și obștească, și particularnică, și a dezlega toată gâlceava, și prigonirea ereticilor și a schismaticilor. Că sobornicească, zice Chiril al Ierusalimului (în cateheza 18) se numește Biserica, că de obște peste tot învață, fără lipsire, și fără osebire toate dogmele cele ce se întind spre cunoștința oamenilor și despre cele văzute, și despre cele nevăzute. Drept aceea și de către toți, nu dumnezeiasca Scriptură, ci ecumenicul sinod se propovăduiește, că este cel mai de pe urmă judecător al bisericeștilor pricini, după canonul al 6-lea al sinodului al 2-lea al căruia judecător socoteala și hotărârea nu se supune apelației altui mai mare județ. Că dacă apelarisirea este o jeluire despre oricare județ către altul mai mare, după cartea a 9-a a Vasilicalelor titlul 1, hotărârea cea cu îndoială a episcopilor, se supune la apelarisirea județului celui mai mare a mitropoliților; iar a mitropoliților la a exarhului, sau a patriarhului ocârmuirii; și a patriarhului la sinodul ecumenic, și aici de aici toată apelarisirea se mărginește, și se sfârșește nefiind alt județ mai mare decât sinodul ecumenic. Iar deși judecătoria patriarhilor nu se supune apelației, după Vasilicale, și după Iustinian, și după Leon înțeleptul, aceasta însă, se înțelege, pentru că alt patriarh nu poate a se face judecător asupra hotărârii altui patriarh, și nu pentru sinodul ecumenic, care cercetează și judecă toate cele judecate de către toți patriarhii, și papii, ca și cum nu s-ar fi judecat cândva, fiindcă hotărârea eparhului, măcar deși apelației nu se supune: fiindcă nu se mai atinge de către altcineva, cu toate acestea nedumeririle care eparhul nu poate a le hotărî, le cercetează și le hotărăște însuși împăratul. Drept aceea, dreptul ce are monarhul întru cele politicești, același drept îl are și sinodul ecumenic în Biserică (Dositei în Dodecabiblion foaia 309 și 384).
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Am zis însă că judecătorul cel mai de pe urmă în Biserică nu este Sfânta Scriptură, precum aceasta o zic luterocalvinii, ci sinodul ecumenic, fiindcă dumnezeiasca Scriptură la multe părți neluminat vorbind, și fiecare din ereticii către al său eres strâmbând noima Scripturilor cea neluminată, de nevoie trebuiește tâlcuirea pentru a tâlcui adevărata noima Scripturii, care nu este altul, fără numai ecumenicul sinod. Încă și alta, pentru că pe lângă cele adevărate, și sobornicești cărți al Scripturii, fiindcă au îndrăznit ereticii a le suprascrie ca pe niște canonicești și pe cele neadevărate, și ereticești cărți ale lor, pentru aceasta sinodul ecumenic alege pe cele adevărate, și leapădă pe cele neadevărate, și ascunse, precum sinodul al 6-lea a făcut pentru apostoleștile așezământuri, și cel întâi însuși (și vezi la subînsemnarea apostolescului canon 60). Pentru care și Sfințitul Augustin aceasta știindu-o luminat a socotit (epistolia 154) zicând: Nu aș fi crezut în Evanghelie, de nu m-ar încredința vrednicia de credință a Bisericii. Drept aceea din toate cele zise se încheie, că nimenea poate a se împotrivi sinoadelor celor ecumenice, rămânând binecinstitor și dreptslăvitor; ci de obște și fără osebire fiecare este dator a se supune lor. Că cel ce se împotrivește lor, se împotrivește Duhului celui Sfânt, celui ce grăiește prin sinoadele cele ecumenice, și se face eretic și anatematesit, fiindcă și papa Dialogul (cap 1, epis. 24) anatematisește pe cei ce nu se supun Sinoadelor ecumenice. Și însăși sinoadele acestea pe cei ce nu se supun loruși îi anatematisesc. Ce zic eretic? Ca un păgân și necinstitor de Dumnezeu se socotește cel ce nu ascultă de Biserică, a cărei față poartă sinodul cel ecumenic. Că zice Domnul, „Și de nu va asculta de Biserică, să-ți fie ție ca un păgân și vameș” (Matei: 18,17). Fiindcă hotărârea și judecata cea mai de pe urmă și mai desăvârșită a Bisericii este sinodul cel ecumenic, după Augustin (epistolia 162). Și aceasta este ceea ce însuși Dumnezeu a poruncit a se păzi și în sinodul prezbiterilor legii vechi. Iar de va fi, zice: vreun grai în judecată, care să nu-l poți lesne dezlega, între sânge și sânge, și între judecată și judecată… Și vei merge la prezbiterii și leviții, și la judecătorul, care va fi în zilele acelea și ei cercetându-l vor spune ție judecata… Nu te vei abate din cuvântul, care-ți vor spune ție, în dreapta sau în stânga. Și omul care se va semeți ca să nu asculte de prezbiterul, sau de judecătorul, va muri omul acela, și vei scoate pe cele rău din Israel (II Lege: 17;2,8). Se cuvine însă pe lângă cele zise să adăugăm și aceasta, că cu adevărat și mai cu deosebire singure șapte sinoade ecumenice s-au numit, pentru că toate acestea după legile sinoadelor celor ecumenice s-au adunat; și pentru că ceea ce a fost de nevoie spre cunoștință, întru dânsele s-au rânduit. Drept aceea toate întrebările câte se nasc din cele rânduite de acele șapte, cu lesnire se dezleagă (Dositei în Dodecabiblion foaia 633). Iar după cel al șaptelea sinod, cu toate că altele s-au numit ecumenice precum cel 1 și 2 și cel adunat în Biserica Sfintei Sofii; însă cu rea întrebuințare s-au numit așa, pentru că nici unul dintru acestea s-au adunat după legile sinoadelor ecumenice. Și pentru aceea nu au putut a se împreună număra cu cele șapte ecumenice, nici numărul lor al adaoge. Că cel ce de latini s-au numit al 8-lea ecumenic adică, cel ce s-a făcut împotriva lui Fotie, în urmă de către cel ce s-a făcut pentru Fotie s-a surpat, și cu totul nici a se numi sinod s-a osândit. ”
Vedeți că nu Sfânta Scriptură este infailibilă ci Sfânta Biserică, Cea care a și scris-o și a și hotărât-o ca fiind Sfântă? Ereticii au furat Sfânta Scriptură și au deformat-o ca să lupte cu ea împotriva autorului ei!!! Căci Sfânta Scriptură a Vechiului Testament a fost scrisă de Biserica Vechiului Testament, tot Ortodoxă, căci drept Îl slăvea pe Dumnezeu, și care s-a continuat după pogorârea Duhului Sfânt în Biserica Una Sfântă Sobornicească și Apostolească iar azi numită Ortodoxă de Răsărit, căci aici s-a păstrat neștirbit Adevărul cel descoperit de Dumnezeu, înainte de Marea Schismă, la Biserica Ortodoxă din toată lumea (Ecumenică). Așadar Adevărul ni l-a dat nouă Dumnezeu (pentru a nu ne pune nădejdea în om, în creatură) prin Sfânta Biserică Trupul Dumnezeu-Omului care pe de o parte este Dumnezeu, deci fără de greșeală, iar pe de alta Om, deci poate comunica omenește cu noi, ca să putem înțelege și să nu murim văzând nepregătiți și necurați direct pe Dumnezeu față către față. (Ieș.33:20. Apoi a adăugat: “Fața Mea însă nu vei putea s-o vezi, că nu poate vedea omul fața Mea și să trăiască”) Așa se înțelege ce a zis Domnul Hristos: Matei 28:20 Învățându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă, și iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacului. Amin. Vă doresc din toată inima să vă bucurați de Duminica, rugăciunile și mai ales dragostea Sfântului Grigorie Palama. Va urma cu: Aplicații practice ale Adevărului privit din prisma infailibilității Bisericii în ceea ce privește medicina demonică.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 19.03.2011 at 03:42:08. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Cat de mici sunt oamenii mari si cat de la fel numele scrise cu majuscule, ale micilor crezuti mari....(un gand)....
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
De aici rezulta ca Moise a scris si Biserica a confirmat.Nu invers.Apoi biserica a tinut cont de traditia rabinica,acea care a pastrat in realitate scrierile Vechiului Testament.Crestinii au luat scrierile VT de la iudei,nu invers.Daca le spuneti baietilor din Ierusalim ca TORA este produsul tot al BO atunci aveti sanse sa le provocati un infarct.De o istorie intreaga ei stiu altceva.Saracii naivi. De existenta BO in VT nici nu ma mai incumet sa discut :) Last edited by Scotsman; 19.03.2011 at 19:57:22. |
![]() |
| Tags |
| bioterapie, înșelare demonică |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Despre nașterea din nou, din Duhul Sfânt și despre Botez | Savonarola | Sfinti Parinti (Patrologie) | 15 | 20.07.2013 14:28:48 |
| Petre Tutea despre Dumnezeu si despre atei | tigerAvalo9 | Generalitati | 34 | 02.12.2010 16:37:16 |
| Despre pacate si despre Canoanele duhovnicilor | gheorghecoser23 | Preotul | 5 | 25.06.2008 18:01:23 |
|
|