![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Tocmai asta spuneam si eu.Nu ai cum sa cunosti un munte in fiecare coltisor al lui,fiecare fir de iarba sau fiecare grauncior de pamant.Asa si cu Dumnezeu.Nu poti sa-l cunosti pe Dumnezeu doar din cateva pareri.
__________________
cristian-ionela |
#2
|
|||
|
|||
![]()
@antoniap
“Terfelirea unor nume celebre e o practica ce a prins amploare in ultimii ani.” A menționa un nume celebru pentru a susține ideea că nu trebuie luptat prin orice căi împotriva homosexualilor este o terfelire doar din perspectivă credincioasă. Eu cred că îi ajută pe LGBT să/și apere drepturile, prin conștientizarea populației credincioase, care este convinsă tot mai mult că un homosexual se rezumă doar la aspectele din dormitor și acest grup de oameni duce la decăderea spirituală a societății românești, dacă ar avea mai multe drepturi decât au. @orthodoxia.i.thanatos “Psihiatria este contestată ca și știința” – este o propoziție FOARTE interpretabilă. Dar am promis că mă voi abține de la comentarii. Într/o altă ordine de idei, nu ai înțeles pe deplin nedumerirea mea. Eu vroiam să spun că BOR are o putere extraordinară asupra societății românești, pentru că 87% dintre români sunt creștin/ortodocși, chiar dacă nu toți practicanți. Iar opinia BOR este lege pentru majoritatea românilor, astfel că dacă biserica se pronunță (fie și în treacăt sau mai puțin pertinent asupra unei chestiuni) românii își raliază atitudinea după cler. Iar dacă BOR a blocat articolul 200 și întotdeauna când este o polemică televizată sau în mass/media pe această temă afirmă că se opune, automat iese la iveală funcția de formator de opinie. Dacă faci un sondaj reiese clar că atitudinea lor este dată nu de cunoaștere imparțială a fenomenului și de declarația BOR sau a duhovnicului sau a parohului – care se pronunță fără ezitare împotrivă, deseori în totală necunoștință de cauză. Astfel că majoritatea credincioșilor consideră că homosexualii trebuie ignorați, prigoniți, vindecați, fără să știe că sunt oameni cât se poate de normali, fără să știe că, uneori, fac lucruri mult mai bune decât așa/zișii credincioși. Cu alte cuvinte Biserica induce voit o opinie deloc favorabilă asupra persoanelor LGBT. @Pădurariucristi, Alexandrucror Mi/e teamă că nu ați înțeles menirea acestui topic. Căutarea lui Dumnezeu este un drum mult prea intim să/l discutăm pe forumuri. Este un proces tăcut și discret. Rolul acestor întrebări nu constituie decât o vale pe care sunt nevoit s/o traversez. Este cunoșterea corectă a religiei în care m/am născut și despre care adepții ei consideră că este singura potecă prin care ajungi cel mai aproape de Dumnezeu. Nu încerc să/L cunosc pe Dumnezeu din 5 păreri însă ... voi cunoaște foarte bine ce părere au despre cuvântul Lui credincioșii ortodocși. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Probabil nu am inteles motivele care iti determina nedumerirea. Din cite pot sa-mi dau seama din ultimul tau mesaj, cred ca ai o intelegere idealista a societatii, a modului in care lucreaza mecanismele acesteia. Genul de democratie pe care o invizionezi, in care toti paticipantii sint educati, cu spirit civic, au acces la surse obiective de informatie, emit judecati pertinente, si in care politica se face cu onestitate nu prea aduce cu lumea in care traim. Contesti rolul bisericii ca formator de opinie, dar pari sa nu ai obiectii cind e vorba de organizatii mai mult sau mai putin guvernamentale, care isi promoveaza obiectivele operind tot asupra societatii, sau cind e vorba de mass media, care propaga interesele a diverse grupuri, sau chiar de guvern, cazul cel mai grav, care modeleaza prin scoala mintile cetatenilor dupa ideologii ce nu se reflecta in traditiile si aspiratiile majoritatii. Democratia inseamna un joc de forte, si nu curat, si nu intotdeauna drept intre diferite grupari de putere care isi disputa votul cetatenilor. Regulile jocului sint insa acceptate de catre majoritate, grupuri si indivizi, pentru ca pare sa fie mai putin oprimant pentru societate decit in alte forme cunoscute de omenire. Din pacate exista astazi centre de interes foarte puternice care forteaza implementarea propriei ideologii, un socialism liberal bazat pe o noua ordine sociala sustinuta printr-o moralitate de tip umanist - ateu, abuzind institutiile democratice si facindu-le sa lucreze impotriva vointei majoritatii. Asistam la un proces gigantic de inginerie sociala (se intimpla pretutindeni), de re-educare a omenirii in spiritul unor valori decise de o minoritate, de formare a omului nou care sa sustina modelul social menit sa aduca profituri mari si sigure. Ce se intimpla in Romania nu-i decit deja-vu pentru cei care le-au trait in alta parte a lumii. Mai itii minarea casatoriei prin introducerea divortului la intelegerea partilor, urmeaza decriminalizarea homosexualitatii, apoi legiferarea concubinajului prin uniuni civile conferind aceleasi drepturi ca si prin casatorie, dar care uniuni pot fi desfacute in orice moment si fara nici un fel de obligatie de a confirma juridic despartirea, apoi exinderea uniunilor civile si la parteneriatele homosexuale, dupa care re-definirea casatoriei la cupluri fara deosebire de sex. Aceasta transformare masiva este dirijata prin usa din spate: prin decizii ale curtilor supreme de justitie si parlament. Toate incercarile de a obtine aprobarea populatiei prin referendum s-au soldat cu esec. Constient sau nu, esti un activist al unor interese straine de democratie. Vorbesti de drepturi in timp ce negi drepturile majoritatii de a se exprima si crede. De-altfel, istoria nu face decit sa se repete. Ce ma sperie insa este rapiditatea cu care se intoarce. Constitutia Republicii Socialiste Romania a fost una dintre cele mai liberale din lume. Iti garanta dreptul la libera exprimare, credinta, asociere etc. …atita timp cit nu contraziceai adevarul unora. Noutate cu care vine de asta data consta intr-o simpla schimbare de atribut, adevarul altora, dar prin el se insereaza si mai multa perfiditate. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
@Orthodoxia.i.thanatos
“Apreciez modul inteligent si elegant prin care iti faci lucrarea” = ???!!! N-am înțeles. La ce te refereai: la lucrarea de licență, la a “diavolului”, la lucrarea de militare pentru LGBT (de care nu aparțin), lucrarea de cunoaștere corectă și de la sursă a doctrinei ortodoxe ? Întrebarea a unsprezecea. Teoria evoluției reprezintă, în știință, cea mai bună dintre toate explicațiile privitoare la modul în care ne-am dezvoltat ca ființe vii. Evoluționismul (fie el teist sau ateist) nu se referă și la abiogeneză (modul în care am apărut). Marea majoritate a oamenilor de știință (fie ei români, francezi, ruși, indieni, chinezi, japonezi sau nigerieni) consideră adevărată această teorie, susținută d.p.d.v. științific. Dintre oamenii de știință care o contestă (foarte puțini numeroși) o parte o fac din convingeri religioase, fiind identificați credinței creaționismului științific – care încearcă să caricaturizeze, ironizeze dovezile care au fost invocate, iar ceilalți se leagă de aspecte strict punctuale aflate în “litigiu”, care, dacă n/ar exista, știința n/ar fi evoluat niciodată. Este adevărat că teoria evoluției este considerată de creștin/ortodocși falsă din punct de vedere științific ? Este adevărat că, din viziune ortodoxă, lumea a fost creată acum doar câteva mii de ani, universul, planeta, organismele vii și omul în doar șase zile (iar evoluția prin care au trecut este doar evoluția care s/a petrecut în cele câteva mii de ani), după cum reiese din interpretarea literală a genezei biblice ? Este adevărat că se susține faptul că Noe a construit o arcă uriașă cu un compartiment pe măsura fiecărei pereche de viețuitoare, știindu/se faptul că pe Terra există (aproximativ) 500.000 de specii de plante și 1.500.000 de specii de animale ? |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Exista unii autori ortodocsi si unii ortodocsi care gandesc asa sau cu nuante (autorul cel mai invocat este Seraphim Rose), dar multi altii care nu gandesc asa (exista lucrari in acest sens, p. Doru Costache, p. Dumitru Popescu; Kalamiros (nu am citit inca ultima carte), Bouteneff etc. Iarasi, au loc discutii aprinse pe acest forum.. Stiinta nu poate fi combatuta decat cu atgumente stiintifice, deci nu are cum religia sa 'fie impotriva' descoperirilor ei. Referatul biblic al facerii nu este un text stiintific in sensul stiintei moderne. Este un text teologic, simbolic (in sensul cel mai proifund alc cuvantului) si poetic. Nu trebuie inteles ad literam. Asta au vazut si parintii bisericii, insa ei au foloisit pentru interpretarea lui cosmologia din epoca lor.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Încă o dată mi se confirmă (una dintre concluziile acestui topic) faptul că doctrina ortodoxă este deschisă la interpretări și există deopotrivă credincioși care cred în literalismul Bibliei și alții care interpretează altfel geneza.
La fel cum trebuie studiată concepția călugărului Seraphim Rose, aceeași aplecare trebuie acordată și lui Pierre Teilhard de Chardin. E un lucru remarcabil că există și unele voci (în teologia românească) cum ar fi preotul Doru Costache. Mi/a picat în mână doar o singură lucrare de/a lui, dar esențială, anume “Viziunea teologiei ortodoxe asupra controversei creaționism-evoluționism [elemente pentru un discurs de metodă]”. Cosmologia biblică din lumina Sfinților Părinți exclude orice unilateralitate, adică nu susține creaționismul literal biblic. Dar de ce nu este Doru Costache angrenat în cursuri pentru a deschide niște ferestre profesorilor de religie din învățământul preuniversitar, care sunt educați în cel mai profund spirit dogmatic al acestei chestiuni. Spunea odată un filosof creștin român (este vorba de LB și al lui Marele Anonim), drag mie, însă ignorat de Biserica Ortodoxă: “Oamenii se hrănesc cu dogme și dogmele cu oameni”. Înainte să se pronunțe asupra acestei chestiuni (în totală necunoștință de cauză și din ignoranță), cei în măsură să ne lumineze (religios) mințile ar trebui să se pună la curent cu faptul că nu este corectă o interpretare literală a genezei. Însuși doctorul Doru Costache a propus abordarea mystagogică (nici literalism, dar nici alegorie) prin “despicarea literei” cum zice Grigorie Teologul. Dar ce ne facem, tot el se întreabă, cu manualele de teologie ortodoxă marca Zăgrean și Todoran, care se abat puțin de la direcție; oare în sens bun, oare în sens rău, asta mă întreb eu, că nu le/am citit ! Dacă îmi permiteți o concluzie incipientă. Observ păreri, venite din cadrul aceleiași comunități a credincioșilor ortodocși, (aparent) divergente, nuanțate. Asta induce pluralismul interpretărilor și schițează pozițiile mai mult sau mai puțin ... pătimașe ale unor useri. Dacă personal prefer o poziție mai relaxată, și nu profund dogmatică, în acest demers de cunoaștere a doctrinei am nevoie nu de interpretări personale, viziuni mai destinse, ci chiar de literalism, de pozițiile “pătimașe”, care, în viziunea mea, se mulează mai bine, precis pe religia ortodoxă în învățăturile ei. Corectați/mă dacă greșesc când spun că poți cunoaște o doctrină doar prin susținătorii ei acerbi. Asta nu înseamnă că nu le mulțumesc sincer pentru răspunsurile lor, deopotrivă, lui Fani71 și orthodoxia.i.thanatos; (desigur și celorlalte persoane cu care am dialogat). PS: Aștept răspunsul care mă interesează mai mult. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sint credinciosi care cred in literalismul Genezei si altii care interpreteaza altfel... Printre credinciosi se numara si Sfintii Efrem Sirul,Vasile cel Mare si altii...chiar daca cu ceva nuantari. Citat:
... Ne mai ramine acum sa ne intrebam:oare principalul "prooroc" al Noii Religii din Occidentul modern,teihard de chardin,si-a primit ideile prin contact direct cu puterile vrajmasesti... Am vazut deja cum a luat cunostinta Teihard de " invelisul constient" ce inconjoara pamintul,exact in tarimul sub-ceresc unde,potrivit teologiei ascetice ortodoxe,salasluiesc demonii. Dar un pasaj inca mai limpede se gaseste intr-una din scrierile timpurii ale lui Teilhard,intitulata " Puterea spirituala a Materiei ",ce pare a fi relatarea dramatizata a unei experiente mistice prin care Teilhard trecuse de curind. Relatarea incepe asa: " Omul mergea prin desert,urmat de tovarasul sau,cind Lucrul s-a napustit asupra lui...Apoi,deodata o suflare de aer arzator trecu peste crestetul sau,strapunse bariera pleoapelor sale inchise si patrunse in sufletul sau. Omul a simtit ca inceteaza a mai fi doar el insusi;o rapire irezistibila l-a luat in stapinire,ca si cum toata seva lucrurilor vii,varsindu-se dintr-odata intre prea strimtele hotare ale inimii sale,ar fi remodelat cu putere slabitele fibre ale existentei sale... Si in acelasi timp,spaima de o primejdie supraomeneasca il asuprea,un simtamint nedeslusit ca puterea ce se napustise asupra lui era echivoca,tulbure,esenta combinarii raului cu binele... " - M-ai chemat:iata-ma" [ spune Lucrul ] " - Satui de abstractii,de atenuari,de vorbaria vietii sociale,ai dorit sa te masori cu Realitatea intreaga si neimblinzita...Te asteptam spre a fi facut sfint.Iar acum m-am asezat asupra ta pe viata,sau pe moarte...Cel ce m-a vazut odata,nu ma poate uita niciodata;el trebuie fie sa mearga intru osinda impreuna cu mine,fie sa ma mintuiasca o data cu sine." [Vizionarul raspunde ] " -O,tu cel divin si puternic,care e numele tau ? Vorbeste. " ..... Dupa citarea acestei relatari in cartea sa despre Teilhard,Dr. Wolfgang Smith observa: " Este intr-adevar ciudat ca Teilhard sa numeasca " divin "un spirit ce nu este sfint,fiind susceptibil de a fi cazut..." PS. Marele Anonim al lui Blaga...nu este de loc anonim pentru noi,crestinii ortodocsi...a venit si pe pamint,S-a intrupat,a patimit,S-a ingropat si a inviat a treia zi dupa Scripturi! F bun ca poet insa...Eu nu strivesc corola de minuni a lumii... PS1....uite un fel de dogma.Nu poti sa-ti tai capul si trupul ramas sa mearga unde doreste,...te-as sfatui sa nu o incalci!
__________________
Singura dragoste adevarata este cea care încredinteaza aproapelui viata vesnica! Sfintul Iustin Popovici |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Acest subiect se discuta pe alte threaduri si nu cred ca are vreun rost sa-l extindem aici. Totusi, incitat de afirmatiile surprinzatoare pe care le faci cu referire la evolutie, care ar fi un adevar ca si dovedit, imi permit sa-ti cer sa te gindesti la o problema simpla, de mecanica, care poate fi rezolvata la nivel de cunostiinte de clasa a IX-a, prin care incerc sa-ti sugerez ca poate stiinta ar mai avea multe de explicat la capitolul “trivialitati” inainte de a-si propune teluri grandioase la marginea universului sau dincolo de istorie. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
@Orthodoxia.i.thanatos
Ai dreptate că nu are niciun rost să extindem această discuție aici. Ar însemna să fim destul de off-topic. Drept urmare, voi trece la următoarea întrebare. A douăsprezece întrebare. Din ce motiv lui Augustin i se spune Fericitul Augustin, iar pe tărâmuri românești se vorbește despre Prea Fericitul Teoctist, Daniel ? Induce acest lucru o diferențiere în gradul de fericire, în sensul că unul era mai fericit decât celălalt ? |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Cu aceleasi bune intentii pe care le-ati afirmat si voi simt nevoia sa fac 2 observatii cu caracter general - adica valabil pentru toate intrebarile de pana acum. Si aceasta pentru ca pana la 30 de ani am fost ostila Bisericii, iar acum cred ca am capacitatea de a intelege fundamentul fals pe care se bazeaza neintelegerea religioasa, insotita - ca in cazul din trecutul meu - sau neinsotita, in cazul altora, de ostilitate.
Daca interventia mea vi se pare nepotrivita va rog sa ma iertati si sa o ignorati. 1. Bogdan, modul in care formulezi intrebarile, incepand cu prima, se datoreaza faptului ca te raportezi juridic la Dumnezeu. Si raspunsurile, unele foarte "teologice", s-au formulat pe masura. Doar vreo doua-trei au sesizat ca baza intrebarii e falsa. Dumnezeu este Tatal nostru. A te mantui inseamna a deveni fiu al lui Dumnezeu. Daca ne uitam si la oameni, un parinte care are mai multi copii se comporta diferit cu ei, in functie de personalitatea lor, desi ii iubeste pe toti si le vrea tuturor acelasi bine. De aceea unii copii, comparand comportamentul parintelui fata de ceilalti frati ai sai, poate socoti - fals, insa - ca parintele este partinitor. Un parinte, om fiind si supus greselii, poate gresi, insa la Dumnezeu lucrurile stau altfel: Concluzie: subiectiv, Dumnezeu pare partinitor, obiectiv - nu este! Calea ortodoxa este calea prin care fiecare om dobandeste convingerea intima si lucratoare ca este fiu al lui Dumnezeu. Daca nu o dobandeste, chiar botezat fiind, nici botezul nu-l poate sili sa devina fiu al lui Dumnezeu. Religiile sunt cai de a constientiza ca suntem fii ai lui Dumnezeu, unele mai compatibile, altele mai putin compatibile cu felul propriu de a fi al lui Dumnezeu. Noi socotim ca ortodoxia este cea mai apropiata cale accesibila omului de a-l cunoaste pe Dumnezeu si de a-i deveni fii, intrucat Insusi Fiul Sau a marturisit despre Dumnezeu, atat cat este posibil omului aflat in trup sa primeasca. A nu te mantui, ortodox sau neortodox fiind, inseamna a accepta, eventual, la modul intelectual, ca exista un Dumnezeu, dar a nu deveni capabil sa fii fii, sa il accepti ca Tata. De aceea moralitatea atee nu mantuieste. Pentru toate intrebarile tale, schimba baza de referinta si incearca sa fundamentezi intrebarea pe faptul ca Dumnezeu este, in mod esential, Iubire, un Tata care isi ajura fiecare copil sa ii devina copil. Exista un comentariu extraordinar la parabola fiului lui Dumnezeu, pe care insa nu il am la indemana, in care se remarca exact modul in care ne raportam noi, oamenii, la Dumnezeu, in functie de situatia in care ne aflam: - fiu care si-a insusit averea si o cheltuie - fiu care realizeaza desertaciunea averii - fiu care se intoarcea acasa, dar inca juridic raportandu-se la Dumnezeu, gandind sa-i ceara sa-l primeasca sluga, intrucat isi pierduse "dreptul" de fiu - fiu intrat in casa Tatalui, cunoscand adica iubirea neconditionata a Tatalui fata de copiii sai - fiul mai mare, corect, dar tot cu o raportare juridica la Tatal, incapabil sa cunoasca deplin ce fel de Tata are - a carui alegere de a intra sau nu in casa Tatalui ramane deschisa in parabola biblica. 2. Parintele Staniloae afirma, in Teologia Dogmatica, vol. I, un lucru care m-a marcat. Nu-l retin ca citat, dar ideea este ca o persoana necredinciosa nu este capabila de a primi rational - in sens de intelectual - nici un raspuns din cele care i se dau, pana cand duhul sau nu va intalni, intr-o persoana credincioasa, credinta ca o putere lucratoare mai presus de fire. Bogdan, am verificat acest lucru. Poti sa pui oricate intrebari vrei si sa ti se ofere cele mai destepte raspunsuri. Chiar si un sfant daca ti-ar raspunde pe forum e zadarnic. Pana nu vei intalni puterea credintei lucratoare, intr-o persoana oarecare, intelectul ramane blocat in rationamente discursive. De abia dupa aceea ti se schimba baza de referinta si ratiunea accepta raspunsurile, intrucat credinta este (supra)rationala, nu irationala. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Minunile ortodoxiei pentru ora de religie | spre_rasarit | Sectiune dedicata profesorilor de religie | 43 | 21.03.2014 19:21:41 |
O alimentatie corecta | ovidiu b. | Generalitati | 469 | 26.07.2013 19:03:38 |
Chemare la rugaciune individuala pentru conversia la credinta a dusmanilor ortodoxiei | spre_rasarit | Generalitati | 45 | 21.07.2011 01:23:02 |
care varianta e corecta? | victortiti89 | Generalitati | 76 | 16.06.2011 17:14:43 |
Bun simț si intelegere | I.Calin | Generalitati | 7 | 24.08.2010 20:10:13 |
|