![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Viața prezentă nu este altceva decât pregătirea pentru cea viitoare. Precum va petrece cineva viața prezentă, asemenea va primi răsplată în viața viitoare: fie fericită, fie nefericită.
Toți creștinii, îndeosebi cei drept credincioși, doresc să moștenească răsplata fericită în viața viitoare. Iar pentru aflarea acesteia e necesar să răbdăm diferite suferințe și boli, potrivit celor spuse în cuvântul lui Dumnezeu: „Prin multe suferințe se cuvine să intrăm în împărăția Cerului”. Oamenii se împart în drepți și păcătoși, însă nici unii și nici alții nu sunt slobozi de diferite suferințe sau boli, precum ni se spune în psalmi: „Multe suferințe celor drepți; multe răni celor păcătoși”. Sfântul David îi înștiințează pe primii să nu descurajeze, asigurându-ne că Domnul îi va izbăvi de toate suferințele, iar pe ceilalți, adică pe păcătoși, îi înștiințează să nu deznădăjduiască… dacă cel păcătos va alerga cu credință și nădejde la Domnul, va primi milostivire și iertare de păcate. Domnul Atotbun le trimite celor drepți diferite suferințe, în primul rând ca să nu slăbească în nevoințele evlaviei și, lenevindu-se, să nu devieze în latura opusă și să nu piară. In al doilea rând, Domnul le trimite celor drepți diferite suferințe pentru ca prin acestea ei să se purifice cu totul de păcate și patimi și să primească răsplată în veacul viitor… Asupra celor păcătoși, Domnul aduce diferite nenorociri și boli pentru a-i atrage la pocăință, precum spune El însuși în Evanghelie: „N-am venit să-i chem la pocăință pe cei drepți, ci pe cei păcătoși; și iarăși: „Pocăiți-vă, că s-a apropiat împărăția Cerului”; și prin proorocul Isaia vorbește: „Veniți să ne judecăm. De vor fi păcatele voastre cum e cârmâzul, ca zăpada le voi albi, și de vor fi ca purpura, ca lâna albă le voi face” (Isaia I, 18). Și tuturor în general, atât celor drepți cât și celor păcătoși, Domnul le spune: „Veniți la Mine toți cei osteniți și împovărați, și Eu vă voi odihni, luați jugul Meu asupra voastră, și învățați de la Mine, că sunt blând și smerit cu inima, și veți găsi odihnă sufletelor voastre”, și iarăși: „În răbdarea voastră vă veți câștiga sufletele voastre. Cel ce va răbda până la sfârșit, acela se va mântui”. Intăriți-vă cu credință și nădejde în milostivirea lui Dumnezeu. Cel care a creat o astfel de lume este puternic să îndrepte și lucrurile dumneavoastră. Cine se va lăuda că nu regretă greșelile din trecut? Insă pentru aceste greșeli noi înșine răbdăm suferințe vremelnice, pentru a ne izbăvi de suferințele veșnice, precum orânduiește pentru noi Domnul Cel purtător de grijă, aducând diverse ispite pentru purificarea noastră și spre învățătură duhovnicească, pentru a trezi în noi credința experimentată și vie, și nădejde nerușinată, după cum mărturisește apostolul Pavel, spunând: „Suferința dă naștere la răbdare, răbdarea la nădejde, iar nădejdea nu va rușina”. De aceea urâți sugestiile rele ale vrăjmașului nevăzut, care după cuvintele Sfântului Apostol Pavel „ca un leu umblă răcnind, căutând pe cine să înghită” fie prin păcat, fie prin tristețe fară măsură și deznădejde. Însă puternic este Domnul… să vă apere de atacurile vrăjmașului, precum și de acele neplăceri care vă tulbură și vă îngreuiază sufletul. Sfaturi pentru familia creștină, Sfântul Ambrozie de la Optina
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Întristările ne înțelepțesc și ne fac iscusiți în lucrările noastre.
Îmi scrieți că deseori vă îmbolnăviți și vă mâhniți. Acesta este semnul milei lui Dumnezeu: Că pre care iubește Domnul, îl ceartă, și bate pre tot fiul pre care primește (Evr. 12: 6), fapt pentru care trebuie să mulțumiți lui Dumnezeu pentru Pronia Lui părintească față de voi. Întristările ne înțelepțesc și ne fac iscusiți în lucrările noastre, ne curăță de păcate; la fel fac și bolile. (Sfântul Macarie de la Optina, Filocalia de la Optina, Editura Egumenița, Galați, 2009, p. 51)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Dacă gândul a ajuns la obsesie și ești gata să faci păcat, deja ești la un pas de foc. Fugi la duhovnic, nu mai aștepta și spune-i că ești gata să lași păcatul! Atenție cu gândurile, că tot păcatul de la gând se naște!
Ce ne puteți spune despre gândurile care, uneori, ajung la stadiul de obsesie? Să știți că gândurile până la moarte nu ne slăbesc! E bine că te luptă acum - lasă să te lupte dracul! - dar luptă-te și tu cu el. Vrei să nu te lupți? Vrei să nu ai gânduri? Nu se poate așa! Iar dacă gândul a ajuns la obsesie și ești gata să faci păcat, deja ești la un pas de foc. Fugi la duhovnic, nu mai aștepta și spune-i că ești gata să lași păcatul! Atenție cu gândurile, că tot păcatul de la gând se naște! Nu este păcat pe care să-l faci cu voia ta, dar fără gânduri. Tot păcatul intră, mai întâi, prin imaginație. Sfântul Isaia, în cartea Ferestrele sufletului, spune că urechile, ochii, mintea aduc ispita în interiorul omului. (Părintele Ioanichie Bălan, Spovedania - Taina împăcării, din Colecția Liman duhovnicesc, Editura Doxologia, Iași, 2013, p. 42)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Poate fiecăruia dintre dumneavoastră i-a venit cândva în gând întrebarea aceasta: de ce oare Dumnezeu n-a lăsat vreun semn anumit după care să putem cunoaște sosirea morții și să ne putem pregăti în acest fel din vreme? La această întrebare ne răspunde un Sfânt Părinte:„’Dumnezeu n-a voit să cunoaștem ceasul cel din urmă al vieții noastre pentru ca fiecare ceas să-l socotim ca fiind cel din urmă și deci oricând să fim pregătiți!”. Însuși Mântuitorul ne sfătuiește astfel în pilda celor zece fecioare atunci când spune: „privegheați, că nu știți ziua, nici ceasul când vine Fiul Omului” (Matei 25, 13). Totuși, să ne închipuim că am ști dinainte ziua și ceasul când vom muri. Ar fi oare știința aceasta spre binele sufletelor noastre? Nicidecum. O asemenea descoperire nu ne-ar fi de folos și cred că o groază cumplită ar cuprinde sufletele oamenilor. De frică, unii și-ar pierde mințile. Alții, dintr-o pornire de deznădejde, știind că numai atât de puțin mai au de trăit, și-ar cheltui viața în cele mai urâte plăceri. Nu se poate ști câți dintr-o sută s-ar mai gândi atunci la suflet și la judecata din urmă. De aceea, mai bine este așa cum a rânduit Dumnezeu, să nu ne cunoaștem ceasul sfârșitului nostru, dar să fim gata oricând a da socoteală de faptele noastre fără să ne fie rușine de felul în care ne-am trăit viața.
„Smerenia și dragostea, însușirile trăirii ortodoxe” – Sofian Boghiu
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
După cum bine știm, copiii au o inimă curată. Apoi, pe măsură ce cresc, sunt expuși tot mai mult lumii înconjurătoare, care zace în răutate, iar inima lor este întinată din ce în ce mai mult, pierzându-și puritatea inițială de copil. Aceștia încetează treptat să mai fie copii și devin adulți. Adulții își amintesc de copilăria lor cu mare drag, adesea cu melancolie, și o numesc „vârsta de aur”, „copilăria de aur”. Și, într-adevăr, copilăria este „de aur”, întrucât este o perioadă a curăției inimii – copiii nu cunosc răul, vulgaritatea și mizeria care pătrunde în inima adulților, a celor care nu au putut să își păstreze măcar parțial puritatea inimii. Doar această puritate poate dărui pacea adevărată, bucuria și fericirea. Întinarea inimii aduce odată cu ea întunericul, agonia, chinul, melancolia și întristarea sufletului, adică tot ce otrăvește viața omului și o face mai greu de suportat.
De aceea, Mântuitorul Iisus Hristos a spus atât de răspicat: „Adevărat zic vouă: De nu vă veți întoarce și nu veți fi precum pruncii, nu veți intra în împărăția cerurilor“ (Mt. 18, 3); „Căci Împărăția lui Dumnezeu nu este mâncare și băutură, ci dreptate și pace și bucurie în Duhul Sfânt“ (Rom. 14,17). Dreptatea și pacea se pot găsi numai într-o inimă precum Cea de copil. Așadar, cei care vor să ia parte la dreptate, pace și bucurie ar trebui să încerce să-și păstreze inimile la fel de pure precum cele ale copiilor. Singura cale pentru a reuși aceasta este „a te îngriji de tine”, adică să îți păzești inima pentru ca nimic din ceea ce este murdar sau necurat să nu o păteze sau să o întineze moral, lucru care ar transforma-o într-o sursă a răului și la contaminarea morală a altora. Până la urmă, aceasta este esența vieții duhovnicești, care nu presupune altceva decât luptă, și, în special, lupta cu păcatul. Iar sursa supremă a păcatului din inima oamenilor este alimentată de amprentele dăunătoare ale lumii din jur, acceptate fără luptă și lăsate să-și nască roadele otrăvitoare în suflet. De aceea, lupta cu ele este cea mai importantă din viața noastră duhovnicească. Trebuie să ne străduim să nu le lăsăm să ne pătrundă în suflet. Și ce anume trebuie să facem pentru a reuși? Sfinții Părinți ne învață că trebuie să „închidem obloanele sufletului” mai des, adică simțurile: văzul, auzul, gustul, mirosul și simțul tactil. Trebuie să ne învățăm singuri, să ne forțăm să nu privim, să nu ascultăm, să nu gustăm, să nu mirosim sau să atingem chiar orice. Îndată ce intelectul și conștiința ne spun că unele semnale pe care le primim sunt dăunătoare, trebuie să închidem îndată, fără întârziere, „fereastra” corespunzătoare a sufletului, adică organul de simț respectiv prin care pătrund acestea. Dacă din întâmplare vedem ceva dăunător, trebuie să ne ferim ochii, ba chiar să îi închidem, pentru a evita să privim ceva ce, odată pătruns în suflet, ne va tulbura mai târziu pacea interioară. Dacă auzim cuvinte tulburătoare, care ne fac rău sau care ne provoacă sentimente negative, trebuie să ne îndepărtăm de cel care vorbește, chiar să ne astupăm urechile, ca să nu mai auzim lucrurile care ne vor afecta poate mult timp, privându-ne de echilibrul emoțional. De aceea este nevoie să trăim, pe cât se poate, în așa fel încât să ne păzim inima în orice chip cu putință de aceste influențe negative asupra organelor de simț. Trebuie să ne trăim viața cu grijă. Opusul vieții trăite în priveghere neîncetată este viețuirea distrasă și distrugătoare, pe care o duc majoritatea oamenilor de astăzi – oameni care nu se îngrijesc de puritatea inimii și a vieții. Însă Sfânta Scriptură și Sfinții Părinți ne previn asupra unei vieți de desfătare. Însuși Domnul Iisus Hristos ne avertizează împotriva unei astfel de vieți și ne cheamă să fim vigilenți, zicând: „Privegheați și vă rugați, ca să nu intrați în ispită” (Mt. 26,41), „iar ceea ce zic vouă, zic tuturor: Privegheați!” (Mc. 13, 37). Arhiepiscopul Averchie Tausev
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Cine se roagă pentru ceilalți, cine se vede pe sine mai prejos de ei și, în acest fel, are o legătură autentică cu ei, străin de orice împătimire și dispoziție iubitoare de sine, e cu neputință să nu se bucure văzându-le înaintarea, mai ales în cele duhovnicești și în virtute. Fericit este monahul care socoteste mântuirea și îna*intarea tuturor ca pe a sa. Rugătorul reusește, prin mijlocirea rugăciunii și a harului pe care ea îl dă, să se unească profund cu ceilalți, lăuntric, duhovnicește, și nu exterior. Nu numai cu cei pe care îi cunoaște sau are legături, ci cu toți oamenii, chiar dacă ei nu-l cunosc și chiar dacă nu și-a exprimat simțămintele sale înaintea lor.
Lipsa de invidie a sufletului iubitor și smerit a celui rugător față de ceilalți îl împlântă în inima lor. Face inima lor ini*ma sa și își unește simțirile sale sufletești cu ale lor. Aceasta fără nici o vorbire mieroasă și edulcorată, cum se vede la cei ce știu să joace teatru de prost gust. Puterea rugăciunii îl face pe rugător frate "siamez" al celorlalți, astfel încât ceea ce simte pentru ei este adevărat, firesc și fără ipocrizie. Această viziune o accentuează cu putere Sfântul atunci când spune că rugătorul este separat și totuși unit cu toți. (Arhimandrit Evsevios Vitti, Despre rugăciune. Tâlcuiri la Sfântul Nil, Editura Sf. Nectarie, pp. 140-141)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Să luăm aminte foarte mult la greșelile intențio*nate, pentru că ceea ce va cerceta Dumnezeu este intenția noastră. Greșelile pe care le facem din nea*tenție sunt mai ușoare. Unele păcate sunt păcate, dar au circumstanțe atenuante. Apoi, dacă greșim fără să vrem, Dumnezeu va rândui astfel lucrurile încât greșeala noastră să se folo*sească spre bine. Adică nu că trebuia să greșim ca să se facă acest bine, ci, deoarece am greșit fără să vrem, Dumnezeu pune în valoare greșeala noastră și iese binele. Dar atunci când facem o greșeală întru cunoștință și apoi ne pocăim, să ne rugăm să nu se facă nici un rău din urmările greșelii noastre.
(Cuviosul Paisie Aghioritul, Cuvinte duhovnicești III- Nevoință duhovnicească, Editura Evanghelismos, București 2003, p. 127)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|