![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Nu prea înțeleg: deci, când, după ce mărturisiți păcatele, preotul vă spune: Iar eu nevrednicul preot și duhovnic, cu puterea ce-mi este dată, te iert și te dezleg de toate păcatele tale sunteți iertat sau încă nu, trebuie să vă mai îndepliniți și canonul ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
__________________
Pedepseste-ne Doamne in viata aceasta si nu in cea viitoare. * |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Să presupunem că, printr-o întâmplare nefericită, penitentul care a primit formula de iertare și de dezlegare nu ajunge să-și mai îndeplinească ce i s-a prescris drept canon, ci moare între timp. Nefiind încă iertat, ajunge în iad ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
In ce ne va gasi moartea in aia vom fi judecati.
__________________
Pedepseste-ne Doamne in viata aceasta si nu in cea viitoare. * |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Este gresit. Iertarea nu este conditionata de canon. Canonul are rol de indreptare, de exemplu, dar nu de iertare.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). |
|
#6
|
||||
|
||||
|
De îndreptare a ce anume ? Cred că ar trebui să dezvoltăm un pic subiectul acesta.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
Din punct de vedere ortodox, canonul nu este neaparat o pedeaspa, ci mai mult un mijloc de insanatosire a penitentului. Asta vine dintr-o perceptie diferita asupra pacatului. Din punct de vedere catolic pacatul este o ofensa la adresa lui Dumnezeu, un fel de infractiune, care trebuie sa fie reparata, nu? Din punct de vedere ortodox, pacatul este mai mult o boala a sufletului care trebuie vindecata. Asta in teorie, in practica bineinteles ca si ortodocsii recunosc pacatul ca pe o infractiune care jigneste pe Dumnezeu mai mult decat orice. Si ortodoxul de rand intelege canonul ca si pedeapsa. Si catolicii inteleg pacatul ca si boala sufleteasca, eu cel putin spovedindu-ma la preot catolic primesc nu doar obisnuitul canon, ci si sfaturi foarte bune despre cum sa evit anumite pacate, pe langa explicatii de cum si de ce ele il jignesc pe Dumnezeu. In actul de contritie nu spun numai ca imi pare rau ca l-am jignit pe Dumnezeu, ci si promit ca imi voi imbunatati viata.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Citat:
Bine, dar penitentul nu este deja însănătoșit ? Starea de grație a sufletului este sau nu este restaurată prin absolvire ? Dacă este restaurată, atunci înseamnă că mai există ceva care trebuie însănătoșit ? A mai rămas un rest, a mai rămas o boală undeva ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Am cateva remarci de facut asupra discutiei din ultimele 4-5 pagini.
Ma refer in primul rand la ortodocsi. Fratilor, ati cazut in eroarea catolicilor, care doresc sa creeze o fenomenologie, sa gaseasca o schema, sa dea un raspuns linear (tipic rationalist si scolastic) unui paradox atat de mare precum este iertarea pacatelor - care nu are nimic a face cu ratiunea. Ratiunea mai degraba ne-ar impinge spre legea Talionului : "ochi pentru ochi si dinte pentru dinte". Asadar semnalez in primul rand o greseala ce are loc la nivel al abordarii problemei. Cat despre problema indulgentelor nici nu mai vreau sa comentez. Apoi, ma adresez catolicilor. In legatura cu pretinsii bani pe care credinciosii ii ofera preotului. Intr-adevar aceasta practica e uzuala in multe biserici ortodoxe. Insa acuzatia ca banii s-ar da explicit pentru iertarea pacatelor mi se pare marsava. Mi-e mie jena sa o mai comentez.... As mai avea un comentariu legat de Primatul Petrin(de fapt singurul care e pe topic..). Faptul ca Sf. Apostol Petru a avut un parcurs semnificativ diferit de al celorlalti apostoli e evident(el a fost primul care l-a recunoscut pe Iisus ca "Mesia", el s-a lepadat apoi, pentru a se cai mai apoi si a fi indemnat de Domnul sa "pasca oile" Sale, e pomenit de Pavel in epistolele sale ca fiind "stalp"). Iata obiectiile mele: - nu vad ce legatura are Sf. Apostol Petru cu Papa. Daca intr-adevar episcopul Romei este urmasul lui Petru, de ce acest epicsop este pus pe picior de egalitate cu Petru? - Apoi, daca Papa e infailibil "ex-cathedra" rezulta implicit ca toate hotaratile luate la Sionadele Ecumenice puteau fi la fel de bine luate de Papa singur, care prin infailibilitate ar fi fost "ferit de greseala" (iata la ce fel de enormitati si sofisme da nastere dogma catolica). - sustineti cu inveterare ca Papa e "temelie a Bisericii"(aceasta discutie ar putea fi cel mult purtata in jurul Sf. Apostol Petru, care nu vad ce legarura are cu Papa). Dar iata ce spune Sf. Apostol Pavel in ICor, cap 3, 11:"Căci nimeni nu poate pune altă temelie, decât cea pusă, care este Iisus Hristos. " si din nou cap. 3, 21-23: "21. Așa că nimeni să nu se laude cu oameni. Căci toate sunt ale voastre: 22. Fie Pavel, fie Apollo, fie Chefa, fie lumea, fie viața, fie moartea, fie cele de față, fie cele viitoare, toate sunt ale voastre. 23. Iar voi sunteți ai lui Hristos, iar Hristos al lui Dumnezeu. ". Asadar, discutia legata de privilegiul lui Petru mi se pare lipsita de substanta, cu atat mai putin cea legata de privilegiul Papei(caci sunt doua chestiuni diferite). - din versetele citate mai deduc urmatoarele: Unitatea Bisericii nu este asigurata doar de o unire formala cu un virtual Papa care se autointituleaza "urmasul lui Petru" etc etc, ci mai fundamental, mai presus, se leaga de continuitatea in Adevar. Asadar, pentru a putea fi numit cu adevarat crestin comuniunea sinecvanon nu e cea cu papa, ci cu Adevarul, adica cu Hristos care este si Capul Bisericii si Piatra din capul unghiului si temelia, "ca sa fim cu totii una in Hristos". Doamne ajuta! Last edited by rhadu_c; 25.07.2010 at 14:46:54. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Citat:
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). |
|
|