![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Ideea pe care am vrut s-o transmit: viața creștinului trebuie să fie orientată spre interior, nu spre exterior.
Și cred că trebuie să experimentăm întâi noi înșine niște stări ca să înțelegem despre ce vorbeau Sfinții. Scrierile lor nu sunt date să le urmăm ca un manual ci ca să avem confirmarea propriilor experiențe și să avem formulate niște idei care ne pot fi de folos în propriile căutări. Deci ceea ce contează e propria experiență, propria cunoaștere, nu aplicarea mecanică a unor lucruri citite. Mai adaug că rugăciunea neîncetată este o formă de cunoaștere apofatică a lui Dumnezeu, de cunoaștere prin negație, adică prin ceea ce nu este El. Apofatismul constă într-o dezbrăcare a minții de orice idee preconcepută despre Dumnezeu (sau despre alte lucruri) pentru a permite începerea unei cunoașteri prin experiență interioară directă, nu prin idei preluate din exterior. Iar calea spre așa ceva este o rugăciune fără cuvinte și fără imagini, o căutare a lui Dumnezeu sau înălțare a sufletului către El. Cuvintele descriu concepte, idei și o rugăciune prin cuvinte este o rămânere la forme, o pierdere a esenței. Desigur are și rugăciunea prin cuvinte rolul ei, atât de cerere și de convorbire cu Dumnezeu cât și de adunare a minții spre interior (rugăciunea isihastă, repetarea unei scurte formule), dar dacă vrem să-L cunoaștem pe Dumnezeu (pe cât posibil) cea mai bună e rugăciunea fără cuvinte. Și deși i-am înjurat pe catolici în mesajul anterior, vreau să menționez o scriere provenită din mediul catolic și destul de cunoscută la ei, numită Norul Necunoașterii. Textul e destul de ortodox, l-am citit sumar cu ani în urmă și nu mi s-a părut a conține obișnuitele rătăciri catolice (misticism bolnăvicios gen teresa de avila): http://en.wikipedia.org/wiki/The_Cloud_of_Unknowing http://www.ccel.org/ccel/anonymous2/cloud.vii.html
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide Last edited by Traditie1; 27.10.2010 at 23:23:26. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Sa nu mai faci treaba asta niciodata !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Pe lângă dobândirea cunoștinței despre Dumnezeu pe cale harică și despătimire, viața contemplativă mai are și beneficiul păstrării facultăților spirituale. Întors spre interior, conștient de sine însuși permanent, omul își păstrează acuitatea minții și a simțurilor.
În mod opus, a trăi în desfătarea simțurilor duce în timp la o îndepărtare de sine, la o pierdere a conștiinței propriei persoane și în asta constă în cea mai mare parte îmbătrânirea, uzura spirituală care o vedem la oamenii care au trăit lumește ajunși la vârste înaintate. Nu numai că întors spre cele exterioare omul devine un animal, dar și uită de sine și această uitare este o formă de moarte lentă dar reală, mintea și simțurile ajungând să fie tot mai slab percepute de conștiință. Iată cum poruncile Domnului nu sunt îndreptate doar spre dobândirea Duhului Sfânt ci și spre păstrarea integrității ființei noastre.
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Isihasmul ortodox si meditatia transcendenta | sorinelb | Intrebari utilizatori | 0 | 03.01.2011 16:01:55 |
|
|