Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 13.01.2011, 20:28:47
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Animalele nu au minte, după cum spune și psalmistul „omul, în cinste fiind, n-a priceput; alăturatu-s-a dobitoacelor celor fără de minte și s-a asemănat lor”[7], deci omul, printr-o viețuire pur trupească (instinctuală, bazată exclusiv pe cele șase simțuri trupești), renunță de bună voie la cinstea comuniunii cu Dumnezeu, la viața cea adevărată.

Sufletul omului, spun Sfinții Părinți, „este o substanță vie, simplă, necorporală, prin natura sa invizibilă ochilor trupești, nemuritoare, rațională, spirituală, fără de formă; se servește de un corp organic și îi dă acestuia puterea de viață, de creștere, de simțire și de naștere. Nu are un spirit deosebit de el, ci spiritul său este partea cea mai curată a lui. Căci ceea ce este ochiul în trup, aceea este spiritul în suflet” [8] .

Sfânta Scriptură precizeazăcă toate vietățile animale au suflet, căci “tuturor fiarelor pământului și tuturor pasărilor cerului, și tuturor vietăților care se mișcă pe pământ, care au în ele suflare de viață …”[9], Dumnezeu le dă aceeași hrana materială pentru trup ca și nouă oamenilor (evident după căderea în păcat a lui Adam). Sfinții Părinți spun că „trebuie să se știe că facultățile oricărei viețuitoare se împart în facultăți sufletești, facultăți vegetative și facultăți vitale. [10]“. Luând Domnul Dumnezeu țărână din pământ, a făcut pe om și a suflat în fața lui suflare de viață și s-a făcut omul ființă vie”[11], deci omul nu are doar un suflet simplu (cu afecte sufletești: bucurie, tristețe, iubire, ură etc. ) precum au animalele, ci a primit un suflet spiritual (cugetător, gânditor, rațional, deci cu conștiința existenței ființiale și nemuritor, cu posibilitatea unei vieți duhovnicești) direct de la Dumnezeu, fiind astfel o creatura directă a Lui.

„Și a mai grăit Dumnezeu cu Noe și cu fiii lui, care erau cu el, și a zis: «Iată Eu închei legământul Meu cu voi, cu urmașii voștri și cu tot sufletul viu, care este cu voi: cu păsările, cu animalele și cu toate fiarele pământului, care sunt cu voi, cu toate vietățile pământului»“[12]. Reținem că toate vietățile animale au suflet viu, însă doar sufletul omului este spiritual așa cum am arătat mai sus.

Astfel, Sfântul Pavel vorbește în cazul omului despre “despărțitura sufletului și duhului” [13] arătând că, deși sufletul și spiritul omului sunt din aceeași substanță, acestea nu se pot confunda, căci spiritul sufletului este numit și “duhul minții” [14] omului. Urmând îndemnul Sfântului Pavel, ca “întreg duhul vostru și sufletul vostru și trupul vostru să se păzească” [15] de orice lucru nefiresc, noi trebuie să ne păzim curate atât cele ce țin de sufletul nostru spiritual (cugetul minții, gândirea, rațiunea), precum și sentimentele sufletești; și de asemenea și trupul trebuie ferit de orice întinăciune.

Reținem că pentru om, duhul și sufletul nu sunt nicidecum două entități deosebite, ci una singură. În timp ce prin suflet se înțelege, in general, sediul afectelor, principiul vital (care îl au și animalele), duhul (spiritul) este partea superioară, fină, a sufletului omului, capabilă de a se pune in contact cu Sfântul Duh și de a-I deveni sălaș. Antropologia paulină face distincții terminologice între psyhè = suflet, pnēuma = duh (partea superioara a lui psyhè), si nóos (noūs) = minte, cugetare, inteligență, rațiune (partea superioara a lui pnēuma și cea mai fina a lui psyhè), toate în opozitie cu sárx = carne (ca materie) și sōma = trup (forma organizata a lui sárx). Cu aceste nuanțări, dihotomia suflet-trup este fără echivoc.

Tot Sfântul Pavel spune că „sunt și trupuri cerești și trupuri pământești; dar alta este slava celor cerești și alta a celor pământești. […]Se seamănă trup firesc, înviază trup duhovnicesc. Dacă este trup firesc, este și trup duhovnicesc. Precum și este scris: «Făcutu-s-a omul cel dintâi, Adam, cu suflet viu; iar Adam cel de pe urmă cu duh dătător de viață»” [16]. Terminologia paulină trebuie citită și înțeleasă astfel: "trup carnal" (sárx) este carnea ce alcătuiește atât trupurile oamenilor cât și cele ale animalelor, care deși este din aceeași materie, este diferita ca aspect în funcție de specie, carnea fiecărei specii (om, pești, păsări, animale) având particularitățile ei, însă nu este diferita ca structură (atomică, moleculară); "trup" (sóma) este forma organizată, cu formă specifică, a materiei carnale; "trup firesc" (psyhikós) este trupul omului înzestrat cu suflet viu, dar care trăiește doar la nivelul afectelor și pasiunilor, prada labilității psihologice; iar "trup duhovnicesc" (pneumatikós) este trupul omului transfigurat prin înviere, asemănător cu trupul înviat al lui Iisus Hristos, liber nu numai de materia coruptibilă, ci și de labilitatea psihologică, dominat de propriul sau duh în comuniune cu Duhul Sfânt, devenit capabil sa participe la slava lui Dumnezeu.

Hristos Domnul spune clar că "Duhul este cel ce dă viață; trupul nu folosește la nimic" [17] subliniind că măreția omului, "chipul si asemănarea"[18] lui cu Dumnezeu este exclusiv în sufletul său. Trupul omului (ca și cel al animalelor), e făcut din pământ ca "să se întoarcă în pământ cum a fost, iar sufletul să se întoarcă la Dumnezeu, Care l-a dat” [19]. Nu vom intra acum în amănunte referitor la învierea morților[20] cu trup și suflet la a doua venire a Domnului Iisus Hristos. Tot Domnul Iisus Hristos ne avertizează "Nu vă temeți de cei ce ucid trupul, iar sufletul nu pot să-l ucidă; temeți-vă mai curând de acela care poate și sufletul și trupul să le piardă în gheena." [21]

Dogma creștin-ortodoxă, bazându-se pe Sfânta Scriptura și pe învățătura Sfinților Părinți, mărturisește că Dumnezeu este creatorul vieții, Cel care a creat toate formele de viață (vegetale și animale) inclusiv pe om, din pământ (materie) și din acest motiv între om și animale nu este nici o diferență fiziologică (trupească), ci una exclusiv de natură sufletească , pentru că numai sufletul omului este spiritual (cugetător, rațional, gânditor) și nemuritor. Nu trebuie să confundăm inteligența cu rațiunea. Există inteligență artificială, inteligente sunt și animalele, însă gândirea, cugetarea, rațiunea, este proprie doar omului pe Pământ. Întâlnim aceleași șase simțuri trupeși atât la om, cât și la animale: auz, văz, miros, gust, tactil (pipăit), echilibru. Sistemul nervos al trupului are un sistem senzorial dedicat fiecărui simț. Sfânta Scriptura nu intră în amănunte despre modul „cum” a apărut și s-a dezvoltat viața pe planeta noastră în toată diversitatea ei, ci spune doar că Dumnezeu este cauza vieții și EL poartă de grija la toată creația Sa, iar această grijă față de creație este numită pronie în limbajul teologic.

Rațiunea este facultatea logică a omului prin care observarea și analizarea datelor conduce la concluzii raționale, or animalelor nu li s-a dat această capacitate, fiindcă ele nu au voință liberă. În schimb, ele posedă înalte reacții instinctuale (bazate pe simțurile trupești), Creatorul, înzestrând ființa (firea) animalelor cu anumite caracteristici specifice, cu simțuri trupești superioare, compensează lipsa lor de rațiune. Astfel unele animale au văzul mult mai bun decât omul, altele, mirosul, altele, gustul, altele, auzul, altele ,echilibrul, iar altele, simțul tactil (pipăitul). Reținem că și animalele au suflet (însă nespiritual și pieritor), deci au sentimente. Astfel Sfântul Ioan Scărarul spune: "Nimic nu este fără ordine și scop în împărăția animalelor, fiecare poartă înțelepciunea Ziditorului și Îl mărturisește. Dumnezeu a dăruit omului și animalelor multe însușiri firești, cum ar fi mila, iubirea, sensibilitatea, căci până și dobitoacele necuvântătoare se tânguiesc când pierd pe vreunul de-al lor".

[7] Psalmul 48,12,21.
[8] Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea II-a, cap 12.
[9] Facerea 1,30.
[10] Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea II-a, cap 12.
[11] Facera 2,7.
[12] Facerea 9,9-10.
[13] Evrei 4,12.
[14] Efeseni 4,23.
[15] I Tesaloniceni 5,23.
[16] I Corinteni 15,40-45.
[17] Ioan 6,63.
[18] Facera 1,26-27.
[19] Ecclesiaticul 12,7.
[20] Marcu 12,25.
[21] Matei 10,28.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 13.01.2011, 21:52:35
Traditie1 Traditie1 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.719
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Sufletul omului, spun Sfinții Părinți, „este o substanță vie, simplă, necorporală, prin natura sa invizibilă ochilor trupești, nemuritoare, rațională, spirituală, fără de formă; se servește de un corp organic și îi dă acestuia puterea de viață, de creștere, de simțire și de naștere. Nu are un spirit deosebit de el, ci spiritul său este partea cea mai curată a lui. Căci ceea ce este ochiul în trup, aceea este spiritul în suflet”
Sufletul nu e o substanță ci este ipostasul, persoana, chipul lui Dumnezeu, ființa autoconștientă sau conștiința umană.


Citat:
Sfânta Scriptură precizeazăcă toate vietățile animale au suflet, căci “tuturor fiarelor pământului și tuturor pasărilor cerului, și tuturor vietăților care se mișcă pe pământ, care au în ele suflare de viață …” Dumnezeu le dă aceeași hrana materială pentru trup ca și nouă oamenilor (evident după căderea în păcat a lui Adam). Sfinții Părinți spun că „trebuie să se știe că facultățile oricărei viețuitoare se împart în facultăți sufletești, facultăți vegetative și facultăți vitale. “.
Vechiul Testament e o culegere de mituri fără legătură cu felul cum a făcut Dumnezeu lumea. Iar prin suflare de viață nu se înțelege acolo viața conștientă ci chiar răsuflarea, respirația. Anticii identificau procesul respirator cu viața, de unde și originea cuvântului românesc suflet, de la suflare.

Dacă animalele au suflet, adică viață conștientă, înseamnă că ele sunt ipostase, chipuri ale lui Dumnezeu. Dar ideea că Dumnezeu a făcut niște făpturi conștiente condamnate la o existență mizeră și la dispariție nu are sens. Animalele au fost făcute spre slujba omului, sunt simple obiecte, de aceea uciderea lor nu e un păcat.



Citat:
Luând Domnul Dumnezeu țărână din pământ, a făcut pe om și a suflat în fața lui suflare de viață și s-a făcut omul ființă vie”[11], deci omul nu are doar un suflet simplu (cu afecte sufletești: bucurie, tristețe, iubire, ură etc. ) precum au animalele, ci a primit un suflet spiritual (cugetător, gânditor, rațional, deci cu conștiința existenței ființiale și nemuritor, cu posibilitatea unei vieți duhovnicești) direct de la Dumnezeu, fiind astfel o creatura directă a Lui.
Ceea ce a dezvoltat gândirea umană a fost limbajul. Fără limbaj, omul ar fi fost ca un animal. Limbajul este cel care dezvoltă gândirea abstractă. Este un dar al lui Dumnezeu dar nu un implant, așa cum sugerezi tu. Copiii crescuți izolați de comunitățile umane devin autiști tocmai din pricină că nu adoptă limbajul în primii ani de viață, critici pentru formarea personalității.

Dacă tu susții că animalele au afecte, bucurii, tristeți etc tu afirmi următoarele aberații:

-Că Dumnezeu dă viață conștientă unor făpturi ce vor fi nimicite (ce rost ar avea aceasta?)

-Că animalele ar avea totuși rațiune, pentru că tristețea și bucuria nu sunt senzații fizice ci stări mintale generate de gândirea abstractă

-Că toate animalele ar avea experiențe la fel de complexe.


Referitor la ultimul punct, dacă e să ne luăm după știința ateistă, animalele nu au senzații la fel de complexe. Animalele neevoluate nici nu au organe de simț sau de percepție a durerii. Insectele au un văz sau auz total diferit de al mamiferelor etc. Deci ce animale susții tu că ar avea senzații de durere sau cu atât mai mult de tristețe? Și bacteriile și gândacii sau numai câinii și pisicile?

"Raționamentele" tale sunt generalizări aberante, gândire utopică, fără nici o legătură cu realitatea sau cu bunul simț.


Citat:
„Și a mai grăit Dumnezeu cu Noe și cu fiii lui, care erau cu el, și a zis: «Iată Eu închei legământul Meu cu voi, cu urmașii voștri și cu tot sufletul viu, care este cu voi: cu păsările, cu animalele și cu toate fiarele pământului, care sunt cu voi, cu toate vietățile pământului»“[12]. Reținem că toate vietățile animale au suflet viu, însă doar sufletul omului este spiritual așa cum am arătat mai sus.
E vorba de o poveste, degeaba cauți să-i dai semnificații. Cum se poate încheia legământ cu o ființă care nu e rațională? Care nu gândește abstract? Nu vezi cum te contrazici?



Citat:
Reținem că și animalele au suflet (însă nespiritual și pieritor), deci au sentimente. Astfel Sfântul Ioan Scărarul spune: "Nimic nu este fără ordine și scop în împărăția animalelor, fiecare poartă înțelepciunea Ziditorului și Îl mărturisește. Dumnezeu a dăruit omului și animalelor multe însușiri firești, cum ar fi mila, iubirea, sensibilitatea, căci până și dobitoacele necuvântătoare se tânguiesc când pierd pe vreunul de-al lor".
Încetează să gândești prin citate. Scrierile Părinților sau Scriptura sunt date să ne ajute, nu să înlocuiască gândirea noastră. Și ele pot fi greșite în unele aspecte. Fanatismul de care dai dovadă nu te va conduce la adevăr.
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide.
Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide

Last edited by Traditie1; 13.01.2011 at 21:57:51.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Ce se intampla cu animalele dupa moarte? bmadalin Generalitati 184 20.12.2020 04:48:40
Cu cat cunosc mai bine oamenii, cu atat ajung sa iubesc mai mult animalele ladyanda Generalitati 65 07.10.2012 13:46:01
Despre cei care ingrijesc animalele fara stapan Carmen Costea Intrebari utilizatori 26 31.10.2010 08:47:32
Si animalele au suflet si sentimente tigerAvalo9 Generalitati 11 05.05.2010 08:38:01
Crestinismul si animalele cod_gabriel Generalitati 6 01.10.2007 00:26:09