Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Pocainta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 26.04.2010, 17:41:39
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
1. Cred că utilitatea acestei doctrine este în primul rând aceea că oferă o speranță în cazul în care cineva drag se stinge fără spovadă, dar totuși în stare căzută.
Si crezi ca speranta nu este posibila si fara o asemenea invatatura?
Celor raposati nu li se mai fac slujbe si rugaciuni daca au murit fara preot?

Citat:
În asemenea caz, putem spera că, printr-o extremă contriție, a dobândit iertarea fiind ca și când s-a spovedit. În al doilea rând, ne oferă o speranță și nouă înșine, dacă s-ar întâmpla ca ceasul despărțirii de lume să ne găsească în stare căzută, deoarece am amânat spovada în mod imprudent ori ne-am spovedit recent, dar am căzut din nou. E suficient să ne imaginăm că suntem pe un vapor care se scufundă: putem spera că ultima căință, chiar nesacramentală, ar fi eficientă.
Totusi, o astfel de speranta mi se pare mai mult daunatoare decat folositoare.
Daca n-ai ajuns la acel moment, te face sa amani momentul spovedaniei sau al pocaintei, stiind ca teoretic este posibil sa-ti castigi mantuirea si pe patul de moarte fara spovedanie, preot, impartasanie.

Iar pe de alta parte, chiar nestiind lucrul asta (doctrina asta) si ajungand in situatia respectiva, necunostinta ei nu te poate impiedica sa arati cainta mantuitoare (daca o ai).
Dar cunoasterea ei te-ar putea eventual impinge sa o simulezi (pentru ca nu mai exista disperarea) si in loc de frica (naturala, sincera, posibil mantuitoare) sa pretinzi (te prefaci) ca iubesti pe Dumnezeu si pentru asta iti doresti mantuirea..

Este logic ceea ce spun?


Citat:
2. Căința imperfectă (din frică de iad) este autentică (altfel nu există căință și spovada nu este validă). Frica de iad vine de la Dumnezeu și trebuie considerată un dar al Sf Spirit. Totuși, de la un anumit nivel al urcușului spiritual, ea începe a fi înlocuită cu iubirea de Dumnezeu. La rândul Lui, Dumnezeu ar vrea să nu păcătuim din iubire față de El mai curând decât din teama de pedeapsa lui preadreaptă, tot așa cum noi am vrea ca cei mici ai noștri să ne asculte din iubire, mai mult decât să ne asculte din teama de nuia.
Am ridicat problema in contextul acestei doctrine, care se pare, daca am inteles bine ca exclude ca fiind mantuitoare pe patul mortii pocainta din frica de Iad, ci o include doar pe cea din dragoste de Dumnezeu.

Ori talharul cel mantuit de pe cruce cu ce cuvinte a mustrat pe cel nepocait?
"Nu te temi tu de Dumnezeu, că ești în aceeași osândă?" (Luca 23:40)

Last edited by AlinB; 26.04.2010 at 17:44:18.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 26.04.2010, 20:51:15
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Si crezi ca speranta nu este posibila si fara o asemenea invatatura?
Celor raposati nu li se mai fac slujbe si rugaciuni daca au murit fara preot?
Speranța pentru cineva este justificată:
-în timpul vieții în trup a aceluia, fiindcă se poate converti până la sfârșit
-după moartea aceluia, fiindcă noi nu avem decât o cunoștință exterioară și nu știm exact starea sufletului lui

Dar, pentru cei care mor în stare de ruptură față de Dumnezeu, nu există asemenea speranță. Damnarea este perpetuă. Lăsați orice speranță, voi ce intrați aici...
Problema este că neștiind noi starea în care mor oamenii, nu facem nici un păcat sperând. De aceea putem spera în mântuirea chiar și a câte unui Ceaușescu sau Stalin. Despre aceasta am scris un articolaș aici: http://sfantacruce.ro/myblog/mihnead...-sa-nu-judeci/

Citat:
Totusi, o astfel de speranta mi se pare mai mult daunatoare decat folositoare.
Daca n-ai ajuns la acel moment, te face sa amani momentul spovedaniei sau al pocaintei, stiind ca teoretic este posibil sa-ti castigi mantuirea si pe patul de moarte fara spovedanie, preot, impartasanie.
Omul înțelept se spovedește cât mai repede dacă a căzut și se împărtășește des ca să nu mai păcătuiască. Cele întâmplate cu tâlharul penitent ne arată că te poți mântui in articulo mortis. Dar cele întâmplate cu tâlharul impenitent ne arată că nu tuturor le dă Dumnezeu șansa unei morți bune. Cât de greu ne este și nouă, care avem oarece exercițiu al vieții de credință să facem o căință perfectă (din iubire de Domnul și din părere de rău că L-am făcut să sufere) ! Dar celor neobișnuiți cu examenul de conștiință cum trebuie să le fie ? Pe urmă, în pragul morții tentațiile se înmulțesc. Nimeni nu știe mai bine decât diavolul importanța celui din urmă ceas al nostru. Dacă în acela ne ține departe de Salvatorul nostru, înseamnă că a pus gheara pe noi și ai lui vom fi veci de veci. Dacă o viață trăim în păcat și nu rezistăm nici măcar ispitelor "de fond", cum credem că, având voința slăbită de boală și tulburați în cugetul nostru, vom rezista unor ispite intensificate ? De aceea spun: nu trebuie amânată spovada în ultima zi a vieții, nici nu trebuie să ne bazăm pe extrema contriție, ci e cel mai bine:
-mai întâi să nu păcătuim, caz în care nu avem nevoie nici de spovadă, iar de extrema contriție și mai puțin
-de vom cădea totuși în păcat din pricina slăbiciunii, să ne înfățișăm la doctorul de suflete cât mai repede.

Citat:

Dar cunoasterea ei te-ar putea eventual impinge sa o simulezi (pentru ca nu mai exista disperarea) si in loc de frica (naturala, sincera, posibil mantuitoare) sa pretinzi (te prefaci) ca iubesti pe Dumnezeu si pentru asta iti doresti mantuirea..

Este logic ceea ce spun?
Nu prea este logic, fiindcă nu poți simula cu Dumnezeu. Nici dacă faci o spovadă aparent în regulă, cu preot și formulă de dezlegare, spovada aceea nu este validă de ai simulat căința, fiind ca și când nu te-ai fi spovedit. Dacă se întâmplă asta, reiei spovada menționând și miștoul făcut cu cele sfinte prin simularea căinței la spovada anterioară, urmată probabil de împărtășire sacrilegă.
Prin urmare, așa cum nu există simulare a spovezii, nu există nici a extremei contriții.



Citat:
Am ridicat problema in contextul acestei doctrine, care se pare, daca am inteles bine ca exclude ca fiind mantuitoare pe patul mortii pocainta din frica de Iad, ci o include doar pe cea din dragoste de Dumnezeu.

Ori talharul cel mantuit de pe cruce cu ce cuvinte a mustrat pe cel nepocait?
"Nu te temi tu de Dumnezeu, că ești în aceeași osândă?" (Luca 23:40)
Tâlharul din dreapa vedem că are iubire de Domnul. El este mișcat în simțul său de dreptate de suferința fără vină a Domnului nostru.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 26.04.2010 at 20:57:37.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 26.04.2010, 22:42:06
andreicozia andreicozia is offline
Banned
 
Data înregistrării: 23.02.2009
Locație: Hristos, Budha, Mohamed, Krisna, iubire, pace
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.806
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Tâlharul din dreapa vedem că are iubire de Domnul. El este mișcat în simțul său de dreptate de suferința fără vină a Domnului nostru.

Cum vezi? Daca avea iubire de Dumnezeu nu ar fi tilharit oameni cu cutitul.

Doar daca era acuzat pe nedrept, atunci da, ceea ce spui are o logica.
Multi tineri de buna credinta se afla de multe ori fara sa-si dea seama in conjuncturi periculoase
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Simeon Noul Teolog - sfantul 'de o curatie extrema' Marius22 Diverse Sarbatori 9 12.03.2012 21:37:44