![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Fani, nu oricine crede gresit este eretic, ci cel care nu se indreapta atunci cand i se arata adevarul. Dar ca sa devii eretic trebuie sa fi fost anterior in sanul ortodoxiei. Altfel, esti doar neortodox. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Ei nu cunosc in general ortodoxia, si daca au auzit de cate ceva din ea au auzit versiuni foarte trunchiate. Spre deosebire de noi, adesea, ei nu se definesc prin contradictie. Eventual prin contradictie protestantii cu catolicii, insa ortodocsii sunt in general undeva la o parte, chiar si pentru multi teologi. Si chiar teologii sunt crescuti in alte paradigme de gandire. Nu ii putem acuza noi ca afla despre ortodoxie si nu vor sa o primeasca, vor sa fie eretici. Dar ce vroiam eu sa spun mai sus este ca criteriul unei rugaciuni placute de Dumnezeu nu este sa avem toti aceeasi credinta perfecta, si o voiata perfecta. Asta ar fi rugaciunea ideala. Din fericire Dumnezue ne asculta si cand ne rugam asa cum putem, fiecare cat il duce mintea, credinta, cunoasterea, curatia vietii...
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Eu nu incetez sa ma intreb.. unde ai invatat asta? Pare ceva invatat.. pur si simplu, ma dai gata, eu urmaresc postarile tale mai mult ca sa ma amuz cu talentul tau de a intoarce discutia. Reiau: Lavrentiu spune:"Fani, nu oricine crede gresit este eretic, ci cel care nu se indreapta atunci cand i se arata adevarul. Dar ca sa devii eretic trebuie sa fi fost anterior in sanul ortodoxiei. Altfel, esti doar neortodox." Mesajul iti este doar tie adresat, doar tu trebuie sa iei aminte. La ce? La ce inseamna a fi eretic.. Eu am inteles ca Lavrentiu te-a atentionat f elegant si voalat ca oricine poate ajunge eretic daca ignora adevarul din fata! Si uite ce raspunzi tu! Chiar luat la modul general, mesajul lui Lavrentiu sugereaza ca cei "neortodocsi" au si mai putine in comun cu ortodocsii decat ereticii. Dar tu ai preluat doar ideea: nu putem numi pe oricine eretic (si ai dat de inteles ca sunteti pe aceeasi lungime de unda, cumva) |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Atat calitatile, cat si defectele acestui fel al meu de a 'intoarce discutia' imi apartin. Te asigur ca nu am fost invatata de nici o organizatie suspecta. In orice caz, eu nu asa am inteles mesajul lui Lavrentiu. Dar sa spuna el. La noi e noapte, asa ca nu mai am putere sa mai continui sa intorc discutia si cu tine :-)
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citat:
Eretic, din punctul nostru de vedere, este crestinul ortodox care raspandeste o credinta gresita si care, atunci cand este atentionat de dreptcredinciosi, nu se caieste, nu se indreapta si astfel cade sub osanda Bisericii, fiind rupt de ea pentru ca "tumoarea" sa nu se intinda. Asadar: nu poti fi eretic daca nu esti mai intai ortodox. De aceea credinciosii neortodocsi sunt doar atat: neortodocsi. Pentru mine asta e mai grav, ei sunt - ca sa fiu vulgar - intr-o liga inferioara. Asta nu inseamna ca neortodocsii nu fac parte din biserici eretice / schismatice. Si se afla si ei la randul lor sub osanda hotararilor Sinoadelor. Intre ei sunt unii care se apropie - in credinta si manifestare - de Ortodoxie. Dar aceasta nu este suficient: ei trebuie sa devina ortodocsi prin Botez, si doar atunci pot fi considerati in comuniune cu noi. Ca sa dau si un exemplu: intre teologul occidental, oricat de ortodox ar fi in credinta, si mosneagul cu care ma impartasesc din acelasi potir, ramane ortodox mosneagul. Teologul trebuie sa se boteze, ca e neortodox. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
1) trrecerea la ortodoxie trebuie facuta neaparat prin botez (dupa hotararile sinoadelor numai unii eretici care nu recunosc sfanta Treime trebuie botezati 2) (in legatura cu ce ziceai mai sus de comuniune): comuniunea dintre doua biserici locale se realizeaza prin euharistie, care are drept conditie credinta comuna. Rugaciunea intra de obicei in practicile liturgice si ele nu sunt comune, insa dupa parerea mea nu este nevoie neaparat a fi in comuniune pentru a putea face o rugaciune comuna care poate fi acceptata de toti. In fi,e am ajuns la fundul discutiei, nu am nici un argument nou...
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Jenica, sa stii ca eu cand vorbesc de dragoste (de altfel am vorbit mai putin aici de asta) ca motiv pentru a incerca sa ne apropiem de ceilalti cat se poate, vorbesc pentru ca traiesc printre catolici si protestanti, am persoane dragi, foarte dragi, acum si in familie (prin casatoria mea si a altora - sotul meu este ortodox dar toata familia lui este catolica) in randul lor si chiar imi pasa de ei.
Este altceva cand stai intr-o tara majoritar ortodoxa sau cand stai in occident dar poate nu te intalnesti decat cu alti ortodocsi. La inceput in marele meu entuziasm am postat pe acest forum motivele pentru care nu imi place antiecumenismul. Am sa vad daca se potriveste sa le repostez. Este un subiect pe care il am la inima; de aceea tot incerc sa ma las de el, ca sa nu ma supar degeaba. Asta o spun pentru ca uneori sunt acuzata ca vin aici sa va destabilizez sau sa fac nu stiu ce propaganda.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Ce considerati despre "Misquoting Jesus"/"Forged" de Bart Ehrman | Ciprian Mustiata | Teologie si Stiinta | 8 | 19.12.2012 17:12:08 |
| Comentariu rugaciune "Cuvine-se cu adevarat" | Ludescu | Despre Biserica Ortodoxa in general | 17 | 26.05.2011 05:17:42 |
| Am nevoie de "putin" ajutor ! - Va rog nu treceti "peste" - Nu am liniste de o luna! | valentinalogo | Preotul | 28 | 06.06.2010 08:26:42 |
|
|