![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Felicit initiatoarea acestui subiect! Realitatea nasterii, a mortii, a vietii de "dincolo" nu a fost studiata temeinic nici macar de inteleptii Bisericii, necum de aceia ai stiintei rationale. In lumea spirituala, nevazuta, nu multa lume are acces, iar daca unii incearca sau chiar reusesc, sunt taxati de ceilalti drept nebuni. Experienta populara de mii de ani a "prins" unele din aceste evenimente FIRESTI ale drumului omului prin cele 2 lumi CREATE, vazuta si nevazuta si experientele personale ale unor oameni BUNI la suflet, care au primit dreptul de a vedea aceste fapte, s-a transmis prin viu grai de-alungul anilor. Astept cu nerabdare si alte "povesti", printre care si BASMELE, adevarate initieri in fapte bune ale copiilor.
P.S. Ce inseamna: Ce ti-e scris in frunte ti-e pus. Ce sunt "ursitoarele" Ce sunt "zanele". etc... Doamne-ajuta! |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
In conceptia populara, credinta in destin si soarta scrisa a omului e puternic inradacinata. “Cum se naște un băiat sau o copilă, totdeauna se înscrie în cer într-o carte, care se numește cartea sorții, nu numai numele, ci și tot viitorul său cum are să fie: bun ori rău, de unde vine apoi și zicala: așa mi-a fost scris, așa mi-a fost scris în slovele ursitoare.” ( cf. Simion Florea Marian, Nașterea la români) In Panteonul românesc apar două tipuri distincte de fapturi ale destinului: Ursitoarele, care întâmpină nou-născutul pentru a-i ursi viața în lumea de aici, și Zorile, care hotărăsc plecarea sufletul mortului în lumea de dincolo. 1. Ursitoarele fac parte din fondul precrestin mostenit, fiind bine conturate in mitologia romaneasca a sortii si care imbogatesc tabloul demonologiei populare, alaturi de Iele, Muma Padurii, Sfintele, Stimele sau Zanele Zori.Ursitoarele reprezinta una dintre putinele conceptii-superstitii precrestine care s-au transmis din generatie in generatie la romani, fiind o adaptare a mitului grecesc referitor la cele trei Moira. Românii sunt singurul popor neolatin care nu și-a derivat numele zeițelor destinului de la Moirile grecești și Fatele romane. Prin urmare, dacă termenul Ursitoare a fost necunoscut grecilor, romanilor și vechilor slavi, înseamnă că românii l-au moștenit direct de la geto-daci, strămoșii lor autohtoni. Moirae ( Ursitoarele ) au fost in mitologia greaca fiice ale lui Zeus si ale zeitei Themis care controlau destinul tuturor oamenilor din momentul nasterii si pana la moarte .Numele lor erau : Klotho , Lachesis si Atropos , fiind descrise ca niste babe urate , reci si neiertatoare . In mitologie , Moira este zeita ce se ocupa de destinul implacabil al oamenilor , ea ne vorbeste despre soarta, destin si platile karmice ale sufletului . Moira inseamna “o parte “ , si ca o personificare , putem spune ca aceasta zeita atribuia fiecarui om soarta lui sau partea cuvenita . ![]() In aspectul ei triplu , ea este cunoscuta ca Mairae ( Ursitoarele ) ce controlau destinul uman , rolul lor a fost atat de puternic incat chiar si zeii , zeitele se temeau de ele . Ele vizitau nou-nascutul timp de sapte zile “ regizand “ destinul , fiind infatisate ca distante, reci , amare , actionand fara mila . Klotho a avut un rol important in mitologie, ea a fost responsabila cu nasterea, inceputul, Lachesis - a doua zeita a fost responsabila cu lungimea vietii , cu masurarea firului vietii, iar Atropos , a fost cea mai mare dintre Moirae si a supravegheat sfarsitul, moartea . Ea este descrisa ca “ inflexibila , inevitabila “ , este “ foarfecele “ care taie firul vietii. Doar Zeus-Jupiter a avut puterea de a salva pe cineva de la o moarte sigura. Aceste Zeite nu au intervenit brusc in viata oamenilor , insusi omul prin actiunile lui, prin libertatea oferita au permis ca aceste zeite sa intervina si sa corecteze destinul . In mitologia romaneasca, aceste figuri traditionale sunt personificate ca trei fecioare sau zane, care croiesc ursita noilor nascuti in prima noapte a nasterii lor. Au nume sacre, nestiute si nepronuntate de muritori sau poarta numele functiei îndeplinite de fiecare în timpul ursirii: torcatoarea, depanatoarea si curmatoarea sau Ursita (care tine furca si fusul), Soarta (care toarce) si Moartea (cea care curma firul). Local, sunt cunoscute și sub alte nume: Sfinte (Mehedinți), Zâne sau Piaza rea (Vâlcea), Piaza rea, Ursoaie (Hunedoara), Soartea (Maramureș). Locuința lor s-ar afla în cer sau într-o pădure îndepărtată, „Cu locuri curate / De picior neumblate / Cu flori semănate / Și de păsări cântate”. Recuzita cu care vin la ursit cuprinde trei instrumente pentru torsul și tăiatul firului vieții: furcă de tors, fus și foarfecă. Se spune ca ele se posteaza afara, pe prispă, la fereastra casei sau în casă (la căpătâiul patului în care doarme copilul) sau în jurul mesei si incep sa-i toarca copilului firul vietii: Ursita , tinand o furca in mana pune firul si invarte fusul, sora ei mijlocie, Soarta, il intoarce din caierul prins in furca si-l invarte pe fus, iar cea mai mica, Moartea, tinand in mana o foarfeca, strange firele laolalta si taie firul. Cea mică, care ține foarfeca în mână, ar fi șchioapă. Aceasta hotărăște vârsta pe care o va avea omul la moarte, prin tăierea bruscă a firului tors de suratele sale. De altfel, prin satele vrâncene, expresia „așa a vrut Șchioapa” este auzită și astăzi la moartea oamenilor. Ele ursesc omului soarta, adică ceea ce trebuie să i se întâmple: un plan al existenței de la care nimeni nu se putea abate în momentele de răscruce ale vieții: alegerea soțului sau soției, data și felul morții ș.a. Cele ursite erau auzite în vis de lăuză sau de moașa copilului. De obicei, lăuza visa și moașa îi tălmăcea visele. Cele ursite la naștere erau un dat sacru, bine exprimat de zicalele românești: „așa mi-e scris”; „așa mi-a cântat ursita la naștere”; „așa mi-a fost dat”. Întrebați dacă data morții ursite la naștere mai poate fi schimbată, bătrânii răspund adesea că „nici doftoru nu o poate schimba” (Cămârzana, jud. Satu Mare). Pentru a te naste intr-un ceas bun si a primi un destin favorabil este necesar, conform traditiei, sa le indupleci pe cele 3 surori ursitoare prin diverse metode. În a treia zi de la naștere, moașa scălda fătul și lăuza, făcea curățenie prin casă și pregătea Masa Ursitoarelor. Masa țărănească, joasă și rotundă, devenea un altar încărcat cu ofrande, din care nu lipseau colacii/painea, sarea, cana cu vin sau cu apă, obiectele care le sugerau anumite idei de ursit (fierul plugului în satele de agricultori, fluierul în cele de păstori, caietul și condeiul ca să învețe copilul carte etc). In Transilvania se spune ca, pentru a fi binevoitoare, ursitoarele trebuie sa gaseasca in camera copilului sare, paine si un caier cu lână ,pentru ca firul vietii tors de ursitori sa fie cat mai lung . Pot fi pacalite, caci se poate cerne făină, pe care, după 3 zile si 3 nopti, parintii pot vedea urma pasilor de zane. In Banat, Moldova si Muntenia, se pregateste „cina ursitoarelor” cu paine, gaini, vin si 3 banuti sau un cutit. Painea reprezinta hrana sufleteasca a copilului, vinul reprezinta sangele Mantuitorului si totodata, legamantul de impacare dintre Tata si intreaga omenire, iar cutitul este arma spirituala cu care viitorul om va indeparta bolile, necazurile si demonii care-l vor incerca. Cand vor vni ursitoarele, vor manca din turta si apoi, cu cutitul in apa, vor prooroci viata respectivului. Asadar, masa ursitoarelor are ca scop imbunarea acestor fiinte mitice, in credinta aferenta ca tot ceea ce ursesc ele noului nascut este pentru totdeauna scris in “Cartea Sorții”, numita si “Cartea Urselor”: “Ce se atinge în special de ursita lor, trebuie să notăm că ea, fie-n bine, fie-n rău, fie orișicum va fi aceea, după ce au rostit-o odată și au scris-o într-o carte, numită Cartea Sorții, nu numai că trebuie să se împlinească, ci ea rămâne veșnică, neschimbată, nimene în lume, afară de unicul Dumnezeu, care e mai mare și mai puternic decât dânsele, de s-ar pune luntre și punte și de-ar întrebuința orișice ar voi, nu e în stare să prefacă ceea ce au ursit ele odată.” In Bucovina, moasa pune doar o lumină de veghe, crezandu-se ca aceasta este suficienta pentru a le mulțumi pe ursitoare, făcându-le să-i urzească micuțului o soartă cât mai bună. 8 zile după naștere, părinții trebuie să fie veseli, căci tristețea lor le molipsește și pe ursitoare, iar prorocirea va fi pe măsura umorii lor. În perioada anchetei etnografice (1972 - 2003), femeile care nășteau la maternitățile din orașe și la casele de naștere din comune așteptau Ursitoarele să vină la spital sau acasă, după externare: „Azi, unele femei după ce vin de la dispensar pun Ursitorile” (Căpâlna, jud. Bihor); „Se puneau trei turtițe cu miere, un pahar cu apă, răchie, vin. Nu se puneau prea multe pe masă ca Ursitoarele să nu stea prea mult timp” (Berzasca, jud. Caraș-Severin); „Unele femei fac și azi Masa Ursitoarelor la spital” (Voineasa, jud. Vâlcea); „Astăzi, ursirea copilului se face la întoarcerea copilului și a mamei de la casa de nașteri. Chiar dacă are copilul la București, tot îi fac Ursitorile aici, acasă” (Buturugeni, jud. Giurgiu) ș.a. Last edited by ioanna; 19.10.2011 at 21:50:33. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
2. Zorile apartin tot de mitologia romaneasca a sortii, alaturi de ursitoare. În obiceiurile de înmormântare, locul moașei, de la naștere, care asigura venirea fătului fără incidente deosebite în lumea de aici și îi primea apoi, după un anume ritual, Ursitoarele este preluat la moartea omului de un grup fără soț de femei, preotese antice uitate prin unele sate până spre zilele noastre.
Acestea, stând cu fața la răsărit, invocă în textul cântat Zorile, zeițe ale destinului, care hotărăsc plecarea sufletului în lumea de dincolo. Din textele cântate rezultă că Zorile sunt trei zâne-surori care decid, prin apariția lor înainte de răsăritul Soarelui, ieșirea sufletului din existență și intrarea lui în postexistență. În variantele gorjene, Zorile sunt rugate să întârzie răsăritul (Zorilor, Zorilor / Voi surorilor, / Voi să nu pripiți / Să ne năvăliți), ca să dea răgaz defunctului să pregătească: ospățul funerar (Un cuptor de pâine, / Altul de mălai, / Nouă buți de vin, / Nouă de rachiu / Și-o văcuță grasă, / Din ciread-aleasă, / Să-i fie de masă); o turtă de ceară (Turtiță de ceară, Fie-ți de vădeală) din care trebuia confecționată lumânarea de mărimea mortului, numită stat, toiag, privighetoare; să scrie rudelor răvașe ca să vină la ospăț (Nouă răvașele / Arse-n cornurele, / Ca să le trimeată / Pe la nemurele, / Să vină și ele, / Să vadă ce jele); să pregătească mijlocul de transport, carul cu boi (Un car cărător, / Doi boi trăgători, / Că e călător / Dintr-o lume-ntr-alta,/ Dintr-o țară-ntr-alta, / Din țara cu dor / În cea fără dor; / Din țara cu milă / În cea fără milă). În variantele mehedințene și caraș-severinene, Zorile, interogate de ce au întârziat răsăritul, motivează că au dat răgaz defunctului să-și ia rămas bun de la cei dragi: soț, soție, copii, părinți. Cântecele de Zori, atestate la mijlocul secolului trecut în mai multe județe (Gorj, Mehedinți, Caraș-Severin, Timiș, Bihor, Hunedoara, Alba, Sibiu), sunt texte rituale de mare vechime, cântate la unison sau antifonic în diferite momente ale ceremonialului funerar. Melodia impresionează prin arhaicitatea sonorităților și textul prin marea putere evocatoare. Până la etnomuzicologul român Constantin Brăiloiu, folcloriștii și etnografii, neîntâlnind în Europa o specie asemănătoare, au încadrat-o greșit în categoria bocetelor. Cantec zori audio: http://www.youtube.com/watch?v=Z7FhVsuqASI Zeițele destinului care ursesc la naștere și moarte cele două suflete nu se confundă cu Ceasul Rău (Piaza Rea, Ghinionul) și Ceasul Bun. Prima reprezentare mitică, Ceasul Rău, este un duh malefic, care iese omului în drum ca să-l îmbolnăvească, să-l îndemne să facă rău, să-l pocească și chiar să-l omoare. Cu el se poate trezi omul în orice zi a săptămânii, fiind recunoscut după țiuitul produs în timpul zborului. Spre deosebire de zilele de duminică, luni, miercuri, joi și vineri, care au fiecare câte un singur Ceas Rău, marțea și sâmbăta au câte trei. Dacă Ceasul Rău este asociat cu plecarea muribundului în lumea de dincolo, Ceasul Bun anunță sosirea fătului în lumea de aici, timp favorabil marcat de apariția unei stele pe cer, care îi va călăuzi viața până la moarte. Sufletele care pribegesc, unul în lumea de aici, de la leagăn la mormânt, și altul în lumea de dincolo, de la veacul de om la veacul vecilor, pot avea la plecare zeițe și timpi favorabili sau nefavorabili. sursa: partial din Ursitoarele si Zorile, de dr.Ion Ghinoiu, rev.Clipa feb. 2011 Last edited by ioanna; 19.10.2011 at 22:11:56. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Cred ca oamenii au pus tot felul de denumiri ingerilor pe care ni-i da Dumnezeu in ajutor: unul ar fi cel pazitor, echivalentul, zic eu, al acelei stele de pe cer de care se vorbea mai sus.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Pentru cine vrea sa citeasca mai mult , va las sursele de unde am selectat textele postate anterior:
povestea oului rosu: http://www.dilemaveche.ro/sectiune/l...ale-oului-rosu Mos Craciun in mitologia romaneasca: http://www.descopera.ro/cultura/3654051-craciun-co Lumea de dincolo in conceptia populara: http://www.inoe.ro/ianus/Dulea%207-8.htm Moirele grecesti: http://adriana-astro.com/moirae-ursi...-a-destinului/ Ursitoarele si zorile: http://www.revistaclipa.com/5033/201...eonul-romanesc Si un articol interesat, potrivit pentru acest topic: Diavolul in conceptia populara: http://www.crestinortodox.ro/diverse...ara-97493.html Citat:
Last edited by ioanna; 20.10.2011 at 17:04:40. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Motto: "De la Adam se crede ca Dumnezeu e în cer,
omul pe pamant si Dracu dedesubt. Ce ar fi daca s-ar putea vedea ca traim cu totii împreuna!" Constantin Brancusi "La început era peste tot numai apa. Singur Dumnezeu si cu Dracul umblau pe deasupra." Asa încep legendele cosmogonice romanesti, cu Dumnezeu si Dracul (ambii cu majuscula) planand pe deasupra apelor haotice primordiale. "Cum te cheama pe tine?", zice Dumnezeu. "Nefartate", zice Dracul "Dar pe tine?", întreaba Dracul "Pe mine ma cheama Fartate", zice Dumnezeu. "Haide s-om face pamant", zice Dumnezeu. "Haide", zice Nefartate "Baga-te în mare si ia pamant în numele meu", zice Dumnezeu. Nefartate se baga si maret si zice: Iau pamant în numele meu, nu într-al tau" etc. Este o tipica legenda cosmogonica dualista. Lumea este creata prin conlucrarea, dar si prin înfruntarea dintre Dumnezeu si Diavol. Mai mult decat atat, existenta acestei lumi bipolare este zi de zi asigurata de înfruntarea dintre cele doua entitati supranaturale antagoniste. Legenda cosmogonica este produsul unei mentalitati mitice dualiste si este, la randul ei, producatoare de mentalitate mitica dualista. Pentru ca legenda cosmogonica este cheia de bolta a întregului sistem mitologic. Ceea ce este Constitutia, legea fundamentala, pentru celelalte legi, este legenda cosmogonica pentru celelalte legende. Si asta pentru ca legenda cosmogonica este legenda fundamentala. Ea instaureaza pattern-ul mental care guverneaza asupra întregului sistem mitologic. Cu alte cuvinte, cosmogonia dualista genereaza o mitologie dualista. Foarte multe ecuatii din mitologia romaneasca se bazeaza pe înfruntarea dintre doua entitati mitice antagoniste: Sf. Ilie vs. Dracul, Sf. Sisoe vs. demonita Avestita, Sf. Haralambie vs. demonul bolii Ciuma, Solomonarul vs. balaurul, Sf. Gheorghe vs. balaurul etc. Fata de monoteismul constrangator, dualismul este un principiu ordonator mai lax si mai popular, fiind mai usor de perceput. Intr-o lume dualista, guvernata de fenomene bipolare (zi-noapte, cald-frig, bine-rau, viata-moarte, ordine-haos), Dumnezeu nu poate sa existe singur, fara perechea sa maligna. In plus, lumea este mai usor de explicat si de înteles printr-o grila dualista. Principala întrebare la care trebuie sa raspunda orice doctrina religioasa este Unde malum? ("De unde vine raul?") Daca Dumnezeu este omnipotent si omniscient, unic si perfect, cum se face ca a creat o lume imperfecta? Cum au aparut pe lume moartea, durerea, întunericul, frigul, seceta, cutremurele, furtuna etc.?! Spre deosebire de monoteism, dualismul nu are probleme sa explice pe limba poporului originea raului din lume. Scenariul mitic este extrem de simplu: Dumnezeu este cauza tuturor lucrurilor bune, iar Diavolul a tuturor lucrurilor rele.Daca miturile dualiste sunt atat de importante în economia mitologiei folclorice romanesti (si balcanice), atunci - evident - este importanta si originea lor. Iar problema aparitiei dualismului religios din sud-estul Europei a fost una foarte controversata în randul savantilor europeni înca de la jumatatea secolului al XIX-lea. de ANDREI OISTEANU continuarea: http://www.revista22.ro/problema-dua...iade-3342.html |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
It has become almost a cliche to remark that nobody boasts of ignorance of literature, but it is socially acceptable to boast ignorance of science and proudly claim incompetence in mathematics. Richard Dawkins |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Asta-i viata si societatea in care traim. Sarbatorile isi schimba denumirile si semnificatiile pe masura ce civilizatia INvolueaza.
Din pacate noi ne raportam la ce credem ca stim despre crestinism, despre obiceiurile vechi, cu cunostintele noastre(reduse). Ce am fi spus sa zicem acu' 500 de ani, cand nu eram asa destepti, ci mai intuitivi, mai "tarani" si stiinta asta crestina era ca si inexistenta in masa mare de oameni, care se uitau la preot si la picturi si astfel se invatau despre ortodoxia teoretica. Dezvoltarea intelectului uman a dus la atenuarea intuitiei, a facerii "naturale" a binelui, la "complicarea" vietii omului, la nenaturaletea vietii lui si, din pacate, la departare de lumea nevazuta. Vedeti de ce marii calugari "trag" spre ruperea de lume, de traire in isihie... Aducerea-aminte si trairea obiceiurilor strabune ne "trag" spre cer, spre comuniune cu oamenii si Dumnezeu. Doamne-ajuta! P.S. Colindati ca la tara, nu ca la televizor! |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Pentru o armonie perfecta intre stiinta si teologie... | ClaudiuT | Teologie si Stiinta | 70 | 12.07.2011 16:45:27 |
Despre cultura poporului Canadian | patinina34 | Stiri, actualitati, anunturi | 25 | 12.01.2009 05:02:11 |
muzica populara | Annamarria | Generalitati | 0 | 14.05.2008 19:48:11 |
BISERICA SI CULTURA | urzicuta | Despre Biserica Ortodoxa in general | 5 | 21.08.2007 23:59:54 |
|