![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Voiam sa stiu cum deosebesc placerea de bucurie.
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
anna, nu stiu cum vei deosebi bucuria de placere, iti spun cum o deosebesc eu. cand o deosebesc.
cand primesc o prajitura, un zambet, o imbratisare, un cadou, ma rog Domnului si ii multumesc si vine bucurie in suflet. uneori imi spune sa impart ce am primit si se inmulteste bucuria desi se imputineaza ceea ce am primit. daca simt ca ma raneste cumva ca ofer ce am primit ma rog Domnului sa ma mangaie si sa vina cu mine si sa imi ierte ne-simtirea inimii mele, de a se face si ea prilej de bucurii, e a se imparte. cand vine durere iarasi ma rog si uneori este cu bucurie, alterori este greu si cu rabdare, alteori este foarte greu. dar cand rezist in rabdare la urma este multa mangaiere si marturie cum Domnul nu m-a lasat o secunda singur. alteori nu rezist si fug de durere. alteori nu stiu sa ma bucur, consum fara sa primesc. alteori nu am rabdare sa ma rog, sunt trist, imi lipseste ceva si dupa zile si zile imi dau cu greu seama ca ne-deplinatatea vietuirii mele este cauzata de izolarea mea, in durerile si placerile mele. jertfirea si impartirea micilor placeri poate fi inceput in domesticirea lor, pentru ca placerea sa nu mai fie inamicul bucuriei, la vieturii cu Domnul.
__________________
http://fantana.wordpress.com/ |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Citat:
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Anna, m-a miscat ce ai scris, ca vrei sa scriu si eu. Eu nu stiu daca sunt in stare sa am pareri si despre lucruri asa de inalte a care nu am ajuns. O sa-ti zic cum mi se pare, si cat am inteles eu, atata cat pot, dar nu cred ca e mare lucru.
Se spune ca dupa cadere, a venit moartea, si pacatul se transmite prin moarte, care ne duce la frica, la durere si la placere (ca compensatie a fricii de moarte); asa, foarte simplificat, cat am retinut eu, din ce se spune despre transmiterea pacatului stramosesc. Dar despre ce placere e vorba? Cred ca este vorba de placerea pe care o simti si te opresti la ea, o iei in ea insasi, fara legatura cu Dumnezeu. De asta sexul poate fi cu doua taisuri, la fel si mancarea, si bucuria estetica de a citi, de a asculta muzica, de a fi cu prietenii, de a discuta pe forum ;-). Ele ne pot face sa ne oprim la ele, sa zicem 'clipa, ramai!', sa nu lasam valul pe care ni-l trimite Dumnezeu sa treaca cu multumire si bucurie, ci sa incercam sa il oprim (asta e o imagine din Perelandra lui C. S. Lewis, unde mi se pare ca este un raspuns genial la intrerbarea ta, pe care nu-l pot reda eu asa usor, ai citit-o? am citat ceva din asta in textul de la topicul respectiv). Dar daca gustam o placere si ii multumim lui Dumnezeu pentru ea, fara sa ne oprim si sa ne inchidem in ea, daca gustam acea placere si cu bucuria comuniunii cu Dumnezeu si cu altii (in cazul placerii sexuale, cu sotul sau sotia, in cazul mancarii, cu bucuria de a imparti cu altii sau recunostiinta pentru cei care au facut acea mancare, in cazul cartii si al muzicii cu bucuria altruista ca acest lucru a fost scris, ca si altii se bucura de el, cu recunostiinta fata de autor; ar mai fi multe, sunt niste idei. Deci, daca facem toate astea, putem transforma placerea in bucurie. Numai ca noi, fiind oameni pacatosi, in general, nu reusim sa facem chiar asa si lucrurile adeseori sunt amestecate. Insa putem sa invatam, incetul cu incetul, cu ajutorul lui Dumnezeu, daca avem dorinta. Adica placerea pura este o placere inchisa in sine, bucuria pura este o placere deschisa spre Dumnezeu si spre altii. Iar noi suntem adesea undeva la mijloc. Eu nu sunt foarte de acord cu ce a scris vsovi inainte ca singura bucurie buna este bucuria si dulceata pentru Duhul sfant, pentru ca Dumnezeu nu ne-a dat corpuri ca sa ne lepadam de ele ci ca sa le transfigureze, ca sa le invie. Sau poate n-am inteles eu ce a vrut sa zica, sa ma ierte. De aia eu ziceam in alt topic deschis de Ory ca ar trebui sa se puna mai mult aspect pe o spiritiualitate a mirenilor, care sa includa mai mult transfigurarea vietii pamantesti, materiale, si nu numai lepadarea de ea ca in calea calugareasca. Pe mine m-au impresionat in calea mea catre si in credinta cartile si oamenii care vorbeau de fericire si bucurie in legatura cu Hristos. De exemplu: Steinhardt, Jurnalul fericirii. Am citit si citit cu jubilatie anumite pasaje cand aveam 20 de ani. Bucuria lui dupa botez. Bucuria in inchisoarea aia infecta. Lumina care se revarsa. C. S. Lewis, surpised by joy. Acolo descrie cum bucuria, 'joy', care de fapt la el descrie un fel de dor-bucurie dupa ALTCEVA, m-a calauzit pana la credinta in Dumnezeul intrupat. Si aici citasem ceva in articolasul despre C. S. Lewis, insa din alta carte, Till we have faces. O carte nereligioasa, povestirea vietii in Gulag a unei doamne (necredincioase) Evghenia Ginsburg, care descrie acea bucurie inexplicabila si transcendenta pe care a simtit-o cand a iesit din inchisoare (insa spre surghiun, nu spre libertate) si mergea pe un drum in viscol impreuna cu cel pe care il iubea. Si altele, si momente de-ale mele de bucurie imensa, debordanta. Cam atat deocamdata.. Multumesc ca ai deschis aces topic, care e foarte interesant si cred ca si altii ar avea multe lucruri de zis. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
.. il reiau aici pe cel din Till we have faces, cu comentariul meu:
De ce atâtea carti fantastice cu elemente mitologice? Lewis s-a hrănit încă din copilărie cu mitologia și povestirile fantastice. Ele îl făceau nu să fuga de realitate, ci să întrezărească în lumea înconjuratoare mai mult decat suprafața banală pe care de multe ori o confundăm cu realitatea, ceva ce îl făcea să vadă uneori voalul desprinzându-se și dezvăluind Altceva. Acest Altceva întrezărit uneori îi trezea un dor pe care unul din personajele sale îl descrie astfel: 'Îți amintești? Culorile, și mirosul, și imaginea Muntelui Cenușiu în depărtare? Și pentru că era asa de frumos, simțeam un dor, mereu un dor. Undeva în altă parte trebuie să fie mai mult decat atât. Totul părea să spună: vino! Dar nu puteam – încă – să vin și nu știam unde să vin. Aproape mă durea. Mă simțeam ca o pasăre în colivie când toate păsările de același neam sunt lăsate să zboare. (...) Cel mai drag lucru toata viața mea a fost acest dor – să ajung la Munte, să găsesc locul de unde vine toată frumusețea.' (Till we have faces, o adaptare a mitului lui Psyche, ultimul roman al lui Lewis). Acest dor după ce frumusețea tainică a lumii dezvăluie și învăluie în același timp, pentru Lewis nu avea în primii ani ai tinereții nici o legatura cu Dumnezeu. Încetul cu încetul, prin lecturi, cugetări și influența unor prieteni (printre care se afla si Tolkien, catolic credincios) Lewis ajunge mai întâi la un fel de credință abstractă într-o divinitate. Până în ziua în care înțelege fulgerător că atât credința că există Ceva mai presus de noi și de lume cât și acest dor care îl urmărea din copilărie, acea încântare și bucurie ce îi veneau dintr-o lume în același timp tainică și familiară, provin din aceeași sursă: un Dumnezeu personal, care este în același timp departe și aproape, căci s-a facut om. În Hristos, mitul devine realitate palpabilă și istorică, 'sălăsluiește printre noi'. Este de altfel și unul din subiectele cărtii pe care am citat-o mai sus, Till we have faces, unde Psyche, dorită de Zeul de pe Munte, este sacrificată lui, dar este regasită vie, în palatul invizibil al zeului cel viu de pe munte. (Lewis descrie drumul său către credința creștină în 'Surprised by Joy', 'Surprins de Bucurie', căci acea încantare, acest dor el le numea cel mai adesea 'joy', bucurie). |
|
#6
|
|||
|
|||
|
fantana, mi-a placut mult ce ai scris.
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
N-am citit de CS Lewis decat "Crestinismul redus la esente" si "Cele patru iubiri". Cronicile din Narnia doar filmul.
Sa stii ca am avut momente in viata mea in care am vrut sa spun "Clipa opreste-te" din toata inima. Dar nu a fost pentru placere, au fost mai degraba acele momente in care simteam ca e ceva ce mi-as dori sa fie vesnic. De cele mai multe ori asta mi s-a intamplat in doua situatii: cand am simtit o apropiere sufleteasca extraordinara cu cineva (sora mea, verisoarele, bunicii, prietenul), si stiam ca va trece sau cand ma atingea ceva absolut deosebit, ceva aproape de "dincolo" (cel mai mult in natura, dar si in momente de revelare interioara, nu stiu sa explic). Exact in acele momente in care parea ca sunt in "Rai". Asa as fi vrut sa nu mai treaca, simteam asa iubire pentru persoanele respective ca plangeam pur si simplu ca stiam ca nu va fi mereu asa, ma voi supara, le voi rani sau ne vom certa sau cel putin ne vom raci. Apoi in legatura cu momentele deosebite, erau momente in care cred ca ma simteam, fara sa exagerez, ca si apostolii care au participat la Schimbarea la Fata a Domnului "Ce bine e aici". Dar toate aceste lucruri aici sunt trecatoare si eu clipele acelea tare as fi vrut sa nu piara niciodata. Sper ca asa va fi in Rai. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Ma recunosc in ce ai scris. Mai scriu altadata mai mult, ca acum trebuie fac si altceva. Si azi si maine nu prea o sa am timp. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Da, am citit, cu placere! sau bucrie? ;-)
|
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Cata bucurie! | Ana-Maria N | Calugarul | 1 | 13.02.2012 12:58:09 |
| Despre placere | florin.oltean75 | Generalitati | 14 | 12.07.2011 19:13:20 |
| Pasti cu bucurie | admin | Sfintele Pasti - Invierea Domnului | 89 | 28.04.2011 11:58:56 |
| Daruiti o bucurie! | danielar | Umanitare | 1 | 22.02.2008 13:53:29 |
| MARE BUCURIE ! | cristiboss56 | Pocainta | 6 | 30.10.2007 01:50:57 |
|
|