![]() |
![]() |
|
#24
|
|||
|
|||
![]()
@Traditie:
Citat:
Apoi nu sunt sigura ca trairile spirituale ar putea fi incadrate la fenomene psihice, deoarece cadrul de manifestare al spiritualului depaseste pe acela de referinta al psihicului, asa cum e el definit de exemplu de psihologie (dar asta nu e neaparat relevant). Eu una cred ca oameni smeriti pot exista si in alte religii, chiar smeriti cu adevarat, dar in alte religii smerenia lor nu are valoare, lipseste cadrul de referinta al crestinismului ortodox (nu ma intereseaza alte ramuri ale crestinismului ca intram intr-o discutie de alta natura) in care smerenia este valoarea absoluta. Cum sa dau un exemplu? Este ca si cand as vrea sa daruiesc o zgarda de aur unui caine, este un gest foarte frumos dar in sistemul de referinta al cainelui aurul nu are o valoare deosebita, asa cum are in sistemul de referinta al omului. Pentru caine zgarda de aur nu va fi deosebita de o zgarda normala, din alt material. La fel si smerenia, ea poate caracteriza oameni si din alte religii, nu cred ca smerenia nu este posibila in afara crestinismului ortodox, dar doar in crestinismul ortodox smerenia este valoarea suprema si calea catre Dumnezeu. In afara acestui sistem de referinta este doar un atribut uman ca oricare altul, ca si politetea sau onestitatea, care sunt de asemenea posibile si in afara sistemului de referinta crestin ortodox. La fel, pacatul exista si in alte religii, poate nu este denumit neaparat pacat dar exista urmari negative asupra omului care-l savarseste si in alte credinte, dar nici o alta credinta nu defineste si pozitioneaza pacatul asa cum o face crestinismul, prin sistemul de valori morale crestine. In afara acestui sistem de valori morale crestine, putem vorbi de o etica filozofica cel mult, nu neaparat de o morala, dar si in acest sistem etic omul este sanctionat pentru anumite fapte, care la o prima vedere pot parea similare cu unele fapte din sistemul de valori morale crestine, dar nu sunt. Asta nu inseamna ca in afara sistemului de valori morale crestine nu exista decat rau natural, exista si fapte umane rele sanctionate (de exemplu omorul premeditat) dar prin prezenta lui Dumnezeu in sistem faptele capata o alta valoare, intelesul lor este altul, chiar daca consecintele lor pot parea similare. La fel ca la smerenie, cadrul de referinta schimba totul, iar cadrul suprem de referinta este morala crestina iar reperul absolut, singurul neschimbator, este Dumnezeu.
__________________
Imparatia lui Dumnezeu nu vine cu pandire. - Sf. Teofan Zavoratul |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ochiul lui Dumnezeu sau un lucru straniu a fost descoperit | tigerAvalo9 | Generalitati | 11 | 18.02.2024 19:21:44 |
Ochiul interior | Florin-Ionut | Teologie si Stiinta | 23 | 21.05.2018 14:27:49 |
Ochiul MASONIC si ochiul lui D | ana ana | Secte si culte | 7 | 30.05.2011 16:46:26 |
Ochiul magic si crestinismul | cod_gabriel | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 28 | 22.03.2011 23:26:41 |
Ochiul in triunghi - simbol masonic? | mihailt | Generalitati | 17 | 18.05.2009 19:08:58 |
|