![]() |
![]() |
|
|
|
#11
|
|||
|
|||
|
Citat:
De aceea spuneam ca daca raspundem pozitiv la intrebarea daca avem dragoste in sensul dumnezeiesc, inseamna ca nu avem... Nu foloseste sa incercam sa vedem cat de sfinti am ajuns. Foloseste mai mult, bineinteles, sa vedem cat de sfinti nu suntem. ;-) Dar ce vroiam eu sa zic este pe alt plan: indiferent de nevrednicia si pacatosenia noastra, Dumnezeu ne-a primit, ne-a unit cu El, deci prin aceasta suntem sfintiti, este arvuna sfinteniei noastre viitoare, caci sfintenia vine intotdeauna de la El. Ne ramane sa ii multumim (sa 'savarsim euharistie' pentru toate), si sa incercam sa facem si noi bucatica de drum care ni se cere. Dar libertatea crestina o avem deja si dupa legea libertatii vom fi judecati. Vezi epistola lui Iacov. Si cred ca ideea asta este prezenta si in pilda fiulul ratacitor: fiul cel mare, care a ramas acasa, nu iese prea bine la socoteala. A ramas acasa, este credincios, dar nu se gandeste sa-i ceara tatalui nici macar un ied sa petreaca cu prietenii! Caci tatal ii spune: Fiule, tot ce este al meu este al tau! Va dati seama, el a stat cu tatal in tot acest timp si nu a profitat de ce este al tatalui! Nu s-a purtat ca un om liber, care este liber sub privirea Tatalui! Este firesc ca se acreste si devine gelos... Eu cred ca un crestin prea 'cuminte', care toata viata ramane slujitor si nu isi asue libertatea de fiu, nu va fi asa de sus in Imparatie. Sa dau exemple de ce poate insemna concret aceasta libertate: Pentru un crestin nu exista carti interzise cum au existat la un moment dat in occident. El poate cerceta totul si alege ce este bun. (Bineinteles, se poate opri singur de a citi anumite lucruri daca vede ca il smintesc sau nu ii sunt de folos) Pentru un crestin nu exista loc interzis, pentru ca Duhul este in el si Duhul este peste tot, el s epoate ruga oriunde in Duh si in adevar (vezi discutia cu femeia samariteanca) Pentru un crestin nu conteaza cum se imbraca ci duhul in care o face. Nu conteaza asa mult ce meserie face ci duhul in care face acea meserie (sigur, exlud meseriile care presupun un pacat clar, inselaciunea, curvia etc) Un crestin incearca sa tina post dar il poate adapta la viata lui (aici intervine si ideea antinomica a 'conciliaritatii' lui cu parintele duhovnic, care il sfatuieste, insa nu il obliga sa faca un anume lucru; nu ar trebui ca autoritatea duhovnicului sa fie inteleasa ca o lege, ci ca un sfat demn de urmat) Un crestin gandeste si cu capul lui, nu gandeste monolitic, incearca sa inteleaga si cu capul lui ceea ce i se spune, nu repeta papagaliceste ce spun altii. Isi ia riscul de a mai si gresi. Pentru a evita de a o lua pe cai strambe trebuie sa isi pastreze smerenia sa sa asculte bineinteles si ce zic ceilalti crestini, ce zice invatatura Bisericii. Insa cercetarea smerita si creativa este buna. Altfel nu am fi avut acum sfinti Parinti. Ei au gandit creator in cadrul sfintel traditii. Se pot spune inca multe...
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Libertatea credintei | Daniel_7 | Despre Biserica Ortodoxa in general | 10 | 14.09.2011 10:28:24 |
| Libertatea omului | Laurentiu | Generalitati | 0 | 05.07.2007 11:12:44 |
| Libertatea de exprimare | danyel | Generalitati | 47 | 03.12.2006 19:08:34 |
|
|