Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Despre Sfanta Scriptura
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 19.09.2010, 00:29:17
Daniel777 Daniel777 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.721
Implicit Psalmii treptelor sau cântarea treptelor (sir ha maalot)

Cincisprezece psalmi, de la psalmul 119 la psalmul 133, poartă acest titlu. După cea mai verosimilă explicație, acești psalmi erau cântați de pelerinii iudei atunci când se apropiau de Ierusalim, ținta pelerinajului lor. Orașul sfânt este într-adevăr așezat pe un loc mai înalt al Țării Sfinte și anume în munții Iudeii, încât toți cei ce se îndreptau spre el spuneau obișnuit că “urcă la Ierusalim” (a se vedea: Matei 20, 18; Marcu 10, 32; Luca 2, 42; Ioan 2, 18). Cuprinsul acestor psalmi este adecvat scopului pentru care au fost alcătuiți. Astfel, psalmul 120 îi asigură pe pelerini că Dumnezeu veghează asupra lor; psalmul 121 exprimă bucuria sosirii în cetatea sfântă; prin psalmul 123 se aduce mulțumire lui Dumnezeu pentru scăparea de pericole în călătoria săvârșită până la Ierusalim; psalmul 127 amintește binecuvântările rezervate celor care îl slujesc pe Domnul; psalmul 128 este un imn de preamarire al muntelui sfânt (Sionul). Psalmul 130 este o cântare de umilință. Psalmul 132 exprimă bucuria pelerinilor de a se fi adunat la un loc cu frații lor de un sânge și o credință. Cuprinsul său este de o frumusețe și o profunzime inegalabile: “Iată acum ce este bun și ce este frumos decât numai a locui frații împreună! Aceasta este ca mirul pe cap, care se coboară pe barbă, pe barba lui Aaron, care se coboară pe marginea veșmintelor lui. Aceasta este ca roua Hermonului, ce se coboară pe munții Sionului, că unde este unire acolo a poruncit Domnul binecuvântare și viață până în veac”. Psalmul 133 este un îndemn din partea pelerinilor adresat preoților și leviților de a îndeplini cu toată conștiinciozitatea slujirea lor la templu, ca unii care au acest privilegiu deosebit de a fi permanent în casa Domnului Dumnezeu.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 19.09.2010, 00:32:52
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Un SFAT drept de luat in seama :

http://parohialuncasi.trei.ro/biblioteca.html
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 04.12.2010, 22:30:52
tigerAvalo9 tigerAvalo9 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.03.2008
Locație: Galati
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.448
Implicit

PS Plamadeala – Psaltirea este cartea fiecărui suflet necăjit și dosădit

Sursa: Ziarul Lumina

Ce este Psaltirea și care este folosul citirii ei?

Psaltirea proorocului și împăratului David este, dintre cărțile canonice ale Vechiului Testament, poate cea mai citită carte în rândul credincioșilor noștri. Psalmii sunt rugăciuni de laudă a lui Dumnezeu și, în același timp, rugăciuni de pocăință. Ei exprimă frământările din sufletul omului, poate mai bine decât oricare alte texte sfinte și, în aceeași măsură, recunosc în fața lui Dumnezeu păcătoșenia oamenilor, dar și părerea lor de rău, și dorința de îndreptare. Psaltirea este o carte dramatică. E cartea fiecărui suflet „necăjit și dosădit”, cum se spune în limbaj vechi românesc. Fiecare se regăsește în ea. E de ajuns să începi lectura, ca să n-o mai lepezi din mână. Simți că e cartea ta, cartea credinței tale, a căderilor tale. Simți însă că e și cartea speranțelor tale. E cartea împăcării cu Dumnezeu. Psaltirea este o carte-miracol. Izbăvirea de vrăjmași este una dintre cererile dese ale Psaltirii. În popor există o vorbă: „Te pun la Psaltire!” Adică voi citi Psaltirea, cu speranța că Dumnezeu va lămuri lucrurile. Căci ea se citește cu umilință și speranță și, după lectura ei, vine lămurirea și se înfăptuiește dreptatea lui Dumnezeu.
Psaltirea se citește mult de către credincioșii ortodocși. Psalmii sunt mângâietori. Îndeamnă la pocăință, ne fac mai buni, mai credincioși, mai atenți față de Dumnezeu și față de aproapele nostru. Prin psalmi se cere iertarea păcatelor, se recunoaște slăbiciunea firii omenești și se cere întărire în lupta cu ispitele și cu diavolul. Psalmii se citesc în orice zi a anului, dar mai ales la vreme de necaz și de supărări și, întotdeauna, credinciosul simte ajutorul lui Dumnezeu după citirea lor. Toți psalmii sunt atât de potriviți sufletului omenesc, încât par a fi rugăciunea inimii fiecăruia din cei care citesc.
Citirea Psaltirii este un act de pocăință, fiind prescrisă de duhovnici ca mijloc de curățire și iertare, prin forța pe care o au psalmii, de a întoarce spre fapta bună, spre căință. Există mănăstiri în care Psaltirea se citește încontinuu în biserică, lectura ei fiind socotită act de trezvie și pocăință pentru obște. (mitropolit Antonie PLĂMĂDEALĂ, Cuvinte duhovnicești)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 01.01.2011, 19:04:59
anatolie
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citirea Psaltirei trebuie facuta cu post si randuiala.
Recomand citirea Psaltirei in cazul despartirii sufletului de trup al cuiva. Aduce foarte multa alinare sufletului.
Sunt niste Rugaciuni Puternice!
Doamne ajuta!

Da. Ai dreptate, Psaltirea poate fi citita si asa , doar in cazul cand citesti Psaltirea daca cineva ,dintre cei vii, nu te lasa in pace. In cazul acesta pentru a se face lumina, recomand sa cerem binecuvantare duhovnicului pentru citirea ei, in rest nu cred ca trebuie binecuvantare.

Asta e parerea mea, daca cineva zice altceva nu il contrazic!
Doamne ajuta!

Last edited by anatolie; 01.01.2011 at 19:08:03.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 01.01.2011, 19:08:10
Daniel777 Daniel777 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.721
Implicit

E foarte importanta citirea Psaltirii si atunci,insa putem citi Psaltirea si in fiecare zi,dupa randuiala care o stabilim singuri sau impreuna cu duhovnicul.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 19.09.2010, 00:33:05
Daniel777 Daniel777 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.721
Implicit

În Biserica Ortodoxă, cei 150 de psalmi au fost împărțiți, pentru a fi utilizați în cult, în 20 de catisme ori șezânde (timp în care credincioșii pot să stea în străni sau pe scaune) astfel:

Catisma I: ps. 1-8, Catisma a XI-a: ps. 77-84.
Catisma a II-a: ps. 9-16, Catisma a XII-a: ps. 85-90,
Catisma a III-a: ps. 17-23, Catisma a XIII-a: ps. 91-100,
Catisma a IV-a: ps. 24–31, Catisma a XIV-a: ps. 101-104,
Catisma a V-a: ps. 32-36, Catisma a XV-a: ps. 105-108,
Catisma a VI-a: ps. 37-45, Catisma a XVI-a: ps. 109-117,
Catisma a VII-a ps. 46-54, Catisma a XVII-a: ps. 118,
Catisma a VIII-a: ps. 55-63, Catisma a XVIII-a: ps. 119-133,
Catisma a IX-a: ps. 64-69, Catisma a XIX-a: ps. 134-141,
Catisma a X-a: ps. 70-76, Catisma a XX-a: ps. 142-150,

Peste tot anul aceste catisme sunt repartizate astfel: Sâmbăta la vecernie, catisma I. Duminica la utrenie, catismele a II-a, a III-a și a XVII-a. Duminica, la vecernie, nu se citește nici o catismă. Dacă avem praznic, se citește catisma I. Luni, la utrenie, catisma a IV-a și a V-a; la vecernie, catisma a VI-a; Marți, la utrenie, catisma a VIl-a și a VIII-a, la vecernie catisma a IX-a; Miercuri, la utrenie, castima a X-a și a XI-a, la vecernie, catisma a XII-a.; Joi, la utrenie, catisma a XIII-a și a XIV-a, la vecernie, catisma a XII-a; Vineri, la utrenie, catisma a XIX-a și a XX-a, la vecernie, catisma a XVIII-a; Sâmbătă, la utrenie, catisma a XVI-a și a XVII-a.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 19.09.2010, 00:35:54
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Daniel777 Vezi mesajul
În Biserica Ortodoxă, cei 150 de psalmi au fost împărțiți, pentru a fi utilizați în cult, în 20 de catisme ori șezânde (timp în care credincioșii pot să stea în străni sau pe scaune) astfel:

Catisma I: ps. 1-8, Catisma a XI-a: ps. 77-84.
Catisma a II-a: ps. 9-16, Catisma a XII-a: ps. 85-90,
Catisma a III-a: ps. 17-23, Catisma a XIII-a: ps. 91-100,
Catisma a IV-a: ps. 24–31, Catisma a XIV-a: ps. 101-104,
Catisma a V-a: ps. 32-36, Catisma a XV-a: ps. 105-108,
Catisma a VI-a: ps. 37-45, Catisma a XVI-a: ps. 109-117,
Catisma a VII-a ps. 46-54, Catisma a XVII-a: ps. 118,
Catisma a VIII-a: ps. 55-63, Catisma a XVIII-a: ps. 119-133,
Catisma a IX-a: ps. 64-69, Catisma a XIX-a: ps. 134-141,
Catisma a X-a: ps. 70-76, Catisma a XX-a: ps. 142-150,

Peste tot anul aceste catisme sunt repartizate astfel: Sâmbăta la vecernie, catisma I. Duminica la utrenie, catismele a II-a, a III-a și a XVII-a. Duminica, la vecernie, nu se citește nici o catismă. Dacă avem praznic, se citește catisma I. Luni, la utrenie, catisma a IV-a și a V-a; la vecernie, catisma a VI-a; Marți, la utrenie, catisma a VIl-a și a VIII-a, la vecernie catisma a IX-a; Miercuri, la utrenie, castima a X-a și a XI-a, la vecernie, catisma a XII-a.; Joi, la utrenie, catisma a XIII-a și a XIV-a, la vecernie, catisma a XII-a; Vineri, la utrenie, catisma a XIX-a și a XX-a, la vecernie, catisma a XVIII-a; Sâmbătă, la utrenie, catisma a XVI-a și a XVII-a.
Toate aceste bune precizari , sunt specificate la inceputul cartii de Psaltira , si recomand sa nu se cumpere Psaltira daca nu are binecuvantare pe prima pagina !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #8  
Vechi 19.09.2010, 00:45:12
Daniel777 Daniel777 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.721
Implicit Parintele Paisie Olaru

Unii credincioși spun că nu citesc Psaltirea pentru că le face diavolul ispite. De ce se tem diavolii de psalmi?

Se tem de psalmi, pentru că cine se roagă cu psalmi îi arde pe diavoli ca și cu o sabie de foc. Mare putere are Psaltirea asupra duhurilor rele. Cu acestea părinții de demult făceau minuni și alungau duhurile rele din oameni. Iar dacă unii nu citesc Psaltirea pentru că se tem de ispite, aceștia sunt creștini fricoși, care vor să iasă la luptă cu diavolii fără arme. Or, dacă nu avem arme bune la noi, diavolul ne dezarmează și ne ia prizonieri, adică ne face robi ai păcatelor spre osândă. Psaltirea unită cu postul și smerenia sunt cele mai puternice arme împotriva diavolilor. Cu acestea sfinții izgoneau diavolii din lume și coborau pe îngeri pe pământ. Că cine citește psalmi imită pe îngeri și cântă împreună cu ei.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 19.09.2010, 00:51:48
Daniel777 Daniel777 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.721
Implicit

În forma în care o avem azi, Cartea Psalmilor există deja în secolul III-ir î.d.Hr. deoarece o avem în întregime cuprinsă în Septuaginta, a cărei traducere s-.a efectuat în aceste două secole. Traducătorii au preluat-o astfel din Biblia ebraică cu adaosul, în final, al psalmului 101, necanonic și absent în varianta ebraică. O altă dovadă în legătură cu aceasta ne parvine prin intermediul Introducerii la cartea necanonică a înțelepciunii lui Isus, fiul lui Sirah, ce datează din secolul al II-lea î.d.Hr. și care amintește Cartea Psalmilor, alături de celelalte cărți canonice ale Vechiului Testament, încadrând-o în grupa “Chetubim”. Destinația cu preponderență cultică a Psaltirii se deduce între altele și din împărțirea ei în cinci cărți, în analogie cu cărțile Pentateuhului, fiecare dintre ele terminându-se cu o doxologie. Din punct de vedere schematic împărțirea se prezintă astfel:

Cartea I: (ps. 1-41), cu doxologia: “Binecuvântat este Domnul, Dumnezeul lui Israel din veac și până în veac. Amin. Amin”.

Cartea a II-a: (ps. 42-72), cu doxologia: “Binecuvântat este Domnul Dumnezeu, Dumnezeul lui Israel, singurul care face minuni. Și binecuvantat este numele slavei Lui în veac și în veacul veacului; Și se va umple de slava Lui tot pământul. Amin. Amin”.
Cartea a III-a: (ps. 73-89), cu doxologia: “Binecuvântat este Domnul în veci. Amin. Amin”.
Cartea a IV-a: (ps. 90-106), cu doxologia: “Binecuvântat este Domnul Dumnezeul lui Israel, din veac și până în veac, tot poporul să zică: Amin. Amin”.

Cartea a V-a: (ps. 107-150), fără doxologie. Această împărțire aparține vechilor evrei după cum mărturisește Fericitul Ieronim, atunci când scrie: “In quique volumina Psalterium apud Hebraeos divisum est”. Ea ne sugerează și o cronologie aproximativă a psalmilor. În acest fel se crede că psalmii din prima carte, ce aparțin lui David, au fost colectionați chiar de către el sau cel puțin din porunca sa, cu scopul de a fi utilizați la templu. Și dintre psalmii cărții a doua, o bună parte au fost scriși de David, iar restul de fiii lui Core. Colecția acestor psalmi s-a făcut în timpul regelui Iezechia (716-687 î.d.Hr.). Oamenii acestui rege s-au ocupat și de încheierea colecției cărții Proverbelor, precum rezultă din cap. 25, 1 al însăși acestei lucrări unde citim: “Și acestea sunt pildele lui Solomon pe care le-au adunat oamenii lui Iezechia, regele lui Iuda”. Un interes similar trebuie să fi manifestat ei și față de psalmi. Aceiași oameni au început probabil să adune la un loc și psalmii din cea de a treia carte. Munca lor a fost apoi continuată de alții fără ca această carte să fi fost încheiată înainte de întoarcerea din exil. Cartea a IV-a înglobează câțiva psalmi mai vechi și foarte mulți din epca exilului și după exil. Ultima carte se compune din câțiva psalmi ai lui David, lăsați la o parte de colecționarii precedenți, precum și din alți psalmi, în majoritate din epoca celui de al doilea templu, adică de după exil.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 19.09.2010, 01:10:18
OmuBun
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Gand la gand cu bucurie. Mare si frumoasa surpriza mi-ati facut cu deschiderea acestui topic (tu, Daniel prin idee, iar tu Cristi prin linkurile pe care le-am verificat si le-am bagat la "favorit" fiindca mi se par cu totul deosebite)

Astazi toata ziua am fost cam singur acasa si am trebaluit ca sambata, pe la bucatarie si prin casa la curatenie generala. Si ca sa nu treaca timpul fara de folos, mi-am pus castile de la MP3 la urechi si am dat clic pe Psaltire. Obisnuiesc sa procedez astfel din cand in cand, iar in memoria lui am inclus toata Sf. Scriptura si multe predici deosebite sau cantari ce ma coplesesc ascultandu-le. Ziua de astazi am dedicat-o din nou Psaltirii. Nu stiu de ce, dar de fiecare data o redescopar mai frumoasa si mai adanca, in ciuda faptului ca in urma cu vreun an o gaseam ciudata si plina de ura si razbunare.
Tin minte ca am avut un conflict minor pe forum numai fiindca nu-mi suradea ideea (la "Salvati Romania", parca) sa citesc nici macar o catisma. Mai apoi, la urmatorul post, cu chiu-cu vai, am acceptat sa citesc. Timpul a trecut, iar cand am facut prima vizita la Parintele Ciprian de la Sihastrie, desi n-am suflat o vorbulita despre asta, Parintele parea ca stie tot si nu mi-a spus decat atat: citeste trei catisme pe zi! Abia atunci, am inceput sa descopar frumusetea Psaltirii, desi observasem ca la orice manastire mergeam, ea se citea in fiecare zi, iar eu nu intelegeam de ce, fiindca mi se parea prea dura pentru blandetea credintei crestine. Mai mult chiar: tot la Sihastrie, in timpul celor trei zile, am inteles ca platirea pentru acatist de 40 de zile este mai putin valoroasa decat pentru Psaltire 40 de zile, unde efectul este teribil de puternic!

Si asa, astazi, tot ascultand imi spuneam ca imediat ce voi dispune de ceva timp voi deschide un topic special dedicat Psaltirii fiindca merita cu adevarat. Sa speram ca gandurile noastre vin de la Dumnezeu si nu este o noua provocare de unde sa apara vreun conflict datorita cine-stie-caror neintelegeri. De aceea as dori ca indiferent daca vom avea opinii oarecum diferite, sa incercam sa ne lamurim cu blandete si nu cu aroganta.

Si apropo de Psaltire, ma intreb daca holocaustul nazist declansat impotriva evreilor in mod special, nu cumva are la baza tocmai efectul acelor blesteme din Psaltire, dar si a juramintelor celor ce l-au crucificat pe Mantuitor spunand: "Sangele Lui, pe capul nostru si a copiilor nostri!" Mie mi se pare ca prea se leaga totul!

Last edited by OmuBun; 19.09.2010 at 01:21:17.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Incercari de acaparare a stiintei de catre ateism. Ostracizarea credinciosilor. Eugen7 Teologie si Stiinta 51 02.11.2012 20:05:03
Catehizarea credinciosilor marian_grajdan Intrebari utilizatori 1 26.09.2011 16:04:05
Sa iubiti Psaltirea ! ionion Rugaciuni 40 30.03.2011 01:58:13
Psaltirea in versuri cristiboss56 Rugaciuni 70 27.01.2011 01:29:29
PSALTIREA jeny Despre Biserica Ortodoxa in general 4 05.05.2007 23:15:18