![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
ntai este baia sfantului si dumnezeiescului Botez care spala pacatul stramosesc si toate pacatele facute pana la Botez (Fapte 2, 38; Ioan3, 3-5). A doua baie, deopotriva cu Botezul, este Taina Sfintei Spovedanii. care spala si curata pacatele oamenilor. Despre aceasta spune Sfantul Isaac Sirul: " Dar dupa dar, s-a dat de Dumnezeu oamenilor dupa Botez, Taina Pocaintei, ca pocainta este numita si a doua nastere " (Filocalia, vol. X, Cuvantul 72). Iar dumnezeiescul Parinte Ioan Scararul a indraznit sa zica: " Mai mare decat Botezul, dupa Botez, este izvorul lacrimilor " (Cuvantul al 7-lea, Pentru plans, Filocalia, vol. IX).
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Cand crestinul nu-si marturiseste toate pacatele asemenea lui Iuda si cand duhovnicul nu le dezleaga. El nu are voie sa le dezlege pana ce crestinul nu primeste canonul randuit. Daca duhovnicul dezleaga pe cineva " mai inainte de a face acela canonul, sau mai inainte de a marturisi (de a se fagadui)ca il va face, unul ca acela se face vinovat de toate pacatele celui pe care l-a dezlegat " (A se vedea Carte folositoare de suflet si Invatatura catre duhovnic, de Sfantul Nicodim Aghioritul).
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Care sunt pacatele impotriva Duhului Sfant (hulele)de care zice Domnul " ca nu se iarta nici in veacul de acum, nici in cel viitor "? Daca sunt marturisite si se face canon pentru ele sunt iertate?
Pacatele impotriva Duhului Sfant sunt acestea: necredinta si impotrivirea adevarului dovedit al credintei crestine; increderea nesocotita in bunatatea lui Dumnezeu; deznadejdea fata de indurarea lui Dumnezeu, pizmuirea aproapelui pentru harul ce i s-a dat, pentru sporirea lui in fapte bune. precum si neindrumarea celor gresiti pe calea mantuirii; ura de moarte, nepocainta pana la moarte si nesocotirea darurilor lui Dumnezeu; lepadarea de credinta, eresul, secta, sinuciderea etc. Pricina pentru care aceste pacate nu se iarta de catre Dumnezeu nici in veacul de acum nici in cel viitor este " indaratnicia omului de a nu se pocai de aceste pacate in toata viata si impietrirea inimii lui ". Cel ce savarseste astfel de pacate, nu primeste iertare de la Dumnezeu pentru ca nu voieste sa fie iertat si sa asculte poruncile lui Dumnezeu. Daca un astfel de vinovat se caieste din adancul sufletului, se marturiseste si se hotaraste sa nu mai pacatuiasca si cere indurare lui Dumnezeu cu staruinta si cu lacrimi, atunci prin Taina Pocaintei el va putea primi iertare, caci " nu este pacat oricat de greu ar fi el, care sa covarseasca bunatatea si dragostea de oameni a lui Dumnezeu " (Invatatura de Credinta Ortodoxa, ed. 1953). |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Care este cel mai mare pacat ?
"Cel mai mare pacat este pacatul de care esti tinut." Care pacat este in stare sa impiedice mantuirea ? "Orice pacat alunga pe Duhul Sfant din trupul, inima si sufletul nostru." Sa ne ferim de clasificari prea stricte ale pacatelor, deoarece, usor se poate ajunge la o gandire (in cazul celor incepatori sau neravnitori) de genul: "Lasa, ca asta nu e pacat mare, sa ma feresc eu de altele mai mari." Si astfel, se zace intr-o patima numita "mica", care va da nastere, in timp, altora. Cel tinut de un pacat este tinut de toate, caci in orice pacat sta diavolul. Cel ce a dobandit o virtute le-a dobandit pe toate, caci orice virtute poata cu sine pe Duhul Sfant. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Păcatul este definit ca o încălcare cu deplină știință și cu voie liberă, prin gând, cuvânt sau faptă a voii lui Dumnezeu. Poruncile lui Dumnezeu conțin voia Lui , de aceea, păcatul, care apare în urma nerespectării poruncilor divine, mai este numit și FARADELEGE. Dumnezeu nu a creat păcatul și nici nu-L dorește, dar îl îngăduie, pentru a nu afecta libertatea omului, libertate cu care l-a înzestrat alături de demnitate, încă de la creație. Originea păcatului nu este de la Dumnezeu, iar la om a apărut în urma relei întrebuințări a libertății cu care a fost înzestrat. << RAUL NICIDECUM NU ESTE PRICINUIT DE DUMNEZEU, CI PRIN ALEGEREA CEA DE BUNA VOIE S-AU FACUT DRACII RAI , PRECUM ȘI CEI MAI MULȚI DINTRE OAMENI. . . NU CELE CE SE FAC SUNT PACATE , CI CELE RELE , DUPA ALEGEREA CU VOIE. . . ȘI AȘA FIECARE DIN MADULARELE NOASTRE PACATUIEȘTE CAND DIN SLOBODA ALEGERE LUCREAZA CELE RELE ÎN LOC DE CELE BUNE, IMPOTRIVA LUI DUMNEZEU >> . ( Sfântul Antonie cel Mare ) .
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Păcatul a apărut ca urmare a căderii protopărinților Adam și Eva, cuprinse în Epistola către Romani : < Precum printr un om ( Adam ) a intrat păcatul în lume și prin păcat moartea, așa și moartea a trecut la toți oamenii, pentru că toți au păcătuit în el >.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sa retinem: omul nu a fost creat desavarsit. El putea ajunge la desavarsire numai prin unirea cu Dumnezeu, nu in afara relatiei cu El. In concluzie, pacatul este tot ceea ce-l desparte pe om de Dumnezeu. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ce e pacatul? | culianu | Pocainta | 34 | 18.12.2010 21:02:30 |
Pacatul | patinina34 | Despre Sfanta Scriptura | 27 | 25.05.2009 16:11:34 |
Pacatul global si pacatul personal | patinina34 | Din Noul Testament | 3 | 28.12.2008 01:50:58 |
pacatul? | Annamarria | Generalitati | 4 | 11.02.2008 12:53:26 |
Pacatul | romandragut | Despre Biserica Ortodoxa in general | 62 | 12.08.2007 18:38:46 |
|