Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Nunta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #41  
Vechi 18.04.2011, 13:19:17
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de blackswan Vezi mesajul
N-avem voie să petrecem sau am citit eu aiurea? Iisus a și transformat apa în vin, ca să poată petrece lumea.
"vinul veseleste inima omului" Psalmi "iar painte inima omului om intaraste" Psalmi.

Avem voie sa petrecem cuviincios, cu cumpatare, nu in ptereceri destrabalate in care sa ne imbatam de vin si de alte bauturi ametitoare si mai nou ne si "drogam"

Un dans frumos, decent este potrivit... dar nu manifestari cu tenta sexuala ce indeamna la desfrau.
Un cantec frumos ce face sa vibreze inima in tine de bucurie este binevenit dar nu si un cantec care sa te indemne la violenta sau la mai stiu eu ce manifestari nefiresti.

Hristos nu a preschimbat apa in vin ca sa se imbete nuntasii si sa comporte ca animalele (asa cum din nefercire se mai intampla pe la unele nunti care mai au si pretentia sa se numeasca "dupa randuiala ortodoxa crestina").

Hristos si Maica Domnului nu au participat la nunta din Cana Galieii pentru ca acolo ar fi fost dansuri si jocuri destrabalate, ci au participat invitati fiind sa se alaturie bucuriei mirilor ce si-au unit vietile in Taina Casatoriei dupa legea lui Dumnezeu, intru dragostea lui Dumnezeu, spre mantuirea lor.

Last edited by Eugen7; 18.04.2011 at 13:22:28.
Reply With Quote
  #42  
Vechi 18.04.2011, 15:02:36
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

De acord cu ce ai scris mai sus.

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
:)
P.S. In cazul copiilor omul nu creaza viata, ci omul doar participa activ la voia lui Dumnezeu de a da viata, caci Dumnezeu este cel care da suflarea de viata pruncului care se zamisleste, Dumnezeu a creat legea vietii, omul doar o urmeaza si conlucreaza cu ea.
Deci omul nu este creator. Exista doar un singur Creator: Dumnezeu. (ingreii nu sunt creatori).
Aici însă nu e tocmai bine... :) E adevărat că omul nu crează în sensul în care spui, din nimic, e logic că nu. Nu putem nici să adăugăm un cot staturii noastre, d-apoi mai mult de atît. Cu toate acestea, omul crează prin participare la legile naturale stabilite de Hristos și proniate de Duhul Sfînt.

Părintele Stăniloae susține ideea de creativitate a omului în "Teologia dogmatică ortodoxă" la capitolul Condițiile mîntuirii. Părintele Galeriu o reia în "Jertfă și răscumpărare". Capacitatea noastră de a crea este chiar unul dintre atributele Chipului divin sădit în noi, atribut prin intermediul căruia putem să ne ridicăm spre asemănarea cu Creatorul, dacă vrem. Evident că prin iubire, milă, jertfă și celelalte ne mîntuim și ne desăvîrșim, însă și prin creație - ca o completare - ne înălțăm către Dumnezeu: zidind o casă pentru urmași, compunînd muzică de calitate, scriind literatură, pictînd, sculptînd, dar mai mult decît toate, aducînd prunci la existență veșnică. Lumea se va schimba, Judecata va trece, eonii se vor derula unul după altul, dar ființele aduse la viață vor trăi în dialog cu Dumnezeu pentru totdeauna, indiferent unde vor alege să-și traiască existența.

Chiar dacă, să presupunem, facem copii care vor ajunge în Iad - Doamne păzește, totuși e mai bine așa decît să nu fi existat niciodată acești copii. Cînd Tatăl a binevoit zicînd "să facem om", știa clar că mulți vor prefera îndepărtarea de El, era limpede că Iadul va păpa miliarde de suflete, dar Hristos a zis "DA, SĂ FIE" și Duhul Sfînt a făcut totul posibil. Deci avem aici o taină foarte greu de priceput, anume că existența este mai presus decît nimicul - vorbind doar de ființe create libere, după modelul divin. A nu se înțelege că sîntem predestinați, nicidecum! Sîntem așa cum vrem și avem opțiuni de a viețui aproape sau departe de Dumnezeu, pentru că altfel... ar fi fost absurd.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.

Last edited by Florin-Ionut; 18.04.2011 at 15:06:19.
Reply With Quote
  #43  
Vechi 18.04.2011, 15:16:31
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
De acord cu ce ai scris mai sus.
E adevărat că omul nu crează în sensul în care spui, ... omul crează prin participare la legile naturale stabilite de Hristos și proniate de Duhul Sfînt.
:) Sunt mai strict cu termenii, mai ales cei teologici (asa am fost invatat de profesori, mai ales de cei de dogmatica), pentru a evita confuziile (neclaritatile, echivocul...).

Spre exemplu:
Adorarea sau «latreia» constituie cultul suprem, sau închinarea în sens propriu, care se cuvine numai persoanelor Sfintei Treimi, și se deosebește de actul de venerare sau de cinstire în general (proskynesis). Urmează supracinstirea '(sau hiperdoulia) Maicii Domnului, în calitatea ei de Născătoare-de-Dumnezeu (Theotokos) și cinstirea (doulia) îngerilor și sfinților, pe baza asocierii lor cu persoana lui Hristos. Pâinea și vinul euharistie prefăcute în Trupul și Sângele Domnului se bucură de același cult de adorare, pe când Evanghelia, crucea și icoanele sunt cinstite în mod relativ, adică prin referire la evenimentele și persoanele reprezentate. Adorarea se exprimă în acte de prosternare (v. metanie), aducere de ofrande, rugăciuni de invocare și doxologie, în gesturi de pietate și reverență.

Astfel, asemenea profesorilor de dogmatica (si a Sfintilor Parinti), consider ca temenii: creator, mantuitor (spre exemplu) trebuie folositi doar pentru Dumnezeu (Sfanta Treime) in cadrul cultului de adorare.
Desigur si Maica Domnului si sfintii si ingerii ne ajuta in procesul mantuirii, insa ca mijlocitori si ca miluitori cu harul si puterea lui Hristos, care este singurul mantuitor (in sesnul teologic corect: "Și noi am văzut și mărturisim că Tatăl a trimis pe Fiul, Mântuitor al lumii." I Ioan 4,14 ).

Last edited by Eugen7; 18.04.2011 at 15:31:57.
Reply With Quote
  #44  
Vechi 18.04.2011, 15:45:41
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Astfel, asemenea profesorilor de dogmatica (si a Sfintilor Parinti), consider ca temenii: creator, mantuitor (spre exemplu) trebuie folositi doar pentru Dumnezeu (Sfanta Treime) in cadrul cultului de adorare.
Povestea un coleg care a fost pe un sait, la Turk Telecom, că a întîlnit acolo un tip de religie musulmană cu care a trebuit să lucreze o vreme. La un moment dat acela a trebuit să configureze ceva în interfața grafică și să apese metoda CREATE - la care omul a refuzat, pe motiv că numai Allah crează și ar fi o erezie ca el să salveze acea configurație apăsînd pe butonul CREATE.


Apropo de mîntuire, noi avem rugăciunea "Preasfîntă Născătoare de Dumnezeu, mîntuiește-ne pe noi". În ce sens se folosește aici cuvîntul? În sensul de izbăvește-ne pe noi de cel rău, prin rugăciunile tale către Fiul Tău și Domnul nostru.

Deci nu cred că trebuie să fim atît de restrictivi în ce privește anumite cuvinte, altfel riscăm să ajungem ca acel inginer musulman din Turcia. Important este să le înțelegem corect sensul.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #45  
Vechi 18.04.2011, 16:13:30
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Apropo de mîntuire, noi avem rugăciunea "Preasfîntă Născătoare de Dumnezeu, mîntuiește-ne pe noi". În ce sens se folosește aici cuvîntul? În sensul de izbăvește-ne pe noi de cel rău, prin rugăciunile tale către Fiul Tău și Domnul nostru.
Bineinteles. Insa Maica Domnului nu doar mijloceste in rugaciune la Iisus Hristos Domnul Dumnezeul si Mantuitorul nostru, ci ne si ajuta cu puterea lui Hristos. Ea ne aduce la Hristos si ne ajuta si ne indeamna sa ascultam de EL ca atunci la nunta din Cana Galileii.

De aceea trebuie folosit corect "miluieste-ne" ca sa nu mai existe nici o confuzie. Rugaciunea corecta intalnita in Scrierile Sfintilor Parinti este: "Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, miluieste-ne pe noi".

Folosirea termenilor intr-un mod necorespunzator, induce in eroare multi oameni.

Noi ortodocsii crestini ii acuzam pe romano-catolici ca au exgerat prea mult roul Maicii Domnului in mantuirea omului, caci o numesc co-mantuitoare si au introdus doctrina "imaculatei conceptii" si cea a "asumtiei" (Maica Domnului este luata de vie la cer cai ea nu mai trebuia sa moara).

Maica Domnului se bucura cand ne rugam corect la ea, folosind termeni corespunzatori pe care ii cunoastem, si se intristeaza cand nu stim sa ne rugam ei, ca mijlocitoare la Hristos si miluitoare cu puterea lui Hristos. :)
In cadrul Sfintei Liturgii trebuie sa existe o diferenta clara intre rugaciunile adresate lui Dumnezeu si cele adresate Maicii Domnului. "Mântuiește-ne pe noi, Fiul lui Dumnezeu". Astfel rugaciunea de mantuire trebuie adresata exclusiv lui Dumnezeu, iar Maicii Domnului si sfintilor si ingerilor ne rugam pentru mijlocirea mantuirii, pentru miluire.
Aceasta este pozitia profesorilor de dogmatica in cadrul facultatii de teologie ortodoxa (evindent in asetimentul Sfintilor Parinti), cu care sunt intru totul de acord.

Se observa si la cantarea Trisaghionului in timpul Sfintei liturghii ca in unele biserici nu se canta corect, dublandu-se al doilea sfinte (ca sa se potriveasca melodia) insa din punct de vedere dogmatic rugaciunea in acest mod este o erezie mare, caci nu mai este o rugaciune adresata Sfintei Treimi. Cel rau e foarte multumit cand omul nu stie sa se roage, sau se roaga gresit, cand omul face erezii...

Sau cand se canta imnul de slava adresat Sfintei Treimi nu se canta corect intotdeauna "Sfant Sfant Sfant este Domnul Savaot" (Isaia 6,3)... ba lipseste verbul, cum poate lipsi verbul "a fi" cand Dumnezeu se defineste pe sine "Eu sunt cel ce sunt"?; ba in unele parti se canta "Sfnat, Sfant e, Sfant e" adica se spune de doua ori verbul a fi, ceea ce iar este incorect pentru ca Sfanta Treime are o singura existenta fiintiala... nu mai intru in amanunte. Ideea e ca oamenii trebuie sa intealeaga ce se roaga, sa evite formalismele... si evident ereziile.

Astfel, in teologie mai ales, trebuie sa folosim termenii corespunzatori ca sa nu apara alte erezii (si in cazul filioque la inceput se cunostea sensul corect, insa in timp am vazut unde a dus folosire incorecta a termenilor).

Doamne ajuta. Har si pace.

Last edited by Eugen7; 18.04.2011 at 16:23:05.
Reply With Quote
  #46  
Vechi 19.04.2011, 16:42:25
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Asa este.
Doresc sa precizez insa ca in cazul Sfintei Treimi, atributele (iubire, mila, bunatate etc) tin de fiinta si nu de ipostas. In acest caz unitatea vointei divine este fireasca (nu depinde de ipostas).
.
Teologia rasariteana nu desparte fiinta de ipostas. Fiinta nu se manifesta in afara ipostasurilor Sfintei Treimi. Scolastica vorbeste despre atribute ale fiintei si le mai numeste si naturale, dar spiritualitatea rasariteana intelege atributele ca lucrari sau energii, dar nu manifestate intr-un mod impersonal. Lucrarile izvorasc din Fiinta dar sunt manifestate de Persoana. Recomand un articol remarcabile despre relatia dintre Fiinta si Persoana, la parintele arhid. Ioan Ica jr. in Prinos de cinstire, carte scrisa in memoria parintelui Dumitru Staniloae.
Inchei printr-o afirmatie persoanalista a Sfantului Vasile cel Mare"Avem un singur Dumnezeu pentru ca avem un singur Tata", deci nu cum se afirma in manualele de Dogmatica"Un singur Dumnezeu pentru ca este o singura Fiinta".
Reply With Quote
  #47  
Vechi 20.04.2011, 13:33:40
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de georgeval Vezi mesajul
Teologia rasariteana nu desparte fiinta de ipostas. Fiinta nu se manifesta in afara ipostasurilor Sfintei Treimi.
In facultatea de tologie ortodoxa crestina se studiaza corespunzator Dogmatica.

Fiinta nu exista in sine ci doar in ipostasuri, insa atributele apartin fiirii si nu ipostasei (persoanei). Personana (ipostasul) are toate atributele firii iar aceste atribute pot fi particularizate sau nu (in fuctie de ipostas, persoana).

In cazul Sfintei Treimi, singura diferenta intre persoanele (Sfintei Treimi) este atributul cauzalitatii care pentru Tatal este: nenastere, pentru Fiul este: nastere din Tatal; iar pentru Sfantul Duh este: purcedere din Tatal.

Așadar, ființa Dumnezeirii este una singură și este mai presus de existență și de cunoaștere, și “toate aceste însușiri trebuie atribuite întregii Dumnezeiri în chip comun, identic, fără deosebire, neîmpărțit și unitar. În chip deosebit însă, atribuim fiecărei ipostase a Dumnezeirii expresiile: Tată, Fiu, Duh, necauzat, cauzat, nenăscut, născut și purces, care nu indică ființa, ci raportul unei ipostase față de celelalte și modul lor de existență”[Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea I-a, cap 10] supraexistențial (mai presus de Univers, de spațiu și timp).
Prin urmare, după cum spune și Sfântul Ioan Damaschin, noi creștinii ortodocși urmând adevărul “credem într-o singură ființă, într-o singură Dumnezeire, într-o singură putere, într-o singură voință, într-o singură activitate, într-un singur principiu, într-o singură stăpânire, într-o singură domnie, într-o singură împărăție, cunoscută în trei ipostase desăvârșite”[Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea I-a, cap 10.] și anume: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh.
Reply With Quote
  #48  
Vechi 20.04.2011, 14:01:40
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
In facultatea de teologie ortodoxa crestina se studiaza corespunzator Dogmatica.
Părintele profesor doctor Ioan Bude, protopop de Timișoara, susținea la o cateheză că în timpul răstignirii Persoana Tatălui S-a separat temporar de Persoana Fiului, fapt care ar explica acele versete discutate ale rugăciunii dinainte și cele din timpul Jertfei de pe Cruce.

Este aceasta o idee ortodoxă, demnă de luat în considerare?
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #49  
Vechi 20.04.2011, 14:28:33
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Părintele profesor doctor Ioan Bude, protopop de Timișoara, susținea la o cateheză că în timpul răstignirii Persoana Tatălui S-a separat temporar de Persoana Fiului, fapt care ar explica acele versete discutate ale rugăciunii dinainte și cele din timpul Jertfei de pe Cruce.
Este aceasta o idee ortodoxă, demnă de luat în considerare?
"Eu si Tatal una suntem" Ioan 10,30.
"Toate cate face Tatal asemenea face si Fiul intocmai" Ioan 5

Nu trebuie facuta confuzie intre fiinta si persoane.
Doar persoana Fiului s-a intrupat. Doar Hristos Iisus s-a rastignit si a murit ca om si a inviat ca om (ca Fiu al lui Dumnezeu este este insasi viata, iar unitatea dumnezeiasa cu Tatal este atemporala - deci nu poate fi vorba de despartie spatiala sau temoporala intre Dumnezeu Tatal si Dumnezeu Fiul, ci doar intre Dumnezeu Tatal si umanitatea lui Iisus Hristos. Intr-adevar acestea sunt subiecte teologice ortodoxe profunde dificil de inteles).
Iisus Hristos nu a fost niciodata parasit de Tatal ca Fiul al lui Dumnezeu, ci doar ca om a fost parasit de Tatal, cand a murit doar ca om pe cruce (cand sufletul s-a desparti de trup, caci aceasta este moartea pentru om).

Astfel sufletul omenesc al lui Iisus, care este unit cu Dumnezeu, se pogoara la iad si scoade de acolo pe toti cei drepti; iar trupul este pus in mormant dar nu putrezeste pentru ca este unit cu Dumnezeu (Psalmul 15). Ipostasa Iisus Hristos nu s-a distrus prin moartea pe cruce caci Fiul lui Dumnezeu facea legatura intre trupul omenesc si sufletul omenesc. Omul insa, cand moare, se strica (distruge) ipostasa lui, prin despartirea sufletul de trup.

Sfantul Ioan Damaschin explica foarte bine in "Dogmatica" aceste adevarui ortodoxe crestine.

P.S. Am spus ca se studiaza corespunzator dogmatica ortodoxa in facultate, dar asta nu implica faptul ca toti studentii inteleg...

Doamne ajuta. Har si pace.

Last edited by Eugen7; 20.04.2011 at 15:59:08.
Reply With Quote
  #50  
Vechi 20.04.2011, 17:29:31
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
In facultatea de tologie ortodoxa crestina se studiaza corespunzator Dogmatica.

Fiinta nu exista in sine ci doar in ipostasuri, insa atributele apartin fiirii si nu ipostasei (persoanei). Personana (ipostasul) are toate atributele firii iar aceste atribute pot fi particularizate sau nu (in fuctie de ipostas, persoana).

In cazul Sfintei Treimi, singura diferenta intre persoanele (Sfintei Treimi) este atributul cauzalitatii care pentru Tatal este: nenastere, pentru Fiul este: nastere din Tatal; iar pentru Sfantul Duh este: purcedere din Tatal.
Te rog sa nu pierzi din vedere ca insusirile persoanle nu se confunda cu atributele, asa s-a intamplat si in teologia romano-catolica cand a facut comuna insusirea Tatalui de purcezator si Fiului. Nu vreau sa deschid o polemica. Sunt de acord cu citatele din Sfantul Ioan Damaschin.

Last edited by georgeval; 20.04.2011 at 17:41:33.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Care este scopul vietii? amatyyy Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni 53 23.05.2013 20:57:02
Despre Taina Nuntii in cultul rasaritean Alexandru Nunta 18 10.05.2012 11:36:35
Noaptea nuntii Solveig Nunta 208 29.10.2011 00:47:41
Scopul familiei costel Nunta 23 12.01.2010 09:07:51
Scopul creatiei toni2009 Generalitati 22 23.11.2009 17:31:32