Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Despre Forum > Reguli generale de utilizare a forumului
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #271  
Vechi 21.01.2015, 17:53:30
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Adevărul a fost revelat. Mă rog, este și azi.
Adevărul a fost relevat iar Ion înțelege ceva și cumva revlația. Vasile înțelege și el cumva, uneori la fel ca Ion, alteori un pic altfel. ba chiar ei înțeleg exact la fel dar când încep să spună cum au înțeles, Ion se exprimă mai greu, că e inginer, iar Vasile mai ușor și mai sugestiv, mai plastic și mai emoționant, că e retor.

Adevărul e Unul. Oamenii e mulți și Unul și Același Adevăr răsună atât la fel cât și altfel în capul ăstora care e mulți și e diferiți, cât de cât, pă ici pă colo.
Reply With Quote
  #272  
Vechi 21.01.2015, 18:07:44
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Acum te întreb: mai trăim noi acea comuniune, unire cu și prin Hristos (Euharistie)?
Evident, e insasi Biserica, daca ai citit link-ul din catehism. Iar Biserica nu va fi biruita niciodata. Toti credinciosii sunt uniti prin har intre ei si Capul Biserici. Harul din Sfintele Taine, inclusiv Impartasania. Trebuia sa citesti doar acel mic pasaj din catehism.
Reply With Quote
  #273  
Vechi 21.01.2015, 18:21:11
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Da Cătăline, dă-i înainte cu erezia, ecumenismul, catolicii și protestanții.
Asta e si adevarata problema, pentru ca harul se pierde prin erezie, care e pacat impotriva Duhului Sfant, impotriva adevarului. Celelalte pacate vedem ca se spune ca se iarta, in afara pacatului impotriva Duhului Sfant. Tu nu intelegi asta pentru ca esti in problema.
De cand am intrat pe forum am discutii in contradictoriu cu aceleasi persoane, pe aproape orice subiect. E un nonsens sa tot discutam degeaba in contradictoriu pe fiecare subiect, cand de fapt e mai simplu sa intelegem ca sunt doua feluri de intelegere, care dau conceptii diferite. Daca am avea toti aceeasi intelegere ortodoxa n-am avea discutii in contradictoriu decat pentru lucruri marunte (cum se certau cei din trecut, care sfant e mai mare). Nu avem cum sa avem pareri comune, pentru ca eu scriu tot timpul impotriva celeilalte invataturi. Si un adventist e deranjat daca scriem de rau despre credinta lui. Mult mai simplu ar fi ca cei ce au acele conceptii diferite (din ecumenism, ca sa n-o mai ocolim) sa le lepede si sa adopte doar invatatura ortodoxa. Dar se pare ca asta e cel mai greu lucru.
Reply With Quote
  #274  
Vechi 21.01.2015, 18:30:33
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Adevărul a fost revelat. Mă rog, este și azi.
Adevărul a fost relevat iar Ion înțelege ceva și cumva revlația. Vasile înțelege și el cumva, uneori la fel ca Ion, alteori un pic altfel. ba chiar ei înțeleg exact la fel dar când încep să spună cum au înțeles, Ion se exprimă mai greu, că e inginer, iar Vasile mai ușor și mai sugestiv, mai plastic și mai emoționant, că e retor.
Adevărul e Unul. Oamenii e mulți și Unul și Același Adevăr răsună atât la fel cât și altfel în capul ăstora care e mulți și e diferiți, cât de cât, pă ici pă colo.
Am mai vorbit despre asta, e gresit ce spui, e un amestec intre obiectiv si subiectiv, acesta e relativismul de care vorbeam. Adevarul e obiectiv, tocmai pentru ca nu depinde de senzatiile si parerile personale. Adevarul nu e de tipul mie imi plac cartofii, lui ii plac spaghetele. Adevarul obiectiv e de genul leul are patru picioare. Ca leul are patru picioare nu depinde ce crede fiecare sau ce simte el.
La fel, Crezul e acelasi pentru toti (ar trebui sa fie), nu e interpretat altcumva de fiecare. Tocmai asta era erezia, o parere diferita de adevarul obiectiv. Ceea ce ai scris tu acolo e exact ce sustine si invatatura ecumenista. Am mai discutat acestea, dupa parerea mea nu avem cum sa ne intelegem.
Reply With Quote
  #275  
Vechi 21.01.2015, 22:58:15
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Par. Dionisie din Muntele Athos: Parintele Dionisie, de la muntele Athos:
"Și să nu îndrăznească cineva vreodată să se ducă să se împărtășească fără să se spovedească."
Oare ai înțeles contextul în care părintele a făcut această afirmație? Oare face referire la legarea fiecărei împărtășanii de spovedanie? În contextul discuției putea părintele vorbi de împărtășirea de mai multe ori cu o singură spovedanie practicată de părinții din Sf. Munte?

Împărtășirea de mai multe ori cu o singură spovedanie se practică nu numai în Sf. Munte, ci și în Grecia (și nu numai), cu foarte rare excepții. E clar că aduci argumente în necunoștință de cauză. Ceea ce tu nu pricepi este faptul că sunt locuri (mănăstiri, chilii) unde se țin 4-5 Liturghii pe săptămână și unde este un singur preot care este și duhovnic. În acest caz, teoria de a lega obligatoriu împărtășirea de spovedanie cade, oricâte argumente ai aduce.

Sfântul Ioan Gură de Aur spune că preoții au nevoie de aceeași pregătire pentru împărtășire ca și mirenii, căci în această privință nu este nici o deosebire între ei. După teoria ta, preotul trebuie să se spovedească ori de câte ori urmează să slujească, adică unii zilnic sau aproape zilnic.
Reply With Quote
  #276  
Vechi 22.01.2015, 00:12:44
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Am mai vorbit despre asta, e gresit ce spui, e un amestec intre obiectiv si subiectiv, acesta e relativismul de care vorbeam. Adevarul e obiectiv, tocmai pentru ca nu depinde de senzatiile si parerile personale. Adevarul nu e de tipul mie imi plac cartofii, lui ii plac spaghetele. Adevarul obiectiv e de genul leul are patru picioare. Ca leul are patru picioare nu depinde ce crede fiecare sau ce simte el.
La fel, Crezul e acelasi pentru toti (ar trebui sa fie), nu e interpretat altcumva de fiecare. Tocmai asta era erezia, o parere diferita de adevarul obiectiv. Ceea ce ai scris tu acolo e exact ce sustine si invatatura ecumenista. Am mai discutat acestea, dupa parerea mea nu avem cum sa ne intelegem.
Hai mai la concret, Cătălin, că amețim tot plutind prin abstracții și repetînd aceleași formule și etichete verbale.
Măi frate, ia să luăm noi doi niște exemple, ca să ne lămurim!

Uite, noi știm că Împărăția lui Dumnezeu e înlăuntrul nostru. Ne-a spus Domnul, deci afirmația face parte din Revelație, de acord?
Crezi că înțelegem amândoi același lucru prin asta? Crezi că avem aceeași cunoaștere, noi doi, asupra acestui aspect de o realitate indiscutabilă? Crezi că alți doi creștini, oricare ar fi ei, de pildă doi cuvioși de pe Athos, au aceleași cunoștințe/înțelesuri teoretice și practice referitor la acest adevăr? Rezonanța lor, ecoul lor subiectiv la această afirmație este aceeași? Putem face superpozabile cugetările lor pe această una și aceeași temă?

Adevărul e unul, Hristos l-a revelat (făcîndu-Se cunoscut nouă, mai întâi) însă oamenii distincți înțeleg diferit. Cel puțin în anumite privințe, nuanțe, tâlcuri, reverberații, ecouri...

Îți mai dau un exemplu: Sufletul e nemuritor.
Oare tu și eu, Ion și Vasile, orice alți creștini care acceptă acest adevăr al credinței noastre: înțelegem la fel această afirmație? Apoi, un copil creștin de 5 anișori înțelege nemurirea sufletului sau natura păcatului la fel ca părinții lui și la fel cu bunicul său preot?

Cătălin, sufletul e în unitate cu trupul. Adevăr, da? Suntem de acord amândoi, sper.
Dar crezi că înțelegem la fel, noi doi, sau oricare alți doi creștini, acest adevăr de credință? dacă voiești, putem verifica imediat și, evident, nu vom înțelege identic. Nici noi doi nici oricare alți oameni între ei. Mereu vor exista naunțe personale.

Dacă dorești îți mai pot da exemple. Nenumărate, mai exact pot înșira, teoretic vorbind, toate conținuturile credinței noastre creștine. Ei bine, la fel va fi mereu: orice îți spun și consideri și tu că e adevărat nu înseamnă același lucru pentru amândoi. Sper să înțelegi că Dumnezeu e Unul iar cunoașterea Lui este subiectivă, deoarece este realizată de subiecți umani, de persoane, de ființe umane unice și originale. Asta nu înseamnă că nu avem un nucleu comun de înțelesuri (poftim, cădem de acord în privința Crezului, indiscutabil), însă și acelea poartă o oarecare pecete personală, inconfundabilă de la om la om.
Sfântul Maxim Mărturisitorul nu înțelege pe Hristos, exact la fel cum înțelege Sfântul Nectarie sau Sfântul Isaac Sirul. Deși Dumnezeu este Unul.

Ți-am mai spus că e vorba despre unitate în diversitate. Dar ai făcut o conexiune formală și ai aruncat eticheta peste miez scriind că ar fi deviza nu știu cărei organizații, parcă deviza UE sau cam așa ceva... Tu chiar nu înțelegi ce încerc să îți comunic? Orice vine din afara lecturilor tale e automat clasificat drept ecumenism, erezie etc.? De ce așa?
Măi Cătăline, dar nu-i nici o filosofie, sunt lucruri simple, de bun simț, măi frate... Dă-ți seama că nici măcar cuvântul om nu e înțeles identic de orice doi sau mai mulți oameni între ei... Dacă înțelegi asta, poate vei pricepe și de ce crucea omului nu poate fi purtată decât de el însuși, iar nu de altul...

Doamne ajută!
Reply With Quote
  #277  
Vechi 22.01.2015, 00:38:41
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Legat de vrednicia și pregătirea cu vrednicie pentru împărtășire aș aminti de o pildă a Sf. Ioan de Kronstad.

Sf. Ioan de Kronstadt împărtășea mii de oameni, în fiecare zi câteva sute sigur se împărtășeau. Într-o zi sfântul iese cu potirul și spune așa: cei care s-au pregătit și sunt vrednici de împărtășanie, la dreapta (câteva sute de oameni au trecut la dreapta); cei care se simt nepregătiți și nu se pot împărtăși, la stânga (restul au trecut la stânga). Cei din dreapta mai veniți altă dată, cei din stânga, poftiți.

Pare șocant, dar asta a făcut Sf. Ioan de Kronstadt. Pregătirea pentru împărtășanie constă într-un lucru foarte simplu, numai că e foarte greu să ajungi la el. Înseamnă să te vezi în inima ta fundul iadului.
Reply With Quote
  #278  
Vechi 22.01.2015, 00:56:53
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

.......:) Minunată pildă!
Reply With Quote
  #279  
Vechi 22.01.2015, 08:01:05
crinrin
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Legat de vrednicia și pregătirea cu vrednicie pentru împărtășire aș aminti de o pildă a Sf. Ioan de Kronstad.

Sf. Ioan de Kronstadt împărtășea mii de oameni, în fiecare zi câteva sute sigur se împărtășeau. Într-o zi sfântul iese cu potirul și spune așa: cei care s-au pregătit și sunt vrednici de împărtășanie, la dreapta (câteva sute de oameni au trecut la dreapta); cei care se simt nepregătiți și nu se pot împărtăși, la stânga (restul au trecut la stânga). Cei din dreapta mai veniți altă dată, cei din stânga, poftiți.

Pare șocant, dar asta a făcut Sf. Ioan de Kronstadt. Pregătirea pentru împărtășanie constă într-un lucru foarte simplu, numai că e foarte greu să ajungi la el. Înseamnă să te vezi în inima ta in fundul iadului.
Si cu aceste minunate cuvinte, sa ia sfarsit sirul lung de contraziceri!
Reply With Quote
  #280  
Vechi 22.01.2015, 08:52:08
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Un cuvânt al Cuviosului Sofronie despre Sfântul Siluan, acesta din urmă zicînd, între frații athoniți: "Noi nu cunoaștem așa pe Dumnezeu..."


*

Scriind pe marginea rugăciunii "Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul", unul dintre autori (nu mai rețin, parcă în Pelerinul rus? ori în altă carte, îmi cer scuze, nu îmi amintesc acum...) descrie cât de felurite erau accentele puse de diverși rugători: unul sublinia cu putere "Doamne!", altul zăbovea și se tânguia la "Hristoase", altul se cutremura și se mângâia cu "Fiul", altul se prăbușea când rostea "miluiește-mă" iar altul plângea în hohot când ajungea la "păcătosul"... Fiecare înțelegea cu pregnanță aparte aceste componente ale adevărului rugăciunii.

Deși nu e decât un înțeles, dacă observăm ideea dogmatică: Fiul lui Dumnezeu are puterea să ne miluiască pe noi, oamenii păcătoși. Iar noi, crezînd aceasta, Îl rugăm să ne miluiască.

Însă în jurul și înlăuntrul acestui adevăr de credință se înalță și viază toată viața creștină, se rostuiesc toate căutările și experiențele fiecărui credincios. Fiecare trăiește conținutul rugăciunii, îl interpretează și îl cultivă în mod personal, oricât s-ar strădui să se conformeze la vreun "adevăr" comun, la vreo normă. Tipicul, norma sunt doar părți ale întregului vieții de credință. Inima, însă, are bogăția ei, aș spune eu insondabilă. Iar înțelesurile fiecărei persoane în parte de aici vin, din inima fiecăruia. De aceea și Domnul ne judecă după inima noastră, pe care o cunoaște în adâncuri...
Ca să nu mai spun că înțelegerea mintală/intelectuală e deosebit de complexă, depinzînd de un sistem uriaș de influențe interne și exterioare. Bașca de duhuri și, har Domnului, de Duhul Sfânt... Care întotdeauna respectă personalitatea omului, organizarea lui unică și originală, concretă. O poți constata și din Evanghelie - comparînd cele 4 variante, după Autorii sfinți diferiți. Un stil la Matei, altul la Marcu. O bogăție și originalitate la Luca, alta la Ioan....

Last edited by Ioan_Cezar; 22.01.2015 at 08:57:13.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare