Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Pocainta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 12.04.2010, 20:52:20
florinbrasov0 florinbrasov0 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 596
Implicit

Mie mi-a recomandat un preot sa ma spovedesc o data la 4 saptamani si consider foarte bun sfatul pentru ca si asa fac multe pacate. Personal consider ca e prea putin sa ne spovedin de 4 ori pe an. Se aduna pacatele ca niste pietre care ne apasa pe inima si ne blocheaza sa avansam.
__________________
Pedepseste-ne Doamne in viata aceasta si nu in cea viitoare.
*
Reply With Quote
  #2  
Vechi 12.04.2010, 22:34:16
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florinbrasov0 Vezi mesajul
Mie mi-a recomandat un preot sa ma spovedesc o data la 4 saptamani si consider foarte bun sfatul pentru ca si asa fac multe pacate. Personal consider ca e prea putin sa ne spovedin de 4 ori pe an. Se aduna pacatele ca niste pietre care ne apasa pe inima si ne blocheaza sa avansam.
Foarte corect , si nu numai ca se aduna , dar se cam uita " maruntisurile " si doar nu asta voim . Sa fim cu mare bagare de seama la acele "maruntisuri" sau amanunte ce par inofensive la prima vedere , si apoi sa te prezinti lunar cu aceleasi pacate , parca nu merge ! ( mai ales cu cele mai grave , mai apasatoare , mai rusinoase )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 12.04.2010, 23:55:02
caliyo caliyo is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 22.10.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 249
Implicit

Si eu sunt de parere ca e prea rar sa ne spovedim o data la 3 luni( doar in cele 4 posturi din an). Mai potrivit ar fi o data pe luna sau, la nevoie , la 2-3 saptamani. Daca e urgenta( ai facut un pacat grav sau ai ispite puternice) e indicat sa te spovedesti chiar atunci( chiar daca te-ai spovedit f de curand).
Reply With Quote
  #4  
Vechi 13.04.2010, 00:48:01
zaharia_2009's Avatar
zaharia_2009 zaharia_2009 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 05.07.2009
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.239
Implicit

Judecind dupa unele din parerile puse aici si in extremis desigur, ar fi cazul ca fiecare din noi sa umblam zilnic cu cite un duhovnic dupa noi sau chiar sa umblam in cird : cite 50-100 de oameni impreuna permanent cu duhovnicul pt. a ne marturisi cit mai des sau chipurile daca ai facut un pacat mare sau f. mare sa-l marturisim imediat . Sensul, efectul , folosul si semnificatia tainei spovedaniei este mult mai insemnata decit pare la prina sau a treia vedere .
Daca in viata monahala frecventa spovedaniei este saptaminala sau cel mult bilunara este pt ca semnificatia dar mai ales scopul urmarit de monahi este desavirsirea , dupa cuvintul Domnului care spune la Matei: ,,..fiti dara desavirsiti precum Tatal vostru din ceruri desavirsit este ". Ori ei monahii dorind cu adevarat sa se desavirseasca trec de la lupta cu faptele rele , pacatoase la lupta cu gindurile care este un rasboi mult mai subtire, mai fin si pt. care este necesara mai multa sfatuire , marturisire si deslegare decit la mireni .
La mireni se intimpla, asa cum se intimpla mai toate trasnaile la mireni, ca preotii duhovnici sa nu acorde atentie maxima tuturor invataturilor despre spovedanie (fie ca de cele mai multe ori nu le cunosc pe toate bine , fie ca li se par doar unele mai ceva decit altele) si sa vorbeasca si sa recomande mai des ,,deasa spovedanie" decit ,,marea atentie la modul cum traiesti viata ortodoxa". Adica , inca de prima data cind mireanul pune problema desei spovedanii trebuie bine informat ca (sa ma iertati pt. asimilarea facut dar este cea mai elocventa comparatie si tot o data confuzie care se face !!!) spovedania nu este mers la toaleta , acolo unde arunci toate relele si gunoaiele si mizeriile dupa care pleci si faci tot ce vrei tu (ca altminteri nu se explica de ce sa vi extrem de des la spovedit) in viata de zi cu zi deoarece sti ca oricind iti va veni cheful sau frica dai fuga la marturisire si iar te golesti de rele si de mizerii ... si tot asa facind tu mirene nu faci decit sa bati pasul pe loc cu vita ta duhovniceasca , sa nu progresezi in mod adevarat si mai cu seama sa nu intelegi nimic din ce ar trebui sa fie viata ortodoxa curata . Deci, dupa marturisire grija ta exceptionala este sa nu mai faci pacate cit poti de mult, sa cauti sa indrepti viata ta , sa renunti la stilul de viata dus anterior, sa faci pravila si sa pui in practica toate poruncile bisericesti din ce in ce mai bine , sa te caiesti mai ales pt. pacatele facute ,sa-ti notezi toate , toate pacatele pt. a nu le uita la viitoarea marturisire . Pai , de exemplu, cit de sincer te caiesti tu de pacatele facute daca dupa ce pleci de la spovedanie iar le faci tot asa sau tot atit de multe neoprindu-te de la ele. Iata deci o caire fatarnica, neadevarata ! Pe de alta parte, parintii duhovnici seriosi si imbunatatiti iti pun in fata urmatoarea problema dupa ce incep sa te cunoasca : mai , te-ai spovedit cu o data in urma ca minti (de exemplu) te-am deslegat , tu te-ai cait si am zis sa nu mai minti ; cu doua si trei si patru dati in urma tot asa te-ai marturisit si te-am deslegat si tu ai spus ca te caiesti si eu am zis sa nu mai faci (,, ca nu cumva sa ti se intimple ceva si mai rau" dupa cum spune insusi Mintuitorul !!) dar tu iar ai facut si inca faci in continuare la fel; uite ce este, daca tu crezu ca noi aici ne jucam de-a biserica si de-a spoveditul eu nu te mai primesc la spovedanie, sa te duci la cine sti ca te desleaga de pacate de cite ori vrei tu sa le faci !
Ei , cind dai peste o asemenea intimplare incepi sa te trezesti si sa vezi cine esti cu adevarat si ca tu doar te joci de-a biserica si nici vorba de cainta la tine si ca pina atunci nu ai avut nici un spor duhovnicesc . Dar asta se intimpla doar cu parintii exigenti si imbunatatiti , in rest ... D.zeu cu mila . Ginditi si voi insiva cum este un ortodox care tot face la pacate si tot este deslegat, ce mentalitate are, cit intelege el din a trai real in duh ortodox si cit de revoltat va fi cind ii vei spune ca pina acum doar s-a jucat de-a duhovnicia in viata ? Iar problema de gravitate maxima : daca in aceasta stare a lui intervenea moartea , in ce loc ajungea ... impreuna cu duhovnicul lui cu tot iar vremea pierduta cu ce ii folosea la judecata ? Asta pt. ca scopul nostru este mintuirea si nu mintirea !
Deci , este tare bine a ne marturisi des, mai des decit cele 4 posturi dar este f. bine sa fim excelent de bine condusi si invatati de duhovnici cum arata acest ,,mai des de 4 posturi pe an" . Am vorbit pina aici fara a lua in calcul nervii parintilor duhovnici care daca ne-ar vedea f.f. des la spovedanie ar crede ca le facem concurenta sau ca tindem spre sfintenie sau ca nu i-am gasi la biserica in timpul saptaminii atit de des cit i-am cauta noi !
Trairea vietii adevarate in Hristos presupune mult discernamint si duhovnici f. buni , ori asa cum am mai spus si in alte rinduri , duhovnicii f. buni sunt mult mai rari decit medicii exceptionali !
Reply With Quote
  #5  
Vechi 13.04.2010, 13:18:23
caliyo caliyo is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 22.10.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 249
Implicit

Cand am zis ca e bine sa ne spovedim la o luna, 2 saptamani sau chiar o saptamana, poate am uitat sa precizez de la caz la caz.Eu personal m-am spovedit si la 2-3 luni si la luna si la saptamana, dupa cum am simtit nevoia. Spovedania nu este intr-adevar ,,cos de gunoiŽ.Alerg la spovedanie nu numai sa imi spun pacatele, ci si anumite ganduri care ma framanta( si nu imi dau seama singura daca sunt bune sau nu), sa capat sfaturi in problemele vietii.
Apoi, cand esti cuprins de o patima( viciu) nu scapi asa de usor la o singura spovedanie. E nevoie de multa staruinta, iar vointa fiind slaba, ai nevoie de ajutorul duhovnicului. Cand esti grav bolnav, mergi mai des la doctor.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 13.04.2010, 13:52:58
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zaharia_2009 Vezi mesajul
Pai , de exemplu, cit de sincer te caiesti tu de pacatele facute daca dupa ce pleci de la spovedanie iar le faci tot asa sau tot atit de multe neoprindu-te de la ele. Iata deci o caire fatarnica, neadevarata ! Pe de alta parte, parintii duhovnici seriosi si imbunatatiti iti pun in fata urmatoarea problema dupa ce incep sa te cunoasca : mai , te-ai spovedit cu o data in urma ca minti (de exemplu) te-am deslegat , tu te-ai cait si am zis sa nu mai minti ; cu doua si trei si patru dati in urma tot asa te-ai marturisit si te-am deslegat si tu ai spus ca te caiesti si eu am zis sa nu mai faci (,, ca nu cumva sa ti se intimple ceva si mai rau" dupa cum spune insusi Mintuitorul !!) dar tu iar ai facut si inca faci in continuare la fel; uite ce este, daca tu crezu ca noi aici ne jucam de-a biserica si de-a spoveditul eu nu te mai primesc la spovedanie, sa te duci la cine sti ca te desleaga de pacate de cite ori vrei tu sa le faci !
Am auzit de oprirea de la Sf Impartasanie, dar de oprire de la spovedanie inca nu am auzit. Dupa cum puneti problema, Domnule Zaharia_2009, problema pacatoseniei omenesti ar trebui rezolvata in maxim 10 spovedanii. Adica la spovedania asta promit ca nu mai mint, si chiar asa fac. Si tot asa. Si ce usor si bine are fi daca ar fi asa. Dar situatia este cu totul alta. Da, multi isi doresc cand se spovedesc, din toata inima, sa nu mai faca pacate. Si totusi se intampla sa re-cazi. Si cazi din nou. Si din nou. Important este sa continui sa lupti si sa te ridici dupa fiecare cadere. Asta nu inseamna ca are cineva impresia ca se joaca de-a biserica si de-a spoveditul. Sau ca parerea de rau nu este sincera. Din pacate multi dintre noi avem firi slabe, traim in medii mai putin propice sfinteniei...

Sigur, sunt unii care nu prea iau in seama, sau se gandesc ca nu-i nimic daca pacatuiesc, ca se spovedesc si se duce pacatul. Asta este intr-adevar o atitudine gresita.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin).
Reply With Quote
  #7  
Vechi 13.04.2010, 15:18:02
zaharia_2009's Avatar
zaharia_2009 zaharia_2009 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 05.07.2009
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.239
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Am auzit de oprirea de la Sf Impartasanie, dar de oprire de la spovedanie inca nu am auzit. Dupa cum puneti problema, Domnule Zaharia_2009, problema pacatoseniei omenesti ar trebui rezolvata in maxim 10 spovedanii. Adica la spovedania asta promit ca nu mai mint, si chiar asa fac. Si tot asa. Si ce usor si bine are fi daca ar fi asa. Dar situatia este cu totul alta. Da, multi isi doresc cand se spovedesc, din toata inima, sa nu mai faca pacate. Si totusi se intampla sa re-cazi. Si cazi din nou. Si din nou. Important este sa continui sa lupti si sa te ridici dupa fiecare cadere. Asta nu inseamna ca are cineva impresia ca se joaca de-a biserica si de-a spoveditul. Sau ca parerea de rau nu este sincera. Din pacate multi dintre noi avem firi slabe, traim in medii mai putin propice sfinteniei...

Sigur, sunt unii care nu prea iau in seama, sau se gandesc ca nu-i nimic daca pacatuiesc, ca se spovedesc si se duce pacatul. Asta este intr-adevar o atitudine gresita.

Nu ma mira ca nu ati inteles , m-ar fi mirat in schimb daca ati fi inteles ce am scris negru pe alb. Eu nu am vorbit de interdictia de la spovedanie , este constatarea dvs. eronata , eu am vorbit despre interdictia de la pacate si de zelirea omului spre viata curata . Continuind exemplul dat cu minciuna, este treaba dvs. daca spuneti ceva si de facut faceti altceva , adica , daca vreti sa va invechiti bine in minciuna ca si in alte pacate este dora treaba dvs ! Eu am spus clar ca inainte ca omul sa se umple de smerenie mindra si sa i se para un lucru tare bun ca se spovedeste des si se desleaga des de pacate trebuie invatat cum sa traiasca si strunit bine in functie de caracterul si temperamentul lui cu metodele care i se aplica cel mai bine pe suflet . Chiar am spus in finalul postarii , si nu imi face placere sa tot reiau pt. ca dvs. din ambitie sau alte interese ascunse tineti sa polemizam, ca frecventa marturisirii o stabileste cu mult sau f. mult discernamint duhovnicul si nu se face la staruinta noastra ,,innaltatoare".
Dar aspectele de amanunt legate de frecventa spovedaniei intereseaza si priveste cel mai mult pe duhovnici . Pt. noi rindasii este suficient sa stim ca trebuie sa ne spovedim cel putin in cele 4 posturi si sa facem negresit ce ne va spune duhovnicul lasind restul in seama lui . Asta numai in masura in care este f. bun si mai ales ca , asa cum am mai spus-o si in alte dati , si ca analizindu-ne periodic (la intervale mari de timp : de exemplu 5 ani) simtim noi insine ca sporim duhovniceste si ca am renuntat la o serie de pacate , ca postim mai mult si mai bine, si ca ne nevoim asemenea cu rugaciunea , cu milostenia , cu faptele bune s.a.m.d.

Last edited by zaharia_2009; 13.04.2010 at 15:20:53.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 13.04.2010, 15:49:41
anna21 anna21 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.03.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.451
Implicit

Ma bucur ca a pus fratele Zaharia problema.
De acelasi lucru m-am izbit si eu: riscul de a transforma spovedania intr-un automatism, in ceva de "bifat" pe lista lucrurilor care trebuie facute..
Din proprie experienta spun (si nu ma mir sa nu ma fac inteleasa): parerea de rau NU este tot una cu pocainta!
Stiu ca alea-s pacate, am agenda pe care le notez sa nu uit nimic (pe masura ce le fac, adica), imi pare rau... dar totul ramane la nivel intelectual! Nu stiu daca ma fac inteleasa. Duhovnicia este o ambitie alaturi de altele... nu realizez ca viata mea tine de ea...
De-aia ma gandesc ca pot merge si zilnic la duhovnic (din fericire, duhovnicul meu nu este niciodata grabit sau nervos.. as putea merge chiar zilnic)... dar efectul ar fi zero.

Poate gresesc , ca sunt inca la inceput (nu stiu daca un pas am facut), dar cred ca fara cainta adevarata nicaieri nu voi ajunge, indiferent de duhovnic.

Astept ziua cand ma voi de feri de pacat ca de moarte! Imi doresc sa-mi plang pacatele ca si cum mi-as plange sufletul mort!
(eu inca vin de la spovedanie inca vesela si multumita.. sunt departe de cuvintele psalmistului: faradelegea mea eu o cunosc si pacatul meu inaintea mea este pururea! Nu, nu-mi cunosc faradelegea: este doar o amintire mustratoare de cunostinta, de care eu incerc sa scap. Dar NU o cunosc, ca daca as cunoaste ce am facut, chiar pentru pacatele "minore" zi de zi m-as cutremura)

Am scris mult, nu stiu daca se desprinte esentialul: "parerea de rau sincera" este un concept modern destul de superficial. Nu te tine departe de pacat. Pocainta altceva.. pocainta ni se cere pt. spovedanie.

Last edited by anna21; 13.04.2010 at 15:54:41.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 13.04.2010, 16:05:39
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zaharia_2009 Vezi mesajul
Nu ma mira ca nu ati inteles , m-ar fi mirat in schimb daca ati fi inteles ce am scris negru pe alb.
Of, of, mai mult nu pot sa spun. Cum putem sa avem o discutie constructiva cu adacuri ad hominem gen cel de sus? Nu vorbeam despre mine, sau despre pacatele mele...


Citat:
(eu inca vin de la spovedanie inca vesela si multumita.. sunt departe de cuvintele psalmistului: faradelegea mea eu o cunosc si pacatul meu inaintea mea este pururea!
Dar Anna, pacatele ti-au fost iertate, ai revenit in harul deplin al lui Dumnezeu...cum sa fii altfel decat vesela si multumita? Plangi pacatele care nu mai sunt?

Citat:
Am scris mult, nu stiu daca se desprinte esentialul: "parerea de rau sincera" este un concept modern destul de superficial. Nu te tine departe de pacat. Pocainta altceva.. pocainta ni se cere pt. spovedanie.
Sigur, parere sincera de rau si dorinta de indreptare. M-am exprimat eu incomplet.

Ce inseamna cainta adevarata? Sau pocainta?
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin).
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Bine de stiut camy_d Biserica Romano-Catolica 18 20.03.2012 19:27:44
Cum e mai bine? Thheo Generalitati 9 20.11.2008 22:27:35
e bine? mina94 Generalitati 5 23.09.2008 17:20:47
e bine ? dulcineea Secte si culte 3 03.12.2007 15:58:02