![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Maxim Mărturisitorul, 580-662, monah, mistic bizantin, autorul unor opere importante pentru teologia Bisericii răsăritene. Textele sale mistice au fost incluse în Filocalia. Tratează mai ales despre iubire ca și concept creștin, dar are și o importantă exegeză asupra unor autori cum ar fi Dionisie Areopagitul sau Grigore de Nazianz. Supranumele de Mărturisitorul provine din faptul că nu a cedat insistențelor imperiale de a trece la Monotelism, în ciuda torturilor la care a fost supus.
Din punct de vedere filosofic, folosește un vocabular platonician, abordând și subiecte de interes pentru istoria filosofiei, cum ar fi problema cunoașterii, proleme ontologice, cosmologice și antropologice. Evident, poziția sa este una creștină. VIATA Sf. Maxim Mărturisitorul s-a născut într-o familie nobilă, în apropierea Constantinopolului. Rămas orfan la vârsa de 9 ani, a fost încredințat unei mănăstiri din Palestina. În 614 se retrage la o mănăstire din Chrysopolis, pe malul estic al Bosforului, iar după alți 10 ani se mută în Mănăstirea Sfântul Gheorghe din Cyzic. În 626 va pleca și de aici. Se găsește apoi mai mult timp în Cartagina, tot ca monah, unde, în anul 646 are o dispută cu viitorul și fostul patriarh al Constantinopolului, Pyrrhus. Devine principalul apărător al Ortodoxiei împotriva ereziei monotelite. La 649 apare la Roma, pregătind Sinodul condus de Papa Martin I, de condamnare a Monotelismului. În 653 este adus cu forța la Constantinopol, împreună cu Papa, deoarece Împăratul susținea Monotelismul, iar în 655 vor fi condamnați. Sf. Maxim e trimis în exil la Bizya, în Tracia. La 656, împăratul Constantin al II-lea îl aduce la Constantinopol și încearcă să îl determine să treacă de partea Monoteliștilor, dar Maxim refuză. Este torturat și trimis din nou în exil, la Terebesis, în Tracia. În anul 662 este adus din nou la Constantinopol, cu noi persuasiuni de trecere la Monotelism. Refuză a doua oară, este torturat, împreună cu ucenicul său Anastasie, prin tăierea limbii și a mâinii drepte. Este aruncat din nou în exil, pe coasta orientală a Mării Negre. Acolo moare la vârsta de 82 de ani, epuizat de torturi dar fără să fi făcut nici o concesie de la Ortodoxie. OPERA e În perioada de la Cyzic a scris:
__________________
" Fiti buni intre voi si milostivi, iertand unul altuia, precum si Dumnezeu v-a iertat voua in Hristos " ![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]()
[SIZE=3][COLOR=darkred]Despre ratacirea din timpul sfantului Mazim numita a monotelitilor adica a celor care marturiseau ca este o singura vointa intru Hristos[/COLOR][/SIZE]
Aceasta ratacire se ridica impotriva[COLOR=darkred] credintei celei drepte care invata[/COLOR] [COLOR=darkred]ca Hristos Domnul desi este o singura persoana,persoana lui Dumnezeu Fiul,totusi pentru-ca in Domnul Hristos,Dumnezeu fiul s-a facut om,din aceasta pricina,persoana Domnului Hristos are doua firi adica firea Lui de Dumnezeu si firea Lui de om,[/COLOR]iar pentru ca sunt in El aceste doua firi adica firea Lui de Dumnezeu si firea Lui de om,,tot astfel in El sunt si doua vointe si doua lucruri ,deosebite prin fiecare fire a Lui ca,numai punand la lucru in armonie aceste vointe si lucrari de om si Dumnezeu ,a putut El savarsi mantuirea noastra.(Acesta este punctul de vedere al sfantului Maxim)
[COLOR=darkgreen]Ratacirea consta in afirmatia ca Hristos este numai o singura vointa[/COLOR] si era sustinuta de episcopii Chir din Alexandria si Serghie din Constantinopol,in 633 avand loc chiar o invoiala scrisa intre ortodoxi si monofiziti iar imparatii Eraclie si ConstansII sunt sfatuiti sa dea strasnica porunca oprind sa se mai scrie sau sa se mai vorbeasca despre una su douna vointe ale lui Hristos. Cel dintai care si-a dat seama de pericol a fost sfantul Sofronie,calugar din Alexandria-partiarh in Ierusalin iar dupa moarte lui lupta a fost condusa de Sfantul Maxim. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
[SIZE=3][SIZE=2]De aici si numele pe care l-a primit[/SIZE] de Sfantul Maxim Marturisitorul [SIZE=2](dreptei credinte)[/SIZE][/SIZE]
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Sa ne bucuram de interpretarile duhovnicesti ale Sfantului Maxim Marturisitorul din Filocaliile 2 si 3. In care nu alegoria , ci sensul duhovnicesc al Sfintei Scripturi a fost accentuat de Sfant.
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Sfantul Maxim Marturisitorul- sfantul caruia i s-a taiat limba si mana dreapta | georgeval | Despre Biserica Ortodoxa in general | 6 | 21.01.2014 15:38:25 |
Sfantul Maxim Marturisitorul | Ekaterina | Sfinti Parinti (Patrologie) | 1 | 13.05.2012 06:17:22 |
Din Viata Maicii Domnului de Sfantul Maxim Marturisitorul | mihailt | Despre Biserica Ortodoxa in general | 96 | 10.04.2011 18:01:26 |
reintoarcerea la dreapta credinta | nsimona | Generalitati | 18 | 31.12.2010 15:58:55 |
Sfantul Maxim Marturisitorul despre dragoste | mihailt | Despre Biserica Ortodoxa in general | 0 | 06.03.2009 02:03:48 |
|