Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Rugaciuni
Vezi rezultatele sondajului: Este important sa cunoastem Sfanta Evanghelie?
Doar sa citim duminica de duminica 0 0%
Sa cititm tot, apoi pentru intelegere sa revenim la fiecare duminica 2 100,00%
Sondaj cu opţiuni multiple. Votători: 2. Nu poti vota in acest sondaj

Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 09.01.2009, 08:32:51
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (12)

11
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica Samaritencei[/SIZE]
[SIZE=3](Ioan 4, 5-42)[/SIZE]

5. În vremea aceea a venit Iisus în cetatea Samariei, care se cheamă Sihar, aproape de satul care l-a dat Iacob fiului său, lui Iosif. 6. Și era acolo puțul lui Iacob: iar Iisus, fiind ostenit de călătorie, a șezut acolo la puț, și era ca la al șaselea ceas. 7. A venit o muiere din Samaria să scoată apă, zis-a ei Iisus: dă-mi apă să beau. 8. (Că învățăceii lui se duseseră în cetate să cumpere bucate). 9. Deci muierea Samariteancă a zis Lui: cum Tu fiind Evreu, ceri de la mine să bei, muiere Samariteancă fiind: că evreii nu se ating de Samariteni. 10. Răspuns-a Iisus și a zis ei: de ai ști darul lui Dumnezeu, și cine este, care grăiește ție: dă-mi să beau, tu ai fi cerut de la dânsul și ți-ar fi dat ție apă vie. 11. Grăit-a lui muierea: Doamne, nici vadră ai și puțul este adânc, dar apă vie de unde ai. 12. Au doar Tu ești mai mare decât Iacob, părintele nostru, care a dat nouă puțul acesta, din care și însuși a băut, și feciorii lui, și dobitoacele lui. 13. Răspuns-a Iisus, și a zis ei: tot cine va bea din apa aceasta, va însănătoși iarăși: 14. Iar cine va bea din apa ce-i voi da eu lui, nu va însănătoși în veci: ci apa care voi da lui, va fi în dânsul izvor de apă curgătoare în viața de veci. 15. Zis-a către dânsul muierea: Doamne, dă-mi această apă, ca nici să mă însănătoșesc, nici să mai vin aici să mai scot apă. 16. Grăit-a ei Iisus, mergi și cheamă pe bărbatul tău, și vino aici. 17. Răspuns-a muierea, și a zis Lui, n-am bărbat. 18. Grăit-a ei Iisus, bine ai zis, că n-ai bărbat, că cinci bărbați ai avut, și acum pe care ai, nu-ți este ție bărbat, iată adevărat ai zis. 19. Grăit-a lui muierea, Doamne, văd, că prooroc ești Tu. 20. Părinții noștri în muntele acesta, s-au închinat: și voi ziceți, că în Ierusalim este locul, unde se cade a se închina. Grăit-a ei Iisus: muiere, crede-mă că va veni vremea, când nici în muntele acesta, nici în Ierusalim vă veți închina Tatălui. 22. Voi vă închinați căruia nu știți, noi ne închinăm, căruia știm, că mântuirea din Iudei este. 23. Ci va veni vremea și acum este, când închinătorii cei adevărați se vor închina Tatălui cu Duhul și cu adevărul, că și Tatăl pe unii ca aceștia caută să se închine lui. 24. Duh este Dumnezeu, și cine se închină lui, se cade să se închine cu Duhul și cu adevărul. 25. Grăit-a lui muierea, știm că va să vie Mesia, care se cheamă Hristos, când va veni acela va spune nouă toate. 26. Grăit-a ei Iisus: eu sunt cel ce grăiește cu tine. 27. Și atunci au venit învățăceii lui și s-au mirat, căci grăia cu muierea: dar nimeni nu i-a zis: ce cauți sau ce vorbești cu dânsa. 28. Iar muierea și-a lăsat vadra sa și a mers în cetate și a grăit oamenilor: 29. Veniți și vedeți pe omul care mi-a spus mie toate câte am făcut, nu cumva acesta este Hristos. 30. Deci au ieșit din cetate și veneau către dânsul. 31. Iar între acestea L-au rugat pe dânsul învățăceii, grăind: Învățătorule, mănâncă. 32. Iar el a zis lor, eu am mâncat bucatele, care voi nu știți. 33. Iar Învățăceii grăiau în sine, au doar i-a adus Lui cineva să mănânce. 34. Grăit-a lor Iisus, mâncarea mea este, ca să fac voia celui ce m-a trimis pe mine, și să săvârșesc lucrul Lui. 35. Dar nu ziceți voi că încă patru luni sunt și secerișul va veni; iată grăiesc vouă, ridicați ochii voștri și vedeți holdele, că sunt albe și aproape de seceriș. 36. Și cel ce va secera, plată va lua, și va strânge rodul în viața vecilor ca să se bucure dimpreună și cel ce seamănă și cel ce seceră. 37. Că de aceasta este cuvântul cel adevărat, că altul este cel ce seamănă, și altul care seceră. 38. Eu am trimis pe voi să secerați, unde voi nu v-ați ostenit, alții s-au ostenit, și voi ați intrat în osteneala lor. 39. Iar din cetatea aceea mulți au crezut într-însul din Samariteni, pentru cuvântul muierii care mărturisea, că mi-a spus mie toate câte am făcut. 40. Iar dacă au venit la dânsul samaritenii, l-au rugat pe dânsul, ca să petreacă la dânșii, și petrecu acolo două zile. 41. Și cu mult mai vârtos au crezut pentru cuvântul lui. 42. Iar muierii au zis: că de acum nu pentru vorba ta credem, că înșine am auzit și știm, că acesta este cu adevărat Mântuitorul lumii Hristos.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #2  
Vechi 09.01.2009, 08:33:30
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (13)

I. Samariteanca păcătoasă
[SIZE=3](4, 5-20)[/SIZE]

1. Încă de la dezbinarea împărăției a început o înverșunată vrăjmășie între iudei și israiliteni. Acea vrăjmășie crește și devine din ce în ce mai acută după robie, după amestecul israilitenilor cu păgânii și prefacerea lor în samariteni. De aici își făceau unii altora fel de fel de mizerii. Ba evreii, care se considerau ca singuri curați, priveau spre samariteni, ca spre niște „născuți din curvie“, ca spre niște apostați, cu un suveran dispreț și nu voiau să aibă cu dânșii nici o daraveră, nici chiar să se atingă de ei ori de vreun lucru de al lor, ca să nu se molipsească. Se fereau de ei ca de niște ciumați. În ochii evreilor samaritenii erau cei mai necurați oameni mult mai răi decât păgânii, ca stăpâniți de duhuri necurate. A zice cuiva „samaritean“, pentru evrei, era cea mai gravă insultă ce se putea închipui. Și evreii, într-un moment de extremă furie, cu această insultă Îl gratifică pe Mântuitorul (Ioan 8, 48).
2. După petrecerea Sa în Ierusalim, la primul Paște, Mântuitorul, prigonit de evrei, se retrage în Iudeea, unde petrece până toamna târziu, – învățând și botezând. Prin decembrie părăsește Iudeea spre a se întoarce în Galileea, de unde plecase. El trebuia să treacă prin Samaria, unde ajunge la orașul Sihar. Aproape de oraș era un puț, numit puțul lui Iacov. Mântuitorul, obosit de cale, se așeză lângă puț să se odihnească, trimițând pe Învățăcei în oraș să cumpere de-ale mâncării. În acest timp, din oraș, vine o femeie să scoată apă. Iisus intră cu femeia în vorbă zicându-i: „Dă-mi apă să beau“.
Femeia, văzând că Iisus, ca evreu, îi cere apă, răspunde înțepat: Cum? Tu, evreu fiind, ceri apă de la mine, de la o samariteancă? Ea este interpretul sentimentului de care era stăpânit întreg poporul samaritean. În loc să-I dea apă, ea Îi face observația răutăcioasă: voi evreii, ne considerați pe noi ca spurcați și nu intrați cu noi în contact, nu primiți nimic de la noi, ca să nu vă spurcați. Prin urmare de ce ceri apă de la mine? Dar, voiește ea să zică: atunci când sunteți la necaz, când aveți trebuință de ajutorul nostru, atunci ne știți ruga. Ea Îi face observație, dar nu-i dă apă să bea.
Mântuitorul prevăzuse aceasta, fiindcă știa cu cine are de-a face. El ceruse apă numai ca să-și poată executa planul de-a pune pe această femeie coruptă alături cu evreii din Ierusalim. El nu ține seamă de observația ei, nici nu insistă asupra cererii Sale, ci îndreaptă conversația spre cuvântul lui Dumnezeu, zicând: „De ai fi știut...“ (vs. 10).
Cuvintele liniștite, cu ton serios și demn, rostite de Mântuitorul, atrag băgarea de seamă a femeii. Ea îl privește cu surprindere, și, din fața Lui maiestuoasă, văzând că este un om superior, uită și ea de cererea Lui și de răspunsul ei necuviincios, și în ton respectuos Îi zice: „Doamne...“ apoi își exprimă mirarea, cum și de unde poate El să aibă apă, apă vie. Apă vie nu prea înțelegea ea ce va fi fiind, dar presupunea că trebuie să fie mai bună decât apa din puțul lângă care se afla. Iar dacă o are fără să se gândească la puț, El trebuia să fie un om extraordinar: „Au doar tu ești mai mare decât Iacov...“ (vs. 12). Femeia ține la originea ei israiliteană, pentru care cea mai înaltă mândrie e protopărintele Iacov-Israil, omul neasemănat în mărime. Tu dar, trebuie să fii mai mare decât cel mai mare om, dacă ai apă, afară de cea din puț.
La această întorsătură Iisus se explică: „Cine bea din apa aceasta din puț iar însănătoșează; cine va bea însă din apa pe care o voi da Eu...“. Iisus înțelege prin apă învățătura Sa, pe care cel ce o primește, devine cu vreme și cu el însuși învățător, – izvor de băutură spirituală pentru alții. Femeia însă nu-L înțelege. Ea ține morțiș la apa de izvor, de munte, o apă miraculoasă, care să se asemene cu untul de lemn al văduvei din Sarepta Sidonului (III Regi 17, 14-16), să nu se mai sfârșească. Deci ea îi cere „această apă“, atât de minunată, ca să nu mai fie nevoită să ostenească până la puț.
Acum găsește Mântuitorul momentul potrivit să-i atingă conștiința, să-i dea ocazia ca să se îndrepte, să primească adevărata apă vie, învățătura Lui și să se mântuiască. El îi zice: „Mergi și cheamă pe...“ (vs. 16). Femeia se simte neplăcut atinsă de invitarea lui Iisus, și-i răspunde scurt, ca și cum ar fi voit să dea altă direcție vorbirii: „n-am bărbat“.
La rândul Său Mântuitorul iese pe față cu planul de a-i atinge conștiința și a provoca o îndreptare. „Bine ai zis că n-ai...“. În loc să o mustre pentru viața ei păcătoasă, Mântuitorul se mulțumește să-i aducă aminte păcatele ei, știind că inima ei simțitoare va tresări și va da loc unei reacții.
Prevederea lui Iisus se împlinește: femeia simte remușcarea pentru viața ei destrăbălată: se hotărăște imediat să facă pocăință. În acel moment îi vine în minte însă nesiguranța cultului; care să fie cel adevărat: cel din Ierusalim ori cel de pe muntele Garizim. Spre a-și înlătura nedumerirea, ea întreabă pe Mântuitorul unde să-și facă pocăința, ca să fie bine primită?
Ținuta Mântuitorului, față cu samarineanca, oferă Preotului o prețioasă învățătură. Cum Mântuitorul nu așteaptă să vină ea la Dânsul, ci merge El la ea și caută prilej ca să-i vorbească, să o mântuiască; cum El tratează cu dânsa cu blândețe, cu răbdare îndelungată, nu se supără pe ea, când ea îi vorbește necuviincios, ci o tratează cu bunătate, conducând-o așa ca ea însăși să-și recunoască păcatele și să se hotărască a face pocăință spre a se îndrepta: tot așa trebuie să facă și preotul. Să nu aștepte ca cel ce a apucat pe căi rătăcite să vină la dânsul și să-și mărturisească păcatele, ci să meargă el, preotul, la cel rătăcit și cu binișorul, cu blândețe și cu îndelungă-răbdare să încerce a-l face să-și recunoască rătăcirea și să-l înduplece la pocăință. Purtarea insolentă a păcătosului, renitența lui, să nu-l descurajeze pe preot, ci mai mult să se înarmeze cu stăruința însoțită de dragoste și bunătate, până ce în cele din urmă va izbuti să „dobândească pe fratele său“.
Cum nici un păstor de oi necuvântătoare nu așteaptă ca oaia cea rătăcită să se întoarcă ea de sine la turmă, ci aleargă el după ea, și, aflând-o, o ia și o pune pe umerii săi, și o duce la turmă: astfel trebuie să facă și păstorul de oi cuvântătoare: să nu cruțe osteneala spre a scăpa de pieire pe oile cele cuvântătoare: „Păstorul cel bun își pune și sufletul său pentru oile sale“ (Ioan 10, 11).
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #3  
Vechi 09.01.2009, 08:34:11
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (14)

12
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica Samarinencei[/SIZE]

II. Samarineanca pocăită. Samarinenii
[SIZE=3](4, 21-42)[/SIZE]

1. Răspunzând la întrebarea femeii doritoare să se îndrepte, Iisus se referă mai întâi la autoritatea Sa: „Crede Mie“, apoi adaugă: vine vremea, când va înceta nedumerirea asupra locului de închinare. Pentru acum, să știi că voi, samarinenii, sunteți în rătăcire. Lipsindu-vă proorocii, vă lipsește făgăduința și pregătirea mesianică. Din partea aceasta voi nu știți cui vă închinați: nu cunoașteți pe Dumnezeu din punct de vedere al mântuirii. Noi, evreii, Îl cunoaștem: la noi s-a dezvoltat promisiunea, la noi are să se arate și împlinirea mântuirii – „că mântuirea din Iudeea este“. Ce privește locul de închinare îndeosebi: va veni vremea, însoțită de mântuirea promisă, când adevărații închinători nu se vor închina lui Dumnezeu trupește, ci duhovnicește, „cu duhul“. Aceasta are să se întâmple, fiindcă Dumnezeu este Duh, și cine se închină Lui, trebuie să I se închine cu acea parte din ființa sa, cu care se aseamănă lui Dumnezeu, adică cu partea spirituală*. Timpul acestui fel de închinători și de închinări a sosit Mântuirea promisă este aici.
Femeia deșteptată ca dintr-un vis prin cuvintele Mântuitorului – ea, care, ca toată lumea, așteaptă cu ardoare venirea lui Mesia, pune în legătură cuvintele lui Iisus cu descoperirea secretului ei, a relațiilor ei, păcătoase și cu cele auzite despre Mesia, și ajunge la o nouă nedumerire: nu cumva omul acesta e Mesia: Cum să-L întrebe? Direct, se sfiește. Își formulează deci, întrebarea în formă de afirmare: „Știm că va veni...“ subînțelegându-se: nu cumva ești tu așteptatul Hristos?
Cea mai frumoasă recompensă ce se putea face acestei femei pentru grabnica ei convertire, i se și face: ei i se descoperă Hristos, Cel de mult așteptat de dânsa și de neamul ei.
2. Sosind învățăceii din Sihar, se miră că văd pe Mântuitorul, împotriva preocupațiilor lor, stând de vorbă cu o femeie samarineancă, și se miră și mai mult că vorbește cu ea în chestiune de religie. Respectul însă, ce-l au față de El, îi face să nu îndrăznească nici unul să dea expresie mirării lor, să-L întrebe, ori să-i zică ceva.
Într-aceea însă femeia, fericită de cele aflate, uită vadra cu apă și aleargă în oraș la concetățenii săi, să le spună vestea cea bună, cea mult așteptată, pe care ea a aflat-o la puț; să-i invite ca să meargă și ei și să vadă pe Iisus și să se convingă dacă este el Hristos Mântuitorul. Râvna femeii este încununată de deplin succes: lumea se alarmează și pleacă cu dor spre fântână, spre a vedea și a se convinge din propria intuiție.
Pe când lumea din Sihar pleacă spre puțul, la care se găsea încă Iisus și se odihnea cu ucenicii Săi, aceștia cred că ar fi timpul mesei și, deci, aștern merinde pe iarbă și invită pe Învățătorul lor să mănânce.
Această invitare îi dă Mântuitorului îndemn să facă importante enunțuri asupra misiunii Sale. Cum apa din puț îi dăduse prilej să se preocupe de învățătura Sa mântuitoare și să o numească apă vie, băutură nemuritoare; așa mâncarea adusă de Apostoli Îl transportă spiritualicește la hrana spirituală, pe care El are misiunea să o reverse asupra omenirii. În fața acestei hrane dispar necesitățile materiale: Am eu altă mâncare, nu mă gândesc la mâncarea, pe care mi-o oferiți; mâncarea mea este să-mi împlinesc misiunea!
El zice aceasta privind cu mulțumire la cetele de Samarineni, ce veneau grăbite spre puț. În aceste cete vede El o garanție, proorocie totodată, că osteneala Lui va fi încununată de succes. Este o mângâiere față cu cele experimentate în Iudeea: „Au nu ziceți voi...“ (vs. 35). Iisus constată aici aceea ce se știa de toată lumea, că peste 4 luni este secerișul. Secerișul se făcea în Aprilie. Prin urmare Iisus vorbește prin Decembrie. De aici vedem dar că Mântuitorul a petrecut timpul de la Paști până în Decembrie parte în Ierusalim, parte în diferite regiuni ale Iudeii. În Decembrie holdele erau albe (frumoase), răsărite. Dar, pe când semănăturile țării erau abia răsărite, semănăturile inimii omenești erau coapte spre seceriș. Cetele de Samarineni, care vin din Sihar, sunt pentru Hristos lanuri coapte, gata de secere. Prezentul îi este o garanție pentru viitor, pentru timpul cel rodnic al activității Apostolilor. Acestei idei îi dă expresie în vs. 36-38. Secerătorii, care iau plata, sunt Apostolii. Ei încep secerișul îndată după Înălțarea lui Iisus și după trimiterea Sfântului Duh, după înarmarea lor cu secera spirituală.
Mântuitorul a semănat, ei, Apostolii seceră. Mântuitorul zice însă alții, făcând aluzie la mai mulți, la Moisi și la Prooroci, care au pregătit terenul. El îi consideră ca împreună semănători. Unul seamănă, altul seceră: Unul este Hristos, care a semănat, a pregătit țarina, a dat sămânța, învățătura, hrana spirituală, pe temeiul căreia să se zidească Biserica cea vie, creștinătatea. Altul sunt Apostolii, care seceră, adună societatea creștină într-un întreg, în hambarul împărăției cerești, care zidesc Biserica lui Dumnezeu. De acest rezultat se bucură și Unul, Hristos, și alții, Apostolii. Numai cât, pentru acum, pentru timpul când ei se aflau lângă puț, Cel ce înțelegea și se bucura era numai Unul, Semănătorul, Iisus. Înțelegerea pentru Apostoli, pentru secerători, era rezervată pentru mai târziu; pentru mai târziu era rezervată și bucuria secerării.
Bucuria secerării nu este însă numai a Apostolilor, ea este rezervată și pentru urmașii lor, pentru preoți peste tot. Iar dacă bucurie este pentru preoți ca ei să fie secerători, să strângă în mănunchi și în snopi spicele spirituale: această bucurie, pentru ei, se preface în același timp în cea mai de căpetenie datorie: să îngrijească, sub grea răspundere, ca să nu rămână spice pe miriște, să nu se piardă nici un membru, nici un credincios din cei încredințați păstoririi lor. Preotul să nu uite că precum păstorul de oi e răspunzător înaintea stăpânului său de cele pierdute ori bolnave din neglijența lui; așa el este răspunzător înaintea lui Dumnezeu pentru rătăcirea, în care ar cădea vreunul din membrii parohiei sale. Preotul să aibă neîncetat înaintea ochilor avertismentul dumnezeiesc: „Din mâinile tale voi cere sufletele lor“.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #4  
Vechi 09.01.2009, 08:34:53
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (15)

13
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica Samarinencei[/SIZE]

III. Învățăminte

Evanghelia ne pune în vedere marele contrast dintre evrei și samarineancă și dintre evrei și samarineni.
1. Evreii, poporul ales și anume pregătit de Dumnezeu pentru primirea lui Mesia – samariteanca, o femeie sărmană, fără nici o cultură, făcând parte dintr-un popor rătăcit.
Firesc ar fi fost, după toate raționamentele omenești ar fi fost, ca evreii să primească pe Mesia cu entuziasm, iar femeia samarineancă, demoralizată, nici să nu voiască a sta de vorbă cu El. Era firesc, lumea întreagă trebuia să se aștepte, ca evreii cei pretinși oameni morali, sfinți, să primească pe Acela, care era în mod absolut moral, sfânt. Ei însă Îl resping, ca o dovadă că nu-I semănau, că moralitatea și sfințenia departe era de dânșii. Femeia însă, o femeie depravată, dintr-un popor decăzut și considerat ca necurat, femeia în păcătoșia ei firească, făcând o puternică sforțare spre îndreptare, se curăță de păcate, și, apropiindu-se cu inima smerită de Mântuitorul ei, Îl află: El i se descoperă și ea îl primește cu credință, ca pe Mântuitorul lumii, ea se face Apostolul și Evanghelistul Lui.
În cele zise găsim un avertisment pentru preot și pentru viitorul preot:
a) să nu se lase a fi stăpânit de preocupării, să nu se lase ca în inima sa să se încuibe interese josnice, egoiste, materiale, care cu siguranță, îl înstrăinează de înalta sa chemare și-l duc la pierzare;
b) oricât de greșit, de păcătos ar afla pe unul ori pe altul din fii săi duhovnicești, să nu-l desconsidere, să nu-l urască și disprețuiască, cum nici Hristos n-a disprețuit pe samarineanca, ci mai vârtos, urmând pe Mântuitorul, să caute prilej spre a-i arăta cu blândețe rătăcirea și primejdia, în care se găsește, și, prin cuvântul Evangheliei, a-l scăpa de pierire.
2. Cuvintele lui Iisus „apa pe care Eu voi da lui, se va preface într-însul izvor de apă săltătoare...“ nu au în vedere numai învățătura proprie, directă și imediată a Mântuitorului, ci învățătura peste tot, din toate timpurile, analog cu misiunea dată Apostolilor la Marcu (16, 15). Învățătura propagată de Iisus și primită de Apostoli, s-a prefăcut în aceștia izvor de apă săltătoare, din care bând alții, la rândul lor devin și ei izvoare de apă pentru sute și mii, care și ei se prefac pentru alții și alții, în asemenea izvoare – trecând astfel în mod progresiv din neam în neam, din veac în veac, în toate timpurile și la toate popoarele.
Între cei, care primesc „apa vie“, ca să se prefacă într-înșii izvoare de apă spre viața altora, sunt, în locul prim, viitorii preoți, în calitate de viitori învățători. Fiecare din ei are menirea să devină cu timpul Apostol, izvor nesecat de lumină și de viață pentru neamul său. Din lumina lui are să se adape mulțimea viitorilor învățăcei, spre a o transporta, fiecare la rândul său, printre alte sute și mii de urmași, din neam în neam.
În aceasta consistă misiunea învățătorească a Preotului, în aceasta și nemurirea lui: lumina, care se revarsă în neamul său, prin graiul său întâi, apoi prin învățăceii săi, pe el îl reprezenta din generație în generație; prin această lumină revărsată el trăiește din neam în neam: eternitatea, nemurirea lui între oameni, între ai săi, este lumina propagată și eternizată de către dânsul. În această amețitor de înaltă apariție își găsește preotul-învățător cea mai nobilă, cea mai frumoasă răsplată, răsplată de care alte cariere, oricât de bine dotate și de ademenitoare ar fi ele, nu pot să fie părtașe. În această lumină revărsată asupra neamului său rezidă superioritatea preotului-învățător, față cu toate celelalte cariere din societatea omenească.
Tocmai fiindcă urmările binefăcătoare ale preotului-învățător se resimt în cercuri așa de largi și în timpuri așa de îndepărtate: bine să-și ia seama cei ce primesc asupra și înalta și sfânta misiune preoțească învățătorească, căci, în proporție cu meritul, este și responsabilitatea. Căci cea mai grea răspundere înaintea lui Dumnezeu, înaintea oamenilor și a viitorimii o are preotul. El trebuie să dea seama de „talanții“, care i s-au încredințat spre fructificare. Dacă cei încredințați conducerii, instruirii și educării lui nu ies oameni luminați, vrednici pentru viață, a lui, a Preotului este răspunderea: lui îi zice Dumnezeu prin Prooroc despre cel rătăcit: „Sângele lui din mâna ta îl voi cere“ (Iezechiel 3, 18; 33, 8). Căci dacă din neglijența lui, cei încredințați educației lui ies oameni nenorociți, criminali, pentru cele mai multe cazuri, el, preotul, este considerat moralicește nu numai de complice, dar și ursitor moral al faptelor rele.
Tocmai pentru aceea, câtă vreme se află în seminar, viitorul preot, nu poate fi cu destulă băgare de seamă la cele ce i se spun, nu poate bea cu destulă nesățioasă lăcomie, „apa cea vie“, pe care profesorii i-o dau, nu poate întrebuința destul de economicos timpul cel scurt și scump, ce-i stă la dispoziție pentru luminarea sa proprie, pregătitoare. Tocmai de aceea, cu deosebită căldură și greutate, Apostolul strigă viitorilor luminători ai neamului: „Socotiți, drept aceea, cum cu pază să umblați, nu ca niște neînțelepți, ci ca cei înțelepți, răscumpărând vremea, că zilele grele sunt“ (Efeseni 5, 15-16).
3. Contrar celor întâmplate în Ierusalim, și în Iudeea se întâmplă în Sihar. În Ierusalim și în Iudeea, unde terenul era pregătit de veacuri, se arată Iisus în persoană și nu află crezământ; este respins, gonit. În Sihar, unde nu se făcuse nici o pregătire, unde nu Iisus Se prezintă, ci numai o femeie Îl vestește, Samarinenii, cu mulțimea, cred într-Însul și Îi ies în întâmpinare (vs. 40). Mai mult, ca contrastul să fie mai izbitor, pe când Evreii Îl gonesc, Samarinenii Îl roagă să le facă onoarea, să rămână la dânșii. Credința lor Iisus le-o răsplătește cu prezența Sa: El „a rămas la ei două zile“, în care însă El nu petrece în neactivitate, și nici Samarinenii nu-I dau răgaz. Ei, setoși de învățătură, setoși de „apa vie“ a Mântuitorului, se grupează cu fericire în jurul Lui. Îl ascultă, Îi sorb învățătura dumnezeiască. Propria lor experiență din cele două zile epocale pentru dânșii, îi face (vs. 41) să creadă într-Însul mult mai mult, ca mai înainte. Ei credeau acum „nu pentru vorba femeii, ci pentru cuvântul Lui“. Femeii însă, care le mijlocise această fericire, îi ziceau „nu mai credem pentru vorba ta“, ci noi înșine L-am auzit vorbind și din cuvintele Lui „știm că acesta este Mântuitorul lumii, Hristos“.
În cuvintele samarinenilor, „Mântuitorul lumii“, este accentuat, de o parte universalismul creștinismului, de alta contrastul dintre ținuta evreilor față cu Iisus, pe Care aceștia nu vor să-L recunoască nici ca Mesia național evreiesc, după cum învățau și așteptau ei, și prin urmare nici, ba cu atât mai puțin nu, ca Mesia universal.
Și noi, ca și evreii, de aproape două mii de ani suntem neîncetat pregătiți să primim pe Mântuitorul. Și la noi vine El, atât, ca la evrei, în persoană, cât și, ca la Samarineni, vestit, propovăduit – numai cât nu de o femeie, ci de sfinții și dumnezeieștii Apostoli.
Și dacă evreii L-au gonit din cetatea și din țara lor; oare nouă nu ni se întâmplă ca, prin nevrednicia noastră, să-L gonim din locașul sufletului nostru, să nu voim a-L primi în cetatea inimii noastre?! Și dacă evreii, pentru păcatul lor așa de exemplar au fost pedepsiți aici, pe pământ, oare pe noi ce ne va aștepta în viața viitoare, dacă ne asemănăm evreilor? Să ne deșteptăm, deci, cât mai este timp, să imităm pe samarineanca și pe samarineni: să credem într-Însul și să-L rugăm să petreacă la noi, să ne sfințească și fericească prin ființa Sa.
Cu îndoită râvnă să facem aceasta, cei ce suntem preoți și viitori preoți, ca să putem fi vrednici de misiunea noastră!


__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 09.01.2009, 08:36:01
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (16)

14
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica Orbului[/SIZE]
[SIZE=3](Ioan 9, 1-38)[/SIZE]

1. În vremea aceea, trecând Iisus, văzut-a pe un om orb din naștere. 2. Și l-au întrebat pe dânsul învățăceii Lui, grăind: Ravvi, cine a greșit, acesta, sau părinții lui, de s-a născut orb. 3. Răspuns-a Iisus nici acesta a greșit, nici părinții lui, ci ca să se arate lucrurile lui Dumnezeu în el. 4. Mie mi se cade a lucra lucrurile celui ce m-a trimis pe mine, până când este ziuă, că va veni noaptea, când nimeni nu poate să lucreze. 5. Când sunt în lume, lumină sunt lumii. 6. Acestea zicând, a scuipat pe pământ, și a făcut tină din scuipat, și a uns ochii orbului cu tină. 7. Și a zis lui: mergi de te spală în lacul Siloamului, care se tălmăcește trimis: Deci s-a dus și s-a spălat, și a venit văzând. 8. Iar vecinii, și care îl văzuse pe el mai înainte, că era orb, au zis: oare nu este acesta, care ședea și cerea. 9. Unii ziceau că acesta este, iar alții ziceau, că asemenea lui este; iar el a zis: eu sunt. 10. Deci au zis lui, cum ți s-au deschis ție ochii. 11. Răspuns-a acela și a zis: Un om ce se cheamă Iisus a făcut tină, și a uns ochii mei, și a zis mie: mergi la lacul Siloamului și te spală; și mergând și spălându-mă am văzut. 12. Deci ei au zis lui: unde este acela; zis-a el: nu știu. 13. Dusu-l-au pe dânsul către Farisei, pe acela, care cândva a fost orb. 14. Și era Sâmbătă când a făcut tina Iisus, și a deschis ochii lui. 15. Deci iar l-au întrebat pe dânsul Fariseii, cum a văzut; iar el a zis: tină a pus mie pe ochi și m-am spălat și văd. 16. Deci grăiau unii din Farisei, acest om nu este de la Dumnezeu, că nu păzește Sâmbetele; alții ziceau: cum poate omul păcătos să facă acest fel de semne; și era ceartă între dânșii. 17. Zis-a orbului iarăși, tu ce zici de dânsul, cum a deschis ochii tăi; iar el a zis, că Prooroc este. 18. Deci Evreii nu credeau de dânsul, că orb a fost și a văzut, până ce au chemat pe părinții aceluia ce a văzut. 19. Și i-a întrebat pe dânșii, zicând: oare acesta este feciorul vostru, de care ziceți voi, că s-a născut orb, dar acum cum vede. 20. Iar părinții au răspuns lor, și au zis: știm că acesta este feciorul nostru, și cum că orb s-a născut. 21. Iar acum cum vede nu știm, sau cine i-a deschis lui ochii, noi nu știm, însuși este în vârstă, pe dânsul întrebați, însuși de sine să spună. 22. Acestea au zis părinții lui, că se temeau de Evrei, că așa se sfătuiesc Evreii, cum cine va mărturisi pe dânsul Hristos, să se lepede din Sobor. 23. Pentru aceea au zis părinții lui, că în vârstă este, pe dânsul întrebați. 24. Deci au chemat de a doua oară pe omul, care fusese orb, și i-au zis lui: dă mărire lui Dumnezeu, noi știm pe omul acela, că este păcătos. 25. Iar el a răspuns și a zis: de este păcătos nu știu, una știu, că am fost orb și acum văd. 26. Deci iar au zis lui: ce ți-a făcut ție; cum ți-a deschis ochii tăi. 27. Răspuns-a lor: iată am spus vouă și n-ați auzit, ce vreți iarăși să auziți; au doar voiți să fiți și voi învățăceii lui. 28. Iar ei l-au ocărât pe dânsul și i-au zis: tu ești învățăcelul aceluia, iar noi suntem, învățăceii lui Moise. 29. Noi știm că lui Moise a grăit Dumnezeu, iar pe acesta nu-l știm de unde este. 30. Răspuns-a omul, și a zis lor, că de aceasta este minune, că voi nu știți de unde este și a deschis ochii mei. 31. Și știm că Dumnezeu pe păcătoși nu-i ascultă, ci de este cineva cinstitor de Dumnezeu și face voia Lui pe acela ascultă. 32. Din veac nu s-a auzit, cum să fi deschis cineva ochii vreunui orb din naștere. 33. De nu ar fi acesta de la Dumnezeu nu ar putea face nimic. 34. Răspuns-au ei și au zis lui: în păcate te-ai născut tu tot, și tu ne înveți pe noi, și l-au izgonit pe dânsul afară. 35. Auzit-a Iisus, că îl izgonise pe dânsul afară, și aflându-l i-a zis lui, tu crezi în fiul lui Dumnezeu. 36. Răspuns-a acela și a zis: cine este Doamne, ca să cred în dânsul. 37. Iar Iisus a zis lui: și L-ai văzut pe dânsul, și cel-ce grăiește cu tine acela este. 38. Iar el a zis Lui: cred Doamne și s-a închinat Lui.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #6  
Vechi 09.01.2009, 08:36:49
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (17)

I. Vindecarea
[SIZE=3](9, 1-7)[/SIZE]

1. Orbul din Evanghelia de față este antiteza Slăbănogului în 5, 14 de la cap. 10, e păgânismul față cu iudaismul: gratitudinea față cu ingratitudinea. Căci principalele note, care caracterizează pe orbul acestei Evanghelii, sunt tot atâtea semne caracteristice ale păgânismului. Nu că doar orbul ar fi o invenție a Evanghelistului, ci Evanghelistul aici, ca și la cap. 10, ne descrie un caz real, care însă, prin poziția sa, prin semnele sale speciale, e menit de Providență după cum însuși Mântuitorul spune la 9, 3, să servească în economia mântuirii ca tip proorocesc pentru viitor, pentru lume.
2. „Orb din naștere“. Păgânismul încă era orb, orb din naștere. El, de la nașterea sa, era lipsit de lumină, de Sfânta Scriptură, care era patrimoniul particular al lui Israil. Păgânismul, deci, nu putea să vadă, și, prin urmare, să știe voința lui Dumnezeu; dar mai ales, lipsindu-i proorociile și pregătirea, pe care numai Evreii o aveau, nu putea să întrevadă și să cunoască venirea lui Mesia și pe însuși Mesia. Referitor la mântuire și păgânismul era cerșetor; nu-și putea agonisi hrana sufletească, ci era avizat să și-o cerșească.
„Ravvi, cine a greșit, acesta ori părinții lui...“. Orice slăbiciune, defect organic, nenorocirea, în sfârșit orice rău e urmarea păcatului. Această urmare, conform cu Ieșirea (20, 5), se arată nu numai la cei, care fac păcatul, ci și la urmașii lor din neam în neam. Se vede însă, că, pe lângă această credință, întemeiată pe autoritatea lui Moise, în popor era și erezia, că Dumnezeu pedepsește și anticipativ pentru păcatele, ce omul avea să le facă.
Apostolii par a fi împărțit această credință deșartă. El, văzând pe cel orb, întreabă pe Iisus din curiozitate, cine a păcătuit: cerșetorul, care de aceea s-ar fi născut orb fiindcă avea să păcătuiască, și deci orbirea lui ar fi o pedeapsă anticipată, o ispășire a păcatelor lui viitoare; – ori părinții lui, ale căror fapte ar fi avut urmarea, ca el să se nască orb, ca să expieze el pentru părinții lui?
Relativ la păgânism: cine e de vină că păgânismul e lipsit de lumina Sfintei Scripturi: păgânismul actual ori părinții lui din vechime – doar până la Adam și Eva?
Fără să intre în aprecierea credințelor exprimate de ucenici – una întemeiată pe Sfânta Scriptură, alta deșartă – Iisus răspunde, ci cum doreau ei, că orbirea cerșetorului nu e urmare nici a păcatelor lui, nici a păcatelor părinților lui.
El s-a născut orb anume, fiindcă așa a voit Dumnezeu: în economia mântuirii trebuia un tip, un orb din naștere. Însuși Iisus Hristos ne îndrumă la însemnătatea simbolică a acestui om născut orb.
După lămurirea dată de Mântuitorul, nu vina păgânismului era că el, păgânismul, nu avea Sfânta Scriptură pe care o aveau evreii – cum nu era nici vina lui Adam și a Evei, eventual a urmașilor lor, ci așa a fost voința lui Dumnezeu. Dacă Dumnezeu a binevoit să dea lui Israil lumina Sfintei Scripturi, i-a dat-o; dacă ar fi binevoit să o dea și Păgânilor, nimic nu L-ar fi împiedicat. Deci, dacă a dat unora și n-a dat altora, aici nu este nici un merit pentru aceia cărora le-a dat și nici un nemerit pentru aceia cărora nu le-a dat. Din contră, cât privește pe Evrei, pentru ei este un dezavantaj, că lor li s-a dat lumina și totuși nu văd, nu vor să vadă. Ei în fața lui Dumnezeu sunt mai răi decât păgânii, căci păgânii, dacă nu văd și nu-L înțeleg pe Iisus, nu sunt de vină, căci sunt orbi, deci n-au păcat; pe când Evreii, care văd și înțeleg, dar nu vor să vadă și să înțeleagă, rămân vinovați, păcatul lor rămâne (Ioan 9, 41).
În orb așadar (vs. 3) trebuie să se arate lucrurile lui Dumnezeu, lucruri pe care are să le săvârșească Mântuitorul câtă vreme este pe pământ. Petrecerea Lui între noi este nu numai o sărbătoare, dar este și o continuă zi, pe care El o luminează, fiindcă (vs. 5) El este lumina lumii.
Orbul avea un defect organic din naștere; era născut cu lipsa ochilor. Lui îi lipseau ochii trupești, pământești, o părticică din pământ. Această parte de pământ i-o dă Iisus. Cum pe Adam l-a creat întreg din pământ și, prin suflare, i-a dat viață, așa pe acest om neîntreg, îl face întreg adăugându-i din pământ aceea ce-i lipsea (vs. 6). Iisus scuipă în țărâna pământului și din tina ce o formează cu mâna Sa, creează ochii orbului, întregind și acoperind defectul cu care El, Dumnezeu, dispusese să se nască, anume ca să-i facă ochi ulterior, cu scop special dumnezeiesc. Este ca o a doua creație, sau cel puțin o întregire a creației, făcută anume ca lumea să vadă, să creadă și să înțeleagă. Actul creației s-a săvârșit fără de martori mincinoși; el putea să fie tras la îndoială. Actul întregirii în creare e săvârșit în fața martorilor, care mărturisesc cele văzute și fac nemotivată îndoială. La creație e Duhul lui Dumnezeu, urmat de cuvântul Lui „să fie“, – aici e scuipatul Cuvântului întrupat, urmat de cuvântul (vs. 7) „Mergi de te spală...“.
Lacul Siloam – trimis – este pentru Evanghelist un simbol, reprezentând pe Iisus Hristos – trimis de la Tatăl.
Ungerea cu tină a ochilor celui orb are însă și un înțeles alegoric instructiv. Orbul era cu adevărat orb, născut fără ochi. Și, dacă s-ar fi părut cumva că poate să vadă cât de puțin, prin ungerea cu tină se face ca să dispară și această umbră de prepus, că doar ar putea să vadă ceva, ca cu atât să iasă mai mult la iveală „mărirea lui Dumnezeu“.
3. Păgânismul era și el orb relativ la revelațiunea divină, la mântuire. Lui, cu toate acestea, i se părea că vede ceva, vede prin ochii filozofiei, ai științei, prin revelațiunea naturală. Ungerea cu tină îi simbolizează adevărul, că, dacă voiește să primească lumina evanghelică, să abstragă de la orice cunoștințe și combinațiuni filosofice, să se considere ca și cum n-ar ști nimic, n-ar vedea absolut nimic, – să se lepede de sine și să primească necondiționat aceea ce i se dă, ca cu atât să strălucească mai mult lumina ieșită din credință.
Această indicație la adresa Păgânilor este însă totodată o învățătură pentru noi: calea mântuirii să nu o căutăm cu ajutorul diferitelor teorii filosofice; adevărurile învățăturii evanghelice să nu le încercăm cu știința omenească, ci, abstrăgând de la orice închipuită ori reală știință, și, considerându-ne ca și cum n-am ști nimic, ca și cum am fi orbi în materie de filosofie și de știință, să primim ca indiscutabile adevărurile ce ni se revelează, să avem încredere nețărmurită în ele: să credem în ele.
Dacă avem odată credință, avem posibilitatea de a înțelege. Așa este firea adevărurilor dumnezeiești, ele sunt nepătrunse de cei necredincioși, și sunt înțelese numai cu ajutorul credinței. Tocmai de aceea și zice Isaia: „De nu veți crede, cum veți înțelege!?“ (7, 9), iar fericitul Augustin se roagă: „Dă-mi, Doamne, puțină știință și multă credință“.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #7  
Vechi 09.01.2009, 08:37:41
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (18)

15
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica Orbului[/SIZE]

II. Recunoștința și răsplata
[SIZE=3](Ioan 9, 8-38)[/SIZE]

1. Cerșetorul era vindecat prin ungerea cu tină; spălarea era numai un simbol. Ochii lui trebuiau să fie curățiți prin spălarea minții și a inimii în baia Celui trimis, în baia renașterii – identică cu „nașterea de sus, din Dumnezeu“ (Ioan 3, 3). Aceea ce se întâmplă cu cerșetorul este un simbol, ca avertisment la adresa păgânismului și la adresa noastră. Păgânismului i se spune, și nouă încă: nu e destul să abstragi de la toată știința ta, când vrei să primești învățătura Mântuitorului tău; nu e destul să admiți, să crezi în învățăturile Lui, ci să te speli de toată întinăciunea trecutului tău, să „lepezi pe omul cel vechi și să te îmbraci în cel nou“, să-ți schimbi întreaga fire: gândirea, dorința, voința și făptuirea să-ți fie întru toate în consonanță cu învățăturile a căror autoritate o admiți: să te renaști „din apă și din duh“. Acest înțeles îl are și Botezul, la care invită Mântuitorul pe Apostoli în ultimele Sale cuvinte, rostite înainte de înălțare, când zice: „cel ce va crede și se va boteza“ – se va ameliora moralicește – „se va mântui“.
Tot ce se referă la păgânism ne privește și pe noi, mai ales pe preoți și pe viitorii preoți: Nu e destul să credem, ci viața noastră, faptele noastre să se arate ca un eflux al credinței noastre, al învățăturilor, în care noi credem și pe care le propovăduim. În zadar am crede, dacă faptele noastre nu ar fi în consonanță cu credința noastră, cu învățătura propovăduită de noi. În acest caz n-am fi cu nimic mai buni decât cei răi, cu nimic n-am folosi nici societății, nici neamului, și nici nouă înșine: „Și dracii cred“, zice Sfântul Apostol Iacov (2, 19). Ba, ca preoți, dacă una învățăm pe alții și alta facem, prin conduita noastră noi înșine ne persiflăm și devenim obiect de scandal pentru aceia pe care chemați suntem să-i moralizăm.
2. Îndărătnicia evreilor în a nu voi să creadă pe Iisus și în a-L învinovăți cu călcarea Legii, ajunge la absurd, de unde apoi trece în imposibilitatea de-a crede. Absurditatea o vedem în refuzul lor de-a argumenta că Mântuitorul este păcătos, fiindcă în o zi de sâmbătă, scuipând jos, din scuipat și din țărână a făcut tină, cu care a uns ochii orbului. Această facere de tină și această ungere este o lucrare, o profanare a sâmbetei – susțineau evreii în încăpățânarea lor –, deci profanatorul este un păcătos.
Dus înaintea fariseilor, (vs. 13 ș.u.) cerșetorul istorisește din nou cele petrecute cu dânsul. Fariseii, pentru moment, admit fapta, nu se unesc însă asupra concluziilor: unii zic că a profanat sâmbăta, că este păcătos; alții, de bună seamă o disperată minoritate, susțin contrariul: e un om supranatural, nu poate fi păcătos.
În neînțelegerea lor, cei care simt că le fuge terenul de sub picioare, fără să-și dea seama asupra urmărilor, aleargă la arbitrajul cerșetorului: să hotărască el – „tu ce crezi despre dânsul?“.
Ei așteptau ca și acest cerșetor să se intimideze, cum se intimidase slăbănogul, și să ia partea majorității Fariseilor. Cerșetorul însă răspunde fără înconjur: „este prooroc!“ (vs. 17)și, toate încercările fariseilor de a-l zăpăci, rămân zadarnice. El ia poziție hotărâtă de admirator și apărător al Binefăcătorului său. Pentru el este nemărginit mai mult sentimentul recunoștinței către Acela Care i-a dat lumina, decât teama de puternicii zilei. Puțin îi pasă lui că-l vor excomunica. Excomunicat a fost el câtă vreme a fost orb. Acum scăpase, intrase în lumină. El renunță bucuros la societatea coruptă a lui Israil, cu gândul să intre bucuros în societatea Binefăcătorului său. În consecință, el se ridică cu demnitate și ia apărarea lui Iisus, făcându-se în același timp acuzatorul fariseilor: „Întru aceasta este minune...“ (vs. 30). Voi ar trebui să-L cunoașteți, să știți cine e și de unde vine, că voi știți Scripturile. Este în contra firii să nu-L cunoașteți; este deci o minune cu voi – în felul ei. Că doar noi știm, noi cei neînvățați, noi orbii, cu atât mai vârtos trebuie să știți voi, că pe păcătoși nu-i ascultă Dumnezeu. Dacă este așa, și așa trebuie să fie, apoi acest om nu este păcătos; mai mult: fiindcă numai Dumnezeu poate să creeze ochi, El este sau Dumnezeu Însuși, sau este Dumnezeu cu El.
Rușinați, fariseii își iau refugiu la înjurături și la brutalizare: înjurându-l și îmbrâncindu-l, îl scot afară (vs. 34). Indirect ei își recunosc greșeala, dar răutatea nu le permite să cedeze.
3. Drept răsplată pentru ținuta sa demnă, cerșetorul se învrednicește să facă cunoștința Mântuitorului, Care, ca și samarinencei, i se descoperă: „Eu sunt!”.
Tot ce și-a putut dori cerșetorul, a aflat în Iisus: în locul sinagogii din care fusese excomunicat, societatea lui Hristos; în locul Sinedriului, din care a fost îmbrâncit – Însuși Mântuitorul și învățătura Lui; în locul orbirii trupești și sufletești – lumina ochilor trupești și sufletești.
Se putea o răsplată mai mare?
Cel ce fusese orb, văzând pe Iisus că este Hristos, s-a închinat Lui (vs. 38), I s-a supus, a devenit aderentul și însoțitorul Lui devotat și credincios.
Ce s-a întâmplat cu cerșetorul și cu păgânismul.
Cum evreii n-au voit să admită minunea săvârșită cu orbul din naștere, așa mai târziu nu vor să admită luminarea păgânismului. Cum evreii excomunică și brutalizează pe orbul vindecat, – așa pe timpul Apostolului Pavel – ei declară incompatibilă creștinarea păgânismului și încearcă prin intrigi și prin persecuții, să o zădărnicească.
Cum cerșetorul, împotriva uneltirilor sinedriului, recunoaște și susține pe Iisus Hristos, separându-se de evrei și se vede recompensat cu descoperirea lui Iisus spre a se întări în credință, – astfel și păgânismul, împotriva tuturor uneltirilor evreiești, primește creștinismul, se face susținătorul și propagatorul lui Iisus Hristos, separând cu totul pe evrei. Și cum sinedriștii, în contra convingerii lor, rămân încăpățânați în păcatul lor, iar cerșetorul primește răsplata în persoana lui Hristos, așa mai târziu, pe când evreii persistă în orbia lor și-și primesc osânda, păgânismul primește drept răsplată, întreaga învățătură a lui Iisus Hristos, pe care o dezvoltă în toate direcțiile.
Tipul orbului, ca reprezentant al păgânismului, este scos la iveală și pus față în față cu tipul slăbănogului, ca reprezentant al evreismului, de către însuși Mântuitorul prin ultimele cuvinte, adresate unuia și celuilalt.
Este o mare și semnificativă deosebire între întrebarea pe care Iisus o pune cerșetorului și între admoniția pe care o adresează fostului slăbănog. Evident că El îi consideră pe amândoi ca tipuri, ca reprezentanți, – unul al evreilor înrăiți, plecați spre pieire; altul al păgânilor, aplicați spre îndreptare, spre mântuire. Pe unul voiește să-l oprească în nebuna lui pornire spre prăpastie; pe altul îl ajută, ca să iasă la liman. Unuia, pe care-l vede pornit spre păcătuire, îi zice: „să nu mai păcătuiești“, ca să nu ajungi mai rău de cum ai fost; altuia, pe care-l vede dispus spre bine, cu dorința de a se instrui și a se înnobila, îi zice: „tu crezi în Fiul lui Dumnezeu?“ – în Acela, Care este Însuși lumina dorită? Voiești să-I faci cunoștință și să te luminezi la minte și la inimă, cum te-ai luminat la ochii trupești, ca să umbli în lumina Lui?
Concluziile practice se deduc ușor!

__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Talcuirea randuielii tunderii in monahism - Pr. Arsenie Boca Salistean Domnica Intrebari utilizatori 1 13.01.2013 23:28:25
Talcuirea celor 7 evanghelii io8nut Maslul 2 04.12.2011 13:17:08
Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii andrei_im Teologie si Stiinta 6 04.02.2010 23:47:26
Psalmul 136 in talcuirea lui Serafim Rose Miha-anca Rugaciuni 14 09.01.2010 00:10:53
Tâlcuirea numelui "Iisus"- din Învățăturile Sfintei Biserici cristiboss56 Din Noul Testament 1 10.06.2009 22:40:37