Citat:
În prealabil postat de delia31
Si ce anume inseamna concret sa te inchini lui Dumnezeu in duh si in adevar?
|
Indiferent de ce v-aș explica eu (deși sunt convins că știți), "închinarea în duh și adevăr" nu va însemna niciodată închinarea în icoane și moaște.
Citat:
În prealabil postat de delia31
In conceptia noastra, Dumnezeu este Duh dar in acelasi timp si Trup vizibil.
Pentru noi, acel Dumnezeu -Duh care nu putea fi reprezentat in VT a hotarat sa ia un chip care sa poata fi vazut pana la sfarsitul veacurilor.
Chipul (in greaca eikon) vazut al Dumnezeului celui nevazut si nereprezentabil in vreun fel in VT e Dumnezeu-omul, invizibilul-devenit- vizibil, duhul-in trup de om (materie) - in persoana lui Hristos.
Cum impaci antinomia asta – adica cum respecti cuvintele Scripturii ,,a te inchina in duh si in adevar,,, daca nu te inchini atat partii invizibile, cat si partii vizibile a lui Dumnezeu?
Hristos e chipul vizibil al Dumnezeului celui invizibil. Tu cum anume cinstesti partea vizibila a lui Dumnezeu?. Aici nu ma refer la invatatura Lui, ci strict la Persoana Lui.
Pe de-o parte, noi nu suntem contemporani cu Hristos in intelesul istoric al termenului. Pe de alta parte, adevarul despre El nu poate nega faptul ca are un chip.
Te poti inchina in duh doar daca negi ca are un Trup vazut, doar daca nu Il reprezinti pe Dumnezeu in nici un fel, adica doar daca te intorci in timp in perioada de dinainte de Intrupare.
Inchinarea doar in Duh ar insemna sa faci abstractie de chipul Lui vazut, de latura Lui umana, ar insemna deci fie ca negi Intruparea Celui-ce-este-Duh si prin asta negi dumnezeirea lui Iisus, fie ca nu negi Intruparea dar consideri ca () chipul primit de Hristos prin Intrupare nu merita nici o atentie.
Nerecunoscand fie Intruparea, fie faptul ca () chipul vazut al Dumnezeului celui nevazut merita vreo atentie, te-ai autoexclus din adevar.
Deci ce inseamna atunci sa te inchini atat in duh cat si in adevar? ( repet: adevar - inseamna ca Dumnezeu are un chip (eikon). Iar acest chip e vrednic de a fi reprezentat si cinstit).
Hristos Insusi ne-a lasat chipul Lui nefacut de vreo mana omeneasca imprimat pe marama sf. Veronica si pe giulgiu. Ca sa stie toti cei care nu au fost contemporani cu El cum arata acest Dumnezeu nevazut care S-a facut totusi vazut.
|
Vă complicați inutil pentru a-mi demonstra necesitatea chipurilor în actul închinării. Dar stimată doamnă, icoanele nu sunt "partea vizibilă" a lui Dumnezeu, respectiv chipul Lui, adică Hristos. Aceasta ar fi adevărata blasfemie să confundăm o icoană cu
είκών-ul Dumnezeului celui nevăzut (
Col.1,15). Sper că nu aveți de gând să proferați o asemenea hulă...