![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
2. Existau pe vremuri in manastiri si se pare ca mai exista si mame spirituale, calugarite care au darul indrumarii duhovnicesti si la care vin oamenii sa ceara sfaturi. Bineinteles, nu au harul de a ierta pacatele. Dar la inceput functia de parinte spiritual era diferita de cea de preot. Sopovedania era doar pentru pacatele grave, iar calugarii aveau un ghid spiritual, 'batranul' lor. Nu stiu daca in Romania se mai obisnuieste, dar stiu ca la ortodocsii arabi si greci mai exista si mame spirituale. Ma gandesc ca ar trebui sa revenim la forme mai putin institutionalizate de indrumare spirituala. Daca de ex. cunoastem o femeie mai inaintata decat noi pe calea credintei si a vietii, putem sa o consideram ca pe o inrumatoare si sa ii cerem sfatul, nu trebuie sa fie hirotonita pentru asta..
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Iti propun spre intelegerea nevoi si a raportului duhovnic-psiholog sa-l lecturezi cu mare atentie pe parintele Paisie aghioritu. Cred ca de auzit ai auzit despre el si nu stam sa discutam acum autoritatea lui. Dac nu ai citit nuimic de acest parinte este cu atit mai bine ,pt. ca ai ocazia sa o iei de la inceput ,cu atentie pt. ca scrie absolut deosebit.
Este insa bine sa fim oameni pretentiosi,rezervati si cu mult discernamint fata de ,,importuri",buni cunoscatori ai ortodoxiei si bine infipti in ea ,vinduti la propriu cu inima si sufletul ei,si sa nu fim frunze in vintul contemporaneitatii. Psihologia a prins bine la societatile secularizate in care biserica si-a pierdut caracterul absolut duhovnicesc si duhul sfint mindrindu-se insa cu noua achizitie a utilitarismului,in societatile desacralizate in care D.zeu este doar un model artistic si arhaic.Omul dezbracat de D.zeu(,,citi in hristos v-ati botezat in Hristos v-ati si imbracat") de mai multe generatii,omul care nu mai cere si nu mai maninca ,,piinea cea de toate zilele"(adica dumnezeiasca euharistie),omul care nu merge sa se vindece la sf. si dumnezeiasca taina a maslului,omul care ignora existenta si continua lucrare a ispititorului,omul care nu-l traieste pe Hristos in inima lui in permanenta ci il rationeaza in intelectul sau ca existent,omul care nu se marturiseste periodic amanuntit,amanuntit de pacatele sale dar mai ales omul care nici nu vrea sa stie ca viata sa este normata de sf. canoane ... este omul care cauta,crede,simpte nevoia si si recomanda altora ...PSIHOLOGIA. Nu are nici o legatura asa-zisul comportament ,,retrograd" al trairii si marturisirii vi,cu toata inima, al lui Hristos si ,,salvarea" omului aflat in nevoie de o noua stiinta. Sa ne amintim pozitia parintelui Cleopa cind era internat in spital la Tg.Neamt si il tot imboldea doctorita sa bea 2 oua pt. a-i face o colecistografie la fiere(era in post)iar el refuzind i-a spus : ,,...du-te doamna doctor cu ouale dumitale ca eu nu cred in ele. Dar in ce crezi dumneata? Eu cred in Hristos si atit!" Ce spunea sf. ap. Pavel ? : ,,... toate imi sunt ingaduite dar nu toate-mi folosesc,toate imi sint ingaduite dar nu toate zidesc..." Da, toate imi sunt ingaduite(D.zeu nu a interzis psihologia !) dar nu toaste imi linistesc sufletul,mi-l desleaga de pacate si mi-l mintuiesc. Alegerea este a fiecaruia !... ca si credinta! Last edited by zaharia_2009; 08.08.2009 at 15:09:59. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cuvantul Lui Dumnezeu adus noua prin singurul fara de pacat, Dumnezeu a intrupat in om pentru ca noi sa credem Cuvantul pe Isus Hristos care a indemnat la iubire adevarata intre oameni, a indemnat la rabdare, a indemnat la a face totul in Adevar, a indemnat la smerenie. Nu sta scris? Templul Lui Dumnezeu este in voi? Dragostea fata de oameni, Adevarul, smerenia nu cunosc viclenie, mandrie, minciuna sau ura! Tot Pavel a mai spus: . Fraților, fii ai neamului lui Avraam, și cei ce vă temeți de Dumnezeu, vouă* v-a fost trimis Cuvântul acestei mântuiri. *Mat. 10:6; Luc. 24:47; Fap. 3:26; Fap. 13:46 27. Căci locuitorii din Ierusalim și mai marii lor n-au cunoscut* pe Isus; și, prin faptul că L-au osândit, au împlinit** cuvintele Prorocilor, care† se citesc în fiecare Sabat. *Luc. 23:34; Fap. 3:17; 1Cor. 2:8. **Fap. 14, 15; Fap. 15:21. †Luc. 24:20, 44; Fap. 26:22; Fap. 28:23 28. Măcar că* n-au găsit în El nicio vină de moarte, totuși** ei au cerut lui Pilat să-L omoare. În adevăr, însușirile nevăzute* ale Lui, puterea Lui veșnică și dumnezeirea Lui se văd lămurit, de la facerea lumii, când te uiți cu băgare de seamă la ele în lucrurile făcute de El. Așa că nu se pot dezvinovăți; *Ps. 19:1, etc.; Fap. 14:17; Fap. 17:27 21. fiindcă, măcar că au cunoscut pe Dumnezeu, nu L-au proslăvit ca Dumnezeu, nici nu I-au mulțumit; ci s-au dedat la gândiri deșarte*, și inima lor fără pricepere s-a întunecat. *2Împ. 17:15; Ier. 2:5; Efes. 4:17, 18 22. S-au* fălit că sunt înțelepți, și au înnebunit; *Ier. 10:14 23. și au schimbat slava Dumnezeului* nemuritor într-o icoană care seamănă cu omul muritor, păsări, dobitoace cu patru picioare și târâtoare. *Deut. 4:16, etc.; Ps. 106:20; Isa. 40:18, 25; Ier. 2:11; Ezec. 8:10; Fap. 17:29 24. De aceea*, Dumnezeu i-a lăsat pradă necurăției, să urmeze poftele inimilor lor; așa că** își necinstesc singuri† trupurile; *Ps. 81:12; Fap. 7:42; Efes. 4:18, 19; 2Tes. 2:11, 12. **1Cor. 6:18; 1Tes. 4:4; 1Pet. 4:3. †Lev. 18:22 25. căci au schimbat în minciună adevărul* lui Dumnezeu și au slujit și s-au închinat făpturii în** locul Făcătorului, care este binecuvântat în veci! Amin. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Ai inceput atat de frumos incat chiar m-ai impresionat. Acum, inteleg ca esti de cealalta parte a baricadei, desi in aparenta in aceeasi tabara. Nu te pronunta impotriva sfintelor icoane, fiindca nu de Duhul lui Dumnezeu esti stapanit, chiar daca te folosesti de citate. Atat psalmii cat si sfintele evanghelii sunt pline de aparente care parca instiga la revolta si dezbinare. E nevoie de acel "ceva" lasat de Mantuitor prin sfintii apostoli, tuturor sfintilor parinti marturisitori care s-au inchinat sfintelor icoane, care s-au jertfit credintei ortodoxe, care ne-au lasat sfinte moaste izvoratoare de mir si facatoare de mari minuni si care ne-au lasat noua cuvinte de invatatura prin har de netagaduit. Cand vorbim de Sf Antonie cel Mare, Vasile cel Mare, Ioan Gura de Aur, Grigorie Teologul, Sf Nicolaie si cati alti sfinti parinti pentru care atat Sfintele Icoane cat si Sfintele Taine, dar mai ales Preasfanta Fecioara pe care voi le tagaduiti, deja nu mai vorbim de necunostinta, fiindca toate astea sunt palpabine si cat se poate de reale, ci de mandrie, inselare, indaradnicie, lipsa de vointa in cunoasterea acelui Adevar prin care sa ne mantuim cu adevarat. Pana la urma am putea spune ca nu omul e vinovat, fiindca el nu stie ca este in greseala... Dar Dumnezeu ne tot trimite "telegrame" ca daca ne ostenim pe drumul inselarii, tot inafara staulului ne vom situa, iar mai devreme sau mai tarziu, tot ai "lupului" suntem haraziti, fiindca el ne paste!... Arata-mi unul care n-a crezut in sfinte icoane, in Sf. Fecioara si nu a ravnit toata viata lui sa se impartaseasca cu Sfintele Taine (chiar daca a fost in pustie sau in inchisori comuniste) si care sa fi devenit sfant cu moaste izvoratoare de mir!... Si diavolul face minuni, dar numai cat ii ingaduie Dumnezeu. De ce te opresti la ele. Pune osteneala ta la Picioarele adevaratului Iisus si vei descoperi diferenta. Acum e euforie de grup, nu harul lui Dumnezeu!... Iarta-ma, te rog. Tu poti sa spui lucruri extrem de folositoare, care insa sa nu contrazica cu nimic propria noastra credinta, ci dimpotriva. Dar in acelasi timp, daca esti un sol al vrajmasului, nu vei putea fi niciodata "fratele meu", chiar daca mi-as dori. Si tu esti dintre "cei chemati" la mantuire. Nu eu te chem, fiindca sunt nevrednic si nu pot convinge eu prin filozofia si interpretarile mele, pe nimeni. Mantuitorul ne cheama, acolo, intr-una "Sfanta, soborniceasca si apostoleasca biserica", unde sa ne cuminecam cu smerenie din Sangele si Trupul lui Hristos. Asta inseamna sa fii in "staul". Toata osteneala noastra in afara "staulului", nu e nici apostolat, nici fapta buna, ci chemare spre mandrie, sminteala si neascultare. Dumnezeu si Mantuitorul Hristos, sa aiba mila de noi toti, iar noi sa primim gandurile Lui in sufletele noastre, iar pe cele poleite ale vrajmasului, sa le alungam cu toata fiinta noastra! P.S. - Iata o dovada de 11 minute, a ceea ce spuneam mai devreme: http://www.youtube.com/watch?feature...&v=47fYZkwScSY
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) Last edited by Mosh-Neagu; 15.04.2013 at 02:02:20. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Florin, multumesc pentru PM si mai ales pentru modificarea care ai facut-o la "profil", intelegand acum ca de fapt si tu esti ortodox, dar doresti in felul tau sa tragi un semnal de alarma.
Imi cer iertare fiindca m-am pripit. De obicei, cei ce vin cu astfel de citate sunt inconfundabili. Iar tu pareai unul dintre ei. De obicei noi pe-aici, ca sa ne inteleptim unii pe altii, facem trimitere la sfintii parinti, mult induhovniciti, fiindca interpretarile pe care le dam noi versetelor, lasa mult de dorit. De aceea e de preferat, pe langa duhovnic, scrierile sfintilor parinti, atunci cand dorim sa intelegem Sf. Scriptura, sau psalmii. Dumnezeu sa-ti lumineze pasii si te mai asteptam cu drag.
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ma bucur sa vad oameni care apara Adevarul si care cerceteaza in ei, mai inainte de a cerceta pe fratii lui. Iti multumesc si eu! Dumnezeu sa ne lumineze pe noi pe toti cu intelepciunea Lui! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Care sunt principalele preconcepții, greșeli în relația cu un duhovnic? Ce se poate cere și aștepta de la un duhovnic?
Este, într-adevăr, un subiect foarte complex și extrem de important. Am să mă opresc, deocamdată, la două aspecte, care îmi vin în minte acum și pe care le consider a avea un impact major în relația cu duhovnicul. Primul ar privi disocierea sau distincția pe care trebuie să o facem între preotul care primește mărturisirea păcatelor și dă dezlegarea de ele în numele lui Dumnezeu și părintele duhovnicesc. De cele mai multe ori se face confuzie între cele două, cu consecințe negative. Dacă vedem în preotul care primește mărturisirea mai curând pe părintele duhovnicesc, atunci dialogul nostru va fi concentrat asupra discutării problemelor și a soluțiilor pe care le așteptăm de la acesta. În cazul acesta, se minimalizează conținutul propriu zis al Tainei Sfintei Spovedanii, care privește mărturisirea clară a păcatelor, însoțită de părerea de rău și de făgăduința de a nu le mai repeta și dă dezlegarea de păcate. Lucrul acesta este cel mai frecvent în cazul tinerilor. Dacă vedem în preot numai pe slujitorul bisericesc care primește mărturisirea păcatelor și dă iertarea – deși nu este puțin lucru, ci chiar mult mai important decât orice sfat duhovnicesc – atunci putem neglija relația duhovnicească de îndrumare și de ascultare, de supunere a voii tale unui părinte. Cele două ipostase se întâlnesc, în cele mai multe cazuri, în persoana aceluiași preot, dar ele pot fi și distincte. În obștile monahale, de exemplu, unul este preotul căruia te spovedești și altul este părintele duhovnicesc căruia îi supui întreaga ta voință și care își asumă responsabilitatea îndrumării tale duhovnicești. Propunerea mea nu este să avem un părinte duhovnicesc diferit de preotul care în cadrul Tainei Sfintei Spovedanii ne dezleagă de păcatele mărturisite, ci de a face distincție între cele două slujiri. Sigur că cea mai eficientă sfătuire este cea care se face în scaunul spovedaniei, dar sfătuirea se poate face în orice alt context. Să ne amintim de atmosfera Patericelor, unde părinții mergeau numai după sfat la Bătrâni. Poate că cel mai bine ar fi să facem noi o foarte clară distincție între mărturisirea propriu-zisă a păcatelor, căreia trebuie să-i acordăm maximă atenție și să n-o strecurăm printre discuții lungi cu duhovnicul, pe de o parte și îndrumare duhovnicească, pe de altă parte. Un alt aspect legat de duhovnic, pe care l-am desprins din experiența mea de până acum, îl reprezintă riscul de a-l încărca pe duhovnic cu sarcini și ipostase care nu țin de condiția lui de duhovnic. Și am să mă explic. Duhovnicul devine la un moment dat un înlocuitor sau un substitut sau o proiecție ideală a ceea ce lipsește credinciosului. Dacă credinciosul tânăr nu are un tată pe placul lui există riscul să-l înlocuiască cu duhovnicul, ceea ce este greșit. Aveam de a face tot cu confuzii grave. Dacă soția nu are un soț pe placul ei, există riscul să deplaseze raportarea ei la bărbat către duhovnic. Aici este riscul cel mai mare și cel mai frecvent. Nu mă refer, Doamne ferește, la sentimente necurate, ci la raportarea propriu-zisă ca fire femeiască la fire bărbătească. Riscul acesta este hrănit de faptul că soțul reprezintă o concretețe verificabilă din toate punctele de vedere, care-și face foarte repede vădite neputințele, în timp ce duhovnicul reprezintă o proiecție ideală a bărbatului. Am în vedere mai ales nevoia soției de a se raporta la autoritatea bărbatului. A se avea în vedere și predispoziția frecvent întâlnită la femei de a plonja în reverii și lumii utopice. În astfel de situații duhovnicului i se cere să preia coordonarea în amănunt a vieții respectivului credincios, să dea soluții la toate problemele practice cu care se confruntă acesta. Intră în discuție aici încă o chestiune foarte delicată: până unde poate duhovnicul să-și asume viața și deciziile privind viața cotidiană a credinciosului. Poate el să hotărască dacă să se căsătorească sau nu, cu cine să se căsătorească, ce facultate să facă, ce serviciu să ia, ce afaceri să facă, dacă să se împrumute sau nu la bancă etc.? Punctul meu de vedere este că duhovnicul nu trebuie să hotărască în locul unei alte persoane, că fiecare persoană umană, în temeiul libertății și al responsabilității, trebuie să-și asume în cele din urmă exclusiv orice hotărâre. Duhovnicul poate să-l ajute să înțeleagă mai bine lucrurile și mai ales să deslușească impactul duhovnicesc al oricărei decizii. Duhovnicul îl poate ajuta pe credincios să-și citească mai bine motivațiile lăuntrice, resorturile adânci, intențiile ascunse care l-ar determina spre o decizie sau alta etc. Dar nu cred că este bine să hotărască în locul altei persoane. (Parintele Constantin Coman) |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Last edited by Marius22; 07.09.2009 at 17:14:36. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Doar preotul poate fi duhovnic . El este pentru fiecare mai mult decat un prieten , un om care ne cunoaste tainele inimii si care ne poate ajuta cu leacul adecvant pentru vindecarea bubelor . Suntem obligati fiecare sa ne cautam un duhovnic chiar daca ar trebui sa mergem pana la marginea pamantului .
Omul se poate spovedi la mai multi preoti dar duhovnic doar un singur preot ii este . De ce ? Fiindca mergand cat de cat la un anumit interval de timp sa ne spovedim la el ne cunoaste sufletul , el ne cunoaste caderiile , el stii cel mai bine dintre toti cum sa ne ridice dupa ce am cazut . El ne ajuta sa nu mai cadem atata de des. Caci ascultand de duhnovnic , de fapt nu de el ascultam , ascultam de Hristos . Si in general cam toate deciziile din viata aceasta pe care le luam mai mici sau mai mari ar fi bine sa le luam sub indrumarea duhovnicului astfel sa se faca voia lui Dumnezeu prin el . Doamne ajuta sper sa va fie de folos . |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Norocul ortodoxiștilor că rumânilor puțin le pasă de biserică, de adevăr, de Dumnezeu, de mântuire și că astfel pot să își ducă mizeria și pseudo-ortodoxia mai departe fără a fi deranjați prea mult (măcar pe un termen scurt și mediu, că oricum pe termen lung deja se cristalizează prăpădul "ortodoxiei" la rumâni), fără a avea prea multe reclamații, în ciuda nenumăratelor acte de malpraxis duhovnicesc pe care le comit cu onor "iscusiții" "duhovnici"; în hărmălaia asta, în mușuroiul acesta de oameni nesimțiți și nesimțitori față de cele ale Duhului, în gloata asta de mulți (și paraleli) își pune biserica pseudo-ortodoxă rumânească toată baza; fără ei și fără marele lor sprijin, în special financiar, dar și acela de indiferență, probabil sistemul ticăloșit al pseudo-ortodoxiei ar capitula sau ar fi capitulat de mult. De aceea cârdășia indiferenților paraleli cu biserica este atât de mult răsplătită de oamenii sistemului ticăloșit, de aceea oamenii de spirit sunt atât de disprețuiți și de marginalizați de pseudo-aleșii lui Dumnezeu aici la porțile orientului unde totul este luat în batjocură, inclusiv, și în mod special, numele lui Dumnezeu și Sfânta Tradiție a Bisericii lui Hristos. Last edited by Decebal; 29.12.2012 at 22:34:35. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Poate un crestin ma poate ajuta? | andrei1994 | Umanitare | 6 | 16.10.2011 16:02:01 |
cine ma poate ajuta | gherman | Pocainta | 10 | 12.11.2009 23:56:59 |
Cine ma poate ajuta? | Dia20_diana | Nunta | 7 | 25.06.2008 18:52:37 |
cine ma poate ajuta? | NiCcoleta | Stiri, actualitati, anunturi | 1 | 17.03.2006 03:41:06 |
|