Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.01.2009, 10:19:06
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 34 (3)

25 Judecă-mă, Doamne, după dreptatea Ta, Doamne Dumnezeul meu, și să nu se bucure de mine vrăjmașii mei!
26 Să nu zică întru inimile lor: Bine, bine este sufletului nostru! - nici să zică: Înghițitu-l-am pe dînsul!
O Stăpîne, dacă vei întîrzia judecata, aceia mă vor batjocori iarăși, și vor face chinurile mele pricină de veselie și de îndulcire, și a mea rea-norocire o vor socoti buna lor norocire.
27 Să se rușineze și să se înfrunteze împreună toți cei ce se bucură de relele mele; îmbrace-se cu rușine și cu înfruntare cei ce grăiesc mari asupra mea!
Potrivită este rușinea celor ce batjocoresc pe cei de aproape, și pe aceasta a dorit-o Proorocul celor ce sînt trufași și mari-grăitori.
28 Să se bucure și să se veselească cei ce voiesc dreptatea mea și să zică pururea „Mărească-Se Domnul!” cei ce voiesc pacea robului Lui.
Zice: Bucurîndu-se și veselindu-se să fie cei ce îmi voiesc cele bune și pace. Și, după ce vor vedea că am dobîndit-o, Te vor lăuda pe Tine, Stăpînul.
29 Și limba mea va cugeta dreptatea Ta, toată ziua lauda Ta.
Iar eu, dobîndind a Ta purtare de grijă, voi cugeta la toate poruncile Tale noaptea și ziua și totdeauna voi lăuda facerile Tale de bine. Căci pe acest „toată ziua”, Simmah l-a zis: „în toate zilele”, însemnînd prin aceasta necurmarea.
Deci Psalmul acesta s-a sfîrșit. Iar eu rog pe cititori să nu se vatăme din rugăciunea dreptului, nici să ia de aici pricină de blestem asupra vrăjmașilor, ci să știe că Proorocul urma Legii celei vechi, nu Evangheliei, iar Legea îi poruncea să iubească pe aproapele și să-i urască pe vrăjmași. Iar Stăpînul Hristos, arătînd fapta bună cea prea-desăvîrșită, a zis: „S-a zis celor de demult: Vei iubi pe aproapele tău și vei urî pe vrăjmașul tău! Iar Eu zic vouă: Iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvîntați pe cei ce vă gonesc pe voi!” Asemenea acestora a zis și dumnezeiescul Apostol: „Binecuvîntați-i, și nu-i blestemați!” Deci, căutînd voi către această deosebire, cunoașteți ce se potrivește Legii și ce - Darului. Și, dealtfel, nici Fericitul David nu a vorbit blestemîndu-i pe aceștia, ci mai-nainte grăia cu proorocie cele ce aveau să fie negreșit. Iar că nici el, urmînd evangheliceasca punere de lege, nu i-a muncit pe cei ce îl nedreptățeau, ascultați-l pe dînsul zicînd: „De am răsplătit celor ce îmi răsplătesc mie rele, să cad de la vrăjmașii mei deșert, să gonească vrăjmașul sufletul meu, și să-l prindă, și să calce în pămînt viața mea și slava mea în țărînă să o așeze.” Și nu le-a zis pe acestea fără să le facă, pentru că a pus sfîrșit cuvintelor și a arătat lucrurile mai luminate decît graiurile: că, de două ori dobîndindu-l în mînă pe vrăjmaș, nu numai că nu l-a ucis, ci i-a și oprit pe cei ce voiau a-l ucide. Și, după ce Saul a căzut în război, David îl tînguia cu amar, iar pe cel ce i-a vestit moartea, care se bucura și se semețea că l-a ucis pe împărat, l-a dat morții. Și am fost silit a le grăi pe acestea, pentru ca cei ce blestemă și îl aduc în mijloc pe dumnezeiescul David să aibă ca întîi chip și pildă de folos filosofia cea prea-mare a lui.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.01.2009, 10:19:46
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 35

TÎLCUIREA PSALMULUI 35
Întru sfîrșit, lui David, robului Domnului.
Apucîndu-l de două ori în mîinile sale pe Saul, dumnezeiescul David nu numai că nu l-a ucis, ci i-a oprit și pe cei ce se ispiteau a-l ucide. Apoi, făcîndu-se ziuă și suindu-se pe un vîrf de munte, el i-a cerut socoteală lui Saul și i-a mustrat vrăjmășia nedreaptă, arătîndu-i că nu l-a ucis, aflîndu-l dormind noaptea, ci l-a mîntuit ca pe un făcător de bine. Și i-a arătat pulpana hlamidei lui, vasul de apă și sulița pe care le luase spre dovada adevărului graiurilor. Către acestea, Saul a răspuns cu graiuri vopsite cu dragoste și înfășurate cu față de prietenie, adăugînd încă și jurăminte și făgăduind pocăință. Deci întru acea vreme a zis Fericitul David Psalmul de față, mustrînd pe cei ce trăiesc întru răutate și propovăduind cu tărie purtarea de grijă a lui Dumnezeu, Care ocîrmuiește toate. Și a amestecat întru cuvîntarea de Dumnezeu și proorocie, pentru care deasupra-scrierea trimite pe cititor la „sfîrșit”.
Zis-a călcătorul de lege să greșească întru sine.
Zice: Cel ce este crescut și hrănit întru răutate socotește că nimeni nu vede sfaturile ascunse ale sufletului său. Pentru că acest „zis-a” e în loc de: „i se pare și socotește.”
Nu este frica lui Dumnezeu înaintea ochilor lui.
Iar pricina unei asemenea nesimțiri e că nu se teme de Stăpînul ce privește peste toate.
2 Că a viclenit înaintea Lui, ca să afle fărădelegea sa și să urască.
Zice: Așa s-a răsturnat pe sine și a lepădat frica lui Dumnezeu dinaintea ochilor săi, încît - fiind arătată fărădelegea lui, văzută și aflată de toți, și pentru aceasta vrednică de urîciune - s-a dat pe sine neînduplecat la fărădelege. Și de bună voie are această necunoștință, fiindcă nu voiește să gîndească cele făcute și să urască pe cele rele.
3 Graiurile gurii lui - fărădelegea și vicleșugul. N-a voit să priceapă să facă bine,
4 fărădelege a gîndit întru așternutul său, stătut-a în toată calea cea rea și răutatea nu a urît-o.
Acela - zice - rostește cuvinte golite de adevăr și împletite cu vicleșug și nu voiește a cunoaște cuviința, ci noaptea măiestrește rele și viclene asupra vecinului, iar ziua se ispitește a-și împlini sfaturile. Iar pricina acestui lucru este că el nu se îngrețoșează și nu se întoarce cu totul dinspre răutate și viclenie. Pentru că acest „răutatea nu a urît-o” e pus în loc de: „nu s-a îngrețoșat de răutate”, fiindcă și pe idoli dumnezeiasca Scriptură îi numește uneori „îngrețoșări”, iar alteori „urîciuni”. Achila a tălmăcit acest grai, zicînd: „nu a lepădat-o”, Simmah: „nu a defăimat-o”, iar Teodotion: „nu a împins-o de la sine”.
5 Doamne, în cer este mila Ta și adevărul Tău - pînă la nori.
6 Și dreptatea Ta - ca munții lui Dumnezeu,
Deci aceia se apucă a lucra unele ca acestea ca și cum nimeni n-ar privi asupră-le, iar Tu, Stăpîne, ai și milă nemăsurată, și adevăr nemăsurat și dreptate asemănată cu munții cei prea-mari. Și ajunge adevărul Tău pînă la oameni și, prin Prooroci, ca prin niște nori, dăruiește lor mîntuitoarea ploaie.
judecățile Tale - adînc mult.
Și, avînd atît de mare adevăr și dreptate, nu știu pentru ce rabzi îndelung! Judecățile Tale urmează adîncul cel nevăzut, că - precum străfundul aceluia este ascuns oamenilor - așa nepătrunsă este înțelegerea judecăților Tale.
Oamenii și dobitoacele vei mîntui, Doamne,
Și care este pricina acestui lucru?
7 că ai înmulțit mila Ta, Dumnezeule.
Că pînă și la dobitoace ajunge iubirea Ta, încît nu numai pe oameni, ci și pe cele făcute pentru om le hrănești, făcîndu-le oamenilor bine și prin acestea.
Iar fiii oamenilor întru acoperămîntul aripilor Tale vor nădăjdui.
Cuvîntul acesta are proorocie a schimbării făcute după înomenirea Mîntuitorului nostru, că nu a zis: „au nădăjduit”, ci: „vor nădăjdui”.
8 Îmbăta-se-vor din grăsimea casei Tale, și cu izvorul desfătării Tale vei adăpa pe dînșii.
Zice: Văzînd rodirea bunătăților odrăslind în casa Ta, firea oamenilor va alerga către Tine. Iar prin aceste bunătăți însemnează nu numai apele dumnezeieștii învățături, ci și îndulcirea hranei celei de taină. A însemnat dăruirea atîtor bunătăți cu „izvorul”, pentru că aceasta nu s-a dat oamenilor din început, și îi îndeamnă pe toți să se apropie și să bea, fiindcă nu este rîu, care curge totdeauna, ci izvor, care curge la o vreme. Astfel, cei ce nu se apropie întru vremea de acum, după ducerea de aici nu mai dobîndesc dumnezeieștile ape. Și - arătînd că izvorîrea bunătăților este curgătoare din fire, adică de-a pururea, dar izvor se face după iconomii, în bună vreme - a adăugat:
9 Că la Tine este Izvorul Vieții,
Aici ne descoperă arătat taina Sfintei Treimi, că „Izvor al Vieții” L-a numit pe Unul Născut Cuvîntul lui Dumnezeu. Așa Se numește pe Sine și El Însuși, prin Ieremia Proorocul: „Pe Mine, Izvorul apei vieții, M-au părăsit, și s-au dus și și-au săpat puțuri sfărîmate, care nu vor putea să țină apă.” Deci spune că „Izvorul Vieții” este la Tatăl, după evangheliceasca învățătură ce zice: „Eu - întru Tatăl, și Tatăl - întru Mine.”
întru lumina Ta vom vedea lumină.
Pentru că, luminîndu-ne de Preasfîntul Duh, vedem razele Unuia Născut Fiului Tău, că spune: „Nimeni nu poate zice «Domnul Iisus», fără numai întru Duhul Sfînt.” Și nouă ne-a descoperit Dumnezeu prin Duhul Lui și ne-am învățat cu dinadinsul, prin prooroceștile cuvinte, cele trei osebiri ale uneia Dumnezeiri.
10 Tinde mila Ta celor ce Te cunosc pe Tine și dreptatea Ta - celor drepți la inimă!
Drept aceea - zice - împărtășește totdeauna de a Ta blîndă și dreaptă purtare de grijă pe cei învredniciți cunoștinței de Dumnezeu care voiesc a lucra cele bune. Că pe amîndouă le-a zis pentru aceiași, făcînd despărțirea după a sa obișnuință: adică nu a cerut milă pentru unii, care Îl cunosc pe Domnul, și dreptate pentru alții, drepți cu inima; ci, hotărînd fapta bună desăvîrșită întru dogme adevărate și lucruri bune, le-a făgăduit milă și dreptate celor ce o au pe aceasta.
11 Să nu-mi vină mie piciorul mîndriei, și mîna păcătosului să nu mă clatine!
12 Acolo au căzut toți cei ce lucrează fărădelegea, scosu-s-au afară și nu vor putea să stea.
Pe acest „acolo au căzut toți cei ce lucrează fărădelegea”, Simmah l-a tălmăcit așa: „Unde cad cei ce lucrează fărădelegea, se împing și nu vor putea să stea.” Proorocul - cunoscînd sfîrșitul căii împotrivnice - cere să păzească măsurile firii și să nu se abată din calea dreaptă prin bîntuielile celor fără de lege. Căci cei ce cad întru calea cea rea - zice - nu vor mai putea să se scoale și să alerge întru alta. Cu acestea se aseamănă și cele zise în Psalmul al 6-lea: „Că nu este întru moarte cel ce Te pomenește pe Tine, și în iad cine se va mărturisi Ție?”
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.01.2009, 10:21:12
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 36

TÎLCUIREA PSALMULUI 36
Psalmul lui David.
Nu rîvni celor ce viclenesc, nici nu urma pe cei ce fac fărădelegea!
Dumnezeiescul David s-a învățat din cercare de cîte bunătăți este pricinuitoare blîndețea și că sfîrșitul celor ce trăiesc întru nedreptate și trufie este mîhnicios și potrivit vieții lor. Le învățase pe acestea din cele pentru Saul, din cele pentru Avesalom și din ale altora cîți au lucrat asemenea lor. De aceea aduce sfătuire tuturor oamenilor, rugîndu-i să sufere bine cele de scîrbă ce se întîmplă și să nu socotească fericite bunele-norociri și îmbogățirile oamenilor răi, ci mai vîrtos să le numească ticăloase[COLOR=#800080][1][/COLOR]. Pentru care, începînd Psalmul, zice: „Nu rîvni celor ce viclenesc, nici nu urma pe cei ce fac fărădelegea!” Iar pe acest „nu rîvni”, Simmah l-a tălmăcit: „nu te prigoni”, iar Teodotion: „nu te zădărî”, în loc de: Nu te întărîta spre urmarea celor ce trăiesc întru fărădelege, văzînd buna lor norocire. Și, arătînd vremelnicia bunei-norociri, îndată a adăugat:
2 Căci ca iarba degrab se vor usca și ca verdeața ierbii degrab vor cădea.
Și Fericitul Isaia a zis acestea: „Tot trupul - ca iarba, și toată slava lui - ca floarea ierbii: uscatu-sa iarba și floarea ei a căzut, iar cuvîntul Domnului rămîne în veac.” Aceasta a zis și Fericitul David.
3 Nădăjduiește spre Domnul, și fă bunătate, și moștenește pămîntul și te vei paște întru bogăția lui.
4 Desfătează-te întru Domnul, și El îți va da ție cererile inimii tale.
Prin toate ne-a învățat cîștigul nădejdii spre Dumnezeu, că zice: Cel ce nădăjduiește întru Domnul și se paște de Domnul se va îndulci de cele dăruite de Domnul. Dar mai cu covîrșire vor dobîndi acestea cei ce socotesc desfătare necurmata vorbire cu Dînsul.
5 Descoperă Domnului calea ta și nădăjduiește spre Dînsul, și El va împlini.
6 Și va scoate ca lumina dreptatea ta și judecata ta - ca amiaza zilei.
Dăruiește-te - zice - lui Dumnezeu, și pe sine-ți, și faptele tale, și atunci așteaptă de la Dînsul ajutorul. Că El, ca Judecător, va scoate hotărîrea cea dreaptă, și te va propovădui pe tine și te va face strălucit, încît să fi arătat tuturor precum lumina amiezii.
7 Supune-te Domnului și roagă-L pe Dînsul, nu rîvni celui ce sporește în calea sa, omului ce face călcare de lege.
Deci, știind acestea, pleacă-te lui Dumnezeu, Ocîrmuitorului tuturor, și stăruie cerînd de la Dînsul cele bune. Nu te zădărî întru cel ce sporește în calea sa, adică întru omul ce face fărădelege. Și - dacă ai vedea pe cineva că le voiește și le alege pe cele rele, și din scopul său nu greșește, ci sporește - să nu-ți cadă cu greu, ca și cum nimeni n-ar ocîrmui zidirea. Că acest lucru arată cele adăugate:
8 Părăsește iuțimea și lasă mînia, nu rîvni să viclenești!
9 Că cei ce viclenesc de tot se vor pierde,
Să nu vezi buna lor norocire, ci așteaptă sfîrșitul, și le vei vedea pieirea.
iar cei ce așteaptă pe Domnul vor moșteni pămîntul.
10 Și încă puțin, și nu va fi păcătosul; și vei căuta locul lui, și nu-l vei afla.
11 Iar cei blînzi vor moșteni pămîntul și se vor desfăta întru mulțimea păcii.
Să ști bine că cei ce s-au atîrnat pe sine de dumnezeiasca nădejde și au ales viața blîndă vor fi întru liniște și pace, avînd ca statornică desfătare curățenia conștiinței. Iar cei ce s-au nădăjduit la buna-norocire vremelnică vor primi schimbarea grabnică și se vor da desăvîrșitei uitări.
12 Pîndi-va păcătosul pe cel drept și va scrîșni asupra lui cu dinții săi.
13 Iar Domnul va rîde de dînsul, că mai înainte vede că va veni ziua lui.
Și prin acestea aduce mîngîiere celor nedreptățiți, că arată pe cel fără de lege turbîndu-se asupra celor ce au îmbrățișat viața cea liniștită, și pe Dreptul Judecător rîzîndu-și de apucarea și sîrguința lui, ca Cel ce vede mai-nainte grabnica lui săvîrșire.
14 Sabie au scos păcătoșii, întins-au arcul lor ca să surpe pe scăpătatul și pe săracul, ca să junghie pe cei drepți la inimă.
15 Sabia lor să intre în inimile lor și arcele lor să se zdrobească!
Aceeași înțelegere cu cele zise mai-nainte au și acestea, învățîndu-ne că păcătosul întrebuințează măiestrii de multe feluri asupra celor ce nu l-au nedreptățit cu nimic, însă va cădea întru ale sale curse și lațuri - că „sabie” și „arc” a numit feluritele bîntuieli. Acestea se aseamănă cu cele zise în Psalmul al 7-lea: „Groapă a săpat, și a deschis-o pe dînsa, și va cădea în groapa pe care a făcut-o.”
16 Mai bun este puținul celui drept, decît bogăția multă a păcătoșilor.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]„Nenorocite”, cum am mai zis.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.01.2009, 10:22:04
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 36 (2)

Mai bună este - zice - puțina avuție cu dreptate, decît bogăția cea fără de lege și averea cea nedreaptă. Apoi, arătînd roada amîndorura, zice:
17 Că brațele păcătoșilor se vor zdrobi, iar pe cei drepți îi întărește Domnul.
„Brațe”, cu închipuire, a numit puterea, fiindcă cu ele au oamenii fire a lucra. Și foarte cu potrivire l-a pus pe acest „întărește pe cei drepți Domnul”, că aceștia - împungîndu-se de draci și de oameni, iar de dumnezeiescul dar rezemîndu-se și proptindu-se - stau și biruiesc ispitele cele grele ce vin asupră-le.
18 Cunoaște Domnul căile celor fără prihană, și moștenirea lor în veac va fi.
19 Nu se vor rușina în vremea cea rea și în zilele foametei se vor sătura.
Cei ce aleg viața cea fără de prihană dobîndesc toată purtarea de grijă, căci, măcar de vor și cădea în primejdii, ei se ridică deasupra acestora și, cînd s-ar face vreo lipsă de obște, primesc de la Dumnezeu hrana de nevoie și, afară de aceasta, dobîndesc veșnicele bunătăți. Iar „foamete”, eu socotesc că o arată aici pe aceea cu care i-a îngrozit de demult pe Iudei, zicînd: „Voi aduce foamete pe pămînt, nu foamete de pîine, nici sete de apă, ci foamete de a auzi cuvîntul Domnului.”
20 Că păcătoșii vor pieri, iar vrăjmașii Domnului, îndată ce s-au mărit și s-au înălțat, stingîndu-se, ca fumul au lipsit.
Schimbarea legătorului (adică a lui „și”) a pricinuit deosebirea fețelor, și înțelegem că unii sînt „păcătoșii”, iar alții „vrăjmașii Domnului”. Iar Achila și Simmah, punîndu-l în locul lui „iar” pe legătorul („și”), pe aceiași i-a arătat și păcătoși, și vrăjmași ai Domnului. Și zice că oamenii urîți de Dumnezeu pentru ale lor fărădelegi - înflorind puțină vreme și părîndu-li-se că sînt străluciți și vestiți - s-au risipit ca niște fum.
21 Se împrumută păcătosul, și nu va plăti, iar dreptul se îndură și dă.
Unul ca acesta era Saul, care - de-a pururea făcîndu-i-se bine de către prea-dumnezeiescul David - nu suferea a răsplăti cu cele bune făcătorului de bine. Iar Fericitul David - urmîndu-L pe al său Stăpîn, Care Își răsare soarele peste cei răi și peste cei buni - petrecea făcînd binele. Unii ca aceștia erau Iudeii, care - primind de la Sfințiții Apostoli tămăduirile cele de multe feluri - își arătau socoteala și voirea lor cea ucigașă, dar dumnezeieștii Apostoli le împărțeau cu îndestulare dumnezeieștile daruri.
22 Că cei ce îl binecuvîntează pe el vor moșteni pămîntul, iar cei ce-l blestemă de tot se vor pierde.
Dumnezeul tuturor a făgăduit aceasta Patriarhului Avraam, zicînd: „Voi blagoslovi pe cei ce te binecuvîntează pe tine, și îi voi blestema pe cei ce te vor blestema.”[COLOR=#800080][1][/COLOR]
23 De la Domnul pașii omului se îndreptează, și calea Lui o va voi foarte.
24 Cînd va cădea, nu se va zdrobi, că Domnul întărește mîna lui.
Domnul binecuvîntează pe cei ce binecuvîntează pe cel drept; iar celui ce îl blestemă pe acela, îi răsplătește cu cele deopotrivă, fiindcă El îndreptează căile drepților. Că, fără darul Lui, este cu neputință să călătorească cineva pe calea faptei bune fără de prihană. Celor ce au acest scop le ajută însă, și trebuie ca sîrguința omenească și dumnezeiasca purtare de grijă să urmeze împreună spre cîștigarea faptei bune. Astfel, cel ce face călătoria aceasta va dobîndi dumnezeiasca sprijinire, măcar de va și aluneca cîndva. Așa, poticnindu-se și primejduindu-se a se surpa la pămînt, Fericitul David s-a îndreptat de către dumnezeiescul dar.
25 Mai tînăr am fost, și am îmbătrînit, și n-am văzut pe dreptul părăsit, nici sămînța lui cerînd pîine.
26 Toată ziua miluiește și împrumută dreptul, și sămînța lui întru blagoslovenie va fi.
Zice: Și cînd eram tînăr, și după ce am venit la bătrînețe, nu știu să fi văzut pe cel drept pustiu de dumnezeiasca purtare de grijă. Că Dreptul Judecător are toată purtarea de grijă nu numai pentru dînșii, ci și pentru cei ce răsar dintru dînșii: așa, pentru strămoșeasca faptă bună, a avut purtare de grijă pentru Israil, cu toate că făcea fărădelege; așa, pentru părinteasca iubire de Dumnezeu, l-a suferit pe Solomon, cel ce a făcut păgînătățile. Iar acest „toată ziua miluiește și împrumută dreptul” arată feluritele faceri de bine ale dreptului: cele cu bani, cele prin lucruri, cele prin cuvinte și prin sfătuiri. Făcîndu-le pe acestea, el miluiește pe cei ce le dobîndesc și împrumută pe Dumnezeu, că zice: „Cel ce miluiește pe sărac împrumută pe Dumnezeu”, întrucît și împrumutarea este faptă a milei.
27 Abate-te de la rău, și fă bine și sălășluiește-te în veacul veacului!
Deci: Acestea știindu-le și învățîndu-vă răsplătirile faptei bune și pe cele ale răutății, voi, oamenii toți, fugiți de toate felurile răutății și călătoriți pe calea împotrivnică ei, ca să dobîndiți bunătățile veșnice.
28 Că Domnul iubește judecata și nu va părăsi pe cei cuvioși ai Săi, că în veac se vor păzi. Iar cei fără de lege se vor goni și sămînța celor necredincioși de tot se va pierde.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]După aceea, a zis Domnul către Avram: Ieși din pămîntul tău, din neamul tău și din casa tatălui tău, și vino în pămîntul pe care ți-l voi arăta Eu. Și Eu voi ridica din tine un popor mare, te voi binecuvînta, voi mări numele tău și vei fi izvor de binecuvîntare. Binecuvînta-voi pe cei ce te vor binecuvînta, iar pe cei ce te vor blestema îi voi blestema; și se vor binecuvînta întru tine toate neamurile pămîntului” (Facerea, 12:1-3). Legămîntul acesta a fost înnoit cu Isaac și cu Iacov-Israil.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.01.2009, 10:22:57
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 36 (3)

29 Iar drepții vor moșteni pămîntul și se vor sălășlui în veacul veacului pe dînsul.
Făcînd bună și dreaptă judecată, Domnul tuturor va da răsplătirile potrivite meșteșugirilor: pe îndrăgitorii dreptății îi va învrednici de toată purtarea de grijă, iar pe cei ce aleg cele împotrivnice îi va smulge din rădăcină. Așa, după ce a arătat rodurile amîndorura părților, ne învață de aici cum este cu putință să împlinim dreptatea cea iubită lui Dumnezeu:
30 Gura dreptului va cugeta înțelepciune și limba lui va grăi judecată.
31 Legea lui Dumnezeu - întru inima lui, și nu se vor împiedica pașii lui.
Se cuvine - zice - a purta cuvintele dumnezeiești pe limbă și în minte și a cugeta totdeauna la ele. Și așa, învățîndu-se ce se cuvine a face, îndrăgitorul faptei bune va rămîne liniștit și neclătit, biruindu-i pe cei ce se ispitesc a-l surpa. Pe acestea le-a zis și în Psalmul dintîi: „Ci în legea Domnului - voia lui, și în legea Lui va cugeta ziua și noaptea…” și cele de aici înainte.
32 Pîndește păcătosul pe cel drept și caută să-l omoare pe el.
33 Dar Domnul nu-l va lăsa pe dînsul în mîinile lui, nici nu-l va osîndi cînd Se va judeca cu dînsul.
În multe feluri le zice pe aceleași, făcînd pomenirea mai statornică prin mai multa cugetare. Și zice că, atunci cînd se va bîntui de cei răi, Stăpînul nu va trece cu vederea pe cel drept, nici nu va hotărî cu cei ce îndrăznesc a lucra unele ca acestea, ci îl va face a sări peste lațuri. Această purtare de grijă a dobîndit-o Avraam, cînd Sarra a fost răpită de două ori[COLOR=#800080][1][/COLOR]; pe aceasta - Isaac, cînd însuși a pătimit la fel (cu Revecca)[COLOR=#800080][2][/COLOR]; pe aceasta - Iacov, cînd a fost zavistuit de fratele și de socrul său[COLOR=#800080][3][/COLOR]; pe aceasta - Iosif, cînd i-a fost dat război de zavistie și de clevetire. Și ce trebuie a le număra pe toate? Căci iubitorilor de învățătură le este cu înlesnire să le culeagă pe cele de demult și să le privească pe cele noi.
34 Așteaptă-L pe Domnul și păzește calea Lui! Și te va înălța ca să moștenești pămîntul. Vei vedea cînd vor pieri păcătoșii.
Deci, după ce le-ai învățat pe acestea, așteaptă dumnezeiasca hotărîre și păzește legile așezate. Astfel, în viața de acum te vei face vestit, și întru cea care va să fie vei dobîndi bunătățile statornice și vei vedea sfîrșitul de trei ori ticălos al păcătoșilor. Apoi - pentru că mulți se mîhnesc că nu văd acum pedeapsa celor nedrepți, ci o așteaptă multă vreme - după cuviință se încredințează din cele făcute despre cele ce vor să fie:
35 Văzut-am pe cel necredincios prea-înălțîndu-se și ridicîndu-se ca cedrii Libanului.
36 Și am trecut, și - iată - nu era; și l-am căutat pe el, și nu s-a aflat locul lui.
Marele David a văzut și sfîrșitul împărăției lui Saul, și pierzarea tiraniei lui Avesalom, și mîndria și pieirea lui Nahaș Amoniteanului, și trufia și moartea lui Goliat celui de altă seminție, și a altora iarăși (afară de aceștia, nu puțini) trufie, și mîndrie și desăvîrșita pierzare. Deci după cuviință a asemănat buna-norocire a acelora cu copacii cei neroditori și a zis că s-au făcut deșerți nu numai ei, ci și locurile acelora. Arătînd prin acestea pomenirea, aduce iarăși învățătură și sfătuire:

[COLOR=#800080][1][/COLOR]În vremea pribegiei în Egipt și în ținutul Filistenilor, Avraam spunea că Sarra e sora lui, de frică să nu fie omorît pentru ea. Așa a ajuns să fie răpită, o dată de Faraon (vezi Facerea, capitolul 12),și încă o dată de Avimeleh, împăratul din Gherara (vezi Facerea, capitolul 20).

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Nemernicind și el în Gherara la Avimeleh, Isaac zicea la fel, că Revecca îi este soră, pînă cînd împăratul a descoperit înșelăciunea și a poruncit ca nimeni să nu se atingă de ei (vezi Facerea, capitolul 26).

[COLOR=#800080][3][/COLOR]Supărat că Iacov i-a răpit binecuvîntarea, Isav a fost hotărît să-l omoare (Facerea, 27:41). De asemenea, mai tîrziu, Iacov este prigonit de socrul său, Laban (Facerea, 31:23). Pînă la urmă, făcînd rugăciune, el se împacă și cu fratele (Facerea, 33:1-4 ), și cu socrul (Facerea, 31:44-54).
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.01.2009, 10:24:24
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 36 (4)

37 Păzește nerăutatea și vezi dreptatea, că este rămășiță omului pașnic.
Simmah a zis așa acest stih: „Păzește prostimea și vezi drept, că sînt bunătăți care or să fie omului pașnic.” Să nu cauți - zice - către cele scîrbicioase de față, ci așteaptă pe cele ce or să fie, că este vreme întru care se va răsplăti cu plată potrivită celor umiliți și drepți.
38 Iar cei fără de lege de tot se vor pierde împreună. Și rămășițele celor necredincioși se vor pierde.
Pe acesta, iarăși Simmah l-a zis: „Iar cei ce sînt lepădați deodată se vor pierde și cele de pe urmă ale celor fără de lege se vor curma.” Atunci - zice - aceștia vor primi răsplătirile și vor pătimi pieire de obște.
39 Iar mîntuirea drepților - de la Domnul, că scutitor al lor este în vremea necazului.
40 Și le va ajuta lor Domnul, și-i va izbăvi pe dînșii, și-i va scoate pe ei de la cei păcătoși și-i va mîntui pe ei, că au nădăjduit spre Dînsul.
Iar lucrătorii dreptății vor dobîndi dumnezeiescul ajutor, și vor nimeri mîntuirea și îi vor birui pe cei ce se ispitesc a-i nedreptăți, fiindcă au dobîndit curata nădejde.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.01.2009, 10:25:11
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 37

TÎLCUIREA PSALMULUI 37


Psalmul lui David, spre aducerea aminte, pentru Sîmbătă.

Întru alta, se află așa: „Psalmul acesta îl cîntă aducîndu-și aminte de ticăloșia pătimită pentru păcatul său, și se roagă să dobîndească sîmbetire, adică odihnă din primejdii.” Pocăința sîrguincioasă a prea-dumnezeiescului David propovăduiește deosebirea mărturisirii: nesuferind rana, întru mulți Psalmi își pomenește nu doar păcatul, ci arată atît boala, cît și vindecarea, aducînd oamenilor pricină de învățătură. Deci și în Psalmul acesta pomenește păcatul și pedeapsa adusă asupră-i pentru vindecarea păcatului. Că s-au adus asupra lui multe ispite grele: junghierea lui Amnon, tirania lui Avesalom, sfaturile lui Ahitofel împotriva sa, ocările lui Semei și celelalte cîte ne învață istoria.
Doamne, nu cu mînia Ta să mă mustri pe mine, nici cu urgia Ta să mă pedepsești!
Acest stih l-a făcut înainte-cuvîntare și la Psalmul al 6-lea, rugîndu-se să fie pedepsit doctoricește, iar nu judecătorește, și să se vindece cu doctorii dulci, nu cu unele iuți.
2 Că săgețile Tale s-au înfipt în mine, și ai întărit peste mine mîna Ta.
Nu în zadar - zice - mă rog aceasta, ci văzînd aducîndu-se asupra mea grămezi de săgeți și mîna Ta asupră-mi stînd foarte, apăsîndu-mă și foarte bătîndu-mă. Pe acest „ai întărit peste mine mîna Ta”, l-a pus din metafora celor ce muncesc pe cineva și aduc asupră-i multe lovituri.
3 Nu este vindecare în trupul meu de către fața urgiei Tale, nu este pace întru oasele mele de către fața păcatelor mele.
Zice: Împungîndu-mă cu pedeapsa, îmi aduc aminte de păcat, plîng și mă tînguiesc, și dintru aceasta sufăr rea pătimire și ticăloșie.
4 Că fărădelegile mele au covîrșit capul meu, ca o sarcină grea s-au îngreuiat peste mine.
5 Împuțitu-s-au și au putrezit ranele mele de către fața nebuniei mele.
6 Ostenitu-m-am și m-am gîrbovit pînă în sfîrșit, toată ziua mîhnindu-mă umblam.
M-a gîrbovit - zice - sarcina cea grea a păcatului și mă mîhnește reaua putoare a rănilor putrezite, pe care le-am primit cînd am aruncat de la mine înțelepciunea și am slujit nebuniei. Pentru care, fiind lipsit de toată veselia și dulceața, mă mîhnesc, și mă scîrbesc totdeauna și nu aflu schimbare a mîhnirii.
7 Că șalele mele s-au umplut de ocări și nu este vindecare în trupul meu.
Prin „șale”, a însemnat pofta, că de acestea sînt lipiți rărunchii, prin care au fire a se porni poftele. Deci zice: S-au făcut mie pricină a acestor rele, căci nu spre trebuință, ci rău, spre curvie, am folosit pofta.
8 Necăjitu-m-am și m-am smerit foarte, răcnit-am din suspinarea inimii mele.
Din pofta aceea - zice - am cules a mă gîrbovi la pămînt și a mă tîngui totdeauna pentru chinuirile cele amare ale inimii mele. Pentru aceasta, după ce am schimbat lucrarea poftei, am făcut-o slujitoare dumnezeieștii Tale voi. Căci a adăugat:
9 Doamne, înaintea Ta este toată dorirea mea
Că, de vreme ce o dată am folosit-o rău, de-a pururea o voi afierosi poruncilor Tale.
și suspinul meu de la Tine nu s-a ascuns.
10 Inima mea s-a tulburat, părăsitu-m-a vîrtutea mea și lumina ochilor mei, și lumina nu este cu mine.
Zice: Vezi, Stăpîne, tînguirile mele și lacrimile, vezi-mă că sînt clătinat, dezgolit de vîrtute, și lipsit de lumină și petrec întru amiază ca într-un întuneric. Prin acestea, însemnează două deodată: covîrșirea mîhnirii - pentru care nici lumina nu i se pare că este lumină - și golirea de dumnezeiasca purtare de grijă, pe care a numit-o după cuviință „lumina ochilor”.
11 Prietenii mei și vecinii mei în preajma mea s-au apropiat, și au stătut, și cei mai de aproape ai mei departe de mine au stătut.
Iar Simmah a tălmăcit așa acest stih: „Cei iubiți ai mei și prietenii mei împotrivă mi-au stat întru rană.” Zice: Unii din prieteni, văzînd a mea rană, au făcut lucrurile neprietenilor și mi-au stat împotrivă arătat. Iar alții, temîndu-se, s-au despărțit, neîmpărtășindu-mă de ajutorul lor. Și însemnează aici pe Ahitofel, care, nu numai că s-a despărțit de dînsul, ci a și adus asupră-i acele sfătuiri pierzătoare. Încă și alții le-au lucrat pe acestea, iar mai vîrtos cea mai mare parte a lui Israil și însăși seminția Iudei s-a ostășit împreună cu Avesalom. Apoi, îndată după junghierea ucigătorului de tată, își porunceau unii altora să întreacă celelalte seminții și să întoarcă pe Împăratul David la palaturile împărătești.
12 Și se sileau cei ce căutau sufletul meu, și cei ce căutau cele rele mie grăiau deșertăciuni și vicleșuguri toată ziua cugetau.
După ce m-au văzut lipsit de prieteni, coseau asupra mea vrăjmășiile, voind a mea junghiere.
13 Iar eu ca un surd nu auzeam și ca un mut ce nu-și deschide gura sa.
14 Și m-am făcut ca un om ce nu aude și nu are în gura lui mustrări.
Istoria ne învață aceasta mai descoperit, pentru că - prihănind Avesalom hotărîrile tatălui său și trăgîndu-i către sine dintre cei judecați de David pe cei biruiți la judecată - Fericitul David răbda îndelung. Și - pe cînd Semei îl ocăra și îl împroșca cu vorbe și cu pietre - el primea ocările tăcînd, iar pe Avesa, care se ispitea să pedepsească pe ticălos[COLOR=#800080][1][/COLOR], l-a oprit, zicînd: „Lăsați-l să mă blesteme, că Domnul i-a poruncit lui să blesteme pe David.”
15 Că spre Tine, Doamne, am nădăjduit, Tu vei auzi, Doamne Dumnezeul meu.
16 Că am zis ca nu cîndva să se bucure de mine vrăjmașii mei. Și, cînd s-au clătinat picioarele mele, asupra mea mari au grăit.
Iar eu - zice - avînd răbdare, nădăjduiam spre Tine, dînd a mea judecată Ție și rugîndu-mă să nu mă fac bucurie vrăjmașilor, nici biruirea mea să nu se facă lor pricină de trufie.
17 Că eu spre bătăi gata sînt, și durerea mea înaintea mea este pururea.
Zice: Păcatul m-a făcut vrednic de bătăi. Pentru aceea, împungîndu-mă cu chinuirile păcatului, mă supun sub pedepse și doresc tămăduire.
18 Că fărădelegea mea eu voi vesti și mă voi griji pentru păcatul meu.
Pentru aceasta, sînt pîrîș și mustrător al meu și voi avea toată grija însănătoșirii mele.
19 Iar vrăjmașii mei trăiesc, și s-au întărit mai mult decît mine și s-au înmulțit cei ce mă urăsc fără dreptate.
[COLOR=windowtext]20 Cei ce-mi răsplătesc mie rele pentru bune [/COLOR]
Zice: Ție unuia am greșit - o Stăpîne! - și răul înaintea Ta l-am făcut. Iar aceia, primind deseori multe faceri de bine de la mine, îmi răsplătesc cu cele împotrivnice și au cîștigat mai multă putere decît mine.
mă cleveteau, căci urmam bunătatea.
Prin acestea, arată iarăși pe Avesalom, care prihănea judecățile lui și le numea nedrepte. Și - de vreme ce acela îi era fiu și se sîrguia a se face ucigător de tată - după cuviință a adăugat: Și cel iubit m-a lepădat pe mine, urîndu-mă ca pe un mort. Că, pe cine i se cădea după legile firii a-l iubi, pe acela îl ura ca pe un mort împuțit. Iar aceasta se potrivește și norodului, care - primind de la David nenumărate faceri de bine și de multe ori înălțîndu-se printr-însul deasupra celor de altă seminție - s-a arătat necunoscător și nemulțumitor către făcătorul de bine.
21 Nu mă lăsa, Doamne Dumnezeul meu, nu Te depărta de la mine!
22 Ia aminte spre ajutorul meu, Doamne al mîntuirii mele!
Zice: Înconjurîndu-mă de atîtea ispite pricinuitoare de dureri, Te rog pe Tine, Dumnezeul și Stăpînul meu, să nu mă lipsești de obișnuita purtare de grijă, ci să mă împărtășești de ajutorul Tău și să-mi dăruiești mîntuire.


[COLOR=#800080][1][/COLOR]„Ticălos” - aici: „rău” și „netrebnic”.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psalmii in lectura lui Marcel Iures mariusmanta75 Generalitati 9 20.12.2015 09:12:12
psalmii de laudă... myself00 Generalitati 2 13.06.2012 02:23:27
Filozofia crestina vs celelalte filozofii Pestisorul de Aur Generalitati 90 12.12.2011 00:47:07
Inmormantarea la celelalte religii tigerAvalo9 Generalitati 19 19.02.2009 00:08:38
Cum se citeste Evaghelia? costel Reguli in Biserica 4 13.01.2009 09:23:23