
03.05.2013, 23:45:42
|
Banned
|
|
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
|
|
Cruciata a patra și "schisma" răsăriteană
Citat:
Retezarea capului schismei, o dată cu instaurarea stăpînirii latine la Constantinopol și aducerea centrului rival sub autoritatea Romei, lipsea de sens, în viziunea papei, perpetuarea schismei nu numai în Imperiul bizantin dar și în întreaga lume răsăriteană a cărei civilizație și credință se dezvoltase sub autoritatea Bizanțului. Revenirea în sînul Bisericii romane și a celorlalte biserici care urmau sistemul de credințe și rituri ale bisericii bizantine era, potrivit lui Inocențiu III, urmarea firească și necesară a readucerii sub ascultare a Constantinopolului. Cu deosebită claritate și spirit de coerență a exprimat acest punct de vedere Inocențiu III în scrisoarea adresată la 7 octombrie 1207 clericilor și laicilor din Rusia Apuseană pe care îi invita să accepte supremația Romei în virtutea principiului unității și al confirmării părții la regula acceptată de ansamblu. Pentru a forța hotărîrea lor, papa nu uita să evoce soarta grecilor care din pricina „rebeliunii" și „neascultării" lor — se înțelege față de Roma — „fuseseră dați spre jaf și în pradă".
Confiscarea bunurilor sau darea lor „în pradă" era una din pedepsele care îi loveau pe eretici pe temeiul canoanelor. Treptat, pe măsură ce încercarea de unire a eșuat la Bizanț și în restul lumii ortodoxe, papalitatea a tins să amalgameze schisma cu erezia și să-i aplice această regulă. Deținătorii „schismatici" de stăpîniri — de la suverani la simpli feudali — erau considerați și declarați „injusti possesores" și expuși deposi dării — la nevoie cu mijloacele cruciatei —, după formula elaborată post factum de Inocențiu III și aplicată Imperiului de Răsărit. Apartenența Ia confesiunea răsăriteană și menținerea în această confesiune devenea, în aria de putere a catolicismului, o inaptitudine pentru stăpînirea pămîntului și a privilegiilor care decurgeau din ea. Această manifestare a politicii papalității în Europa Răsăriteană avea să aibă consecințe profunde în istoria românească în secolele XIII—XIV.
Justificarea teoretică și formulele juridice elaborate de papalitate în vremea lui Inocențiu III și a succesorilor săi imediați au fost un auxiliar al efortului de a extinde supremația Romei asupra întregului Răsărit ortodox. Prin cadrul de forță creat în teritoriile asupra cărora se așternuse dominația lumii latine, prin amenințarea cu forța în ariile expuse acțiunii militare a puterilor catolice — papa Inocențiu III însuși a subliniat în repetate rînduri cît de favorabilă a fost pentru acțiunea sa de convertire situația care a rezultat din dominația directă a puterilor catolice asupra unor teritorii schismatice —, în sfîrșit prin străduința misionarilor în cazul regiunilor mai îndepărtate, Roma a încercat în această vreme să atragă ansamblul popoarelor de rit răsăritean și chiar ansamblul Europei Răsăritene sub autoritatea sa.
|
Șerban Papacostea, Românii în secolul al XIII-lea. Între Cruciată și Imperiul Mongol, Editura Enciclopedică, 1993, p. 54-55
|