![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Vezi rezultatele sondajului: Este important sa cunoastem Sfanta Evanghelie? | |||
| Doar sa citim duminica de duminica |
|
0 | 0% |
| Sa cititm tot, apoi pentru intelegere sa revenim la fiecare duminica |
|
2 | 100,00% |
| Sondaj cu opţiuni multiple. Votători: 2. Nu poti vota in acest sondaj | |||
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
5
[SIZE=5]Evanghelia din Duminica Paștilor[/SIZE] [SIZE=3]III. Vs. 6-13 (Perioada II)[/SIZE] Lumina personificată a venit în lume Ultima frază din vs. 5 servește și ca legătură între perioada I și II, totodată și ca temă, care se dezvoltă mai pe larg în vs. 6-13 („Lumina a venit în lume...”). Pe când în perioada primă se pun față în față ambele stadii – preistoric și istoric – ale existenței lui Iisus Hristos, înaintând în antiteze de doi membri, în perioada a doua dezvoltarea e de altă natură. În ea ni se arată trei membri: Cuvântul anunțat și mărturisit (vs. 6-8), S-a arătat în lume, care L-a respins (vs. 9-11), pe când acelora, care L-au primit cu credință, le-a dat înfierea (vs. 12-13). Ca să se întemeieze cu deplină tărie responsabilitatea necredinței din răutate (vs. 10-11) și răsplata credinței (vs. 12-13), Evanghelistul arată ce s-a făcut spre a se înlesni și îndatora primirea Luminii întrupate: „Fost-a om trimis de la Dumnezeu“ (vs. 6-7). Despre Ioan nu se zice era, ca despre Cuvântul, ci a fost, s-a născut, a luat ființă în timp, indicând apariția istorică a Botezătorului, ca premergătoare activității lui Iisus. Expunerea se face de la general la special. Întâi se spune despre apariția istorică a unui om („fost-a om”), caracterizat ca trimis de la Dumnezeu, cu menirea specială în economia mântuirii, apoi ne descoperă numele lui istoric („numele lui era Ioan“). De acesta, în cerc mai restrâns, se leagă vs. 7, indicarea misiunii lui, în al cărei serviciu el este: ca să fie mărturie, și anume mărturie pentru Acela, Care era lumina. În cercul ultim, cel mai îngust, ne arată scopul: credința – „ca toți să creadă prin el“, – un fel de reflex la cap. 20, vs. 31. Astfel, în câteva trăsături măiestre, ne arată Evanghelistul nu numai posibilitatea, dar chiar îndatorirea oamenilor de-a crede în Iisus Hristos, îndatorire întemeiată pe activitatea lui Ioan, a heraldului (crainicului), trimis să-L anunțe, să convingă pe oameni despre misiunea lui Iisus Hristos. Nu persoana lui Ioan e pusă în evidență, ci misiunea lui: să mărturisească în favoarea Luminii, ca Ea, Lumina, să fie primită. Spre a scoate la iveală această importanță, în vs. 8 repetă în formă negativă, accentuând cele zise: „Nu era el Lumina, ci (trimis) ca să mărturisească despre (în favoarea) Lumină“. Anunțată, mărturisită și dovedită apariția Luminii în vs. 6-8, în vs. 9-11 Evanghelistul ne arată apariția Ei ca singură, care merită numele „Lumină“: „era Lumina cea adevărată“, de la Care se luminează tot omul, care vine în această lume. Tocmai pentru aceea, pe această Lumină o putea cunoaște fiecare om, chiar fără mărturisirea lui Ioan. Având însă mărturisirea lui Ioan posibilitatea se preface în datorie de a o cunoaște. Lumina aceasta era în lume (vs. 10), personificată, ca creatoare a lumii, a întregii lumi, cu deosebire însă a celei raționale, care, tocmai fiindcă este rațională, trebuia să o cunoască, să-L cunoască pe Cuvântul. Și, cu toate acestea, lumea perversă nu L-a cunoscut. De trei ori se repetă cuvântul lume, accentuându-se prin aceasta, contrastul tragic dintre aceea ce trebuia să fie și ceea ce a fost. Aceea însă ce face culmea durerii este că chiar Israil, poporul ales, acela care era fiul răsfățat al Cuvântului, despre care Dumnezeu zicea că este al Său, nu L-a primit. Aceasta ne-o mărturisește Evanghelistul în vs. 11, ca prin al treilea, cel mai dureros, mai pătrunzător și mai zguduitor preludiu al dramei pe care el o scrie. În vs. 10 ne arată cum toată lumea trebuia să-L recunoască, fiindcă în ea era conștiința spiritului dumnezeiesc. Ea încă tot mai poate avea o scuză oarecare. Dar, dacă ai Săi, pe care i-a luminat în special, i-a crescut ca un educator și i-a pregătit anume ca să-L cunoască și să-L primească, dacă ai Săi nu L-au primit; ai Săi n-au nici un cuvânt de scuză – un reflex la 15, 22. Un rezultat fericit totuși a avut: o excepție între ai Săi totuși s-a produs: au fost unii, care L-au primit (vs. 12). Dacă evrei, în general L-au respins, în special însă, unii dintre dânșii au primit pe Hristos, au crezut într-Însul și în învățăturile Lui. Acestora le-a dat putere, îndreptățire, ca să se facă fii al lui Dumnezeu. Cum? Răspunsul este identic cu cel dat lui Nicodim (3, 3 ș.u.): nașterea de sus, „din apă și din duh“, cuprins de altfel în însuși botezul lui Ioan. Adică: cei ce cred în numele (ființa) lui Iisus Hristos au posibilitatea de a se îndrepta, de a se face buni, urmând învățătura Lui, făcându-se ca El, deci au posibilitatea a se face ca și El: fii ai lui Dumnezeu. Răspunsul din vs. 13 este întâi întreit negativ: nu în mod firesc, nu cum înțelegea Nicodim (3, 4), „să intre în pântecele mamei sale“, ci de la Dumnezeu, – renaștere spirituală, schimbarea, înnobilarea sentimentelor, a dorințelor, a cugetelor și a lucrărilor. Misiunea lui Ioan pentru Israel o are preotul pentru popor; să mărturisească, să învețe poporul, ca acesta să creadă. Ioan a fost inspirat de Duhul sfânt, preotul trebuie să fie inspirat de devotamentul său și povățuit de cunoștințele dobândite în școală. Cum Ioan viața și-a jertfit-o în misiunea sa, – așa Preotul, chiar viața e dator să și-o expună pentru luminarea poporului, pentru povățuirea turmei, ca ea să creadă, și, crezând, să urmeze lui Hristos: „Păstorul cel bun și viața și-o pune pentru oi“ (Ioan 10, 17). De acest devotament sacru viitorul preot trebuie să se inspire încă din seminar și să se hotărască ferm a-l avea ca conducător în întreaga sa viață. Locul evreilor din Testamentul Vechi l-au luat creștinii în Testamentul nou. Pentru creștini Hristos s-a făcut om, a pătimit, a murit, a înviat; pentru ei se jertfește El la Sfânta Liturghie spre a li se da în Sfânta Cuminecătură. Și, dacă vai de evrei a fost că nu L-au primit, întreit vai are să fie de creștinii care nu L-ar primi, și înzecit vai ar fi de preoți. Înzecit vai de preoți, dacă ei nu L-ar primi cu vrednicie, ei care Îl cunosc și datori sunt să-L cunoască mai bine decât nepreoții, și înzecit, dacă din vina lor, cei păstoriți de dânșii nu L-ar primi. Ei, preoții, sunt în acest caz cauza pieirii păstoriților lor, ei sunt deci ucigași, lor li se adresează cuvintele zguduitoare: „Din mâinile voastre voi cere sufletele lor“. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
6
[SIZE=5]Evanghelia din Duminica Paștilor[/SIZE] [SIZE=3]IV. Vs. 14-17 (Perioada III)[/SIZE] Întruparea, activitatea și rezultatul activității Cuvântului În a treia perioadă Evanghelistul, rezumând ce a zis despre „Cuvântul“ în cele dintâi versuri, ne face un tablou, în care vedem activitatea și rezultatul activității Cuvântului întrupat. Întâi, în vs. 14 ne spune că Cuvântul, care întru început era la Dumnezeu, era Dumnezeu, s-a făcut om, s-a întrupat: a trăit între noi, L-am văzut, L-am auzit, L-am admirat! Om, ca toți oamenii s-a făcut Acela, care era la Dumnezeu; între noi a petrecut Acela, care a venit de la Dumnezeu; noi am văzut mărirea Aceluia, care întru început era la Dumnezeu. Ca să-l cunoaștem, ni s-a arătat Acela, care a venit de la Dumnezeu. Această mărire s-a arătat în plenitudinea darului și adevărului, care constituiau mărirea Lui. Astfel, în a treia perioadă, a treia oară ne vorbește Evanghelistul despre arătarea Cuvântului, dar acum mai explicit, mai concretizat, dându-se însuși ca martor al celor văzute: al măririi darului și al adevărului cu care El s-a arătat. Terminând cu vs. 14, în care cuprinde activitatea lui Iisus, Evanghelistul se ocupă pentru a doua oară (vs. 15), în trăsături generale, cu Ioan și cu misiunea lui. Pentru prima dată (vs. 7) spusese în general că Ioan a venit să mărturisească de Iisus Hristos; acum ne vorbește despre mărturisirea făcută, presupunând o activitate premergătoare mai îndelungată a lui Ioan, activitate în care acesta a vorbit pe lung și pe larg despre Iisus. La această activitate, despre care nu ne relatează, face Evanghelistul aluzie, când reproduce cuvintele Botezătorului „Acesta era, de carele am zis“ – în predicile mele, pe care le-am rostit până acum. Aici se subînțelege o activitate anterioară mărturisitoare a lui Ioan, la care el se referă văzând pe Iisus și arătând spre El: despre Acesta v-am vorbit eu, că, după timp, ca om, vine în urma mea, e mai tânăr decât mine, dar care în faptă a devenit mai mare decât mine, fiindcă El era mai înainte de a fi eu, el era din eternitate, ca Dumnezeu. De aceea El s-a făcut mai mare decât mine (1, 27), fiindcă El este fiul lui Dumnezeu, față cu care eu dispar, Căruia eu nu sunt vrednic să-I fiu nici cel mai de rând servitor. Acela despre care Ioan a mărturisit, Acela fiind Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu Însuși, plin de dar (vs. 14), din plenitudinea Lui de dar ne-a dat nouă, și (vs. 16) noi toți am luat și dar pentru dar – dară fără de măsură (3, 34). Acest mare dar dumnezeiesc, din care noi am primit, are cu atât mai mare importanță, cu cât pe deoparte el ne scoate de sub asprimea legii și ne pune sub scutul harului, pe de alta harul însuși și adevărul (vs. 17) își are ființa de la Iisus Hristos. Prin proveniența și importanța lor, darul și adevărul pun în umbră legea dată prin Moise, întocmai cum Moise dispare în fața lui Iisus Hristos, ca înaintea lui Dumnezeu. Am putea zice că Evanghelia de Paști ni se prezintă, ca tehnică, drept un întreg desăvârșit, și în același timp un model, după care e aranjată întreaga materie a Evangheliei a patra, scrisă de Ioan Evanghelistul. Și în timpul nostru Cuvântul trup se face și se sălășluiește întru noi, în Sfânta Euharistie. El nu petrece numai printre și cu noi, cum a făcut cu apostolii, ci se sălășluiește chiar în casa sufletului nostru, în interiorul nostru. Cuvântul Însuși zisese: „De nu veți mânca trupul Fiului omenesc, și nu veți bea sângele Lui, nu veți avea viață întru voi“ (Ioan 6, 53), și, în nemărginita Sa iubire de oameni, ca noi să avem viață întru noi, El își dă trupul Său spre mâncare și sângele spre băutură, îndemnându-ne cu tot dinadinsul să-l gustăm, că zice: „Cel ce mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu, are viață veșnică“ și „de nu veți mânca trupul Fiului omenesc și nu veți bea sângele Lui, nu veți avea viață întru voi“ (Ioan 6, 53-54). Viața vecilor primim deci în Sfânta Euharistie, dacă o luăm cu vrednicie, fiind deplin pregătiți prin pocăință. Osândă însă primim atunci, când luăm trupul Domnului cu nevrednicie (I Corinteni 11, 27-29). Aceasta să o aibă în vedere preotul cu cea mai mare băgare de seamă, îngrijind ca fiii săi sufletești să nu primească Trupul Domnului cu nevrednicie, adică fără să fi făcut serioasă pocăință, căci altfel el se face complice la fărădelegea celui ce osândă lui își mănâncă. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
7
[SIZE=5]Evanghelia din Duminica Tomii[/SIZE] [SIZE=3](Ioan 20, 19-29)[/SIZE] 19. Fiind seară în ziua aceea, într-una de Sâmbătă, și fiind ușile încuiate, unde erau ucenicii adunați, de frica iudeilor: venit-a Iisus, și a stat în mijloc și le-a zis lor: pace vouă. 20. Și acestea zicând le-a arătat lor mâinile și coasta sa: și s-au bucurat ucenicii văzând pe Domnul. 21. Deci iară le-a zis lor Iisus, pace vouă. Cum m-a trimis pe Mine Tatăl, și Eu trimit pe voi. 22. Și acestea zicând a suflat, și le-a zis lor: luați Duh sfânt. 23. Cărora veți ierta păcatele se vor ierta lor, și cărora le veți ține, ținute vor fi. 24. Iară Toma, unul din cei doisprezece, care era numit Geamănul, nu era cu ei, când a venit Iisus. 25. Deci ziceau lui ceilalți ucenici, am văzut pe Domnul. Iară el le-a zis lor: de nu voi vedea în mâinile Lui rănile cuielor, și de nu voi pune degetul în locul cuielor, și de nu-mi voi pune mâna mea în coasta lui, nu voi crede. 26. Și după opt zile iară erau înăuntru ucenicii lui, și Toma cu dânșii: Venit-a Iisus fiind ușile încuiate, și a stat în mijlocul lor și a zis: pace vouă. 27. După aceea a zis lui Toma, adu-ți degetul tău încoace, și vezi mâinile mele: Și adu mâna ta și pune-o în coasta mea, și nu fi necredincios, ci credincios. 28. Răspuns-a Toma și a zis lui Iisus: Domnul meu și Dumnezeul meu. 29. Zis-a lui Iisus: pentru că m-ai văzut, Tomo, ai crezut, fericiți cei care n-au văzut și au crezut. I. Misiunea Apostolilor și a preoților (20, 19-23) 1. În ziua întâi a săptămânii, Duminică, în ziua în care Mântuitorul înviase, pe când Învățăceii se aflau în casă cu ușile încuiate, Iisus fără de veste și fără să se fi deschis vreo ușă ori vreo fereastră Se arătă înaintea lor. Această arătare este dovadă despre spiritualizarea corpului Său, despre schimbarea Sa simbolizată, preînchipuită prin călătoria nocturnă pe mare (Ioan 6, 19) și prin schimbarea Sa la față (Matei 17, 16 ș.u.). Acolo, în călătorie și schimbare, e preînchipuit, aici e realizat desăvârșit. Materie era, corp era, constând din carne și din oase, corp, pe care Apostolii îl pipăie spre a se încredința că nu este nălucă: era El însuși, care înaintea ucenicilor mânca (Luca 24, 42), dar Care era schimbat: materia corpului Său era spiritualizată, așa că nu mai putea să o rețină nici materia, nici timpul, nici spațiul; – era corpul preamărit. Această schimbare, această preamărire este și ea o preînchipuire și o garanție totodată, că, la Înviere, și materia corpurilor noastre spiritualizată, preamărită va fi. Ucenicii stăteau ascunși, cu ușile încuiate, fiindcă le era frică de iudei, care, în pornirea lor, erau capabili să-i ucidă. Unde e frica, de acolo lipsește pacea sufletului. Față cu frica de iudei, Mântuitorul, când intră în casa cea încuiată, prin salutarea Sa, dă ucenicilor pacea, care le lipsea. În locul fricii El pune pacea, încurajarea, analog cu 6, 20. Arătarea reală a lui Iisus înveselește pe ucenici, care, prin propria lor intuiție, se încredințează că este El în carne și oase. În locul fricii deci intră veselia, urmată de siguranță. Iisus se arată ucenicilor Săi nu ca să petreacă din nou între ei, să învețe și să facă minuni, ci numai să le procure siguranța, pacea sufletului că El a înviat, și să-i încredințeze că a sosit timpul, când ei trebuie să-I ia locul: din ucenici să devină învățători. Pentru această trecere dintr-o treaptă în alta ei trebuiau să aibă o specială autorizație. Autorizația le-o dă Iisus cu această ocazie. Din variantele rapoartelor evanghelice am putea combina următoarele cuvinte ale lui Iisus Hristos, adresate ucenicilor – ca amplificare a celor citate de Ioan (20, 31 ș.u.): „Datu-mi-s-a toată puterea în cer și pe pământ“, deci: „precum M-a trimis pe Mine Tatăl, și Eu vă trimit pe voi“, dându-vă putere din puterea Mea, și prin urmare deplină autorizație ca să Mă supliniți. Zicând acestea „a suflat și a zis lor: luați Duh Sfânt“ – luați această putere și autorizație, și, „mergând învățați toate neamurile, botezându-i“, bine știind că „cel ce va crede și se va boteza, se va mântui, iar cel ce nu va crede se va osândi“. Osândirea aceasta va urma după aprecierea voastră, căci: „Cărora veți ierta păcatele, se vor ierta lor, și cărora le veți ținea, vor fi ținute” (identic cu Matei 18, 18). „Ori câte veți lega pe pământ, vor fi legate și în cer, și ori câte veți dezlega pe pământ, vor fi dezlegate și în cer“. 2. În citatele cuvinte ale Mântuitorului se cuprinde misiunea Apostolilor și a urmașilor lor. În ce constă această misiune? Să învețe, să boteze, să ierte, ori să nu ierte, adică să judece. Să învețe – întâi –, adică să propage învățăturile Domnului nostru Iisus Hristos, luând acum ei rolul de Învățător, și prin învățătura lor, prin lumina faptelor lor, (Matei 5, 16), să convertească pe toate popoarele la o viață luminată, morală, introducând moravuri demne de om, conforme cu principiile enunțate de Iisus – moravuri întemeiate pe iubire frățească între oameni, pe egalitate dintre om și om, pe credința în învățăturile și în persoana lui Iisus Hristos. Să boteze – în rândul al doilea – să administreze Sfintele Taine acelora, care, crezând, primind de ale lor învățăturile lui Iisus Hristos și despre Iisus Hristos, intră în societatea cea sfântă, care își acomodează viața după prescripțiile iubirii, enunțate de Mântuitorul. Botezarea, ca atare, pentru Apostoli și urmașii lor în misiunea convertirii păgânilor la creștinism, semnifică primirea celui convertit în sânul Bisericii prin spălarea lui de necurăția păcatului strămoșesc și de păcatele, ce le va fi făcut până la botez. Să judece – în rândul al treilea – este misiunea Apostolilor și a urmașilor lor. În divergențele de păreri, ce s-ar naște între membrii Societății creștine, în aprecierea conduitei și a faptelor peste tot, Apostolii și urmașii lor sunt autorizați să se pronunțe fără greș. Cum vor aprecia ei, va fi bine apreciat. Ei, ca cei mai luminați, ca fiind lumina lumii (Matei 5, 14), lumina Bisericii, ei sunt chemați, autorizați luminați să judece fără părtinire și fără greșeală, aflând și rostind totdeauna adevărul. Iar adevăr fiind acela și în cer și pe pământ: ce vor afla ei că este adevăr pe pământ, va fi aflat și în ceruri. Din misiunea de a judeca, pentru Apostoli și pentru urmașii lor, rezultă și un alt ram: cel mai nobil, ramul misiunii de-a vindeca. Misiunea de-a vindeca rănile sufletești: de-a mângâia pe cei întristați, de-a ridica pe cei căzuți, de-a ajuta spre îndreptare pe cei ce doresc să se îndrepteze, pe cei ce se pocăiesc – este cuprinsă în cuvintele: „cărora veți ierta fără părtinire păcatele, iertate vor fi, cărora le veți ține, ținute vor fi“. Adică aceia, pe care voi îi veți afla că, pe baza pocăinței făcute, pe baza îndreptării lor morale, sunt vrednici să fie iertați, – iertați vor fi. În misiunea, pe care Domnul nostru Iisus Hristos o impune Apostolilor, și tuturor urmașilor lor, adică preoților: să învețe, să administreze Sfintele Taine și să mângâie pe alții este o deosebire. Deosebirea ce există între preotul, Apostolul actual și între Apostolii trimiși de-a dreptul de către Iisus, este în avantajul celui actual. Pe când Apostolii sunt ținuți să meargă ei la oameni, luptând cu tot felul de lipsuri, cu frigul, cu foamea, cu golătatea – să sufere ocări, bătăi, moarte chiar, pe atunci, Apostolii actuali, preoții, stau în liniște prin parohiile lor, în deplină siguranță, fără frică de supărări din partea celor răi, și, mai mult ori mai puțin, fără grijă pentru trebuințele zilnice. Tocmai având acest avantaj în vedere, preotul, dacă e conștient de misiunea sa apostolică, trebuie să fie cu neadormită grijă să nu lipsească de la datoria sa de părinte sufletesc, având totdeauna înaintea ochilor săi, ca module de imitat, pe Apostoli, al căror urmaș se crede că este. Misiunea preotului cu deosebire în învățare și judecare, nu se mărginește numai la cuvânt. Ea trebuie să se arate prin fapte, prin exemple, prin propria lui conduită. Purtarea lui să fie o făclie, care să-i lumineze învățăturile, povețele așa, ca în lumina acestora, imitându-l să umble credincioșii, și, prin aceasta „să preamărească pe Tatăl cel din ceruri“ (Matei 5, 16). De aici, este de la sine înțeles, că, mai ales în deprinderea virtuților, care trebuie să împodobească pe un preot, seminaristul, care se pregătește pentru frumoasa și greaua misiune preoțească, să fie neadormit; veșnic să aibă ca maximă a vieții: exercițiul face pe maestru, și, deci, veșnic să se exercite în practicarea virtuților, care trebuie să-l împodobească. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
8
[SIZE=5]Evanghelia din Duminica Tomii[/SIZE] II. Triumful credinței (20, 24-29) Întâmplarea ori dispoziția dumnezeiască aduce cu sine ca Toma să nu fie între ceilalți Apostoli atunci, când Domnul nostru Iisus Hristos s-a arătat în mijlocul lor. Toma, după datele ce le avem despre dânsul, era de fire melancolică, fire, care văzându-și sfărâmate iluziile, cade în îndoială, în necredință chiar. El, care, ca și ceilalți Apostoli, își pusese toată nădejdea în Iisus Hristos, văzându-se înșelat în nădejdea sa, văzând pe Iisus răstignit, mort, îngropat, deodată cu iluziile, pierde orice credință, devine necredincios: el este necredinciosul între Apostoli. După retragerea lui Iisus, când, nu impoartă, Apostolii îl întâlnesc pe Toma și-i raportează despre cele întâmplate. Toma, necredinciosul, scepticul posomorât, nu admite posibilitatea, realitatea întâmplării, despre care i se raportează. A fost fantoma Lui, vi s-a părut numai că L-ați văzut, fiindcă v-ați preocupat de El, v-a stat gândul tot la El. În zadar îi spun ei că L-au pipăit cu mâinile, și, prin aceasta, s-au convins ce era El, în carne și în oase, ba că a mâncat înaintea lor (Luca 24, 42): el ține una și bună: nu cred! „Până nu voi pune mâna mea în coasta Lui și degetul meu în rănile cuielor Lui, nu voi crede“. La opt zile după Înviere și după prima arătare, aflându-se Apostolii în aceeași casă cu ușile încuiate, dar acum împreună cu Toma, iarăși se arată Iisus ca și întâi, și, după salutarea sa obișnuită, se adresează lui Toma: „Adu-ți degetul tău...“. Știa Toma, știau și ceilalți Apostoli, că nici unul dintre dânșii nu s-a întâlnit cu Iisus în timpul celor opt zile trecute, ca să-I fi putut spune ce părere a emis Toma. Și, firesc a fost ca, faptul, că Iisus Hristos știa ce s-a petrecut între Apostoli, să-i uimească pe aceștia, să uimească însă mai mult pe Toma, care, pipăind rănile cuielor și coasta străpunsă de suliță, repede se convinge despre adevăr, și adevărului acestuia îi dă expresie prin cuvintele: „Domnul meu și Dumnezeul meu“. Tot ce se poate zice despre Domnul nostru Iisus Hristos cuprinde Toma în mărturisirea sa: Domn, în înțelesul Testamentului Vechi al cuvântului evreiesc Iahveh sau Iehova = Domnul, ca Dumnezeu particular, întrucât poartă specială grijă de poporul Său, întrucât este Dumnezeul național al lui Israil, – și Dumnezeu, în înțeles de Dumnezeu universal al Testamentului vechi, numit Dumnezeu (Elohim). Ce a fost Domnul-Dumnezeu (Iahveh-Elohim) în Testamentul vechi pentru Israil, aceea este Hristos-Dumnezeu pentru Toma și de la Toma pentru întreaga creștinătatea. Domnul nostru Iisus Hristos, admite epitetul, pe care Toma I l-a dat, drept conform cu realitatea: Domn și Dumnezeu, adăugând: „Dacă m-ai văzut, Tomo, ai crezut: fericiți care n-au văzut și au crezut!“ – Este o ușoară mustrare la adresa lui Toma, mai mult însă o admonițiune și învățătură pentru lume. Dacă Toma n-a crezut celor ce i s-au spus, nu trebuie să ne mire. Nici ceilalți Apostoli nu voiau să creadă până nu L-au văzut pe Iisus; ba unii din ei și văzându-L, se îndoiau în realitatea vederii; li se părea că Îi văd numai umbra, duhul Lui. Și cum ceilalți Apostoli au așteptat dovezi materiale: să-L pipăie, să-L vadă că stă cu ei la masă și mănâncă, deci să se convingă din propria intuiție, tot asemenea și Toma. Și, cu toate acestea, lui Toma în special, i se adresează o ușoară mustrare. El trebuia să creadă mărturiei colegilor săi. Necredința, ce a arătat-o în sinceritatea soților săi, merită mai multă mustrare decât necredința în posibilitatea învierii. Mustrarea pentru necredința sau pentru neîncrederea în sinceritatea și obiectivitatea mărturisirii martorilor oculari și auriculari în special, e adresată lui Toma, și prin Toma lumii întregi, ca un avertisment. „Fericit, cel ce n-a văzut și a crezut“. Lui Toma i s-a dat ocazia să fie primul, care să creadă numai pe temeiul auzului, nu și al văzului, numai bazat pe raportul Apostolilor, nu și pe propria sa intuiție. El a scăpat însă această fericită ocazie, s-a lipsit de mulțumirea de a fi dat crezământ colegilor săi, s-a lipsit de fericirea de a fi crezut că Iisus a înviat. El a pierdut ocazia de a se prezenta și de-a rămâne pe vecie ca model de credință, întemeiată pe mărturisirea altora. Iată de ce Toma nu este cuprins între cei fericiți pentru credința întemeiată pe mărturii. Această fericire este rezervată tuturor în viitor. Toți vor trebui să creadă și vor crede numai pe temeiul rapoartelor, a documentelor scrise de către martorii oculari, care au voit și au putut să spună adevărul istoric. La viitor se referă cuvintele Domnului nostru Iisus Hristos, rostite cu siguranța Proorocilor din Testamentul Vechi, care spre a arăta siguranța împlinirii celor proorocite, le considerau ca și trecute, și deci scriau întrebuințând timpul trecut, la verb, în loc de viitor; scriau: a fost, s-a întâmplat în loc de va fi, se va întâmpla. De aceea Mântuitorul zise: „n-au văzut și au crezut“, cu înțelesul: nu vor vedea și vor crede. Cu alte cuvinte: de aici înainte lumea are să creadă, fără să vadă. Aceasta o zice El cu atâta siguranță, încât o consideră ca și trecută. Pentru noi, așadar, este avertismentul: să nu așteptăm și noi cum a așteptat Toma, ca Mântuitorul Hristos să ni se arate în corpul în care s-a arătat Apostolul necredincios. Noi trebuie să credem pe baza rapoartelor, pe care ni le-au lăsat Apostolii, – întâi pe baza celor patru Evanghelii, apoi pe ale celorlalte scrieri apostolești. Căci, dacă dăm crezământ rapoartelor profane despre evenimentele istorice peste tot, și nu ne îndoim în veracitatea lor: cu cât mai mult trebuie să credem tot ce ne-au scris cei inspirați de Dumnezeu, ca să scrie numai adevărul, curatul adevăr! Și dacă, peste tot ca oamenii nesocotiți sunt considerați acei mireni, care în glumă, din nepricepere, din răutate ori din mania de a se arăta oameni învățați, vorbesc cu ușurință despre cele scrise în Sfintele Scripturi cu atât mai mult nevrednici de poziția lor, sunt acei fără de minte preoți, care, dintr-o tendință de maimuțărie de a se arăta oameni superiori, spirite libere, vorbesc și ei fără respectul cuvenit de Sfânta Scriptură și de conținutul ei. Cine aude pe preot ori pe seminarist vorbind cu ușurință de cele cuprinse în Sfânta Scriptură, îl osândește și îl disprețuiește în inima sa. Un astfel de preot și seminarist, care bârfește împotriva cuprinsului Sfintei Scripturi, își pierde nimbul sacru sacerdotal, ce trebuie să-i constituie autoritatea. Pentru preot și seminarist vorba nesocotită, rostită împotriva Sfintei Scripturi, este un păcat identic cu cel comis contra poruncii a treia din Decalog. Prin urmare cum preotul și seminaristul se feresc a lua în deșert numele lui Dumnezeu, așa trebuie să se ferească a lua în deșert Sfânta Scriptură, care vorbește despre Dumnezeu și despre faptele Lui. Și, cum dator este a propovădui pe Dumnezeu, tot asemenea dator este a susține prestigiul și autoritatea nealterată a Sfintei Scripturi, fără de care predica despre Dumnezeu n-are nici un temei. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
9
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Mironosițelor[/SIZE] [SIZE=3](Marcu 15, 43-47; 16, 1-8)[/SIZE] 43. În vremea aceea a venit Iosif din Arimateea, sfetnic cinstit, care și el așteaptă împărăția lui Dumnezeu, și îndrăznind a intrat la Pilat și a cerut trupul lui Hristos. 44. Iar Pilat s-a mirat, cum a murit așa curând. Și chemând pe sutaș, l-a întrebat pe el, de a murit. 45. Și înțelegând de la sutaș, a dăruit trupul lui Iosif. 46. Și cumpărând giulgiu și luându-l l-a înfășurat cu giulgiu, și l-a pus în mormânt, care era săpat în piatră și a răsturnat o piatră pe ușa mormântului. 47. Iar Maria Magdalena și Maria lui Iosif priveau unde Îl vor pune. 16, 1. Și trecând sâmbăta, Maria Magdalena și Maria lui Iacob și Salomeea, au cumpărat miresme, ca să meargă să-L ungă pe el. 2. Și foarte de dimineață într-una din sâmbete au venit la mormânt, fiind răsărit soarele. 3. Și ziceau întru sine și, cine va răsturna nouă piatra de pe ușa mormântului. 4. Și căutând au văzut piatra răsturnată, că era mare foarte. 5. Și intrând în mormânt, au văzut pe un tânăr șezând de-a dreapta, îmbrăcat în veșmântul alb, și s-au spăimântat. 6. Iar el le-a zis lor: nu vă spăimântați, pe Iisus Nazarineanul căutați, cel răstignit, s-a sculat, nu este aici, iată locul unde l-a pus pe El. 7. Ci mergeți, de spuneți ucenicilor, și lui Petru, că va merge mai înainte de voi în Galilea, acolo veți vedea pe El, cum a zis vouă. 8. Și ieșind au fugit de la mormânt, că le cuprinsese pe ele cutremur și frică, și nimic nimănui nu au spus, că se temeau. Înmormântarea și Învierea lui Iisus În Ierusalim pe acea vreme era un om bogat, Iosif din Arimateea, membru al Sinedriului. Acesta, ca și Nicodim, era unul dintre timizii și tăinuiții admiratori ai lui Iisus. Locul unde s-a răstignit Iisus se vede că era o grădină a lui Iosif. În această grădină el își instalase o criptă, scobită în piatră, a cărei ușă se închidea cu o mare lespede de piatră. Cripta aceasta o destinase el pentru sine, și, poate, pentru familia sa. El, probabil era în grădină, când s-a întâmplat moartea lui Iisus. Văzând pe Iisus mort, abandonat de toată lumea, deși știa bine că atrage asupra sa ura colegilor săi sinedriști, se hotărăște repede să se declare pe față și fără rezervă aderent al lui Iisus, făcându-și trista onoare de-a înmormânta el pe marele său Învățător. Și, ca omagiu al admirației și al durerii sale pentru cel adormit și totodată ca protest contra nelegiuirii colegilor săi, el îi afierosește cripta sa, care era așa de aproape de cruce. El, sfidând orice neajunsuri din partea colegilor săi (vs. 43) „îndrăznind“ a alergat la Pilat și a cerut să-i dăruiască trupul lui Iisus, spre a-l înmormânta. Pilat, constând în mod oficial moartea reală a lui Iisus, încuviințează cererea lui Iosif, care, împreună cu prietenul său Nicodim, cumpără grabnic cele trebuincioase pentru înmormântare, aleargă la Golgota, luă pe Iisus de pe cruce, Îl înfășoară în giulgiuri curate și Îl așează în mormânt, în care depun și diferite soiuri de aromate, apoi răstoarnă lespedea cea grea pe ușa criptei și se duc. Zdrobite de durere, femeile, care din Galileea urmaseră lui Iisus, stăteau la o parte în tăcere și priveau unde Îl pun. Când L-au așezat pe Iisus în mormânt era aproape de ora 6 p.m. sau a 12-a din zi: momentul când se încheia ziua de Vineri și, cu începutul Sâmbetei, începeau sărbătorile Paștilor. 2. Într-aceea, trecând sâmbăta, prima și marea zi a Paștilor, care se încheia cu ora 6 seara; cu această oră deschizându-se prăvăliile (vs. 1) femeile, care priviseră unde L-au pus pe Iisus, au cumpărat miresme, și în dimineața următoare (Duminica), în revărsatul zorilor, ele suie spre Golgota, ca să caute mormântul lui Iisus și să-I aducă tributul lor de delicată admirație și recunoștință, miruri cu care să-i ungă trupul. În mersul lor grăbit își aduc aminte că mormântul e închis cu o piatră grea, pe care ele nu o pot ridica și cu mirare, se întreabă ce să se facă, cum să-și ajute: cine să le deschidă mormântul? Vorbind așa între ele ajung la mormânt și, spre mirarea lor, văd piatra răsturnată de pe ușa mormântului. Ele (vs. 1) intrară în mormânt și spaima le cuprinde. În mormânt, în loc să găsească trupul lui Iisus, văd un înger. Spaima lor crește când aud pe înger spunându-le că Iisus S-a sculat din morți, că ele au să-L vadă viu în Galileea. Până atunci însă ele să meargă și să spună Apostolilor și lui Petru, că Iisus a înviat. Spaima și tulburarea lor este așa de mare că ele deocamdată nu înțeleg ce le spune îngerul și nici nu pun la inimă cuvintele lui, ci ieșind din mormânt, aleargă spre casă, și, de tulburate ce sunt și de teamă, nu spun nimănui ce au văzut și ce au auzit la mormântul adoratului lor Învățător. 3. Și aceste femei, numite de aici înainte mironosițe, adică purtătoare de mir, auziseră în mai multe rânduri pe Mântuitorul spunând că fruntașii iudeilor au să-L prindă, să-L judece, să-L omoare, iar El să învie a treia zi de la moartea Sa. Dar și ele, ca și Apostolii, și ca și ceilalți învățăcei, în naivitatea și preocuparea lor își închipuiau că Iisus, ca de obicei le vorbește ceva profund, enigmatic, în alegorie, și ele nu înțeleg și nici nu se gândesc că ar putea înțelege dacă și-ar da seama. Lor nu le trecea prin gând că El le vorbește despre moartea și mai ales despre învierea Sa reală, deși Iisus ca o garanție și ca o dovadă palpabilă, că despre reala Sa moarte și Înviere le vorbește, înviase morți și Se schimbase la față. Autoritatea îngerului îmbrăcat în veșminte albe, semnele curățeniei și a sfințeniei, lor nu le inspiră încredere, ci frică, nu le deschide mintea să înțeleagă și să se bucure, ci le umple inima de spaimă, de cutremur și de supărare. Evanghelia de față ne arată două mari evenimente, realitatea morții și Învierii lui Iisus: a). Realitatea morții o constată însuși sutașul pus de pază la locul de supliciu. El fusese martor ocular al morții și când a constatat moartea întâmplată, a exclamat „cu adevărat omul acesta Fiul lui Dumnezeu era“ (vs. 39). Și el, sutașul, chemat de guvernator, îi raportează acestuia în mod oficial că Iisus cu adevărat a murit. Astfel, în mod oficial se constată din partea autorității statului roman, că Iisus a murit cu adevărat; b). Realitatea Învierii lui Iisus, întâmplată a treia zi de la moartea și îngroparea Sa, o constată în mod oficial îngerul, și, după Matei (28, 11-15), o constată și confirmă în mod oficial și puterea statului roman, pusă anume să oprească Învierea Lui. Astfel vedem că, spre a înlătura și a face imposibilă pentru viitor orice îndoială serioasă în reala moarte și în adevărata Înviere a Mântuitorului, Providența a îngrijit ca ambele aceste mari evenimente să fie constatate în mod oficial prin autoritatea universalei împărății romane, menite să treacă în universala Împărăție a lui Iisus Hristos, Împărăție a cărei început și temelie se pune prin înseși acele două mari evenimente. Din manifestația lui Iosif și a Mironosițelor pentru noi rezultă următoarele: a). având de model pe Iosif: față cu binefăcătorii noștri să ne arătăm recunoștința chiar și dacă manifestarea noastră ar fi împreunată cu neplăceri și cu primejdii; față cu Dumnezeu însă recunoștința noastră să o manifestăm prin fapte, mai ales, spre a atrage prin ea pe cei rătăciți, și a-i îndemna să ne imite; b). având de model pe Mironosițe, noi dis-de-dimineață sculându-ne să alergăm nu la Golgota, ci cu gândul la bunătatea și milostivirea dumnezeiască și să-i ducem în loc de mir, inima noastră înfrântă și smerită însoțită de faptele noastre cele bune. Ambele aceste îndemnuri sunt la locul întâi pentru preot, ale cărui fapte trebuie să fie tot atâtea exemple de imitat, tot atâtea îndemnuri pentru credincioși. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
10
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Slăbănogului[/SIZE] [SIZE=3](Ioan 5, 1-16)[/SIZE] 1. În vremea aceea s-a suit Iisus în Ierusalim. 2. Și este în Ierusalim Lacul Oii, care se cheamă evreiește Vitezda, având cinci foișoare. 3. Întru acelea zăcea mulțime multă de bolnavi, orbi, șchiopi, uscați, așteptând mișcarea apei. 4. Că îngerul Domnului în vremea sa se pogora în scăldătoare, și tulbura apa, și care intra întâi după tulburarea apei, se făcea sănătos, ori de ce boală era ținut. Deci era acolo un om, treizeci și opt de ani având în boala sa. 6. Pe acesta văzându-l Iisus zăcând, și cunoscând, că iată multă vreme avea în boala sa, zis-a lui: vrei să fii sănătos. 7. Răspuns-a lui bolnavul: Doamne om n-am, că dacă se tulbură apa, să mă bage în scăldătoare, deci până când merg eu, altul înaintea mea se pogoară. 8. Zis-a Iisus lui: scoală, ia patul tău și umblă. 9. Și îndată, s-a făcut sănătos omul, și și-a luat patul său, și umbla, și era într-aceea zi Sâmbătă. 10. Deci ziceau Evreii celui vindecat: Sâmbătă este, nu se cade ție a-ți lua patul. 11. Iar el a răspuns lor: Cel ce m-a făcut sănătos, acela mi-a zis: ia-ți patul tău și umblă. 12. Deci l-au întrebat: care este omul acela, ce a zis: ia-ți patul tău și umblă. 13. Iar cel vindecat nu știa cine este, că Iisus ieșise din poporul, ce era în acel loc. 14. După aceea l-a aflat pe el Iisus în biserică și a zis lui: iată că te făcuși sănătos, de acum să nu mai greșești, ca să nu fie ție ceva mai rău. 15. Mers-a omul acela și a vestit iudeilor, că Iisus este, care l-a făcut pe dânsul sănătos. 16. Și pentru aceasta goneau Evreii pe Iisus, și căutau să-l omoare pe el, căci făcea acestea sâmbăta. Ingratitudinea iudeilor 1. Slăbănogul din această Evanghelie este un tip simbolic al evreilor. El față cu Mântuitorul reprezintă pe iudei și ținuta lor morală ingrată, dușmănoasă. În firea evreilor era dorința de a vedea semne și minuni. Semnele și minunile pentru ei erau învățăminte simbolice, ascunse. De această fire a lor ținând seama, Dumnezeu, anume, ca ei să poată veni mai ușor la mântuire, iar de nu vor veni să n-aibă motive de scuze, le-a făcut un semn în cetatea lor sfântă, în Ierusalim. Adică: lângă Poarta Oii, pe vremea lui Iisus, a dispus să se formeze un lac, o scăldătoare, cu putere vindecătoare. Scăldătoarea se numea Vitezda. Ea a existat numai pe timpul Mântuitorului, ca un semn, ca admonițiune pentru evrei. Semnul era că în acea scăldătoare ei aveau să întrevadă sosirea doctorului ceresc, venit anume, ca să-i vindece de îndelungata lor boală, în virtutea căreia ei nu se mai puteau mișca. Cum vom vedea, ei au rămas numai cu mândria că Dumnezeu i-a învrednicit de un semn, dar învățătura semnului n-au înțeles-o, n-au vrut să o înțeleagă. 2. Evreii aveau sărbătoare, care anume, nu are importanță. La acea sărbătoare Iisus s-a suit în Ierusalim. Ajungând la Scăldătoare, află pe un bolnav, care era olog de 38 de ani. Lui I se face milă de acest olog și-l întreabă: „vrei să fii sănătos“ – vrei să te fac Eu sănătos? Nu, răspunde bolnavul, om n-am, care să mă bage în scăldătoare. Tu! Tu nu mă poți vindeca. Eu rămân slăbănog, căci alții îmi ies înainte și se vindecă. „Scoală, i-ați patul...“ și, la cuvântul lui Iisus, în membrele slăbănogului se strecoară forța vitală: slăbănogul, ologul se face sănătos. Dar era Sâmbătă în acea zi, și evreii, robi ai literei și mai mult robi ai obiceiului lor, considerau ca o profanare a legii orice lucrare, cât de mică și de neînsemnată să fi fost ea. Luarea așternutului, care nu putea fi alta decât un sărăcăcios strai, evreii o consideră ca lucrare, deci ca profanare a Legii, și ei intervin grabnic. „E sâmbătă“, nu știi că lucrarea în zi de sâmbătă e pedepsită, ca o profanare a celor sfinte? Deci: „nu ți se cuvine să-ți iei patul“. Vindecatul însă, în loc să cedeze, să-și scuze cum ar fi știut greșeala, ori în loc să arate evreilor absurditatea pretenției lor, face cauză comună cu iudeii: pune vina pe Iisus: „Cel ce m-a făcut sănătos Acela m-a îndemnat să-mi iau patul, să păcătuiesc. De nu mă povățuia el, eu nu-mi luam patul. Deci El este de vină nu eu; luați-L pe El la răspundere“. Și fiindcă Mântuitorul se îndepărtase din acel loc, iar vindecatul nu știa cine este, acesta rămâne deocamdată cu mustrarea, dar cu angajamentul ca, dacă-L va afla pe Iisus, să-L denunțe evreilor. Ocazia i se dă în curând, căci aflându-l Iisus în biserică, îi zice: „Iată, te-ai făcut sănătos, de acum să nu mai greșești, ca să nu-ți fie ceva mai rău“. Prin cuvintele Sale Mântuitorul îi arată vindecatului că știe de unde-i provine boala, că acea boală era o urmare a păcatelor lui, din abuzul senzual, și, apelând la sentimentul lui de conservare, de iubire de sine, îl invită să nu reînceapă ca nu cumva să cadă în recidivă, în care caz firește, are să-i fie mai rău ca întâi. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Cel vindecat, în loc să-și arate recunoștința pentru nemărginitul bine, ce i-a făcut Mântuitorul, în loc să-I mulțumească și pentru sfatul pe care I l-a dat; în loc să cadă în genunchi înaintea Aceluia, Care, vindecându-l prin cuvânt, și arătându-i că a pătruns în secretul păcatelor lui, i se descoperă ca o ființă supraomenească, – el, cel vindecat, merge și denunță evreilor „că Iisus este“ Cel ce îl făcuse sănătos și-l pusese la cale să profaneze sâmbăta. Urmarea e că evreii iau pe Iisus la goană, drept răsplată pentru că vindecase pe cel slăbănog.
2. Ca și slăbănogul, bolnav era și Israil, reprezentat prin fruntașii evreilor, numiți în Evanghelie „iudei“. Din cauza abuzului de poziția sa excepțională, favorizată, Israil își pierduse forțele spirituale și morale, devenise olog, nu putea face un pas înainte. El aștepta cu nerăbdare să se însănătoșească, dar nu se putea mișca, să intre în baia vindecării. Baia miraculoasă îi era înainte: era Cuvântul lui Dumnezeu, cuprins în Sfintele Scripturi; nu avea decât să intre în spiritul lor, să se spele spre a se vindeca. Dar preocupările lui, tradiția bătrânilor, care întuneca mintea și împietrea inima, îl ținea legat de atâta vreme. Simbolul miraculos al băii Vitezda, menit anume să-l deștepte din letargie, să-i ia albeața de pe ochi și să-l facă să vadă că mântuirea i-a sosit – pentru Israil rămâne un simplu semn, la care se credea îndreptățit în virtutea poziției sale favorizate, fără să afle în acest semn vreo învățătură, vreo provocare. Când Iisus, doctorul cel proorocit și așteptat, vine la el, la bolnavul, la ologul Israil și-l întreabă dacă voiește serios să se însănătoșească, bolnavul nu voiește să-L recunoască. El, bolnavul își recunoaște ticăloșia, constată însuși că e paralizat, dar lui îi trebuie un om, nu Dumnezeu, care să-l bage în scăldătoare. Un om îi trebuie, care omenește să-l scape de robia romanilor și să întemeieze o împărăție pământească, împărăție, în care Israil, ologul, slăbănogul să aibă poziția de stăpân, iar toate celelalte popoare: robi ai lui. Așa doctor așteptau evreii, și, deci, firesc era să refuze vindecarea, ce le-o oferă dumnezeiescul doctor, Iisus Hristos. Cu toate acestea însă doctorului Iisus I se face milă de nechibzuitul slăbănog, și-l vindecă prin cuvânt. Evreii aud învățătura Lui vindecătoare, mântuitoare, care li se dă în zi de sărbătoare, căci întreagă activitatea lui Iisus sărbătoare este; ei văd mântuirea, vindecarea, și în loc să mulțumească Celui Care le-o dă, fac cum face slăbănogul: aleargă la autoritatea Statului, cerând moartea Lui. Ingrat în gradul suprem s-a arătat individul slăbănog; dar s-a arătat ca tip, ca reprezentant al unui popor întreg. Aceea ce a făcut el în mic, a făcut poporul Israil în mare. În ambii se arată ingratitudinea încarnată, incapabilă de-a primi vindecarea definitivă, mântuirea. Căci slăbănogul ajuns la slăbănogire prin propriile sale păcate, când este făcut atent la recidivă, în loc să se stăpânească, aleargă la dușmanii Binefăcătorului său, arătând prin fapte că n-are de gând să se abțină de la păcate. Și, ce face slăbănogul, ca individ, face și slăbănogul popor: aleargă la chiar dușmanii săi de moarte și cere moartea Mântuitorului său. El cade în recidivă ca popor. Că recidivul slăbănog, ca individ, a ajuns mai rău, e de la sine înțeles. Iar că recidivul popor slăbănog a ajuns mai rău de cum fusese înainte de vindecarea sa prin Iisus, istoria ne-a dovedit-o și ne-o dovedește destul de elocvent: Slăbănogirea lui recidivă l-a nimicit ca popor, lipsindu-l de patrie și de limbă și împrăștiindu-l pe toată fața pământului, ca urmare firească a ingratitudinii, cu care și-a tratat pe Binefăcătorul său; dar totodată drept avertisment pentru cei care răsplătesc binele cu rău. În special pentru preoți și pentru viitorii preoți nici un învățământ mai zguduitor, ca acest învățământ: un popor întreg a fost dus la pierire prin ingratitudinea preoților și a cărturarilor lui. Preoții noștri au să-și deschidă ochii în patru cât pentru binefacerile dumnezeiești pe care le primesc ei și le primește poporul condus de dânșii: să nu se încuibe în inima lor ingratitudinea, ci mai ales să obișnuiască pe popor a-și arăta prin fapte mulțumirea sa către Dumnezeu și către oamenii care îi fac bine; mai ales însă către Dumnezeu, știind „că toată darea cea bună și tot darul desăvârșit de sus este de la Părintele Luminilor“. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Talcuirea randuielii tunderii in monahism - Pr. Arsenie Boca | Salistean Domnica | Intrebari utilizatori | 1 | 13.01.2013 23:28:25 |
| Talcuirea celor 7 evanghelii | io8nut | Maslul | 2 | 04.12.2011 13:17:08 |
| Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii | andrei_im | Teologie si Stiinta | 6 | 04.02.2010 23:47:26 |
| Psalmul 136 in talcuirea lui Serafim Rose | Miha-anca | Rugaciuni | 14 | 09.01.2010 00:10:53 |
| Tâlcuirea numelui "Iisus"- din Învățăturile Sfintei Biserici | cristiboss56 | Din Noul Testament | 1 | 10.06.2009 22:40:37 |
|
|