![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
ÎN zorii unei dimineți, nu mult după ce părinții se mutaseră în pustie, a răsunat prin
toată mânăstirea cântatul unei păsări. Părinții au sărit în sus doar ca să afle un cocoș stând pe masă în mijlocul trapezei. Nu aveau nici o idee de unde venea și cum ajunsese înăuntru. Cocoșul a continuat să mai cânte de câteva ori. Îndată s-a auzit un râs dincolo de poartă. Prietenul părinților, Diaconul Nicolae, pe drum fusese atras de culorile vii ale cocoșului și îl cumpărase ca să-l aducă părinților în dar. A ajuns noaptea și a pus cocoșul în trapeză. Dimineața când a răsărit soarele, lumina a pus în priveliște o pasăre de o frumusețe neașteptată, de o rasă exotică. Strălucea și sclipea în soare, cu nuanțe aurii, roșii, albastre și verzi strălucitoare. Penele lui aurii își schimbau culorile când se privea din locuri diferite. Părintele Gherman își amintește: „Nu mai văzusem niciodată înainte o asemenea pasăre – ca o făptură din altă lume.” Defilând cu vitejie pe pământ monahicesc, cocoșului păreau să-i placă împrejurimile. El deveni „al treilea frate” al mânăstirii, a cărui ascultare călugărească era să trezească monahii pentru rugăciune. El i-a învățat pe părinți să nu se bizuiască pe ceasuri deșteptătoare, ci pe el. Imaginea oamneilor săi deșteptați pentru rugăciune slujea ca ceva care amintește de pocăința Apostolului Petru la cântatul cocoșului. Pentru acest motiv, toți cocoșii din Rusia sunt numiți „Petia”, un diminutiv de la Petru. Părintele Serafim, a cărui familie avusese pui pe vremea când era copil, a construit un coteț pentru cocoș. Când s-a apropiat iarna, a mers la oraș și a cumpărat patru găini albe ca zăpada, așa încât părinții să aibă ouă. Deoarece cotețul era lângă bucătărie, păsările puteau fi observate îndeaproape. Părinții au observat rânduiala obiceiurilor lor de somn: cum observau soarele coborând și se cuibăreau pentru noapte, numai atunci când soarele era complet apus și cum își părăseau cotețul nici mai devreme nici mai târziu decât răsăritul soarelui. Părintele Serafim a mai observat cum găinile aveau personalități diferite. Ele umblau și își luau hrană prin diferite locuri și glasurile și comportarea lor erau foarte deosebite. Una dintre ele, care umbla și cânta toată ziua, a fost numită „Pasărea-cântec” de către Părintele Serafim; alta, care le lovea mereu cu ciocul pe celelalte, a fost numită „Fata Rea”; și principala victimă a acestui tratament a fost numită „Cenușăreasa”. Chiar și cu creierul lor de găină ele aveau o evlavie personală. Găina preferată a Părintelui Serafim se numea „Rumianeț” (rusescul pentru „Obraz Trandafiriu”), îl urma în toate părțile. După prima iarnă, cotețul găinilor a fost mutat mai departe și le-au luat locul alte animale care să le țină tovărășie părinților. Dar cocoșul auriu a adus mângâiere interioară în viața lor din pustie, pe care un vizitator ocazional nu putea să o înțeleagă niciodată. ANI de zile după mutarea lor, părinții nu au avut nici câini nici pisici, considerând în râvna lor că nu era călugărește să aibă la schit animale răsfățate. Apoi într-o zi Nina Seco le-a adus un dar. Când Nina stătea cu Părintele Gherman în tindă, ea i-a spus să închidă ochii și să întindă mâinile. Când i-a deschis s-a pomenit ținând o pisică gri. El a spus că nu vrea pisica, dar atunci Nina l-a întrebat dacă avea șoareci sâcâitori. „Foarte bine”, a spus Părintele Gherman adresându-se pisicii. „Dacă prinzi un șoarece într-o oră, poți să rămâi. Dacă nu, trebuie să pleci.” Atunci, pisica s-a furișat sub clădire. În cincisprezece minute, în timp ce Părintele Gherman și Nina mai stăteau de vorbă, pisica a adus un șoarece în tindă și l-a pus la picioarele Părintelui Gherman, împlinind de îndată prima sa ascultare călugărească. Pisica a rămas și au mai fost aduse și altele mai târziu. Înainte de venirea pisicilor, părinții văzuseră adesea șerpi cu clopoței în zona schitului. Părintele Gherman intra uneori în chilia lui și găsea această reptilă primejdioasă în interiorul sutanei lui ori lungită pe patul lui. Totuși, odată cu sosirea pisicilor, acești șerpi se mai vedeau rareori. Părinții au dedus că șerpii fuseseră atrași spre clădiri de șoareci, dar acum, întrucât pisicile micșoraseră adunarea de șoareci, șerpii nu mai aveau motiv să vină. Pisicile deveniseră astfel, nu jucăriile răsfățate pe care părinții trebuiseră să le primească pe lângă mânăstire fără voia lor, ci lucrători de neînlocuit pentru siguranța publică. Întrucât este „necanonic” să dai unui animal numele unui sfânt, părinții numeau pisicile după ceva – de obicei un loc – legat de un sfânt a cărui pomenire era în ziua când sosise animalul. Astfel, o pisică venită în ziua de Sf. Gherman din Alaska a fost numită „Alaska”, una venită în ziua de Sf. Teodor Tyro (Novicele) a fos tnumită „Tyro”, etc. O pisică gri-cenușie, cu căutătura tristă, s-a întâmplat să vină de sărbătoarea Maicii Domnului „Bucuria Tuturor celor Necăjiți”: a fost numită potrivit „Necăjita”. Însoțitoarea personală a Părintelui Serafim era Tyro. Deși mică, această pisică, ca din pânză, era stăpâna clanului pisicesc și nici o altă pisică nu îndrăznea să-i taie calea. Până și în căsuța Părintelui Serafim, aceasta era ca o regină. I se așeza liniștit în poală când bătea la mașină vreun articol și nu voia să se ridice ca să n-o deranjeze. Întro zi, intrând într-una din camerele de lucru ale mânăstirii, a aflat că dăduse naștere la pisoiași în mijlocul hârtiilor de pe masa editorială! PĂRINTELE SERAFIM iubea câinii cel mai mult. Niciodată nu putuse fi înlocuit mult îndrăgitul său câine din copilărie Ditto. Totuși, într-o zi, un câine frumos, portocaliu cu negru, corcitură de ciobănesc german, a venit alergând pe poarta mânăstirii. S-a împrietenit îndată cu părinții. „N-ar fi frumos să avem un câine?” a îndrăznit să propună blând Părintele Serafim. Dar câinele avea zgardă și evident un stăpân, și astfel părinții au simțit că ar trebui să pună un anunț la Magazinul Central din Platina. La scurtă vreme, a venit un om cu o camionetă. Omul venise să-l ia pe „Murphy” al lui. Câinele s-a ghemuit și s-a uitat la stăpânul său cu ochi temători care păreau să arate că în trecut fusese tratat prost. Omul era mânios și evident avea puțină dragoste pentru Murphy. Părintelui Serafim îi părea foarte rău să vadă că îi pleca prietenul. După câteva zile, Murphy se întoarse singur la mânăstire. Iarăși a trebuit să vină stăpânul să-l ia. „Treci în mașină!” a țipat omul la câine, lovindu-l cu mâna. „Dacă mai face așa din nou”, a spus părinților, „va trebui să vi-l păstrați!” De data asta numai după cincisprezece minute s-a întors înapoi. Părintele Serafim s-a bucurat în taină. Murphy fusese numele câinelui „în lume”, dar în mânăstire se va numi de acum înainte „Svir”, întrucât venise prima dată în ziua Sf. Alexandru de Svir. Părinții au afirmat că nu aflaseră niciodată o făptură atât de minunată (poate că suferința îl făcuse astfel!). Nu era în acest animal nici un fel de „încăpățânare” prostească! Se uita la oameni cu căutătură isteață și cu o expresie atât de blândă, umilă. Afecțiune, joacă, tovărășie, ocrotire: toate se făceau în vremea lui. Ținea departe urșii și pumele (dar fără lătrat neîncetat fără de folos), și mai era cunoscut că era de ajutor fraților care se rătăceau, ca să-și afle calea înapoi spre mânăstire. Părintele Serafim îl mângâia foarte rar pe Svir; între ei era un fel de comunicare tăcută. Așa cum făcuse cu Ditto, se înțelegea cu Svir privindu-l adânc în ochi ca pe un om.
__________________
Doamne ajuta! |
#12
|
||||
|
||||
![]()
MÂNĂSTIREA mai avea păuni care umblau prin toată pădurea ciugulind
hrană. În fiecare primăvară, păunilor le creșteau cozi noi în culori strălucitoare, un semn al mâinii creatoare a lui Dumnezeu, un exemplu al ideii Lui de artă. Porumbeii, pomeniți mai devreme, pe care Părintele Spiridon îi iubea atât de mult, din nefericire au fost uciși noaptea de bufnițe. Căprioarele din zonă s-au apropiat de părinți atât de mult, aproape ca animalele domestice. Căprioarelor le plăcea mânăstirea, în special pentru că era un loc relativ ferit de vânători. Părintele Serafim scria într-o vară într-o scrisoare: „este sezon de vânătoare și căprioarele noastre dragi stau aproape de noi – de fapt, în timp ce eu bat acum la mașină afară, sunt înconjurat de cinci căprioare, trei dintre ele bând din apa noastră.” Părinții supravegheau un puișor de căprioară pe care l-au ajutat să crească să devină mamă. În iunie 1972, Părintele Serafim scria: „Începe vara noastră și acum două zile ‘puișorul’ nostru de căprioară a dat naștere la doi pui, s-ar părea chiar în fața bisericii noastre! Nu aveau nici douăsprezece ore când i-am văzut prima oară, dar deja alergau (și se poticneau peste tot). Spre surprinderea noastră, observăm că „Puiul” nu are nici un cuib sau ceva de felul acesta, ci doar își mută puii de colo colo, lăsându-i să doarmă atunci când cad jos, și apoi se oprește ceva mai departe. Aceasta este a treia zi și încă nu au plecat din zona mânăstirii – ceea ce arată că suntem ‘demni de încredere’. Ne uitam împrejur din când în când și la un moment dat am aflat un pui de căprioară încolăcit sub ‘copacul Sf. Gherasim’ al nostru, cu o icoană, uitându-se la ea. O priveliște foarte emoționantă.” Căprioara pe care Părintele Serafim o iubea cel mai mult era un căprior de culoare deschisă numit „Whitey”. Mare, împărătesc și frumos, cu un smoc de blană albă pufoasă pe piept, Whitey umbla peste tot ca regele pădurii. El știa că monahii erau prietenii lui. Desăvârșit de blând în preajma lor, se apropia de ei, se lăsa să fie mângâiat și mânca din mâinile lor. Într-o zi a sezonului de vânătoare, când Whitey umbla pe pământurile mânăstirii, s-a auzit un jeep urcând pe drum. Whitey, nesimțind primejdia posibilă, a pornit-o spre biserică, dincolo de care se apropia jeep-ul. Unul dintre frați a început să meargă după Whitey, strigând, „Whitey, stai aici! Whitey, nu pleca!” Jeep-ul a încetinit; vânătorii dinăuntru îl văzuseră pe Whitey și fără îndoială au auzit și strigătele înnebunite ale fratelui. Dar Whitey continua să meargă. Nici nu mersese căprioara nouă metri dincolo de biserică, când s-a tras un foc. Whitey a căzut jos mort. De data asta Părintele Gherman a dat fuga la fața locului. - Ce faceți? A strigat el către vânători, arătându-le inscripția Vânatul interzis. Aceasta este proprietate privată. Vânătorii erau beți. Omul care trăsese cu pușca și-a îndreptat arma încă fumegândă către Părintele Gherman. - Ce ai spus? A întrebat omul cu o vorbă amenințătoare. Părintele Gherman desigur nu a spus nimic și după un timp mașina li s-a răsturnat pe drum. Părintele Serafim a fost pustiit de moartea bruscă și crudă a lui Whitey. Mergând în biserică, a plâns. Micul băiat plin de iubire care plânsese oarecând lângă „Ditto”, era acolo în interiorul său.
__________________
Doamne ajuta! |
#13
|
|||
|
|||
![]() ![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Multumim pentru recomandari si pentru site.Intr-adevar utile sunt aceste adrese si se gasesc multe.Sa recomandam cat mai multor oameni acestea ca sunt spre folosul sufletului nostru.
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Carti ortodoxe audio | roman2010 | Resurse ortodoxe on-line | 1 | 10.09.2011 11:17:13 |
Carti ortodoxe | preot_gabriel | Resurse ortodoxe on-line | 1 | 21.02.2010 17:38:04 |
Carti ortodoxe | Florin-Ionut | Generalitati | 19 | 08.08.2008 01:55:46 |
|