Citat:
În prealabil postat de Fani71
Multumesc pt precizari. Nu stiam aceste lucruri.
Cu toate dubiile pe care le-au avut alti parinti, acele scrieri apar bine merci in editiile de ex. romanesti ale sfantului. Iar sfintii respectivi nu l-au scos pe sf. Gregorie din caledar din cauza asta chiar cand i-au combatut acele idei.
Se poate intr-adevar zice asa de toate ideile personale ale unui sfant, care nu sunt confirmate de toata Traditia? Nu prea... Aici era vorba de o idee care putea sa alunece in erezie, dar in cazuri mai putin clare? Sau care se refera la aspecte ascetice (morale)? Cum ar fi 'necuratia'...
Zici ca in Ortodoxie nu speculeaza nimeni. Atunci cum e cu 'teologumenele' (idei ale mai multora care nu sunt dogmatizate) si cu 'parerile teologice' (idei ale unora)?
Teologia contine si domenii mai la marginea cunoasterii revelate unde este loc de gandire, de idei, hai sa zicem ca speculatie nu e termenul pozitiv, putem sa-i zicem gandire creatoare - fara dogmatizare clara. De ex. chiar ce se petrece dupa moarte nu este asa dogmatizat suta la suta la noi. Sunt prezentari diferite.
|
Bineinteles. Au pastrat de la Sf. Grigorie tot ce nu contrazicea invatatura ortodoxa. Nu stiu de ce tot insisti, dar nu exista dubii in ceea ce priveste credinta, dar pot, intr-adevar exista pareri diferite cu privire la unele aspecte minore, care nu pun in discutie adevarul si mintuirea. In situatii ca si cea in cauza aici, Sfintii Parinti sint unanimi in a le respinge. Apocatastaza este erezie (indifferent de ce spune Kallistos Ware), o abatere grosolana de la ortodoxie si, probabil, de aceea Sfintii Parinti si-au manifestat suspiciunea cu privire la scrierile care i se atribuie lui Grigore de Nissa, un teolog mult prea fin ca sa permita o asemenea scapare.
In general, in ortodoxie nu mai este nimic de revelat sau explicat. Daca, totusi, cineva o face, atunci trebuie sa se raporteze in permanenta la Scriptura si invataturile Sfintilor Parinti pentru ca orice contradictie de scoate din ortodoxie. Dincolo de interese ecumeniste, nu exista nici un fel de necessitate de a specula mai departe de tot ceea ce s-a spus si a fost acceptat ca ortodox. Avem toata informatia necesara pentru a ne trai viata intru sfintenie pentru mintuire. Daca unii se hazardeaza in ape tulburi sau acolo unde mintea omeneasca nu poate sa priceapa (mindrie!) sansele de a cadea in erezie sint ca si garantate.
Ce se intimpla exact (cum si in detalii) dupa moarte nu are prea mare relevanta pentru mintuire. Dumnezeu, direct si prin Sfintii Sai a lasat sa stim tot ceea ce avem nevoie sa stim. Seraphim Rose, din pacate, a iesit departe din ortodoxie apucind-o pe cai numai de el stiute.