![]() |
![]() |
|
#15
|
|||
|
|||
![]()
Tipicul cel Mare al Sfântului Sava
Tipicul cel Mare al Sfântului Sava, tipărit la Iași, în anul 1816, în limba română, dar cu caractere chirilice (reeditat la Suceava, în anul 2002) este cea mai importantă carte bisericească în care sunt menționate „dezlegările la pește“ în perioada Penticostarului. De aici, aceste îndrumări liturgice vor fi preluate mai pe urmă și de alte cărți bisericești: „Iar în miercurile și vinerile toatei Cincizecimi dezlegăm călugării la untdelemn și la vin, iar mirenii și la pește. Afară de miercurea înjumătățirii și de miercurea odovaniei Paștilor, că în acele două zile dezlegăm la pește și la vin, iar unii dezleagă și în celelalte miercuri și vineri ale Cincizecimii“ (Tipicon, Suceava - Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, Editura „Bucovina Istorică“, 2002, p. 46). „Dezlegările la pește“ au la bază un principiu pe care îl găsim, de asemenea, în Tipicul Sfântului Sava, și anume: „când la monahi este dezlegare la vin și la untdelemn, la mireni este dezlegare și la pește“. Ceaslovul cel Mare După Tipicul Sfântului Sava, Ceaslovul cel Mare este cartea de cult care lămurește cel mai bine rânduiala „dezlegărilor la pește“ din perioada Penticostarului: „Deci, sosind strălucita zi a Învierii Domnului nostru Iisus Hristos, se face dezlegare la toate cele de hrană, până în Duminica Tomei, adică monahii dezleagă la brânză, ouă și pește, iar mirenii și la carne. Apoi, de luni după Duminica Tomei, până în Duminica Pogorârii Sfântului Duh, lunea se mănâncă pește, și miercurea și vinerea untdelemn, iar mirenii și pește. Iar în miercurea înjumătățirii praznicului și a odovaniei Paștilor, dezlegăm cu toții la pește. Iar din Duminica Pogorârii Sfântului Duh, până în Duminica tuturor Sfinților, dezlegăm în toate zilele la brânză, ouă și pește, iar mirenii și la carne“. (cf. Ceaslovul cel Mare, Alexandria: Editura Biserica Ortodoxă, 2003, p. 772) Printre cărțile bisericești care conțin precizări legate de „dezlegările la pește“ în perioada Penticostarului, se numără și cartea de cult folosită de strană în această perioadă - Penticostarul. Din păcate, el nu precizează foarte exact rânduiala cu privire la aceste dezlegări. „Miercuri, în săptămâna a patra după Paști - înjumătățirea Praznicului Cincizecimii“ (Penticostar, p. 150), se menționează: „La masă se face mângâiere fraților“ (Penticostar, p. 165). Această precizare nu amintește dacă este sau nu „dezlegare la pește“. „Miercuri, în săptămâna a VI-a după Paști - odovania Praznicului Paștilor“ (Penticostar, p. 236), întâlnim singura menține clară privind dezlegarea la pește în perioada Cincizecimii: „În mănăstiri, la masă se face fraților mângâiere mare, cu pește“ (Penticostar, p. 243). O ultimă carte bisericească care amintește de „dezlegările la pește“ în perioada Penticostarului este Îndrumătorul bunului creștin: „2. Dezlegări la pește (...) precum și în zilele de miercuri și vineri dintre Duminica Tomei și a Tuturor Sfinților“ (arhimandrit Gherontie Ghenoiu, Îndrumătorul bunului creștin, Mânăstirea Sfântul Nicolae-Sitaru, 1997, p. 56). Indicațiile Îndrumătorului sunt, de fapt, o preluare a rânduielilor prevăzute de Tipicul Sfântului Sava. ![]() Rânduiala postului în Biserica Ortodoxă se fundamentează în primul rând pe îndrumările Sfinților Părinți, care au căutat să pună în armonie principiile credinței creștine cu acelea ale trăirii duhovnicești. Această rânduială a fost așezată și în calendarul bisericesc din două motive: pentru a scoate în evidență importanța ei capitală, dar și din dorința de a-i face părtași cunoașterii ei pe credincioșii Bisericii. Precizările liturgice legate de zilele în care se dezleagă la pește țin, fără îndoială, tot de rânduiala postului și de modul în care Părinții au înțeles postul, adică de faptul că el reprezintă o unitate, un întreg, care nu-și pierde integralitatea prin aceste dezlegări. Cu alte cuvinte, nu se postește fragmentat. Mai mult chiar, în concepția lor, peștele este considerat ca mâncare de post în aceste circumstanțe. Structurile actuale ale posturilor nu pot fi gândite, din păcate, în alt mod, în sensul că nu se poate afirma că postim până la o anumită dată, apoi dezlegăm postul, iar după o zi iarăși începem a posti. Viziunea integrală asupra postului, inclusiv mențiunile legate de „dezlegările la pește“, își au fundamentul în „hotărârile canonice privitoare la posturi, care nu au caracter de dogmă, adică nu trebuie privite ca niște reguli absolut neschimbate și eterne, ci fac parte din normele bisericești cu caracter moral-disciplinar care au fost formulate de autoritatea bisericească în funcție de nevoile, împrejurările și evoluția vieții religios-morale a credincioșilor și care pot fi deci anulate, modificate sau atenuate de aceeași autoritate, la nevoie“, potrivit pr. prof. Ene Braniște. ![]() Un alt aspect fundamental al spiritualității răsăritene, care vine să întărească practica Bisericii noastre în ceea ce privește atât dezlegarea postirii, cât și „mângâierea fraților“, se referă la faptul că Părinții pustiei, care trăiau singuri și care duceau o viață foarte aspră, întrerupeau ajunarea atunci când cineva venea la ei, pentru a le arăta dragostea cu care erau datori să îi primească. Toate aceste rânduieli vor reprezenta pentru mănăstirile de obște, care vor apărea mai târziu, un model, de vreme ce acestă practică oglindea lămurit modul petrecerii Mântuitorului împreună cu ucenicii, după Înviere. Cu alte cuvinte, Părinții pustiei nu puteau să postească atunci când frații veneau să îi cerceteze („Cine vă primește pe voi pe Mine Mă primește“, Mat. 10, 40), dat fiind faptul că nici fiii nunții nu au postit atâta vreme cât Mirele Hristos a fost cu ei. [COLOR=Red]sursa: Ziarul Lumina din data de 22 mai 2009[/COLOR] |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Postul meu ? | Mihnea Dragomir | Postul | 179 | 10.11.2013 16:37:57 |
Postul + | cristiboss56 | Pocainta | 43 | 03.08.2012 03:11:25 |
Postul de pacate vs postul de bucate | tigerAvalo9 | Generalitati | 21 | 28.02.2012 23:29:05 |
Postul la crestini si postul la maestri yoghini - oare sunt acelasi lucru? | mihailt | Generalitati | 21 | 10.09.2010 10:24:12 |
POSTUL | aliscami | Impartasania (Taina Euharistiei) | 21 | 13.08.2009 23:58:18 |
|