![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Acest nume se dă acelor psalmi care au fost compuși în mod special pentru ceremoniile religioase ori pentru serviciul de la templu. Astfel avem: psalmul 14 care amintește condițiile cerute pentru a fi admis la sanctuar. Psalmul 23 era recitat în toate ocaziile când un cortegiu procesional se apropia de templu. Psalmul 65 se citea la aducerea unei jertfe, iar psalmul 67 la reîntoarcerea sicriului Legii la cortul sfânt după o victorie repurtată impotriva năvălitorilor sau răufăcătorilor. Cea mai mare parte a psalmilor din cărțile a IV-a și a V-a au acest caracter liturgic. De altfel, chiar dacă nu toți psalmii au avut de la început o destinație liturgică, până la urmă, atât în sinagogă cât și în Biserică, ei au dobândit o astfel de întrebuințare. Diferite indicații pe care le găsim în titlurile unor psalmi dezvăluie de asemenea caracterul lor liturgic. Așa de exemplu la începutul unor psalmi se întâlnește notat cuvântul “Alamot” - ceea ce indică modalitatea cântării lor pe o voce de tenor (vezi Psalmul 45). Alții au marcat cuvântul “Ghitit”, de la un instrument muzical cu care era acompaniată cântarea acestor psalmi (ex. psalmii 8, 80, 83). Alți psalmi au indicația “machalat” - ceea ce se pare ca însemnă “fluier”, deci acești psalmi trebuiau executați cu acompaniament de fluier (ex. psalmii 52 si 87). Cuvântul “mictam” de la începutul unor psalmi indică genul cântării, adică o cântare excelentă sau deosebită. Șase psalmi poartă această suprascriere. Cuvântul “mizmor” se traduce cu “cântare ritmică” și el se află în fruntea a 57 de psalmi. Expresia “le menateah” - constituie un indiciu pentru dirijorul de cor de felul cum trebuie executată cântarea unor psalmi. Cincizeci și cinci de psalmi au această indicație. Cuvintele “nechiiot” și “neghinot” definesc alte două genuri de psalmi liturgici și anume cei desemnați prin prima numire trebuind a fi acompaniați de fluiere, ceilalți de un instrument cu coarde. Psalmul 7 are drept indicație liturgică termenul “sigaion” ceea ce se traduce cu cântare ditirambică. Cuvântul “sir”, acolo unde se află, indică faptul că psalmul respectiv trebuie cântat, nu recitat. Cuvântul “siminit” arată că psalmul trebuie executat în “octava gravă”. Suprascrierea “tehilah” se traduce cu “cântare de lauda”, iar cea de “tohad” cu cântare de mulțumită (vezi Psalmi 29 și 144).
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Sunt desigur cei mai importanți din întreaga psaltire. Caracterul lor mesianic este atestat de către însuși Mântuitorul Iisus Hristos ori de către autorii biblici neotestamentari. Se împart în două categorii: psalmi direct și indirect mesianici. Din prima categorie fac parte psalmii 2, 21, 45, 71, 109, și o parte din psalmul 15. Psalmii indirect mesianici sunt: psalmii 8, 18, 34, 39, 40, 67, 77, 96, 101, 108, 116, 117. Se numesc indirect sau tipic mesianici pentru că ei îl simbolizează pe Mesia prin persoanele de care fac amintire.
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Toata Psaltira , in intregimea ei , este importanta , citita si mai ales inteleasa ca atare . Ea este insuflata de Duhul Sfant , si nu exista un Psalm mai important , sau care trebuie citit mai inainte de altii . Rabdarea in citirea ei , ne lumineaza mintea si sufletul ! Sa nu uitam nici de Psaltira Maicii Domnului , comoara de mult pret pentru orice cresti ORTODOX !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Cincisprezece psalmi, de la psalmul 119 la psalmul 133, poartă acest titlu. După cea mai verosimilă explicație, acești psalmi erau cântați de pelerinii iudei atunci când se apropiau de Ierusalim, ținta pelerinajului lor. Orașul sfânt este într-adevăr așezat pe un loc mai înalt al Țării Sfinte și anume în munții Iudeii, încât toți cei ce se îndreptau spre el spuneau obișnuit că “urcă la Ierusalim” (a se vedea: Matei 20, 18; Marcu 10, 32; Luca 2, 42; Ioan 2, 18). Cuprinsul acestor psalmi este adecvat scopului pentru care au fost alcătuiți. Astfel, psalmul 120 îi asigură pe pelerini că Dumnezeu veghează asupra lor; psalmul 121 exprimă bucuria sosirii în cetatea sfântă; prin psalmul 123 se aduce mulțumire lui Dumnezeu pentru scăparea de pericole în călătoria săvârșită până la Ierusalim; psalmul 127 amintește binecuvântările rezervate celor care îl slujesc pe Domnul; psalmul 128 este un imn de preamarire al muntelui sfânt (Sionul). Psalmul 130 este o cântare de umilință. Psalmul 132 exprimă bucuria pelerinilor de a se fi adunat la un loc cu frații lor de un sânge și o credință. Cuprinsul său este de o frumusețe și o profunzime inegalabile: “Iată acum ce este bun și ce este frumos decât numai a locui frații împreună! Aceasta este ca mirul pe cap, care se coboară pe barbă, pe barba lui Aaron, care se coboară pe marginea veșmintelor lui. Aceasta este ca roua Hermonului, ce se coboară pe munții Sionului, că unde este unire acolo a poruncit Domnul binecuvântare și viață până în veac”. Psalmul 133 este un îndemn din partea pelerinilor adresat preoților și leviților de a îndeplini cu toată conștiinciozitatea slujirea lor la templu, ca unii care au acest privilegiu deosebit de a fi permanent în casa Domnului Dumnezeu.
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
|||
|
|||
|
PS Plamadeala – Psaltirea este cartea fiecărui suflet necăjit și dosădit
Sursa: Ziarul Lumina Ce este Psaltirea și care este folosul citirii ei? Psaltirea proorocului și împăratului David este, dintre cărțile canonice ale Vechiului Testament, poate cea mai citită carte în rândul credincioșilor noștri. Psalmii sunt rugăciuni de laudă a lui Dumnezeu și, în același timp, rugăciuni de pocăință. Ei exprimă frământările din sufletul omului, poate mai bine decât oricare alte texte sfinte și, în aceeași măsură, recunosc în fața lui Dumnezeu păcătoșenia oamenilor, dar și părerea lor de rău, și dorința de îndreptare. Psaltirea este o carte dramatică. E cartea fiecărui suflet „necăjit și dosădit”, cum se spune în limbaj vechi românesc. Fiecare se regăsește în ea. E de ajuns să începi lectura, ca să n-o mai lepezi din mână. Simți că e cartea ta, cartea credinței tale, a căderilor tale. Simți însă că e și cartea speranțelor tale. E cartea împăcării cu Dumnezeu. Psaltirea este o carte-miracol. Izbăvirea de vrăjmași este una dintre cererile dese ale Psaltirii. În popor există o vorbă: „Te pun la Psaltire!” Adică voi citi Psaltirea, cu speranța că Dumnezeu va lămuri lucrurile. Căci ea se citește cu umilință și speranță și, după lectura ei, vine lămurirea și se înfăptuiește dreptatea lui Dumnezeu. Psaltirea se citește mult de către credincioșii ortodocși. Psalmii sunt mângâietori. Îndeamnă la pocăință, ne fac mai buni, mai credincioși, mai atenți față de Dumnezeu și față de aproapele nostru. Prin psalmi se cere iertarea păcatelor, se recunoaște slăbiciunea firii omenești și se cere întărire în lupta cu ispitele și cu diavolul. Psalmii se citesc în orice zi a anului, dar mai ales la vreme de necaz și de supărări și, întotdeauna, credinciosul simte ajutorul lui Dumnezeu după citirea lor. Toți psalmii sunt atât de potriviți sufletului omenesc, încât par a fi rugăciunea inimii fiecăruia din cei care citesc. Citirea Psaltirii este un act de pocăință, fiind prescrisă de duhovnici ca mijloc de curățire și iertare, prin forța pe care o au psalmii, de a întoarce spre fapta bună, spre căință. Există mănăstiri în care Psaltirea se citește încontinuu în biserică, lectura ei fiind socotită act de trezvie și pocăință pentru obște. (mitropolit Antonie PLĂMĂDEALĂ, Cuvinte duhovnicești) |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citirea Psaltirei trebuie facuta cu post si randuiala.
Recomand citirea Psaltirei in cazul despartirii sufletului de trup al cuiva. Aduce foarte multa alinare sufletului. Sunt niste Rugaciuni Puternice! Doamne ajuta! Da. Ai dreptate, Psaltirea poate fi citita si asa , doar in cazul cand citesti Psaltirea daca cineva ,dintre cei vii, nu te lasa in pace. In cazul acesta pentru a se face lumina, recomand sa cerem binecuvantare duhovnicului pentru citirea ei, in rest nu cred ca trebuie binecuvantare. Asta e parerea mea, daca cineva zice altceva nu il contrazic! Doamne ajuta! Last edited by anatolie; 01.01.2011 at 19:08:03. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
În Biserica Ortodoxă, cei 150 de psalmi au fost împărțiți, pentru a fi utilizați în cult, în 20 de catisme ori șezânde (timp în care credincioșii pot să stea în străni sau pe scaune) astfel:
Catisma I: ps. 1-8, Catisma a XI-a: ps. 77-84. Catisma a II-a: ps. 9-16, Catisma a XII-a: ps. 85-90, Catisma a III-a: ps. 17-23, Catisma a XIII-a: ps. 91-100, Catisma a IV-a: ps. 24–31, Catisma a XIV-a: ps. 101-104, Catisma a V-a: ps. 32-36, Catisma a XV-a: ps. 105-108, Catisma a VI-a: ps. 37-45, Catisma a XVI-a: ps. 109-117, Catisma a VII-a ps. 46-54, Catisma a XVII-a: ps. 118, Catisma a VIII-a: ps. 55-63, Catisma a XVIII-a: ps. 119-133, Catisma a IX-a: ps. 64-69, Catisma a XIX-a: ps. 134-141, Catisma a X-a: ps. 70-76, Catisma a XX-a: ps. 142-150, Peste tot anul aceste catisme sunt repartizate astfel: Sâmbăta la vecernie, catisma I. Duminica la utrenie, catismele a II-a, a III-a și a XVII-a. Duminica, la vecernie, nu se citește nici o catismă. Dacă avem praznic, se citește catisma I. Luni, la utrenie, catisma a IV-a și a V-a; la vecernie, catisma a VI-a; Marți, la utrenie, catisma a VIl-a și a VIII-a, la vecernie catisma a IX-a; Miercuri, la utrenie, castima a X-a și a XI-a, la vecernie, catisma a XII-a.; Joi, la utrenie, catisma a XIII-a și a XIV-a, la vecernie, catisma a XII-a; Vineri, la utrenie, catisma a XIX-a și a XX-a, la vecernie, catisma a XVIII-a; Sâmbătă, la utrenie, catisma a XVI-a și a XVII-a. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Incercari de acaparare a stiintei de catre ateism. Ostracizarea credinciosilor. | Eugen7 | Teologie si Stiinta | 51 | 02.11.2012 20:05:03 |
| Catehizarea credinciosilor | marian_grajdan | Intrebari utilizatori | 1 | 26.09.2011 16:04:05 |
| Sa iubiti Psaltirea ! | ionion | Rugaciuni | 40 | 30.03.2011 01:58:13 |
| Psaltirea in versuri | cristiboss56 | Rugaciuni | 70 | 27.01.2011 01:29:29 |
| PSALTIREA | jeny | Despre Biserica Ortodoxa in general | 4 | 05.05.2007 23:15:18 |
|
|