Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Vezi rezultatele sondajului: Cat de importanta considerati ca este credinta religioasa pentru a fi morali?
Este extrem de importanta, absenta ei echivaleaza cu imoralitatea 26 70,27%
Este de o importanta moderata 4 10,81%
Este de o importanta redusa 1 2,70%
Nu are importanta 3 8,11%
Alt raspuns (si puteti lasa un comentariu, nu vreau sa limitez raspunsurile la aceste optiuni) 3 8,11%
Votători: 37. Nu poti vota in acest sondaj

Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.09.2010, 14:15:43
Zarathustra_revenind Zarathustra_revenind is offline
Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Mesaje: 91
Implicit

Citat:
În prealabil postat de arwein Vezi mesajul
Altminteri, in ceea ce priveste de exemplu islamul- are aspecte care ii ingrozesc pe oamenii de alte religii- morala dubla samd. Deci nu cred ca intrebarea este bine pusa; pot da un exemplu: sunt musulmuman din Gaza, foarte religios si sunt trimis sa pun o bomba in ... sa zicem Ierusalim; eu, trebuie sa discern; voi folosi "sabia" spre a urma porunca profetului, sau voi asculta de constiinta mea, care spune ca devin un asasin? Daca intrebarea se referea la convergenta intre cele doua ("te ajuta religiozitatea sa fii moral'?)- eu cred ca raspunsul depinde de dela caz la caz.
In ceea ce priveste acest exemplu cred ca este clar pentru toata lumea ca religia nu doar ca nu ajuta in a fi mai moral, ci din contra, contribuie din plin la imoralitate.
Dar aici as putea pune alta intrebare : de ce sa ne bazam morala pe niste texte scrise presupus inspirate de divinitate? Ca doar si Coranul este un text considerat sfant si inspirat de divinitate.
Si apoi daca aveati ghinionul sa nu va nasteti in religia pe care o presupuneti corecta? Daca va nasteati de exemplu in Iran puteati ajunge sa aveti pe viu astfel de dileme provocate de islam.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 25.09.2010, 14:29:09
Radu32 Radu32 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.02.2010
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 491
Implicit ok

Dumnezeu e singur deasupra religiilor, si numai El, poate judeca drept, pe orice om, in functie de sufletul sau curat sau fatarnicia sa in credinta, si alte mii si mii de mobile si cauze,stiute si nestiute, care il indeamna pe om la actiune !

Totusi, religia noastra crestina e superioara moral,altor religii, stand la baza intregii culturi europene de milenii !

Moralitate fara lege, nu poate sa existe !
Care e temeiul legii atunci ? Pentru ca nu poate fi arbitrariul,si subiectivismul personal,al epocilor istorice si al indivizilor insesi !

Pe ce se intemeiaza legea ?

Immanuel Kant sustinea ca legea apartine constiintei,care ea isesi isi livreaza,construieste legea (autonomia constiintei !)

Insa constiinta in ce se origineaza, care e temeiul ei ?

Constiinta umana nu poate sa vina din nimic, din neant, ca si creatie ontologica a nimicului !
Ea trebuie automat, conform stingentelor gandirii logice umane,sa provina, sa-si afle temeiul exitentei si al valorii intr-o constiinta anterioara plenara, holistica,perfecta, si imuabila,eterna !

Adica ideea de Dumnezeu,pe care si Kant o recunoaste !
Reply With Quote
  #3  
Vechi 25.09.2010, 14:54:59
Zarathustra_revenind Zarathustra_revenind is offline
Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Mesaje: 91
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Radu32 Vezi mesajul
Dumnezeu e singur deasupra religiilor, si numai El, poate judeca drept, pe orice om, in functie de sufletul sau curat sau fatarnicia sa in credinta, si alte mii si mii de mobile si cauze,stiute si nestiute, care il indeamna pe om la actiune !
Asta ma tem ca este mai curand o presupunere decat o certitudine. Sau o credinta, alegeti dumneavoastra cum o numiti.
Citat:
În prealabil postat de Radu32 Vezi mesajul
Totusi, religia noastra crestina e superioara moral,altor religii, stand la baza intregii culturi europene de milenii !
Nu stiu ce intelegeti prin superioara moral. Antisemitismul din evul mediu, sclavii negri din America, cruciadele, Inchizitia, vanatoarea de vrajitoare si nu numai au fost facute de oameni ce se considerau crestini.
Fireste imi veti spune ca nu erau adevarati crestini, dar parca erau niste versete in vechiul testament ce indemnau la omorarea vrajitoarelor spre exemplu. Nu ma apuc acum sa caut, sper ca va cunoasteti bine Biblia.
Este adevarat ca in general comportamentul crestinilor de azi este mai bun decat sa zicem al musulmanilor, dar acest lucru se datoreaza evolutiei generale a societatii si moralei in tarile dezvoltate (tari in general crestine). Fireste ca crestinismul a trebuit sa tina cont de aceste evolutii si s-a mai ''indulcit'' fata de evul mediu.
Citat:
În prealabil postat de Radu32 Vezi mesajul
Moralitate fara lege, nu poate sa existe !
Care e temeiul legii atunci ? Pentru ca nu poate fi arbitrariul,si subiectivismul personal,al epocilor istorice si al indivizilor insesi !
Aveti dreptate pana la un punct. Adica moralitatea are nevoie si de o norma, dar aceasta norma poate observati ca nu e batuta in cuie peste milenii. Adica nu a trecut atat de mult timp de cand sclavia era considerata un fapt normal. Chiar si la noi in tarile romane am avut robi tigani, robi detinuti inclusiv de biserica ortodoxa.
Acum eu va intreb cum se aplica defapt in practica aceasta chestiune a constiintei? Cum a fost posibil ca timp de milenii diverse forme de sclavie sa nu trezeasca prea multe probleme de constiinta (chiar in timpul lui Kant in America erau inca sclavi negri, iar in tarile romane erau inca robi tigani).
Si morala asa cum o inteleg nu este arbitrara, iar subiectiva este doar in masura in care tot ce tine de existenta umana este inerent subiectiv. Ea este mai curand cumulativa in decursul istoriei si relativa, relativ neansemnand arbitrar, ci intr-un anume context.

Citat:
În prealabil postat de Radu32 Vezi mesajul
Pe ce se intemeiaza legea ?

Immanuel Kant sustinea ca legea apartine constiintei,care ea isesi isi livreaza,construieste legea (autonomia constiintei !)

Insa constiinta in ce se origineaza, care e temeiul ei ?

Constiinta umana nu poate sa vina din nimic, din neant, ca si creatie ontologica a nimicului !
Ea trebuie automat, conform stingentelor gandirii logice umane,sa provina, sa-si afle temeiul exitentei si al valorii intr-o constiinta anterioara plenara, holistica,perfecta, si imuabila,eterna !

Adica ideea de Dumnezeu,pe care si Kant o recunoaste
Nu am afirmat si nici nu intentionez sa afirm o idee de genul celei pe care o prezentati cum ca din neant ar fi constiinta daca nu exista credinta in divinitate.
Constiinta joaca un rol important in ceea ce priveste moralitatea, dar ea se bazeaza in opinia mea pe ratiune, empatie si bun simt.
Nu imi dau seama de ce presupuneti ca trebuie sa fi existat o constiinta anterioara avand atributele enuntate.De ce nu ar fi posibila o dezvoltare graduala a constiintei umane in decursul timpului, asa cum creste un copil? Va dati seama poate ca apelul la autoritatea lui Kant nu tine loc de argumente. Kant e totusi un om al epocii sale, epoca inca puternica marcata de religia crestina.
Iar ideea de Dumnezeu pot sa o socotesc drept ceea ce este, adica o idee, nu o realitate.

Last edited by Zarathustra_revenind; 25.09.2010 at 14:58:18.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 26.09.2010, 18:28:16
Radu32 Radu32 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.02.2010
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 491
Implicit

filosoful francez J.J Rousseau, spunea ca la baza moralei umane stau doua principii inascute:

1). egoismul eului uman
2). capacitatea de empatie,adica mila fata de aproape si neplacerea produsa la vederea suferintei celuilalt !

daca lucrurile stau asa,atunci si morala e subiectiva, depinzand de gradul diferit de empatie si egoism cu care vine pe lume fiecare individ !

ba,putem aserta, ca morala e variabila ca si intensitate, si de la popor la popor.,de la natie la natie, in funcite de zestrea generica acumulata si transmisa de-a lungul istoriei !

putem observa ,privind pe firul istoriei omenirii momente in care morala publica a cunoscut variatii extreme,deturnand popoare si natiuni de la cursul lor firesc inapoi, inspre barbarie

antisemitismul nazist,de exemplu,este o astfel de ratacire a moralei !
insa chiar, daca natunile se pot rataci in vartejul istoriei lor,la fel si capii bisericilor,se pot rataci aservind religia crestina scopurilor politico-economice egoiste si inguste !

totusi ramane o supra-judecata a istoriei,dupa ce au trecut evenimentele,care plaseaza fiecare fenomen in compartimentul sau- bine sau rau !

Constiinta umana este posesoarea inalienabila a categoriilor de bine si rau ! Deja vorbim in limbaj binar de 1 si 0, ceea ce putem conchide ca ne aflam in fata unui admirabil proiect al unei fiinte constiente perfecte, si supratemporale !

Numai aceasta fiinta putea da vectorialitatea evolutiei,de la explozia initiala ,pana la constiinta umana.cu morala binelui si a raului inerenta !

as dori sa-mi explice cineva, cum ar fi putut un univers orb si inconstient, supus hazardului absolut,univers despre care stim ca este intr-o continua miscare haotica,adica intr-o stare de entropie( planete care se ciocnesc, stele care explodeaza, galaxii care intra in coliziune)sa produca prin evolutie o masinarie asa perfecta ca cea umana sau animala,si care sa aiba constiinta de a nu se ciocni,exploda, distruge,adica constiinta binelui si raului,aceea de a conserva si incuraja viata,adica fiinta tutelara,si de a o lauda, prin fenomenul religios !

Nu este minunat si grandios tot acest fenomen ?!
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Cum pot crea un sondaj pe forum? Florin-Ionut Reguli generale de utilizare a forumului 3 29.12.2009 20:50:45
Sondaj alecsandru Generalitati 3 24.12.2006 22:31:52