Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 26.12.2010, 02:51:37
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Poate că citirea Psalmului 93 ajută ? Ia să vedem:

1. Dumnezeul răzbunărilor, Domnul, Dumnezeul răzbunărilor cu îndrăzneală a grăit.
2. Înalță-Te Cel ce judeci pământul, răsplătește răsplătirea celor mândri.
3. Până când păcătoșii, Doamne, până când păcătoșii se vor făli?
4. Până când vor spune și vor grăi nedreptate; grăi-vor toți cei ce lucrează fărădelegea?
6. Pe văduvă și pe sărac au ucis și pe orfani i-au omorât.
7. Și au zis: "Nu va vedea Domnul, nici nu va pricepe Dumnezeul lui Iacob".
8. Înțelegeți, dar, cei neînțelepți din popor, și cei nebuni, înțelepțiți-vă odată!
9. Cel ce a sădit urechea, oare, nu aude? Cel ce a zidit ochiul, oare, nu privește?
10. Cel ce pedepsește neamurile, oare, nu va certa? Cel ce învață pe om cunoștința,
11. Domnul, cunoaște gândurile oamenilor, că sunt deșarte.
12. Fericit este omul pe care îl vei certa, Doamne, și din legea Ta îl vei învăța pe el,
13. Ca să-l liniștești pe el în zile rele, până ce se va săpa groapă păcătosului.
14. Că nu va lepăda Domnul pe poporul Său și moștenirea Sa nu o va părăsi,
15. Până ce dreptatea se va întoarce la judecată și toți cei cu inima curată, care se țin de dânsa.
16. Cine se va ridica cu mine împotriva celor ce viclenesc și cine va sta împreună cu mine împotriva celor ce lucrează fărădelegea?
17. Că de nu mi-ar fi ajutat mie Domnul, puțin de nu s-ar fi sălășluit în iad sufletul meu.
18. Când am zis: "S-a clătinat piciorul meu", mila Ta, Doamne, mi-a ajutat mie.
19. Doamne, când s-au înmulțit durerile mele în inima mea, mângâierile Tale au veselit sufletul meu.
20. Nu va sta împreună cu Tine scaunul fărădelegii, cel ce face asuprire împotriva legii.
21. Ei vor prinde în cursă sufletul dreptului și sânge nevinovat vor osândi.
22. Dar Domnul mi-a fost mie scăpare și Dumnezeul meu ajutorul nădejdii mele;
23. Le va răsplăti lor Domnul după fărădelegea lor și după răutatea lor îi va pierde pe ei Domnul Dumnezeul nostru.

Verbis Domini !
Tocmai asta este că nu e verbis Domini, ci este verbis Davidi, dacă e îngăduită această licență. Este percepția vechi-testamentară a regelui David (el exprimând o mentalitate generală a vremii lui) despre un Dumnezeu aspru, insensibil, răzbunător și rece, care Își iubește doar poporul Său "cel ales", iar pe celelalte le dă morții. Este o mentalitate care devine o umbră a celor viitoare. Dar unii dintre creștini trăiesc pe mai departe cu mentalitatea de robi, și nu cu cea de fii, și de aceea ei pun mai presus pedeapsa decât iubirea, judecata decât mila. Pentru unii ca aceștia, Biserica s-a ostenit în zadar de 2000 de ani încoace, căci ei tot în Vechiul Testament scormone ca să-și găsească justificări ale Legii (talionului) pentru propriile lor opțiuni.
E veche slăbiciunea aceasta, și nu sunt ei primii care au gustat-o:

"Tot așa și noi, când eram copii, eram robi înțelesurilor celor slabe ale lumii;
Iar când a venit plinirea vremii, Dumnezeu, a trimis pe Fiul Său, născut din femeie, născut sub Lege,
Ca pe cei de sub Lege să-i răscumpere, ca să dobândim înfierea.
Și pentru că sunteți fii, a trimis Dumnezeu pe Duhul Fiului Său în inimile noastre, care strigă: Avva, Părinte!
Astfel dar, nu mai ești rob, ci fiu; iar de ești fiu, ești și moștenitor al lui Dumnezeu, prin Iisus Hristos.
Dar atunci necunoscând pe Dumnezeu, slujeați celor ce din fire nu sunt dumnezei;
Acum însă, după ce ați cunoscut pe Dumnezeu, sau mai degrabă după ce ați fost cunoscuți de Dumnezeu, cum vă întoarceți iarăși la înțelesurile cele slabe și sărace, cărora iarăși voiți să le slujiți ca înainte?
Țineți zile și luni și timpuri și ani?
Mă tem de voi, să nu mă fi ostenit la voi, în zadar."(Gal 4, 3-11)

Last edited by mariamargareta; 26.12.2010 at 02:56:28.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 26.12.2010, 07:39:44
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Poziția dv ar fi de tot râsul dacă nu ar fi de plâns. Mă refer atât în limbaj, cât și la fond. La limbaj, fiindcă expresii precum "spui aberații", "teolog după ureche" (între altele) arată inexistanța internalizării mesajului lui Cristos. Și, în final, exact acel fel de mânie despre care spuneți că este păcat. La fond, fiindcă a-l considera pe David cam infantil în percepția lui despre Dumnezeu arată o incredibilă superbie. David a trăit în familiaritatea lui Dumnezeu ceva mai mult decât dv și am toate motivele să cred că l-a cunoscut mai bine.

Nu altceva se poate spune despre "sfânta mânie". De câte ori apare "mânia lui Dumnezeu" în Biblie ? Nu mă obosesc să număr. Pentru cine a ajuns să conteste Biblia, sau cel puțin partea ei cea mai mare căreia îi spunem "Vechiul Testament", e același lucru dacă apare menționată o dată sau de o sută de ori. Când Apostolul însuși, în Romani 1 cu 18-19 vorbește despre mânia lui Dumnezeu, când o liturgică întreagă numește A Doua Sa Venire drept "dies irae", a contesta existența faptelor ca să dea bine la teoriile dv devine patologic. Asta se combate cu medicație, nu cu meditație.
Iar când ceva vine de la Dumnezeu, în mod direct sau prin oamenii Săi sfinți, numim acel ceva sfânt. De aceea spunem despre această reacție, care e adevărat că de multe ori e păcătoasă venind de la oameni păcătoși, "sfântă" când vine de la cel care e sfânt. Până și comuniștii, pentru care clasa muncitoare era ceva sfânt și-au dat seama de asta, folosind sintagma "sfânta mânie proletară".

Eu închei aici acest început de polemică cu dv și, unei eventuale replici, nu am să mă ostenesc să răspund. Doar vă încredințez Biblia și Liturghierul, rugându-mă la Mânecat: "Doamne, nu cu mânia Ta să mă mustri pe mine, nici cu iuțimea Ta să mă cerți !"
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 26.12.2010 at 07:41:48.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 26.12.2010, 12:54:51
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
[...]
Iar când ceva vine de la Dumnezeu, în mod direct sau prin oamenii Săi sfinți, numim acel ceva sfânt.[...]
Da, uite cum ne obligi tu să ne amintim cu înfiorare sfântă de Sfânta Inchiziție a Bisericii dumitale, care ridica sfinte ruguri în piețele publice, pe care-i ardea pe păcătoși și pe vrăjitoare, căci așa lucra Dumnezeu atunci cu mânia Lui cea sfântă, prin oamenii Săi cei sfinți, în vremile acelea sfinte, dies irae, care, din păcate pentru tine, au rămas doar o sfântă amintire și nu mai pot fi reînviate cu nici un chip.

Last edited by mariamargareta; 26.12.2010 at 12:57:42.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 26.12.2010, 14:01:23
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
[...]De aceea spunem despre această reacție, care e adevărat că de multe ori e păcătoasă venind de la oameni păcătoși, "sfântă" când vine de la cel care e sfânt. Până și comuniștii, pentru care clasa muncitoare era ceva sfânt și-au dat seama de asta, folosind sintagma "sfânta mânie proletară".
Dacă-i dai exemplu pe comuniști, care erau atei, înseamnă că ți-a secat rău imaginația.

Afirmația ta: "O reacție păcătoasă este păcătoasă deoarece vine de la oameni păcătoși; ea însă devine din păcătoasă, sfântă, atunci când vine de la cel care e sfânt" te trimite direct la versetul biblic care spune:

"Nebuni și orbi! Ce este mai mare, darul sau altarul care sfințește darul?" (Matei 23,19)

Ca să poți să te întrebi apoi : Sfântul își sfințește reacția urâtă păcătoasă, scoțând-o "din joben" imaculată și sfântă, sau reacția sfântă îl sfințește pe om și-l face sfânt, împiedicându-l apoi să aibă vreo reacție păcătoasă?

Dumnezeu S-a întrupat, micșorându-Se pe Sine, nu numai ca să-l mântuiască pe om, ci și ca să-i dea putința de a-L cunoaște cu adevărat, așa cum este El, ca să știe omul cui se închină și pe cine iubește și pe cine așteaptă, și să nu și-L mai închipuie omul pe Dumnezeu după imaginația sa și după puținătatea minții sale și să-L descrie apoi cu sărăcia cuvintelor sale. Dar omul tot nu L-a cunoscut, chiar dacă El a venit pe pământ cu trup plăpând și muritor, însă fără patimi și fără de păcat. Omul s-a crezut înțelept și priceput și a continuat să-L micșoreze el pe Dumnezeu după pofta sa, măsurându-L mereu cu măsurile lui procustiene și atribuindu-I toate patimile lui, metodă patentată cu care se obișnuise încă din Vechiul Testament. În “dărnicia lui”, omul I-a dat dintotdeauna lui Dumnezeu un ochi pizmaș și o ureche geloasă pe popoarele din jur; I-a dat o gură cu care să le blesteme, binecuvântându-l doar pe “poporul ales”; I-a dat o mână necruțătoare cu care să mânuiască sabia și să despice în două pământul care-I va înghiți pe păcătoși; I-a dat picioare cu care să alerge la cetățile din jur și să le surpe din temelii; i-a dat aripi cu care să zboare în înaltul cerului de unde să verse peste ele foc și pucioasă. Și mai ales, I-a dat “mânie sfântă”, cu care să le lucreze pe toate și cu care să Se îndreptățească pe Sine pentru toate aceste fapte urâcioase care I-au fost puse de către om în cârcă. Apoi omul L-a descris pe acest Dumnezeu cu puținele lui cuvinte pe care le deprinsese.

Dar de ce să-l ascultăm numai pe omul care se crede priceput și-L descrie pe Dumnezeu cu cuvintele lui puține și mărginite? Oare Domnul, ce zice El însuși despre Sine? Este El mânios sau blând? Este El aducător de moarte, sau de odihnă? Este El un tiran care pune peste om un jug necruțător, sau un Stăpân a cărui povară este ușoară?

În vremea aceea, răspunzând, Iisus a zis: Te slăvesc pe Tine, Părinte, Doamne al cerului și al pământului, căci ai ascuns acestea de cei înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit pruncilor.
Da, Părinte, căci așa a fost bunăvoirea înaintea Ta.
Toate Mi-au fost date de către Tatăl Meu și nimeni nu cunoaște pe Fiul, decât numai Tatăl, nici pe Tatăl nu-L cunoaște nimeni, decât numai Fiul și cel căruia va voi Fiul să-i descopere.
Veniți la Mine toți cei osteniți și împovărați și Eu vă voi odihni pe voi.
Luați jugul Meu asupra voastră și învățați-vă de la Mine, că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă sufletelor voastre.
Căci jugul Meu e bun și povara Mea este ușoară. (Matei, 11: 26,30)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 26.12.2010, 23:37:50
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
[...] a-l considera pe David cam infantil în percepția lui despre Dumnezeu arată o incredibilă superbie. David a trăit în familiaritatea lui Dumnezeu ceva mai mult decât dv și am toate motivele să cred că l-a cunoscut mai bine.
Dacă David l-ar fi cunoscut foarte bine pe Dumnezeu nu ar mai fi făcut unele aprecieri care se răsfrâng asupra învățăturii Lui, și care acum sunt complet depășite. Iată una dintre ele:

"Oare, nu pe cei ce Te urăsc pe Tine, Doamne, am urât și asupra vrăjmașilor Tăi m-am mâhnit?
Cu ură desăvârșită i-am urât pe ei și mi s-au făcut dușmani." (Ps.138, 21-22)

Învățătura creștină este superioară învățăturii lui David, pentru că propovăduiește toleranța, îndelunga răbdare și, paradoxal, chiar iubirea față de vrăjmași! Nici vorbă ca să le dorim răul sau moartea, așa cum apare adesea în psalmi! În plus, nu ni se îngăduie nici măcar să-i judecăm pe vrăjmași, ca să cuantificăm mai exact vrăjmășia lor, calitativ și cantitativ. În schimb, David este încă tributar în psalmii lui sentimentelor mozaice de "ură desăvârșită".

Psalmii lui David au desigur valoarea lor, chiar și în cultul creștin, dar înțelegerea lor trebuie să se raporteze permanent la legea cea nouă, nu la cea veche. Altminteri, se vor găsi unii care atunci când vor citi în Psalmul 50 "atunci vor pune pe altarul Tău viței", se vor considera îndreptățiți sau chiar obligați să ucidă bovine tinere și să facă apoi cu ele așa cum au citit ei că e descrisă acolo percepția lui David despre Dumnezeu.

Last edited by mariamargareta; 26.12.2010 at 23:45:50.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 27.12.2010, 00:05:02
Sephiroth's Avatar
Sephiroth Sephiroth is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2010
Mesaje: 3
Implicit paradoxul existentei raului

Dumnezeu vrea sa opreasca raul dar nu poate? Daca nu poate inseamna ca nu e omnipotent.
Dumnezeu poate dar nu vrea sa opreasca raul? Atunci e rauvoitor.
Dumnezeu poate si vrea sa opreasca raul? Atunci de ce exista rau in lume?
Reply With Quote
  #7  
Vechi 27.12.2010, 16:30:43
codana's Avatar
codana codana is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.06.2008
Locație: Botosani
Religia: Ortodox
Mesaje: 523
Implicit salut,sephiroth

Citat:
În prealabil postat de Sephiroth Vezi mesajul
Dumnezeu vrea sa opreasca raul dar nu poate? Daca nu poate inseamna ca nu e omnipotent.
Dumnezeu poate dar nu vrea sa opreasca raul? Atunci e rauvoitor.
Dumnezeu poate si vrea sa opreasca raul? Atunci de ce exista rau in lume?
varianta trei.pacatul sau raul, exista din cauza omului iar ptr.eradicare, iisus hristos a murit pe cruce.la momentul potrivit(pe care numai dumnezeu il stie)dumnezeu v-a distruge raul definitiv
__________________
Ioan,3.16;1Corinteni,13.4-7
Reply With Quote
  #8  
Vechi 27.12.2010, 21:41:52
Sephiroth's Avatar
Sephiroth Sephiroth is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2010
Mesaje: 3
Implicit

Citat:
În prealabil postat de codana Vezi mesajul
1.varianta trei.pacatul sau raul, exista din cauza omului
2.iar ptr.eradicare, iisus hristos a murit pe cruce.la momentul potrivit(pe care numai dumnezeu il stie)dumnezeu v-a distruge raul definitiv
1. chiar daca raul e produsul omului, ce-l impiedica pe Dumnezeu sa opreasca raul? Eu nu vad nimic benefic in existenta raului. Tu?
2. si cea mai buna metoda de a eradica raul e un sacrificiu uman? Cat de obtuza trebuie sa-ti fie judecata sa consideri o asemenea solutie cel putin acceptabila?!?
Reply With Quote
  #9  
Vechi 27.12.2010, 22:01:42
Scotsman
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Sephiroth Vezi mesajul
si cea mai buna metoda de a eradica raul e un sacrificiu uman? Cat de obtuza trebuie sa-ti fie judecata sa consideri o asemenea solutie cel putin acceptabila?!?
Poti gasi o explicatie biblica in Epistola a doua către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel:

4:8-11: ,,În toate pătimind necaz, dar nefiind striviți; lipsiți fiind, dar nu deznădăjduiți;Prigoniți fiind, dar nu părăsiți; doborâți, dar nu nimiciți; Purtând totdeauna în trup omorârea lui Iisus, pentru ca și viața lui Iisus să se arate în trupul nostru.Căci pururea noi cei vii suntem dați spre moarte pentru Iisus, ca și viața lui Iisus să se arate în trupul nostru cel muritor."

4:17-18: ,,Căci necazul nostru de acum, ușor și trecător, ne aduce nouă, mai presus de orice măsură, slavă veșnică covârșitoare, Neprivind noi la cele ce se văd, ci la cele ce nu se văd, fiindcă cele ce se văd sunt trecătoare, iar cele ce nu se văd sunt veșnice."
Reply With Quote
  #10  
Vechi 27.12.2010, 23:01:04
codana's Avatar
codana codana is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.06.2008
Locație: Botosani
Religia: Ortodox
Mesaje: 523
Implicit salut,sephiroth

Citat:
În prealabil postat de Sephiroth Vezi mesajul
1. chiar daca raul e produsul omului, ce-l impiedica pe Dumnezeu sa opreasca raul? Eu nu vad nimic benefic in existenta raului. Tu?
2. si cea mai buna metoda de a eradica raul e un sacrificiu uman? Cat de obtuza trebuie sa-ti fie judecata sa consideri o asemenea solutie cel putin acceptabila?!?
1.dumnezeu v-a distruge definitiv raul atunci cand o sa considere de cuviinta.raul nu aduce beneficii, dar daca e sa salvezi inca un credincios,oare nu ai mai astepta putin?
2.cred ca dumnezeu nu sacrifica nici un om credincios ptr.a distruge raul.
tot ce este necesar ptr.mantuirea omului,dumnezeu a descoperit in biblie prin vocea cea mai autorizata:iisus hristos.plata pacatului este moartea,cui nu-i place acest lucru, poate sa negocieze un picut cu dumnezeu
__________________
Ioan,3.16;1Corinteni,13.4-7
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Inima omului poate fi altar sau iad Marius22 Spiritualitatea ortodoxa 8 23.04.2012 14:21:30
Dumnezeu nu vrea suferinta omului caty_deea Despre Biserica Ortodoxa in general 17 07.02.2011 23:14:52
Poate fi Dumnezeu autorul direct al urii fata de om? mariamargareta Secte si culte 29 10.01.2011 01:42:41
Alegerea lui Dumnezeu sau a omului? Arcanum Botezul 3 28.10.2007 20:22:41
ACUM IN DIRECT LA TV - RELATIA OM DUMNEZEU cristiboss56 Stiri, actualitati, anunturi 2 20.01.2007 23:51:39