Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 16.02.2014, 03:33:17
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Cum era scris si in link-ul dat de mine, care analizeaza pictura Sfintei Treimi in Romania, "Cat priveste originile mai indepartate ale acestor compozitii, conchidem ca cele in care apar Cel vechi de zile, Hristos si porumbelul, sunt inspirate din arta miniaturisticii bizantine. In pictura bisericilor romanesti, acest mod de reprezentare a Sfintei Treimi apare cu nuante asemanatoare cu scenele din pictura murala de la Mateic (Iugoslavia, sec. XIV) si cu cele de la Manastirea Dragalevici din Bulgaria sau cu cele de la Peribleptos din Mistra."
Link-ul dat de tine trimite către articolul unui compilator habarnist care-ți seamănă.

În primul rând, o eroare de localizare... Mateic este o localitate din nordul Macedoniei, iar Iugoslavia nu mai există de cam multă vreme...
În al doilea rând, în biserica Nașterii Maicii Domnului din Mateic nu există nicio frescă reprezentând Sfânta Treime antropomorfizată.

Un album complet cu pozele frescelor care s-au păstrat la Mateic găsiți urmând link-ul de mai jos:


http://ica.princeton.edu/tomekovic/m...ew=site&page=1


Citat:
Biserica a reprezentat si reprezinta Sfanta Treime si sub aceasta forma.
Da, Biserica Romano-Catolică în prima fază, apoi ortodocșii de ieri și de azi contaminați și hiptotizați de invenții vizuale catolice. Bineînțeles, nu toți ortodocșii, ci doar cei cu desăvârșire ignoranți și ecumeniști "sub acoperire" precum catalin2.

Citat:
Exista o singura parere opusa, a unui teolog rus care a trait intr-o tara neortodoxa (plus celalalt teolog, care a preluat parerea lui Lossky).
O singură părere doar pentru minicultura ta exclusiv internautică. Dacă ai citi și cărți, nu doar bloguri ai observa că părerile opuse se înmulțesc simțitor cu cât înaintezi în tematică. Poți să începi cu Cavarnos și Ozolin. După aceea mai vorbim....

Citat:
Lossky se baza si pe hotararea unui sinod care gresise.
L-ai declarat tu greșit, sau cum? Poate sesizează altcineva grozăvia părții bolduite și se ostenește să-i arate flăcăului ce consecințe poate avea aberația lui.

Citat:
Noi ne luam dupa ce spune Biserica si sfintii.
Voi care? Eliza-Georgiana și cu tine? Și după care Biserică te iei, aceea care validează sinoade (după capul tău) greșite?

Și după ce sfinți te iei? Că sigur nu te iei după sfinții Bisericii Nedespărțite care spun exact opusul la tot ce trăncănești tu pe-aici!
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 16.02.2014 at 03:58:33.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 17.02.2014, 14:29:38
eliza-georgiana eliza-georgiana is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.08.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 444
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Voi care? Eliza-Georgiana și cu tine? Și după care Biserică te iei, aceea care validează sinoade (după capul tău) greșite?

Și după ce sfinți te iei? Că sigur nu te iei după sfinții Bisericii Nedespărțite care spun exact opusul la tot ce trăncănești tu pe-aici!
la începutul "dezbaterilor" mi s-a părut haios jocul ăsta de ping-pong cu "argumente".. chiar am râs!! mai apoi, mi-am făcut mii de cruci, speriindu-mă de atâta "iubire" frățească ortodoxă atât de identică cu ceea ce ne învață Părinții! e pe aici o adevărată vânătoare de sectari, boseviști, stiliști, ecumeniști, etc... interesant cât de repede Alin s-a dezis de "prietenia" lui Cătălin la prima pală de vânt!!

Un cuvânt plin de înțelepciune al Părintelui Savatie: Dacă aș merge în biserică și i-aș lua la bani mărunți pe fiecare, iertați-mă, dar nouă din zece sunt eretici. Nu numai dintre oamenii simpli, dar și dintre clerici, pentru că dogmele noastre sunt cheaguri ale vieții duhovnicești. Înțelegeți? Sunt materializări ale Duhului. Și, [b]pentru ca să trăiești dogmele așa cum sunt ele, trebuie să fii pe înălțimea părinților care le-au formulat, pe înălțimea Duhului care a insuflat dogmele]/B]. Noi suntem niște puturoși și ne pare că mărturisim drept credința. Noi o mărturisim fragmentar. Credem că Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt... Vorbim dar nu știm ce vorbim. Despre aceste lucruri mai bine să nu vorbim. Părinții din pustie, din Egipt, se fereau să vorbească despre dogme. Așa găsim și la Ioan Scărarul: "Ferește-te să vorbești despre dogme, că asta răcește sufletul". Noi ne băgăm așa de ușor și declarăm eretici și pe unul și pe altul. Da, sunt erezii vădite, dar este ispită. Nu declara că: "l-am auzit, că l-am văzut, că a scris acolo..." Ehe, și sfinții mai scriau așa, pe urmă ziceau că n-au zis chiar bine. Așa și noi. Nu pentru cuvântul care l-au scăpat din gură, să dăm anatemei.
http://www.laurentiudumitru.ro/pr-sa...i-interviu.php

Repet: ar fi o adevărată nebunie ca ierarhii ortodocși să îngăduie cu binecuvântare ca în Biserică să existe.. icoane "necanonice"!!!
Icoana de pe coperta cărții postată de Daniel Ortodox este pictată de Părintele Visarion Iugulescu, unul dintre marii misionari ai țării și ai Ortodoxiei. Lucrarea lui misionara a avut un mare impact asupra credincioșilor!!
http://www.crestinortodox.ro/parinti...cu-119562.html
să spui despre anumiți preoți că-s așa și pe dincolo.. când nu ai nicio dovadă e semn de mare sminteală.. Doamne ferește!!

Este imposibil să existe în biserici și mănăstiri alte reprezentări ale Sfintei Treimi cu influență catolică pentru că ei au "convingerea" că Duhul Sfânt purcede și de la Fiul, or icoanele noastre nu sunt pictate deloc sub un astfel de înțeles!! În icoanele ortodoxe, Duhul Sfânt, în chip de porumbel, purcede numai din Dumnezeu-Tatăl.. e singurul criteriu care deosebește falsul de adevăr!! așa cum mărturisim în Crez: Domnul de viață, Făcătorul, care din Tatăl purcede, Cela ce împreună cu Tatăl și cu Fiul, este închinat și slăvit!! Ar fi bine să luăm seama la ce cuvinte (în deșert) rostim.. căci vom da seama!!
Reply With Quote
  #3  
Vechi 17.02.2014, 14:47:05
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Link-ul dat de tine trimite către articolul unui compilator habarnist care-ți seamănă.
În primul rând, o eroare de localizare... Mateic este o localitate din nordul Macedoniei, iar Iugoslavia nu mai există de cam multă vreme...
În al doilea rând, în biserica Nașterii Maicii Domnului din Mateic nu există nicio frescă reprezentând Sfânta Treime antropomorfizată.
Un album complet cu pozele frescelor care s-au păstrat la Mateic găsiți urmând link-ul de mai jos:
Gasesti aceeasi informatie si in cartea "curs de arta crestina bizantina". In plus, acolo nu era data doar acea locatie, ci si manastiri din Bulgaria si Grecia. Dar si la noi in tara, nu am mai dat si acest pasaj: "La biserica din Densus (sec. XV), in altar, gasim o compozitie deosebita de toate cele amintite pana acum: pe un fond albastru este infatisat Dumnezeu-Tatal, cu parul alb, strans in doua coade cazute pe umeri, cu barba si vesminte albe. El tine mainile pe umerii copilului Iisus, imbracat intr-o camasa alba, care aminteste, prin decoratia sa, camasile taranesti. Iisus binecuvinteaza cu mana dreapta, iar in stanga tine o luminare rasucita. Pe crestetul lui Dumnezeu-Tatal este pictat porumbelul, al carui cap cu aureola, depaseste cadrul panoului."
Unde scrie ca acolo sunt date toate frescele? Ba chiar unele se repeta.
Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Da, Biserica Romano-Catolică în prima fază, apoi ortodocșii de ieri și de azi contaminați și hiptotizați de invenții vizuale catolice. Bineînțeles, nu toți ortodocșii, ci doar cei cu desăvârșire ignoranți și ecumeniști "sub acoperire" precum catalin2.
Pai la inceput ai sustinut ca la catolici a aparut prima data aceasta reprezentare, la un pictor prin secolul XIV. Apoi ti-am arata ca insusi Lossky, singura sursa pe care o folosesti pentru argumentare, scrie ca a aparut in Bizant, prima reprezentare fiind in sec. XI. Dar, la nevoie, ca sa nu spunem ca am zis ceva gresit, am putea admite si ca Lossky a gresit, desi da si locul exact unde e acea reprezentare.
Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
L-ai declarat tu greșit, sau cum? Poate sesizează altcineva grozăvia părții bolduite și se ostenește să-i arate flăcăului ce consecințe poate avea aberația lui.
Ti-am dat link-ul cu hotararea sinodului din 1971. Chiar argumenteaza acolo ca dinainte s-a constatat ca erau gresite acele condamnari ale textelor vechi si practicilor. Nu a fost sinod talharesc, cum gresit ai inteles, pentru ca au fost adoptate noi practici si au fost facute adaptari, care nu sunt gresite nici ele.
Ca sa iti explic mai clar, e o situaite asemantoare cu schimbarea calendarului. Singura deosebire e ca Sinodul din 1666 a condamnat si vechile practici si texte si a interzis folosirea lor. De exemplu s-a trecut la scrierea lui Iisus cu doi i, dar s-a condamnat folosirea scrierii cu un singur i, spuand chiar ca e o blasfemie, desi sfintii rusi de pana atunci au folosit acea scriere. Sarbii si azi scriu cu un singur i. In ambele cazuri nu a fost vorba de dogme, deci si in cazul schimbarii calendarului. Daca s-ar fi condamnat vechiul calendar si s-ar fi interzis folosirea lui ar fi fost aceeasi situatie ca la sinodul local din 1666.
Sinodul din 1971 a spus ca nici practicile vechi nu erau eronate, la fel cum nici cele noi nu sunt eronate. Deci rascolnicii se pot intoarce in Biserica fara sa -si schimbe practicile ce fusesera condamnate la Sinodul din 1666.
De mai multe ori am scris, cei din 1666 au vrut sa alinieze practicile ruse la cele din alte Biserici. Au crezut atunci ca rusii, copistii si iconarii, facusera erori si modificasera textele si inventasera icoane. Ori nu era asa, erau doar traduceri vechi, pe care rusii le pastrasera in timp, iar icoana aceea era mostenita din bizant, nu o inventie luata de la catolici.
Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Voi care? Eliza-Georgiana și cu tine? Și după care Biserică te iei, aceea care validează sinoade (după capul tău) greșite?
Și după ce sfinți te iei? Că sigur nu te iei după sfinții Bisericii Nedespărțite care spun exact opusul la tot ce trăncănești tu pe-aici!
Pentru unii se pare ca ortodoxia se reduce doar la acest forum. Daca sunt mai multi userii care afirma un lucru, rezulta, automat, ca acela e adevarul.
Cum sa spun numai eu acest lucru, toata Biserica spune acest lucru, toate icoanele existente in biserici si manastiri care reprezinta Sfanta Treime pictata asa. Toti sfintii care s-au inchinat la aceste icoane. O fi gresit sfantul Nectarie ca s-a inchinat la acea icoana, nu a stiut ca sunt trei teologi pe forum care nu sunt de acord. Care sfant a spsu ceva despre acest lucru? Erau sfintii nestiutori sau ignoranti? Primii erau care spuneau daca era vreo erezie sau o reprezentare gresita. Mai ales ca nu era doar o icoana pictata pe undeva, ci se inchinau chiar ei la ele.
In schimb cine sustine ce spuneti voi. Pe cine reprezentati, in afara de parerea voastra? Un singur teolog, Lossky, care a crezut ca icoana reprezinta nasterea din vesnicie, deci Dumnezeu Tatal e reprezentat in Divinitatea Sa, si nu cum S-a aratat lui Daniel. Lossky nu a stiut adevarul, dar voi il stiti acum.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 17.02.2014, 16:31:28
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Gasesti aceeasi informatie si in cartea "curs de arta crestina bizantina". In plus, acolo nu era data doar acea locatie, ci si manastiri din Bulgaria si Grecia. Dar si la noi in tara, nu am mai dat si acest pasaj: "La biserica din Densus (sec. XV), in altar, gasim o compozitie deosebita de toate cele amintite pana acum: pe un fond albastru este infatisat Dumnezeu-Tatal, cu parul alb, strans in doua coade cazute pe umeri, cu barba si vesminte albe. El tine mainile pe umerii copilului Iisus, imbracat intr-o camasa alba, care aminteste, prin decoratia sa, camasile taranesti. Iisus binecuvinteaza cu mana dreapta, iar in stanga tine o luminare rasucita. Pe crestetul lui Dumnezeu-Tatal este pictat porumbelul, al carui cap cu aureola, depaseste cadrul panoului."
Pictura de la Densuș, valoroasă în felul ei datorită vechimii și a tehnicii iconografice, este cunoscută ca având influențe renascentiste. Nu intru în detalii dogmatice, întrucât nici măcar aspectele istorice nu le pricepi, dar felul cum este compusă așa-zisa Treime de la Densuș ridică destule semne de întrebare referitoare la ortodoxia reprezentării. În compoziția icoanei autentice nimic nu e întâmplător, contează dispunerea spațială, ce e sus și ce e jos, culorile, veșmintele, ordinea, toate reflectă adevăruri de credință consacrate în registrul catafatic sau învăluite în taină pe palierul apofatic. Dispunerea Persoanelor Sfintei Treimi pe o axă verticală care trimite, în limbaj iconologic, la ierarhie, este cel puțin dubioasă ca să nu spun mai mult. Iar reprezentarea Ipostasului Tatălui cu aureolă are alt efect cu potențial smintitor, fiindcă Dumnezeu Tatăl nu primește harul și sfințenia din altă parte, nici nu este îndumnezeit prin har în mod procesual, El fiind izvorul și sursa ultimă a harului.

Citat:
Unde scrie ca acolo sunt date toate frescele? Ba chiar unele se repeta.
Dar unde scrie că nu-s date toate frescele?

Citat:
Pai la inceput ai sustinut ca la catolici a aparut prima data aceasta reprezentare, la un pictor prin secolul XIV. Apoi ti-am arata ca insusi Lossky, singura sursa pe care o folosesti pentru argumentare, scrie ca a aparut in Bizant, prima reprezentare fiind in sec. XI. Dar, la nevoie, ca sa nu spunem ca am zis ceva gresit, am putea admite si ca Lossky a gresit, desi da si locul exact unde e acea reprezentare.
Tu ai trecut în goană peste multe argumente postate anterior. Cum ar fi de exemplu: "pentru prima dată prima dată într-un lăcaș de cult". Ai trecut cu vederea și peste precizarea că nu orice reprezentare cu subiect religios este icoană... și peste faptul că dacă ceva este originar din Bizanț nu înseamnă neapărat că-i și ortodox, în Bizanț avându-și originea mare parte din ereziile care au infectat Biserica de-a lungul secolelor.

În altă ordine de idei, nu-s eu vinovat pentru că cuprinderea ta culturală și sursele din care-ți adăpi prejudecățile și erorile, sunt limitate la lumea fragmentată a internetului. Astea sunt limitele tale, nu ale mele, nu știu de ce mă faci pe mine responsabil pentru ignoranța ta. Ți-am recomandat vreo patru cărți ca să te documentezi mai bine, însă tu preferi decupaje din cărți, fragmente decontextualizate, compilații și rezumate de mâna a treia, pe care le mai și numești "surse". Surse pentru sminteală, poate!

Citat:
Ti-am dat link-ul cu hotararea sinodului din 1971. Chiar argumenteaza acolo ca dinainte s-a constatat ca erau gresite acele condamnari ale textelor vechi si practicilor. Nu a fost sinod talharesc, cum gresit ai inteles, pentru ca au fost adoptate noi practici si au fost facute adaptari, care nu sunt gresite nici ele.
Ca sa iti explic mai clar, e o situaite asemantoare cu schimbarea calendarului. Singura deosebire e ca Sinodul din 1666 a condamnat si vechile practici si texte si a interzis folosirea lor. De exemplu s-a trecut la scrierea lui Iisus cu doi i, dar s-a condamnat folosirea scrierii cu un singur i, spuand chiar ca e o blasfemie, desi sfintii rusi de pana atunci au folosit acea scriere. Sarbii si azi scriu cu un singur i. In ambele cazuri nu a fost vorba de dogme, deci si in cazul schimbarii calendarului. Daca s-ar fi condamnat vechiul calendar si s-ar fi interzis folosirea lui ar fi fost aceeasi situatie ca la sinodul local din 1666.
Sinodul din 1971 a spus ca nici practicile vechi nu erau eronate, la fel cum nici cele noi nu sunt eronate. Deci rascolnicii se pot intoarce in Biserica fara sa -si schimbe practicile ce fusesera condamnate la Sinodul din 1666.
De mai multe ori am scris, cei din 1666 au vrut sa alinieze practicile ruse la cele din alte Biserici. Au crezut atunci ca rusii, copistii si iconarii, facusera erori si modificasera textele si inventasera icoane. Ori nu era asa, erau doar traduceri vechi, pe care rusii le pastrasera in timp, iar icoana aceea era mostenita din bizant, nu o inventie luata de la catolici.
Mi-ai dat link-ul care trimite la reabilitarea parțială a rascolnicilor. Restul este deducție falsă care-ți aparține în totalitate.

Citat:
Lossky nu a stiut adevarul, dar voi il stiti acum.
Ești tu mai tare ca Lossky, ce să zic. Și ca Părinții care au interpretat textul din Daniel. Atitudinea ta începe să semene cu delirul mesianic.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 17.02.2014 at 18:28:46.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare