![]() |
![]() |
|
|
Vezi rezultatele sondajului: Este important sa cunoastem Sfanta Evanghelie? | |||
Doar sa citim duminica de duminica |
![]() ![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Sa cititm tot, apoi pentru intelegere sa revenim la fiecare duminica |
![]() ![]() ![]() ![]() |
2 | 100,00% |
Sondaj cu opţiuni multiple. Votători: 2. Nu poti vota in acest sondaj |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=3]22[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a VI-a după Rusalii[/SIZE] [SIZE=3](Matei 9,1-8)[/SIZE] 1. Și intrând în corabie, a trecut și a venit în Cetatea sa. 2. Și iată i-au adus Lui pe un slăbănog, în pat: și văzând Iisus credința lor, a zis slăbănogului: îndrăznește fiule, iertate sunt păcatele tale. 3. Și iată oarecare din Cărturari ziceau întru sine, acesta hulește. 4. Și văzând Iisus gândurile lor a zis: pentru ce voi cugetați cele rele întru inimile voastre. 5. Că ce este mai lesne, a zice, iartă-se ție păcatele tale: sau a zice, scoală-te și umblă; 6. Ci, ca să știți, că putere are Fiul omenesc a ierta păcatele pe pământ, atunci a zis slăbănogului, scoală, ia-ți patul tău și mergi la casa ta. 7. Și sculându-se s-a dus în casa sa. 8. Iară popoarele văzând s-au mirat și au mărit pe Dumnezeu, cel ce a dat putere ca aceasta oamenilor. Încrederea în Dumnezeu 1. Minunea, descrisă de Matei în această Evanghelie, este descrisă și de Marcu (2, 1-12). Aceasta servește ca text pentru Evanghelia Duminicii a doua din Sfântul Post. Deosebirea este numai că, la cele scrise de Matei, Marcu adaugă ca întregire: „neputând ei a se apropia de El pentru popor, au descoperit casa unde era, și spărgând au pogorât patul, în care zăcea slăbănogul“. Aceeași materie și aceeași învățătură fiind în ambele Evanghelii, este firesc să le tratăm într-una. Casele la evrei aveau acoperișul aproape orizontal. Pe acoperișurile aproape plane ale caselor petreceau oamenii în serile răcoroase, stând de vorbă. Din curte conducea o scară pe acoperiș. Pe această scară, se vede, a fost suit slăbănogul. A vorbi împotriva lui Dumnezeu, a atribui lui Dumnezeu slăbiciuni și defecte, ori a-și atribui sieși atribuțiuni proprii numai lui Dumnezeu, este a înjosi Maiestatea dumnezeiască, a huli, a defăima pe Dumnezeu. Hula împotriva lui Dumnezeu este pedepsită de lege cu moarte prin lapidare (Leviticul 24, 16). Iertarea păcatelor este o atribuțiune exclusivă a lui Dumnezeu. Cine și-o însușește acela hulește pe Dumnezeu. 2. Tovarășii slăbănogului, ca și slăbănogul însuși, erau deplin convinși de puterea, bunătatea și milostivirea Mântuitorului. Ei știau că Iisus, numai să-l vadă pe slăbănog, îl va și vindeca. De aceea, neputând da altfel față cu Domnul, ei se supun cu bucurie la repararea daunei ce o fac, stricând acoperișul casei, spre a lăsa cu patul său pe slăbănog în mijlocul casei, înaintea lui Iisus Hristos. Slăbănogul, care suferă de urmarea păcatelor sale, este sfiit: el e conștient că Mântuitorul îi știe păcatele, că știe de unde-i vine și slăbănogia; lui îi este rușine și nu îndrăznește să implore mila Domnului. El așteaptă însă în tăcere plină de sfială și de încredere. Încrederea aceasta nemărginită în puterea, bunătatea și milostivirea lui Dumnezeu, trebuia răsplătită. Trebuia dovedit în fața lumii, că, cel ce se încrede în Dumnezeu, nu rămâne nemângâiat. Aceasta o și dovedește Mântuitorul. El insuflă întâi curaj slăbănogului, zicându-i: „îndrăznește fiule“, apoi adaugă cu blândețe și cu dragoste de Părinte: „păcatele“, pe care le-ai făcut și care sunt izvorul nenorocirii tale, „ți se iartă“; tu ești acum, ca și cum n-ai fi păcătuit. În acest moment, înlăturată fiind cauza, înlăturat este și efectul: în organele paralizate, stoarse de puterea vitală, se sălășluiește viața și puterea ei; slăbănogul este vindecat. Dar, inconștient de însănătoșirea sa, el continuă a zăcea în pat, ca mai înainte. În întreagă activitatea Sa, Mântuitorul era urmărit, pas cu pas, de farisei și de cărturari, care căutau să-I zădărnicească activitatea și să adune argumente, spre a formula o acuză împotriva Lui. Și în casa în care se află Iisus, erau cărturari, care auzindu-i cuvintele, și le notează, spre a le întrebuința ca armă în contra Lui. Era vorba de nici mai mult nici mai puțin, decât de răpunerea lui Iisus: cuvintele Lui, „iartă-ți-se ție păcatele“, constituiau o hulă, o crimă, care se pedepsea, fără doar și poate, cu lapidare prin mulțimea poporului. Ei își concep planul, cum să-și formuleze acuza, cum să întărâte furia gloatelor ignorante și docile contra Mântuitorului. Ei, care știau câte făcuse El și erau convinși că El, Iisus, nu este un om de rând, că nu hulește prin cuvintele rostite, ei, în contra convingerii lor, plănuiesc nimicirea Lui. Această pornire satanică o simte Iisus și o timbrează ca faptă a diavolului, a celui viclean: „Pentru ce cugetați cele rele (viclene) întru inimile voastre?“. Și, pentru ca să le ia orice titlu de învinovățire, ba, ca arma pe care aveau ei de gând să o folosească în contra Lui, opinia publică, El să o întoarcă în contra lor, adaugă: ce este mai ușor, a zice, ori a face? Adică a zice: ți se iartă, ori a ierta în adevăr, și, prin aceasta, a face sănătos? Și, fără să aștepte răspunsul celor surprinși în gândurile lor, poruncește slăbănogului să se scoale, să-și ia patul. Atunci numai slăbănogul își încearcă forțele, se simte sănătos, se scoală, își ia patul și se duce la casa sa. Dar în același timp, poporul, la care se gândiseră Cărturarii să-l întărâte împotriva Mântuitorului, se miră de ceea ce vede, și, atribuind lui Iisus puteri dumnezeiești, nu admite hula, ci se face aderentul Lui, luând poziție contra cărturarilor. Cărturarii cad în cursa pe care plănuiseră să o întindă Mântuitorului. În orice nenorocire ne-am găsi, să avem încredere în atotputernicia lui Dumnezeu, în bunătatea, în mila și în iubirea Lui părintească, și să nu pierdem nici un mijloc spre a ne înfățișa înaintea Lui și a-I cere ajutorul. Că El, fiind atotputernic, poate să ne dea orice vom cere – dacă nu cumva vom cere ceva spre răul nostru, ori spre răul altora. El este bun și milostiv și este gata să ne dea orice bine vom cere; El ne dă bucuros, că ne iubește ca un Părinte. Cel ce are încredere în Dumnezeu este ca stânca de granit, în fața furtunilor; nici o nenorocire nu-l poate zgudui, nu-l poate face nenorocit. Din contră cel ce n-are încredere nestrămutată în Dumnezeu, este ca o luntre ori ca o corabie fără anghiră, lăsată în voia valurilor furtunoase: la prima nenorocire ce-l întâmpină, sucombă. Cum știm că face Dumnezeu cu noi, să facem și noi cu semenii noștri: să fim buni cu ei, să ne fie milă de ei, când îi vedem în nenorocire și în suferințe și să-i ajutăm cu ce putem, chiar fără să ceară ei. Să nu uităm maxima: bis dat qui cito dat! |
#2
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=3]23[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a VII-a după Rusalii[/SIZE] [SIZE=3](Matei 9, 27-35)[/SIZE] 27. Și trecând de acolo Iisus, au mers după dânsul doi orbi strigând și zicând: miluiește-ne pe noi Iisuse Fiul lui David. 28. Iar dacă au venit în casă, s-au apropiat de dânsul orbii, și le-a zis lor Iisus: credeți că pot să fac eu aceasta? Au zis Lui: așa, Doamne. 29. Atunci s-a atins de ochii lor, zicând: după credința voastră să fie vouă. 30. Și s-au deschis ochii lor, și le-a poruncit lor Iisus, zicând: vedeți, că nimeni să nu știe. 31. Iar ei ieșind au vestit pe dânsul în tot pământul acela. 32. Iar după ce au ieșit ei, iată au adus pe un om mut îndrăcit. 33. Și, după ce a scos pe dracul, a vorbit mutul: și s-a mirat mulțimea, zicând: că niciodată nu s-a arătat așa în Israel. 34. Iară fariseii ziceau, cu Domnul dracilor scoate dracii. 35. Și umbla Iisus prin toate cetățile și orașele învățând în adunările lor, și propovăduind Evanghelia împărăției, și vindecând toată boala și toată neputința în popor. Răsplata credinței 1. În această Evanghelie ni se descriu două minuni, una săvârșită asupra organului vederii, alta asupra organului vorbirii. Ca în cele mai multe cazuri, și în cele de față, Mântuitorul pune în legătură vădită fapta cu învățătura; căci El nu este numai un simplu făcător de minuni, ci întâi și întâi este învățător, educator. Minunile sunt lucru secundar, ele au menirea numai să confirme adevărul învățăturilor Lui, să deștepte credința, aderența la învățătura Lui. „De nu veți vedea semne și minuni nu veți crede“, zice El la Ioan (4, 48). Dar, în același timp, tocmai fiindcă tinde să producă în toți credința, El răsplătește credința prin minuni. Scopul Îi este mântuirea sufletului; mijloacele de care se servește și care se susțin reciproc, sunt credința și minunile sau credința prin minuni și minunile pentru credință. 2. Doi orbi stăruie în urma lui Iisus Hristos, ca să-I fie milă de ei, să le dea lumina ochilor. El ar fi putut să-i vindece, fără ca ei să se mai apropie de Dânsul, și fără ca El să vorbească cu dânșii. Doară El știa ce doresc ei, știa că ei cred că El îi poate vindeca. Vindecarea de la distanță și fără cele ce urmează, nu înceta de a fi minune; dar își pierdea importanța educativă, înceta de a fi mijloc de exploatat pentru scopul lui Iisus. De aceea El își urmează calea până în casă, unde, în fața publicului, îi întreabă: credeți voi că Eu pot să vă dau vederea ochilor? Și, primind răspunsul afirmativ, face vindecarea atârnătoare de credința lor. Probă, că încrederea lor în puterea Mântuitorului era desăvârșită, este că orbii s-au vindecat. Credința orbilor este răsplătită. Răsplata însă este învățătura pentru martorii minunii: cel ce crede în Dumnezeu nu rămâne deșert. Deci un puternic stimulent pentru credință și, prin credință, pentru îndreptarea și înnobilarea moravurilor, iar prin aceasta pentru dobândirea fericirii pământești și cerești, temporale și veșnice. Mântuitorul nu tinde să-Și câștige popularitate prin faptele Sale. El face binele pentru că este bine și pentru că binele făcut de El este menit să producă bine peste bine, și pentru ca, prin aceasta, să pună în practică principiul enunțat de El; să faci binele neașteptând nici un fel de răsplată. În consecință, El poruncește cu asprime celor vindecați, să nu spună nimănui că El le-a dat vedere ochilor. Această oprire are în vedere alarmarea maselor, reclama admirațiunii infructuoase, lipsite de efecte morale, cum făceau fariseii. Dar recunoștința foștilor orbi și iubirea către semenii lor, tovarăși de suferințe și de nenorociri, primează datoria lor de a asculta de porunca lui Iisus. Ei, încrezuți în bunătatea Lui „lesne iertătoare“, preferă să-I calce porunca în formă, decât să se arate nerecunoscători către Binefăcătorul lor și să nu facă nemărginitul bine și altor nenorociți de a-i îndrepta la mântuire. Ei, de formă calcă porunca lui Iisus, „vestindu-L în tot pământul acela“, în fond însă sunt în perfectă consonanță cu vederile Lui. Ei nu-L vestesc ca să-I facă reclamă, ci Îl vestesc ca Învățăcei, ca Apostoli ai Lui, anume spre a produce în ascultători credință ducătoare la mântuire. 3. Abia ies cei doi vindecați și se aduce înaintea Mântuitorului un mut. Hristos vindecă pe mut, scoțând din el defectul (dracul) muției, și omul vorbește, spre mirarea tuturor. Poporul, când vede și această minune, exclamă cu mirare: așa nu s-a mai pomenit! Fariseii însă, care Îl urmăreau cu scopuri rele, văd îngroziți ce efecte au aceste minuni asupra poporului, și de aici primejdia pentru ei, să-și piardă popularitatea. Ei, în gura cărora gloatele se uitau cu admirațiune, se folosesc de autoritatea lor și spun mulțimii: nu vă uitați oameni buni la cele ce vedeți, că doară El „scoate dracii cu domnul dracilor“. Ei vor să-L discrediteze pe Mântuitorul, producând credința în popor că Iisus Hristos stă în legătură nu cu Dumnezeu, ci cu iadul, cu căpetenia dracilor. Acestei calomnii Mântuitorul nu găsește necesar să-i răspundă în acest loc. Răspunde El mai târziu (Matei 12, 31-32), când, la o minune analogă – vindecarea unui surdo-mut –, fariseii susțin din nou că Iisus scoate dracii cu domnul dracilor, cu Beelzebul. Când facem bine să nu ne gândim la nici un fel de răsplată, care rezidă și în îndatorirea ori mulțumirea aceluia, căruia i-am făcut binele. Răsplata să o simțim în inima noastră, să fim mulțumiți cu noi înșine că am putut face bine. Aceasta este cea mai nobilă răsplată a faptei bune. Dacă ne-a făcut cineva vreun bine, nimic să nu ne împiedece, nici modestia binefăcătorului nostru, de a-i arăta prin fapte recunoștința noastră; căci nerecunoștința, nemulțumirea este o pată rușinoasă, care dovedește că nerecunoscătorul nevrednic a fost de binefacere. Ea, nerecunoștința este un păcat din cele mai grave, care dovedește răutatea inimii și trage după sine cumplita pedeapsă dumnezeiască. E destul să avem ca model pe poporul evreiesc, care pentru nerecunoștința arătată către Dumnezeu binefăcătorul lui, a primit și poartă și astăzi pedeapsa cea cumplită a împrăștierii sale pe toată fața pământului, ca obiect de dispreț și de goană între popoare. Din preocuparea nefastă a fariseilor să învățăm a ne feri de acest viciu, care orbește pe om, îl face să nu vadă, să nu audă, ci să meargă orbește spre propria pierzare; îl face ca și cele mai bune intenții ale fraților săi să le interpreteze în rău; pe binevoitorii și binefăcătorii săi să-i considere ca vrăjmași, și să caute a le face rău. Mai ales această învățătură are deplină valoare pentru Preoți și pentru candidații de preoție. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=3]24[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a VIII-a după Rusalii[/SIZE] [SIZE=3](Matei 14, 14-22)[/SIZE] 14. Și ieșind Iisus a văzut popor mult, și i s-a făcut milă de dânșii și a tămăduit pe bolnavii lor. 15. Iară dacă s-a făcut seară, au venit la dânsul Învățăceii lui zicând: locul este pustiu, și vremea a trecut, dă drumul popoarelor, ca ducându-se în sate, să-și cumpere bucate. 16. Iar el le-a zis lor: nu trebuie să se ducă, dați-le voi să mănânce. 17. Iar ei au zis lui: nu avem aici decât cinci pâini și doi pești. 18. Iară el a zis: Aduceți-le încoace Mie. 19. Și poruncind să șadă popoarele pe iarbă, luând cele cinci pâini și cei doi pești căutând la Cer, a binecuvântat, și frângând a dat Învățăceilor pâinile, iar Învățăceii popoarelor. 20. Și au mâncat toți, și s-au săturat, și au luat rămășițe de sfărâmituri douăsprezece coșuri pline. 22. Și îndată a silit Iisus pe Învățăceii săi să intre în corabie și să meargă înaintea lui de cea parte până când va da drumul popoarelor. Pâinea vieții 1. Minunile lui Iisus Hristos sunt menite a fi pentru Învățăceii Săi ceea ce sunt exemplele și exercițiile fizico-chimice în școli: niște dovezi și învățături plastice, în scop de a concretiza teoriile. Din minuni trebuie să rezulte mai presus de orice îndoială adevărul teoriilor susținute de Mântuitorul, deci primirea cu credință, credința în adevărurile rostite. „De nu veți vedea semne și minuni, nu veți crede“ a zis El Însuși (Ioan 4, 48) și, ca oamenii să creadă, El a făcut minuni. Așa: a învățat că El este pâinea vieții, din care, mâncând cineva, nu mai flămânzește, și, spre dovadă, a săturat cu 5 pâini și 2 pești 5000 de oameni, afară de femei și de copii. A învățat că El este Domn peste întreaga natură, că Lui Îi stau la dispoziție puterile naturii, puterile cerești, însăși natura, timpul și spațiul: a potolit vântul și marea, a umblat pe apă, ca pe uscat; în fața Lui a dispărut spațiul și timpul (Ioan 6, 19-21). A învățat că El este lumina lumii, și, spre încredințare, a dat vedere orbilor. A învățat că El este viața și învierea: a înviat morții, a înviat El însuși! 2. Pe când Mântuitorul se afla în Galileea (Matei 1, 54) Îi veni veste că Irod a tăiat pe Ioan Botezătorul (Matei 14, 14). Această știre L-a mâhnit. El, probabil, își aduse aminte că peste un an are să cadă și El jertfă răutății evreilor. Și ca să se liniștească, și ca să culeagă, ca om, puteri noi în repaus și în rugăciune, trece cu corabia în Pereea și se retrage în loc pustiu (14, 13). Dar nici acolo n-are pace. Gloate multe de sărmani aleargă după Dânsul: unii ca să se vindece de boli, alții atrași de învățătura Lui, iar alții, ca să vadă semnele și minunile ce făcea. Numai bărbați, afară de femei și de copii erau ca 5000. Pe această mulțime Mântuitorul o hrănește cu 5 pâini și 2 pești. Și, ce este mai semnificativ: după ce se satură toți, sfărâmiturile strânse dau o cantitate mult mai mare de cum fusese cele 5 pâini și 2 pești. 3. Pe lângă însemnătatea comună cu a celorlalte minuni, hrănirea celor 5000 de oameni, cu 5 pâini și 2 pești, își are însemnătatea sa specială. Domnul nostru Iisus Hristos numește învățătura Sa „apă vie“, din care, dacă bea cineva, nu mai însetează, ci apa băută se preface într-însul în izvor de apă săltătoare spre viața de veci (Ioan 4, 14); o numește, între altele, pâinea vieții, din care cel ce mănâncă nu flămânzește în veac (Ioan 6, 35). Și, ca această asemănare, această învățătură abstractă și alegorică să fie înțeleasă și crezută, El săvârșește minunea, în care hrana materială, cu cât se consumă, cu atât se înmulțește. Cum hrana materială, binecuvântată de El, nu numai nu se împuținează, nu se sfârșește hrănind pe cei flămânzi, ci încă se înmulțește: tot așa e și cu cea spirituală, cu învățătura Sa, identificată cu personalitatea Sa. Cel ce o primește se satură, dar, în același timp, ca depozitar al învățăturii, devine cu vremea însuși Învățător pentru mulți, care, primind și ei învățătura, devin și ei, la rândul lor, fiecare izvoare de „apă săltătoare“, din care să se adape nenumărată mulțime, – așa că treptat învățătura se lățește, hrana se înmulțește în infinit și în nemărginit. Mântuitorul poruncește Învățăceilor să adune fărâmiturile, ce au prisosit, ca să nu se piardă ceva (Ioan 6, 12), învățându-ne, prin aceasta, să nu lăsăm să se piardă nimic din darurile dumnezeiești, fie ele materiale ori spirituale, bine știind că păstrarea este mama și izvorul bogăției; iar bogăția bine întrebuințată, produce mulțumirea, din care se naște fericirea. Minunea însă are și însemnătatea sa specială, simbolică: Cele 5 pâini și cei 2 pești simbolizează învățătura pe care Mântuitorul o dă Apostolilor Săi, în cantitate mică, cuprinsă în cele 4 Evanghelii. Apostolii o primesc, se hrănesc cu ea, și din ea le rămâne ca să alimenteze succesiv lumea întreagă. Cele 12 coșuri de fărâmituri reprezintă hrana lumii întregi, rămasă din hrana dată de Iisus contemporanilor Săi. Cele 12 coșuri de fărâmituri ne îndreaptă la uriașa literatură dezvoltată în urma celor 12 Apostoli de către Sfinții Părinți pe baza Evangheliilor. Cele 5 pâini și 2 pești (7 numărul simbolic al lui Israil real) arată că și ca spațiu cuvântul lui Dumnezeu pe timpul lui Iisus e limitat numai la Palestina, numai la Israelul real – în cele 12 coșuri de sfărâmituri, pentru fiecare Apostol câte un coș, se arată nețărmurirea lățirii Evangheliei prin Apostoli și prin urmașii lor, cucerirea lumii întregi, a noului Israil, a lui Israil ideal (12). Fiecare preot e menit să fie un izvor nesecat de apă săltătoare spre viața vecilor; să fie pâinea vieții spirituale pentru credincioși. Ferice de acel preot, care și este aceea ce trebuie să fie. Lumina, învățătura propovăduită de el, se revarsă din generație în generație, ca un izvor nesecat și pururea limpede, spre a adăpa din ce în ce mai mari mulțimi de oameni setoși. Dar ca el, preotul, să poată fi adevărat izvor de lumină și de viață pentru credincioși, trebuie să fie el însuși sătul de apa cea vie, să fie luminat de lumina cea dătătoare de viață, să fi mâncat și să se fi săturat din rămășițele ospățului dumnezeiesc: să fi învățat destul în vremea menită anume pentru pregătirea sa. De aceea nu i se poate recomanda suficient și destul de des, ca, pe timpul cât se află în seminar, să fie veșnic flămând și setos de mâncare și de băutură spirituală, și, neîncetat și din toată inima cu această hrană să se ocupe. Hrana spirituală, care se dă cu prisos seminariștilor, trebuie cu scumpătate strânsă, îngrijită, ca să nu se piardă nimic dintr-însa. Cum? Așa că, seminaristul să cugete des la ce a învățat, spre a repeta cât mai mult, spre a i se imprima cât mai cu putere în minte și în inimă. Cel ce nu repetă, risipește ce a învățat! Și, cum trebuie să fie seminaristul în seminar, așa trebuie să facă și preotul în misiunea sa: să repete, dacă nu voiește să risipească. Să repete întâi pentru sine ce a învățat în școală, ca să nu uite, și să repete, a doua, pentru alții, învățătura pe care o dă credincioșilor, ca aceștia să nu o uite, să nu o risipească. Adevărurile religiei și povețele cele bune nu se pot spune destul de des, prin urmare nu se pot repeta suficient, ca ele să țină inimile credincioșilor pururea calde în credință, pururea gata să-i îndemne la fapte bune și să-i ferească de rele. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=3]25[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a IX-a după Rusalii[/SIZE] [SIZE=3](Matei 14, 22-34)[/SIZE] 22. Și îndată a silit Iisus pe Învățăceii săi să intre în corabie, și să meargă înaintea lui de cea parte, până când va da drumul popoarelor. 23. Și dând drumul popoarelor, s-a suit în munte singur să se roage, și făcându-se seară, era singur acolo. 24. Iar corabia era în mijlocul mării învăluindu-se de valuri, că era potrivnic vântul. 25. Iară într-a patra strajă de noapte, a mers la dânșii Iisus, umblând pe mare. 26. Și văzându-L pe El învățăceii umblând pe mare, s-au tulburat zicând, că nălucă este, și de frică au strigat. 27. Iar Iisus îndată a grăit lor, zicând, cutezați: eu sunt, nu vă temeți. 28. Iar Petru răspunzând, a zis lui: Doamne, de ești tu, poruncește-mi să vin la tine pe apă. 29. Iar el a zis, vino. Și ieșind Petru din luntre, umbla pe apă, ca să vie la Iisus. 30. Iar văzând vânt tare, s-a temut, și începând a se afunda a strigat, zicând: Doamne mântuiește-mă. 31. Și îndată întinzând Iisus mâna, l-a apucat pe el, și i-a zis: puțin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit. 32. Și intrând ei în corabie, a stătut vântul. 33. Iar cei ce erau în corabie, venind s-au închinat lui zicând: cu adevărat fiul lui Dumnezeu ești. 34. Și trecând au venit în pământul Ghenizaretului. Încrederea în ajutorul dumnezeiesc și în forțele proprii 1. Minunea ne-o descrie și Ioan la 6, 14-21, cu următoarele întregiri și lămuriri: a) în vs. 15 ne arată mai de aproape motivul pentru care Mântuitorul se desparte repede de popor: „ Iară Iisus, cunoscând că vor să vie și să-L răpească, ca să-L facă Împărat, s-a dus iarăși în munte numai însuși singur“; b) pe când corabia era în pericol, ea făcuse cam 25-30 de stadii (vs. 19), deci cam jumătate calea; atunci, când Iisus a dat mâna lui Petru și s-a liniștit marea și vântul; c) corabia, din mijlocul mării, într-un moment a parcurs distanța până la țărm, de 30-35 stadii sau 6-7 km (vs. 21). 2. Straja. Spre a asigura castrele și orașele împotriva surprinderilor nocturne ale dușmanilor, la israieliteni era încă din vechime organizată vegherea prin străjeri sau santinele, care, pentru a nu se prea obosi și a fi cuprinși de somn, se schimbau din 4 în 4 ceasuri. Aceste vegheri se numeau străji. Erau trei străji: straja întâia, de la ora 6-10, numită straja de seară; straja a doua, straja de mijloc, de la ora 10-2 și a treia, numită și straja dimineții, de la ora 2-6. Romanii însă aveau timpul nopții împărțit în 4 străji sau vigilii, de câte 3 ore: straja întâia de la ora 6-9; a doua de la ora 9-12; a treia de la ora 12-3 și a patra de la ora 3-6 dimineața. Sub stăpânirea romană această împărțire de timp se introduse și în Palestina. Stadii-stadium – o măsură de lungime, având 600 urme grecești sau 625 urme romane, – a opta parte din un mil roman, sau 19227 m. 3. Văzând minunea săvârșită în beneficiul lor, gloatele își închipuiesc că, dacă Iisus le-ar fi Împărat, El nu numai că nu le-ar mai cere biruri și nu le-ar impune sarcini și greutăți, dar le-ar da și hrana necesară, așa că ele n-ar mai avea nici o grijă să mai lucreze și să câștige. Ele se hotărăsc deci să ia cu forța pe Iisus, să-L ducă la Ierusalim și să-L instaleze acolo Împărat. Această pornire nechibzuită ar fi grăbit catastrofa, moartea lui Iisus, căci inamicii Lui L-ar fi declarat revoluționar, solidar cu gloatele și cap al acestora, și întreg planul dumnezeiesc ar fi fost zădărnicit. Jertfirea Lui însă nu putea să atârne de pornirea gloatelor și de dorința inamicilor Săi, ci de la voința Sa proprie, identică cu a lui Dumnezeu-Tatăl. El merge la moarte de bunăvoie, și merge atunci când voiește El, când găsește El, că „a sosit ceasul“. Adevărat, tot gloatele ignorante și josnice îl vor conduce în triumf la Ierusalim și-I vor provoca răstignirea strigând: să se răstignească, dar nu acum, ci peste un an. De aceea Mântuitorul Se retrage în singurătate, trimițând pe Învățăcei să treacă lacul cu corabia și lăsând mulțimea să se împrăștie. Pe când furtuna era mai cumplită și corabia mai primejduită în mijlocul mării, Iisus Se arată umblând pe apă, ca pe uscat și, la glasul Lui, se liniștește și vântul și marea, și, la voința Lui, dispare distanța de 6-7 km ce era între corabie și între țărmuri. Lui I se supune timpul, căci cel puțin 1 1/2 oră era trebuință pentru călătoria de la mijlocul mării până la mal. Iisus învățase în teorie că Lui Îi stau la dispoziție puterile cerești (Ioan 1, 51), legile naturii, pe care El le stabilise, ca Dumnezeu, și că prin urmare, El este mai presus de timp și de spațiu. Și teoria o confirmă, o învederează, arătând prin faptă concretă, văzută de lume că: El nu este supus legilor naturii, nu se cufundă în apă, deasupra căreia El umblă, ca pe uscat; că El n-are nevoie nici de timp nici de spațiu, fiind Domnul lor, dispunând de ele după buna Sa plăcere. 4. Dar atunci, când El se descoperă Învățăceilor Săi încurajându-i, Petru sare în mare plin de încredere, că, la porunca și cu ajutorul Mântuitorului, va înfrunta biruitor valurile mării (vs. 19). Și, câtă vreme încrederea îl conduce, Petru merge cu succes, trecând peste valuri. Dar în momentul în care, văzând valurile mari că vin asupra lui, se înspăimântă și-și pierde încrederea, el și începe a se cufunda. Cufundarea și primejdia înecării este numai urmarea neîncrederii în puterile sale și în ajutorul dumnezeiesc nevăzut. Această neîncredere o și mustră Iisus: „Puțin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit?“. Episodul cu Petru este o învățătură pentru Apostoli. Cariera lor apostolică are să fie o continuă luptă cu valurile înfuriate ale marii ignoranțe și a răutății. Aceia care vor avea încredere în forțele lor și în ajutorul dumnezeiesc, vor rămânea stânci neclintite de valurile mării; marea se va liniști și ei vor umbla peste ea: vor cuceri lumea contrară lor, o vor aduce la picioarele lui Iisus Hristos, ca să primească numele Lui. Aceia însă, care își vor pierde încrederea, vor dispărea între valuri, fără să lase vreo urmă după sine. Învățătura nu este dată numai Apostolilor de pe vremea Mântuitorului, ci tuturor urmașilor Lui, tuturor preoților. Și preoții au să lupte din greu cu valurile ignoranței, ale răutății și ale perversității; și ei sunt supuși adeseori la grele încercări. Dacă un preot, la greutățile ce întâmpină, se descurajează, nu se încrede în destoinicia sa și în ajutorul dumnezeiesc, că va izbuti să lumineze pe cei ignoranți și să îndrepteze pe cei căzuți – acel preot n-are să facă vreo ispravă; el se pierde, se îneacă în valurile lumii, rămânând învins, în loc să fie învingător, după cum îi este menirea. Acel preot nu alungă întunericul intelectual și moral, ci e copleșit de întuneric. Și deci: cum Iisus adeseori se retrăgea în singurătate și se ruga Tatălui, și prin rugăciune dobândea o nouă forță și nouă încredere în Sine: așa preotul, fără preget și cu deosebire în fața momentelor grele, să se retragă în liniștea Sfântului Altar și să se roage cu osârdie, ca Dumnezeu să-i inspire putere și încredere, spre a putea învinge greutățile ce îi stau înainte. Și, cu cât vede că greutățile sunt mai mari și mai anevoie de înlăturat, cu atât să-și încordeze puterile mai mult, cu atât să pună mai multă energie și stăruință, însoțită de încrederea în ajutorul Celui de sus. Mai curând ori mai târziu, biruința va fi a lui. Și cu cât vor fi mai mari greutățile înlăturate, cu atât și meritul lui va fi mai mare. Dar învățătura nu se referă numai la preot, ci la fiecare om. Fiecare om, pe terenul moral are să lupte cu „marea vieții, înălțată de viforul ispitelor“. Dacă omul are încredere că poate învinge acest vifor, că se poate stăpâni, el luptă contra poftelor și a pasiunilor și le învinge; devine și rămâne om virtuos. Dacă însă n-are încredere, ci se lasă în voia valurilor, se lasă desfrâului, devine vicios, spre ruina sa morală și materială. Învățătura din episodul de mai sus are însă o extensiune mult mai mare: ea se referă la orice întreprindere omenească. Cel ce n-are încredere în sine, când începe o lucrare, adică nu crede el însuși că o va termina, acela să fie sigur că nici nu o va isprăvi. Încrederea în puterile proprii este o forță, cu care nimic nu se poate asemăna, și care cu nimic nu se poate înlocui. Cea mai vitează armată, condusă de cel mai abil general, dacă și-a pierdut încrederea în sine, nădejdea că va birui, s-a demoralizat, – se poate considera ca și învinsă, pierdută. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=3]26[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a X-a după Rusalii și[/SIZE] [SIZE=5]a IV-a din Postul Sfintelor Paști[/SIZE] [SIZE=3](Matei 17, 14-21)[/SIZE] 14. Și mergând ei spre popor, s-a apropiat de dânsul un om îngenunchind înaintea lui. 15. Și zicând: Doamne fie-ți milă de fiul meu, că lunatec este, și rău pătimește, că de multe ori cade în foc, și de multe ori în apă. 16. Și l-am adus la Învățăceii tăi, și nu au putut să-l tămăduiască. 17. Iară Iisus răspunzând, a zis: o, neam necredincios și îndărătnic, până când voi fi cu voi, până când vă voi răbda pe voi, aduceți-l aici la mine. 18. Și l-a certat pe el Iisus, și a ieșit dintr-însul dracul, și s-a tămăduit pruncul din acel ceas. 19. Atunci apropiindu-se Învățăceii către Iisus de o parte au zis: De ce noi n-am putut să-l scoatem din el. 20. Iară Iisus a zis lor: pentru necredința voastră, că adevăr grăiesc vouă: de veți avea credință ca grăuntele de muștar, veți zice muntelui acestuia, treci de aici acolo, și va trece și nimic nu va fi vouă cu neputință. 21. Dar acest neam de demoni nu iese, decât numai cu rugăciune și cu post. Încrederea în darul dumnezeiesc primit Când Mântuitorul a trimis pe Apostoli (Matei 10, 1-16) să se exercite în a-L suplini, a face ceea ce El face, le-a dat putere să facă și minuni: „să tămăduiască toată boala și toată neputința“. Apostolii însă, în simplitatea lor, nu-l înțeleseră. Ei își închipuiseră că Iisus a vorbit și cu această ocazie în metafore, neînțelese de ei. De aceea lor nici nu le trecuse prin minte că Hristos le-ar fi dat în adevăr puterea de care El le-a vorbit; ei se credeau tot așa de neajutorați și de neputincioși ca mai înainte, și, deci nici nu încercară măcar să vadă, dacă pot ori nu. Ba, vedem mai târziu că cei 70 de ucenici, primind și ei, ca și Apostolii, împuternicirea de a face minuni, dar ca și Apostolii, nici nu se gândiră că o și au, rămân uimiți când văd că dinaintea lor dispar bolile, că și dracii li se pleacă, fără ca ei, ucenicii, să intervină direct (Luca 10, 17). Cum se vede însă, în public se zvonise că Iisus a dat Apostolilor putere de-a vindeca, căci un om veni la ei și-i rugă să vindece pe un copil al său lunatic. Apostolii însă, care nici nu se gândeau la puterea ce li se dăduse, declară că ei nu pot. Atunci omul merge înaintea lui Iisus, și, îngenunchind, se scuză, spunându-I, că el a dorit să nu-L supere și, deci, a rugat pe Învățăceii Lui, dar ei nu l-au putut ajuta. De aceea aleargă acum la Dânsul și-L roagă să vindece pe fiul său. Văzând că Apostolii săi nu sunt capabili nici măcar să se folosească de puterea ce El le-a dat, și că, prin urmare, proba, experiența făcută, Îi dovedește că n-are să se sprijine într-înșii cât de puțin, Iisus se amărăște, și, în durerea Sa, exclamă: „O, neam necredincios și îndărătnic...“. Necredincioși erau Apostolii și îndărătnici, adevărații reprezentanți ai Evreilor, care, în proorociri, sunt prea adeseori calificați cu aceste epitete. Cum Domnul Dumnezeu, în Testamentul vechi, a trebuit să aibă o nemărginită îndelungă-răbdare cu evreii, tot așa și Iisus Hristos Dumnezeu cu reprezentanții evreilor. Dar Iisus se întreabă: „până când?” (vs. 19). La întrebarea naivă a Apostolilor, de ce ei n-au putut vindeca pe lunatic, Iisus răspunde: fiindcă sunteți niște becisnici, n-aveți încredere în voi și în puterea ce v-am dat. Și, câtă vreme voi înșivă nu veți crede că puteți face vreo treabă, nici nu o veți face. Din contră, de veți avea cât de puțină încredere în voi, numai cât e un grăunte de muștar, nimic nu vă va fi cu neputință (Marcu 11, 23). Cu alte cuvinte: orice veți întreprinde, dacă veți avea încredere nestrămutată că puteți face și veți stărui fără preget, o veți scoate la cale. Este aceeași învățătură, cu aceleași consecințe, pe care am văzut-o în Evanghelia precedentă, învățătură, prin care Iisus voiește să ridice moralul Apostolilor și a urmașilor lor, inspirându-le încredere: să facă eroi din fricoși, lei din iepuri – cum a și făcut. „Acest neam“, adaugă Iisus, „nu iese fără numai cu rugăciune și cu post“. Cum se vede, la bolile de natura somnambulismului, la bolile așa numite sufletești, Mântuitorul recomandă dietă, pentru temperarea sângelui și rugăciune, pentru liniștirea sufletească; cu alte cuvinte: liniște fizică și psihică. Și preotului i se dă dar dumnezeiesc de a face minuni. Dar, dacă voiește ca să-și facă minuni vădite – afară de cele sacramentale – preotul trebuie, mai presus de toate, să fie conștient de darul ce i s-a dat, de puterea ce i s-a încredințat. Prin rugăciune și prin post, adică prin implorarea ajutorului dumnezeiesc și prin înfrânare și trezie, Preotul poate, cu adevărat, face minuni. El, și dacă nu va face momentan minuni, cum au făcut Sfinții Părinți (ex. Sfântul Vasile cel Mare), poate schimba fața parohiei, care i s-a încredințat, făcând pe oameni să părăsească obiceiurile rele: certurile, procesele, nedreptățile, furtișagurile, imoralitatea de tot soiul, beția și alte vicii și să se împodobească cu viața pașnică, frățească, cu temperanța și cu alte virtuți aducătoare de fericire. Aceasta o poate face preotul numai dacă el însuși, conștient de puterea darului său, pe lângă învățătura evanghelică în predici și în povețe particulare, va fi între credincioși model de conduită în vorbe și în fapte. În vorbe: preotul să fie veșnic cumpătat și măsurat, demn. Glumele și cuvintele cu înțelesuri îndoielnice, vorbele de măscară, care unui laic, în împrejurări date, pot să i se ierte, considerându-se ca vorbe de spirit: din gura preotului sunt blasfemii, negațiunea darului preoțesc. Buzele preotului e un sacrilegiu să fie pângărite de vorbe triviale, cu atât mai vârtos de înjurături și vorbe de rușine. Ele au să fie rostul înțelepciunii, al blândeții și al cuviinței. El, preotul, să nu uite nicicând că este Părinte educator între fiii săi minori. Faptele lui trebuie să fie modele de imitat, tot atâtea lumini, care să lumineze și să atragă pe credincioși spre imitare. Ce s-a zis în alt loc despre viitorii preoți, se repetă: seminaristul, dacă dorește să fie adevărat preot, stimat și iubit, trebuie cu multă sârguință să se exercite în seminar prin vorbe și prin fapte a fi preot, să-și formeze deprinderi bune de mare valoare. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=3]27[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a XI-a după Rusalii[/SIZE] [SIZE=3](Matei 18, 23-35)[/SIZE] 23. Drept aceea asemănatu-s-a împărăția cerurilor omului împărat, care a vrut să se socotească cu slugile sale. 24. Și începând el a se socoti, i-au adus lui un datornic cu zece mii de talanți. 25. Și neavând el să dea, a poruncit stăpânul lui să-l vândă pe el, și pe femeia lui și pe prunci, și toate câte avea, și să plătească. 26. Deci căzând sluga se închina lui, zicând: Doamne, mai îngăduiește-mă, și toate-ți voi plăti. 27. Și milostivindu-se stăpânul slugii aceleia, l-a slobozit pe el, și i-a iertat lui datoria. 28. Iar ieșind sluga a aflat pe unul din cei împreună cu sine slujitori, care era lui dator cu o sută de dinari, și prinzându-l pe el îl sugrumă, zicând: plătește-mi ce-mi ești dator. 29. Deci căzând cel împreună cu el slugă la picioarele lui, ruga pe dânsul, zicând; mai îngăduiește-mă, și toate voi plăti ție. 30. Dar el nu a vrut, ci ducându-se, l-a băgat în temniță până va plăti datoria. 31. Iar văzând cei împreună cu el slugi, cele ce s-au făcut, s-au întristat foarte și venind au spus stăpânului său toate cele ce se făcuse. 32. Atunci chemând pe el stăpânul său, a zis lui: slugă vicleană, toată datoria aceea am iertat ție, pentru că m-ai rugat. 33. Au nu se cădea și ție să-ți fie milă de cel împreună cu tine slugă, precum și mie mi-a fost milă de tine. 34. Și mâniindu-se stăpânul lui, l-a dat pe el muncitorilor, până va plăti toată datoria lui. 35. Așa și Tatăl meu cel ceresc va face vouă de nu veți ierta fiecare fratelui său din inimile voastre greșelile lor. Iertarea 1. Talantul este originar o măsură de greutate, corespunzând la aproape 50 kg. Mai târziu a ajuns să fie măsură de valoare, reprezentând, ca talant de argint, cam 900 coroane, iar, ca talant de aur, cam 15.000 coroane. Când Mântuitorul vorbește, deci, de 10.000 de talanți, înțelege o sumă enormă: dacă se înțelege talanți de argint, cam 9.000.000, iar dacă se înțeleg talanți de aur, cam 150.000.000 coroane. Dinarul era moneda obișnuită, cum e la noi coroana, a cărei valoare aproximativă o reprezintă. Legea constituțională a israieliților dădea drept creditorului, nu numai asupra averii, dar și asupra persoanei și a familiei datornicului. Creditorul putea lua ca sclavi pe datornic și pe familia acestuia și îi putea vinde (IV Regi 4, 1; Neemia 5, 5-8; Isaia 50, 1). 2. Ca să trăiască liniștit și în pace, omul are trebuință să fie în relații bune, în armonie cu ceilalți oameni. Dar, în rătăcirile sale, omul, vrând-nevrând, greșește, supără pe alții, și, prin aceasta, stricând armonia dintre el și cel supărat, își face imposibilă viața tihnită. Ca să-și redobândească liniștea, omul are trebuință de restabilirea armoniei alterate. Această restabilire se poate face numai prin împăcare, prin neconsiderarea, iertarea greșelii. Cum fiecărui om i se întâmplă să greșească altuia, și altul să-i greșească lui, fiecare om, pentru binele său, trebuie să fie iertat și trebuie să ierte. Pentru liniștea sufletească a omului aceeași importanță are a fi iertat de alții ca și a ierta pe alții. Ambele stau în strânsă legătură: una fără cealaltă nu poate da liniștea dorită, echilibrul putându-se susține numai punând greutăți egale în ambele cumpene. Și cum fiecare om, în general, greșește el altora neasemănat mai mult decât îi greșește lui un altul – așa are trebuință să primească de la alții neasemănat mai multă iertare, decât să dea el altuia. Dacă considerăm acum că omul nu greșește numai semenilor săi, ci și lui Dumnezeu și că, tot ce greșește el altora, ba tot ce greșește și împotriva sa e considerat ca greșeală făcută lui Dumnezeu, ca păcat: toate aceste greșeli și păcate, adunate, sunt enorm de multe, și, de toate aceste greșeli și păcate, el are trebuință să fie iertat, să fie iertat de oameni și să fie iertat de Dumnezeu. În zadar ar dobândi el iertarea tuturor greșelilor și chiar a păcatelor sale, că el liniște sufletească, viață tihnită tot nu poate avea, dacă nu iartă și el celor ce i-au greșit lui. Echilibrul în liniștea sufletului său îl poate avea numai punând iertarea desăvârșită în ambele cumpene: deoparte iertând el pe alții, de alta iertat fiind el de alții. După parabolă, proporția, între ceea ce trebuie să ierte el față cu ceea ce trebuie să i se ierte, este ca extrem de mic către uriaș de mare. Dar importanța acestei iertări trece peste sfera vieții pământene. Dumnezeu, ca Părinte al tuturor, așteaptă de la noi să avem milă de fiii Săi, frații noștri, cum și El are milă de noi: să-i ajutăm ca să fie fericiți, să le înlesnim liniștea sufletească. El de la noi cere să facem așa de puțin pentru fiii Săi, să le iertăm așa de puțin, ca, în schimb, El să ne poată da, să ne poată ierta enorm de mult. El ne dă nouă de milioane de ori mai mult, decât așteaptă să dăm noi semenilor noștri. El cere de la noi ca să ne asemănăm Lui, să fim generoși, dar numai a milioana parte de cum este El generos față de noi! Și, când ne gândim cât de mult pune El în perspectivă să ne dea pentru un bagatel, pe care noi trebuie să-l dăm semenilor noștri: tot numai și numai spre binele nostru – ar fi absurd numai să se gândească cineva, că, dacă noi nu vom da nici extrem de puținul și de micul dar să ne putem aștepta la enorm de marele dar dumnezeiesc. Și aici este un do ut des: do 1ut des milioane! Iertarea din partea noastră (1) nu este un dar, care privește numai pe aproapele, numai cumpăna liniștei lui sufletești, ci este un dar, care jumătate este în beneficiul nostru, este greutatea pe care o punem în cumpăna liniștei noastre sufletești. Ei bine, dacă pentru noi nu voim să punem nimic în cumpănă, cum se va putea restabili echilibrul? Aceea ce punem noi înșine în cumpăna liniștei noastre sufletești este râma (1), cu care voim să prindem uriașul pește (milioane), iertarea dumnezeiască. Cu undița goală nu se prinde peștele. Și, precum un nebun ar fi acela, care ar încerca să prindă pește cu undița goală – tot așa nebun este acela, care așteaptă să-i ierte Dumnezeu noianul păcatelor, fără ca el să fi iertat neînsemnatele și puținele greșeli ale fratelui său. 3. Întreagă viața socială e bazată pe iertări, pe concesiuni reciproce. Dacă oamenii nu și-ar face unii altora concesiuni, ar fi veșnic încăierați, neîntrerupt în ceartă, în procese, ar fi un fel de bellum omnium contra omnes. Cu cât o societate este mai cultă, cu atât membrii ei sunt mai îngăduitori unii cu alții, cu atât se iartă mai mult unii pe alții. Și cu cât în o societate membrii ei se iartă mai mult, cu atât ei sunt mai liniștiți, mai fericiți. Peste tot însă, în orice societate, cel ce se arată îngăduitor, tolerant, iertător față cu greșelile și cu scăderile altora, este privit ca om nobil, generos, și societatea, la rândul ei, îi trece și ea mai ușor cu vederea scăderile și greșelile. În societate însă preotul întru toate are să fie un educator prin conduita sa, un model pentru promovarea fericirii între oameni. Una din calitățile care înalță pe preot mai mult în ochii publicului și îndeamnă pe alții să-l privească cu stimă și cu respect și să-l imite, este fără îndoială iertarea celor ce-i greșesc și tratarea lor cu blândețe. Dar este de la sine înțeles, că și această iertare trebuie să-și aibă marginile sale: să nu treacă peste limitele demnității lui, ca nu cumva iertarea prea îndelungată, și, în anumite cazuri grave, necondiționat nepermise, să i se interpreteze rău, să se ia drept lașitate ori slăbiciune, și, în cele din urmă, el, preotul prea iertător, să devină ridicol și imposibil. Ca în toate și în practicarea acestei virtuți să nu se uite măsura cumpătului, dar mai ales demnitatea misiunii. Ca toate virtuțile și aceasta pretinde exercițiu. Exercițiul preotul trebuie să și-l fi făcut de mic, practicarea iertării să i se fi prefăcut în a doua natură. Seminarul este locul și cuprinde și timpul, în care, cei ce n-au făcut încă acest exercițiu, să-l facă cu îndoită ardoare, iar cei ce l-au practicat și mai înainte, să continue, spre a ajunge la desăvârșire. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=3]28[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a XII-a după Rusalii[/SIZE] [SIZE=3](Matei 19, 16-26)[/SIZE] 16. Și iată unul apropiindu-se a zis Lui: învățătorule bune, ce voi face, ca să am viața de veci. 17. Iar El a zis lui: ce-mi zici bun; nimeni nu este bun, numai unul Dumnezeu, iar de vrei să intri în viață, ține poruncile. 18. Zis-a lui: care? Iar Iisus a zis: să nu ucizi, să nu preacurvești, să nu furi, să nu mărturisești strâmb. 19. Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta, și să iubești pe aproapele tău, ca pe tine însuți. 20. Zis-a lui tânărul: toate acestea le-am păzit din tinerețile mele, ce-mi mai lipsește încă? 21. Zis-a Iisus lui, vinde averea ta, și o dă săracilor, și vei avea comoară în cer, și vino după mine. 22. Iar tânărul auzind cuvântul s-a dus întristat, că avea avuție multă. 23. Iar Iisus a zis învățăceilor săi: adevăr zic vouă, că anevoie va intra bogatul întru împărăția cerurilor. 24. Și iarăși zic vouă, că mai lesne este a trece cămila prin urechile acului decât bogatul să intre întru împărăția lui Dumnezeu. 25. Iar învățăceii auzind se mirau foarte, zicând, cine dar se va putea mântui? 26. Iar Iisus căutând a zis lor, la oameni aceasta este cu neputință, iar la Dumnezeu toate sunt cu putință. Primejdia bogățiilor 1. După cum vedem cu deosebire din Matei (6, 15. 16 ș.a.), fariseii căutau toate chipurile să facă reclamă spre a deveni populari, ca apoi să poată exploata mai cu înlesnire poporul. Bogatul, de care ni se vorbește în această Evanghelie se vede că este unul din farisei. Evanghelistul Luca (18, 18) îl numește boier. El vine cu planul să obțină de la Mântuitorul un certificat de înaltă vrednicie morală, pe care apoi să-l exploateze față de poporul de rând. Apropiindu-se, deci, de Iisus, bogatul încearcă a se insinua, adresându-I-se în termeni lingușitori (vs. 16) „Învățătorule bune“. El crede că prin o lingușire bine ticluită, va izbuti să-L momească pe Iisus ca să-i întoarcă lingușirea prin vreun cuvânt de laudă, pe care el să-l întrebuințeze ca adevărat certificat. Când colo, Mântuitorul, Care știe cu cine are de a face, constată simplu că, dacă epitetul „bun“ I-l adresează e ca un compliment, ca o lingușire, nu se prinde. Dacă însă este luat în serios, prin acest epitet I se recunoaște Dumnezeirea, căci epitetul „bun“ se cuvine numai lui Dumnezeu. După insinuare, bogatul, sigur de răspunsul favorabil al lui Iisus, întreabă: ce bine să facă spre a dobândi viața de veci. Iar, la răspunsul scurt și cuprinzător al Domnului (vs. 18), să țină poruncile, el, anume ca să atragă asupră-și atenția publicului, întreabă „care?“ și apoi puțin îi pasă dacă minte când se laudă cu îngâmfare: „Toate acestea le-am împlinit...“. Această afirmație, crede el, îl ridică mult în ochii poporului și în ochii lui Iisus. Dar, spre a stoarce de la Iisus un cuvânt de laudă, cu încrederea proprie oamenilor bogați, obișnuiți să primească complimente și lingușiri, el întreabă pe Iisus: „ce încă îmi mai lipsește?“. El își închipuia că Mântuitorul va fi nevoit să-i răspundă că nu-i mai lipsește nimic, că e un ideal de om virtuos; iar acest răspuns să-l înalțe și mai mult în ochii mulțimii ignorante, pe care apoi, cu atât mai ușor, să o poată duce de nas, după plac. Întrebarea vicleană dar nesăbuită, Iisus o folosește spre a-l demasca. El, fariseul, susținuse, între altele, că în toată viața sa a iubit pe aproapele său ca pe sine însuși (vs. 19). Și, ca să-i probeze contrariul, Iisus îi zice: Ți se dă ocazie să probezi prin faptă că ai împlinit măcar una din porunci, că ai iubit și că iubești pe aproapele, ca pe tine însuți. Proba e: „vinde-ți avuțiile și le dă săracilor“ și apoi practică iubirea servindu-i, cum fac Eu. La această nenorocită întorsătură nu se aștepta tânărul fariseu, care avea mari bogății, strânse nu din iubirea, ci din spolierea aproapelui. Din limbut și îngâmfat ce era, el, ca prin farmec, se schimbă, devine tăcut, umilit, rușinat, se simte dat de gol, și, fără să mai stea de vorbă, pleacă pe unde a venit. 2. O lecție binemeritată la adresa fățarnicilor Farisei, care toate le speculau spre a se îmbogăți și a trăi pe nemuncite din sudoarea celor naivi! Dar această lecție, dată în special fariseilor, Mântuitorul o întrebuințează ca învățătură generală pentru toată lumea. El Își dezvoltase teoriile în privința bogățiilor la Matei (6, 19-21). Teoriile acelea aici le exemplifică, punându-ne în vedere pe un rob al materialismului, care, îndumnezeind bogăția, tinde, în cele din urmă, la îndumnezeirea sa proprie. Bogatul își câștigase bogățiile, numai el știa cum, și acum, bazat pe aceste bogății, căuta prin înșelăciune să-și satisfacă ambiția deșartă, făcând ca lumea să-l admire, să i se prosterne, pe motivul că el ar fi, moralicește, fără de prihană, un ideal de corectitudine, un sfânt. Așa este, din fire, cel stăpânit de pofta bogățiilor și a măririi deșarte: întâi nu cruță nici un mijloc, nu se dă în lături din fața nici unei fărădelegi, a nici unei crime, numai bani să câștige, avuții să strângă; apoi, cu avuțiile așa agonisite, dă goană după idolul deșertăciunii lumești. În umbră cursurile lui, calea îi rămâne presărată cu crime, cu nenorocirile celor spoliați, înșelați și înjosiți – până i se înfundă: se demască, ca și fariseul din Evanghelie și își ia răsplata. Răsplata cea mai strașnică îl așteaptă însă după moarte; ea este strașnică, fiindcă este după merit: înaintea lui Dumnezeu nu se pot ascunde faptele rele, cum se pot ascunde înaintea oamenilor. 3. Pe un astfel de bogat îl aduce Mântuitorul ca model spre a îndemna pe ai Săi să se ferească de a se înjuga la carul fatal al lui Mamona. Un astfel de om, preocupat de bogățiile lui, nu se gândește la Dumnezeu, la bine. Pentru el binele, Dumnezeu, altruismul, sunt niște fantasmagorii, bune de a speria cu ele pe cei fricoși și de a prinde pe cei naivi. De aceea zice Hristos (vs. 23) că un astfel de bogat „cu anevoie va intra întru împărăția cerurilor“ – cu anevoie va fi om bun, virtuos, ba (vs. 24) e absolut imposibil, fiindcă nimeni nu poate fi în același timp și rău și bun, nu poate sluji lui Mamona și în același timp și lui Dumnezeu (Matei 6, 25). Robul materialismului, îndumnezeitorul avuției, nu se poate apropia de Dumnezeu! Învățăceii nu-L înțeleg pe Iisus. Ei se îngrozesc și-L întreabă: „Dar cine poate să se mântuiască?“ (vs. 25). Văzând Mântuitorul că nici o chestiune atât de simplă și atât de ușoară nu o înțeleg, spre a curma discuția, le răspunde: „ce nu este cu putință la oameni, este cu putință la Dumnezeu“ – cu alte cuvinte: ce nu înțelegeți acum, cu mintea voastră de oameni mărginiți, va da Dumnezeu de veți înțelege mai târziu, adică atunci când veți fi insuflați de Duhul Sfânt, după Înălțarea Mea. Nici în această Evanghelie, ca peste tot nicăieri în învățăturile Sale, Mântuitorul nu combate bogățiile. El combate numai abuzul de bogății, alipirea prea mare de ele, considerarea lor ca scopul vieții noastre, ori apoi ca mijloace spre a duce cu ele o viață nevrednică. După spiritul învățăturilor lui Iisus, suntem datori să ne câștigăm avuții prin muncă cinstită (I Tesaloniceni 4, 11; II Tesaloniceni 3, 7-12) și cele câștigate, ori moștenite, să nu le risipim, ci să le îngrijim și să le folosim spre binele nostru și al aproapelui. Când avem bogății să fim ca și cum nu le-am avea, adică să nu ne fie inima legată de ele, ci, oricând, să putem renunța la bogății pentru scopuri mai înalte, fie naționale, fie bisericești. Mai ales preotul, în ce privește bogățiile materiale, trebuie să premeargă cu exemplul bun, atât cu privire la câștigarea, cât și cu privire la întrebuințarea și păstrarea lor. După preot trebuie să se orienteze enoriașii lui. De aceea în gospodăria sa, preotul trebuie să fie pildă vie. El, ca om cult trebuie să fie la curent cu dezvoltarea rațională a cultivării pământului, vitelor de rasă bună, apiculturii, grădinăritului și a tuturor izvoarelor de câștig prin muncă cinstită; să îndemne pe agricultori la asociație pentru procurarea uneltelor celor mai bune în agricultură, a semințelor celor mai rodnice după natura pământului, de care ei dispun. Exemplul lui trebuie să-l urmeze agronomii în îngrijirea recoltei și în păstrare, în utilizarea rațională a caselor de economii. Acolo, unde, în cele economice, preotul este la locul său, se sălășluiește bunăstarea, care alungă sărăcia și viciul. seminaristul să nu uite, nici în acest ram, a face practică, exercițiu. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Talcuirea randuielii tunderii in monahism - Pr. Arsenie Boca | Salistean Domnica | Intrebari utilizatori | 1 | 13.01.2013 22:28:25 |
Talcuirea celor 7 evanghelii | io8nut | Maslul | 2 | 04.12.2011 12:17:08 |
Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii | andrei_im | Teologie si Stiinta | 6 | 04.02.2010 22:47:26 |
Psalmul 136 in talcuirea lui Serafim Rose | Miha-anca | Rugaciuni | 14 | 08.01.2010 23:10:53 |
Tâlcuirea numelui "Iisus"- din Învățăturile Sfintei Biserici | cristiboss56 | Din Noul Testament | 1 | 10.06.2009 21:40:37 |
|