![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
III. 1. Dreptul Iosif apare într-un colț (stânga sau dreapta, în josul icoanei), așezat deoparte de Preasfânta Fecioară Maria, detaliu iconografic menit să evidențieze adevărul scripturistic și învățătura Bisericii potrivit căreia Hristos S-a născut din Fecioară, Iosif nefiind tatăl Pruncului.
Înfățișarea sa trebuie să sugereze un om înaintat în vârstă (Tradiția spune că avea 84 de ani). Este reprezentat cu aureolă, aflându-se între drepții lui Dumnezeu (Matei 1, 19). Dreptul Iosif are o expresie meditativă, îngrijorată, o stare de tulburare pricinuită de Nașterea feciorelnică a lui Iisus. Iosif închipuie pe tot omul slab în credință, a cărui rațiune nu poate depăși hotarele realităților văzute, de aici și dificultatea de a accepta realitatea suprafirească a tainelor În persoana lui Iosif, icoana dezvăluie nu numai drama sa personală, cât drama întregii omeniri care a privit taina, nu prin ochii credinței, ci ai rațiunii limitate.„Vifor de gânduri necuviincioase având întru sine înțeleptul Iosif s-a tulburat […], dar cunoscând că zămislirea ta este de la Duhul Sfânt a zis: Aliluia.” (Acatistul Buneivestiri, Condac 4)Este înfățișat ascultând de o figură care reprezintă vocea rațiunii neluminate. III. 2. Bătrânul ciudat, înveșmântat într-o piele de animal, stând aplecat de spate dinaintea lui Iosif, îl reprezintă pe amăgitorul Satan, deghizat în chipul unui păstor, care îl hărțuiește pe Iosif, logodnicul Fecioarei, cu întrebări perfide.Scena este inspirată de Evanghelia apocrifă a lui Iacov unde se spune că cel viclean rostește prin intermediul ciobanului Thyrros: „Așa cum acest toiag [el este îndoit sau rupt, simbol al sceptrului zdrobit al fostei sale puteri] nu va mai putea să dea vlăstare, tot așa un bătrân ca tine nu mai poate zămisli prunc și o fecioară nu poate să nască” [dar toiagul a înflorit îndată].lui Dumnezeu. III. 4. Scena îmbăierii Pruncului are la bază pasaje din evangheliile apocrife ale lui Iacov și Matei (acestea vorbesc despre prezența a două femei (Salomeea și Zelemi) chemate de Iosif pentru a o asista la naștere pe Sfânta Fecioară).Scena îmbăierii Pruncului a stârnit numeroase controverse și discuții iscate de justețea reprezentării ei din următoarele motive:- relatarea îmbăierii nu aparține evangheliilor canonice;- Pruncul era cu totul curat și nu avea nevoie de spălare;- Maica Domnului a născut în mod suprafiresc, fără dureri, prezența moașelor fiind de prisos. Argumentele susținute în favoarea reprezentării scenei îmbăierii au fost următoarele:- faptul că scena nu este menționată în Evangheliile canonice nu e un motiv pentru a o exclude (nici Intrarea în Biserică a Maicii Domnului nu este menționată în Noul Testament, dar nu a stârnit respingerea ei în Biserică). Hristos, prin obiceiul îmbăierii, a acceptat de bunăvoie să se supună unui obicei omenesc, așa cum mai târziu a binevoit să se supună practicii circumciziunii (tăierea împrejur) și botezului (de care El nu avea nevoie);- niciunul din Sinoadele Ecumenice nu s-a opus cu privire la această scenă;- în perioada iconoclastă, când au fost puse în discuție atâtea scene iconografice, scena îmbăierii nu a reprezentat o problemă;- nici după iconoclasm, când pictura a devenit un mijloc de exprimare a dogmelor, nu au existat, de asemenea, obiecții cu privire la reprezentarea acestei scene. Scena scăldatului sugerează faptul că Dumnezeu cel Preaînalt se supune obiceiurilor și deprinderilor omenești, aceasta fiind și o mărturie a Întrupării reale a Domnului, Care a devenit „întocmai cu oamenii de bună voie” (Utrenia praznicului, Canonul Sfântului Ioan Damaschin, cântarea a IV-a). Scena o prefigurează pe cea a Botezului în apele Iordanului.In icoană, toată creația se bucură la Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos: cerul (o stea și îngerii), pământul (munții, plantele și animalele) și în special omenirea reprezentată cel mai desăvârșit în persoana noii Eve, Preacurata Fecioară Maria, Maica Domnului nostru. (Părintele Dumitru Stăniloae, O teologie a icoanei, Editura Anastasia, București, 2005)
__________________
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Multumiiim pentru explicatii. Eu am in casa de la strabunica mea,care reprezinta Nasterea Domnului, In dreapta sus sunt ingerii, iar in stanga sus magii pe cai. In stanga jos sta batranul Iosif pe piatra si un batran in piele de animal care ii vorbeste (habar nu aveam ca e diavolul deghizat!). Pruncul nu apare imbaiat si nici inconjurat de moase, ci de Maica Domnului,boi si pastori. E sublima reprezentarea!
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
M-am bucurat mult Geo sa citesc aceste explicatii la Icoana Nasteriii Domnului... de multe dintre ele nici nu auzisem vreodata, cum a zis si glykys. Extraordinar mesajul acestei icoane, ce bine ar fi ca ea sa fie luata de model pentru felicitarile pe care multi dintre noi se pregatesc fara indoiala sa le trimita celor dragi cu ocazia Craciunului. Doamne ajuta!
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Si ar mai fi ceva. Observati cu atentie ca, in unele reprezentari, pruncul Iisus nu apare in iesle, ci ca intr-un mormant, iar scutecelele seamana cu un giulgiu alb. Pruncul se naste spre a muri:
![]()
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
cine dupa cine s-a luat daca si in cazul cultului lui Mithra care era fosrte raspandit in Imperiul Roman se spunea ca s-a nascut intr-o pestera,,,?
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Multimim draga Geo pentru scrierile folositoare Doamne ajuta!
__________________
,,-Doamne, n-am timp!" am spus supărat, uitând vinovat că Tu mi l-ai dat! |
#7
|
||||
|
||||
![]() ![]() În această icoană, întregul mesaj din Evanghelie despre întruparea Mântuitorului din Sfânta Fecioară Maria este surprins împreună cu alte detalii adăugate din Sfânta Tradiție a Bisericii. În multe icoane cu reprezentări ale Nașterii Domnului sunt o multitudine de detalii, în altele sunt mai puține. în diagrama arătată aici, luată dintr-un desen al icoanei, putem identifica cel puțin 8 elemente. (1) Icoana se concentrează, desigur, pe nașterea Domnului nostru Iisus Hristos din Maica Sa, Preacurata Fecioară Maria; ea este reprezentată mai mare decât celelalte personaje, întinsă pe un covoraș și uitându-se nu la nou-născutul său Fiu, ci mai degrabă cu iubire și înduioșare către logodnicul ei, Bătrânul Iosif (7), văzându-i uluirea față de această deosebit de minunată și divină naștere. El este arătat în colțul din jos stânga, stând de vorbă cu un bătrân păstor care i-a văzut pe îngeri slavoslovind. Iosif privește calm și meditativ gândindu-se la minunile lui Dumnezeu pe care le vede și le aude acum. Domnul nostru este arătat în scutece și culcat în iesle, „căci nu mai era loc de găzduire pentru ei” (Luca 2, 7). În spatele ieslei se află o peșteră întunecoasă (3), care ne amintește imediat de peștera în care Domnul a fost înmormântat 33 de ani mai târziu înfășurat în giulgiu. În peșteră sunt un bou și un asin, detalii nemenționate în Evanghelie, dar trăsături invariabile în fiecare icoană a Nașterii; scena e inclusă pentru a arăta îndeplinirea cuvintelor profetului Isaia, „Boul își cunoaște stăpânul și asinul ieslea Domnului său, dar Israel nu Mă cunoaște; poporul Meu nu Mă pricepe” (Isaia 1, 3). (2) Deasupra compoziției centrale, in chiar centrul icoanei este steaua minunată venită din rai, care i-a condus pe magi (6) către locul în care se află Mântuitorul nostru; ne amintește de semnul raiului pe care-l vedem în icoana Botezului sau Cincizecimii, oriunde e indicată intervenția divină. Sfinții îngeri (4) sunt reprezentați mărindu-L pe Dumnezeu și aducând vestea cea bună a Nașterii Domnului păstorilor (5). Faptul că păstorii evrei și magii păgâni au fost printre primii să îl slăvească pe Domnul nostru ne arată universalitatea acestui mare eveniment, rânduit pentru mântuirea întregii omeniri. Ultimul detaliu al acestei icoane, scena spălării Domnului (8) este un element care a provocat multe controverse de-a lungul timpului. În unele biserici din mănăstirile Muntelui Athos, scena a fost intenționat evitată în fresce și înlocuită cu tufișuri sau păstori; a existat o părere dominantă că acea scenă era degradantă pentru Hristos, care nu avea nevoie să fie spălat, fiind născut într-un mod miraculos dintr-o fecioara curată. Dar reținem această imagine în icoana noastră, ca un element din Sfânta Tradiție transmisă nouă; într-adevăr nu îl degradează pe Domnul, ci îl mărește pe El, așa cum este evident în rugăciunea desemnată a fi citită în timpul Botezului pentru moașa unui copil (Din Trebnicul de rit vechi, a doua rugăciune pentru moașă: „O Stăpâne, Domnul Dumnezeul nostru … Care a fost culcat în iesle și a binecuvântat pe moașa Salomeea care a ajuns să creadă în adevărul de netăgăduit al fecioriei…”. Cine, mai eficient decât o moașă, poate mărturisi despre o naștere divină și feciorelnică? De aceea noi înțelegem bine importanța acestei scene binecuvântate. În sfârșit, dacă ne uităm la icoană ca la o compoziție unită, putem doar să fim umpluți de bucurie, nu doar datorită frumuseții culorilor și a atmosferei festive pe care o descrie, dar și datorită veștii fericite a mântuirii noastre atât de clar proclamată de ea. În icoană, toată creația se bucură la Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos: cerul (o stea și îngerii), pământul (munții, plantele și animalele) și în special omenirea reprezentată cel mai desăvârșit în persoana noii Eve, Preacurata Fecioară Maria, Maica Domnului nostru. http://laurentiudumitru.ro/blog/2007...erii-domnului/ |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Umilitatea Nasterii Domnului | Mihnea Dragomir | Craciunul - Nasterea Domnului | 127 | 22.05.2013 21:55:13 |
Data Nasterii Domnului | celestial_pottery | Craciunul - Nasterea Domnului | 12 | 25.12.2012 08:56:13 |
Locul nasterii Maicii Domnului | NECTARIE | Biserica Ortodoxa Romana | 2 | 20.01.2011 01:05:02 |
Icoana Nasterii Domnului + | cristiboss56 | Pictura si Sculptura Bisericeasca | 11 | 29.12.2008 04:42:21 |
Ziua Nasterii Maicii Domnului | silverstar | Generalitati | 0 | 08.09.2006 08:54:00 |
|