![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Credința vine din interior, din inimă, iar nu din afară. Credința vine din cuvânt. Din cuvântul de învățătură auzit din gura mamei și a tatei. Căci părinții trupești ne sunt primii dascăli de religie în viață.
„Fericiți cei ce n-au văzut și au crezut” (Ioan XX, 29) Hristos a înviat !Iubiți credincioși, În prima zi a Sfintelor Paști, seara, ne spune Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan, S-a arătat Iisus Hristos înviat ucenicilor Săi, ascunși de frica iudeilor, într-o cameră încuiată din Ierusalim și le-a spus: „Pace vouă!”. După ce i-a liniștit, că erau tulburați și cuprinși de frică și i-a încredințat de Învierea Sa din morți, arătându-le mâinile și coasta străpunse de cuie și suliță pe cruce, le-a adăugat: „Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, așa vă trimit și Eu pe voi” (Ioan XX, 21). Prin aceste cuvinte Domnul a trimis pe Apostoli la propovăduire, având misiunea să vestească Evanghelia mântuirii la toate neamurile pământului. Dar pentru a-i întări cu putere de sus la această misiune dumnezeiască de înnoire a lumii, Mântuitorul a suflat asupra lor Duh Sfânt, și le-a dat putere să ierte păcatele oamenilor, zicând: „Luați Duh Sfânt! Cărora veți ierta păcatele, le vor fi iertate și cărora le veți ține vor fi ținute” (Ioan XX, 22-23). Nimeni nu poate propovădui pe Hristos dacă nu este trimis de Dumnezeu și dacă nu este întărit și sfințit de harul Duhului Sfânt. Însă nu este destul pentru mântuire numai să citim Sfânta Scriptură și să ascultăm cuvântul Evangheliei. Trebuie să-l și facem. Nu era suficientă Apostolilor și ucenicilor Domnului numai propovăduirea cuvântului. Ea singură nu poate mântui fără pocăință. Apostolii aveau datoria să-i învețe voia lui Dumnezeu, dar să-i curețe și de păcate, adică să le dezlege păcatele prin spovedanie, fără de care nu poate fi iertare, pocăință și mântuire. De aceea Domnul întemeiază acum Taina Sfintei Spovedanii, ca urmașii lor, episcopii și preoții, să spovedească pe cei ce cred, și să-i dezlege de păcate. Aceasta este singura cale de mântuire a creștinilor: Credința dreaptă în Dumnezeu, împlinirea poruncilor evanghelice și dezlegarea păcatelor prin spovedanie. Dar, cu rânduiala dumnezeiască, apostolul Toma nu era de față cu ceilalți apostoli când S-a arătat Domnul. Și când i-au spus toți: „Am văzut pe Domnul!”, el nici nu s-a bucurat, nici n-a voit să creadă, până nu a văzut cu ochii și a pipăit cu mâna rănile Mântuitorului (Ioan XX, 25). După opt zile, adică în Duminica a doua după Înviere, iarăși S-a arătat Iisus Hristos ucenicilor Săi, trecând prin ușile încuiate. Atunci era și Toma de față. După ce le-a zis din nou: „Pace vouă”, a spus cu mustrare pentru Toma: „Adu-ți degetul tău încoace și vezi mâinile Mele, și adu-ți mâna ta și o pune în coasta Mea; și nu fi necredincios, ci credincios!” (Ioan XX, 26-27). Iar Toma pipăind și văzând rănile Domnului, cuprins de frică și uimire, a strigat cu smerenie și credință: „Domnul meu și Dumnezeul meu!”. Mântuitorul însă l-a mustrat pentru puțina lui credință, zicînd: „Pentru că M-ai văzut, Tomo, ai crezut? Fericiți cei ce n-au văzut și au crezut!” (Ioan XX, 28-29). Toma era un apostol îndoielnic. El a crezut numai după ce a văzut și a cercetat adevărul, a pipăind rănile lui Hristos. De aceea l-a și mustrat Domnul, căci credința vine din auz, iar nu din pipăire și vedere. Credința vine din interior, din inimă, iar nu din afară. Credința vine din cuvânt. Din cuvântul de învățătură auzit din gura mamei și a tatei. Căci părinții trupești ne sunt primii dascăli de religie în viață. Apoi, credința noastră în Dumnezeu ne vine și se întărește în noi din predica preotului la biserică, din sfaturile date de bătrâni, din citirea cărților sfinte și mai ales din cuvintele și învățăturile pe care le auzim și le citim zilnic în Sfânta Evanghelie. La formarea noastră duhovnicească și la sporirea dreptei credințe în inimile noastre cel mai mare rol îl au părinții trupești care ne-au născut și părinții sufletești care ne-au învățat și ne-au crescut în frica de Dumnezeu, adică preotul satului, duhovnicul și nașul de botez. Când părinții trupești și cei sufletești sunt buni și își fac datoria creștină față de sufletele pe care le cresc și le păstoresc, atunci se nasc și se formează creștini buni, copii ascultători de părinți, tineri cuminți și evlavioși. Iar când părinții trupești sunt necredincioși și stăpâniți de patimi, iar cei sufletești sunt indiferenți și nepăsători față de fiii lor sufletești, atunci copiii sunt răi și neascultători, tinerii sunt necredincioși sau îndoielnici și caută dovezi văzute, ca Toma, pentru a crede în nevăzutul Dumnezeu. Cei căsătoriți vin rar la biserică fiind înconjurați de griji pământești; mulți își ucid copiii și unii își distrug familia și pacea sufletului prin divorț. Dar și bătrânii care n-au avut în tinerețe o viață religioasă profundă își sfârșesc viața în beții și indiferență religioasă, spre osânda sufletelor lor. De vom cugeta mai mult la îndoiala apostolului Toma, vom înțelege mai bine slăbirea credinței în Dumnezeu în zilele noastre și urmările ei cumplite, pe care le trăim.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Iubiți credincioși,
Îndoiala lui Toma la Învierea Domnului a avut și un rol providențial. Căci, prin pipăirea rănilor Mîntuitorului, Toma dovedește celor necredincioși că Hristos a avut cu adevărat trup omenesc, asemenea nouă, afară de păcat și că a pătimit cu trupul pe cruce pentru mântuirea lumii. Iar dacă Toma s-a îndoit de Învierea Domnului, după ce și-a pus mâna în coasta Lui, s-a căit de necredința sa și, căzînd în genunchi, și-a mărturisit cu lacrimi credința și păcatul său, prin aceste cuvinte: „Domnul meu și Dumnezeul meu!”. Oare cîți dintre creștinii de astăzi nu cad în păcatul îndoielii și al necredinței în Dumnezeu? Însă se întorc la credință, cu căință și smerenie ca apostolul Toma? Din cauza fricii și Petru s-a lepădat de Hristos prin cuvintele: „Nu cunosc pe omul acesta!”. (Matei XXVI, 74). Dar îndată după cântatul cocoșului, din miezul nopții, Petru a ieșit afară și a plâns cu amar. Toată viața s-a căit Petru de căderea și necredința sa. Dar dintre noi câți creștini nu se îndoiesc de existența lui Dumnezeu? Câți nu-L înjură și-L hulesc? Câți nu caută dovezi și zic: „Nu cred până nu văd!”? Câți nu caută să pipăie rănile și coasta Domnului, căutând dovezi ale existenței lui Dumnezeu prin pământ, prin mărturii vechi, prin tainele planetelor și ale Universului? Câți nu zic dintre creștini: „Aici este raiul și iadul! Aici pe pămînt este totul!”. Iar când se văd bolnavi, în fața primejdiei, a sărăciei și a morții, nici atunci nu se căiesc ca Toma, să zică: „Tu ești Domnul meu și Dumnezeul meu! Acum cred în Tine Doamne, că Tu m-ai zidit și m-ai mântuit. Iartă-mă de necredința mea!”. Nici măcar la bătrânețe nu se întorc la Dumnezeu ca să plângă cu amar ca Petru, viața lor din tinerețe, cheltuită în desfrâu, în răutăți și necredință. Puțini sunt acei care se pocăiesc de păcate la bătrânețe. Cei mulți mor așa cum au trăit, în necredință și nepocăință, spre a lor veșnică osândă. Cu adevărat, mare dar este credința în Dumnezeu însoțită de fapte bune! De aceea a și zis Mântuitorul către Toma cea de-a zecea fericire: „Fericiți cei ce n-au văzut și au crezut!” (Ioan XX, 29). Iar cu alt prilej a zis către ucenicii Săi: „Fericit este cel ce nu se va sminti întru Mine” (Matei XI, 6). Adică nu se va sminti din dreapta credință în Dumnezeu, cum s-au smintit mulți în zilele noastre. De ce credeți că se smintesc unii creștini în Hristos și cad din dreapta credință apostolică în tot felul de secte și grupări religioase? Pentru că ei vor să cuprindă cu mintea lor tainele și dogmele credinței. Ei vor să pipăie cu rațiunea lor limitată mâinile și coasta Domnului, adică vor să înțeleagă adâncul cel nepătruns al credinței, mai mult decât este dat omului să înțeleagă. Dar cei mai mulți se leapădă și se smintesc de Biserica întemeiată de Hristos din cauza mândriei și a neascultării lor. Se smintesc de Maica Domnului și din mândrie și neascultare o defaimă spunând că ar fi fost o femeie de rând. Se smintesc de Sfânta Cruce și din aceleași pricini spun că este un semn de ocară, iar nu armă a creștinilor împotriva diavolilor, sfințită cu sângele lui Hristos. Se smintesc de sfintele icoane și le numesc idoli, neînțelegând sensul lor duhovnicesc. Se smintesc de sfinți și de cinstea dată lor și-i numesc oameni de rând, iar pe ei se numesc drepți și mântuiți. Se smintesc de preoți, nu le recunosc harul Duhului Sfânt primit la hirotonie și îi judecă. Se smintesc de Tainele Bisericii întemeiate de Hristos, prin care se revarsă harul Duhului Sfânt și le refuză pe toate. Se smintesc de învățătura Sfintei Scripturi și o răstălmăcesc după voia și mintea lor, spre a lor osândă și amăgirea multora. De vom rămâne însă statornici și ascultători în sânul Bisericii Ortodoxe și vom păstra cu sfințenie dreapta credință dată nouă de Hristos, ne vom izbăvi de necredința lui Toma, de sminteala religioasă a sectelor și vom înțelege cum trebuie înțeleasă învățătura Sfintei Evanghelii în sensul adevărat al celor două fericiri: „Fericiți cei ce n-au văzut și au crezut!” și „Fericit este acela ce nu se va sminti întru Mine!”. Iubiți credincioși, Se cade nouă astăzi, să ne bucurăm că stăm neclintiți în dreapta credință și suntem fii ai Bisericii lui Hristos de două mii de ani. Necredincioșii se leapădă și caută să vadă pe Dumnezeu cu ochi trupești; îndoielnicii vor să pipăie rănile Domnului; cei slabi în credință caută minuni; sectele părăsesc Biserica, răstălmăcesc dogmele credinței și vestesc altă Evanghelie; cei robiți de patimi amână pocăința, iar noi, fiii Învierii și fiii lui Dumnezeu după har, să-I rămânem credincioși până la sfârșit, știind că „cel ce va răbda toate până la sfârșit, acela se va mântui” (Matei XXIV, 13). Astăzi, a opta zi după Sfintele Paști, Domnul Înviat S-a arătat Apostolilor și le-a dat pacea Duhului Sfânt după care suspină toată lumea. Astăzi Mântuitorul l-a încredințat pe Toma că a înviat cu adevărat și ne încredințează și pe noi că vom învia cu toții la judecata de apoi. De aceea să ne bucurăm pentru Înviere. Să ne bucurăm pentru mărturisirea de credință a lui Toma și să ne rugăm lui Dumnezeu ca și ceilalți îndoielnici în credință și doritori de semne și minuni, tineri sau bătrâni, rude, vecini și chiar fii, să mărturisească și ei pe Hristos împreună cu Apostolul Toma. Să ne bucurăm cu adevărat că avem cu noi, în mâinile noastre, pe Domnul Înviat și suntem izbăviți de chinurile sufletești ale necredinței și îndoielii. Noi credem în Dumnezeu și nu căutăm să iscodim tainele credinței, sau să pipăim coasta Domnului. Cerul înstelat ne arată puterea Lui. Soarele și Luna ne amintesc de strălucirea Lui. Florile câmpului și armonia creației ne încredințează că Dumnezeu este frumusețe. Copiii cei nevinovați, asemenea îngerilor, ne amintesc de bunătatea lui Dumnezeu și ne îndeamnă la sfințenie. Mamele cu pruncii la sân, când se roagă, ne aduc aminte de Maica Domnului cu pruncul Iisus în brațe, care se roagă pentru mântuirea lumii. Pentru toate acestea să ne întărim mai mult în credință și să ne bucurăm. Ne putem și noi atinge de Domnul cu inima, cu mintea, cu voința și chiar cu trupul, dar nu cu nevrednicie, sau cu îndoială ca apostolul Toma. Cu inima ne atingem de Domnul prin credință, evlavie și rugăciune curată, duhovnicească. Cu mintea ne atingem de Domnul prin citirea Sfintei Scripturi și a altor cărți ziditoare de suflet. Cu voința ne atingem de Domnul prin săvârșirea faptelor bune, în dragoste și smerenie. Iar cu sufletul și cu trupul ne hrănim și ne unim mistic cu Hristos Mântuitorul prin Sfânta Împărtășanie, care este cea mai înaltă cale de unire a noastră cu Hristos, fără de care nu ne putem mântui. Vă reamintim că astăzi, la Duminica Tomei, numită și „Paștele blajinilor” în unele sate ies credincioșii la cimitir unde fac pomenire, dau de mâncare unii altora și cântă cu toții troparul Învierii. Păstrați cu sfințenie acest obicei creștinesc. De altfel fiecare Duminică este un Paște, este ziua Învierii Domnului, ziua bucuriei și a mântuirii noastre. Să păstrăm cu sfințenie credința curată și fierbinte în Dumnezeu. Să ne ferim de necredincioși, de sectanți și de îndoielnici, ca să nu cădem în cursele lor. Să păstrăm cu grijă frumusețea cultului ortodox și toată tradiția străbună moștenită de la înaintași și să trăim în pace și iubire unii cu alții, ca împreună să cântăm cu îngerii: „Hristos a înviat!”. Amin.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
|||
|
|||
![]()
La duminica de azi am găsit o predică din 1994 a părintelui Galeriu, pe care v-o pun la dispoziție în ataș.
Câteva fragmente: „De ce omul și numai omul pregătește mormânt, unde să fie așezat trupul lui? Din cercetările mai vechi și mai noi ale istoricilor se constată acest fapt de la începuturile omenirii. Pentru că dintru început omul a fost menit vieții, nu morții. Nu există altă explicație, pe care ar încerca sărmanii necredincioși să o dea. Și de unde vine acest adânc fior de lumină, de credință în înviere, pentru care noi rostim că a adormit robul lui Dumnezeu în nădejdea învierii și a vieții de veci? Și a vieții, nu numai a sufletului, ci și a trupului, pentru că mormântul e pentru trup. Dar este și pentru suflet mormânt. Care este mormântul sufletului? – Nesimțirea duhovnicească. Aceasta poate e cea mai gravă tragedie a omului. Mormântul nesimțirii, pentru care Ioan Scărarul spune: “Nesimțirea e moartea sufletului înainte de moartea trupului”. Cea mai gravă și cea mai de luat în seamă. În întreaga umanitate, în toate religiile lumii s-a pregătit actul de înmormântare; și acest act deosebește pe om de celelalte viețuitoare.” Tot în predica asta avem o tâlcuire a sensului Paștelui, din care redau: „Deci starea de jertfă e starea de viață, starea de deschidere, de ofrandă lui Dumnezeu; căci, cum spune Sfântul Chiril al Alexandriei: “La Dumnezeu se intră în stare de jertfă”. Și dimpotrivă, ruperea de Dumnezeu : împreună cu șarpele, Lucifer, care i-a infiltrat lui Adam acest gând demonic: Să fii tu dumnezeul tău; aceasta era ispita. Și te închizi în tine ca într-un mormânt. E atât de limpede și revelator acest cuvânt și moment al Scripturii că aceasta era starea omului în comuniunea cu Dumnezeul cel viu: starea de jertfă; și acolo unde nu era starea de jertfă, acolo era moartea. Paștele e condiția noastră fundamentală, adică trecerea continuă de la o treaptă la alta a vieții, și, dimpotrivă, închiderea aduce moartea. Păcatul a transformat starea de jertfă în moarte, iar Hristos pe cruce transformă starea de moarte în jertfă, care duce la înviere, căci iată, a treia zi, după miezul nopții are loc, se săvârșește marea taină în istoria lumii: o nouă creație.” Last edited by N.Priceputu; 19.05.2013 at 14:12:30. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
"Intr-un laudabil spirit de economie, autoritatile indeamna oamenii sa recolteze apa de ploaie pentru a-si uda plantele lor. Aceasta practica judicioasa este veche ca Potopul si este de bun simt. Dar ce am spune despre cineva care si-ar aseza butoiul lui de recuperat apa la adapost si cu un capac ermetic deasupra ? Nu este acesta ca unul care ar face dus cu umbrela deschisa ? Sau ce am spune despre cineva care ar lua un degetar de apa ca rezerva ? Oare are el intentia sa isi ude rosiile cu degetarul ?
Ei bine! Aceste lucruri sunt atat de usor de inteles pentru gradina; de ce, atunci, avem dificultati de a le intelege pentru gradina sufletului ? De ce este neglijata sau chiar profanata aceasta Paine de toate zilele pe care o cerem la Tatal Nostru, si care este Painea euharistica ? Viata aceasta este o traversare a desertului in care ne curatim sufletul inainte de a intra in viata adevarata, in Pamantul Fagaduit al Paradisului. In aceasta traversare, printre toate binefacerile lui Dumnezeu, se afla mana, aceasta paine misterioasa, intaritoare, datatoare de viata, care ne este oferita de Dumnezeu in fiecare zi. Sfanta Euharistie este comoara comoarelor pe care bunul Dumnezeu o pune la dispozitia noastra in fiecare zi. La ce serveste ea ? Mai intai, Sf Euharistie este Sf Jertfa a Missei. Este Domnul nostru Isus Cristos, in stare de victima, Hostia, care vine in mod misterios pe altar. Si, daca am avea ochi ingeresti, la Ridicarea Hostiei, am vedea sanctuarul preschimbat in Calvar si pe Cristos ratignit aparand si facand sa curga tot Sangele Lui in Potir. Sfanta Euharistie este si o hrana, un pranz sfant, cel mai sfant care exista. Fiul lui Dumnezeu nu S-a multumit sa se incarneze si sa opereze Rascumpararea. El a dorit ca acest sacrificiu unic si perfect sa atinga pe toti oamenii din toate timpurile, din toate locurile. El a dorit sa intre in noi ca hrana ca noi sa ne asimilam Lui. In Sfanta Comuniune, noi nu primim un dar, ci sursa insasi a darurilor. Unii ar putea spune, cu necaz: "ar trebui sa vedem chestia asta !". Ei bine, se vede; si se vede cu mult mai mult decat ne imaginam. Dar, daca asta nu se vede chiar atat de mult pe cat ne-am dori, acest lucru nu se datoreaza vreunei carente a Domnului nostru: cum sa umple un suflet care e ermetic inchis oricarei gratii ? Sau atat de putin deschis ? Si cum sa fie mentinuta gratia intr-o inima grabita sa risipeasca tot ? Noi nu putem pastra apa de ploaie intr-un butoi gaurit! Exista conditii pentru a primi Sfanta Comuniune in mod rodnic. Mai intai, sufletul nostru trebuie sa aiba o credinta profunda in adevarul Prezentei Reale. Trebuie sa discernem Corpul si Sangele Rascumparatorului. Sufletul nostru trebuie sa fie in mare pocainta pentru toate pacatele comise, cu dorinta arzatoare de a se corecta definitiv. Sulfetul nostru mai trebuie sa aspire cu toate puterile lui la aceasta uniune mistica cu Creatorul si Salvatorul lui. Mai ales, sulfetul nostru trebuie sa fie in stare de gratie pentru a nu primi in mod nedemn pe Rascumparatorul cel de trei ori sfant. Cat chin in inima lui Isus, mai ales la Sfanta Sa agonie, de a vedea toate impartasirile sacrilege care se fac de-a lungul si de-a latul lumii! O Taina instituita pentru a ne salva si care ii infige intr-o moarte spirituala ingrozitoare pe profanatori! Sufletul nostru trebuie sa mai fie in dispozitia unitatii si a pacii. Cat de multi se apropie de Sfanta Masa si nu trag niciun folos, fiindca sunt divizati, in razboi cu aproapele lor! Inainte de a merge sa ne impartasim, sa oferim pacea si impacarea aproapelui nostru: sa nu fie diviziunea niciodata de la noi! In sfarsit, sufletul nostru trebuie sa aiba o intentie dreapta: pentru a bucura inima lui Isus si pentru a sfinti inima noastra, iata motivul pentru care ne apropiem de sfanta Masa si pentru niciun alt motiv. Din cauza ca noi nu suntem spirite pure, lucru pe care fiecare il putem constata fara dificultate, exista dispozitii ale trupului care sunt indispensabile pentru a ne cumineca in mod rodnic. Biserica este cea care pretinde un post de o ora inaintea cuminecarii. O ora, adica 60 de minute si nu 55. Ascultarea fata de Biserica, abtinandu-ne de a ne impartasi daca nu a trecut o ora de cand am rontait ceva, e un lucru care ii va placea Domnului nostru, un lucru care va obtine multe gratii. Neascultarea nu va obtine decat reprobarea Sa. Astazi, mai mult decat oricand in trecut, trebuie sa mai reamintim doua dispozitii ale trupului pentru a ne cumineca in mod demn. Mai intai, decenta vestimentatiei. De multe ori, vedem la Sf Missa tinute care le-ar fi facut sa roseasca pe prostituatele de acum 100 de ani! Si cat de multi vin la Sfanta Missa mai putin bine imbracati decat ar merge la lucru! Si pe urma, mai este comportamentul. Ceea ce se petrece in strafundul sufletului nostru este ceea ce se exprima prin comportament. Sa fim reculesi, modesti si cu un comportament indreptat cand avem imensa onoare de a ne impartasi. Sa ne amintim ca, dintre toti evreii care ai iesit din Egipt si s-au hranit cu mana, nu multi au intrat in Tara Promisa. Noi nu cunoastem decat pe Iosua si pe Caleb. Atunci, sa ne impartasim cat mai des (dar nu mai des de o data pe zi), dar sa ne impartasim bine, si Isus Euharistic ne va da puterea marsului pana la Paradisul pe care ni l-a promis."
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 19.05.2013 at 21:21:36. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Daca mai ai astfel de predici, te rog sa ne mai dai!
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor Amin. Last edited by adam000; 23.05.2013 at 14:10:49. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Am multe, și sunt bucuros când cineva este interesat de ele. Sunt prins cu treabă în momentul ăsta ca să mai atașez, însă le poți găsi pe arhiva ortodoxă, atât audio, cât și text (de fapt texte sunt mai multe).
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Multumesc mult pt link! Nu stiam de aceasta arhiva.
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor Amin. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Last edited by cezar_ioan; 26.05.2013 at 03:54:31. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Predica de azi s-a referit la pilda din Sfanta Evanghelie cu slabanogul de la lacul Vitezda.
Un om care asteaptaacolo de 38 ani un Om care sa-l duca in apa sfanta si sa se vindece. Spunea parintele la predica faptul ca nimeni nu stia momentul si nici ziua cand avea sa se tulbure apa si sa vina ingerul sa sfinteasca apa si intre oamenii sa se vindece. Unii erau dusi acolo si ajutati de rude, slugi, familie, altii se mai aranjau cumva. Omul acesta paralitic si bolnav nu avea pe nimeni. Dar credinta lui l-a mantuit si a venit insusi Iisus sa-l ajute si sa-l vindece. Eu n-am inteles bine pilda aceasta, in sensul: ce reprezenta acest lac? Insasi credinta? Nimeni nu stia cand avea sa fie mantuit, dar trebuia sa stea acolo, pregatit: zile, luni, ani. Oare la fel ca si cele 12 fecioare? Si insemna ca oamenii (de acolo) sa nu mai aibe alta viata, decat sa stea la lacul Vitezda/in biserica/credinta, asteptand mantuirea? Ei nu plecau acasa, nu aveau altceva in viata? Sau era vorba de monahism? Omul poate fi aproapele care sa te ajute cu credinta lui, asa cum cerea Iisus, sau chiar un preot... Uneori ne spune preotul ca cei din jur, care sunt mai credinciosi pot ajuta si sustine si pe altii in credinta: rugaciune, slujbe (pomeniri, nasi de botez sau cununie, etc.). Prin orice fapt al credintei teoretic, sau social, putem ajuta aproapele. Ne putem mantui impreuna...nu (numai) individual.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Dar 5 pridvoare știi de ce avea?
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Predica despre iertare | Ioana Amariucai | Intrebari utilizatori | 4 | 29.06.2012 11:08:05 |
o predica frumoasa | marius.b. | Generalitati | 1 | 31.07.2011 23:18:41 |
Predica de pe Munte | catalinabalhui | Din Noul Testament | 1 | 17.03.2009 16:58:46 |
Predica | Hartford | Despre Biserica Ortodoxa in general | 3 | 06.02.2008 12:14:30 |
|