Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #11  
Vechi 25.06.2012, 00:30:37
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Ce scrie și ce citim

Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Am o nedumerire legata de critica adusa faptului ca Biserica Ortodoxa i-a binecuvantat pe conducatorii mai putin ortodocsi ai tarii. Conform invataturii Domnului trebuie sa ii binecuvantam pe toti oamenii, inclusiv pe dusmani. De ce binecuvantarea bisericii ar fi fost gresita?
Scuze ca este o intrebare off-topic.

Si legat acum de trimitere si purcedere, cum se explica faptul ca Domnul Iisus si-a inceput viata misionara la cererea mamei sale, la nunta de la Caana Galileei, desi timpul Sau inca nu venise? Daca Dumnezeu alesese un alt timp asa cum reiese din raspunsul Domnului, cum de vointa Sfintei Fecioare a schimbat planul lui Dumnezeu trimitandu-l pe Domnul in misiune inainte de a-I fi venit timpul?
Intrebarea mi-a venit in minte datorita unuia dintre contra-argumentele ortodoxe la Filioque: faptul ca Domnul Iisus a fost trimis in misiune de catre Duhul Sfant si deci Duhul Sfant nu putea purcede de la Fiul. In mod analog, cum atunci Fiul care este mai mare decat mama Sa, a fost trimis de aceasta in misiune inainte de a-i fi venit timpul stabilit de Dumnezeu Tatal?

Multumesc de lamuriri.

Dacă postarea Dvs. referitoare la "criticile" aduse BO pentru binecuvântarea liderilor "mai puțin ortodocși ai țării" vizează comentariile mele de mai devreme, vă rog să recitiți cu mai multă atenție ce am scris pentru că ați înțeles greșit scopul și sensul mesajului meu.

În ce privește partea a doua a mesajului Dvs., așa cum a spus mai devreme și N.Priceputu, omul are o conlucrare cu Dumnezeu, astfel că Îl poate îndupleca "să Se răzgândească" - expresie ce trebuie luată cum grano salis.

Cât despre Purcederea Duhului, ea nu are loc și de la Fiul, după cum nu are loc numai de la Tatăl. Ci este de la Tatăl prin Fiul, iar acest "prin" nu trebuie înțeles la nivelul mișcării și distribuirii Duhului în istorie, ci chiar în sensul iconomiei intratrinitare. De vreme ce Duhul este Cel în Care Se odihnește iconomia divină al cărei sens este cel de afirmare a unității identității ontologice cu diferența ontologică fundamentală a Principiului cu Sine, este clar că nu putem concepe afirmarea Acestui al Treilea "Moment" fără Cel de al Doilea Care este condiția de ființialitate a Diferenței în Sine. Dacă nu se ține cont de Fiul, se cade în aseitatea pură a unui Tată care nu ar avea nevoie de realitatea diferenței, a alterității. Adică, am cădea în sabelianism sau, în alte forme, în arianism.

Se agreează formula "prin" față de "și de la" întrucât Fiul are ca origine pe Tatăl și "contribuția" Sa la Cel de al Treilea "Moment" e diferită de a Tatălui Care este fără de origine. Astfel se prezervă "monarhia" Tatălui și, totodată, nu are cum să se cadă în erezii de tipul "Duhul ar fi o creatură" sau ceva subordonat Fiului și Tatălui. Această din urmă neînțelegere a fost oarecum comună într-o vreme când textele circulau mai prost între Orient și Occident, astfel că unele traduceri nefericite la care s-au adăugat incidente istorice cu prea puțină legitimitate sau legătură față de chestiune, au creat certuri de cuvinte și dispute inutile și false care au mers până acolo încât chiar unii sfinți teologi de calibrul unui G. Palamas, fiind induși fără voia lor în eroare, au avut o înțelegere inadecvată a poziției catolice și au luat atitudine în consecință, respingând-o. Toate astea pentru că, până la modernitate, nu s-a purtat un dialog real între părți în care să se ia în considerare cu adevărat ce spune partea adversă de către fiecare parte.
Reply With Quote
 

Thread Tools
Moduri de afișare