Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 05.01.2010, 17:57:06
Danut7 Danut7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.543
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
Nu putem percepe cum erau, dar tu ști cu siguranță cum erau...
Afirmația literală: „seară a fost (cu orele următoare ale nopții), dimineață a fost (cu ceasurile care au urmat ale zilei), ziua întâi” este în mod clar o descriere a unei zile astronomice, adică, o zi cu durata de 24 de ore. Ea este echivalentul compusului ebraic de mai târziu „seară-dimineață” din Daniel 8,14, pe care KJV a tradus-o „zile”, aici însemnând zile profetice, și a cuvântului grecesc al lui Pavel, nuchthemeron, tradus „o noapte și o zi” (2 Corinteni 11,25). De aceea, evreii care nu au pus niciodată la îndoială înțelesul acestei expresii, începeau ziua la apus și o sfârșeau la începutul apusului următor (Levitic 23,32; Deuteronom 16,6). În plus, limbajul poruncii a patra nu lasă nici o umbră de îndoială că seara și dimineața raportului creațiunii sunt părți componente ale unei zile terestre. Porunca aceasta, referindu-se în cuvinte clare la săptămâna Creației, declară: „Căci în șase zile a făcut Domnul cerurile, pământul și marea și tot ce este în ele, iar în ziua a șaptea S-a odihnit” (Exod 20,11).

Tenacitatea cu care unii se agață de ideea că zilele creației au fost lungi perioade de timp, chiar mii de ani în cea mai mare parte, își găsește explicația în faptul că ei încearcă să facă raportul inspirat al Creației să fie în acord cu teoria evoluției. Geologii și biologii i-au învățat pe oameni să creadă că această istorie timpurie a pământului cuprinde milioane de ani, în care formațiunile geologice se formau, iar speciile de viețuitoare evoluau într-un ritm lent. Pretutindeni pe paginile sale sfinte, Biblia combate această teorie a evoluției. Credința într-o creație divină și instantanee, ca rezultat al cuvintelor rostite de Dumnezeu, stă în deplină opoziție față de teoria susținută de majoritatea oamenilor de știință și de mulți teologi de astăzi, că lumea și tot ce este în ea a ajuns la ființă prin procesul lent al evoluției care a durat ere nenumărate.

Un alt motiv pentru care mulți comentatori declară că zilele Creației au fost lungi perioade de timp este că ei leapădă Sabatul zilei a șaptea. Un cunoscut comentator exprimă gândul acesta astfel:
Durata zilei a șaptea în mod necesar determină lungimea celorlalte șase.... Odihna sabatică a lui Dumnezeu este înțeleasă de cei mai buni interpreți ai Scripturii ca dăinuind de la sfârșitul Creației până în ceasul de față, așa încât consecvența cere ca și cele șase zile anterioare să fie considerate nu de scurtă durată, ci de durată nedefinită” (Pulpit).
Acest fel de raționament se mișcă într-un cerc. Din cauză că Sabatul zilei a șaptea, atât de clar definit în Scriptură ca o zi de odihnă ce vine săptămânal este respins în felul acesta, despre ziua a șaptea a săptămânii se declară că a durat până în timpul de față. Pe temeiul acestei explicații nebiblice, durata celorlalte zile ale Creației este și ea extinsă. Interpretarea sănătoasă nu are nici o simpatie față de acest fel de raționament și insistă în a da un înțeles literal textului, urmând exemplul divinului Interpret al Cuvântului care a respins fiecare atac al vrăjmașului declarând: „Stă scris” (Matei 4,4.7.10).

Scripturile vorbesc clar despre șapte zile ale Creației (Exod 20,11) și nu de perioade de durate nedefinite. Suntem, așadar, obligați să declarăm sus și tare că ziua întâi a Creației, indicată de expresia în ebraicã: „seară a fost, dimineață a fost, ziua întâi”, a fost o zi de 24 de ore.



Tu crezi că afli o justificare a acestei interpretări în cuvintele lui Petru: „Pentru Domnul o zi este ca o mie de ani” (2 Petru 3,8). Faptul că textul acesta nu poate fi folosit pentru a determina lungimea zilelor Creației este evident când se citește restul versetului, „și o mie de ani sunt ca o zi”. Contextul cuvintelor lui Petru lămurește că el dorește să sublinieze faptul că Dumnezeu poate să lucreze fără a fi legat de timp. Creatorul poate să facă într-o zi lucrarea unei mii de ani, iar o perioadă de o mie de ani, un timp îndelungat pentru aceia care așteaptă să se împlinească judecățile lui Dumnezeu, poate fi considerată de El ca numai o singură zi. Psalmul 90,4 conține aceeași idee.
Dumnezeu este în afara timpului - cum zici - dar Scriptura este exprimarea gândurilor lui Dumnezeu în limbaj omenesc pentru oameni, în consecință când Moise notează în raportul Creației "zile" nu poate fi vorba de ere ori perioade galactice.



Este ciudat cum în Facerea înțelegi figurat, aruncând în derizoriu întregul act al Creațiunii; iar în simbolul euharistic înțelegi literal, transformând frumusețea Cinei Domnului într-un festin canibalic.
Nicaieri nu zice ca zilele din creatie sunt zile 24 h.Asta cu atat mai mult cu cat ciclu de zi noapte si timp asa cum este astazi nu putea exista cel putin pana in "ziua" a treia cand a facut Dumnezeu soarele si luna.Fara timp nu exista timp, evident,si fara soare si luna.Petru cand vorbeste de echivalentul unei zile cu o mie de ani sau echivalentul unei mii de ani cu o zile , vorbeste in contextul creatiei.Tot el zice cu 2 versete mai in urma:

Căci ei în chip voit uită aceasta, că cerurile erau de demult și că pământul s-a închegat, la cuvântul Domnului, din apă și prin apă,
  #2  
Vechi 05.01.2010, 18:20:46
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Danut7 Vezi mesajul
Nicaieri nu zice ca zilele din creatie sunt zile 24 h.Asta cu atat mai mult cu cat ciclu de zi noapte si timp asa cum este astazi nu putea exista cel putin pana in "ziua" a treia cand a facut Dumnezeu soarele si luna.Fara timp nu exista timp, evident,si fara soare si luna.Petru cand vorbeste de echivalentul unei zile cu o mie de ani sau echivalentul unei mii de ani cu o zile , vorbeste in contextul creatiei.Tot el zice cu 2 versete mai in urma:

Căci ei în chip voit uită aceasta, că cerurile erau de demult și că pământul s-a închegat, la cuvântul Domnului, din apă și prin apă,
Petru vorbește despre aparenta întârziere a judecății lui Dumnezeu atunci când spune de zi/mii de ani și nu de zilele Creației. Dacă interpretezi așa haotic versetele, poți demonstra orice. Ca și omul, Scriptura schinguită îți zice ce vrei tu.
  #3  
Vechi 05.01.2010, 18:33:54
Danut7 Danut7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.543
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
Petru vorbește despre aparenta întârziere a judecății lui Dumnezeu atunci când spune de zi/mii de ani și nu de zilele Creației. Dacă interpretezi așa haotic versetele, poți demonstra orice. Ca și omul, Scriptura schinguită îți zice ce vrei tu.
Nu are rost sa ne mai "certam" pe baza Scripturii ca oamenii fara de minte, eu vad un lucru tu vezi alt lucru si ce vrei tu sa vezi.Din punct de vedere al logicii ce zi-noapte era fara soare si fara luna?Si ce timp a fost pana sa fie facut soarele?Vorbeste undeva de zilele creatiei ca fiind 24 de ore?Nicaieri.
  #4  
Vechi 05.01.2010, 18:43:06
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Danut7 Vezi mesajul
Nu are rost sa ne mai "certam" pe baza Scripturii ca oamenii fara de minte, eu vad un lucru tu vezi alt lucru si ce vrei tu sa vezi.Din punct de vedere al logicii ce zi-noapte era fara soare si fara luna?Si ce timp a fost pana sa fie facut soarele?Vorbeste undeva de zilele creatiei ca fiind 24 de ore?Nicaieri.
Dacă n-ar fi fost zile de 24 de ore, ci milenii, nu s-ar fi folosit expresiile seară-dimineață, ori zi. De ce încerci să înțelegi tot altceva decât scrie în Biblie?
Dumnezeu a "setat" ziua terestră la 24 de ore, nu S-a lăsat influențat de Soare în stabilirea timpului precum noi, oamenii. A creat Soarele și rotația pământului în jurul lui după cum a vrut, nu după legile hazardului.
  #5  
Vechi 05.01.2010, 18:53:45
Danut7 Danut7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.543
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
Dacă n-ar fi fost zile de 24 de ore, ci milenii, nu s-ar fi folosit expresiile seară-dimineață, ori zi. De ce încerci să înțelegi tot altceva decât scrie în Biblie?
Dumnezeu a "setat" ziua terestră la 24 de ore, nu S-a lăsat influențat de Soare în stabilirea timpului precum noi, oamenii. A creat Soarele și rotația pământului în jurul lui după cum a vrut, nu după legile hazardului.
De unde a fost seara si dimineata inainte de crearea soarelui si a luni.Si erau ele(ziua si noaptea) la fel cum sunt acum?Nu am zis ca sunt milenii sau ere, ci ca sunt perioade de timp necunoscute , numite zile.Ce era noaptea si ziua pana in ziua a treia cand s-a facut soarele si luna?

Cum ai fi vrut sa le lase Dumnezeu evreilor scris?Le-a lasat asa atat lor cat si oamenilor ca sa le fie mai simplu sa inteleaga, conceptele astea.Nu multi erau oameni scoliti pe vremuri.A lasat asa ca sa inteleaga si omul simplu.Crezi ca daca le vorbea despre gravitatie,timp si alte legi ale universului si legi fizice, s.a.m.d ar fi inteles toata lumea?
  #6  
Vechi 05.01.2010, 19:26:20
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Danut7 Vezi mesajul
De unde a fost seara si dimineata inainte de crearea soarelui si a luni.Si erau ele(ziua si noaptea) la fel cum sunt acum?Nu am zis ca sunt milenii sau ere, ci ca sunt perioade de timp necunoscute , numite zile.Ce era noaptea si ziua pana in ziua a treia cand s-a facut soarele si luna?

Cum ai fi vrut sa le lase Dumnezeu evreilor scris?Le-a lasat asa atat lor cat si oamenilor ca sa le fie mai simplu sa inteleaga, conceptele astea.Nu multi erau oameni scoliti pe vremuri.A lasat asa ca sa inteleaga si omul simplu.Crezi ca daca le vorbea despre gravitatie,timp si alte legi ale universului si legi fizice, s.a.m.d ar fi inteles toata lumea?
Le-a vorbit și despre asta, nu aceasta e problema. Așa cum am mai explicat, Dumnezeu e cel ce a stabilit durata zilei, chiar înainte de a crea Soarele. Crezi ca a creat Soarele și apoi S-a minunat de ce a ieșit și S-a apucat să-l măsoare? Hai să fim serioși...
  #7  
Vechi 05.01.2010, 19:29:30
Danut7 Danut7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.543
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
Le-a vorbit și despre asta, nu aceasta e problema. Așa cum am mai explicat, Dumnezeu e cel ce a stabilit durata zilei, chiar înainte de a crea Soarele. Crezi ca a creat Soarele și apoi S-a minunat de ce a ieșit și S-a apucat să-l măsoare? Hai să fim serioși...
ce erau ziua si noaptea pana in "ziua" a treia ?
  #8  
Vechi 05.01.2010, 19:27:41
Danut7 Danut7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.543
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tricesimusseptimus Vezi mesajul
Acuratețea explicațiilor tale lasă de dorit. Mai întâi de toate, verbul Shabath nu are doar sensul de "a înceta", "a termina". Pentru aceasta există verbul chadal (Gen.11,8 și 41,49 ca să dau doar două exemple). Shabath are mai ales sensul de a se odihni.

Cât privește termenul Sabbatismos din Evrei 4,9, acesta are o situație mai specială ce n-a fost discutată încă pe acest topic, oricât de stufos a devenit el.
Cuvântul sabbatismos nu apare în altă parte, nici în Biblie, nici în literatura veche până în secolul al II-lea; cu o singură excepție posibilă: Plutarh în Moralia 166A. Prin urmare, unii au tras concluzia că scriitorul epistolei către Evrei a creat acest cuvânt atunci când a scris pasajul acesta.

Sabbatismos și sabbatizo sunt variantele grecești ale substantivului ebraic shabbath și respectiv ale verbului înrudit, shabath, iar înțelesul celui din urmă poate să arunce lumină asupra sensului celui dintâi. Shabbath apare de 101 ori în Vechiul Testament, unde de obicei înseamnă „Sabat” –ziua a șaptea a săptămânii– sau „săptămână”, o perioadă de șapte zile delimitată de Sabate succesive. Acest cuvânt este folosit și pentru anul sabatic (Levitic 25,6; 26,34.43; 2 Cronici 36,21). Verbul shabath apare de 70 de ori, de 7 ori cu referire la odihna de Sabat și de 63 de ori cu referire la alte feluri de odihnă. În ce privește acest ultimul sens, vezi Geneza 8,22; Iosua 5,12; Neemia 6,3; Plângeri 5,14; Isaia 14,4; 24,8; 33,8. Sensul de bază al verbului shabath este de „a înceta”, „a se odihni”. Uneori cuvântul face referire la odihna Sabatului săptămânal. Dar substantivul shabbath, derivat de la shabath, se referă de obicei la odihna Sabatului săptămânal, precum și la perioada de timp delimitată de Sabate succesive, adică săptămâna (Leviticul 23,15), și la anii sabatici (cap. 26,35; etc.). Se poate observa, de asemenea, că shabbathon, care este simplul shabbath cu terminația on, este folosit cu privire la Ziua Ispășirii (Leviticul 16,31; 23,32), la anul sabatic (Leviticul 25,4.5), la Sărbătoarea Trâmbițelor (Leviticul 23,24), și la prima și ultima zi a Sărbătorii Corturilor (Leviticul 23,39) – precum și pentru Sabatul zilei a șaptea.

Sabbatizo este folosit de șapte ori în Septuaginta, o dată cu privire la Sabatul zilei a șaptea (Exodul 16,30), o dată cu privire la alte sabate (Leviticul 23,32), și de cinci ori cu privire la odihna pământului în anul sabatic (Leviticul 26,34.35; 2 Cronici 36,21). În Septuaginta, la Exodul 16,30; Leviticul 23,32; 26,34.35, sabbatizo vine de la cuvântul ebraic shabath. Așadar ideea fundamentală exprimată de sabbatizo în Septuaginta este aceea de odihnă sau încetare a muncii sau a altei activități. De aceea, folosirea cuvintelor înrudite grecești și ebraice dă de înțeles faptul că substantivul sabbatismos poate să însemne fie „odihna” de Sabat, fie pur și simplu „odihnă” sau „încetare”, într-un sens mai general. În felul acesta, un studiu lingvistic al cuvântului sabbatismos din Evrei 4,9 nu clarifică dacă aici se face referire la „odihna” săptămânală de Sabat sau pur și simplu „odihnă” sau „încetare”, într-un sens general. Numai contextul poate decide asupra acestei probleme, context de care cu obstinație faceți excepție și tu, și ovidu-s.

Se pare că scriitorul Epistolei către Evrei folosește cuvintele katapausis și sabbatismos, mai mult sau mai puțin, ca sinonime:

1. Din cauză că Iosua nu a putut să-i conducă pe israeliți la „odihna” spirituală (katapausis, v. 8), rămâne un sabbatismos (v. 9) pentru creștini. Logic, înseamnă că ceea rămâne este aceeași cu ceea ce trebuie să se înceapă. Faptul că Iosua nu l-a condus pe Israel la „odihna” spirituală, nu ar fi un motiv pentru creștini să nu țină Sabatul.

2. Din v. 1 și v. 6 este clar că ceea ce rămâne pentru poporul lui Dumnezeu în timpurile NT este katapausis; în v. 9 se spune că rămâne un sabbatismos. A declara că ceea ce rămâne pentru „poporul lui Dumnezeu” este Sabatul săptămânal, înseamnă că Sabatul săptămânal este lucrul la care Iosua nu a reușit să-l conducă pe Israel.

3. Faptul că în Septuaginta, Biblia bisericii primare, katapauo (Geneza 2,2.3; Exodul 20,11) și sabbatizo (Exodul 16,30; Leviticul 23,32) sunt folosite unul în locul altuia pentru Sabatul zilei a șaptea, tinde să înlăture sugestia că scriitorul, în Evrei 3,4, ar fi intenționat să facă o distincție între aceste forme substantivale.

Se poate observa faptul că iudeii de pe timpul lui Pavel, creștini sau necreștini, erau minuțioși în ținerea poruncii a patra. Fără îndoială că, scriindu-le iudeilor, autorul acestei epistole n-a considerat necesar să le dovedească faptul că păzirea Sabatului „rămâne”. Dacă în urma acestei extinse argumentații (care începe la cap. 3,7) apostolul ajunge la concluzia că Sabatul rămâne pentru poporul lui Dumnezeu, atunci se pare că el este vinovat de un non sequitur, deoarece concluzia aceasta nu decurge logic din argumentație. N-ar fi existat nici un motiv pentru un efort atât de elaborat de a-i convinge pe iudei să facă ceea ce făceau deja – țineau Sabatul. În plus, în timpurile apostolice Sabatul zilei a șaptea era ținut de toți creștinii, atât dintre iudei cât și dintre neamuri, și orice argument pentru a dovedi valabilitatea Sabatului în acea perioadă de început a bisericii creștine, ar fi fost fără rost. În plus, se poate observa că secțiunea alcătuită din cap. 3 și 4 începe cu invitația de a privi „la Apostolul și Arhiereul mărturisirii noastre, adică Iisus” (cap. 3,1) și se încheie cu îndemnul călduros „să ne apropiem cu deplină încredere” de El „ca să căpătăm îndurare și să găsim har, pentru ca să fim ajutați la vreme de nevoie” (cap. 4,16). Ce legătură ar putea exista între o extinsă argumentare, menită să arate că Sabatul rămâne obligatoriu pentru biserica creștină și tema declarată a cap. 3 și 4 – lucrarea lui Hristos ca Marele nostru Preot în sanctuarul ceresc – este într-adevăr neclar.

Odihna de care se vorbește aici este odihna harului,este adevărata odihnă a credinței, odihna spirituală.

Noi intrăm în „odihna” lui Dumnezeu atunci când ne ațintim „privirile” la Iisus (cap. 3,1) și ascultăm de glasul Său (cap. 3,7.15; 4,7), când avem credință în El (cap. 4,2.3) când „rămânem tari în mărturisirea noastră” (v. 14) și când „ne apropiem … de scaunul harului (v. 16). Aceia care vor să intre în experiența aceasta trebuie să se ferească de „o inimă rea și necredincioasă” (cap. 3,12) și de împietrirea inimii (cap. 3,8.15; 4,7). Ei trebuie să se străduiască să intre în „odihna” lui Dumnezeu (cap. 4,11).

Aceia care intră în „odihna” lui Dumnezeu, vor rămâne „tari în mărturisirea” lor (v. 14). Ei se vor apropia „cu deplina încredere de scaunul harului”, ca să capete „îndurare” și să găsească „har”, ca să fie ajutați „la vreme de nevoie” (v. 16).


7.Dumnezeu hotărăște din nou o zi, astăzi rostind prin gura lui David, după atâta vreme, precum s-a zis mai sus: "Dacă veți auzi astăzi glasul Lui, nu învârtoșați inimile voastre".
8.Căci dacă Iosua le-ar fi adus odihnă, Dumnezeu n-ar mai fi vorbit, după acestea, de o altă zi.
9.Drept aceea, s-a lăsat o ținere de Sabat poporului lui Dumnezeu.



Sâmbăta nu este "inovația" Ellenei White, ci instituția lui Dumnezeu (Facerea 2,3) și extensia de autoritate a lui Iisus, El fiind Domn al Sâmbetei (Marcu 2,28).




Pentru afirmația aceasta te râd și curcile nu numai teologii ortodocși.


Sa inteleg ca , cuvantul Sabath sau Shabath se refera mai mult la ziua de odihna saptamanale si la aceia care este identificata cu sambata?Si ca, acest cuvant inseamna "a inceta" sau "a termina", si mai are insemnatate si ca zi de odihna?Sa inteleg ca Sabat sau Shabath , in forma greceasca Sabbaton este substantivul? Atunci "Sabatizo" este verbul acela care este si folosit in Geneza 2:2-3 cand spune "a incetat Dumnezeu" sau "a terminat Dumnezeu" ? Sa inteleg iarasi ca Shabath sau Sabbaton este folosit pentru toate praznuirile si odihnele lumesti,bun.Apoi ai zis de un alt cuvant "katapausis" care inseamna odihna s-au odihna spirituala, care apare si Evrei.Ai zis ca acest cuvant apare in septuaginta si in Geneza 2:2-3 si se refera mai ales la Odihna lui Dumnezeu.Spune-mi daca am inteles cum trebuie.Ai mai amintit si de alt cuvant grecesc care inseamna odihna si acesta este anapausis.

Cuvantul folosit de apostolul Pavel in Evrei 4:9 este Sabbatismos, care e o alta forma a cuvantului Sabbaton , si care conform lexiconului grecesc inseamna o tinere de Sabat, sau o praznuire sabatica(de tipul sabatului) si aceasta se refera la ziua de odihna care s-a lasat crestinilor.Asadar Sabbaton se refera mai mult la odihna saptamanala si pamanteasca , si la alte sarbatori de odihna pamantesti, in special la cele evreiesti si cuvantul acesta se trage din verbul din Geneza, Sabatizo.Am inteles eu corect?Si are drept inteles si impact sfarsirea lucrului.Tot la fel si cuvantul sabbatismos se refera la o praznurie lumeasca, dar nu la acelasi Sabbaton ci la una ca cea a Sabbatonului.Acest nou Sabbaton ne-a adus odihna , katapausis sau anapausis.Odihna spirituala a lui Dumnezeu , odihna din "ziua" a saptea de care vorbeste si Pavel.Corect?
Subiect închis



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Despre nașterea din nou, din Duhul Sfânt și despre Botez Savonarola Sfinti Parinti (Patrologie) 15 20.07.2013 14:28:48
Limba ebraica a VT. Aplicatie pentru cuvantul Sabat. AdrianAamz Din Vechiul Testament 9 08.02.2011 11:02:02
Petre Tutea despre Dumnezeu si despre atei tigerAvalo9 Generalitati 34 02.12.2010 16:37:16
Despre ziua de sabat a adventistilor Iustin32 Secte si culte 747 04.06.2009 16:32:12