![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Canonizarea Sf. Grigorie Palama si instituirea sarbatorii sale in a doua duminica a Postului Mare, indata dupa duminica Ortodoxiei, consacrau deciziile celor doua sinoade isihaste de la Constantinopol, din 1341 si 1351, drept insasi expresia Ortodoxiei si a marii traditii dogmatice bizantine. Praznicul Sf. Grogorie era astfel randuit alaturi de cel al restaurarii Sfintelor icoane, ocupand impreuna cu el un loc privilegiat si semnificativ in decursul anului liturgic. Asocierea acestor doua sarbatori nu este intamplatoare - putem socoti ca victoria asupra iconoclastilor in secolul IX, ca si acea asupra umanistilor bizantini in secolul XIV (reprezentantul cel mai caracteristic fiind aici Varlaam) e in definitiv triumful invataturii ortodoxe a indumnezeirii omului mostenita de de la Parinti asupra rationalismului elenistic latent dintotdeauna din mediile cultivate din Bizant si care si-a gasit noi sustinatori in scolastica occidetala si in precursorii Renasterii.Intr-o epoca diferita si in fata altor adversari, isihastii afirmau ca si iconofilii aceeasi realitate a participarii trupului si sufletului omului la Dumnezeu in Hristos inca din aceasta viata: in timp ce iconoclastii si si umanistii imperiului muribund erau solidari intr-o intelegere intelectuala a relatiei omului cu Dumnezeu.
pentru Sfantul Grigorie Palama si intreaga traditie monahala pe care o reprezinta, asceza si practica virtutilor sunt, in definitiv, singura cale de a atinge adevarata cunoastere a lui Dumnezeu, adica impartasirea reala a trupului si a sufletului, unite in inimi de Lumina necreata. Problema locului trupului in viata duhovniceasca se afla in inima disputeor iconoclaste si isihaste, gasindu-si expresia ortodoxa tocmai in timpul Postului Mare: in asceza si rugaciunea care preced initierea pascala. Invatatura duhovniceasca a Triodului poate fi privita drept aplicarea nemijlocita si practica a dogmei ortodoxe a Intruparii, astfel ca aceste doua praznice isi gasesc un loc justificat la inceputul Postului Mare, nu numai prin importanta lor istorica, darsi prin faptul ca simbolizeaza conditiile fata de care postul si cainta practicata in timpul acesta nu ar putea ajunge aievea la viata in Hristos si a patrunderea sufletului si trupului in misterul Sau divino-uman. In timpul acestei prime perioade definite de cele doua Duminici, viata ascetica apare astfel o adevarata marturisire dogmatica. Saptamana a III-a A treia saptamana se deschide, ca si cea precedenta, cu un indemn la perseverenta in lucrarea virtutilor pentru a ajunge in Saptamana Mare: "Incepand postul saptamanii a treia, sa laudam, credinciosii, cinstita Treime, savarsind cu bucurie cealalta vreme a lui si patimile trupesti slabindu-le, sa culegem din sufletele noastre flori dumnezeiesti, ca sa impletim cununi Doamnei zilelor (Pastelui), ca toti, purtand cununi,sa laudam pe Hristos ca pe un Biruitor!" (duminica II vecernie si Luni III, utrenie) "Intru aceasta a treia saptamana curatindu-ne, fratilor, ca si Israel de demult in cele trei zile, sa ajungem la muntele rugaciunilor si acolo,auzind dumnezeiestile glasuri, sa laudam pe Hristos!" (Luni III, utrenie) Selectie din "Triodul explicat. Mistagogia timpului liturgic", pp. 326-329.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ce bine ar fi sa avem vointa necesara de a renunta , macar in aceasta perioada la net . . . ![]() ![]() Sa ne ajute Bunul Dumnezeu si sa ne intareasca in fata ispitelor de tot felul si sa ajungem cu bine la finalul acestui Post , ce nu se doreste nici pe departe doar un Post alimentar . Doamne ajuta !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]()
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
În țara răutății plecând eu, desfrânatul, rău am cheltuit bogăția pe care mi-ai dat-o, milostive Părinte, și mă topesc de foamea faptelor bune. Iată că m-am îmbrăcat cu rușinea neascultării, golindu-mă de harul cel dumnezeiesc, și strig Ție: Greșit-am dar știu bunătatea Ta. Primește-mă ca pe unul dintre argații Tăi, îndurate Hristoase, pentru rugăciunile Apostolilor, celor ce te-au iubit pe tine. (Triod, stihiră la vecernia zilei de mâine unită cu Liturghia Darurilor mai înainte sfințite)
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mihai, foarte bun citatul ales, nu cred că există om să nu poată subscrie. Și chiar vorbind despre pocăință, cuvintele sunt atât de bine alcătuite împreună încât transmit o stare de tristețe feerică, dacă se poate spune așa. Îmi aduce aminte de Canonul cel Mare, al Sfântului Andrei Criteanul. Dea Domnul să ajung și eu mâine seară la Liturghia Darurilor Mai Înainte Sfințite.
Despre cartea de cult a Triodului - oare putem să citim din ea și noi, oamenii de rând? Am găsit și un articol pe crestinortodox.ro care m-a nedumerit un pic la sfârșit, pentru că zice: "Triodul - Cartea neștiută și uitată! Dacă știm că există, putem regăsi prin el nu numai duhul Postului, ci și duhul Ortodoxiei însăși, duhul viziunii sale pascale asupra vieții, morții și veșniciei." Adică, orice creștin ar trebui să știe despre cartea asta, și să citească din ea? sau doar să meargă la slujbele respective și să fie prezent în Biserică atunci când se citește? http://www.crestinortodox.ro/liturgi...ata-70705.html |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 13.03.2012 at 23:55:35. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
”Însumi idol m-am făcut, vătămându-mi cu poftele sufletul meu. Ci întru păcăință mă primește și întru cunoștință mă cheamă, ca să nu mă fac câștig, nici mâncare celui străin. Ci Tu Însuți, Mântuitorule, mă miluiește!” (Canonul del Mare al Sfântului Andrei Cretanul)
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mă bucur că tu și glykys mai dați din când în când citate din cartea aceasta a Triodului. Să ajungem cât mai mulți, măcar cu gândul, la slujbele Bisericii. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Și chiar vorbind despre pocăință, cuvintele sunt atât de bine alcătuite împreună încât transmit o stare de tristețe feerică, dacă se poate spune așa.
Aceasta e bine spusa! |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
"Triodul - perioada pocaintei" are ca scop pregatirea noastra duhovniceasca pentru Invierea Domnului. Ne rastignim si noi, ca sa inviem odata cu El! Nu trebuie sa uitam scopul petru care ne intristam si pentru care facem pocainta, ca sa ajungem si noi la bucuria Invierii. Mirelat, si eu ma bucur ca nu doar Mihailc si eu ne plimbam pe acest topic si ca nu batem aiurea din taste...
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Maica Domnului ajutorul nostru nemijlocit pe drumul Pocaintei ! | cristiboss56 | Pocainta | 478 | 28.09.2024 22:37:42 |
A micsora timpul pocaintei | costel | Generalitati | 14 | 14.01.2013 17:46:36 |
Drumul Crucii, Calea Pocaintei, nevointele duhovnicesti. | alexmatei | Spiritualitatea ortodoxa | 0 | 16.03.2012 20:22:04 |
Triodul si judecarea aproapelui | ioan cezar | Sfintele Pasti - Invierea Domnului | 11 | 29.02.2012 14:19:24 |
A inceput perioada Triodului | georgeval | Generalitati | 12 | 11.02.2009 11:42:27 |
|