|  |  | 
|  | 
| 
 | |||||||
| Vezi rezultatele sondajului: Este important sa cunoastem Sfanta Evanghelie? | |||
| Doar sa citim duminica de duminica |      | 0 | 0% | 
| Sa cititm tot, apoi pentru intelegere sa revenim la fiecare duminica |      | 2 | 100,00% | 
| Sondaj cu opţiuni multiple. Votători: 2. Nu poti vota in acest sondaj | |||
|  | 
|  | Thread Tools | Moduri de afișare | 
|  | 
| 
			 
			#1  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|  Talcuirea evangheliilor de peste an (8) 
			
			8 [SIZE=5]Evanghelia din Duminica Tomii[/SIZE] II. Triumful credinței (20, 24-29) Întâmplarea ori dispoziția dumnezeiască aduce cu sine ca Toma să nu fie între ceilalți Apostoli atunci, când Domnul nostru Iisus Hristos s-a arătat în mijlocul lor. Toma, după datele ce le avem despre dânsul, era de fire melancolică, fire, care văzându-și sfărâmate iluziile, cade în îndoială, în necredință chiar. El, care, ca și ceilalți Apostoli, își pusese toată nădejdea în Iisus Hristos, văzându-se înșelat în nădejdea sa, văzând pe Iisus răstignit, mort, îngropat, deodată cu iluziile, pierde orice credință, devine necredincios: el este necredinciosul între Apostoli. După retragerea lui Iisus, când, nu impoartă, Apostolii îl întâlnesc pe Toma și-i raportează despre cele întâmplate. Toma, necredinciosul, scepticul posomorât, nu admite posibilitatea, realitatea întâmplării, despre care i se raportează. A fost fantoma Lui, vi s-a părut numai că L-ați văzut, fiindcă v-ați preocupat de El, v-a stat gândul tot la El. În zadar îi spun ei că L-au pipăit cu mâinile, și, prin aceasta, s-au convins ce era El, în carne și în oase, ba că a mâncat înaintea lor (Luca 24, 42): el ține una și bună: nu cred! „Până nu voi pune mâna mea în coasta Lui și degetul meu în rănile cuielor Lui, nu voi crede“. La opt zile după Înviere și după prima arătare, aflându-se Apostolii în aceeași casă cu ușile încuiate, dar acum împreună cu Toma, iarăși se arată Iisus ca și întâi, și, după salutarea sa obișnuită, se adresează lui Toma: „Adu-ți degetul tău...“. Știa Toma, știau și ceilalți Apostoli, că nici unul dintre dânșii nu s-a întâlnit cu Iisus în timpul celor opt zile trecute, ca să-I fi putut spune ce părere a emis Toma. Și, firesc a fost ca, faptul, că Iisus Hristos știa ce s-a petrecut între Apostoli, să-i uimească pe aceștia, să uimească însă mai mult pe Toma, care, pipăind rănile cuielor și coasta străpunsă de suliță, repede se convinge despre adevăr, și adevărului acestuia îi dă expresie prin cuvintele: „Domnul meu și Dumnezeul meu“. Tot ce se poate zice despre Domnul nostru Iisus Hristos cuprinde Toma în mărturisirea sa: Domn, în înțelesul Testamentului Vechi al cuvântului evreiesc Iahveh sau Iehova = Domnul, ca Dumnezeu particular, întrucât poartă specială grijă de poporul Său, întrucât este Dumnezeul național al lui Israil, – și Dumnezeu, în înțeles de Dumnezeu universal al Testamentului vechi, numit Dumnezeu (Elohim). Ce a fost Domnul-Dumnezeu (Iahveh-Elohim) în Testamentul vechi pentru Israil, aceea este Hristos-Dumnezeu pentru Toma și de la Toma pentru întreaga creștinătatea. Domnul nostru Iisus Hristos, admite epitetul, pe care Toma I l-a dat, drept conform cu realitatea: Domn și Dumnezeu, adăugând: „Dacă m-ai văzut, Tomo, ai crezut: fericiți care n-au văzut și au crezut!“ – Este o ușoară mustrare la adresa lui Toma, mai mult însă o admonițiune și învățătură pentru lume. Dacă Toma n-a crezut celor ce i s-au spus, nu trebuie să ne mire. Nici ceilalți Apostoli nu voiau să creadă până nu L-au văzut pe Iisus; ba unii din ei și văzându-L, se îndoiau în realitatea vederii; li se părea că Îi văd numai umbra, duhul Lui. Și cum ceilalți Apostoli au așteptat dovezi materiale: să-L pipăie, să-L vadă că stă cu ei la masă și mănâncă, deci să se convingă din propria intuiție, tot asemenea și Toma. Și, cu toate acestea, lui Toma în special, i se adresează o ușoară mustrare. El trebuia să creadă mărturiei colegilor săi. Necredința, ce a arătat-o în sinceritatea soților săi, merită mai multă mustrare decât necredința în posibilitatea învierii. Mustrarea pentru necredința sau pentru neîncrederea în sinceritatea și obiectivitatea mărturisirii martorilor oculari și auriculari în special, e adresată lui Toma, și prin Toma lumii întregi, ca un avertisment. „Fericit, cel ce n-a văzut și a crezut“. Lui Toma i s-a dat ocazia să fie primul, care să creadă numai pe temeiul auzului, nu și al văzului, numai bazat pe raportul Apostolilor, nu și pe propria sa intuiție. El a scăpat însă această fericită ocazie, s-a lipsit de mulțumirea de a fi dat crezământ colegilor săi, s-a lipsit de fericirea de a fi crezut că Iisus a înviat. El a pierdut ocazia de a se prezenta și de-a rămâne pe vecie ca model de credință, întemeiată pe mărturisirea altora. Iată de ce Toma nu este cuprins între cei fericiți pentru credința întemeiată pe mărturii. Această fericire este rezervată tuturor în viitor. Toți vor trebui să creadă și vor crede numai pe temeiul rapoartelor, a documentelor scrise de către martorii oculari, care au voit și au putut să spună adevărul istoric. La viitor se referă cuvintele Domnului nostru Iisus Hristos, rostite cu siguranța Proorocilor din Testamentul Vechi, care spre a arăta siguranța împlinirii celor proorocite, le considerau ca și trecute, și deci scriau întrebuințând timpul trecut, la verb, în loc de viitor; scriau: a fost, s-a întâmplat în loc de va fi, se va întâmpla. De aceea Mântuitorul zise: „n-au văzut și au crezut“, cu înțelesul: nu vor vedea și vor crede. Cu alte cuvinte: de aici înainte lumea are să creadă, fără să vadă. Aceasta o zice El cu atâta siguranță, încât o consideră ca și trecută. Pentru noi, așadar, este avertismentul: să nu așteptăm și noi cum a așteptat Toma, ca Mântuitorul Hristos să ni se arate în corpul în care s-a arătat Apostolul necredincios. Noi trebuie să credem pe baza rapoartelor, pe care ni le-au lăsat Apostolii, – întâi pe baza celor patru Evanghelii, apoi pe ale celorlalte scrieri apostolești. Căci, dacă dăm crezământ rapoartelor profane despre evenimentele istorice peste tot, și nu ne îndoim în veracitatea lor: cu cât mai mult trebuie să credem tot ce ne-au scris cei inspirați de Dumnezeu, ca să scrie numai adevărul, curatul adevăr! Și dacă, peste tot ca oamenii nesocotiți sunt considerați acei mireni, care în glumă, din nepricepere, din răutate ori din mania de a se arăta oameni învățați, vorbesc cu ușurință despre cele scrise în Sfintele Scripturi cu atât mai mult nevrednici de poziția lor, sunt acei fără de minte preoți, care, dintr-o tendință de maimuțărie de a se arăta oameni superiori, spirite libere, vorbesc și ei fără respectul cuvenit de Sfânta Scriptură și de conținutul ei. Cine aude pe preot ori pe seminarist vorbind cu ușurință de cele cuprinse în Sfânta Scriptură, îl osândește și îl disprețuiește în inima sa. Un astfel de preot și seminarist, care bârfește împotriva cuprinsului Sfintei Scripturi, își pierde nimbul sacru sacerdotal, ce trebuie să-i constituie autoritatea. Pentru preot și seminarist vorba nesocotită, rostită împotriva Sfintei Scripturi, este un păcat identic cu cel comis contra poruncii a treia din Decalog. Prin urmare cum preotul și seminaristul se feresc a lua în deșert numele lui Dumnezeu, așa trebuie să se ferească a lua în deșert Sfânta Scriptură, care vorbește despre Dumnezeu și despre faptele Lui. Și, cum dator este a propovădui pe Dumnezeu, tot asemenea dator este a susține prestigiul și autoritatea nealterată a Sfintei Scripturi, fără de care predica despre Dumnezeu n-are nici un temei. | 
| 
			 
			#2  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|  Talcuirea evangheliilor de peste an (9) 
			
			9 [SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Mironosițelor[/SIZE] [SIZE=3](Marcu 15, 43-47; 16, 1-8)[/SIZE] 43. În vremea aceea a venit Iosif din Arimateea, sfetnic cinstit, care și el așteaptă împărăția lui Dumnezeu, și îndrăznind a intrat la Pilat și a cerut trupul lui Hristos. 44. Iar Pilat s-a mirat, cum a murit așa curând. Și chemând pe sutaș, l-a întrebat pe el, de a murit. 45. Și înțelegând de la sutaș, a dăruit trupul lui Iosif. 46. Și cumpărând giulgiu și luându-l l-a înfășurat cu giulgiu, și l-a pus în mormânt, care era săpat în piatră și a răsturnat o piatră pe ușa mormântului. 47. Iar Maria Magdalena și Maria lui Iosif priveau unde Îl vor pune. 16, 1. Și trecând sâmbăta, Maria Magdalena și Maria lui Iacob și Salomeea, au cumpărat miresme, ca să meargă să-L ungă pe el. 2. Și foarte de dimineață într-una din sâmbete au venit la mormânt, fiind răsărit soarele. 3. Și ziceau întru sine și, cine va răsturna nouă piatra de pe ușa mormântului. 4. Și căutând au văzut piatra răsturnată, că era mare foarte. 5. Și intrând în mormânt, au văzut pe un tânăr șezând de-a dreapta, îmbrăcat în veșmântul alb, și s-au spăimântat. 6. Iar el le-a zis lor: nu vă spăimântați, pe Iisus Nazarineanul căutați, cel răstignit, s-a sculat, nu este aici, iată locul unde l-a pus pe El. 7. Ci mergeți, de spuneți ucenicilor, și lui Petru, că va merge mai înainte de voi în Galilea, acolo veți vedea pe El, cum a zis vouă. 8. Și ieșind au fugit de la mormânt, că le cuprinsese pe ele cutremur și frică, și nimic nimănui nu au spus, că se temeau. Înmormântarea și Învierea lui Iisus În Ierusalim pe acea vreme era un om bogat, Iosif din Arimateea, membru al Sinedriului. Acesta, ca și Nicodim, era unul dintre timizii și tăinuiții admiratori ai lui Iisus. Locul unde s-a răstignit Iisus se vede că era o grădină a lui Iosif. În această grădină el își instalase o criptă, scobită în piatră, a cărei ușă se închidea cu o mare lespede de piatră. Cripta aceasta o destinase el pentru sine, și, poate, pentru familia sa. El, probabil era în grădină, când s-a întâmplat moartea lui Iisus. Văzând pe Iisus mort, abandonat de toată lumea, deși știa bine că atrage asupra sa ura colegilor săi sinedriști, se hotărăște repede să se declare pe față și fără rezervă aderent al lui Iisus, făcându-și trista onoare de-a înmormânta el pe marele său Învățător. Și, ca omagiu al admirației și al durerii sale pentru cel adormit și totodată ca protest contra nelegiuirii colegilor săi, el îi afierosește cripta sa, care era așa de aproape de cruce. El, sfidând orice neajunsuri din partea colegilor săi (vs. 43) „îndrăznind“ a alergat la Pilat și a cerut să-i dăruiască trupul lui Iisus, spre a-l înmormânta. Pilat, constând în mod oficial moartea reală a lui Iisus, încuviințează cererea lui Iosif, care, împreună cu prietenul său Nicodim, cumpără grabnic cele trebuincioase pentru înmormântare, aleargă la Golgota, luă pe Iisus de pe cruce, Îl înfășoară în giulgiuri curate și Îl așează în mormânt, în care depun și diferite soiuri de aromate, apoi răstoarnă lespedea cea grea pe ușa criptei și se duc. Zdrobite de durere, femeile, care din Galileea urmaseră lui Iisus, stăteau la o parte în tăcere și priveau unde Îl pun. Când L-au așezat pe Iisus în mormânt era aproape de ora 6 p.m. sau a 12-a din zi: momentul când se încheia ziua de Vineri și, cu începutul Sâmbetei, începeau sărbătorile Paștilor. 2. Într-aceea, trecând sâmbăta, prima și marea zi a Paștilor, care se încheia cu ora 6 seara; cu această oră deschizându-se prăvăliile (vs. 1) femeile, care priviseră unde L-au pus pe Iisus, au cumpărat miresme, și în dimineața următoare (Duminica), în revărsatul zorilor, ele suie spre Golgota, ca să caute mormântul lui Iisus și să-I aducă tributul lor de delicată admirație și recunoștință, miruri cu care să-i ungă trupul. În mersul lor grăbit își aduc aminte că mormântul e închis cu o piatră grea, pe care ele nu o pot ridica și cu mirare, se întreabă ce să se facă, cum să-și ajute: cine să le deschidă mormântul? Vorbind așa între ele ajung la mormânt și, spre mirarea lor, văd piatra răsturnată de pe ușa mormântului. Ele (vs. 1) intrară în mormânt și spaima le cuprinde. În mormânt, în loc să găsească trupul lui Iisus, văd un înger. Spaima lor crește când aud pe înger spunându-le că Iisus S-a sculat din morți, că ele au să-L vadă viu în Galileea. Până atunci însă ele să meargă și să spună Apostolilor și lui Petru, că Iisus a înviat. Spaima și tulburarea lor este așa de mare că ele deocamdată nu înțeleg ce le spune îngerul și nici nu pun la inimă cuvintele lui, ci ieșind din mormânt, aleargă spre casă, și, de tulburate ce sunt și de teamă, nu spun nimănui ce au văzut și ce au auzit la mormântul adoratului lor Învățător. 3. Și aceste femei, numite de aici înainte mironosițe, adică purtătoare de mir, auziseră în mai multe rânduri pe Mântuitorul spunând că fruntașii iudeilor au să-L prindă, să-L judece, să-L omoare, iar El să învie a treia zi de la moartea Sa. Dar și ele, ca și Apostolii, și ca și ceilalți învățăcei, în naivitatea și preocuparea lor își închipuiau că Iisus, ca de obicei le vorbește ceva profund, enigmatic, în alegorie, și ele nu înțeleg și nici nu se gândesc că ar putea înțelege dacă și-ar da seama. Lor nu le trecea prin gând că El le vorbește despre moartea și mai ales despre învierea Sa reală, deși Iisus ca o garanție și ca o dovadă palpabilă, că despre reala Sa moarte și Înviere le vorbește, înviase morți și Se schimbase la față. Autoritatea îngerului îmbrăcat în veșminte albe, semnele curățeniei și a sfințeniei, lor nu le inspiră încredere, ci frică, nu le deschide mintea să înțeleagă și să se bucure, ci le umple inima de spaimă, de cutremur și de supărare. Evanghelia de față ne arată două mari evenimente, realitatea morții și Învierii lui Iisus: a). Realitatea morții o constată însuși sutașul pus de pază la locul de supliciu. El fusese martor ocular al morții și când a constatat moartea întâmplată, a exclamat „cu adevărat omul acesta Fiul lui Dumnezeu era“ (vs. 39). Și el, sutașul, chemat de guvernator, îi raportează acestuia în mod oficial că Iisus cu adevărat a murit. Astfel, în mod oficial se constată din partea autorității statului roman, că Iisus a murit cu adevărat; b). Realitatea Învierii lui Iisus, întâmplată a treia zi de la moartea și îngroparea Sa, o constată în mod oficial îngerul, și, după Matei (28, 11-15), o constată și confirmă în mod oficial și puterea statului roman, pusă anume să oprească Învierea Lui. Astfel vedem că, spre a înlătura și a face imposibilă pentru viitor orice îndoială serioasă în reala moarte și în adevărata Înviere a Mântuitorului, Providența a îngrijit ca ambele aceste mari evenimente să fie constatate în mod oficial prin autoritatea universalei împărății romane, menite să treacă în universala Împărăție a lui Iisus Hristos, Împărăție a cărei început și temelie se pune prin înseși acele două mari evenimente. Din manifestația lui Iosif și a Mironosițelor pentru noi rezultă următoarele: a). având de model pe Iosif: față cu binefăcătorii noștri să ne arătăm recunoștința chiar și dacă manifestarea noastră ar fi împreunată cu neplăceri și cu primejdii; față cu Dumnezeu însă recunoștința noastră să o manifestăm prin fapte, mai ales, spre a atrage prin ea pe cei rătăciți, și a-i îndemna să ne imite; b). având de model pe Mironosițe, noi dis-de-dimineață sculându-ne să alergăm nu la Golgota, ci cu gândul la bunătatea și milostivirea dumnezeiască și să-i ducem în loc de mir, inima noastră înfrântă și smerită însoțită de faptele noastre cele bune. Ambele aceste îndemnuri sunt la locul întâi pentru preot, ale cărui fapte trebuie să fie tot atâtea exemple de imitat, tot atâtea îndemnuri pentru credincioși. | 
| 
			 
			#3  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|  Talcuirea evangheliilor de peste an (10) 
			
			10 [SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Slăbănogului[/SIZE] [SIZE=3](Ioan 5, 1-16)[/SIZE] 1. În vremea aceea s-a suit Iisus în Ierusalim. 2. Și este în Ierusalim Lacul Oii, care se cheamă evreiește Vitezda, având cinci foișoare. 3. Întru acelea zăcea mulțime multă de bolnavi, orbi, șchiopi, uscați, așteptând mișcarea apei. 4. Că îngerul Domnului în vremea sa se pogora în scăldătoare, și tulbura apa, și care intra întâi după tulburarea apei, se făcea sănătos, ori de ce boală era ținut. Deci era acolo un om, treizeci și opt de ani având în boala sa. 6. Pe acesta văzându-l Iisus zăcând, și cunoscând, că iată multă vreme avea în boala sa, zis-a lui: vrei să fii sănătos. 7. Răspuns-a lui bolnavul: Doamne om n-am, că dacă se tulbură apa, să mă bage în scăldătoare, deci până când merg eu, altul înaintea mea se pogoară. 8. Zis-a Iisus lui: scoală, ia patul tău și umblă. 9. Și îndată, s-a făcut sănătos omul, și și-a luat patul său, și umbla, și era într-aceea zi Sâmbătă. 10. Deci ziceau Evreii celui vindecat: Sâmbătă este, nu se cade ție a-ți lua patul. 11. Iar el a răspuns lor: Cel ce m-a făcut sănătos, acela mi-a zis: ia-ți patul tău și umblă. 12. Deci l-au întrebat: care este omul acela, ce a zis: ia-ți patul tău și umblă. 13. Iar cel vindecat nu știa cine este, că Iisus ieșise din poporul, ce era în acel loc. 14. După aceea l-a aflat pe el Iisus în biserică și a zis lui: iată că te făcuși sănătos, de acum să nu mai greșești, ca să nu fie ție ceva mai rău. 15. Mers-a omul acela și a vestit iudeilor, că Iisus este, care l-a făcut pe dânsul sănătos. 16. Și pentru aceasta goneau Evreii pe Iisus, și căutau să-l omoare pe el, căci făcea acestea sâmbăta. Ingratitudinea iudeilor 1. Slăbănogul din această Evanghelie este un tip simbolic al evreilor. El față cu Mântuitorul reprezintă pe iudei și ținuta lor morală ingrată, dușmănoasă. În firea evreilor era dorința de a vedea semne și minuni. Semnele și minunile pentru ei erau învățăminte simbolice, ascunse. De această fire a lor ținând seama, Dumnezeu, anume, ca ei să poată veni mai ușor la mântuire, iar de nu vor veni să n-aibă motive de scuze, le-a făcut un semn în cetatea lor sfântă, în Ierusalim. Adică: lângă Poarta Oii, pe vremea lui Iisus, a dispus să se formeze un lac, o scăldătoare, cu putere vindecătoare. Scăldătoarea se numea Vitezda. Ea a existat numai pe timpul Mântuitorului, ca un semn, ca admonițiune pentru evrei. Semnul era că în acea scăldătoare ei aveau să întrevadă sosirea doctorului ceresc, venit anume, ca să-i vindece de îndelungata lor boală, în virtutea căreia ei nu se mai puteau mișca. Cum vom vedea, ei au rămas numai cu mândria că Dumnezeu i-a învrednicit de un semn, dar învățătura semnului n-au înțeles-o, n-au vrut să o înțeleagă. 2. Evreii aveau sărbătoare, care anume, nu are importanță. La acea sărbătoare Iisus s-a suit în Ierusalim. Ajungând la Scăldătoare, află pe un bolnav, care era olog de 38 de ani. Lui I se face milă de acest olog și-l întreabă: „vrei să fii sănătos“ – vrei să te fac Eu sănătos? Nu, răspunde bolnavul, om n-am, care să mă bage în scăldătoare. Tu! Tu nu mă poți vindeca. Eu rămân slăbănog, căci alții îmi ies înainte și se vindecă. „Scoală, i-ați patul...“ și, la cuvântul lui Iisus, în membrele slăbănogului se strecoară forța vitală: slăbănogul, ologul se face sănătos. Dar era Sâmbătă în acea zi, și evreii, robi ai literei și mai mult robi ai obiceiului lor, considerau ca o profanare a legii orice lucrare, cât de mică și de neînsemnată să fi fost ea. Luarea așternutului, care nu putea fi alta decât un sărăcăcios strai, evreii o consideră ca lucrare, deci ca profanare a Legii, și ei intervin grabnic. „E sâmbătă“, nu știi că lucrarea în zi de sâmbătă e pedepsită, ca o profanare a celor sfinte? Deci: „nu ți se cuvine să-ți iei patul“. Vindecatul însă, în loc să cedeze, să-și scuze cum ar fi știut greșeala, ori în loc să arate evreilor absurditatea pretenției lor, face cauză comună cu iudeii: pune vina pe Iisus: „Cel ce m-a făcut sănătos Acela m-a îndemnat să-mi iau patul, să păcătuiesc. De nu mă povățuia el, eu nu-mi luam patul. Deci El este de vină nu eu; luați-L pe El la răspundere“. Și fiindcă Mântuitorul se îndepărtase din acel loc, iar vindecatul nu știa cine este, acesta rămâne deocamdată cu mustrarea, dar cu angajamentul ca, dacă-L va afla pe Iisus, să-L denunțe evreilor. Ocazia i se dă în curând, căci aflându-l Iisus în biserică, îi zice: „Iată, te-ai făcut sănătos, de acum să nu mai greșești, ca să nu-ți fie ceva mai rău“. Prin cuvintele Sale Mântuitorul îi arată vindecatului că știe de unde-i provine boala, că acea boală era o urmare a păcatelor lui, din abuzul senzual, și, apelând la sentimentul lui de conservare, de iubire de sine, îl invită să nu reînceapă ca nu cumva să cadă în recidivă, în care caz firește, are să-i fie mai rău ca întâi. | 
| 
			 
			#4  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|  Talcuirea evangheliilor de peste an (11) 
			
			Cel vindecat, în loc să-și arate recunoștința pentru nemărginitul bine, ce i-a făcut Mântuitorul, în loc să-I mulțumească și pentru sfatul pe care I l-a dat; în loc să cadă în genunchi înaintea Aceluia, Care, vindecându-l prin cuvânt, și arătându-i că a pătruns în secretul păcatelor lui, i se descoperă ca o ființă supraomenească, – el, cel vindecat, merge și denunță evreilor „că Iisus este“ Cel ce îl făcuse sănătos și-l pusese la cale să profaneze sâmbăta. Urmarea e că evreii iau pe Iisus la goană, drept răsplată pentru că vindecase pe cel slăbănog. 2. Ca și slăbănogul, bolnav era și Israil, reprezentat prin fruntașii evreilor, numiți în Evanghelie „iudei“. Din cauza abuzului de poziția sa excepțională, favorizată, Israil își pierduse forțele spirituale și morale, devenise olog, nu putea face un pas înainte. El aștepta cu nerăbdare să se însănătoșească, dar nu se putea mișca, să intre în baia vindecării. Baia miraculoasă îi era înainte: era Cuvântul lui Dumnezeu, cuprins în Sfintele Scripturi; nu avea decât să intre în spiritul lor, să se spele spre a se vindeca. Dar preocupările lui, tradiția bătrânilor, care întuneca mintea și împietrea inima, îl ținea legat de atâta vreme. Simbolul miraculos al băii Vitezda, menit anume să-l deștepte din letargie, să-i ia albeața de pe ochi și să-l facă să vadă că mântuirea i-a sosit – pentru Israil rămâne un simplu semn, la care se credea îndreptățit în virtutea poziției sale favorizate, fără să afle în acest semn vreo învățătură, vreo provocare. Când Iisus, doctorul cel proorocit și așteptat, vine la el, la bolnavul, la ologul Israil și-l întreabă dacă voiește serios să se însănătoșească, bolnavul nu voiește să-L recunoască. El, bolnavul își recunoaște ticăloșia, constată însuși că e paralizat, dar lui îi trebuie un om, nu Dumnezeu, care să-l bage în scăldătoare. Un om îi trebuie, care omenește să-l scape de robia romanilor și să întemeieze o împărăție pământească, împărăție, în care Israil, ologul, slăbănogul să aibă poziția de stăpân, iar toate celelalte popoare: robi ai lui. Așa doctor așteptau evreii, și, deci, firesc era să refuze vindecarea, ce le-o oferă dumnezeiescul doctor, Iisus Hristos. Cu toate acestea însă doctorului Iisus I se face milă de nechibzuitul slăbănog, și-l vindecă prin cuvânt. Evreii aud învățătura Lui vindecătoare, mântuitoare, care li se dă în zi de sărbătoare, căci întreagă activitatea lui Iisus sărbătoare este; ei văd mântuirea, vindecarea, și în loc să mulțumească Celui Care le-o dă, fac cum face slăbănogul: aleargă la autoritatea Statului, cerând moartea Lui. Ingrat în gradul suprem s-a arătat individul slăbănog; dar s-a arătat ca tip, ca reprezentant al unui popor întreg. Aceea ce a făcut el în mic, a făcut poporul Israil în mare. În ambii se arată ingratitudinea încarnată, incapabilă de-a primi vindecarea definitivă, mântuirea. Căci slăbănogul ajuns la slăbănogire prin propriile sale păcate, când este făcut atent la recidivă, în loc să se stăpânească, aleargă la dușmanii Binefăcătorului său, arătând prin fapte că n-are de gând să se abțină de la păcate. Și, ce face slăbănogul, ca individ, face și slăbănogul popor: aleargă la chiar dușmanii săi de moarte și cere moartea Mântuitorului său. El cade în recidivă ca popor. Că recidivul slăbănog, ca individ, a ajuns mai rău, e de la sine înțeles. Iar că recidivul popor slăbănog a ajuns mai rău de cum fusese înainte de vindecarea sa prin Iisus, istoria ne-a dovedit-o și ne-o dovedește destul de elocvent: Slăbănogirea lui recidivă l-a nimicit ca popor, lipsindu-l de patrie și de limbă și împrăștiindu-l pe toată fața pământului, ca urmare firească a ingratitudinii, cu care și-a tratat pe Binefăcătorul său; dar totodată drept avertisment pentru cei care răsplătesc binele cu rău. În special pentru preoți și pentru viitorii preoți nici un învățământ mai zguduitor, ca acest învățământ: un popor întreg a fost dus la pierire prin ingratitudinea preoților și a cărturarilor lui. Preoții noștri au să-și deschidă ochii în patru cât pentru binefacerile dumnezeiești pe care le primesc ei și le primește poporul condus de dânșii: să nu se încuibe în inima lor ingratitudinea, ci mai ales să obișnuiască pe popor a-și arăta prin fapte mulțumirea sa către Dumnezeu și către oamenii care îi fac bine; mai ales însă către Dumnezeu, știind „că toată darea cea bună și tot darul desăvârșit de sus este de la Părintele Luminilor“. | 
| 
			 
			#5  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|  Talcuirea evangheliilor de peste an (12) 
			
			11 [SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Samaritencei[/SIZE] [SIZE=3](Ioan 4, 5-42)[/SIZE] 5. În vremea aceea a venit Iisus în cetatea Samariei, care se cheamă Sihar, aproape de satul care l-a dat Iacob fiului său, lui Iosif. 6. Și era acolo puțul lui Iacob: iar Iisus, fiind ostenit de călătorie, a șezut acolo la puț, și era ca la al șaselea ceas. 7. A venit o muiere din Samaria să scoată apă, zis-a ei Iisus: dă-mi apă să beau. 8. (Că învățăceii lui se duseseră în cetate să cumpere bucate). 9. Deci muierea Samariteancă a zis Lui: cum Tu fiind Evreu, ceri de la mine să bei, muiere Samariteancă fiind: că evreii nu se ating de Samariteni. 10. Răspuns-a Iisus și a zis ei: de ai ști darul lui Dumnezeu, și cine este, care grăiește ție: dă-mi să beau, tu ai fi cerut de la dânsul și ți-ar fi dat ție apă vie. 11. Grăit-a lui muierea: Doamne, nici vadră ai și puțul este adânc, dar apă vie de unde ai. 12. Au doar Tu ești mai mare decât Iacob, părintele nostru, care a dat nouă puțul acesta, din care și însuși a băut, și feciorii lui, și dobitoacele lui. 13. Răspuns-a Iisus, și a zis ei: tot cine va bea din apa aceasta, va însănătoși iarăși: 14. Iar cine va bea din apa ce-i voi da eu lui, nu va însănătoși în veci: ci apa care voi da lui, va fi în dânsul izvor de apă curgătoare în viața de veci. 15. Zis-a către dânsul muierea: Doamne, dă-mi această apă, ca nici să mă însănătoșesc, nici să mai vin aici să mai scot apă. 16. Grăit-a ei Iisus, mergi și cheamă pe bărbatul tău, și vino aici. 17. Răspuns-a muierea, și a zis Lui, n-am bărbat. 18. Grăit-a ei Iisus, bine ai zis, că n-ai bărbat, că cinci bărbați ai avut, și acum pe care ai, nu-ți este ție bărbat, iată adevărat ai zis. 19. Grăit-a lui muierea, Doamne, văd, că prooroc ești Tu. 20. Părinții noștri în muntele acesta, s-au închinat: și voi ziceți, că în Ierusalim este locul, unde se cade a se închina. Grăit-a ei Iisus: muiere, crede-mă că va veni vremea, când nici în muntele acesta, nici în Ierusalim vă veți închina Tatălui. 22. Voi vă închinați căruia nu știți, noi ne închinăm, căruia știm, că mântuirea din Iudei este. 23. Ci va veni vremea și acum este, când închinătorii cei adevărați se vor închina Tatălui cu Duhul și cu adevărul, că și Tatăl pe unii ca aceștia caută să se închine lui. 24. Duh este Dumnezeu, și cine se închină lui, se cade să se închine cu Duhul și cu adevărul. 25. Grăit-a lui muierea, știm că va să vie Mesia, care se cheamă Hristos, când va veni acela va spune nouă toate. 26. Grăit-a ei Iisus: eu sunt cel ce grăiește cu tine. 27. Și atunci au venit învățăceii lui și s-au mirat, căci grăia cu muierea: dar nimeni nu i-a zis: ce cauți sau ce vorbești cu dânsa. 28. Iar muierea și-a lăsat vadra sa și a mers în cetate și a grăit oamenilor: 29. Veniți și vedeți pe omul care mi-a spus mie toate câte am făcut, nu cumva acesta este Hristos. 30. Deci au ieșit din cetate și veneau către dânsul. 31. Iar între acestea L-au rugat pe dânsul învățăceii, grăind: Învățătorule, mănâncă. 32. Iar el a zis lor, eu am mâncat bucatele, care voi nu știți. 33. Iar Învățăceii grăiau în sine, au doar i-a adus Lui cineva să mănânce. 34. Grăit-a lor Iisus, mâncarea mea este, ca să fac voia celui ce m-a trimis pe mine, și să săvârșesc lucrul Lui. 35. Dar nu ziceți voi că încă patru luni sunt și secerișul va veni; iată grăiesc vouă, ridicați ochii voștri și vedeți holdele, că sunt albe și aproape de seceriș. 36. Și cel ce va secera, plată va lua, și va strânge rodul în viața vecilor ca să se bucure dimpreună și cel ce seamănă și cel ce seceră. 37. Că de aceasta este cuvântul cel adevărat, că altul este cel ce seamănă, și altul care seceră. 38. Eu am trimis pe voi să secerați, unde voi nu v-ați ostenit, alții s-au ostenit, și voi ați intrat în osteneala lor. 39. Iar din cetatea aceea mulți au crezut într-însul din Samariteni, pentru cuvântul muierii care mărturisea, că mi-a spus mie toate câte am făcut. 40. Iar dacă au venit la dânsul samaritenii, l-au rugat pe dânsul, ca să petreacă la dânșii, și petrecu acolo două zile. 41. Și cu mult mai vârtos au crezut pentru cuvântul lui. 42. Iar muierii au zis: că de acum nu pentru vorba ta credem, că înșine am auzit și știm, că acesta este cu adevărat Mântuitorul lumii Hristos. | 
| 
			 
			#6  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|  Talcuirea evangheliilor de peste an (13) 
			
			I. Samariteanca păcătoasă [SIZE=3](4, 5-20)[/SIZE] 1. Încă de la dezbinarea împărăției a început o înverșunată vrăjmășie între iudei și israiliteni. Acea vrăjmășie crește și devine din ce în ce mai acută după robie, după amestecul israilitenilor cu păgânii și prefacerea lor în samariteni. De aici își făceau unii altora fel de fel de mizerii. Ba evreii, care se considerau ca singuri curați, priveau spre samariteni, ca spre niște „născuți din curvie“, ca spre niște apostați, cu un suveran dispreț și nu voiau să aibă cu dânșii nici o daraveră, nici chiar să se atingă de ei ori de vreun lucru de al lor, ca să nu se molipsească. Se fereau de ei ca de niște ciumați. În ochii evreilor samaritenii erau cei mai necurați oameni mult mai răi decât păgânii, ca stăpâniți de duhuri necurate. A zice cuiva „samaritean“, pentru evrei, era cea mai gravă insultă ce se putea închipui. Și evreii, într-un moment de extremă furie, cu această insultă Îl gratifică pe Mântuitorul (Ioan 8, 48). 2. După petrecerea Sa în Ierusalim, la primul Paște, Mântuitorul, prigonit de evrei, se retrage în Iudeea, unde petrece până toamna târziu, – învățând și botezând. Prin decembrie părăsește Iudeea spre a se întoarce în Galileea, de unde plecase. El trebuia să treacă prin Samaria, unde ajunge la orașul Sihar. Aproape de oraș era un puț, numit puțul lui Iacov. Mântuitorul, obosit de cale, se așeză lângă puț să se odihnească, trimițând pe Învățăcei în oraș să cumpere de-ale mâncării. În acest timp, din oraș, vine o femeie să scoată apă. Iisus intră cu femeia în vorbă zicându-i: „Dă-mi apă să beau“. Femeia, văzând că Iisus, ca evreu, îi cere apă, răspunde înțepat: Cum? Tu, evreu fiind, ceri apă de la mine, de la o samariteancă? Ea este interpretul sentimentului de care era stăpânit întreg poporul samaritean. În loc să-I dea apă, ea Îi face observația răutăcioasă: voi evreii, ne considerați pe noi ca spurcați și nu intrați cu noi în contact, nu primiți nimic de la noi, ca să nu vă spurcați. Prin urmare de ce ceri apă de la mine? Dar, voiește ea să zică: atunci când sunteți la necaz, când aveți trebuință de ajutorul nostru, atunci ne știți ruga. Ea Îi face observație, dar nu-i dă apă să bea. Mântuitorul prevăzuse aceasta, fiindcă știa cu cine are de-a face. El ceruse apă numai ca să-și poată executa planul de-a pune pe această femeie coruptă alături cu evreii din Ierusalim. El nu ține seamă de observația ei, nici nu insistă asupra cererii Sale, ci îndreaptă conversația spre cuvântul lui Dumnezeu, zicând: „De ai fi știut...“ (vs. 10). Cuvintele liniștite, cu ton serios și demn, rostite de Mântuitorul, atrag băgarea de seamă a femeii. Ea îl privește cu surprindere, și, din fața Lui maiestuoasă, văzând că este un om superior, uită și ea de cererea Lui și de răspunsul ei necuviincios, și în ton respectuos Îi zice: „Doamne...“ apoi își exprimă mirarea, cum și de unde poate El să aibă apă, apă vie. Apă vie nu prea înțelegea ea ce va fi fiind, dar presupunea că trebuie să fie mai bună decât apa din puțul lângă care se afla. Iar dacă o are fără să se gândească la puț, El trebuia să fie un om extraordinar: „Au doar tu ești mai mare decât Iacov...“ (vs. 12). Femeia ține la originea ei israiliteană, pentru care cea mai înaltă mândrie e protopărintele Iacov-Israil, omul neasemănat în mărime. Tu dar, trebuie să fii mai mare decât cel mai mare om, dacă ai apă, afară de cea din puț. La această întorsătură Iisus se explică: „Cine bea din apa aceasta din puț iar însănătoșează; cine va bea însă din apa pe care o voi da Eu...“. Iisus înțelege prin apă învățătura Sa, pe care cel ce o primește, devine cu vreme și cu el însuși învățător, – izvor de băutură spirituală pentru alții. Femeia însă nu-L înțelege. Ea ține morțiș la apa de izvor, de munte, o apă miraculoasă, care să se asemene cu untul de lemn al văduvei din Sarepta Sidonului (III Regi 17, 14-16), să nu se mai sfârșească. Deci ea îi cere „această apă“, atât de minunată, ca să nu mai fie nevoită să ostenească până la puț. Acum găsește Mântuitorul momentul potrivit să-i atingă conștiința, să-i dea ocazia ca să se îndrepte, să primească adevărata apă vie, învățătura Lui și să se mântuiască. El îi zice: „Mergi și cheamă pe...“ (vs. 16). Femeia se simte neplăcut atinsă de invitarea lui Iisus, și-i răspunde scurt, ca și cum ar fi voit să dea altă direcție vorbirii: „n-am bărbat“. La rândul Său Mântuitorul iese pe față cu planul de a-i atinge conștiința și a provoca o îndreptare. „Bine ai zis că n-ai...“. În loc să o mustre pentru viața ei păcătoasă, Mântuitorul se mulțumește să-i aducă aminte păcatele ei, știind că inima ei simțitoare va tresări și va da loc unei reacții. Prevederea lui Iisus se împlinește: femeia simte remușcarea pentru viața ei destrăbălată: se hotărăște imediat să facă pocăință. În acel moment îi vine în minte însă nesiguranța cultului; care să fie cel adevărat: cel din Ierusalim ori cel de pe muntele Garizim. Spre a-și înlătura nedumerirea, ea întreabă pe Mântuitorul unde să-și facă pocăința, ca să fie bine primită? Ținuta Mântuitorului, față cu samarineanca, oferă Preotului o prețioasă învățătură. Cum Mântuitorul nu așteaptă să vină ea la Dânsul, ci merge El la ea și caută prilej ca să-i vorbească, să o mântuiască; cum El tratează cu dânsa cu blândețe, cu răbdare îndelungată, nu se supără pe ea, când ea îi vorbește necuviincios, ci o tratează cu bunătate, conducând-o așa ca ea însăși să-și recunoască păcatele și să se hotărască a face pocăință spre a se îndrepta: tot așa trebuie să facă și preotul. Să nu aștepte ca cel ce a apucat pe căi rătăcite să vină la dânsul și să-și mărturisească păcatele, ci să meargă el, preotul, la cel rătăcit și cu binișorul, cu blândețe și cu îndelungă-răbdare să încerce a-l face să-și recunoască rătăcirea și să-l înduplece la pocăință. Purtarea insolentă a păcătosului, renitența lui, să nu-l descurajeze pe preot, ci mai mult să se înarmeze cu stăruința însoțită de dragoste și bunătate, până ce în cele din urmă va izbuti să „dobândească pe fratele său“. Cum nici un păstor de oi necuvântătoare nu așteaptă ca oaia cea rătăcită să se întoarcă ea de sine la turmă, ci aleargă el după ea, și, aflând-o, o ia și o pune pe umerii săi, și o duce la turmă: astfel trebuie să facă și păstorul de oi cuvântătoare: să nu cruțe osteneala spre a scăpa de pieire pe oile cele cuvântătoare: „Păstorul cel bun își pune și sufletul său pentru oile sale“ (Ioan 10, 11). | 
| 
			 
			#7  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|  Talcuirea evangheliilor de peste an (14) 
			
			12 [SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Samarinencei[/SIZE] II. Samarineanca pocăită. Samarinenii [SIZE=3](4, 21-42)[/SIZE] 1. Răspunzând la întrebarea femeii doritoare să se îndrepte, Iisus se referă mai întâi la autoritatea Sa: „Crede Mie“, apoi adaugă: vine vremea, când va înceta nedumerirea asupra locului de închinare. Pentru acum, să știi că voi, samarinenii, sunteți în rătăcire. Lipsindu-vă proorocii, vă lipsește făgăduința și pregătirea mesianică. Din partea aceasta voi nu știți cui vă închinați: nu cunoașteți pe Dumnezeu din punct de vedere al mântuirii. Noi, evreii, Îl cunoaștem: la noi s-a dezvoltat promisiunea, la noi are să se arate și împlinirea mântuirii – „că mântuirea din Iudeea este“. Ce privește locul de închinare îndeosebi: va veni vremea, însoțită de mântuirea promisă, când adevărații închinători nu se vor închina lui Dumnezeu trupește, ci duhovnicește, „cu duhul“. Aceasta are să se întâmple, fiindcă Dumnezeu este Duh, și cine se închină Lui, trebuie să I se închine cu acea parte din ființa sa, cu care se aseamănă lui Dumnezeu, adică cu partea spirituală*. Timpul acestui fel de închinători și de închinări a sosit Mântuirea promisă este aici. Femeia deșteptată ca dintr-un vis prin cuvintele Mântuitorului – ea, care, ca toată lumea, așteaptă cu ardoare venirea lui Mesia, pune în legătură cuvintele lui Iisus cu descoperirea secretului ei, a relațiilor ei, păcătoase și cu cele auzite despre Mesia, și ajunge la o nouă nedumerire: nu cumva omul acesta e Mesia: Cum să-L întrebe? Direct, se sfiește. Își formulează deci, întrebarea în formă de afirmare: „Știm că va veni...“ subînțelegându-se: nu cumva ești tu așteptatul Hristos? Cea mai frumoasă recompensă ce se putea face acestei femei pentru grabnica ei convertire, i se și face: ei i se descoperă Hristos, Cel de mult așteptat de dânsa și de neamul ei. 2. Sosind învățăceii din Sihar, se miră că văd pe Mântuitorul, împotriva preocupațiilor lor, stând de vorbă cu o femeie samarineancă, și se miră și mai mult că vorbește cu ea în chestiune de religie. Respectul însă, ce-l au față de El, îi face să nu îndrăznească nici unul să dea expresie mirării lor, să-L întrebe, ori să-i zică ceva. Într-aceea însă femeia, fericită de cele aflate, uită vadra cu apă și aleargă în oraș la concetățenii săi, să le spună vestea cea bună, cea mult așteptată, pe care ea a aflat-o la puț; să-i invite ca să meargă și ei și să vadă pe Iisus și să se convingă dacă este el Hristos Mântuitorul. Râvna femeii este încununată de deplin succes: lumea se alarmează și pleacă cu dor spre fântână, spre a vedea și a se convinge din propria intuiție. Pe când lumea din Sihar pleacă spre puțul, la care se găsea încă Iisus și se odihnea cu ucenicii Săi, aceștia cred că ar fi timpul mesei și, deci, aștern merinde pe iarbă și invită pe Învățătorul lor să mănânce. Această invitare îi dă Mântuitorului îndemn să facă importante enunțuri asupra misiunii Sale. Cum apa din puț îi dăduse prilej să se preocupe de învățătura Sa mântuitoare și să o numească apă vie, băutură nemuritoare; așa mâncarea adusă de Apostoli Îl transportă spiritualicește la hrana spirituală, pe care El are misiunea să o reverse asupra omenirii. În fața acestei hrane dispar necesitățile materiale: Am eu altă mâncare, nu mă gândesc la mâncarea, pe care mi-o oferiți; mâncarea mea este să-mi împlinesc misiunea! El zice aceasta privind cu mulțumire la cetele de Samarineni, ce veneau grăbite spre puț. În aceste cete vede El o garanție, proorocie totodată, că osteneala Lui va fi încununată de succes. Este o mângâiere față cu cele experimentate în Iudeea: „Au nu ziceți voi...“ (vs. 35). Iisus constată aici aceea ce se știa de toată lumea, că peste 4 luni este secerișul. Secerișul se făcea în Aprilie. Prin urmare Iisus vorbește prin Decembrie. De aici vedem dar că Mântuitorul a petrecut timpul de la Paști până în Decembrie parte în Ierusalim, parte în diferite regiuni ale Iudeii. În Decembrie holdele erau albe (frumoase), răsărite. Dar, pe când semănăturile țării erau abia răsărite, semănăturile inimii omenești erau coapte spre seceriș. Cetele de Samarineni, care vin din Sihar, sunt pentru Hristos lanuri coapte, gata de secere. Prezentul îi este o garanție pentru viitor, pentru timpul cel rodnic al activității Apostolilor. Acestei idei îi dă expresie în vs. 36-38. Secerătorii, care iau plata, sunt Apostolii. Ei încep secerișul îndată după Înălțarea lui Iisus și după trimiterea Sfântului Duh, după înarmarea lor cu secera spirituală. Mântuitorul a semănat, ei, Apostolii seceră. Mântuitorul zice însă alții, făcând aluzie la mai mulți, la Moisi și la Prooroci, care au pregătit terenul. El îi consideră ca împreună semănători. Unul seamănă, altul seceră: Unul este Hristos, care a semănat, a pregătit țarina, a dat sămânța, învățătura, hrana spirituală, pe temeiul căreia să se zidească Biserica cea vie, creștinătatea. Altul sunt Apostolii, care seceră, adună societatea creștină într-un întreg, în hambarul împărăției cerești, care zidesc Biserica lui Dumnezeu. De acest rezultat se bucură și Unul, Hristos, și alții, Apostolii. Numai cât, pentru acum, pentru timpul când ei se aflau lângă puț, Cel ce înțelegea și se bucura era numai Unul, Semănătorul, Iisus. Înțelegerea pentru Apostoli, pentru secerători, era rezervată pentru mai târziu; pentru mai târziu era rezervată și bucuria secerării. Bucuria secerării nu este însă numai a Apostolilor, ea este rezervată și pentru urmașii lor, pentru preoți peste tot. Iar dacă bucurie este pentru preoți ca ei să fie secerători, să strângă în mănunchi și în snopi spicele spirituale: această bucurie, pentru ei, se preface în același timp în cea mai de căpetenie datorie: să îngrijească, sub grea răspundere, ca să nu rămână spice pe miriște, să nu se piardă nici un membru, nici un credincios din cei încredințați păstoririi lor. Preotul să nu uite că precum păstorul de oi e răspunzător înaintea stăpânului său de cele pierdute ori bolnave din neglijența lui; așa el este răspunzător înaintea lui Dumnezeu pentru rătăcirea, în care ar cădea vreunul din membrii parohiei sale. Preotul să aibă neîncetat înaintea ochilor avertismentul dumnezeiesc: „Din mâinile tale voi cere sufletele lor“. | 
|  | 
| 
 | 
|  Subiecte asemănătoare | ||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari | 
| Talcuirea randuielii tunderii in monahism - Pr. Arsenie Boca | Salistean Domnica | Intrebari utilizatori | 1 | 13.01.2013 23:28:25 | 
| Talcuirea celor 7 evanghelii | io8nut | Maslul | 2 | 04.12.2011 13:17:08 | 
| Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii | andrei_im | Teologie si Stiinta | 6 | 04.02.2010 23:47:26 | 
| Psalmul 136 in talcuirea lui Serafim Rose | Miha-anca | Rugaciuni | 14 | 09.01.2010 00:10:53 | 
| Tâlcuirea numelui "Iisus"- din Învățăturile Sfintei Biserici | cristiboss56 | Din Noul Testament | 1 | 10.06.2009 22:40:37 | 
|  |