Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 15.05.2009, 10:56:46
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit 845, 5525, 1000, 3000, 318, 100, 60, 7307

Dar să revenim la numărul catârilor Iudeilor
sloboziți din robie și să privim după putere la sensul
spiritual din el. "Catâri, zice, erau opt sute patruzeci și
cinci". Numărul acesta indică nepătimirea desăvârșită a
minții față de cele sensibile și de simțuri, în temeiul
deprinderii de a nu rodi păcatul, adică a deprinderii de a nu
naște păcatul. Căci numărul "opt sute", luat în înțeles de laudă,
înseamnă nepătimirea caracteristică a veacului viitor,
numărul "patruzeci" indică lucrurile sensibile, iar "cinci"
indică simțurile.

"Iar asini, cinci mii cinci sute douăzeci și cinci".
Asinul este trupul care slujește sufletului, purtând
poverile și ostenelile faptelor pentru dobândirea virtuții; cu
alte cuvinte, deprinderea virtuoasă a trupului. Tot astfel de
asini au avut fiii marelui lacov de au putut aduce din Egipt
în pământul făgăduinței grâul trebuincios hranei, adică
cunoștința duhovnicească, adunată din contemplația naturii
ca din Egipt și închisă în sacii cugetărilor, pe care îi pun prin
făptuire deasupra trupurilor, transportându-i spre viața
viitoare.

Numărul o mie este unitatea, ce nu mai are
lipsă de desăvârșire. Căci el cuprinde rațiunea cea mai
deplină a unităților dinainte de el, ca și pe a lui însuși. De
aceea și când e înmulțit dă iarăși o unitate și nu o decadă.
Când rezultatul înmulțirii numărului o mie este o unitate,
cum zic cei ce au pătruns în înțelesul numerelor. Pe drept
cuvânt deci treimea miilor înseamnă învățătura teologică
despre Treime, pe care cel ce o posedă împreună cu
desăvârșita virtute părăsește Babilonul spiritual.
Litera "Tau" (T) este semnul crucii, păstrând
în forma ei înfățișarea crucii. Iar "Iota" (I), ca literă inițială a
lui lisus, adică numele înfricoșat. "Ita" (H), ca inițială și ea,
exprimă fermitatea virtuții. Patriarhul Avraam,
transformându-le tainic pe acestea în număr, a ieșit cu
îndrăzneală împotrivă puterilor vrăjmașe, având trei sute
optsprezece slugi, adică toată învățătura teologiei,
simbolizată prin trei sute (T), taina negrăită a întrupării
Cuvântului, reprezntată prin zece și modul desăvârșit al deprinderii neclintite în virtute, exprimat prin opt (H).
Toate acestea Scriptura le-a numit slugi născute în casă, ca
unele ce sunt roduri dumnezeiești după har ale inimii celui
ce le-a dobândit.

Numărul o sută este decada înzecită a poruncilor dumnezeiești.

Numărul șase este indicația desăvârșită a
existenței lucrurilor. Iar numărul zece înseaamnă putința
existenței fericite a lucrurilor. Deci înzecind cineva pe șase,
sau înșesind pe zece, capătă pe șase zeci, care arată starea
faptică a existenței fericite a lucrurilor.

Numărul șapte mii, care are aici un înțeles
bun, înseamnă viața vremelnică și prezentă, împodobită cu
virtute și cu rațiune. Caci dacă numărul o mie înseamnă
legea scrisă și naturală, după înțelesul ce l-am văzut când
am explicat miriadele, împodobind împreună viața celui
iubitor de Dumnezeu, este vădit că numărul șapte mii indică
toată viața de sub timp a iubitorului de Dumnezeu, păzită de aceste legi. Iar trei sute indică Pronia lui Dumnezeu, care
grijește de existența după fire și de fericirea după har a celor
providențiați. In sfârșit șapte simbolizează nepătimirea în
modurile de comportare. Deci cel ce prin puterile sale firești
își păzește viața nepătimașă, cum voiește Providența, având
șapte mii trei sute șapte robi și roabe, iese din confuzia și
tulburarea patimilor.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 15.05.2009, 11:05:22
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit 8, 5, numere pare si impare, 400, 35, 40, 5, 20

Numărul opt cuprinde în sine atât nemișcarea
cât și mișcarea. Nemișcarea, când e privit în sine, căci orice
număr cu soț e nemișcat, neavând un centru; mișcarea, când
se adună la cel de dinainte de el sau la cel de după el,
întrucât atunci dă un număr fără soț. Căci tot numărul fără
soț e prin sine mobil, datorită distanței egale a extremelor
față de mijloc. Deci ceea ce face opt între numerele de sub
zece, aceea face numărul optzeci între numerele de sub o
sută. La fel și opt sute între numerele așezate sub o mie.
Așadar privit în sine înfățișează starea pe loc, dar
circumscrie mișcarea celui dinaintea lui. Căci șapte, șapte
zeci și șapte sute înfățișează însușirea temporalității. Prin
urmare dat fiind că cele supuse timpului și facerii sunt
sesizate de simțire (lucrarea simțurilor), urmează că și
cunoștința sau știința fără greșeală a celor veșnice și
spirituale o primește mintea desăvârșită (înțelegem prin
știință cunoștința ființială). Iar numărul cincizeci,
cuprinzând în sine o unitate fără soț, adăugată după
înmulțirea lui șapte cu sine însuși, adică sfârșitul împlinirii
virtuților de către cei drepți. Căci nu se mai mișcă spre
săvârșirea virtuților cel ce-a ajuns la Binele prin fire și a
primit în sine imobilitatea. Pentru că unitatea este începutul
și sfârșitul oricărei mișcări. Iar numărul "cinci" indică știința
despre acestea. Căci cuprinde rațiunile celor inteligibile,
raționale, sensibile, a celor care au viață și a celor care
există pur și simplu, rațiuni pe care singură înțelepciunea
dumnezeiească le cuprinde, care e definită ca știință fără
greșeală a adevărului.

Numărul "patru sute" indică firea lumii
corporale. Căci aceasta este formată din patru elemente. Iar
numărul "treizeci și cinci" înseamnă mișcarea rațională a
celor virtuoși în timp. Căci șapte înmulțit cu cinci dă
numărul treizeci și cinci. Iar "șapte" înseamnă mișcarea
temporală, precum "cinci" înseamnă cunoștința rațională.
Adunând deci pe patru sute cu treizeci și cinci ai arătat
cunoștința rațională, naturală și temporală a sfinților bărbați
ce trăiesc sub fire și timp.

Numărul patruzeci este icoana lucrurilor
sensibile, iar cinci este icoana simțurilor, sub care cade
lumea sensibilă ca obiect de știință naturală. Deci pe drept
cuvânt numărul acesta indică deprinderea neroditoare de rău
și eliberarea desăvârșită a dumnezeieștilor bărbați de
afecțiunea simțurilor față de cele sensibile.

Numărul cinci este rotund și prin înmulțire cu
orice număr fără soț se regăsește pe sine. C\ci înmulțind cu
oricare număr fără soț pe cinci sau multiplii lui cinci, vei
afla că numărul rezultat se sfârșește în cinci. De pildă:
5X3=15; 5X5=25; 5X7=35; 5X9=45. Tot așa înaintând la
infinit, vei afla că cinci ori cina înmulțit cu fiecare număr
fără soț, sau cinci zeci ori cinci zeci, sau cinci sute ori cinci
sute, sau cinci mii ori cinci mii, dau numere în care se regăsesc în sensul că se sfârșesc în ele însele. Dar acest lucru e propriu mișcării circulare și sferice. Deci cu drept cuvânt învățații în știința numerelor au numit numărul cinci sferic și ciclic, ca unul ce nu iese niciodată din sine, prin
înmulțirea cu numerele fără soț. Dar el simbolizează și
știința generală, care nu iese niciodată din sine în mișcarea
fără de sfârșit în jurul totului și cuprinde toate prin puterea
cuvântului.

"Lungimea ei, zice, era de douăzeci de coți, iar
lățimea ei de zece coți". Căci Hristos, ca Dumnezeu și
Cuvântul, se lărgește progresiv sub chipul Providenței până
la zece coți, adică în cele zece porunci dumnezeiești ale
vieții active. Căci în zece porunci se lărgește Cuvântul
lui Dumnezeu, prin care legiferând împlinirea celor ce
trebuiesc făcute și reținerea de la cele ce nu trebuiesc făcute,
a îmbrățișat toată mișcarea voii libere a celor providențiați.
Iar ca Cel ce s-a făcut trup și s-a întrupat în chip desăvârșit,
tot El se lungește până la douăzeci de coți din pricină că
trupul se alcătuiește prin îmulțirea elementelor cu simțurile.
Caci cinci sunt simțurile și patru elementele din a căror
împreunare se alcătuiește firea oamenilor. Dar cinci înmulțit
cu patru dă numărul douăzeci. Iar prin lungime a indicat
Scriptura modul iconomiei, pentru înălțimea ei și pentru
faptul că taina dumnezeieștei întrupări este mai presus de
toafă firea.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 15.05.2009, 16:20:13
zoridezi zoridezi is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2009
Mesaje: 729
Implicit

Stie cineva ce semnifica 13?
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Calatoria spre Ortodoxie si dinspre Ortodoxie ioanna Morala Crestina 76 14.06.2015 08:40:05
ortodoxie ocultista padrevicentiu Generalitati 5 02.07.2010 20:03:08
Patriotism & Ortodoxie eodor nastasa Generalitati 31 07.04.2010 12:20:20