Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #91  
Vechi 25.11.2009, 20:22:02
Danut7 Danut7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.543
Implicit

De pe un alt forum ortodox :

Răul și lucrarea lui în lume

De la bun început trebuie să facem distincția între rău și demoni: răul fiind o stare, iar demonii fiind îngerii căzuți în acea stare pe care o susțin și o lucrează mereu.
În ce privește natura răului, el nu este “ceva”, ci este mai degrabă un “minus în existență”, minus care crește continuu. El este o “non-existență sau existență fără consistență. Nu este însă o lipsă totală a existenței, ci o știrbire, o slăbire esențială a ei, o lipsire de ceea ce constituie cu adevărat suportul existenței.”1
Sf. Vasile cel Mare accentuează că răul nu este operă a lui Dumnezeu, ci o “înstrăinare liberă de Dumnezeu”,2 care ulterior s-a dezvoltat într-o dorință de războire împotriva Lui, iar Sf. Maxim Mărturisitorul spune că “răul este abaterea lucrării facultăților sădite în fire de la scopul lor și mișcarea nesocotită a puterilor naturale spre altceva decât spre scopul lor, în urma unor judecăți greșite.”3 Iar Dionisie Areopagitul spune că “originea răului și existența parazitară a lui nu se află în putere, ci în slăbiciune”, adică slăbiciunea de nu fi cu Dumnezeu.4
Raportând definițiile acestea la căderea protopărinților, Sf. Maxim spune: “Răul stă în necunoașterea celei bune a lucrurilor. Aceasta orbind mintea omenească, dar deschizând larg simțirea, l-a înstrăinat pe om cu totul de cunoștința de Dumnezeu și l-a umplut de cunoștința pătimașă a lucrurilor ce cad sub simțuri. Împărtășindu-se deci omul fără măsură de aceasta numai prin simțire, asemenea dobitoacelor (Ps. 48,12), a părăsit frumusețea dumnezeiască menită să-i alcătuiască podoaba spirituală.”5
Privit dintr-un alt punct de vedere, răul nu este doar o absență a rațiunilor bune, ci și o lipsă de unitate și o duplicitate care se manifestă ca un fel de “complexio oppositorum”; iar denumirea de diavol exprimă tocmai acest lucru (δια + βωλος, care înseamnă a despărți în două).
Această duplicitate o observăm și în Sf. Evanghelie (Mc. V), când diavolul din omul îndrăcit se prezintă la început ca un tot unitar, iar după ce Mântuitorul îl întreabă “Care-ți este numele?” (numele referindu-se aici la proprietățile și însușirile naturii și a ființei ), diavolul își demască falsa unitate, înfățișându-se deja ca o legiune de duhuri egocentrice.6
Această forță distrugătoare și despărțitoare de care dispune, diavolul o folosește cel mai mult în direcția despărțirii omului de Dumnezeu și a oamenilor între ei. “Urând pe Dumnezeu, satana urăște și pe om ca chip a lui Dumnezeu și ar vrea ca omul să nu aibă nici o legătură cu Dumnezeu, să nu-L recunoască.”7 “Nu a fost creat ca dușman al nostru, zice Mihail Psellos, ci a devenit dușmanul nostru din pizmă. Căci văzându-se pe sine aruncat dintre îngeri, n-a suportat să vadă pe cel pământesc înălțându-se la treapta îngerilor prin înaintare”, dar Dumnezeu a făcut și din această luptă a diavolului, un prilej pentru noi de a ne întări în bine, cu ajutorul harului dumnezeiesc.8
Despre modul prin care lucrează diavolul printre oameni, ne vorbește cel mai profund Sf. Ap. Ioan (I Ioan 2,16) atunci când enumără ca principale mijloace de manipulare a omului: pofta trupului, pofta ochilor și trufia vieții, adică mândria; iar Mihail Psellos spune că “demonii își fac convorbirea cu noi în chip ascuns ca să nu simțim de unde ne este războiul. Ei luând de la ființa lor imaginativă chipuri (și culori) și forme pe care le voiesc, le introduc în sufletul și în duhul nostru și ne înfățișează prin aceasta multe lucruri, ne sugerează sfaturi, ne arată forme, ne împrospătează amintirile unor plăceri, chipuri și patimi, și ne tulbură în stare de veghe sau somn.”9 Scopul acestui război care pornește și se lucrează atât prin trup cât și prin minte este de aduce pe om la cea mai mare patimă – cea a mândriei și a slavei deșarte din care izvorăște egoismul, dar și la gândul că noi și lumea stăpânită de noi ar fi ultima realitate, iar Dumnezeu – doar o iluzie.
Tocmai de aceea Sf. Antonie cel Mare recomandă ca arme împotriva diavolului, pe lângă rugăciune și post (Mt. 17,21), însemnarea cu semnul Sfintei Cruci, pentru că “prin semnul crucii s-a manifestat extrema smerenie a lui Dumnezeu Însuși, opusă mândriei și golului mincinos al satanei. Când omul arată că își însușește prin semnul crucii această smerenie, satana își vede învinsă mândria egoistă și goală.”10
Dacă omul s-ar fi folosit de aceste trei arme de la început, adică de post, prin nemâncare din pomul oprit; de rugăciune, prin contemplarea rațiunii lucrurilor, inclusiv a pomilor și prin continuarea unui dialog relațional cu Dumnezeu; de smerenie, prin respingerea totală a ideii de a ajunge ca Dumnezeu, recunoscându-și limitele – omul n-ar fi căzut. Sau dacă s-ar fi folosit de virtutea smereniei măcar atunci când a fost certat de Dumnezeu și și-ar fi cerut iertare, Dumnezeu tot l-ar fi iertat; dar iată că diavolul merge atât de departe cu amăgirea, încât vrea să ne convingă de neputința întoarcerii către Dumnezeu.

Note:
1. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stăniloae, Teologie Dogmatică Ortodoxă, vol. I, p. 311.
2. Căci Dumnezeu nu este autorul răului, cap. V, trad. rom. în PSB vol. 17, Om. IX, p. 441.
3. Răspunsuri către Talasie, FR vol. 3, p. 31.
4. Cf. Serghei Bulgakov, Lumina neînserată, cap. II, p. 346.
5. Răspunsuri către Talasie, p. 34.
6. Cf. Pavel Florenski, Stâlpul și temelia adevărului, trad. Emil Iordache, Iulian Friptu și Dumitru Popescu, Ed. Polirom, Iași 1999, p. 121-122.
7. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stăniloae, op. cit., vol. I, p. 314.
8. Cf. Ibidem, p. 314.
10. Cf. Ibidem, p. 316.
11. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stăniloae, Note la Sf. Atanasie cel Mare, “Viața Cuviosului Părintelui nostru Antonie, 28, în PSB vol. 15, Ed. IBMBOR, Buc. 1987, p. 214.
Reply With Quote
  #92  
Vechi 26.11.2009, 00:38:35
The_Fallen The_Fallen is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.06.2009
Mesaje: 380
Implicit

Vroiam sa spun ca daca Dumnezeu este atotstiutor, cunostea raul inainte ca Adam si Eva sa manance din pomul interzis.
Dar presupun ca totul este o alegorie pentru evolutia omului, descoperirea sinelui, nu stiu cum sa o numesc...optimizarea omului?
Oricum, vroiam sa stiu, Lucifer nu inseamna "cel care fuge de lumina"?Si atunci de ce un nume atat de predestinat?
"de rugăciune, prin contemplarea rațiunii lucrurilor" inseamna ca prin rugaciune ajungi la contemplarea lucrurilor, sau rugaciunea trebuie sa includa asta?
__________________
Cel mai tare schimb de replici de pe forum:
"Spune Biblia clar"
"Bblia zice clar si ca liliecii sunt pasari."

Last edited by The_Fallen; 26.11.2009 at 00:40:42.
Reply With Quote
  #93  
Vechi 26.11.2009, 10:12:57
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Eu tot nu inteleg cum intr-o lume in exclusivitate buna pot exista grade de bunatate. Daca un lucru e mai bun decit celalalt neaparat necesar exista si ceva rau. Corect?
Reply With Quote
  #94  
Vechi 26.11.2009, 10:33:44
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de topcat Vezi mesajul
Eu tot nu inteleg cum intr-o lume in exclusivitate buna pot exista grade de bunatate. Daca un lucru e mai bun decit celalalt neaparat necesar exista si ceva rau. Corect?
Intr-o astfel de lume, fiintele se diferentiaza prin capacitatea de a raspunde iubirii divine. Nu stim prea multe despre lumea ingerilor, insa e posibil ca toti sa fi fost creati la fel si unii dintre ei sa fi evoluat mai mult decat ceilalti, Serafimii ajungand mai "aproape" de Dumnezeu, pe cand Arhanghelii si Ingerii mai "departe".

In fond in functie de asta se va decide si starea noastra dupa moarte, in functie de dragostea de care vom da dovada inainte de momentul exitus.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #95  
Vechi 26.11.2009, 10:42:02
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de The_Fallen Vezi mesajul
Vroiam sa spun ca daca Dumnezeu este atotstiutor, cunostea raul inainte ca Adam si Eva sa manance din pomul interzis.
Dar presupun ca totul este o alegorie pentru evolutia omului, descoperirea sinelui, nu stiu cum sa o numesc...optimizarea omului?
Oricum, vroiam sa stiu, Lucifer nu inseamna "cel care fuge de lumina"?Si atunci de ce un nume atat de predestinat?
"de rugăciune, prin contemplarea rațiunii lucrurilor" inseamna ca prin rugaciune ajungi la contemplarea lucrurilor, sau rugaciunea trebuie sa includa asta?
Dumnezeu este atotprezent in timp, pentru El nu exista inainte sau dupa. El a hotarat sa creeze lumi de fiinte inteligente si libere sa faca voia Lui sau sa nu o faca. Atotstiinta Sa nu anihileaza libertatea noastra, nu predestineaza.

Si da, creaturile au evoluat de la simplu la complex derivand unele din altele intr-o perioada foarte lunga de timp, dupa cum scrie in primele doua capitole ale Facerii. La Daniel ni se arata ca viata pe Terra a venit din spatiu mai intai in apa si apoi pe uscat:

2. Daniel a început a grăi, zicând: "Văzut-am în vedenia mea din timpul nopții cum cele patru vânturi ale cerului au sfredelit marea cea necuprinsă.
3. Și patru fiare uriașe au ieșit din mare, una mai deosebită decât alta.
4. Cea dintâi semăna cu un leu și avea aripi de vultur. M-am uitat la ea până ce aripile i-au fost smulse și a fost ridicată de pe pământ și pusă pe picioare ca un om și i s-a dat inimă de om.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #96  
Vechi 26.11.2009, 10:58:06
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Intr-o astfel de lume, fiintele se diferentiaza prin capacitatea de a raspunde iubirii divine. Nu stim prea multe despre lumea ingerilor, insa e posibil ca toti sa fi fost creati la fel si unii dintre ei sa fi evoluat mai mult decat ceilalti, Serafimii ajungand mai "aproape" de Dumnezeu, pe cand Arhanghelii si Ingerii mai "departe".

In fond in functie de asta se va decide si starea noastra dupa moarte, in functie de dragostea de care vom da dovada inainte de momentul exitus.
Daca A e mai aproape si B e mai departe, atunci B e in spatele lui A. Intelegi ce vreau sa spun?
Reply With Quote
  #97  
Vechi 26.11.2009, 12:24:14
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit despre ierarhia ingerilor

http://www.crestinortodox.ro/lumea-n...hia-ingereasca
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote
  #98  
Vechi 26.11.2009, 12:30:46
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de glykys Vezi mesajul
:) Hai ca m-am distrat pe ziua de azi
Me­nirea ingerilor este preamarirea lui Dumnezeu in cunoastere dreapta si in neconditionata implinire a vointei Lui, dobandind prin aceasta fericirea vesnica in comuniunea cu Dumnezeu.
Sa inteleg din menirea ingerilor ca lumea lui Dzeu nu era perfecta in cunoasterea dreapta?
Ca fericiti nu prea erau :)
Reply With Quote
  #99  
Vechi 26.11.2009, 12:46:26
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit

Citat:
În prealabil postat de topcat Vezi mesajul
:) Hai ca m-am distrat pe ziua de azi
Me*nirea ingerilor este preamarirea lui Dumnezeu in cunoastere dreapta si in neconditionata implinire a vointei Lui, dobandind prin aceasta fericirea vesnica in comuniunea cu Dumnezeu.
Sa inteleg din menirea ingerilor ca lumea lui Dzeu nu era perfecta in cunoasterea dreapta?
Ca fericiti nu prea erau :)
De unde stie o maimutica ce misiune are un inger? Tocmai ca lumea lui Dumnezeu e perfecta daca ai cunoastere dreapta, daca nu... e imperfecta, maimutarita, inevoluata sau evoluata...
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote
  #100  
Vechi 26.11.2009, 13:24:44
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de glykys Vezi mesajul
De unde stie o maimutica ce misiune are un inger? Tocmai ca lumea lui Dumnezeu e perfecta daca ai cunoastere dreapta, daca nu... e imperfecta, maimutarita, inevoluata sau evoluata...
Unde ai vazut tu ca stie maimutzica ceva in domeniul asta? :)
Citesc si eu ce scrie: ca prin preamarire dobindesc fericirea vesnica.
Am dedus, logic, ca acum nu ar fi prea fericiti
Reply With Quote
Răspunde

Tags
ingerii, oameni, rau



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
De ce sunt ingerii reprezentati cu aripi? sergiu Generalitati 21 13.03.2014 21:24:46
Ingerii pot face voia lor proprie? sergiu Din Noul Testament 23 03.08.2012 16:12:03
Nelu și ingerii ben_gal Intrebari utilizatori 2 22.03.2010 23:36:49
Despre îngerii cei căzuți nectaria Generalitati 4 26.02.2009 12:04:44
Diavolul la sfat cu ingerii sai patinina34 Din Noul Testament 0 02.01.2009 20:42:39