![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Comunicarea dintre oameni prin "trucul" textului scris are însă un caracter foarte complex și o serie de limite pe care le cunosc foarte bine specialiștii în texte (scriitorii, lingviștii, filologii etc.). Există și capcana unor înțelesuri foarte variate, datorate lipsei ori sărăciei mijloacelor de expresivitate a limbajului scris. Crește puterea înțelesului polisemantic etc.
Pe de altă parte, intră în joc caracteristicile de personalitate ale receptorului textului. Într-un fel va construi cunoștințe un creștin ortodox, în alt fel un baptist și în alt fel un ateu - deși toți citesc același text, să zicem un capitol din "Facerea". În cazul special al textelor sacre, mai intervine și aspectul decisiv al stării de evlavie, al bazei deja existente a cunoștințelor prealabile care, prin ceea ce numim în psihologia cognitivă a lecturii "procesare descendentă" (de la depozitul mnezic al cunoștințelor către textul-stimul), influențează semnificativ înțelegerea și procesul de formare a noilor cunoștințe. În plus, cum aflăm din Filocalia, de la Sfântul Maxim Măturisitorul, pentru o dreaptă tâlcuire este decisivă prezența harului Duhului Sfânt. În "Răspunsuri către Talasie", Sfântul Maxim nu pornește la tâlcuire, în ciuda rugăminților repetate ale egumenului, decât după ce postește, se roagă fierbinte etc. Aceasta pentru că, așa cum am precizat deja, întâlnirea cu un text, iar aici e vorba de textul sacru, ridică mari probleme în munca/travaliul înțelegerii. Închei micul meu excurs prin cunoștințele de bază ale teoriei limbajului (la care se rezumă, de fapt, Cătălin, dialogul nostru) cu reamintirea prețioasei caracteristici a propovăduirii Domnului: oralitatea. Domnul, așa cum dealtfel a procedat și Sfânta Tradiție a Bisericii (din care face parte NT, ca mică parte componentă), a învățat prin cuvânt, oral, iar nu scris. Multe s-au scris despre semnificația acestei alegeri, eu mă rezum doar la a presupune că Domnul a voit să bată zdravăn boala evreiască de a confunda litera Legii cu Duhul. Crezînd și ei că dacă posedă litera, aici cu sensul de strict atașament la nivelul cel mai superficial, cel mai searbăd și fad al ei, unul al minții deșarte, ar poseda și duhul Scripturii. Că nu era deloc așa, se vede nu numai din multele "Vai!"-uri, ci și din faptele însele ale răstignitorilor lui Dumnezeu. (Vezi aici și bogatele clarificări ale Părintelui Stăniloae, în linkul oferit de fratele N.Priceputu!) Limbajul oral însă, la rândul său, se bazează pe același "truc" al comunicării: prin coduri consacrate, pe care orice copil le deprinde în procesul însușirii limbii lui materne (din matricea morfogenetică generativă a limbajului, universală pentru toți oamenii, precum a demonstrat Naom Chomski în disputa cu Piaget, copilul particularizează fonemele și regulile limbii care i se prezintă ca "maternă"), emițătorul invită pe receptor să elaboreze o lume personală de înțelesuri. Totul e ca între lumea de înțelesuri (cunoștințe) ale emițătorului și lumea de înțelesuri (cunoștințe) ale receptorului să nu fie diferențe prea mari ori, de-a dreptul, cum tocmai se întâmplă de vreo oră chiar aici pe topic între semnatari - prăpăstii adînci, neguri de netrecut. P.S. Constantin Noica are într-o carte, probabil în "Rugați-vă..." un capitol în care încearcă să imagineze cum ar putea vorbi cu un extraterestru dacă ar fi în oarecare contact. Capitolul merită citit, mai ales că e vorba deopotrivă despre un savant și filosof cât și de un rugător care a zămislit, cu harul lui Dumnezeu, un cuvios care ne păstorește azi... Last edited by cezar_ioan; 11.08.2013 at 13:16:07. |
|