![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Sfantul Eufrosin Bucatarul
Acest cuvios s-a născut din părinți țărani și fiind crescut fără de învățătură, a venit la mănăstire. și îmbrăcându-se în schima monahicească, s-a făcut slujitor monahilor. Fiindcă petrecea totdeauna în bucătărie ca un om simplu, era defăimat și luat în râs de către toți monahii. Dar fericitul suferea toate defăimările cu bărbăția inimii și a cugetului și cu liniștea gândului, fără a se tulbura cât de puțin. Căci, cu toate că era simplu după cuvânt, însă nu era simplu și cu înțelegerea. Căci în mănăstirea aceea, unde se afla fericitul acesta Eufrosin, era și un preot iubitor de Dumnezeu, care se ruga cu sârguință pentru ca să-i arate Dumnezeu bunătățile, pe care le vor dobândi cei ce-L iubesc pe El. Într-o noapte, dormind preotul, i se arătă în somnul lui că se află într-o grădină și privea cu mirare și cu spaimă la bunătățile cele veselitoare ce se aflau acolo. și văzu acolo și pe Eufrosin bucătarul mănăstirii, care sta în mijlocul livezii și se desfăta de bunătățile acelea. Apropiindu-se de el, îl întreba: “A cui este grădina aceea? și cum s-a aflat el acolo?” Iar Eufrosin a răspuns: “Grădina aceasta este locuința aleșilor lui Dumnezeu, iar eu pentru multă bunătatea Dumnezeului meu, sunt iertat a mă afla aici”. Iar preotul i-a zis lui: “și oare ce faci în această grădină?” Eufrosin a răspuns: “Eu stăpânesc toate câte vezi aici și mă bucur și mă veselesc de privirea și câștigarea acestora”. Atunci preotul i-a zis: “Poți să-mi dai ceva din bunătățile acestea?” Eufrosin a răspuns așa: “Ia cele ce voiești din acestea, prin darul Dumnezeului meu”. Atunci preotul i-a arătat merele, și cerea să-i dea din acelea. Eufrosin luând câteva mere, le-a pus în rasa preotului, zicând: “Iată ai dobândit merele, pe care le-ai cerut”. și fiindcă atunci a lovit în toacă pentru ca să se scoale părinții la Utrenie, s-a trezit preotul. și în vremea când socotea că vedenia ce a văzut era vis, a întins mâna la rasa sa, și, o, minune! a aflat în fapt merele. și minunându-se de acea preamărită bună mireasmă, a rămas nemișcat multă vreme. După aceea mergând în biserică, și văzând stând acolo pe Eufrosin, l-a luat la un loc osebit și l-a jurat ca să-i spună unde a fost în noaptea aceea. Eufrosin a zis: “Iartă-mă, părinte, nicăieri n-am mers în noaptea aceasta, ci acum am venit la Utrenie”. și preotul a zis: “Pentru aceasta eu te-am legat mai întâi cu jurământ, pentru ca să descoperi la toți măririle lui Dumnezeu, și tu nu voiești să arăți adevărul?” Atunci a răspuns smerit-cugetătorul Eufrosin: “Acolo, părinte, am fost, unde sunt bunătățile pe care vor a le moșteni cei ce iubesc pe Dumnezeu, pe care și tu de mulți ani ai dorit să le vezi. Acolo m-ai văzut și pe mine desfătându-mă cu bunătățile livezii aceleia. Pentru că voind Domnul să te încredințeze pe sfinția ta despre bunătățile celor dorite drepților, a lucrat prin mine smeritul această minune”. Atunci a zis preotul: “Părinte Eufrosine, și ce mi-ai dat din bunătățile livezii?” Iar Eufrosin a răspuns: “Merele cele frumoase și mirositoare pe care le-ai pus acum în patul tău. Însă, părinte, iartă-mă că eu sunt vierme și nu om”. Atunci preotul a povestit la toți frații vedenia ce a văzut. și printr-aceasta a îndemnat pe toți a se minuna și a se spăimânta, și spre dorința binelui și a faptelor bune. Iar fericitul Eufrosin fugind de mărirea oamenilor, s-a dus pe ascuns din mănăstire. și s-a depărtat fugind și rămânând necunoscut până în sfârșit. Iar din merele acelea mâncând mulți bolnavi, s-au vindecat de bolile lor, întru mărirea lui Dumnezeu. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Sfantul Ioan din Kronstadt
preluat de pe http://ioandekronstadt.wordpress.com/ Sfântul Ioan Serghiev din Kronștadt s-a născut la 19 oc*tombrie 1829 în sătucul Sura din îndepărtata gubernie nor*dică a Imperiului țarilor de la Marea Albă, Arhanghelsk, ca fiu al sărmanului paracliser Ilia Mihailovici Serghiev și al Fiodorei Vasilievna. Tânărul copil va crește sub dubla fascinație a slujbelor dumnezeiești din biserica parohială a satului și a maies*tuoasei naturi a nordului Rusiei pe care o va îndrăgi până la sfârșitul vieții. Din pricina unei sănătăți fragile, copilul a început să învețe acasă abecedarul cu mari dificultăți – învățătura era pentru el un adevărat chin. Cu lacrimi în ochi mama sa se ruga la icoane pentru sănătatea copilului, îmboldit de pilda rugăciunii mamei, copilul a început să se roage și el lui Dumnezeu să i se dezlege înțelegerea. Și rugăciunea sa de copil i-a fost ascultată. în curând a putut să citească fără nici un fel de dificultate. Micuțul Vania face deci la o vârstă fragedă experiența fundamentală și care îi va marca întreaga sa existență, a puterii rugăciunii fierbinți în credință și simplitate. își înțelege și vocația vieții sale – aceea de a fi om al rugăciunii prin excelență, preot. La nouă ani este trimis la școala parohială din Arhan-ghelsk unde dificultățile au reînceput. Separat de părinți, ironizat de colegi pentru stângăciile sale țărănești, singur, Ioan ajunge ultimul elev. Deznădăjduit, cade în genunchi și recurge din nou la rugăciune, iar efectele ei nu întârzie să se facă simțite. Notele încep să crească, iar în 1851 absolvă și seminarul din Arhanghelsk ca șef de promoție. Taciturn, se ruga mult și citea intens nu atât cursurile, manualele și bibliografia academică aridă, cât Viețile Sfin*ților și Comentariile la Evanghelii ale Sfântului Ioan Hrisostom, precum și inspiratele predici teologice ale mitro*politului Filaret. în discuții vorbea mult, mai ales despre smerenie și iubirea atoateiertătoare. însă, în ciuda firii sale interiorizate, viața monahală nu-l atrage. îl înflăcă*rează în schimb zelul misionar, dorind să plece misionar în Siberia, China sau America. Curând înțelege că impera*tivele misionare sunt deopotrivă de valabile pentru socie*tatea Rusiei vremii sale. în 1851, murind tatăl său și ră*mânând singurul sprijin al familiei, se angajează copist la Academie pentru a putea trimite întreg salariul acasă. Du*pă o scurtă criză spirituală însoțită de depresie și deznă*dejde, biruite tot prin rugăciune, se hotărăște să se facă preot. într-un vis se vede preot slujind într-o biserică ne*cunoscută. La 12 noiembrie 1855 este hirotonit preot pe seama parohiei Sfântul Andrei din Kronștadt.Pășind pragul bisericii în care avea să slujească vreme de 53 de ani, și-a dat seama uimit că era tocmai biserica ce i se arătase în vis prin pronia lui Dumnezeu ca răspuns la neliniștile și mâhnirile sale anterioare. Om simplu și fire țărănească dintr-o bucată, părintele Ioan nu era pentru jumătățile de măsură. De aceea, el și-a extrem de în serios vocația și slujirea sacerdotală.Liturghia zilnică, predarea religiei în școala primară și gimnaziu, predica, păstorirea sufletelor credincioșilor, milostenia și caritatea activă față de cei săraci vor ocupa de acum neobosit, zi și noapte, pentru peste o jumătate de secol, viața parohului din Kronștadt. În fiecare zi se scula la patru dimineața pentru a pleca la biserică întorcându-se acasă din vizitele pe la bolnavi și săraci abia după ora zece seara. Curând a descoperit că numai cele*brarea zilnică a Sfintei Liturghii și împărtășirea regulată cu Sfintele Taine îi pot da energia duhovnicească necesară pentru susținerea unei activități literalmente crucifiante (în ultimii 35 de ani, cu excepția zilelor când era bolnav sau călătorea, a slujit zilnic Sfânta Liturghie). După o scurtă ezitare, preoteasa Elisaveta a înțeles să accepte regimul de înfrânare impus de celebrarea zilnică a Sfintei Liturghii – soții vor trăi toată viața ca frate și soră. (partea 1) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Sfantul Ioan din Kronstadt - continuare
Spovedania o dată pe an (în Postul Mare) era obligatorie pentru toți cetățenii ortodocși, iar preoții trebuiau să raporteze la poliție achi*tarea acestei obligații „civice” (așa-numita govenie). îm*părtășania era recomandată doar o dată pe an (de Paști) chiar și de Catehismul mitropolitului Filaret. Credincioșii trăiau practic izolați de viața sacramentală și harică a unei Biserici oficiale degradate la rangul unui simplu sector în cadru departamentului afacerilor interne al statului (ală*turi de poliție și jandarmerie).Nu e nici o mirare că în aceste condiții cultul divin ortodox devenise un simplu de*cor ritualist ce masca la orașe materialismul cel mai cras și indiferentismul spiritual al aristocrației și elitelor, iar la sate obscurantismul și superstițiile de tot felul. Contemporan al părintelui Ioan, Lev Tolstoi (1828-1910) își va alcătui între 1880-1896 propriul „creștinism” și propria sa „Evanghelie”, formulată în polemică deschisă cu statul țarist și Biserica Ortodoxă. Premiza fundamentală este cea a contradicției pretins ireconciliabile dintre Evan*ghelie și Biserică, dintre Evanghelie și civilizație (stat, cul*tură, tehnică, știință).Tot efortul lui Tolstoi se va concentra în direcția unei recreări a „creștinismului” ca religie morală și umanitară, antistatală și antiintelectuală. Ritualurile tre*buie excluse, dogmele eliminate, Vechiul Testament desfi*ințat, iar Noul Testament și Evangheliile sever epurate de teologia („kabalistică”) paulină și de miracole (naștere vir*ginală, înviere). întreg „creștinismul” s-ar reduce la „mo*rala” Predicii de pe Munte. Pe acest fond al unei Biserici contestate și falsificate, denigrate sau inadecvat exaltate, trebuie înțeleasă semni*ficația profund teologică și profetică a activității și gândirii părintelui loan Serghiev din Kronștadt.Cu un remarcabil simț al concretului, el a reușit să reimpună în conștiința contemporanilor însăși realitatea „pragmatică”, liturgică și sacramentală, personală și comunitară, mistică și socială a Bisericii.Doar Liturghia și Tai*nele Bisericii aduc oamenilor eliberarea din sub sclavia torturantă a păcatului și, astfel, adevărata pace și bucurie în har și libertate. Kronștadtul ducea viața deloc vir*tuoasă, plină de patimi și mizerii morale și sociale a unui port militar și loc tradițional de exil intern pentru declasa*ții capitalei Imperiului. Plin de marinari, militari și lucră*tori portuari, de cârciumi, vagabonzi și prostituate, de cer*șetori și oameni sărmani, el era departe de a fi o cetate a pietății. Dimpotrivă. Mizeria făcea casă bună cu viciul. La început tânărul preot a încercat să întoarcă „oile pierdute” prin discuții și predici moralizatoare. Nu numai că n-a avut nici un succes, dar s-a expus deriziunii și umilințelor de tot felul. A câștigat mai mult prin exemplul personal, respectiv prin abnegația cu care-și împărțea banii și hai*nele săracilor și cerșetorilor, și prin cercetarea zi de zi a bolnavilor și familiilor nevoiașe pline de copii flămânzi, degerați, bolnavi, împreună cu care se ruga și cărora le aducea și ajutoare materiale. A ajuns foarte iubit de copii și cerșetori („regimentul părintelui loan”, cum li se spu*nea). Coborându-se în cocioabele sărmanilor, nu ocolea nici sufletele celorlalte categorii sociale. Pe toți îi compă*timea, sfătuia, ajuta. Rugăciunea sa din fața sfântului al*tar sau din casele oamenilor a fost ascultată și a început să lucreze minuni, mai cu seamă vindecări.Esențial în ce privește minunile părintelui loan – care era departe de a fi un taumaturg specializat sau șaman improvizat – e fap*tul că aceste vindecări erau numai și numai efectul rugă*ciunii. Trebuia să se roage împreună nu numai preotul, dar și rudele celui bolnav și toți cei prezenți, pentru ierta*rea păcatelor, mântuirea sufletului și întoarcerea tuturor la Dumnezeu. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Sfantul Ioan din Kronstadt - continuare
Fapt elocvent și demn de remarcat e că părintele loan nu refuza să se roage nici chiar pentru cei de alte credințe și străini. Deși era ortodox, convins de Adevărul dumneze*iesc păstrat în întregimea lui în Biserica Ortodoxă, nu pri*vea „de sus” la cei de alte credințe și nu făcea nici o deose*bire în mijlocirile sale între ortodocși și neortodocși. Când slujea Sfânta Liturghie se auzeau mereu nume străine ce aparțineau evident unor oameni de alte credințe. I se adresau pentru rugăciune nu numai creștini de alte confe*siuni, catolici sau protestanți, dar și necreștini, musul*mani, evrei, tătari. Părintele loan se ruga pentru toți cei ce credeau sincer în Dumnezeu. într-o zi a venit la biserică o tătară. „Crezi în Dumnezeu?”, a întrebat-o părintele loan. „Da”, a răspuns ea. „Bine, îngenunchează și roagă-te Dum nezeului tău și eu mă voi ruga Dumnezeului meu.” Și Dum*nezeu a împlinit rugăciunea femeii. (Imi permit aici o mica interventie - sunt convins ca ecumenistii vor gasi in aceste randuri un sfant parinte "de-al lor", insa daca ne uitam mai bine printre randuri vom vedea ca Sfantul Ioan iubea OMUL, in timp ce invataturile ratacite le respingea cu hotarare. Cartile sale contin foarte multe evidentieri ale ratacirilor credintei catolice sau protestante, uneori chiar "strigate" catre "pastorii" care isi ratacesc turmele prin invataturi gresite) Intre anii 1870-1880 vestea despre neobișnuitul preot din Kronștadt, despre viața sa sfântă, despre rugăciunile și vindecările sale a început să se răspândească în Rusia. O declarație de mulțumire publicată la 20 decembrie 1883 într-un ziar de mare tiraj avea să-1 facă cunoscut întregu*lui Imperiu, de la Baltica și până în Siberia orientală. Mii de pelerini vor începe să vină la Kronștadt pentru mărturisire și împărtășire, sute (uneori mii) de telegrame de mulțumire și de cerere pentru rugăciune soseau zilnic și mai cu seamă în Postul Mare. Centrul vieții părintelui loan era însă săvârșirea slujbe*lor dumnezeiești și mai cu seamă a Sfintei Liturghii.Există câteva impresionante mărturii ca*re ne descriu în detaliu felul unic în care părintele loan celebra cultul divin și Dumnezeiasca Liturghie în biserica Sfântul Andrei din Kronștadt, în fața a mii de credincioși veniți din întreaga Rusie (până la 7000-8000 în Postul Mare). Sculat la ora 4 dimineața, își spunea rugăciunile de pregătire ale preotului pentru slujirea Sfintei Liturghii, plimbându-se prin grădina casei parohiale. La ieșirea din casă în drum spre biserică era așteptat de zeci și zeci de oameni săraci care cereau milostenie. După împărțirea milosteniei, însoțit de mulțime, părintele loan intra în bi*serică pe ușa laterală a altarului, căci nu era posibil să se pătrundă în biserică pe ușa mare. Deși era înghiontit din toate părțile de popor, nu-și pierdea sub nici un chip blân*dețea și seninătatea feței. Se îmbrăca în veșminte roșii (culoarea sa preferată) și săvârșea el însuși slujba utreniei. Nu se lăsa afară nici o stihiră, nici un canon, se cânta și se citea tot. Fire iute, nu-i plăcea slujirea întinsă, lungă. Ce*rea explicit cântăreților și diaconilor să cânte și să citească vioi și în același timp lămurit și, mai ales, cu inimă, să lo*vească nu aerul ci inimile cu glasul lor. Canoanele de la utrenie le citea la strană el însuși. Nu citea, ci vestea cu înțeles, ca într-o convorbire directă cu Mântuitorul, cu Maica Domnului și cu toți sfinții. Pentru ectenii intra în sfântul altar căzând în genunchi în fața jertfelnicului, rezemându-și capul de mâinile încrucișate sub care se aflau hârtiuțele cu numele viilor și morților ce trebuiau pomeniți. Dădea o im*portanță deosebită săvârșirii proscomidiei, la care se adu*ceau în coșuri mari până la 5000 de prescuri. în timpul celebrării exclama către preoții coliturghisitori: „Ce bune sunt toate la noi, părinte! Mare lucru este această pros-comidie! O întreagă lume e pe sfântul disc! Dar la alții [creștini] nu e nimic asemănător. Ei n-au proscomidie!” „Priviți, părinților! Iată-l pe Hristos! E aici între noi, și noi lângă El ca Apostolii!” |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Sfantul Ioan de Kronstadt - continuare
Sfânta Liturghie părintele Ioan o celebra într-un ritm alert, interiorizat, cu cutremur mare, cu rugăciuni și la*crimi, dar în același timp sobru și plin de măreție. Departe de orice pietism și sentimentalism lacrimogen, încerca să sensibilizeze în toți participanții conștiința prezenței mis*terului liturgic, ca dar neasemănat către oameni al iubirii lui Dumnezeu, și intrare reală a credincioșilor la ospățul împărăției Sale. „Liturghierul” aproape că nu-l mai des*chidea, fiindcă știa pe de rost toate rugăciunile. Rugăciu*nile le rostea cu jumătate de glas, concentrat, adăugând însă foarte mult de la sine, uneori în taină alteori în auz (rugăciunile acestea adăugate pot fi citite în volumul de față). Ecfonisele le rostea cu ochii închiși, adâncit în sine, trăind parcă pe altă lume. întâia parte a Liturghiei era pentru el partea rugătoare, de mijlocire a sa pentru oa*meni, pentru a căror izbăvire și mântuire se ruga lui Dum*nezeu cu patos, stăruință și îndrăznire. Odată cu cântarea Heruvicului începea al doilea suiș al Sfintei Liturghii. Pă*rintele Ioan se cufunda în meditație asupra adâncurilor tainei mântuirii noastre în Hristos, retrăind parcă aievea odată cu Vohodul Mare patimile Domnului Hristos: Ghetsimanii, pretoriul, Goîgota, punerea în mormânt. Adeseori își scotea batista pentru a-și șterge lacrimile ce i se scur*geau tăcut pe față din adâncul străpungerii inimii în fața prezenței reale, vii și lucrătoare, în misterul liturgic a în*suși Domnului Iisus. înălțând inimile tuturor spre cer lao*laltă cu îngerii, se ridica odată cu ridicarea Sfintelor Da*ruri spre bucuria învierii și venirii Lui pe sfântul altar sub chipul Pâinii și Vinului prefăcute prin Duhul Sfânt în Tru*pul și Sângele Domnului. Toți cei din biserică trebuiau să se roage împreună cu preotul chemând pe Duhul Sfânt și rostind alături de el troparul „Doamne, Cel ce pe Preas*fântul Tău Duh…”. îndată după minunea prefacerii euharistice îi plăcea să rostească cu glas tare: „Dumnezeu S-a arătat în trup! Cuvântul trup S-a făcut!” Apropiindu-și apoi fața când de Sfântul Disc, când de Sfântul Potir, ros*tea, ca un prunc gângurind spre maica sa, marea rugăciu*ne de mijlocire a preotului pentru întreaga Biserică și pen*tru toată lumea. în momentul împărtășirii cu Sfintele Tai*ne, părintele Ioan devenea tot flacără și se umplea până la lacrimi de o intensă bucurie duhovnicească pe care căuta zadarnic să și-o ascundă de coliturghisitorii săi. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Din pacate atat am gasit despre acest minunat Sfant al lui Dumnezeu. Mai erau cateva date biografice intr-o alta carte pe care trebuie sa o gasesc. Recomand calduros JURNALUL Sfantului Ioan din Kronstadt, numit VIATA MEA IN HRISTOS. Scrierile sunt pur si simplu zdrobitoare. O puteti comanda pe internet de aici:
http://www.librariasophia.ro/carti-V...sf.-so-16.html Am mai pus si cateva icoane si o poza de la moastele Sfantului. Dumnezeu sa se milostiveasca spre noi pentru rugaciunile Sfantului Ioan din Kronstadt! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Acatistul Sfantului Ioan din Kronstadt
Condacul 1 Celui ales între preoți, minunatului mijlocitor, dumnezeiescului Ioan, păstorului și învățătorului, celui ce s-a arătat împăraților iubitor și întris-taților mângâietor, celui ce a luminat pământul Rusiei și toată viața sa a dăruit-o slujirii lui Dumnezeu și a aproapelui îndreptând mulțimea păcă-toșilor spre pocăință, multor bolnavi tămăduire de la Dumnezeu dobân-dind, să-i aducem laudă ca unui apărător și grabnic ajutător. Tu, dar, pă-rinte, pentru că ai îndrăzneală către Domnul, de toate necazurile ne izbă-vește, pe noi, cei care-ți cântăm ție: Bucură-te, Ioane, noule luminător al Rusiei și fierbinte rugător înaintea lui Dumnezeu pentru noi! Icosul 1 Pe îngerul tău păzitor, încă de șase ani fiind, în lumină nespusă l-ai vă-zut, Ioane, el spunându-ți ție că, după voința lui Dumnezeu, întotdeauna nevăzut stă și păzește de toate relele. Prin aceasta din tinerețe ales de Dumnezeu pe tine știindu-te, strigăm către tine: Bucură-te, cel ce din pruncie te-ai arătat "ales" de Dumnezeu; Bucură-te, cel ce din tinerețe te-ai arătat "chemat" al binecuvântarii Lui; Bucură-te, cel ce pe îngerul tău din tinerețe l-ai veselit cu bunele deprinderi; Bucură-te, că cu nimic l-ai întristat; Bucură-te, că nevăzutul tău păzitor ți s-a arătat; Bucură-te, că acela întotdeauna a te păzi ți-a făgăduit; Bucură-te, odraslă prea iubită a părinților celor evlavioși; Bucură-te, cel ce din pruncie de părinții tăi ai fost învățat cu frica de Dumnezeu; Bucură-te, cel ce cu cumpătare din tinerețe te-ai deprins; Bucură-te, cel ce zilele tinereții tale în sărăcie și înfrânare le-ai petrecut; Bucură-te, că datorită bunei tale viețuiri, darul lui Dumnezeu peste tine s-a odihnit; Bucură-te, că fața ta cu smerenie era împodobită; Bucură-te, Ioane, noule luminător al Rusiei și fierbinte rugător înaintea lui Dumnezeu pentru noi! Condacul al 2-lea Te vedem, pe tine, de Dumnezeu înțelepțite Ioane, din fragedă vârstă umbrit de binecuvântarea lui Dumnezeu, care în taină te-a condus spre o viață virtuoasă. Pentru aceea, avându-te pe tine pildă demnă de urmat, cu smerenie cântăm lui Hristos Dumnezeu: Aliluia! Icosul al 2-lea Mintea ta din pruncie în lecturile și cugetările Sfinților Părinti ți-ai cu-fundat-o, Ioane și din ele te-ai adăpat cu apa cea vie, din izvorul Duhului Sfânt. Pentru aceasta te rugăm pe tine, roagă-L pe Prea Bunul Dumnezeu să ne facă și pe noi părtași la împărtășirea aceasta, pe cei ce-ți cântăm: Bucură-te, cel ce din pruncie te-ai păzit de patimi; Bucură-te, cel ce harul Sfântului Botez întreg l-ai păzit; Bucură-te, cel ce ți-a plăcut a citi din scrierile Sfinților Părinti; Bucură-te, cel ce ai pătruns cu adevărat înțelesul acestora; Bucură-te, cel ce ai arătat mare sârguință în această lucrare; Bucură-te, cel ce în iubirea de înțelepciune duhovnicească și firească te-ai arătat desăvârșit; Bucură-te, că prin înțelepciunea ta lumea de înșeăciune ai vădit-o; Bucura-te, că de acea înșelăciune ca un vultur, înțeleptule ai scăpăt; Bucură-te, minunat și luminat învățător al țărilor din nordul Rusiei; Bucură-te, cel ce ai izgonit întunericul păcatului din oameni; Bucură-te, că tuturor celor ce au venit la tine cu rugăciuni degrabă i-ai ajutat; Bucură-te, prea-puternică mijlocire pentru noi înaintea lui Dumnezeu; Bucură-te, Ioane, noule luminător al Rusiei și fierbinte rugător înaintea lui Dumnezeu pentru noi! Condacul al 3-lea Puterea darului lui Dumnezeu care pe cele cu lipsă le împlinește, din belsug s-a revărsat peste tine, Ioane, pururi pomenite, când de Prea Sfinți-tul Hristofor întru preot ai fost hirotonit și orașului Kronsdadt ai fost rân-duit păstor; de atunci ai început a învăța oamenii să slujească drept Sfintei Treimi și să-i cânte: Aliluia! Icosul al 3-lea Având iubire dumnezeiasca în inima înțeleptule Ioane, și rânduiala postului cu strictețe păzind-o, ai biruit toate năvălirile patimilor, nefiind nicidecum atins de ele. Prin aceasta, ca un bărbat desăvârșit ai ieșit să lucrezi țarina Domnului prin cuvânt, ca și cu un plug ai afânat inimile întărite și înghețate ale oamenilor, încălzindu-le cu rugăciunea și cu iubi-rea ta și semănând în ele sămânța pocăinței sincere și a credinței vii. Pentru toate acestea îți cântăm ție laudă: Bucură-te, vas ales al harului lui Dumnezeu; Bucură-te, locuința darurilor cerești; Bucură-te, cel ce cu toată inima și cu tot sufletul L-ai iubit pe Dumnezeu; Bucură-te, că pentru aceasta și întreaga turma pe care ai păstorit-o ai învățat-o a-L iubi pe Dumnezeu; Bucură-te, cel ce învățăturile Evangheliei și rânduielile postului cu frică le-ai păzit; Bucură-te, că acestea și pe aproapele tău prin fapte l-ai învățat; Bucură-te, că din tinerețe peste patimi împărat te-ai arătat; Bucură-te, slăvitule biruitor asupra păcatului; Bucură-te, că în lume ca o lumină, exemplu viu ai luminat; Bucură-te, că pe pământ ai fost cu înțelepicune cerească dăruit; Bucură-te, stâlp neclintit al țării tale ortodoxe; Bucură-te, neîntârziatule apărător al ortodoxiei și al obiceiurilor celor bune; Bucură-te, Ioane, noule luminător al Rusiei și fierbinte rugător înaintea lui Dumnezeu pentru noi! Condacul al 4-lea Prin furtuna multor necazuri și griji lumești trecând, ajută-ne nouă, Părinte Ioane, așa cum și în viața ta ai ajutat tuturor celor ce cu credință au venit la tine, ca toți cei ajutați de tine să-I cântăm lui Dumnezeu: Aliluia! Icosul al 4-lea Auzind pe apostolul care zice: "locuința noastră este în cer" și dorind a-l urma, această viață vremelnică nu ai petrecut-o în slujba trupului și-n lucrarea patimilor, Ioane, ci în curățirea sufletului de întunericul păcatu-lui, căci cu ele nimeni nu poate intra în Cereasca Împărăție. Prin aceasta avându-te chip de viața plăcută lui Dumnezeu și ajutor întru toate, stri-găm către tine unele ca acestea: Bucură-te, luminată strălucire a luminii evanghelice în zilele noastre; Bucură-te, cel ce sufletelor întunecate ești luminare pătrunzătoare; Bucură-te, că în scrierile cele Dumnezeiești ți-ai cufundat mintea; Bucură-te, că din ele ai aflat cale dreaptă către Împărăția Cerurilor; Bucură-te, că toate faptele tale au fost lumină lumii; Bucură-te, că prin tine Tatăl cel ceresc minunat s-a proslavit; Bucură-te, că cuvântul tău n-a fost nici chimval răsunător, nici mort sau neajuns; Bucură-te, că cuvântul tău întru adevăr viu și lucrător s-a arătat; Bucură-te, că prin tine cei morți cu duhul prin credință înviaza; Bucură-te, că prin tine cei căzuți în întunericul păcatului se trezesc la pocăință; Bucură-te, că pe tine în zilele noastre Domnul pământului Rusiei prooroc și apostol te-ai arătat; Bucură-te, că în tine dobândind știința adevărului ai luat darul vindecării și al apărării credinței, neînfricat luptător arătându-te; Bucură-te, Ioane, noule luminător al Rusiei și fierbinte rugător înaintea lui Dumnezeu pentru noi! Condacul al 5-lea Stea luminătoare a pământului rusesc te-ai arătat, Sfinte Ioane, lumi-nând întunericul păcatului. Prin aceasta și azi reverși lumină fiilor Rusiei, celor cuprinși de întunericul rătăcirii, celor care s-au predat în mâinile necuraților, ca să-și cunoască rătăcirea lor și Domnului întru pocăință să-I cânte: Aliluia! Icosul al 5-lea Văzând poporul rus vrednicia ta de învățător și rugăciunea ta cea prea-puternică înaintea lui Dumnezeu, mulțime multă din diferite părți la tine a alergat, Părinte, auzind de vindecările bolilor și de sfaturile tale, iar în necazuri mângâiere cerând, cu mulțumire ție îți striga: Bucură-te, Ioane, noule luminător al lumii; Bucură-te, ajutător nemijlocit prin rugăciunile tale către Dumnezeu; Bucură-te, că rugăciunile tale sunt puternice înaintea Împăratului milostivirii; Bucură-te, că starea ta înaintea Lui este izvor al binecuvântarii, care prin tine se revarsă la toată lumea; Bucură-te, că prin tine după măsura credinței se dau vindecările; Bucură-te, că prin tine cei bolnavi scapă degrabă de bolile lor, primind sănătate; Bucură-te, că prin tine cei păcătoși la pocăință se întorc; Bucură-te, că te-ai arătat înțelepțitor al celor răzvrătiți; Bucură-te, că prin tine cei ce fără de minte care se râd de cele sfinte ale credinței sunt mustrați; Bucură-te, că prin tine cei ce râd de faptele tale cele minunate, venindu-și în sine, sunt primiți de tine ca de un părinte iubitor de fii; Bucură-te, mângâiere grabnică a celor ce plâng; Bucură-te, tămăduire binecuvântată a celor neputincioși; Bucură-te, Ioane, noule luminător al Rusiei și fierbinte rugător înaintea lui Dumnezeu pentru noi! |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Pelerinaj-Manastiri de-a lungul Dunarii, Transalpina, pe urmele lui Avram Iancu | Mikaela | Pelerinaje la locuri Sfinte | 2 | 22.05.2011 19:09:34 |
Cazare: pe urmele parintelui Arsenie Boca | E_my | Pelerinaje la locuri Sfinte | 14 | 04.09.2010 20:05:35 |
Vietile Sfintilor | D.C. | Despre Biserica Ortodoxa in general | 28 | 08.09.2009 22:14:14 |
Acatiste ale sfintilor | cod_gabriel | Rugaciuni | 42 | 20.12.2008 03:34:21 |
|