![]() |
![]() |
|
#41
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Avem voie sa petrecem cuviincios, cu cumpatare, nu in ptereceri destrabalate in care sa ne imbatam de vin si de alte bauturi ametitoare si mai nou ne si "drogam" Un dans frumos, decent este potrivit... dar nu manifestari cu tenta sexuala ce indeamna la desfrau. Un cantec frumos ce face sa vibreze inima in tine de bucurie este binevenit dar nu si un cantec care sa te indemne la violenta sau la mai stiu eu ce manifestari nefiresti. Hristos nu a preschimbat apa in vin ca sa se imbete nuntasii si sa comporte ca animalele (asa cum din nefercire se mai intampla pe la unele nunti care mai au si pretentia sa se numeasca "dupa randuiala ortodoxa crestina"). Hristos si Maica Domnului nu au participat la nunta din Cana Galieii pentru ca acolo ar fi fost dansuri si jocuri destrabalate, ci au participat invitati fiind sa se alaturie bucuriei mirilor ce si-au unit vietile in Taina Casatoriei dupa legea lui Dumnezeu, intru dragostea lui Dumnezeu, spre mantuirea lor. Last edited by Eugen7; 18.04.2011 at 13:22:28. |
#42
|
||||
|
||||
![]()
De acord cu ce ai scris mai sus.
Citat:
Părintele Stăniloae susține ideea de creativitate a omului în "Teologia dogmatică ortodoxă" la capitolul Condițiile mîntuirii. Părintele Galeriu o reia în "Jertfă și răscumpărare". Capacitatea noastră de a crea este chiar unul dintre atributele Chipului divin sădit în noi, atribut prin intermediul căruia putem să ne ridicăm spre asemănarea cu Creatorul, dacă vrem. Evident că prin iubire, milă, jertfă și celelalte ne mîntuim și ne desăvîrșim, însă și prin creație - ca o completare - ne înălțăm către Dumnezeu: zidind o casă pentru urmași, compunînd muzică de calitate, scriind literatură, pictînd, sculptînd, dar mai mult decît toate, aducînd prunci la existență veșnică. Lumea se va schimba, Judecata va trece, eonii se vor derula unul după altul, dar ființele aduse la viață vor trăi în dialog cu Dumnezeu pentru totdeauna, indiferent unde vor alege să-și traiască existența. Chiar dacă, să presupunem, facem copii care vor ajunge în Iad - Doamne păzește, totuși e mai bine așa decît să nu fi existat niciodată acești copii. Cînd Tatăl a binevoit zicînd "să facem om", știa clar că mulți vor prefera îndepărtarea de El, era limpede că Iadul va păpa miliarde de suflete, dar Hristos a zis "DA, SĂ FIE" și Duhul Sfînt a făcut totul posibil. Deci avem aici o taină foarte greu de priceput, anume că existența este mai presus decît nimicul - vorbind doar de ființe create libere, după modelul divin. A nu se înțelege că sîntem predestinați, nicidecum! Sîntem așa cum vrem și avem opțiuni de a viețui aproape sau departe de Dumnezeu, pentru că altfel... ar fi fost absurd.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. Last edited by Florin-Ionut; 18.04.2011 at 15:06:19. |
#43
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Spre exemplu: Adorarea sau «latreia» constituie cultul suprem, sau închinarea în sens propriu, care se cuvine numai persoanelor Sfintei Treimi, și se deosebește de actul de venerare sau de cinstire în general (proskynesis). Urmează supracinstirea '(sau hiperdoulia) Maicii Domnului, în calitatea ei de Născătoare-de-Dumnezeu (Theotokos) și cinstirea (doulia) îngerilor și sfinților, pe baza asocierii lor cu persoana lui Hristos. Pâinea și vinul euharistie prefăcute în Trupul și Sângele Domnului se bucură de același cult de adorare, pe când Evanghelia, crucea și icoanele sunt cinstite în mod relativ, adică prin referire la evenimentele și persoanele reprezentate. Adorarea se exprimă în acte de prosternare (v. metanie), aducere de ofrande, rugăciuni de invocare și doxologie, în gesturi de pietate și reverență. Astfel, asemenea profesorilor de dogmatica (si a Sfintilor Parinti), consider ca temenii: creator, mantuitor (spre exemplu) trebuie folositi doar pentru Dumnezeu (Sfanta Treime) in cadrul cultului de adorare. Desigur si Maica Domnului si sfintii si ingerii ne ajuta in procesul mantuirii, insa ca mijlocitori si ca miluitori cu harul si puterea lui Hristos, care este singurul mantuitor (in sesnul teologic corect: "Și noi am văzut și mărturisim că Tatăl a trimis pe Fiul, Mântuitor al lumii." I Ioan 4,14 ). Last edited by Eugen7; 18.04.2011 at 15:31:57. |
#44
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Apropo de mîntuire, noi avem rugăciunea "Preasfîntă Născătoare de Dumnezeu, mîntuiește-ne pe noi". În ce sens se folosește aici cuvîntul? În sensul de izbăvește-ne pe noi de cel rău, prin rugăciunile tale către Fiul Tău și Domnul nostru. Deci nu cred că trebuie să fim atît de restrictivi în ce privește anumite cuvinte, altfel riscăm să ajungem ca acel inginer musulman din Turcia. Important este să le înțelegem corect sensul.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#45
|
||||
|
||||
![]() Citat:
De aceea trebuie folosit corect "miluieste-ne" ca sa nu mai existe nici o confuzie. Rugaciunea corecta intalnita in Scrierile Sfintilor Parinti este: "Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, miluieste-ne pe noi". Folosirea termenilor intr-un mod necorespunzator, induce in eroare multi oameni. Noi ortodocsii crestini ii acuzam pe romano-catolici ca au exgerat prea mult roul Maicii Domnului in mantuirea omului, caci o numesc co-mantuitoare si au introdus doctrina "imaculatei conceptii" si cea a "asumtiei" (Maica Domnului este luata de vie la cer cai ea nu mai trebuia sa moara). Maica Domnului se bucura cand ne rugam corect la ea, folosind termeni corespunzatori pe care ii cunoastem, si se intristeaza cand nu stim sa ne rugam ei, ca mijlocitoare la Hristos si miluitoare cu puterea lui Hristos. :) In cadrul Sfintei Liturgii trebuie sa existe o diferenta clara intre rugaciunile adresate lui Dumnezeu si cele adresate Maicii Domnului. "Mântuiește-ne pe noi, Fiul lui Dumnezeu". Astfel rugaciunea de mantuire trebuie adresata exclusiv lui Dumnezeu, iar Maicii Domnului si sfintilor si ingerilor ne rugam pentru mijlocirea mantuirii, pentru miluire. Aceasta este pozitia profesorilor de dogmatica in cadrul facultatii de teologie ortodoxa (evindent in asetimentul Sfintilor Parinti), cu care sunt intru totul de acord. Se observa si la cantarea Trisaghionului in timpul Sfintei liturghii ca in unele biserici nu se canta corect, dublandu-se al doilea sfinte (ca sa se potriveasca melodia) insa din punct de vedere dogmatic rugaciunea in acest mod este o erezie mare, caci nu mai este o rugaciune adresata Sfintei Treimi. Cel rau e foarte multumit cand omul nu stie sa se roage, sau se roaga gresit, cand omul face erezii... Sau cand se canta imnul de slava adresat Sfintei Treimi nu se canta corect intotdeauna "Sfant Sfant Sfant este Domnul Savaot" (Isaia 6,3)... ba lipseste verbul, cum poate lipsi verbul "a fi" cand Dumnezeu se defineste pe sine "Eu sunt cel ce sunt"?; ba in unele parti se canta "Sfnat, Sfant e, Sfant e" adica se spune de doua ori verbul a fi, ceea ce iar este incorect pentru ca Sfanta Treime are o singura existenta fiintiala... nu mai intru in amanunte. Ideea e ca oamenii trebuie sa intealeaga ce se roaga, sa evite formalismele... si evident ereziile. Astfel, in teologie mai ales, trebuie sa folosim termenii corespunzatori ca sa nu apara alte erezii (si in cazul filioque la inceput se cunostea sensul corect, insa in timp am vazut unde a dus folosire incorecta a termenilor). Doamne ajuta. Har si pace. Last edited by Eugen7; 18.04.2011 at 16:23:05. |
#46
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Inchei printr-o afirmatie persoanalista a Sfantului Vasile cel Mare"Avem un singur Dumnezeu pentru ca avem un singur Tata", deci nu cum se afirma in manualele de Dogmatica"Un singur Dumnezeu pentru ca este o singura Fiinta". |
#47
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Fiinta nu exista in sine ci doar in ipostasuri, insa atributele apartin fiirii si nu ipostasei (persoanei). Personana (ipostasul) are toate atributele firii iar aceste atribute pot fi particularizate sau nu (in fuctie de ipostas, persoana). In cazul Sfintei Treimi, singura diferenta intre persoanele (Sfintei Treimi) este atributul cauzalitatii care pentru Tatal este: nenastere, pentru Fiul este: nastere din Tatal; iar pentru Sfantul Duh este: purcedere din Tatal. Așadar, ființa Dumnezeirii este una singură și este mai presus de existență și de cunoaștere, și “toate aceste însușiri trebuie atribuite întregii Dumnezeiri în chip comun, identic, fără deosebire, neîmpărțit și unitar. În chip deosebit însă, atribuim fiecărei ipostase a Dumnezeirii expresiile: Tată, Fiu, Duh, necauzat, cauzat, nenăscut, născut și purces, care nu indică ființa, ci raportul unei ipostase față de celelalte și modul lor de existență”[Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea I-a, cap 10] supraexistențial (mai presus de Univers, de spațiu și timp). Prin urmare, după cum spune și Sfântul Ioan Damaschin, noi creștinii ortodocși urmând adevărul “credem într-o singură ființă, într-o singură Dumnezeire, într-o singură putere, într-o singură voință, într-o singură activitate, într-un singur principiu, într-o singură stăpânire, într-o singură domnie, într-o singură împărăție, cunoscută în trei ipostase desăvârșite”[Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea I-a, cap 10.] și anume: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. |
#48
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Este aceasta o idee ortodoxă, demnă de luat în considerare?
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#49
|
||||
|
||||
![]() Citat:
"Toate cate face Tatal asemenea face si Fiul intocmai" Ioan 5 Nu trebuie facuta confuzie intre fiinta si persoane. Doar persoana Fiului s-a intrupat. Doar Hristos Iisus s-a rastignit si a murit ca om si a inviat ca om (ca Fiu al lui Dumnezeu este este insasi viata, iar unitatea dumnezeiasa cu Tatal este atemporala - deci nu poate fi vorba de despartie spatiala sau temoporala intre Dumnezeu Tatal si Dumnezeu Fiul, ci doar intre Dumnezeu Tatal si umanitatea lui Iisus Hristos. Intr-adevar acestea sunt subiecte teologice ortodoxe profunde dificil de inteles). Iisus Hristos nu a fost niciodata parasit de Tatal ca Fiul al lui Dumnezeu, ci doar ca om a fost parasit de Tatal, cand a murit doar ca om pe cruce (cand sufletul s-a desparti de trup, caci aceasta este moartea pentru om). Astfel sufletul omenesc al lui Iisus, care este unit cu Dumnezeu, se pogoara la iad si scoade de acolo pe toti cei drepti; iar trupul este pus in mormant dar nu putrezeste pentru ca este unit cu Dumnezeu (Psalmul 15). Ipostasa Iisus Hristos nu s-a distrus prin moartea pe cruce caci Fiul lui Dumnezeu facea legatura intre trupul omenesc si sufletul omenesc. Omul insa, cand moare, se strica (distruge) ipostasa lui, prin despartirea sufletul de trup. Sfantul Ioan Damaschin explica foarte bine in "Dogmatica" aceste adevarui ortodoxe crestine. P.S. Am spus ca se studiaza corespunzator dogmatica ortodoxa in facultate, dar asta nu implica faptul ca toti studentii inteleg... Doamne ajuta. Har si pace. Last edited by Eugen7; 20.04.2011 at 15:59:08. |
#50
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Last edited by georgeval; 20.04.2011 at 17:41:33. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Care este scopul vietii? | amatyyy | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 53 | 23.05.2013 20:57:02 |
Despre Taina Nuntii in cultul rasaritean | Alexandru | Nunta | 18 | 10.05.2012 11:36:35 |
Noaptea nuntii | Solveig | Nunta | 208 | 29.10.2011 00:47:41 |
Scopul familiei | costel | Nunta | 23 | 12.01.2010 09:07:51 |
Scopul creatiei | toni2009 | Generalitati | 22 | 23.11.2009 17:31:32 |
|