Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 26.06.2010, 23:21:59
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Între aceste două momente a existat un interval de timp, în cazul lui Isus, care a fost de câteva zile. Întrebare: ce credeți că s-a întâmplat cu sufletul Lui în acest interval ?
O întrebare destul de grea și cu potențiale capcane. O să încerc un răspuns mai nepretențios. Hristos având natura umană a murit ca orice om - că doar Scriptura zice că a murit- nu-i așa? Adică cât a fost în mormânt a fost fără activitate - că doar Scriptura zice că a înviat- nu-i așa? Termenii aceștia "moarte"-"înviere" și-au cam distorsionat sensul de la scrierea Scripturii până azi datorită multelor concepții filosofice pătrunse în creștinism.
Aș avea o notă la ceea ce am scris mai sus: Hristos pe cruce a suferit chinurile morții a 2-a. Te rog nu-mi cere să dezvolt, că nu mă simt în stare. Atât pot să spun că a preluat vinovăția păcatelor noastre care cer moartea (moartea veșnică) și că a fost părăsit în acele momente de Dumnezeu (e tot una din definițiile morții a 2-a).

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
De acord, propun să folosim de acum termenul de "duh" pentru suflet, ca să nu înțelegeți cumva că e vorba de principiul vital (suflarea de viață). Nu mi-e greu să zic că sunt format din "duh" și "trup" în loc de "suflet" și "trup" cum mă obișnuisem. Dar, întreb de curiozitate: când citiți psalmul 145 "Laudă suflete al meu pe Domnul" ce înțelegeți ? "Laudă principiule al meu vital pe Domnul ?". Ar putea avea principiul vital asemenea facultăți ?
Să spun sincer, a cam început să mă doară capul încercând să inversez terminologia (poate și pentru faptul că sunt cam obosit). Prefer să rămân la antropologia biblică consacrată: trup + suflare de viață = suflet viu (Facerea 2,7). Iar sufletul în această terminologie biblică nu este o entitate diafană fantomatică ce plutește pe deasupra omului mort, ci este însăși ființa umană întreagă (îmi amintește de prima lecție de la Anatomie: "Omul-un tot unitar"). Se și folosește în vorbirea curentă (tot pe filieră biblică): pe forum suntem acum 57 de suflete. Cât privește Ps.145, David folosește exact același termen ca și Moise în Gen.2,7: [nephesh] suflet. Simplu, fără complicații filosofico-teologhicale.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Și o ultimă întrebare: ce e așa de deosebit în cazul lui Moise ? Să insistăm un pic pe acest lucru.
Moise a fost "recuperat" după ce murise deja. De aceea și apare pe Muntele Schimbării la Față alături de Ilie ca antitipuri pentru cele două categorii ce vor fi luate la cer de Hristos la a doua Sa venire. Unii înviați, alții găsiți în viață dar transformați (1 Tes. 4,16.17).
  #2  
Vechi 27.06.2010, 14:39:02
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Așa. Să revenim domnule Trice. Dar, mai întâi aș avea nevoie de niște clarificări asupra credinței dv pe marginea celor discutate, ca să nu existe ambiguități.

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
O întrebare destul de grea și cu potențiale capcane. O să încerc un răspuns mai nepretențios. Hristos având natura umană a murit ca orice om - că doar Scriptura zice că a murit- nu-i așa? Adică cât a fost în mormânt a fost fără activitate - că doar Scriptura zice că a înviat- nu-i așa? Termenii aceștia "moarte"-"înviere" și-au cam distorsionat sensul de la scrierea Scripturii până azi datorită multelor concepții filosofice pătrunse în creștinism.
Prin urmare, înțeleg că susțineți că în zilele în care Trupul lui Isus S-a aflat în mormânt, sufletul Lui a fost aneantizat. Apoi, a fost rechemat la viață odată cu Învierea. Am înțeles bine ? Asta susțineți de fapt ?

Citat:
Moise a fost "recuperat" după ce murise deja. De aceea și apare pe Muntele Schimbării la Față alături de Ilie ca antitipuri pentru cele două categorii ce vor fi luate la cer de Hristos la a doua Sa venire. Unii înviați, alții găsiți în viață dar transformați (1 Tes. 4,16.17).
Practic, ce spuneți este echivalent cu a susține că Moise a fost înviat cu trupul. Deci, în prezent nu există rămășițe ale trupului lui Moise în pământ. Asta susțineți și credeți ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
  #3  
Vechi 27.06.2010, 14:51:52
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Prin urmare, înțeleg că susțineți că în zilele în care Trupul lui Isus S-a aflat în mormânt, sufletul Lui a fost aneantizat. Apoi, a fost rechemat la viață odată cu Învierea. Am înțeles bine ? Asta susțineți de fapt ?
Sufletul înseamnă omul viu, ființa întreagă vie. Pai dacă Domnul Hristos a murit (și Scriptura spune că a murit pentru păcatele noastre) cum putem înțelege că sufletul Lui era viu? Dacă a înviat (și Scriptura spune că a înviat!), înseamnă că a fost rechemat la viață. Nu e logic? De ce să ne pierdem în filozofii deșerte?

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Practic, ce spuneți este echivalent cu a susține că Moise a fost înviat cu trupul. Deci, în prezent nu există rămășițe ale trupului lui Moise în pământ. Asta susțineți și credeți ?
Da. Iuda 1,9.
  #4  
Vechi 27.06.2010, 16:11:33
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
Sufletul înseamnă omul viu, ființa întreagă vie. Pai dacă Domnul Hristos a murit (și Scriptura spune că a murit pentru păcatele noastre) cum putem înțelege că sufletul Lui era viu? Dacă a înviat (și Scriptura spune că a înviat!), înseamnă că a fost rechemat la viață. Nu e logic? De ce să ne pierdem în filozofii deșerte?
Dacă este așa, cum interpretați 1 Petru 3:18 și 19:

"Pentru că și Hristos a suferit odată moartea pentru păcatele noastre, El cel drept pentru cei nedrepți, ca să ne aducă pe noi la Dumnezeu, omorât fiind cu trupul, dar viu făcut cu duhul,
Cu care S-a coborât și a propovăduit și duhurilor ținute în închisoare".

Nu e limpede ? "omorât cu trupul, viu cu duhul", ce poate fi mai clar ? De ce să ne pierdem în filozofii deșarte ?
Dar, dacă nu credeți în infailibilitatea petrină, poate credeți în cea paulină. La ce se referă Sf Ap Paul aici:
"Sau: "Cine se va coborî întru adânc?", ca să ridice pe Hristos din morți! " (Rom 10:7) ?

Despre ce "adânc" e vorba ? Despre mormânt ? Păi mormintele nu sunt chiar așa de adânci, al lui Isus era de-a dreptul la suprafață.

Poate că mai limpede vi se va părea Sf Paul în Efeseni 4 cu 9:
"Iar aceea că "S-a suit" - ce înseamnă decât că S-a pogorât în părțile cele mai de jos ale pământului?". Care să fie părțile acelea unde era Isus mort ? Mormântul ?

Dar a spune că sufletul lui Cristos a fost aneantizat în perioada în care trupul Lui a stat în mormânt nu este numai nebiblic ci și cu totul ne-teologic. Asta ar presupune că Dumnezeu a lipsit din Cer (unde nu era, că nu se înălțase încă), de pe Pământ (unde era aneantizat, adică nu era) și din Iad (fiindcă nu a coborât acolo). Cum vă închipuiți că ar continua să existe creația prin dispariția Creatorului chiar și o secundă ? Și încă ceva, dacă tot suntem la argumente teologice: prin a cui putere a înviat Cristos cu trupul ? Dacă nu mai era, cum poate să învieze singur ?


Citat:
Da. Iuda 1,9.
Hm ! Sunteți sincer când spuneți că acest verset:
"Dar Mihail Arhanghelul, când se împotrivea diavolului, certându-se cu el pentru trupul lui Moise, n-a îndrăznit să aducă judecată de hulă, ci a zis: "Să te certe pe tine Domnul!" "
se referă la ridicare cu trupul la Cer a lui Moise ? De ce nu s-ar referi la o dorință pe care ar fi avut-o diavolul ca trupul lui Moise să fie îngropat la loc cunoscut, ca să fie adorat precum un idol ? De unde știți că interpretarea dv, și nu interpretarea mea este cea corectă ?
Ar putea Vechiul Testament să arunce o lumină în această problemă ? Poate că aici:
"Și a fost îngropat în vale, în pământul Moabului, în fața Bet-Peorului, dar nimeni nu știe mormântul lui nici până în ziua de astăzi. " (Deut, 34 cu 7).
Eu, mai degrabă înțeleg de aici ceea ce citesc, și anume că Moise a murit, a fost îngropat, iar locul unde se află trupul său este necunoscut. A câștigat Mihail, care dovedise deja că e mai puternic decât diavolul.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
  #5  
Vechi 27.06.2010, 16:38:37
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
"Cine se va coborî întru adânc?", ca să ridice pe Hristos din morți! " (Rom 10:7) ?

Despre ce "adânc" e vorba ? Despre mormânt ? Păi mormintele nu sunt chiar așa de adânci, al lui Isus era de-a dreptul la suprafață.
Nu realizezi că e o vorbire figurativă? Adâncul [abyssos] reprezintă mormântul a cărui graniță e de netrecut asemenea unui hău, abis, genune, prăpastie. Totuși (și în aceasta constă minunea), Hristos de acolo a înviat!

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Poate că mai limpede vi se va părea Sf Paul în Efeseni 4 cu 9:
"Iar aceea că "S-a suit" - ce înseamnă decât că S-a pogorât în părțile cele mai de jos ale pământului?". Care să fie părțile acelea unde era Isus mort ? Mormântul ?
Pământul însuși era o prăpastie față de puritatea Cerului, însă Hristos S-a umilit într-atât pentru noi încât a coborât mai jos-în mormânt pentru ca înviind de acolo să ne ofere posibilitatea să scăpăm și noi din ghearele morții prin puterea învierii Lui.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Dar a spune că sufletul lui Cristos a fost aneantizat în perioada în care trupul Lui a stat în mormânt nu este numai nebiblic ci și cu totul ne-teologic. Asta ar presupune că Dumnezeu a lipsit din Cer (unde nu era, că nu se înălțase încă), de pe Pământ (unde era aneantizat, adică nu era) și din Iad (fiindcă nu a coborât acolo). Cum vă închipuiți că ar continua să existe creația prin dispariția Creatorului chiar și o secundă ?
Nu sunt teolog, îmi ceri deci niște explicații peste puterile mele. Aât pot să-ți spun, că ești iarăși mărginit de terminologia folosită. Sufletul eu nu-l înțeleg în sensul filozofiei grecești, ci în sensul creștin, biblic-acela de ființă vie, completă.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Și încă ceva, dacă tot suntem la argumente teologice: prin a cui putere a înviat Cristos cu trupul ? Dacă nu mai era, cum poate să învieze singur ?
Răspunsul îl găsești în textul din Petru ce nu l-am comentat: "prin Duhul" - prin puterea Duhului Sfânt.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Hm ! Sunteți sincer când spuneți că acest verset:
"Dar Mihail Arhanghelul, când se împotrivea diavolului, certându-se cu el pentru trupul lui Moise, n-a îndrăznit să aducă judecată de hulă, ci a zis: "Să te certe pe tine Domnul!" "
se referă la ridicare cu trupul la Cer a lui Moise ? De ce nu s-ar referi la o dorință pe care ar fi avut-o diavolul ca trupul lui Moise să fie îngropat la loc cunoscut, ca să fie adorat precum un idol ? De unde știți că interpretarea dv, și nu interpretarea mea este cea corectă ?
Răspunsul îl găsiți pe Muntele Schimbării la Față. Acolo apar atât Ilie cît și Moise, care sunt aduși din Cer, deci e logic că Moise fusese în prealabil înviat.
  #6  
Vechi 27.06.2010, 21:12:14
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
Nu realizezi că e o vorbire figurativă? Adâncul [abyssos] reprezintă mormântul a cărui graniță e de netrecut asemenea unui hău, abis, genune, prăpastie. Totuși (și în aceasta constă minunea), Hristos de acolo a înviat!

Pământul însuși era o prăpastie față de puritatea Cerului, însă Hristos S-a umilit într-atât pentru noi încât a coborât mai jos-în mormânt pentru ca înviind de acolo să ne ofere posibilitatea să scăpăm și noi din ghearele morții prin puterea învierii Lui.


Nu sunt teolog, îmi ceri deci niște explicații peste puterile mele. Aât pot să-ți spun, că ești iarăși mărginit de terminologia folosită. Sufletul eu nu-l înțeleg în sensul filozofiei grecești, ci în sensul creștin, biblic-acela de ființă vie, completă.


Răspunsul îl găsești în textul din Petru ce nu l-am comentat: "prin Duhul" - prin puterea Duhului Sfânt.
Potrivit teoriei dv, dacă înțeleg bine, A Doua Persoană era moartă când a fost înviată de A Treia Persoană. În acest caz, vă rog să nu mai folosiți expresia "Cristos a înviat" la diateza activă, ci spuneți "Cristos a fost înviat", ca să priceapă lumea mai bine credința dv. De asemenea, când un creștin de altă confesiune vă salută cu cuvintele "Cristos a înviat !" răspunsul corect, din punctul dv de vedere, ar trebui să fie: "Adevărat că a fost înviat !"

Citat:
Răspunsul îl găsiți pe Muntele Schimbării la Față. Acolo apar atât Ilie cît și Moise, care sunt aduși din Cer, deci e logic că Moise fusese în prealabil înviat.
Și uite așa ajungem la argumentare circulară, după următoarea schemă (recapitulez cele discutate):
-pasul 1: din episodul Schimbării la Față, aflăm că Moise, care murise, era viu. Ce înseamnă acest lucru: era acolo sufletul său sau era acolo sufletul și trupul său ?
-pasul 2: era acolo sufletul și trupul său, acest lucru îl știm din Iuda 1:9.
-pasul 3: dar în Iuda 1:9 aflăm că Sf Arh Mihail și diavolul s-au certat pe trupul lui Moise, nimic despre o eventuală înviere a lui cu trupul. De unde știm că nu s-au certat pe locul unde să fie îngropat, că asta sugerează Deut 34:6 ?
-pasul 4: știm că era înviat cu trupul din episodul Schimbării la Față. și cercul s-a închis
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
  #7  
Vechi 28.06.2010, 07:05:32
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Potrivit teoriei dv, dacă înțeleg bine, A Doua Persoană era moartă când a fost înviată de A Treia Persoană. În acest caz, vă rog să nu mai folosiți expresia "Cristos a înviat" la diateza activă, ci spuneți "Cristos a fost înviat", ca să priceapă lumea mai bine credința dv. De asemenea, când un creștin de altă confesiune vă salută cu cuvintele "Cristos a înviat !" răspunsul corect, din punctul dv de vedere, ar trebui să fie: "Adevărat că a fost înviat !"
Poate vă va surprinde, însă noi nu-L percepem pe Dumnezeu (deși suntem trinitarieni) ca pe trei dumnezei. Când admitem că Dumnezeu este descoperit în trei Persoane divine, transpunerea expresiei "persona" din limba latina (ați spus că cunoașteți latina), poate da naștere la o gravă confuzie doctrinară. În latină, expresia persona are semnificația de rol, personaj, mască (de actor), pe când în limba noastră "persoana" se distinge ca un eu, coință, intelect aparte, apropiată de expresia "personalitate", înțelegând o sumă de proprietăți care o disting ca individualitate. În limba noastră, expresia de "Trei Persoane" are un iz de "triteism", oriintenția formulei doctrinare a fost să exprime singularitatea lui Dumnezeu. Formula exprimă o bogăție și o complexitate internă fără a descompune Dumnezeirea în părți aparte, ci descrie natura singularității sale, ca fiind total unitară. Poate de aceea și ființa umană a fost creată cu această caracteristică unitară, ea neputând fi separată în părți independente: suflet-corp, respectiv duh-suflet-trup (am în vedere formularea din 1 Tes. 5,23).
Consider că este mai corect să înlocuim termenul de "persoană" cu "mod de existență" sau "subzistență", care corespunde termenului grecesc [hypostasis] ipostază, dând astfel posibilitatea păstrării unei rezerve pline de respect față de taina cu totul specifică Divinității.
Mă bucur -iată- că mai descoperim ceva comun, am observat pe aici că ortodoxia foloseste termenul ipostas, în același sens.

Cât privește scrupulozitatea lui "Cristos a fost înviat", versetul din 1 Petru (de unde a pornit toată discuția noastră) chiar asta zice:
"Pentru că și Hristos a suferit odată moartea pentru păcatele noastre, El cel drept pentru cei nedrepți, ca să ne aducă pe noi la Dumnezeu, omorât fiind cu trupul, dar viu făcut cu duhul" (1 Petru 3,18 versiunea sinodală)
iar Biblia dvs. Catolică spune chiar mai frumos:
"Căci și Hristos a murit odată pentru păcate, El dreptul pentru niște nedrepți, ca să ne conducă la Dumnezeu. Cu trupul a fost ucis, dar cu Spiritul a fost readus la viață".



Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Și uite așa ajungem la argumentare circulară, după următoarea schemă (recapitulez cele discutate):
-pasul 1: din episodul Schimbării la Față, aflăm că Moise, care murise, era viu. Ce înseamnă acest lucru: era acolo sufletul său sau era acolo sufletul și trupul său ?
-pasul 2: era acolo sufletul și trupul său, acest lucru îl știm din Iuda 1:9.
-pasul 3: dar în Iuda 1:9 aflăm că Sf Arh Mihail și diavolul s-au certat pe trupul lui Moise, nimic despre o eventuală înviere a lui cu trupul. De unde știm că nu s-au certat pe locul unde să fie îngropat, că asta sugerează Deut 34:6 ?
-pasul 4: știm că era înviat cu trupul din episodul Schimbării la Față. și cercul s-a închis
Eu nu obișnuiesc să folosesc argumentul Schimbării la Față, a venit doar vorba de el că discutam despre Moise. Faptul că sf.ap. Petru dorește să le facă câte o colibă fiecăruia demonstrează că aceștia nu erau niște "stafii", "spirite diafane" (iertare, dar nu mai știu ce termeni să folosesc în confuzia aceasta lexicală și doctrinară), ci oameni întregi cu trup și suflare de viață (adică "suflete vii" - termen biblic).
Subiect închis



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Noi avem nou martir mihaiB Stiri, actualitati, anunturi 9 07.11.2012 19:51:45
BOR, rabinii si cooperarea pentru "binele comun" Decebal Biserica Ortodoxa Romana 4 10.09.2012 21:07:28
Ce au miscarea legionara si musulmanismul in comun? mihailt Generalitati 14 02.11.2010 21:35:34
Avem Patriarh danyel Stiri, actualitati, anunturi 34 11.02.2009 22:03:42