Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Despre Biserica Ortodoxa in general
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 04.12.2009, 17:07:09
andreicozia andreicozia is offline
Banned
 
Data înregistrării: 23.02.2009
Locație: Hristos, Budha, Mohamed, Krisna, iubire, pace
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.806
Implicit

Citat:
În prealabil postat de elizabeta Vezi mesajul
Cand fac un pacat, ma simt ingreunata, amarata, inrobita, in lanturi...
Imediat dupa ce ma spovedesc, greutatea lanturilor dispare, ma simt ca si cum mi-as fi recapatat libertatea...
Sa nu uitam totusi ca acest fel de eliberare de pacat este o sabie cu doua taisuri. Pentru pacatele grele mai ales suntem responsabili si in fata legii. Indiferent de cit de usurati devenim in urma spovadei nu suntem absolviti de pedeapsa justitiei umane.

Eu nu cred ca ti-ar conveni ca cineva care sa zicem ca te-a violat sa fie absolvit de pacatul agresiunii si a violului doar TRECIND pe la un Duhovnic si citind citeva acatiste.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 04.12.2009, 20:55:41
elizabeta elizabeta is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.11.2009
Locație: Bucuresti
Mesaje: 711
Implicit

Citat:
În prealabil postat de andreicozia Vezi mesajul
Sa nu uitam totusi ca acest fel de eliberare de pacat este o sabie cu doua taisuri. Pentru pacatele grele mai ales suntem responsabili si in fata legii. Indiferent de cit de usurati devenim in urma spovadei nu suntem absolviti de pedeapsa justitiei umane.

Eu nu cred ca ti-ar conveni ca cineva care sa zicem ca te-a violat sa fie absolvit de pacatul agresiunii si a violului doar TRECIND pe la un Duhovnic si citind citeva acatiste.
I-am iertat pe medicii care m-au adus in situatia in care sunt acum... si crede-ma, nu e putin lucru...
Reply With Quote
  #3  
Vechi 04.12.2009, 21:15:02
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit Bucurie!

Cred ca in Jurnalul Fericirii am citit lucrul asta: Handel sau Haydn a fost intrebat de ce muzica lui religioasa este atat de vesela in loc sa fie ceremonioasa si solemna. Raspunsul a fost ca de cate ori se gandeste la Dumnezeu il cuprinde bucuria.

Parerea mea este ca un crestin este cu adevarat liber doar atunci cand se poate bucura in Hristos, cand bucuria sau veselia nu i se par pacate, cand urmarea lui Hristos nu inseamna o serie de reguli care trebuie urmate, cand viata nu mai arata ca un sir lung de pacate, cand fericirea se poate citi pe fata, etc..fiindca un om fericit nu poate fi decat liber.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 04.12.2009, 21:16:41
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Exclamation Maica Siluana ne invata:

Omul liber și responsabil

ØSubiectul responsabilității nu poate fi decât o persoană.
ØChiar și persoana poate fi iresponsabilă sub puterea unor forțe coercitive care depășesc capacitatea ei de apărare psihologică și de „reacție cerebrală”.
ØResponsabilitatea cere două condiții esențiale:
·să fii în deplinătatea facultăților rațiunii,
·să fii liber pe acțiunile tale.
ØLibertatea este aproape sinonimă cu
·responsabilitatea persoanei față de propriile sentimente și cu
·puterea, capacitatea de a le gestiona.
ØPersoana umană, în virtutea conștienței și a capacității de reflecție autonomă, e responsabilă de propria gândire, acțiune și simțire întrucât e conștientă de sine și de posibilitățile de a-și recunoaște propriile nevoi, sentimente și dorințe și de a le gestiona responsabil în raport cu sine și cu celălalt.
ØResponsabilitatea umană se fondează pe libertate. Între ele există un raport de reciprocitate, unitate și intercondiționare.
ØUn act responsabil este:
·voluntar adică o lucrare ce derivă din voință cu cunoașterea deplină a scopului;
·co-respunzător maturității și libertății personale;
·imputabil (discutabil) moralmente;
·liber.
ØExistă o deosebire, uneori foarte subtilă, între un act voluntar și un act aparent liber.

Cele mai frecvent întâlnite piedici în calea actelor voluntare și responsabile:
ØSila (violența, constrângerea) - poate fi:
oabsolută și totală – faptele săvârșite în aceste condiții nu atrag după ele responsabilitatea;
orelativă sau parțială – actele sunt culpabile dacă era posibilă împotrivirea și nu s-a opus o rezistență suficientă;
osilă psihică – aparent fără cauze externe, dar care constă într-o obsesie sau constrângere internă, determinată de condițiile de viață în care trăiește persoana respectivă.
ØFrica:
oE cel mai puternic obstacol în cale libertății umane.
oProvine din zona emoționalului, este o emoție primară, o stare emoțională cu care ne naștem, emoție care poate înrâuri în mod hotărâtor reacțiile organismului pe latura exterioară (de execuție).
oAre o mare influență asupra voinței.
oDupă cauza care o provoacă poate fi: internă (anxietate, angoasă, panică) sau externă (cauzată de pericole vizibile, iminente)
oDupă gravitate, frica poate fi: grea sau ușoară.
oDepinde de structura sufletească a persoanei, de structura emotivă, în special.
ØIgnoranța:
oe definită ca „neștiința sau lipsa de cunoaștere a unor lucruri pe care de fapt cel în cauză ar trebuie să le cunoască”;
oe mai degrabă un impediment cultural și cognitiv;
oculpabilitatea ignoranței depinde atât de neglijența sau delăsarea subiectului, cât și de însemnătatea obiectului față de care se manifestă.
ØPatimile:
oSunt dependențe psihologice și chiar somatice ale omului devenit pasiv.
oDin punct de vedere psihologic sunt fie:
§Stări patologice ale unor sentimente care pun stăpânire pe sufletul omenesc,
§Fie sentimente obsesive care silesc omul să acționeze numai în direcția lor.
oDin punct de vedere moral, sunt pofte puternice îndreptate spre anumite bunuri senzoriale care pot provoca o desfătare și care uneori se opun exercitării libere a voinței omenești. Ex.: ura, supărarea, gelozia, disperarea, groaza, etc.
ØDeprinderile:
oSunt elemente ce provin din zona voinței: „Acte voluntare la origine, prin repetare, ajung să se execute cu mai mare precizie și ușurință și fără control conștient, ceea ce înseamnă pentru persoana care le posedă o cruțare de energie și timp, precum și câștigarea dispoziției de a acționa în același împrejurări, întotdeauna la fel.”
oFaptele făcut din deprinderile rele sunt culpabile, deoarece deprinderile au fost dobândite în mod conștient.
oDacă subiectul se silește să dea voinței sale o direcție opusă celei a deprinderii rele, chiar dacă deprinderea biruie, fapta este involuntară, ceea ce diminuează culpabilitatea și responsabilitatea.
ØAlte influențe:
oParticularitățile specifice;
oInfluența sistemului hormonal;
oInfluența constituției somatice, temperamentale;
oTulburări mintale;
oSugestia hipnotică;
oInfluența mediului fizic și social;
oVârsta, sexul, rasa etc.
__________________
Reply With Quote
  #5  
Vechi 04.12.2009, 21:17:11
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Exclamation ...contiunare

Responsabilitatea existențială: apelurile vieții și răspunsurile omului
ØFrankl (supra-viețuitor a patru lagăre de exterminare): „A fi om, persoană, înseamnă a decide de fiecare dată ce să faci cu tine însuți, iar aceasta însemnă, la rândul său, a-ți asuma responsabilitatea propriilor acțiuni și ale propriei conduite.”
ØFiecare om are un loc și o misiune în lume, ceea ce i se cere este doar să le descopere.
ØOmul poate descoperi un sens în fiecare și în orice situație de viață, chiar și în cele mai dificile și lipsite de orice speranță, prin:
oTrăirea a ceea ce este valoros (natura, arta, relația etc.).
oCrearea de valori (materiale, artistice, spirituale).
oSuportarea a ceea ce este de neînlăturat, de neschimbat (boală, pierderea celor dragi, etc.).
oPrin atitudinea de a-și fi credincios sieși și de a se putea privi în față.
ØA fi responsabil de propria viață, de tine însuți, înseamnă:
oA-ți da seama de propria importanță, de ceea ce „s-a investit în tine” pentru a răspunde în mod serios apelurilor vieții.
ØDecizia îți aparține: poți opta pentru:
oO viață autentică, plină de sens, sau
oTe poți irosi într-un simulacru existențial, tu fiind sursa propriului eșec, nu împrejurările, condițiile exterioare.
oDacă anumite condiționări sunt greu de depășit sau chiar de nedepășit, faptul de a-ți trăi viața în mod real și responsabil îți aparține în exclusivitate.
ØFrankl: Trebuie să-i învățăm pe cei disperați că, de fapt important nu este ce așteptăm noi de la viață, ci, în doar ce așteaptă viața de la noi! Nu noi căutăm sensul vieții, ci simțim că suntem permanent întrebați ca oameni, întrebări puse în fiecare zi și în fiecare moment, cărora trebuie să le răspundem exact nu doar în:
oMeditații, fantasme, imaginație,
oCuvinte, declarații, lozinci, promisiuni,
oCi printr-o acțiune corectă, cu un comportament corect.
ØFrankl: „Motivat de voința de sens, omul, în fața condiționărilor de orice tip, dincolo de a le obiectiva în virtutea capacității de autodistanțare, este capabil de a recunoaște în ele probleme de rezolvat și sarcini de îndeplinit pentru propria formare.”
ØÎntr-o asemenea perspectivă, omul trebuie să acționeze în existența sa:
oNu pentru a realiza plăcerea (Voința de plăcere, Freud).
oNici puterea (Voința de putere, Adler),
oNici măcar pentru realizarea de sine,
oCi pentru a urma o împlinire de sens (Voința de sens, Frankl).
ØFrankl: Omul este responsabil
onu numai pe orizontală, „față de…„: viață, normele de conviețuire socială, propria conștiință morală ca produs social, ci
omai ales pe verticală, „față de Cineva personal”, înaintea Căruia răspundem nu doar pentru „păcatele” noastre, ci mai ales de ceea ce am devenit și am împlinit din „talantul”, sensul, rostul nostru existențial.
ØDin nefericire, interpretarea religioasă accentuează o viziune moralist negativă asupra responsabilității omului, apăsând pe culpabilitatea înaintea lui Dumnezeu față de păcate comise sau chiar pe necesitatea mântuirii mai curând decât pe responsabilitatea pozitivă (actuală), existențial vocațională și axiologică a omului, pe cerința de a-și cultiva talantul personal într-o viață trăită plenar și responsabil în Prezența lui Dumnezeu. Multe păcate nu sunt decât consecințe nefaste ale unor frustrări existențiale sau deficiențe în planul realizării personale.

Conștiință morală, culpabilitate și responsabilitate morală
Conștiința psihologică
ØEste capacitatea persoanei umane de a se percepe în propria individualitate unică și irepetabilă; este discernământul psihologic, faptul de a fi conștient de sine.
ØSe formează în timpul vârstei evolutive prin interacțiunea dintre tendințele interne ale subiectului și condiționările externe din mediul ambiental până la libertatea de a alege și capacitatea de a fi responsabil de alegerile făcute.
ØEste nucleul stabil în jurul căruia se va structura eul ca centru unificator, coordonator și propulsor al alegerilor operante după criterii de valoare.
Conștiința morală

ØPresupune existența conștiinței psihologice și este chiar această conștiință ajunsă la un grad maxim de diferențiere, la un mod de a fi în lumea valorilor.
ØEste un fel de loc lăuntric, un fel de busolă de orientare pentru sine și în raport cu ceilalți, o instanță lăuntrică, centrul de referință care ghidează persoana în alegerile sale.
ØEste o funcție a persoanei și pentru persoană, nu este o voce a firii, ci a persoanei.
ØOrdinea morală există nu pentru că persoana se conformează firii, ci pentru că firea se personalizează în persoana care vorbește cu Dumnezeu.
Culpabilitatea
  • Sentimentul de culpă, de vină:
Øface parte din sănătatea psihologică și morală a persoanei;
Øeste un factor stimulativ în dezvoltarea personalității și a simțului datoriei și responsabilității;
Øeste un mecanism de protecție a persoanei pentru a nu fi lezată prin devieri și scăderi ale demnități morale
Øși un paznic al standardului etic care nu permite inconsecvențe, oscilații morale peste limitele admisibilului.
ØSuferința produsă de sentimentul de vină poate fi un punct de plecare în atitudinea responsabilă a omului față de propria viață și moralitate în raport cu sine și cu ceilalți.
  • Sentimentul de culpabilitate:
ØEste de origine nevrotică și semnul unei retardări etice.
ØÎngrădește libertatea lăuntrică și frânează dezvoltarea persoanei.
Responsabilitatea morală
ØPresupune un comportament responsabil, autentic moral, rezultat dintr-o decizie matură, liberă și responsabilă. Un om moral autentic nu face răul pentru că nu-l face, ci pentru că face binele și pentru că nu are nevoie de „motive” să nu facă răul.
ØPresupune:
olibertate de voință – eul este sursa creatoare de dorințe și de decizii, dar nu e constrâns să le manifeste nici de condiții exterioare, nici de impulsuri lăuntrice.
oși libertate de acțiune – care se manifestă acolo unde dorința și decizia survenite nu întâmpină dificultăți în calea realizării lor.
__________________
Reply With Quote
  #6  
Vechi 04.12.2009, 22:28:26
anna21 anna21 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.03.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.451
Implicit

A spus Maica Siluana asta?
Hmm, niciodata nu mi-a placut abordarea analitica a psihicului uman.
E asa de seaca.. Adica intai trebuie sa "ucizi" subiectul ca sa-l poti diseca si analiza "obiectiv".
Dar dupa ce-l diseci nu vei gasi viata in el (evident).
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Libertatea credintei Daniel_7 Despre Biserica Ortodoxa in general 10 14.09.2011 09:28:24
Libertatea omului Laurentiu Generalitati 0 05.07.2007 10:12:44
Libertatea de exprimare danyel Generalitati 47 03.12.2006 18:08:34